Is de kerk eigenaar van de kathedraal? mische Opkomst islam in Oezbekistan gaat traag Iran wil doodvonnis Rushdie nog altijd niet intrekken katholieken en Tsjechische staat vechten over eigendomsrecht van Praagse Sint Vitus De schrijver Salman Rushdie toont een exemplaar van zijn boek De Duivelsverzen. De foto dateert uit 1989, het jaar waarin Khomeini een doodvonnis uitvaardigde tegen de schrijver. foto ap voedselvoorraad (onder) onvoorspeili! wortelstokken) en §roi)|i re regenval. Door samen te werken kunnen j dieren beter gebruik maken Vj het schaarse voedsel -het voor een solitaire molrat onb gonnen werk zijn om genoeg gen te graven om in zijn eigen] vensonderhoud te voorzien Dat de theorie klopt, lijkt te Wot den bevestigd door de leven; ze van molratten die in mind' barre omstandigheden jeJ Daarbij treedt geen kolonievor ming op Cjbtb I tLIJK LtVtN VRIJDAG 3 MAART 1995 p00r onze correspondent Stevo Akkerman praag - De Sint-Vitus kathe draal, het gotische monument dat het hoogtepunt vormt van de Praagse Burcht, is onder werp geworden van een juri disch conflict tussen de katholieke kerk en de Tsje chische staat. Er is een cam pagne gaande om de kathe draal uit de handen van de kerk te houden. President Vaclav Havel heeft beroep aangetekend tegen de beslis sing van de rechter om de St. Vitus terug te laten keren in de katholieke moederschoot De St. Vitus is het belangrijkste nationale en religieuze monu ment van Praag en als zodanig een bron van onvermijdelijke te genstellingen. Want wat is het nu, een nationaal of een religieus monument? De Tsjechische ko ningen liggen er begraven, maar ook de in 1992 overleden kardi naal Tomasek. Voor de bouw werd opdracht gegeven door een wereldlijk lei der, maar de eerste steen werd gelegd door een aartsbisschop, in een tijd dat de scheiding tussen kerk en staat nog niet bestond. En natuurlijk is de St. Vitus daarom beide: zowel een natio naal als een religieus monument. Maar juridisch gezien kan het maar één eigenaar hebben: of de kerk of de staat. De bouw van de St-Vitus begon in 1344, in aanwezigheid van Karei van Luxemburg, de man die drie jaar later in dezelfde kerk als Karei de Vierde ge kroond zou worden tot de eerste koning van Tsjechië. Tijdens zijn bewind werd voortdurend aan de kathedraal doorgebouwd, maar het gebouw werd vervol gens in de loop der eeuwen ge teisterd door oorlogen, plunde ringen en branden. De uiteinde lijke voltooiing vond daarom pas plaats in 1929, als uitvloeisel van de wederopstanding van de Tsje chische natie. Gedurende al die eeuwen had de katholieke kerk de kathedraal onder haar hoede. Maar de com munisten maakten daar in 1954 een einde aan, toen zij alle katholieke bezittingen in het toenmalige Tsjechoslowakije na tionaliseerden, inclusief de Sint- Vitus. En zo is de situatie tot op de dag van vandaag; de kerk mag de kathedraal gebruiken, tegen een huur van vier miljoen kronen - 250.000 gulden - per jaar, maar de staat is de eige naar. En de staat wordt in dit geval vertegenwoordigd door de beheerder van de Praagse Burcht, de kanselarij van presi dent Vaclav Havel. De kerk wendde zich vorig jaar tot de rechter om de St. Vitus terug te claimen en zij werd in het gelijk gesteld. Kardinaal Miloslav Vlk regaeer- de verheugd en president Vaclav Havel zei de uitspraak van de rechter 'logisch' te vinden. On der het Tsjechische publiek brak echter een storm van protest los. De St. Vitus is van het volk en niet van de kerk, zo viel alom te horen. Schrijvers en andere culturele kopstukken keerden zich tegen de uitspraak van de rechter en 107 leden van het Tsjechische parlement sloten zich daarbij aan. Zelfs een orthodox-commu nistische groepering mengde zich in het debat door te melden dat 'onomstotelijk bewezen is dat de St. Vitus het eigendom is van God en van de Tsjechen'. Begin deze maand maakte Havel bekend het vonnis van de rechter aan te zullen vechten. Hoewel hij aanvoerde dit slechts om for meel-juridische redenen te doen, lijkt het er toch wel erg op dat hij is gezwicht voor de enorme druk van de publieke opinie. In Tsjechië, waar de onkerkelijk heid zeer groot is, heerst een nogal anti-katholiek klimaat. Dat is verklaarbaar uit de histo rie van het land: het waren de Habsburgers die het katholicis me hier invoerden en in die zin is de kerk altijd gezien als een bijprodukt van vreemde over heersing. De communisten hebben dat an ti-katholieke sentiment kundig versterkt en het bestaat nog steeds. Daardoor is de teruggave van kerkelijk bezit een politiek heet hangijzer. Al twee jaar lang wordt er binnen de centrum rechtse regeringscoalitie over ge praat, maar overeenstemming is nog steeds niet in zicht. De katholieke activist Augustin Navratil, die onder het commu nisme in een psychiatrische in richting zat opgesloten vanwege zijn pleidooi voor godsdienst vrijheid, beëindigde kortgeleden een hongerstaking waarmee hij de teruggave van kerkeigendom men had willen afdwingen. De kerkleiding had hem in voor zichtige bewoordingen te ver staan gegeven dat ze, bij alle bewondering voor zijn vasthou dendheid, toch liever de voor keur geeft aan andere methodes. fotoepa n of asteroïden is veroorzaakt. Dat de volg van een kosmische catastrofe aan lijkt zelfs zo goed als zeker, aldus Hammei. „De gebeurtenissen op 'aarom gemakkelijk 'vertalen' naarde eden." Het is te hopén dat onze planeet orlopig bespaard blijven. De gevolgen mpzalig zijn. de grootste fragmenten op Jupiter liep de plaats van de inslag op tot 10.000'. 'jkwam bij de inslag van 'fragment G' stuk) kwam overeen met die van alle aarde als die op één en hetzelfde mo- g zouden worden gebracht, senketel' omschrijft ook West de ge- upiter. „Het stof van de komeet heeft de Jupiter-atmosfeer en is daarmee al- acties aangegaan. Daarbij zijn wolken ffen gevormd die voor Jupiter in feit' zijn. Hoe dat precies in zijn werk is zeer raadselachtig." endste kenmerken van Jupiter is de zo- ek', een reusachtige wervelstorm die al t. Of de gewelddadige ontmoeting me' 'rode vlek' heeft opgeleverd, is nog on- olgen van de inslagen zijn nog steeds ridus Hammei. „In hoeverre ze perma- we echter afwachten. Jupiter stond d® en relatief dicht bij de zon. nig zijn op de Hubble-telescoop hebben een waarnemingen gedaan. Volgend® weer met de Hubble naar Jupiter en dan die op maandag 18 juli 1994 van MP Aan de onderzijde van de planeet zij> de komeetfragmenten te zien. fotoap Door Julia Rubin (ap) Sjarjontsjak - Ortikali Oe- tanov, leraar en boer, somt trots op wat er zoal wijst op een islamitische opleving in zijn dorpje in het landelijke hart van het Centraal-Azië van de voormalige Sovjet unie. Sinds Oezbekistan drie jaar ge leden onafhankelijk werd van Moskou is er in het dorp een nieuwe moskee gekomen, bieden scholen Arabische les en wordt in alle kranten de loftrompet gestoken over het gouden verle den van de regio, voordat de Russen het gebied veroverden. Toch gaan er maar weinig men sen naar de moskee in Sjarjonts jak. Oetanov zelf gaat ook maar zelden. Veel scholieren leren lie ver Engels dan Arabisch. Een deel van de dorpelingen is moe van de media-aandacht voor het islamitische verleden en beziet de pogingen het verleden op te hemelen inmiddels met evenveel skepsis als vroeger de Sovjet propaganda. "^et is aardig dat wij onafhan kelijk zijn en kunnen leren over onze cultuur," zegt Oetanov, zit tend op vloerkussens in zijn le- ®en huis. „Maar wij waren al- u]d al moslims." Burgeroorlog De nieuwe landen van Centraal- tn ont!^e^en he islam na tien- aiien jaren Sovjet-overheersing. «aar ze zijn voorzichtig. Zelfs in a!nr,bakermat van tradities zoals Fergana-vallei, waar Oetanov oont tussen de besneeuwde Ppen niet ver ten westen van ma, wordt het geloof niet van harte omarmd. Russische en Westerse waarne- ers vrezen dat moslim-extre- la d®e instabiele hoek van Oezbekistan, de volkrijkste De Sint-Vitus kathedraal in Praag. De Tsjechische president Havel wil voorkomen dat het monument weer in handen komt van de katholieke kerk. foto vnu kistan bijgedragen aan de bouw van de moskee. Karimov kijkt naar die landen, maar ook naar het Westen, China en Rusland voor steun bij de omvorming naar een vrije-marktsysteem. De Oezbeken zijn bang om met buitenlanders over Karimov te praten. Toch lijkt de manier waarop hij met de islam omgaat gesteund te worden door de be volking, met name de inwoners van Tasjkent, de hoofdstad, die eens de vierde grootste stad van de Sovjetunie was. Zelfs de door Karimov vervolgde en gevluchte oppositie is het met de sterke man eens waar het gaat om de aanpak van moslim extremisten. „Zelfs Karimov is beter dan een burgeroorlog," zegt Abdoemanob Poelatov, een mensenrechtenactivist die voor de geheime agenten van Kari mov gevlucht is, in een interview in Moskou. „In een burgeroorlog zouden, er niet tientallen politie ke gevangenen zijn zoals nu, maar tienduizenden." Gebaar In het dorp van Oetanov valt het wel mee met de religieuze pas sies. Dat komt niet alleen door de burgeroorlog in Tadzjikistan, maar ook door de herinneringen aan de etnische strijd waarbij in 1990 honderden mensen omkwa men in nabijgelegen delen van de Fergana-vallei. „Dat willen we niet," zegt Oetanov, terwijl hij naar Tadzjikistan wijst. Volgens Oetanov ben je moslim als je de oude Oezbeekse tradi ties volgt. In zijn huis zijn de hoofden bedekt en bij elke maal tijd maakt iedereen een gebaar om Allah te danken. „Religie is hier niet erg ontwikkeld," zegt Chidojat Kambarova, een lerares die net als alle andere dorps vrouwen een hoofddoek draagt. „Het zijn voornamelijk oude mensen die het geloof volgen." Door Anwar Faruqi (ap) Nicosia - In 1989 veroor deelde ayatollah Khomeini de Britse schrijver Salman Rushdie ter dood vanwege zijn boek 'De Duivelsver zen'. Zes jaar later willen de opvolgers van de fundamen talistische leider nog altijd niets weten van intrekking van het vonnis. Ondanks jarenlange diploma tieke inspanningen van Groot- Brittannië en andere Westerse landen en een veroordeling door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, blijft Iran op het standpunt staan dat Rushdie dood moet, omdat hij met zijn boek 'De Duivels verzen' de islam zou hebben beledigd. De 'fatwa', het religieuze von nis, vaardigde Khomeini uit op 14 februari 1989. Die stap droeg er in belangrijke mate toe bij dat Iran internationaal geïsoleerd is komen te staan. Het land slaagt er nauwelijks in buitenlandse investeringen aan te trekken. Ook technolo gie om de haperende economie aan te zwengelen - en daardoor het vertrouwen van de bevol king in de regering te verbete ren - vindt zelden een weg naar Iran. Iraanse leiders die betere ban den met het Westen willen, staan voor een dilemma. Trek ken zij het doodvonnis in, dan krijgen ze de machtige funda mentalisten over zich heen. Doen ze het niet, dan blijft hun land een paria. Onder druk van Noorwegen, Zweden en Denemarken gaf de Iraanse ambassadeur in Dene marken, Mehdi Pourmoham- madi, onlangs een verklaring uit met de mededeling dat de Iraanse regering nooit iemand erop uit heeft gestuurd om Rushdie te vermoorden en dit ook in de toekomst niet zal doen. De islamitische histori cus Sadik al-Azm wees er ech ter op dat het geen zin heeft te wachten op intrekking van het doodvonnis, omdat een derge lijke stap in de geschiedenis van de islam nog nooit is gezet. „De enige oplossing is de kwes tie niet meer op te rakelen, de gemoederen tot bedaren te la ten komen en te hopen dat de zaak in de vergetelheid raakt," meent Al-Azm. In het Westen is de houding er eerder een van aanhoudend de stem blijven verheffen over het onrecht dat Rushdie en de uit gevers van zijn boek is aange daan. In een recent interview met het Amerikaanse blad Newsweek zegt Rushdie dat zwijgzaamheid de weg vrij maakt voor aanslagen op meer schrijvers in de toekomst. „Als je dit geval negeert en het probleem niet oplost zul je zien dat die tactiek zich herhaalt. Dan is het bingo, en wordt het keer op keer toegepast," aldus Rushdie. Rushdie's geval heeft al een soort van navolging gevonden in de fundamentalistische aan val op de Bengalese schrijfster Taslima Nasrin. Vorig jaar bo den fundamentalisten uit Bangladesh 5.000 dollar aan degene die Nasrin vermoordt. Zij zou in een boek hebben gesuggereerd dat de islam moet veranderen. De Amerikaanse voormalige veiligheidsadviseur Gary Sick ziet nog wel een elegante uit weg voor Iran om aan de fatwa te ontkomen. „De Iraniërs hoe ven de fatwa niet eens hele maal in te trekken, al zou dat natuurlijk het beste zijn. Er zijn tussenwegen te bewande len die een stap in de goede richting zouden zijn," vertelde Sick. Om te beginnen zou Iran de beloning op het hoofd van Rus hdie kunnen intrekken. Een Iraanse liefdadigheidsorgani satie heeft maar liefst 3 miljoen dollar geboden voor de moord op Rushdie. Dit jaar heeft de Iraanse dienst als propaganda middel gouden munten laten slaan die worden uitgereikt voor verhalen die 'de angst en vrees' waarin Rushdie sinds de fatwa leeft het best beschrij ven. Sick denkt dat bet intrek ken van die hardvochtige ges tes een grote stap vooruit zou zijn en een signaal aan fanatie ke moslims dat het met de jacht op Rushdie afgelopen moet zijn. natie in Centraal-Azië, aanhang zouden kunnen krijgen. Islamitische groepen zouden de regio, waar door het verdwijnen van het communisme een ideolo gisch vacuüm is ontstaan, daar na stukje bij beetje kunnen vero veren. Tot nu toe is van een dergelijke ontwikkeling echter niets te merken. Een van de redenen is dat de mensen in Oezbekistan bang zijn voor onrust, waardoor het land zou kunnen veranderen in een tweede Afghanistan of Tadzji kistan: zuidelijke buurlanden die door burgeroorlogen worden verscheurd. Islam Karimov, de Oezbeekse president, maakt van die angst gebruik om religieuze extremis ten en andere dissidenten te on derdrukken en gebruikt de islam tegelijkertijd om het aanzien van zijn bewind op te vijzelen. Voedsel Het is echter lastig manoeuvre ren voor de voormalige commu nistische partijbaas, die tegen woordig pelgrimstochten maakt en zijn toespraken lardeert met citaten uit de Koran en verwij zingen naar Allah. Ondertussen daalt de levens standaard en dat zou de islamiti sche oppositie meer aanhang kunnen bezorgen dan welke uit de buurlanden afkomstige muja- hedeen dan ook. De prijzen stij gen en de eerste levensbehoeften zijn gerantsoeneerd. Er is bijna geen openbaar busvervoer meer en de overheid slaagt er niet in produkten te leveren zoals medi cijnen en brandstoffen voor de winter, die ten tijde van de Sov Een Oezbeeks meisje leest de Koran op de Universiteit van Tasjkent. De opkomst van de islam in de voormalige Sovjet-republiek gaat echter minder hard dan velen enkele jaren geleden verwachtten. foto epa jetunie tenminste nog af en toe voorhanden waren. „Karimov weet dat hij zijn isla mitische probleem niet kan op lossen door toespraken tegen de mullahs te houden. Hij moet voedsel leveren," zegt Barnett Rubin, directeur van het Cen trum voor de Studie van Cen traal-Azië van de Columbia Uni versiteit in New York. Karimov heeft alle islamitische politieke partijen verboden en wijst vaak op Afghanistan en de voormalige Sovjet-republiek Tadzjikistan om zijn dictatoriale beleid te rechtvaardigen. De Sovjetunie vocht een lange oorlog tegen moslim-rebellen in Afghanistan en trok zich na een nederlaag uiteindelijk terug. Vandaag vecht de pro-Russische regering van Tadzjikistan tegen islamitische opstandelingen die volgens de regering steun krijgen van dezelfde Afghanen die de Russen een nederlaag bezorgden. Oezbeekse en Russische eenhe den helpen het Tadzjiekse leger bij de bewaking van de Af ghaanse grens. Het soort islam dat Karimov voorstaat, is minder georiënteerd op de geloofsleer en heeft meer aandacht voor volksgewoonten en het roemrijke verleden van de volkeren aan de zijderoute tus sen de zevende en de 17de eeuw. In het land, dat naar Sovjet maatstaven al arm was en nu te kampen heeft met economische problemen door het ineenstorten van de Sovjet-markt, met ver vuiling en andere problemen, is de opleving van de islam een van de weinige dingen waar de over heid met trots op kan wijzen. Er zijn in de afgelopen drie jaar duizenden moskeeën gebouwd, de Koran is in het Oezbeeks vertaald en overal worden mo numenten voor Centraalaziati- sche veroveraars en wetenschap pers opgericht. „De voornaamste taak is het opvoeden van een gezonde en eerlijke generatie," zegt Oesman Chan, imam van de splinternieuwe moskee en reli gieuze school in een dorp in de omgeving van Samarkand. Vrije markt In de tuin rond de school fluiten de vogels en zitten oude mannen onder de bomen thee te drinken. In het dorpje lopen gesluierde meisjes van school naar huis, iets wat enkele jaren geleden on denkbaar was. Moslim-landen hebben interesse voor Centraal-Azië. Zo heeft Pa-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21