'Het moet
wel
een
leuke
boodschap
hebben'
DE STEM
Rietveld-paviljoen in Venetië bijna terug in oude staat
Economie kent geen
grenzen bij Teleac
de stem
Architecten presenteren
zich nn driedimensionaal
De Deurzakkers: de vrolijke
flierefluiter en
de keiharde zakenman
,Ik voel me niet het domme blondje. Ik
weet dat ik meer heb tussen mijn
oren.
Mabel van den Dungen, tv-presentatrice
Gids
Wat is carnaval zonder
Deurzakkers? Inderdaad,
het een kan niet zonder
het ander. Wat ooit als
grapje begon, is inmid
dels uit de hand gelopen
tot een niet meer weg te
depken instituut. Het In
stituut voor Feesten en
Partijen. Want De Deur
zakkers zijn niet alleen
rond carnaval actief. Ze
hebben het 't hele jaar
druk. Het duo bestaat
twintig jaar. Dat was
niet alleen een goede
aanleiding voor een jubi-
leum-cd met al hun hits,
ook voor een gesprek.
Door Tom Smeets
Clemens van Bracht: „Vandaag
twintig jaar geleden stond onze
eerste plaat 'Zak es lekker door'
in de hitparade. Die plaat kent
iedereen nog. We vragen wel
eens of ze weten hoe lang het
geleden is. Dan krijgen we acht
jaar, tien jaar, hooguit dertien
jaar. Twintig jaar! Dat heeft
niemand in de gaten. Het gaat zo
snel voorbij. Als je eraan begint
weet je niet waar het eindigt. Je
komt op een pad en je ziet wel
wat ervan terecht komt."
Clemens van Bracht (44) en Wil
lem van Schijndel (40) - vanwe
ge z'n kale kop ook wel aange
duid als Suger Lee van Schijndel
- hebben elkaar in een platen
zaak in Den Bosch leren kennen.
Clemens was bedrijfsleider, Wil
lem was de sollicitant. „Ik heb
hem aangenomen." Lachend:
„Ach, ik heb wel meer fouten
van m'n leven gemaakt. Hele
grote fouten ook. Ik ben me
maar een beetje gaan aanpassen
en zo is er toch nog iets van
terecht gekomen."
Dan, weer serieus: „Ik ben Wil
lem dankbaar dat het gebeurd is,
want hij was degene met het
idee. In februari 1974, na carna
val, kwam Willem op woensda
gochtend terug in de zaak. Hij
iets later dan ik, want hij was
nog niet uitgeslapen. De drank
was nog niet opgestookt. Hij
komt binnen en zegt: 'ik heb een
fantastisch idee, we gaan een
plaat maken'."
Clemens en Willem hadden nog
nooit opgetreden of zelfs maar
ideeën in die richting gehad. Wel
werkten ze allebei als discjockey
in hun woonplaats Waalwijk.
Clemens: „We wisten wel iets
van muziek af en we wisten ook
wel met publiek om te gaan.
Maar puur als discjockey. Dat
deden we in bars en café's, dis
cotheken had je nog niet in die
tijd."
Willem: „Het idee is ontstaan
tijdens carnaval 1974. Ik kreeg
toen een flits, pats ineens. Zoiets
heb ik later wel vaker gehad.
Het kwam totaal onverwachts,
voor mezelf maar ook voor hem.
Ik constateerde iets en meteen
zette ik dat om in een idee."
Clemens: „Hij komt binnen en
zegt: 'We gaan een plaat maken
en die heet: 'Zak es lekker door'.
Ik heb het gezien, ik heb het
meegemaakt en mijn gevoel zegt
dat het iets wordt. Maar ik ge
loofde het niet." Willem: „Hij
zag het inderdaad niet zitten.
Dat was logisch. Maar na een
maand of twee had ik hem over
tuigd. Ik wist zeker dat het een
hit zou worden."
Nadat de kogel door de kerk
was, zijn ze samen alle platen
maatschappijen afgegaan. Wil
lem: „Niemand zag het zitten.
Eigenlijk het bekende verhaal.
Bovendien was ik pas achttien,
negentien. Dus ik moest m'n kop
dichthouden en m'n studie afma
ken." Clemens onderbreekt:
„Studie afmaken? Jij hebt hele
maal niets gedaan op school,
joh!"
Trio
Willem gaat onverstoorbaar ver
der: „Ik liet me niet uit het veld
slaan. Ik zag dat heilig gebeuren
en dat doe ik na twintig jaar nog
steeds. Als ik erin geloof, kunnen
ze voor mij allemaal de pot op.
Dan ga ik gewoon door. Dus heb
ik doorgezet. Op gegeven mo
ment heb ik het aan Jan Vis
laten horen. Die zei: 'Dit gaan
we doen'."
Oorspronkelijk is het een blaas-
kapellendeuntje, 'Prager Musi-
kanten' geheten. Het nummer
komt trouwens ook uit die con
treien. Willem: „Als ik dat num
mer draaide, dan gingen de men
sen door hun knieën. Dat zag ik.
We zaten bij Jan Vis op kantoor
en moesten een naam hebben.
Daar zat toen een kastelein bij.
Die wilde ook meteen meedoen.
We zijn dus als trio begonnen.
Het nummer zou 'Zak es lekker
door' gaan heten, dus heette we
De Deurzakkers."
Kraker
De plaat werd in een Haagse
studio opgenomen, dezelfde
waar Golden Earring opnam.
Willem: „De plaat kwam eind
december 1974 uit. De radio
De Deurzakkers'Bij een feestlied moetje onmiddellijk goede zin krijgen'
ging het draaien en binnen een
paar weken was het dé carna
valskraker van 1975. We werden
naar alle tv-programma's ge
sleurd. We werden meteen voor
de leeuwen geworpen. Met car
naval stonden we in de top tien.
Het was een leuk uit de hand
gelopen geintje. Maar we wilden
meer. Dus het jaar erop gingen
we weer een plaat maken, maar
toen gebeurde er geen bal."
Motiveren
Willem: „Als ik niet ingrijp, ge-
pakken, op onze eigen manier,
waarin wij geloofden. Dat wil
den we uitstralen."
Tegenpolen
Dat vraagt enige toelichting.
Clemens: „Ik ben de vrolijke
flierefluiter, degene die naar
buiten toe het gezicht heeft. Wat
zal ik zeggen: de frivole kant
ervan." En Willem? Voordat hij
het zelf heeft kunnen zeggen,
zegt Clemens al: „Hij is de za
kenman." Willem: „Ik ben de
serieuze, keiharde zakenman die
alles aan elkaar plakt."
beurt er nul komma nul komma
nul. Ik heb er ook wel vertrou
wen in dat het gebeurt, maar dat
is nou net het verschil tussen
ons. Ik moet iedereen motiveren.
Ik moet iedere keer weer als
grote motor achter het bedrijf
iedereen motiveren. Maar nou
moet ik er bij zeggen: dat kan hij
ook niet. Ik kan niet zeggen:
alsjeblieft, ga het maar regelen.
Dus dat kan ik hem ook niet
kwalijk nemen. Voor mij is het
een serieuze bezigheid en daar
lig ik echt wakker van."
Levert dat spanningen op? Wil
lem: „Nee hoor, dat kunnen we
samen heel goed hebben. Maar
af en toe gaat er wel flink de
beuk in, ja." Heeft het duo ooit
op springen gestaan? Willem,
zonder nadenken: „Nee!"
Clemens: „We hebben erx altijd
aan gewerkt niet die artiest te
worden die zo nodig beroemd
moet zijn. We hebben er altijd
aan gewerkt om datgene waar
mee we bezig waren zo goed
mogelijk te doen. Om dat zo
professioneel mogelijk aan te
Clemens: „Hij had het niet zon
der mij gered en ik had het niet
zonder hem gered. We zijn twee
tegenpolen die elkaar perfect
aanvullen. We zijn altijd samen
op pad. Als je dan niet om elkaar
geeft en weinig van elkaar kunt
hebben, dan zou het nooit gaan.
Je moet het prettig vinden om
met elkaar op de bühne te staan.
Je moet weten wat je aan elkaar
hebt en je moet daar plezier in
vinden, anders werkt het na
tuurlijk niet. Dan moet je ermee
stoppen."
Semi-beroeps
Ze zijn niet de hele dag Deur
zakker. Beiden hebben nog een
andere volledige dagtaak. Cle
mens heeft een platenwinkel in
Tilburg, Willem runt zijn eigen
bedrijf in 'entertainment sup
port'. Clemens: „We hebben er
lang geleden voor gekozen niet
beroepsartiest te zijn. We zijn
semi-beroeps."
Het lukt hen desondanks ieder
jaar in de publiciteit te verschij
nen. Clemens: „Je' moet altijd
aan je pr werken. Je moet altijd
bezig blijven, anders zijn ze je
vergeten. Morgen staat er ie
mand anders op de stoep, als je
niet oppast. We doen er alles aan
om 365 dagen per jaar als Deur
zakkers bekend te zijn." Willem:
„Je moet met betrekking tot de
liedjes steeds weer presteren op
topniveau. Het is steeds weer
opnieuw een bevalling en dat is
echt een zware klus."
Simpel
Tekst en muziek zijn volgens
hem even belangrijk. Clemens:
„De tekst mag niet te moeilijk
zijn, maar moet wel een leuke
boodschap hebben. Het moet net
zo goed onzinnig zijn als heel
serieus. Ik vind dat Toon Her
mans dat vroeger heel goed kon.
Je moet niets forceren, je moet
het dicht bij huis zoeken. Hou
het simpel."
De doelgroep van De Deurzak
kers is zowel de jeugd als de
middelbare leeftijdsgroep. Wil
lem: „Wij verzorgen feestreper-
toire, muziek voor mensen die
van gezelligheid houden. Maar
door de moderne aanpak van ons
- niet het ouderwetse boerenka-
pelletje, maar een lekkere stevi
ge sound - hebben we ook de
jeugd bereikt. We proberen een
brede doelgroep te pakken."
Van Duin
Het duurde acht jaar voordat
Willem weer met een gouden
idee op de proppen kwam. Wil
lem: „Ik had de film van André
van Duin gezien. Daar zat het
liedje 'Waar is de steek van de
keizer' in. Ik hoorde van Tonny
Eijk dat André het liedje niet
zelf zou opnemen. Omdat hij
daar geen moer aan kon verdie
nen, want de tekst was geschre
ven door Dimitri Frenkel Frank.
Alleen als daar A. van Duin had
gestaan zou het hem pegels ople-
FOTO PIET PULLES
veren. Dus namen wij het op."
Willem: „Dat is eigenlijk de start
geweest van de carrière zoals we
die nu hebben. We zijn toen ook
voor het eerst gaan optreden. We
hadden vijf optredens met car
naval. Ons allereerste optreden
was in de schouwburg in Til
burg. Daarvoor hadden we nog
nooit eerder opgetreden."
Hoger
Een tweede hiaat is nooit meer
voorgekomen. Sinds hun 'Steek'
in 1983 scoorde het duo elk jaar.
Clemens: „Achteraf kun je con
stateren dat we er altijd aan
gewerkt hebben om iedere keer
weer een treedje hoger te komen.
We zijn nooit tevreden. We wil
len altijd nog een trapje hogev
Dat is ook een gedeelte van he I
succes."
Is de druk altijd te moeten sco
ren niet beangstigend? Willem,
onmiddellijk: „Ja." Clemens: „Ik
niet, ik kijk daar anders tegen
aan. Ik vind als je heel gelijkma
tig en heel voorzichtig aan car
rièreplanning doet, dat het dan
veel beter te overzien is. Dan is
het gevoelsmatig en fysiek veel
beter te bevatten dan wanneer je
van de ene op de andere dag
bovenin staat. Dan kun je alleen
maar heel hard vallen."
Maar ook bij een gevestigde
naam blijft het succes wel eens
achterwege, probeer ik voorzich
tig. Willem: „Daar heb ik slape
loze nachten van. Clemens is
daar niet zo mee bezig. Hij denkt
altijd: 'het komt wel'." Clemens:
„Het komt ook wel. Natuurlijk
weet je dat van te voren niet
zeker, maar gevoelsmatig geloof
ik erin. Ik heb een bepaalde
filosofische instelling op het le
ven en ik geloof te allen tijde in
een goede afloop. Ik ben een heel
optimisch iemand. Als je er hard
aan wilt werken en je wilt de
zonnige kant van het leven zien,
dan kom je er altijd uit. Er is
altijd een uitkomst, absoluut."
Het ontwerp dat Rietveld in 1953
maakte voor het tentoonstellingsge
bouw op het terrein van de Biënnale
van Venetië.
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Den Haag - De restauratie van het
Nederlandse paviljoen in het Biën
nale-park in Venetië is zo goed als
voltooid. Het gebouw van Gerrit
Rietveld (1954) kan vanaf juni
weer dienen als onderkomen voor
de Nederlandse inzending naar de
tweejaarlijkse internationale
kunstpresentatie.
De afgelopen 40 jaar heeft het pavil
joen veel te lijden gehad van de over
vloedige regen in Venetië. Daarnaast is
er sprake van vandalisme. Tussen twee
Biënnales staan de gebouwen in de
Giardini Biennale leeg en onbeheerd.
De kosten van de restauratie bedragen
een miljoen gulden. De rijksoverheid
betaalt daarvan de helft, sponsors - het
VSB-Fonds en Artimo - nemen de
andere helft voor hun rekening.
Rietveld (1888-1964) hechtte geen eeu
wigheidswaarde aan het paviljoen. Hij
noemde het een 'bouwsel'. Museumdi
recteur Willem Sandberg was het
daarmee niet eens. Na een bezoek aan
het paviljoen schreef hij aan Rietveld:
„Het is volmaakt, de mooiste ruimte
die ik ken".
Het heldere en lichte gebouw, 16 bij 16
meter, is ontworpen volgens de regels
van de functionaliteit, zoals die in het
Nieuwe Bouwen werden gehanteerd.
Heldere constructies met eenvoudige
materialen, platte daken en grote
glasoppervlakken, afgewisseld door
gesloten wanden.
In de afgelopen 41 jaar hebben alle
grote namen van de naoorlogse kunst
in het Rietveld-gebouw geëxposeerd,
zoals Charley Toorop, Karei Appel,
Corneille, Wessel Couzijn, Bart van der
Leek, Constant, Gerrit Benner, Co
Westerik, Tajiri, Lucebert, Carel Vis
ser, Jan Dibbets, Ger van Elk, Arman
do, Henk Visch, Rob Scholte en Niek
Kemps.' In eerdere jaren wonnen Jozef
Israëls (1907) en Jan Sluyters (1932)
prijzen op de Venetiaanse Biënnale.
Nederland had vanaf 1914 een pavil
joen, dat dienst deed tot 1954, toen
Rietvelds schepping werd geopend
(overigens zijn enige bouwwerk in het
buitenland).
Staatssecretaris Nuis zal het ver
nieuwde Rietveld-paviljoen op 8 juni
openen. De bedoeling is om het inten
siever te gaan gebruiken dan tot nu
toe. En dat niet alleen voor beeldende
kunst: het Nederlandse bedrijfsleven
kan er gebruik van maken om zich in
Italië te presenteren. Het gebouw zal
voortaan beheerd worden door de
Dienst Gebouwen van Buitenlandse
Zaken.
De Nederlandse inzending naar de
Biënnale - die dit jaar 100 jaar oud
wordt - bestaat uit werk van drie
vrouwelijke kunstenaars, Mariene Du
mas (schilderijen en tekeningen), Ma
ria Roosen (sculptuur) en Marijke van
Warmerdam (film). Chris Dercon, vol
gend jaar directeur van Museum Ëoy-
mans-Van Beuningen, is verantwoor
delijk voor de presentatie in Venetië.
De Lage Landen timmeren overigens
ook nog op andere wijze aan de weg in
de Italiaanse lagunestad. In het kader
van de versterkte Nederlands-Vlaamse
samenwerking wordt er volgend voor
jaar in het Palazzo Grassi in Venetië
een grote expositie gehouden van he
dendaagse kunst. De tentoonstelling
zal worden samengesteld door Jan
Hoet, directeur van het Museum voor
Hedendaagse Kunst in Gent, en Rudi
Fuchs, directeur van het Stedelijk Mu
seum in Amsterdam.
Op twee verdiepingen in het paleis zal
de kunst uit de Lage Landen vanaf
eind 19e eeuw (Van Gogh, Ensor) tot
heden (Carel Visser, René Daniels,
Thierry de Cordier en Raoul de Keyser)
worden getoond. De internationale ex
posities in het Palazzo Grasso trekken
doorgaans honderdduizenden bezoe
kers trekken.
Den Haag/Hilversum (anp) - Handel houdt niet op bij de
landsgrenzen, dat moet Nederlanders bekend zijn. Een
koffieboer uit Tanzania, een financiële speculant in
Londen en een milieu-activist uit Californië ervaren dat
ook. Zij spelen een rol in een nieuwe Teleacserie. De
dynamiek van de internationale economische betrekkin
gen is het onderwerp van een reeks onder de titel
'Grenzeloze Economie'. De eerste uitzending is zondag 5
maart (Nederland 2, 23.05 uur).
In dertien afleveringen behan
delen Rick van der Ploeg en
Roel Janssen de theorie en
praktijk van actuele interna
tionale economische onder
werpen. Voor een decor van
niet deskundige belangstellen
den gaan de presentatoren in
discussie, Van der Ploeg be
antwoordt vervolgens vragen
uit het publiek.
Zijn de onderwerpen moeilijk,
dan spelen presentatoren een
spelletje. Bij een speculatieve
aanval op een munt speelt Van
der Ploeg de centrale bankier
en Janssen de speculant. De
overbevissing van de zee illus
treren de twee door gezamen
lijk een glas cola leeg te drin
ken. In het echte leven is Van
der Ploeg hoogleraar economie
aan de Universiteit van Am
sterdam, verbonden aan het
Tinbergen Instituut en Twee
de-Kamerlid voor de PvdA.
Janssen is financieel econo
misch commentator van NRC-
Handelsblad.
In toelichtingen behandelt de
serie de theorie van de inter
nationale handel, de werking
van kapitaalmarkten en wis
selkoersen, alsmede economi
sche vraagstukken zoals ont
wikkelingsbeleid, milieu en
arbeidsmigratie. Het uitgangs
punt is steeds dat landen beter
af zijn door met elkaar in open
contact te staan dan zich af te
sluiten. De voordelen van vrije
handel zijn groter dan mark-
tafscherming.
'Grenzeloze Economie' is het
resultaat van een internatio
naal project voor educatieve
televisie over internationale
economie, dat drie jaar gele
den is gestart. Het project is
tot stand gekomen door sa
menwerking tussen vier pro
ducenten van educatieve pro
gramma's: ABC-tv uit Austra
lië, SEBC uit Zweden, EFC uit
de Verenigde Staten en Teleac.
Elke deelnemer heeft een aan
tal programma's geprodu
ceerd. Teleac nam er zes voor
zijn rekening. In totaal zijn 26
onderwerpen uit de economi
sche actualiteit in beeld ge
bracht.
Kamerlid Rick van der Ploeg treedt op als tv-presentator
FOTO KUB
Door Janny Kok
Rotterdam - In architectenkringen wordt er met gemengde
gevoelens tegenaan gekeken, maar feit is dat beleidsmakers
vaak geneigd zijn een prijsvraag uit te schrijven om tot een
keuze van een architect te komen. De maker van het winnende
ontwerp 'mag' zijn schepping in het gunstige geval gaan
bouwen. Dat kan tot het verleden behoren sinds architecten
zichzelf en hun werk presenteren op de meest moderne
manier; op de cd-rom.
Ir. Mare Visser van het Amster
damse bureau Architectuurma-
nagement is nog een stap verder
gegaan door de presentatie van
projecten van 17 architecten op
cd-rom te zetten. Dat interactie
ve beeldmateriaal is tot 23 april
samen met 'echt' driedimensio
naal werk te zien in het Neder
lands Architectuur instituut
(NAi) in Rotterdam.
„De Brabantse projecten op de
cd-rom komen van Jerry van
Eijck van IRONYX uit Eindho
ven, van Endry van Velzen van
buro De Nijl uit Delft en Mi
chael van Gessel van buro B B
uit Amsterdam", zegt Visser, die
de kijker meteen 'meeneemt'
naar de Arena Kapsalon in
Eindhoven en het Effenaar Café
in dezelfde plaats van Jerry van
Eijck.
„Het voordeel van cd-rom is dat
je het ontwerp driedimensionaal
ziet. Je kunt zelf bepalen wat je
wilt zien en in welke volgorde.
Stel je wilt woningbouw zien.
Dan kun je (en hij voegt de daad
bij het woord) die optie aanklik
ken en dan zie je welke architec
ten op dat gebied bezig zijn en
wat ze hebben gemaakt. Dat is
stukken gemakkelijker en sneller
opzoekbaar dan bladeren in dik
ke naslagwerken."
Visser heeft gekozen voor een
speelse presentatie. De kijker
krijgt bijvoorbeeld het door Van
Eijck ontworpen café interieur
op verschillende manieren te
zien; net alsof je zelf door de
ruimte loopt en de diverse de
tails wat nader wil bekijken.
Verder zitten er tekeningen,
filmpjes en gesproken tekst in de
cd-rom, die in het NAi is te zien.
De maker heeft met opzet de 17
architecten geportretteerd, die
uitverkoren waren deel te nemen
aan de studiereis naar Los Ange
les. Die reis is bekostigd door hel
Fonds voor de Beeldende Kunst
Visser: „Ik heb bewust voor die
mensen gekozen, omdat ze een
groep van totaal verschillende
mensen zijn. Er zitten beginnen
de en ervaren architecten bij,
een filosoof en mensen, die eet
bepaald soort conceptionele din
gen maken. In totaal staat er
projecten op de cd-rom. Die is
voor 60 gulden te koop."
Visser moet nog nagaan of zijn
presentatie aanslaat bij hel
geïnteresseerde publiek. Daartoe
zullen de bezoekers van het NAi
worden geenqueteerd. Als de cd-
rom presentatie aanslaat zal Vis
ser de presentatie uitbreiden.
„Er kunnen 500 tot 600 architec
ten en per architect gemiddeld!
tot 5 van zijn projecten worden
opgenomen. Dat betekent dat
zeker 2500 projecten op cd-rom
kunnen komen, maar dan zal jt
aan één schijfje niet genoeg heb
ben." Het NAi heeft zich al
geïnteresseerd getoond in de cd-
rom produktie, dat het met Vis
ser in onderhandeling is om hel
10e jaarboek van het NAi
cd-rom te zetten. Die zou naasl
de gedrukte versie uit kunnen
komen.
Voorlopig moeten
geïnteresseerden het doen
het bekijken van de cd-rom t
den in het NAi. Daar kan hel
stedebouwkundige plan Steen
akker 'Het Beleg van Breda' van
Endry van Velzen worden beke
ken, die voor dit ontwerp d'
hoofdprijs kreeg van de Europan
2 prijsvraag 1992. Michael van
Gessel moest het zonder priis
doen, maar kon evenals Van Vel
zen rekenen op een cd-rom pre
sentatie van zijn ontwerp Trans
formatie Park Valkenberg
Breda. Daar kunnen opdrachtge
vers kennis van nemen.
t
NEDERLAND 1
07.00 Tekst tv
16.31 Nieuws voor doven
slechthorenden
16.38 (TT) Oproep Spoorloos
16.44 Via Ria, discussie
17.36 Extra large, kinderen pra'
met (on)bekende volwassenen
18.05 Boggle, spelletje
18.34 Roseanne, comedy
19.01 Dinges, spelletje
19.29 Schoolstrijd, kwis
20.00 (TT) Journaal
20.24 (TT) Weeroverzicht
20.30 (TT) Spoorloos
21.25 Hier en Nu, actualiteiten
briek
22.01 (TT) Coverstory, dramaserie
22.56 Dokument: Het dei
geslacht, over de half miljoen eunu
in India
23.39 Miniatuur
23.47 Journaal
23.52 Nieuws voor doven
slechthorenden
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt tv (met om 07.30
08.00 Journaal)
08.28 Journaal
08.33 Arena, discussie
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending D66
09.08 Kook tv
09.33 Schoolstrijd
10.04 Reisgids, toeristisch magazi
10.34 Boggle
11.05 Karei, talkshow
11.47 (TT) De geld maakt geluk
show
13.00 Journaal
13.07 (TT) Studio Sport
14.29 (TT) Studio Sport met Spas
en Italiaanse voetbalcompetitie
15.21 Goalmaster festival, voet
competitie voor amateurs
16.00 (TT) Journaal
16.07 Uw hond gehoorzaam irt
lessen, cursus
16.30 Growing Up Wild, natuur
serie
17.02 Wonderland met Kids
Animals, serie over de jeugdclub
de Nederlandse Dierenbescherrr
Aansl.: Widget, tekenfilmserie
17.58 (TT) 2 Vandaag, actualiteit
18.55 Dierenmanieren
19.30 (TT) Onderweg naar mor?
soap (dubbele aflevering)
20.26 Derrick, politieserie
21.30 Het pakhuis, magazine
verzamelaars en verzamelwoede
22.02 Bureau Bijlmer, reportag
rie
22.43 Wartaal, bekende Nede
ders spelen met taal
23.12 Het elfde uur, talkshow
00.02 Middernacht klassiek
00.32 Journaal
NEDERLAND 3
09.00 Nieuws voor doven
slechthorenden (ook 12.00)
SUSKE EN WISKE: DE i
Theofirl jonfenjmk aan de centje
I uier vat verdund !j
ONTDEK DE VERSCHI