'Het moet wel een leuke boodschap hebben' DE STEM Rietveld-paviljoen in Venetië bijna terug in oude staat Economie kent geen grenzen bij Teleac de stem Architecten presenteren zich nn driedimensionaal De Deurzakkers: de vrolijke flierefluiter en de keiharde zakenman ,Ik voel me niet het domme blondje. Ik weet dat ik meer heb tussen mijn oren. Mabel van den Dungen, tv-presentatrice Gids Wat is carnaval zonder Deurzakkers? Inderdaad, het een kan niet zonder het ander. Wat ooit als grapje begon, is inmid dels uit de hand gelopen tot een niet meer weg te depken instituut. Het In stituut voor Feesten en Partijen. Want De Deur zakkers zijn niet alleen rond carnaval actief. Ze hebben het 't hele jaar druk. Het duo bestaat twintig jaar. Dat was niet alleen een goede aanleiding voor een jubi- leum-cd met al hun hits, ook voor een gesprek. Door Tom Smeets Clemens van Bracht: „Vandaag twintig jaar geleden stond onze eerste plaat 'Zak es lekker door' in de hitparade. Die plaat kent iedereen nog. We vragen wel eens of ze weten hoe lang het geleden is. Dan krijgen we acht jaar, tien jaar, hooguit dertien jaar. Twintig jaar! Dat heeft niemand in de gaten. Het gaat zo snel voorbij. Als je eraan begint weet je niet waar het eindigt. Je komt op een pad en je ziet wel wat ervan terecht komt." Clemens van Bracht (44) en Wil lem van Schijndel (40) - vanwe ge z'n kale kop ook wel aange duid als Suger Lee van Schijndel - hebben elkaar in een platen zaak in Den Bosch leren kennen. Clemens was bedrijfsleider, Wil lem was de sollicitant. „Ik heb hem aangenomen." Lachend: „Ach, ik heb wel meer fouten van m'n leven gemaakt. Hele grote fouten ook. Ik ben me maar een beetje gaan aanpassen en zo is er toch nog iets van terecht gekomen." Dan, weer serieus: „Ik ben Wil lem dankbaar dat het gebeurd is, want hij was degene met het idee. In februari 1974, na carna val, kwam Willem op woensda gochtend terug in de zaak. Hij iets later dan ik, want hij was nog niet uitgeslapen. De drank was nog niet opgestookt. Hij komt binnen en zegt: 'ik heb een fantastisch idee, we gaan een plaat maken'." Clemens en Willem hadden nog nooit opgetreden of zelfs maar ideeën in die richting gehad. Wel werkten ze allebei als discjockey in hun woonplaats Waalwijk. Clemens: „We wisten wel iets van muziek af en we wisten ook wel met publiek om te gaan. Maar puur als discjockey. Dat deden we in bars en café's, dis cotheken had je nog niet in die tijd." Willem: „Het idee is ontstaan tijdens carnaval 1974. Ik kreeg toen een flits, pats ineens. Zoiets heb ik later wel vaker gehad. Het kwam totaal onverwachts, voor mezelf maar ook voor hem. Ik constateerde iets en meteen zette ik dat om in een idee." Clemens: „Hij komt binnen en zegt: 'We gaan een plaat maken en die heet: 'Zak es lekker door'. Ik heb het gezien, ik heb het meegemaakt en mijn gevoel zegt dat het iets wordt. Maar ik ge loofde het niet." Willem: „Hij zag het inderdaad niet zitten. Dat was logisch. Maar na een maand of twee had ik hem over tuigd. Ik wist zeker dat het een hit zou worden." Nadat de kogel door de kerk was, zijn ze samen alle platen maatschappijen afgegaan. Wil lem: „Niemand zag het zitten. Eigenlijk het bekende verhaal. Bovendien was ik pas achttien, negentien. Dus ik moest m'n kop dichthouden en m'n studie afma ken." Clemens onderbreekt: „Studie afmaken? Jij hebt hele maal niets gedaan op school, joh!" Trio Willem gaat onverstoorbaar ver der: „Ik liet me niet uit het veld slaan. Ik zag dat heilig gebeuren en dat doe ik na twintig jaar nog steeds. Als ik erin geloof, kunnen ze voor mij allemaal de pot op. Dan ga ik gewoon door. Dus heb ik doorgezet. Op gegeven mo ment heb ik het aan Jan Vis laten horen. Die zei: 'Dit gaan we doen'." Oorspronkelijk is het een blaas- kapellendeuntje, 'Prager Musi- kanten' geheten. Het nummer komt trouwens ook uit die con treien. Willem: „Als ik dat num mer draaide, dan gingen de men sen door hun knieën. Dat zag ik. We zaten bij Jan Vis op kantoor en moesten een naam hebben. Daar zat toen een kastelein bij. Die wilde ook meteen meedoen. We zijn dus als trio begonnen. Het nummer zou 'Zak es lekker door' gaan heten, dus heette we De Deurzakkers." Kraker De plaat werd in een Haagse studio opgenomen, dezelfde waar Golden Earring opnam. Willem: „De plaat kwam eind december 1974 uit. De radio De Deurzakkers'Bij een feestlied moetje onmiddellijk goede zin krijgen' ging het draaien en binnen een paar weken was het dé carna valskraker van 1975. We werden naar alle tv-programma's ge sleurd. We werden meteen voor de leeuwen geworpen. Met car naval stonden we in de top tien. Het was een leuk uit de hand gelopen geintje. Maar we wilden meer. Dus het jaar erop gingen we weer een plaat maken, maar toen gebeurde er geen bal." Motiveren Willem: „Als ik niet ingrijp, ge- pakken, op onze eigen manier, waarin wij geloofden. Dat wil den we uitstralen." Tegenpolen Dat vraagt enige toelichting. Clemens: „Ik ben de vrolijke flierefluiter, degene die naar buiten toe het gezicht heeft. Wat zal ik zeggen: de frivole kant ervan." En Willem? Voordat hij het zelf heeft kunnen zeggen, zegt Clemens al: „Hij is de za kenman." Willem: „Ik ben de serieuze, keiharde zakenman die alles aan elkaar plakt." beurt er nul komma nul komma nul. Ik heb er ook wel vertrou wen in dat het gebeurt, maar dat is nou net het verschil tussen ons. Ik moet iedereen motiveren. Ik moet iedere keer weer als grote motor achter het bedrijf iedereen motiveren. Maar nou moet ik er bij zeggen: dat kan hij ook niet. Ik kan niet zeggen: alsjeblieft, ga het maar regelen. Dus dat kan ik hem ook niet kwalijk nemen. Voor mij is het een serieuze bezigheid en daar lig ik echt wakker van." Levert dat spanningen op? Wil lem: „Nee hoor, dat kunnen we samen heel goed hebben. Maar af en toe gaat er wel flink de beuk in, ja." Heeft het duo ooit op springen gestaan? Willem, zonder nadenken: „Nee!" Clemens: „We hebben erx altijd aan gewerkt niet die artiest te worden die zo nodig beroemd moet zijn. We hebben er altijd aan gewerkt om datgene waar mee we bezig waren zo goed mogelijk te doen. Om dat zo professioneel mogelijk aan te Clemens: „Hij had het niet zon der mij gered en ik had het niet zonder hem gered. We zijn twee tegenpolen die elkaar perfect aanvullen. We zijn altijd samen op pad. Als je dan niet om elkaar geeft en weinig van elkaar kunt hebben, dan zou het nooit gaan. Je moet het prettig vinden om met elkaar op de bühne te staan. Je moet weten wat je aan elkaar hebt en je moet daar plezier in vinden, anders werkt het na tuurlijk niet. Dan moet je ermee stoppen." Semi-beroeps Ze zijn niet de hele dag Deur zakker. Beiden hebben nog een andere volledige dagtaak. Cle mens heeft een platenwinkel in Tilburg, Willem runt zijn eigen bedrijf in 'entertainment sup port'. Clemens: „We hebben er lang geleden voor gekozen niet beroepsartiest te zijn. We zijn semi-beroeps." Het lukt hen desondanks ieder jaar in de publiciteit te verschij nen. Clemens: „Je' moet altijd aan je pr werken. Je moet altijd bezig blijven, anders zijn ze je vergeten. Morgen staat er ie mand anders op de stoep, als je niet oppast. We doen er alles aan om 365 dagen per jaar als Deur zakkers bekend te zijn." Willem: „Je moet met betrekking tot de liedjes steeds weer presteren op topniveau. Het is steeds weer opnieuw een bevalling en dat is echt een zware klus." Simpel Tekst en muziek zijn volgens hem even belangrijk. Clemens: „De tekst mag niet te moeilijk zijn, maar moet wel een leuke boodschap hebben. Het moet net zo goed onzinnig zijn als heel serieus. Ik vind dat Toon Her mans dat vroeger heel goed kon. Je moet niets forceren, je moet het dicht bij huis zoeken. Hou het simpel." De doelgroep van De Deurzak kers is zowel de jeugd als de middelbare leeftijdsgroep. Wil lem: „Wij verzorgen feestreper- toire, muziek voor mensen die van gezelligheid houden. Maar door de moderne aanpak van ons - niet het ouderwetse boerenka- pelletje, maar een lekkere stevi ge sound - hebben we ook de jeugd bereikt. We proberen een brede doelgroep te pakken." Van Duin Het duurde acht jaar voordat Willem weer met een gouden idee op de proppen kwam. Wil lem: „Ik had de film van André van Duin gezien. Daar zat het liedje 'Waar is de steek van de keizer' in. Ik hoorde van Tonny Eijk dat André het liedje niet zelf zou opnemen. Omdat hij daar geen moer aan kon verdie nen, want de tekst was geschre ven door Dimitri Frenkel Frank. Alleen als daar A. van Duin had gestaan zou het hem pegels ople- FOTO PIET PULLES veren. Dus namen wij het op." Willem: „Dat is eigenlijk de start geweest van de carrière zoals we die nu hebben. We zijn toen ook voor het eerst gaan optreden. We hadden vijf optredens met car naval. Ons allereerste optreden was in de schouwburg in Til burg. Daarvoor hadden we nog nooit eerder opgetreden." Hoger Een tweede hiaat is nooit meer voorgekomen. Sinds hun 'Steek' in 1983 scoorde het duo elk jaar. Clemens: „Achteraf kun je con stateren dat we er altijd aan gewerkt hebben om iedere keer weer een treedje hoger te komen. We zijn nooit tevreden. We wil len altijd nog een trapje hogev Dat is ook een gedeelte van he I succes." Is de druk altijd te moeten sco ren niet beangstigend? Willem, onmiddellijk: „Ja." Clemens: „Ik niet, ik kijk daar anders tegen aan. Ik vind als je heel gelijkma tig en heel voorzichtig aan car rièreplanning doet, dat het dan veel beter te overzien is. Dan is het gevoelsmatig en fysiek veel beter te bevatten dan wanneer je van de ene op de andere dag bovenin staat. Dan kun je alleen maar heel hard vallen." Maar ook bij een gevestigde naam blijft het succes wel eens achterwege, probeer ik voorzich tig. Willem: „Daar heb ik slape loze nachten van. Clemens is daar niet zo mee bezig. Hij denkt altijd: 'het komt wel'." Clemens: „Het komt ook wel. Natuurlijk weet je dat van te voren niet zeker, maar gevoelsmatig geloof ik erin. Ik heb een bepaalde filosofische instelling op het le ven en ik geloof te allen tijde in een goede afloop. Ik ben een heel optimisch iemand. Als je er hard aan wilt werken en je wilt de zonnige kant van het leven zien, dan kom je er altijd uit. Er is altijd een uitkomst, absoluut." Het ontwerp dat Rietveld in 1953 maakte voor het tentoonstellingsge bouw op het terrein van de Biënnale van Venetië. Van onze verslaggever Hans Rooseboom Den Haag - De restauratie van het Nederlandse paviljoen in het Biën nale-park in Venetië is zo goed als voltooid. Het gebouw van Gerrit Rietveld (1954) kan vanaf juni weer dienen als onderkomen voor de Nederlandse inzending naar de tweejaarlijkse internationale kunstpresentatie. De afgelopen 40 jaar heeft het pavil joen veel te lijden gehad van de over vloedige regen in Venetië. Daarnaast is er sprake van vandalisme. Tussen twee Biënnales staan de gebouwen in de Giardini Biennale leeg en onbeheerd. De kosten van de restauratie bedragen een miljoen gulden. De rijksoverheid betaalt daarvan de helft, sponsors - het VSB-Fonds en Artimo - nemen de andere helft voor hun rekening. Rietveld (1888-1964) hechtte geen eeu wigheidswaarde aan het paviljoen. Hij noemde het een 'bouwsel'. Museumdi recteur Willem Sandberg was het daarmee niet eens. Na een bezoek aan het paviljoen schreef hij aan Rietveld: „Het is volmaakt, de mooiste ruimte die ik ken". Het heldere en lichte gebouw, 16 bij 16 meter, is ontworpen volgens de regels van de functionaliteit, zoals die in het Nieuwe Bouwen werden gehanteerd. Heldere constructies met eenvoudige materialen, platte daken en grote glasoppervlakken, afgewisseld door gesloten wanden. In de afgelopen 41 jaar hebben alle grote namen van de naoorlogse kunst in het Rietveld-gebouw geëxposeerd, zoals Charley Toorop, Karei Appel, Corneille, Wessel Couzijn, Bart van der Leek, Constant, Gerrit Benner, Co Westerik, Tajiri, Lucebert, Carel Vis ser, Jan Dibbets, Ger van Elk, Arman do, Henk Visch, Rob Scholte en Niek Kemps.' In eerdere jaren wonnen Jozef Israëls (1907) en Jan Sluyters (1932) prijzen op de Venetiaanse Biënnale. Nederland had vanaf 1914 een pavil joen, dat dienst deed tot 1954, toen Rietvelds schepping werd geopend (overigens zijn enige bouwwerk in het buitenland). Staatssecretaris Nuis zal het ver nieuwde Rietveld-paviljoen op 8 juni openen. De bedoeling is om het inten siever te gaan gebruiken dan tot nu toe. En dat niet alleen voor beeldende kunst: het Nederlandse bedrijfsleven kan er gebruik van maken om zich in Italië te presenteren. Het gebouw zal voortaan beheerd worden door de Dienst Gebouwen van Buitenlandse Zaken. De Nederlandse inzending naar de Biënnale - die dit jaar 100 jaar oud wordt - bestaat uit werk van drie vrouwelijke kunstenaars, Mariene Du mas (schilderijen en tekeningen), Ma ria Roosen (sculptuur) en Marijke van Warmerdam (film). Chris Dercon, vol gend jaar directeur van Museum Ëoy- mans-Van Beuningen, is verantwoor delijk voor de presentatie in Venetië. De Lage Landen timmeren overigens ook nog op andere wijze aan de weg in de Italiaanse lagunestad. In het kader van de versterkte Nederlands-Vlaamse samenwerking wordt er volgend voor jaar in het Palazzo Grassi in Venetië een grote expositie gehouden van he dendaagse kunst. De tentoonstelling zal worden samengesteld door Jan Hoet, directeur van het Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent, en Rudi Fuchs, directeur van het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. Op twee verdiepingen in het paleis zal de kunst uit de Lage Landen vanaf eind 19e eeuw (Van Gogh, Ensor) tot heden (Carel Visser, René Daniels, Thierry de Cordier en Raoul de Keyser) worden getoond. De internationale ex posities in het Palazzo Grasso trekken doorgaans honderdduizenden bezoe kers trekken. Den Haag/Hilversum (anp) - Handel houdt niet op bij de landsgrenzen, dat moet Nederlanders bekend zijn. Een koffieboer uit Tanzania, een financiële speculant in Londen en een milieu-activist uit Californië ervaren dat ook. Zij spelen een rol in een nieuwe Teleacserie. De dynamiek van de internationale economische betrekkin gen is het onderwerp van een reeks onder de titel 'Grenzeloze Economie'. De eerste uitzending is zondag 5 maart (Nederland 2, 23.05 uur). In dertien afleveringen behan delen Rick van der Ploeg en Roel Janssen de theorie en praktijk van actuele interna tionale economische onder werpen. Voor een decor van niet deskundige belangstellen den gaan de presentatoren in discussie, Van der Ploeg be antwoordt vervolgens vragen uit het publiek. Zijn de onderwerpen moeilijk, dan spelen presentatoren een spelletje. Bij een speculatieve aanval op een munt speelt Van der Ploeg de centrale bankier en Janssen de speculant. De overbevissing van de zee illus treren de twee door gezamen lijk een glas cola leeg te drin ken. In het echte leven is Van der Ploeg hoogleraar economie aan de Universiteit van Am sterdam, verbonden aan het Tinbergen Instituut en Twee de-Kamerlid voor de PvdA. Janssen is financieel econo misch commentator van NRC- Handelsblad. In toelichtingen behandelt de serie de theorie van de inter nationale handel, de werking van kapitaalmarkten en wis selkoersen, alsmede economi sche vraagstukken zoals ont wikkelingsbeleid, milieu en arbeidsmigratie. Het uitgangs punt is steeds dat landen beter af zijn door met elkaar in open contact te staan dan zich af te sluiten. De voordelen van vrije handel zijn groter dan mark- tafscherming. 'Grenzeloze Economie' is het resultaat van een internatio naal project voor educatieve televisie over internationale economie, dat drie jaar gele den is gestart. Het project is tot stand gekomen door sa menwerking tussen vier pro ducenten van educatieve pro gramma's: ABC-tv uit Austra lië, SEBC uit Zweden, EFC uit de Verenigde Staten en Teleac. Elke deelnemer heeft een aan tal programma's geprodu ceerd. Teleac nam er zes voor zijn rekening. In totaal zijn 26 onderwerpen uit de economi sche actualiteit in beeld ge bracht. Kamerlid Rick van der Ploeg treedt op als tv-presentator FOTO KUB Door Janny Kok Rotterdam - In architectenkringen wordt er met gemengde gevoelens tegenaan gekeken, maar feit is dat beleidsmakers vaak geneigd zijn een prijsvraag uit te schrijven om tot een keuze van een architect te komen. De maker van het winnende ontwerp 'mag' zijn schepping in het gunstige geval gaan bouwen. Dat kan tot het verleden behoren sinds architecten zichzelf en hun werk presenteren op de meest moderne manier; op de cd-rom. Ir. Mare Visser van het Amster damse bureau Architectuurma- nagement is nog een stap verder gegaan door de presentatie van projecten van 17 architecten op cd-rom te zetten. Dat interactie ve beeldmateriaal is tot 23 april samen met 'echt' driedimensio naal werk te zien in het Neder lands Architectuur instituut (NAi) in Rotterdam. „De Brabantse projecten op de cd-rom komen van Jerry van Eijck van IRONYX uit Eindho ven, van Endry van Velzen van buro De Nijl uit Delft en Mi chael van Gessel van buro B B uit Amsterdam", zegt Visser, die de kijker meteen 'meeneemt' naar de Arena Kapsalon in Eindhoven en het Effenaar Café in dezelfde plaats van Jerry van Eijck. „Het voordeel van cd-rom is dat je het ontwerp driedimensionaal ziet. Je kunt zelf bepalen wat je wilt zien en in welke volgorde. Stel je wilt woningbouw zien. Dan kun je (en hij voegt de daad bij het woord) die optie aanklik ken en dan zie je welke architec ten op dat gebied bezig zijn en wat ze hebben gemaakt. Dat is stukken gemakkelijker en sneller opzoekbaar dan bladeren in dik ke naslagwerken." Visser heeft gekozen voor een speelse presentatie. De kijker krijgt bijvoorbeeld het door Van Eijck ontworpen café interieur op verschillende manieren te zien; net alsof je zelf door de ruimte loopt en de diverse de tails wat nader wil bekijken. Verder zitten er tekeningen, filmpjes en gesproken tekst in de cd-rom, die in het NAi is te zien. De maker heeft met opzet de 17 architecten geportretteerd, die uitverkoren waren deel te nemen aan de studiereis naar Los Ange les. Die reis is bekostigd door hel Fonds voor de Beeldende Kunst Visser: „Ik heb bewust voor die mensen gekozen, omdat ze een groep van totaal verschillende mensen zijn. Er zitten beginnen de en ervaren architecten bij, een filosoof en mensen, die eet bepaald soort conceptionele din gen maken. In totaal staat er projecten op de cd-rom. Die is voor 60 gulden te koop." Visser moet nog nagaan of zijn presentatie aanslaat bij hel geïnteresseerde publiek. Daartoe zullen de bezoekers van het NAi worden geenqueteerd. Als de cd- rom presentatie aanslaat zal Vis ser de presentatie uitbreiden. „Er kunnen 500 tot 600 architec ten en per architect gemiddeld! tot 5 van zijn projecten worden opgenomen. Dat betekent dat zeker 2500 projecten op cd-rom kunnen komen, maar dan zal jt aan één schijfje niet genoeg heb ben." Het NAi heeft zich al geïnteresseerd getoond in de cd- rom produktie, dat het met Vis ser in onderhandeling is om hel 10e jaarboek van het NAi cd-rom te zetten. Die zou naasl de gedrukte versie uit kunnen komen. Voorlopig moeten geïnteresseerden het doen het bekijken van de cd-rom t den in het NAi. Daar kan hel stedebouwkundige plan Steen akker 'Het Beleg van Breda' van Endry van Velzen worden beke ken, die voor dit ontwerp d' hoofdprijs kreeg van de Europan 2 prijsvraag 1992. Michael van Gessel moest het zonder priis doen, maar kon evenals Van Vel zen rekenen op een cd-rom pre sentatie van zijn ontwerp Trans formatie Park Valkenberg Breda. Daar kunnen opdrachtge vers kennis van nemen. t NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 16.31 Nieuws voor doven slechthorenden 16.38 (TT) Oproep Spoorloos 16.44 Via Ria, discussie 17.36 Extra large, kinderen pra' met (on)bekende volwassenen 18.05 Boggle, spelletje 18.34 Roseanne, comedy 19.01 Dinges, spelletje 19.29 Schoolstrijd, kwis 20.00 (TT) Journaal 20.24 (TT) Weeroverzicht 20.30 (TT) Spoorloos 21.25 Hier en Nu, actualiteiten briek 22.01 (TT) Coverstory, dramaserie 22.56 Dokument: Het dei geslacht, over de half miljoen eunu in India 23.39 Miniatuur 23.47 Journaal 23.52 Nieuws voor doven slechthorenden NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv (met om 07.30 08.00 Journaal) 08.28 Journaal 08.33 Arena, discussie 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending D66 09.08 Kook tv 09.33 Schoolstrijd 10.04 Reisgids, toeristisch magazi 10.34 Boggle 11.05 Karei, talkshow 11.47 (TT) De geld maakt geluk show 13.00 Journaal 13.07 (TT) Studio Sport 14.29 (TT) Studio Sport met Spas en Italiaanse voetbalcompetitie 15.21 Goalmaster festival, voet competitie voor amateurs 16.00 (TT) Journaal 16.07 Uw hond gehoorzaam irt lessen, cursus 16.30 Growing Up Wild, natuur serie 17.02 Wonderland met Kids Animals, serie over de jeugdclub de Nederlandse Dierenbescherrr Aansl.: Widget, tekenfilmserie 17.58 (TT) 2 Vandaag, actualiteit 18.55 Dierenmanieren 19.30 (TT) Onderweg naar mor? soap (dubbele aflevering) 20.26 Derrick, politieserie 21.30 Het pakhuis, magazine verzamelaars en verzamelwoede 22.02 Bureau Bijlmer, reportag rie 22.43 Wartaal, bekende Nede ders spelen met taal 23.12 Het elfde uur, talkshow 00.02 Middernacht klassiek 00.32 Journaal NEDERLAND 3 09.00 Nieuws voor doven slechthorenden (ook 12.00) SUSKE EN WISKE: DE i Theofirl jonfenjmk aan de centje I uier vat verdund !j ONTDEK DE VERSCHI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16