'Barry weet niets van muziek' DE STEM Puzzel zaterdag Het levensverhaal van Mohammed Ali EO koopt filmbedrijf in Verenigde Staten •andweer Cerestar >t met blusgeweer Jleer dan 120 gouden en zestig platina platen sieren zijn huis 1 HET KORT Nederlandse variant van 'I love Lucy' Cesaria Evora Jobim Zesdelige serie bij de BRT X-Files wint Golden Globe INSDAG 21 FEBRUARI 1995 C4 poule eriode n ge- vanaf onald Van komer de op bij de [treffen :rt en fi een list in Ronald Sonja aeulen- Doese- Klaas 13-1, Alber- ïaegen- -arioca 5-0 van 1 twee i-14 en iet 3-0 signaal makers- I, 15-0), ie 1-2 s-Savok 3-0 op Ferket en De Maat Uitslagen vrouwen Eerste klasse: Jong Mor, 2-Zaman 0-3 (6-15, 9-15 4 ÏÏ9 A-Markt-CVC 3-0 (15-10 15 15-8), Ferket en De Maat-Lv beert/Verstraeten 1-2 (15-6 Q_i tf 5-15), Van Waterschoot-Voor' waarts 2-1 (15-13, 15-5, li_15; Van Damme-SC Morres 2 9 i (15-9,15-2, 6-15). L Tweede klasse: Wentzler/Pai, wels-Rabo 3-0 (15-12, 15-2,15.1) Jong Morres 3-Janseniu's 1 9 (15-12, 6-15, 3-15), Nelemans- CVC 2 3-0 (15-7, 15-9, 15.71 Ivens-De Sterre 2-1 (5-15, 15.9 15-9), 't Hoeksken-Rhodos 2 n (15-0, 15-0, 15-0). MANNEN Eerste klasse: De Troubadour- Broomchemie 0-3 (14-15, 4-15 3-15), De Sterre-Smash 2000 2 1 (6-15, 15-13, 15-13), CVC/Doolae- ge-Luctor 0-3 (5-15, 9-15, 10-15) Rhodos-Broomchemie 2 2-1 (15 q' 15-4, 11-15). Tweede klasse: Van Westen-Am bulo 2-1 (9-15, 15-13, 15-8) Riikl 't Jagertje 0-3 (11-15, 13-15 12-15), Luctor 2-Jong Morres 0 i (7-15, 11-15, 6-15), ABN/Amro. Jansenius 1-2 (15-6, 10-15, 9-15). STANDEN VROUWEN Eerste klasse: A-Markt 18-42, Za- man 17-41, Rhodos 17-35, Jong Morres 17-31, Van Waterschoot 17-30, Lybeert/Verstraeten 17-29 SC Morres 2 17-27, Van Dammé 17-24, Ferket en De Maat 17-21 Voorwaarts 18-20, SC Morres 18-19, Jong Morres 2 18-10, CVC 18-9. Tweede klasse: Nelemans 18-48, Wentzler/Pauwels 18-36, Broom- chemie 16-35, Van Wesemael 17-33, Rhodos 2 17-33, Jansenius 17-29, SC Morres 3 16-27, 't Hoeksken 18-24, CVC 2 18-23, De Sterre 17-19, Ivens 17-15, Jong Morres 3 17-11, Rabo 18-3. MANNEN Eerste klasse: Broomchemie 21-53, Smash 2000 21-40, Luctor 21-39, Rhodos 21-36, Broomche mie 2 22-31, CVC/Doolaege 20-25, De Sterre 21-21, De Trou badour 21-6. Tweede klasse: Brandax 16-40, 't Jagertje 17-38, Jansenius 17-38, Jong Morres 16-35, ABN/Amro 18-31, De Vos/Eggermont 16-22, Van Westen 17-18, Ambulo 17-18, Luctor 16-6, Rijk 16-2. Recreatief zaalvoetbal Oostburg - In het West-1 Zeeuws-Vlaamse recreatieve zaalvoetbal zit het Chez René dit seizoen niet mee. Na twaalf duels had het via twee gelijke spelen twee punten bij elkaar gesprokkeld, waardoor het troosteloos onderaan in de laagste klasse stond. Afgelopen week leek het op de late vrijdagavond voor het eerst dit seizoen te winnen, ware het niet dat onvoorziene ontwikkelingen daar anders over dachten. Chez René stond kort voor de pauze op een ongekende 3-1-voorsprong toen arbiter Huub de Loos een handsbal niet zag. De furieuze reactie van tegenstander WOD/St.-Pierre tegen de refe ree zorgde ervoor dat De Loos de fluit definitief in de broek zak stopte. uitslagen Eerste klasse: Edah/Mijnders-La Porte d'Or 2-2, Veteranen-Oud Sluis 1-8, Albert Heijn-De Block 5-4. Tweede klasse: Deltan-Boeme rang 6-4, Sunset Boulevard-Rode Leeuw 12-3, Omnipsort-Meeusen 0-1. Derde klasse: Wolf-Telepost 4-5, Wielewaal-Van de Sande 15-0, Van Looy-Jopie 2-2, Chez René- WOD/St.-Pierre gestaakt bij een 3-1-stand. standen Eerste klasse: Oud Sluis 13-25, La Porte d'Or 14-18, Albert Heïjn 14-17, Francke Sport 13-16, Traas 12-14, Veteranen 13-14, OBS/Erasmus 13-13, Edah/Mijn- ders 13-13, De Block 14-11, Texa- co/'t Krikje 12-5, ABN/Amro 13-0. Tweede klasse: Boemerang 14-22, Sunset Boulevard 13-19, Deltan 13-16, Stekelinck 13-15, Groos: man/Pacojeans 12-14, Bon Ami 12-13, Omnisport 13-11, Meeusen 13-9, Rode Leeuw 13-9, Gemeen te Oostburg 12-7, De Zwart 12-5. Derde klasse: Valentine 13-26, Wielewaal 11-16, Telepost 12-15, Opties 12-14, Van de Sande 12-14, Wolf 12-12, Van Looy 13-10, Riemens 13-9, WOD/St.- Pierre 11-8, Jopie 12-6, Chez René 13-4. inds vorige week heeft de vrijwillig1 n Cerestar Benelux BV in Sas van Gen zogenaamde blusgeweer, waarmee me ater een felle brand geblust kan worden. Cerestar op haar stijds het uger voor op het Conventie besloten zonafbre- den. Het og steeds de zoge- isinstalla- edrijf als ogenaam- gebruik, ig van de neur van ust op het HiFog-in- onder ho- an water, vorig jaar ëen Duits Met deze blustechniek kan ee brandweerman met vier 's®c ten' water, van telkens een lw bijvoorbeeld een fikse autobras blussen. Bij gebruik van de con ventionele hogedrukstraal daar zo'n vierhonderd liter, wa ter mee gemoeid. Het levert flt een aanzienlijke waterbesparm op. Bij de brandweer in Neder»" is het blusgeweer, zoals ie®® nieuwe blusmethode, aanV^r.-. lijk met enige terughoudend"® ontvangen. Nu echter veel korp sen via demonstraties ken"" hebben kunnen maken met Duitse vinding is de scepsis iW der groot. Cerestar is tot nu toe het e bedrijf in Nederland met blusgeweer. Volgens brandy commandant Jo van der at kan het blusgeweer uitstaR toegepast worden als vervang van halonblussers. Brandpunt lijdt een beetje onder het gevoel van het oude AJAX" Aart Zeeman, tv-presentator ids door Max Steenberghe Het praatje wil dat de stem van Barry White het meest (ffectieve middel is om onwilligen tot liefde te bewegen. Zijn zachtzoemende bromstem moet dames niet alleen [echt in het hart maar ook in andere organen raken, pje reputatie kan een flinke deuk krijgen als je hem Hoor zijn hotelsuite ziet sloffen. Vettige haren, kousevoeten waaruit tenen piepen, een zijden bloesje dat strakgespannen pro beert het (veel) meer dan hon derd kilo wegende lichaam te omvatten. Tevergeefs: ontsnap pende vetkwabben kieren uit al lerlei spleten. gaar kijk: ook twee kamerda- mes die binnenlopen hebben eerst een spottende krul op de lippen. Totdat Barry begint te praten. Zijn woorden strelen, aaien, koesteren. En binnen twee minuten laten beide dames blij ken te allen tijde een intieme vorm van roomservice te willen verzorgen. Een imponerende truuk. Maar ja, alles aan Barry White impo neert. Hij is de verpersoonlijking van De Overtreffende Trap. Al les aan hem is groot, veel, gigan tisch. Niet alleen dat kolossale lijf. Maar ook zijn persoonlijk- beid, zijn succes, zijn inzet, zijn show, zijn begeleiders. Hij re geert als een vorst, zijn gouden platen zijn niet te tellen, hij heeft niet alleen een eigen groep, maar ook een eigen orkest, com pleet met koor. Meest imponerend is die stem. Hoewel Barry in een suite op de eerste etage huist, lijkt zijn stem de catacomben van het hotel te stijgen. Zó laag, zó donker dat hij niet eens de glazen, maar het borreltafeltje zelf aan het trillen krijgt. Het is geen brom men, geen grommen, geen zoe men, maar iets wat het midden houdt tussen die drie. melodietje. Of het nu in de auto, in de tuin, in bad of in bed is. Ik moet onderhand 20.000 memo- recordertjes hebben gekocht om het onmiddellijk in te kunnen neuriën. Maar uiteraard gebeurt het altijd als er geen recorder in de buurt is. Geeft achteraf ook niks, want als het een echt goed nummer is, dan blijft het hangen en komt het telkens weer terug." Viel het u ook op? Barry White praat over Barry White als een derde persoon. Over 'hij', 'hem' en 'zijn muziek'. „Er zijn veel Barry White's", vertelt hij. Barry de componist, de producer, de arrangeur, de zanger, de mens, de vader, de echtgenoot, de zoon. Een flink deel van Barry White is buitenkant, glitter, een feno meen. Een ander deel is onzicht baar, privé. Een heel deel is een werker, een arbeider." laanlicht En wat het effect heeft van vier glaasjes champagne bij maan-., licht. Want White's gouden car rière verliep overduidelijk via slaapkamers. Als hij aan het lis pelen slaat en wat strijkers op de achtergrond laat meetrillen, schijnt lingerie als vanzelf op te n. „De muziek van Barry White laat liefde ontstaan", zoemt hij trots. zelfs Time Magazine is het met hem eens. Zette hem na de zeventiger jaren op de cover en verklaarde hem hoogstpersoon lijk verantwoordelijk voor de ge boortegolf van dat decennium. The master of lovenoemt hij zichzelf, hoewel anderen het op The Walrus of love houden. Maar van spotternij trekt hij zich weinig aan. Volgens de laat ste telling moeten er iets meer Jan 120 gouden en zeker zestig platina platen in zijn huis han- i. Hij kreeg ze vanuit de hele wereld. „Ik heb zelfs platen ver kocht in landen waar geen pick ups bestaan", grijnst hij. De eer ste hit was walking in the rain ttift the one I love gevolgd door eindeloze rij waaronder My my last, my everything, liever gonna give you up, Let the music play, Love theme, Can't pet enough of your love. Memo-recordertjes zijn meest recente produkt, icon is love, is weer een koekje van hetzelfde deeg. Weer hoofdzakelijk ballades, weer strategisch geplaatste strijkers tossen de funkakkoorden en na tuurlijk weer die onvergetelijke hem. „Muziek duikt ongevraagd ui het hoofd van Barry White °P", zegt hij haast verontschul- %nd. „Waar hij ook is, wat hij °°k doet: opeens hoort hij een Vele liefdes „Er zijn vele Barry's, net zoals er ook vele soorten liefde zijn. Men vraagt mij vaak: 'wat is liefde?'. Dan vraag ik: 'welke liefde?'. Er is moederliefde, Gods liefde, liefde in een gezin, eerste liefde, kalverliefde, vleselijke liefde, valse liefde, platonische liefde, echte liefde, hete liefde, liefde op jaren. Er is eindeloos veel liefde, en er is dus eindeloos veel inspi ratie voor Barry White om over liefde te schrijven." „Liefde is een onzichtbare kracht, en een van de machtigste krachten uit de natuur. Het eni ge waar liefde mee te vergelijken valt, is muziek. Muziek is even- thin tastbaar, en eveneens Zeer machtig. Muziek zet mensen in beweging, stimuleert de geest, kan mensen binnen een minuut laten lachen of huilen." Keukentafel Muziek was zijn allereerste lief de, heet het cliché, en dat gold ook voor Barry. „Als kleuter liep ik al te neuriën. Mijn moeder was ook gek op muziek. Ze draaide de hele dag platen, en als 7-jarig knaapje verstopte ik me onder de keukentafel en ge noot ervan." Moeder - zelf een ex-conserva- torium-studente - herkende de aanleg en bood muzieklessen aan, maar na drie weken wist Barry dat dat niks voor hem was. „Al geef je me drie miljoen; ik zou geen enkele song van mij herkennen als ze op bladmuziek stond. Nee, muziek is niet iets wat je moet aanleren, je moet het organisch laten rijpen", vindt hij. „En moeder was het met me eens. Dat was haar grootste geschenk. Zijn onge schooldheid is een van Barry White's grootste gaven. Ik lees noch schrijf muziek, ken geen theorie en voel me daarom vrij om precies te doen wat ik wil. Elke noot komt uit mezelf. En in de studio heb ik geen enkel pro bleem: ik zing of speel de partij voor. Als de opname me niet bevalt roep ik: 'speel het alsof de noten uit een stuk bestaan, Barry White: „De man moet zijn verantwoordelijkheden kennen en voor zijn gezin zorgen." foto roy tee knoop ze aan elkaar'. En dat soort taal is voor andere musici heel begrijpelijk. Je hoeft geen muziek te kunnen lezen of schrijven, maar je moet hem wel kunnen voelen." „Maar ik ben niet ongeschoold. Ik heb alles in de praktijk ge leerd. Wat is producen, arrange ren, wat doet een solozanger, wat doen achtergrondzangers, hoe schrijf je tekst, hoe compo neer je iets? Ik kon niet anders dan het vanuit de praktijk op pakken. Ik hield niet van ander-| mans nummers, dus ik moest mijn eigen songs schrijven. Een arrangeur verpeste die song, dus moest ik dat ook zelf doen. Pro ducen? Ook hij was altijd te laat, had zes vrouwen om zich heen en had geen enkele band met de muziek, dus: doe ook dat maar zelf, Barry White." Gangster Tussen de vele Barry White's die Barry White ten tonele voert, ontbreekt er eentje: Barry de 16-jarige gangster. „Ja, die was er ook. Gangbanging, overval len, inbreken, stelen, noem maar op. Dat veranderde op het mo ment dat ik gearresteerd werd. Ik moest de bak in, maar ik wil niet dat een ander mijn leven regeert. Anderen vertelden me wanneer ik moest eten, slapen, poepen. Niks voor mij." „Toen ik op 28 augustus 1960 uit de bak kwam, wist ik hoe ik mezelf kon blijven: stay out of trouble. Twee dagen later kwam een vriend langs die toevallig een bas-stem zocht voor zijn plaat. Vanaf dat moment zat ik in de muziek. Zo simpel en zo snel. Die nacht in de studio keek ik om me heen en ik wist dat ik hier de rest van mijn leven zou doorbrengen." „Ik was onbekend, ongeschoold, het zou niet makkelijk zijn, dat wist ik. Maar als je serieus bent en gelooft in wat je doet, dan kom je er ook. Het enige wat Barry White had was tijd en die tijd zou hij gebruiken door te KRO en BRT maken een Werlandse variant van I love "Bcï. de eerste tv-serie met comédienne Lucille Ball, «ie Hercules maakte een heden daagse Nederlandse bewerking, Httda, Linda gedoopt. De negen- "dige serie komt vanaf zondag 9 aPrü op de buis. De reeks draait °W de bevriende echtparen Tas- ?an en Mertens. hoofdrollen worden vertolkt Joor Bianca Krijgsman, Frank j ^er, Lut Hannes en Mare Pauwrys. Regisseur is Frank "delen. EEN VAN de grootste muzikale verassingen van 1992 was de cd Miss Perfumado van Cesaria Evora. Op die in het Portugees gezongen plaat hoorde je een zangeres aan het werk die van de Kaapverdische Eilanden bleek te komen. Ze zong schit terende nummers die een men geling leken van Portugese en Braziliaanse muziek. Ik weet inmiddels dat de mu ziek die Cesaria zingt, morna heet en puur Kaapverdiaans is. Het is zwoele, sentimentele mu ziek, in de teksten voeren nos talgie en verlangen de boven toon. Anno 1995 is Cesaria Evora inmiddels een absolute ster in Frankrijk. Ze verkocht er al leen al in 1993 135.000 exem plaren van Miss Perfumado en in dat jaar gaf ze in Frankrijk 30 concerten, waaronder een aantal uitverkochte shows in het Olympia in Parijs. Die concerten van Cesaria schijnen een belevenis op zich te zijn. Whisky drinkend, siga retten rokend en blootvoets vertolkt ze haar liedjes met een intensiteit die naar verluidt on gekend is. Wie dat een keer mee wil maken kan op 8 maart in Utrecht terecht waar Cesaria op het festival Leading Ladies een concert zal geven in mu ziekcentrum Vredenburg. Ondertussen kun je alvast in de stemming komen met haar nieuwe cd Cesaria. Cesaria is simpelweg een verrukkelijke plaat, waarop je als luisteraar 12 nummers lang getracteerd wordt op juweeltjes van liedjes. Zwaarmoedigheid en lichtvoe tigheid wisselen elkaar af en Cesaria's stem neemt je mee naar ongekende muzikale hori zonten. De begeleiding is uiterst ver fijnd; akoestische gitaren, ac cordeons een enkele mondhar monica en de nodige ragfijn klinkende percussie-instru menten vormen een zwoel in strumentaal decor dat ook zon der zang al heel bijzonder zou zijn. Met Cesaria's stem erbij is er echter sprake van muzikale magie. Ze brengt je onder haar bekoring en je zou wel gek zijn als je je niet in haar muziek onder zou dompelen. (Lusa- frica, RCA) WIM VAN LEEST DE VORIG jaar december over leden Braziliaanse componist Antonio Carlos Jobim zal de geschiedenis in gaan als de man die de zwoele Braziliaanse rit mes voor westerse oren toegan kelijk heeft gemaakt. Antonio Carlos Jobim: haast terloopse, maar niette min intens mooie muziek. FOTO archief de stem Jobim was bij leven een uiterst creatief muzikant die niet al leen samba's en bossanova's schreef, maar ook serieuzere hedendaagse muziek compo neerde. Die moderne muziek was onmiskenbaar Braziliaans, maar behoorde niettemin tot de absolute top. Op de posthuum verschenen, door zijn zonen Paulo en Da niel geproduceerde cd Jobim is een aantal nummers samenge bracht, waarin we de meester als pianist en zanger aan het werk horen. Het zijn ontspan nen klinkende, hedendaagse stukken die nog maar eens la ten horen hoe subtiel Jobim met klanken kon spelen. De composities klinken haast terloops, maar als je ze nader beluistert, blijken ze van een intense schoonheid. Ze brengen je hoe dan ook in een zonnige stemming, al zit er ook iets van weemoed om de vergankelijk heid van het leven bij. (Colum bia) WVL DINSDAG 21 FEBRUARI 1995 DEEL D leren. Gebruik je hersens, oefen ze." Oorlog Zijn verleden brengt hij niet graag ter tafel, maar speelt nog wei een rol in zijn dagelijks leven, waarin hij veel tijd en geld inruimt voor liefdadig werk voor wat tot voor kort zijn woonoplaats was: Los Angeles. „Ik ben vorig jaar verhuisd, na die grote aardbeving. Ik heb elke aardbeving vanaf 1965 meege maakt. De laatste keer had ik 2,5 miljoen schade. En je moet je geluk niet beproeven: het was time to go!" „Maar de stad zal altijd belang rijk voor me blijven. Ik ben op gegroeid in de ergste wijken, South-East LA, Watts. Ik heb beide rellen meegemaakt, ook die van 1965 en dat was heel erg. Mensen die hun eigen huis in brand staken omdat ze het niet meer pikten. Er was niks meer: geen huizen, geen water. Het was oorlog." „Een paar jaar terug begon het opnieuw. Echter: de eerste keer waren het alleen zwarten. Nu deed iedereen mee: zwarten, lati no's, blanken, gelen, iedereen. En dat was een duidelijke bood schap. Niet alleen de zwarten: iedereen is kwaad. Maar ja, wat doen mensen met een bood schap? Ze vergeten hem. Binnen een paar uur was de politieke rel verzandt in een strooptocht. Mensen willen rechten, maar vooraleerst een nieuwe tv. Dood zonde. Wij hadden thuis pas een tv toen ik elf was. Pas een auto toen ik 24 was. Het leven was mijn tv, mijn benen waren mijn auto." Zaad De grote boosdoener is dope, weet Barry. „Daar is veel geld mee gemoeid. En zodra geld in het spel komt, gaat het mis. Mijn bende vocht destijds om terrein, als in West Side Story. Nu vech ten ze om afzetgebied. En ieder een heeft pistolen." Hij heeft ook een oplossing. „De zelfde als voor vrijwel elk pro bleem van de VS: haar kinderen. En wie maakt kinderen? Ouders. Daar ligt je eerste verantwoor delijkheid. Ouders zijn geen ouders meer. Ze weten niet hoe het moet en ze leren het nergens omdat ze zelf geen ouders heb ben gehad. Ze maken andere mensen, maar laten ze wild op groeien." „De meeste ouders hebben geen tijd om hun kind op te voeden. Moeders moeten niet werken, ze hebben een dagtaak aan moeder te zijn. Dat ze moeten werken komt door de vader, die het huis uitliep. De verantwoordelijkhe den liggen verkeerd. De vader moet voor zijn gezin zorgen, en de moeder voor haar kind. Maar wat wil je? De Amerikaanse so ciale dienst gaf opeens meer uit kering aan een alleenstaande moeder dan aan een werkloos gezin. Dus schopten de vrouwen de mannen het huis uit. Een paar jaar later werden de uitkeringen gekort. Maar de kerels kwamen niet meer terug." Hoofdschud dend: „Domdomdom." Barry White komt met zijn veel koppig Love Unlimited Orchestra op 26 maart in Ahoy'. Kaarten verkrijgbaar bij de VW. Mohammed Ali, ook wel bekend als Cassius Clay, hier in een legendarisch gevecht met Joe Frazier. foto archief de stem Van onze rtv-redactie 'Mohammed Ali'-The Greatest' luidt de titel van een zesdelige serie over het leven van vermoedelijk de beste en meest controversiële bokser aller tijden. De BRT brengt deze presti gieuze Amerikaanse reeks vanaf vanavond op het scherm. Als Cassius Clay wordt Ali in 1942 geboren in Louisville, Ken tucky. In deze stad in het zuiden van de Verenigde Staten, waar de rassenscheiding dan nog strikt wordt nageleefd, begint hij aan zijn boksloopbaan. Op 18-jarige leeftijd wordt Cassius Clay in Rome Olympisch kam pioen. Nog hetzelfde jaar, 1960, stapt hij over naar de profs. Met zijn grote mond en onna volgbare stijl zet Clay de boks- wereld op zijn kop. In 1964 mag hij de eerste keer in de ring voor een gevecht om de wereldtitel. Weinigen geven Clay een kans in het gevecht tegen de legendari sche Sonny Liston, maar hij triomfeert. De Amerikaanse serie die de BRT uitzendt, bevat onder meer unieke archiefbeelden van deze beide partijen. Maar ook van de twee gevechten tegen Joe Frazier - Fight of the Century en Trilla in Manilla - en die tegen George Foreman in Zaïre, toentertijd aangekondigd als Rumble in the Jungle. Voorts komen Ali's ont moetingen in beeld met muzikale grootheden als The Beatles en James Brown en met buitenland se staatshoofden als Moboetoe, Breznjev en Saddam Hoessein. Maar de charismatische Moham med Ali, die zich in de jaren zestig bekeert tot het moslimge- loof en zijn huidige naam aan neemt, is meer dan een boks kampioen. De zwarten in de VS zien hem als een symbool van hun zelfbewustzijn. Ook weiger de hij dienst tijdens de Vietnam- oorlog op een moment dat de publieke opinie die interventie nog niet ter discussie stelde. In de serie komen daarnaast ook All's activiteiten aan bod voor goede doelen, zoals het bezoek aan moeder Theresa in de slop penwijken van Calcutta. België Nederlands 2, 20.00 uur Het televisieprogramma X-Files, in Nederland uitgezonden door Veronica, is in Hollywood be kroond met een Golden Globe. De prijs wordt jaarlijks uitge reikt door de Hollywood Foreign Press Association. X-Files kreeg de prijs in de cate gorie beste dramaserie. De poli- tiereeks gaat over twee FBI- agenten die de onoploste zaken (X-Files in jargon) onderzoeken. Daarbij stuiten zij op weerstand in de politieke top. Nederland 2, 23.05 uur Hilversum (anp) - De Evangelische Omroep heeft een produk- tiebedrijf in de Verenigde Staten overgenomen. Sinds 1 febuari is de EO eigenaar van het bedrijf IPI in Los Angeles. Daarmee zorgt de EO voor een Nederlandse primeur. „Films die aan onze eisen voldoen, zijn er bijna niet", zegt Albert Mons die de onderhandelingen heeft ge leid. „Als je in eigen beheer films produceert, is dat heel duur. Maar financiële argumenten hebben bij deze beslissing een ondergeschikte rol gespeeld. Het gaat ons om goede kwaliteit naar onze normen." EO knipt veel in aangekocht materiaal. Sex- en geweldscènes gaan er uit. Dat bevordert de kwaliteit doorgaans niet. Daar naast is het niveau van de zoge naamde verkondigende films vaak niet erg hoog. Voor deze bijzondere buiten landse aankoop heeft de EO vo rig jaar al toestemming gekregen van het Commissariaat voor de Media. De aankoop van een be drijf is een commerciële activi teit. Dat is de omroepen in be ginsel verboden. Gezien de iden titeit van de EO en de schaarse markt van films en series voor deze omroep, wilde het Commis sariaat een uitzondering maken. IPI heeft twee vaste werkne mers. Het bedrijf produceert kortere speelfilms en commer cials. De afkorting IPI staat voor Inner Vision Production Interna tional. Die naam zal niet meer^ worden gehanteerd. „Wij noe-* men het EO Productions Inter national." Mons wil niet zeggen hoeveel geld de overname heeft gevergd. „Er zijn geen grote kapitalen mee gemoeid." Door een vervelende fout zijn bij de prijspuz- zel van jongstleden zaterdag de foutieve opgaven geplubiceerd. Onze excuses daar voor. Vandaag alsnog de luiste opgaven. HORIZONTAAL: 1. Gemeen persoon; 6. dagdromer; 12. drie tal; 13 vrucht: 14. bolgewas: 16. geboden mogelijkheid; 18. jongensnaam; 19 selenium (scheik.); 20. kunsttaal; 22. vuurwapen; 24. zangstem; 25. deel v.h. hoofd; 26. aanvanke lijk; 27. licht breekbaar; 28. godin v.d. dage raad; 30. schaakterm; 32. afgemat; 33. laatst leden (afk.); 34. groeonte; 36. bedremmeld; 37. met name; 39. effect; 43. onderschei dingsteken; 45. plaats in Gelderland; 47. edel; 48. roofzuchtige papegaai; 50. harle kijn; 51 geestelijke; 54. kuststrook; 56. trom petvogel; 57. kantelen; 60. vogel; 64. meisjes naam; 65. vogen; 67. pausennaam; 68. hage disachtig dier; 70. schoeisel; 72. make-uparti- kel; 74. motorschip (afk.); 76. door; 77. ik (Lat.); 78. bazige vrouw; 79. atmosfeer abso luut (afk.); 81. keurig; 83. nagerecht; 84. akelig; 85. boze geest; 87. kier; 88. vruchten gelei; 89. bezinksel; 91. deel v.h. skelet; 92. wintervoertuig; 93. betrekking; 94. pas; 96. achter; 97. meisjesnaam; 98. slaginstrument; 100. buitensporig; 101. schoonmaakgerei. VERTIKAAL: 1. Handstofzuigertje; 2. deel v.d. bijbel; 3. woonboot: 4. bemind; 5. eenheid v. elektri sche arbeid; 7. afzonderlijk; 8. borrel; 9. ogenblik; 10. antirevolutionair (afk.); 11. kla vier; 15. afgod; 17. voorgerecht; 18. besmet telijke ziekte; 19. suf; 21. gewicht; 23. vuur; 24 behoeftig; 29. graszode; 31. beroep; 35. voorzetsel; 36. Sociaal Economische Raad (afk.); 38. deel v.d. kolenkachel; 40. deel v.d. hals; 41. Edelgrootachtbaar (afk.); 42. meis jesnaam; 44. waternimf; 46. ulaan; 49. effen; 52. hoogtpunt; 53. godin van de zee; 54. baardje; 55. gard; 57. hoogste berg van Afrika; 58. schildknaap; 59. onderzoek naar kennis door ondervraging; 61. storting; 62. smet; 63. geoorloofd; 65. meisjesnaam; 66. Koninklijke Militaire Academie (afk.); 69. bloeiwijze; 71. vreemde munt; 73. smeersel; 75. oogziekte; 78. gering; 80. oude vocht maat; 81edelgas; 82. opgooi; 83. afgelegen; 85. wending; 86. zuiver; 89. werppijl; 90. tijding; 93. halsbont; 95. nachtgewaad; 97. lengtemaat (afk.); 99. met dank (afk.). De letters uit de vakjes: 33-15-84-96-41-81-48-7-94-11 en 54-59-87-83-28-98-53-20-44-45 vormen twee sleutelwoorden. 7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17