Boesak:
gevallen
engel
Vot
-DE STEM-
Archeologen ontdekken
onbekende beschaving
fósuas
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Doden laten leven
Onderzoek:
4
Strijder tegen
apartheid kon
verlokkingen
van het leven
niet weerstaan
ülllisa
JAFFA JUICE
9
Dijken
Geluidswallen
Alzheimer
Hogeschool
[BESTEM
Het Stene
MAANDAG 13 FEBRUAR11995
Ik weet van een vrouw -
echtgenote, moeder,
grootmoeder - die in de
laatste, moeilijke fase van
haar leven een wenskaart
kreeg met een gedicht erop:
„Ik ging naar Bommel om de
brug te zien..."
Dat is het, zei ze, zo voel ik
mezelf, net als in die regels is
weergegeven. Jullie weten
hoe ik hier in de stad leefde
en gelukkig was, maar van
nature altijd naar het water
getrokken werd, elke vrije
zondag, alle vakanties. Het
gedicht spreekt van twee
overzijden die elkaar vroeger
schenen te vermijden - ook
dat is innerlijk mijn worste
ling geweest, ik protestant en
mijn man katholiek. Zie je, dit
gedicht is symbool voor mijn
leven, ik moest een brug slaan
tussen verstand en gevoel,
tussen twee families, tussen
generaties, tussen jullie kinde
ren onderling - ja, zo was het
steeds...
Haar kinderen en hun vader
probeerden die uitleg te vol
gen - ontroerd. Toch trof hen
vooral dat beeld van die
vrouw: „Het schip dat zij be
voer kwam langzaam stroom-
af door de brug gevaren. Zij
was alleen aan dek, zij stond
bij 't roer." Pijnlijk beseften
zij nooit meer een strakge
spannen brug over brede ri
vier te kunnen passeren zon
der in de verte op het water
een schip te zien met op de
voorplecht een vrouw. La
chend, wenkend wellicht of
wuivend, maar altijd wijkend
en langzaam oplossend in de
mist, in de rimpeling van het
water, in landschap "en wol
ken, in herinnering.
Bij de begrafenis werd 'De
Moeder De Vrouw' van Mar-
tinus Nijhoff voorgelezen met
daarbij de uitleg, hoe deze
woorden een diepere beteke
nis hadden gekregen. De
kaart ging mee in de kist, de
tekst zit de achtergeblevenen
voor eeuwig in het hart ge
grift. Maar ook familie en wij
de vriendenkring is - als ze
het al niet kenden - dit ge
dicht gaan lezen. Zij zien met
die woorden het portret ge
schetst van een vrouw, die zij
nu pas echt menen te kennen.
En dat voelt als een verrijking
een dimensie meer in je
eigen leven.
Zo helemaal compleet de her
kenning in een gedicht, zo is
het niet altijd. Vaak echter is
er in de herdenkingswoorden,
de gebeden of toespraken in
kerk of crematorium iets dat
extra aanspreekt. Een woord,
een typering, een karakter
schets die de overledene -
hoe ver weg in je kenniskring
ook - geen vreemde meer
doet zijn.
Zoals laatst, de man van wie
veel op te sommen was: hoe
hij nauwgezet en toegewijd
zijn werk had gedaan, welke
rol hij speelde in het gezin,
waar zijn interesses lagen en
hoe voorbeeldig hij zijn zieke
jaren had uitgeleefd. Dan op
eens: „Hij kon goed kijken,
had vooral aandacht voor de
ander, hij was een man die in
een groot gezelschap precies
zag wie de kopjes kwam afrui
men." Er trok een lachje over
de gezichten: zo was hij ja, dat
trof hem dan. Gewéldig. Dit
zou al genoeg zijn voor een
heel leVen, als van je gezegd
kan worden, dat je oog hebt
voor zo'n detail, voor de mens
achter het karweitje.
Het is maar goed dat het heel
gewone dagelijkse doen niet
langer als te profaan afgewe
zen wordt. Ik herinner me van
vroeger de psalmteksten bij
begrafenissen van grootou
ders, ooms of tantes. Toepas
selijke woorden voor de diep
gelovige mensen die zij toch
waren. Maar de tante van de
pannekoeken ('Zal ik een sta
pel van één of twee meter
hoog bakken?'), mijn gezelli
ge spelletjes-opa of de oom
die zo kon plagen en kietelen
dat je lachen bijna huilen
werd, die vond ik er niet in
terug. Met een paar zinnetjes
had dat makkelijk gekund,
waren zij ook voor wild
vreemden warm-levende
mensen geworden.
Zoals laatst die jongeman dat
opriep: „Toen ik als jongetje
voor het eerst alleen met de
bus gekomen was, kreeg ik
van opa het boek van Jules
Verne: De reis om de wereld
in tachtig dagen." En alle
mensen in die overvolle aula
van het crematiorium begreT
pen, waarom deze kleinzoon
zijn hele leven lang een warm
gevoel zaj houden] voor Zijn
grootvader.
De onderzoekers troffen de men
selijke restanten aan bij een
speurtocht bij de rivier Rio Tal-
gua in het noordoostelijke Mos-
quitia-oerwoud. Die speurtocht
vond vorig jaar al plaats, maar
pas nu hebben wetenschappers
van de universiteit in Washing
ton verklaard dat de schedels,
samen met gevonden botten, va
ten en jadesieraden, wijzen op
een onbekende cultuur.
De vondsten stammen uit om
streeks duizend voor Christus. In
diezelfde periode ontstond ook
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Braderen D.H. Ahles (adjunct).
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis)
ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB;
01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-37253.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698.
Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446.
Openingstijden: van 8.30-17.00 uur.
(Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout)
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 89.40, per half jaar 177.80 óf per jaar 345.75.
Voor abonnees met automatische incasso: per maand 29.80,
per kwartaal 86.90, per half jaar 172.80 óf per jaar 335.75.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de
Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als
mede de Regelen voor het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. i
'bestem
ulu.v.i - De IJzert:
maken het goe
soepje mensen dat zl
P geleden terugt:
In tijdje te leven als
J van 2500 jaar g
;rd vorige week 1
Lr cineast Hans v«
Busken, die als enig
stemming heeft gekreg
ffietl
JARENLANG werd hij in één adem genoemd
dominee Beyers Naudé en bisschop Tutu, de grot
strijders tegen apartheid in Zuid-Afrika.'Domini
Allan Boesak, 49 inmiddels, was een held. Internat
naai maakte hij faam ioen hij in 1982 bereikte dat
het Wereldverbond van Gereformeerde Kerken
apartheid tot ketterij verklaarde. Enkele maanden
later werd Boesak voorzitter van het wereldverbi
In 1989 nog werd hij herkozen. Dan volgt een ree
van schandalen en incidenten. Er hangt hem nu ze
een gevangenisstraf wegens verduistering boven b
hoofd. Het lot van een man die de verlokkingen de
levens niet kon weerstaan.
Allan Boesak in glorierijker dagen als voorzitter van het Wereldverbond van Gereformeerde Kerken.
Door Ton Loots
Washington (dpa) - Amateur-archeologen hebben in Hondu
ras sporen van een onbekende beschaving ontdekt. Ze stuitten
in een grot op menselijke schedels die in het licht van
zaklantaarns fonkelen.
de Maya-cultuur, maar de bloei
tijd van deze volkerengroep was
pas twaalfhonderd jaar later.
De schedels zijn bedekt met fos-
forescerende calciumkristallen,
waardoor de grot de bijnaam
Hol van de lichtgevende schedels
kreeg. In totaal vonden de on
derzoekers in grafkamers over
blijfselen van ongeveer tweehon
derd personen. De botten waren
beschilderd met roodbruine verf.
Waarschijnlijk voedde het uitge
storven volk zich vooral met ma
niok (broodwortel).
HET WAS uitgerekend zijn grote
vriend-en oude strijdmakker te
gen de apartheid, bisschop Des-
mond Tutu die vorige week de'
molensteen om de nek van dr.
Allan Boesak bond. De Nobel
prijswinnaar vroeg de Zuidafri-
kaanse politie een onderzoek in
te stellen naar een verdwenen
gift van popster Paul Simon.
Die had de opbrengst van zijn
Graceland Tour geschonken aan
een kinderfonds voor slachtof
fertjes van apartheid waarvan
Tutu bestuurslid is. Het ging om
een bedrag van ruim 200.000
gulden. Boesaks stichting voor
Vrede en Rechtvaardigheid (FPJ)
zou het geld zo lang beheren.
Toen Tutu erom vroeg bleek het
onvindbaar.
Daarnaast liep er al weken een
onderzoek naar een groter be
drag dat nergens meer in de
boeken is terug te vinden. Afge
lopen week lekte het rapport uit
van het advocatenkantoor dat in
opdracht van de Zuidafrikaanse
regering deze zaak onderzocht.
Het is vernietigend voor Boesak.
Verrijkt
Dr. Boesak heeft zich 'aanzien
lijk verrijkt' ten koste van de
stichting. Stafleden hebben gro
te persoonlijke leningen ontvan
gen 'zonder redelijke verwacht
ting van terugbetaling'. De di
recteur/boekhouder, Freddy
Steenkamp, heeft al toegegeven
vier ton te hebben 'geleend'.
Het rapport: „Boesak toucheerde
een maandsalaris dat veel hoger
lag dan redelijkerwijs mag wor
den verwacht en genoot boven
dien allerlei toelagen en onkos
tenvergoedingen. Hij heeft zich
onwettig toegeëigend waarop hij
geen recht had."
Het verweer van Boesak is uiter
mate zwak. Toen de malversaties
eind vorig jaar voorzichtig in de
openbaarheid kwamen ontkende
hij in felle bewoordingen alle
betrokkenheid. Nu komt hij niet
verder dan de verklaring dat het
rapport eenzijdig en onvolledig
is. „Ik verwijt de onderzoekers
dat zij iedereen die mij wil be
schuldigen aan het woord laten,
maar dat mij niet om een weer
woord gevraagd is." Van een
ontkenning is niet langer sprake.
Boesaks hebzucht vindt zijn oor
sprong in een armoedige jeugd.
Als 'kleurling' (waarmee in de
Zuidafrikaanse racistische ter
minologie iemand van gemengd
bloed wordt bedoeld) wordt zijn
leven van kindsaf beheerst door
de apartheid. Hij wordt in 1946
geboren in Somerset West, een
buitenwijk van Kaapstad. Als
Allan zeven is overlijdt zijn va
der, een onderwijzer. Zijn moe
der blijft alleen achter met de
zorg voor tien kinderen. On
danks geldgebrek mag Allan
naar het protestants seminarie,
waar hij zich ontpopt als een
uitstekende leerling.
Desondanks geeft de blanke Ne
derduits Gereformeerde Kerk
hem geen toestemming om naar
het buitenland te gaan om ver
der te studeren. 'Niet-blanken
zijn niet in staat tot een voortge
zette studie,' luidt de motivering.
Boesak vestigt zich als dominee
en na twee jaar krijgt hij alsnog
een kans. De Nederlandse pro
fessor Verkuyl is onder de in
druk van de jonge dominee, doet
een goed woordje voor hem en
hij mag naar de Theologische
Hogeschool in Kampen. Daar
promoveert hij in 1976 op een
proefschrift over apartheid, 'Af
scheid van de onschuld'.
Bijbelexpert
Terug in Zuid-Afrika wordt
Boesak studentenpredikant in
Kaapstad. Hij zet zich openlijk
in voor afschaffing van apart
heid binnen de Zuidafrikaanse
gereformeerde kerken. Daar
naast maakt hij: naam als bijbe-
'lexpert en predikant. In 1981
wordt hij voorzitter van de Alli
antie van Zwarte Gereformeerde
Christenen in Zuid-Afrika.
Samen met bisschop Tutu ont
wikkelt hij zich tot de bekendste
kerkelijke apartheidsstrijder.
Apartheid is zonde, houden zij
hun gehoor voor, hierbij ge
steund door een uitspraak van
het Wereldverbond van Gerefor
meerde Kerken, dat apartheid
officieel tot ketterij verklaart.
Zijn verkiezing tot voorzitter
van het verbond vormt de inter
nationale erkenning voor zijn
strijd. Maar ook buiten de kerk
laat hij zijn stem duidelijk ho
ren.
Zijn bekendheid stijgt als hij
zich in 1983 fel keert tegen in
voering van een nieuwe grond
wet die aan de 'kleurlingen' en
Indiërs beperkte bevoegdheden
toekent, maar de zwarte meer
derheid rechteloos laat. Zijn ver
zet leidt tot de oprichting van
het Verenigd Democratisch
Front (UDF).
Twee jaar later belandt Boesak
voor vijf weken in de gevangenis
wegens deelname aan een de
monstratie voor vrijlating van
Nelson Mandela. Nadat zijn ar
rest was opgeheven bleef hij nog
een jaar onder verscherpt toe
zicht. Hij ontvangt de Robert F.
Kennedy-prijs voor mensenrech
ten. Boesak wordt veel gevraagd
voor lezingen over de hele we
reld en langzaam maar zeker
went hij aan het leventje dat
daarbij hoort. Luxe hotels,
gastronomische lunches en di
ners en vervoer in comfortabele
auto's. Het vervreemdt hem van
zijn achterban.
Vrouwen
Boesak noemt in ieder interview
dominee Martin Luther King als
zijn grote voorbeeld. Met zijn
grote idool deelt Boesak behalve
het ideologische gedachtengoed
ook een grote belangstelling
voor vrouwen. Dat maakt hem
kwetsbaar voor eenieder die hem
in diskrediet wil brengen.
Boesak, getrouwd en vader van
vier kinderen, wuift de risico's
weg en beleeft menig buitenech
telijk avontuur. De geheime
dienst verspreid een met verbor
gen camera opgenomen vrijpar
tij in een hotel met een hoogge
plaatste dame van de Raad van
Kerken, Di Scott.
Boesaks vrouw Dorothy dreigt
hem te verlaten, maar Boesak
beweert dat hij erin is geluisd
door de geheime dienst en slaagt
erin zich te verzoenen met zijn
echtgenote. Mevrouw Scott ver
trekt vrijwillig naar Canada en
Boesak neemt de draad weer op,
geeft lezingen en tracht fondsen
te verzamelen voor de FPJ. Na
de vrijlating van Mandela in
1990 lijkt niets een hoge politie
ke positie in de weg te staan.
Een kamermeisje gooit roet in
het eten. Zij tipt enkele verslag
gevers dat dominee Boesak re
gelmatige ontmoetingen heeft
met Elna Botha, een blonde pro
ducer bij de Zuidafrikaanse tele
visie en nicht van de voormalige
minister van Binnenlandse Za
ken, Stoffel Botha. De gevolgen
zijn desastreus. Dorothy gooit
hem het huis uit en kondigt een
scheiding aan. Hij raakt al zijn
kerkelijke functies kwijt en zelfs
zijn eigen parochie ontslaat hem.
Internationaal boet hij aan ge
zag in en het voorzitters
van het Verbond van Ger
meerde Kerken wordt hem
nomen.
Boesak besluit in de
gaan en zijn
het ANC komt hem van
voorspraak van Mandela
hij gekozen tot hoofd v;
ANC in de Westkaap. In dal
de jaar 1991 trouwt
te bruiloft, die bergen geld
In talloze interviews laat Bo
blijken gelukkig te zijn.
Zijn politieke carrière veilt
minder voorspoedig,
die hem in de Westkaap
noemd heeft om stemmen
'kleurlingen' te trekken, ziet
doel niet verwezenlijkt.
ANC verliest de verkiezin T', „Twr *f
lochtonen. Het betrof
Intussen beginnen
verslaggevers zich af te vr:
waar de Boesaks hun luxu
levensstijl van
bewonen een grote villa
zwembad aan de voet vat
Tafelberg en Boesak rijdt bt
ve in een BMW ook in een
m
HBM§
Boesak en zijn nieuwe vrouw Elna Botha in 1991, tijdens hun extravagante huwelijksfeest.
FOTO AP
ties nemen toe.
Nederlaag
Een dreigende nederlaag,bi
terne ANC-verkieangen
hem besluiten de eér'aan zi(
te houden. Hij neemt ontsli
het ANC en wijdt zich
bestuurlijke taken bij de
Als Zweedse en Noorse gé
vers gaan onderzoeken waar
geld gebleven is dat zij
baar hebben gesteld voor
tiental video-produkties ove
rassenstrijd, blijkt geld te
gebruikt om apparatuur voorj
na Boesaks eigen videopri'
tie-maatschappijtje te
Boesak heeft dit inmiddels
gegeven.
Het'is afgelopen met dr. Bo
De, voornamelijk Scandii
■sche, geldschieters hebben
kraan dichtgedraaid. Geen
naties meer voor de Stic'
voor Vrede en Rechtvaardigt
President Mandela heeft B(
voordracht tot benoeming
ambassadeur bij de Verei
Naties te Genève bevroren,
danks zijn buiten kijf sta:
verdiensten, met name in
strijd tegen de apartheid, h(
Boesak de laatste jaren zijn'
teveel laten rusten op de gt
dingen van het leven. Deze «1
verhouding tussen tussen
den en daden is hem duur koi
te staan.
Utrecht (anp) - Voorke
leid van werkgevers or
allochtonen aan te
„telt in de praktijk ni
voor. Het blijft vaak
slogan in de advertent
wijl de daaropvolgend*!
tie van sollicitanten rl
richt is op etnische n|
beden.
is de conclusie van h
lc Bureau Racismi
(LBR) naar aanleid
uitgebreid onderzo*
iud en effect van p
discriminatie.
het rapport blijkt
minderheden nai
J hebben bij de voorl
lies die een aantal wer
waaronder de overheid,,
oe voert voor allochtone"
Advertenties
Botha. Ze geven een extravil b, nrncent van de
te hruilnft. dip herffpn cola Slechts 5 p
onen die solliciteren n
wordt aangenom
daarbij om adv*
waarin minderheden na|
lijk wordt gevraagd te rel
Twee jaar lang volgde 1
ruim 200 advertenties in
den, waarin werkgevi
toorkeur uitspraken v
ie uit meer dan zesduiz
dergelijke advertenties,
iolliciteerden ruim 9100
onder wie 632 allochton
éindelijk kregen 32 van
baan, het merendeel in d
Het slechte resultaat
cia. De geruchten over malve beleid voor positieve dis*
lie komt volgens direc
Zwamborn van het LBR
(ADVERTENTIl
TOPICAL OF
'PERZIK/
SINAASAPPEL
i lilerpak
Knur
KMDUK0EK
MOO gram r
van XSS
I kattjrel zuurkool
pakje 500 gram
JWBimCERS GEPANEERD
8 stuks
Bel voor de
•toitsibijzijnde
Jac. Hermans
02154-83333
Jat Het mans.
Aa
ge
ma
15
Soms duizelt het me een beet
je; al veertig miljoen ingeza
meld! Voor welke waters
noodramp is er nu eigenlijk
geld bijeen gebracht? Er is
toch alleen, voor wat betreft
particulieren, schade in Lim
burg? (Overigens minder dan
in 1993.)
Natuurlijk was er veel onge
mak maar wettigt dat zo'n
grote actie met Wilhelmus en
beroep op solidariteit? Laten
we altublieft niet vergéten
dat onze medemensen in an
dere landen ook aandacht
vragen en dat die meer nodig
hebben. De 500 per gezin
voor veroorzaakt ongerief is
iedereen van harte gegund. Ik
hoop dat u net zo gul reageert
op leprabestrijding, Foster
Parents enz.
De Heen
C. Lammeree
Geluidswallen zijn ook dij
ken, alleen liggen ze vaak op
verkeerde plaatsen. Ik be
denk, als ik Roosendaal pas
seer en daar (zoals op zoveel
plaatsen in Nederland) deze
geldverslindende en (vaak)
belachelijke, onnodige objec
ten zie, dat die beter in ons
bedreigde rivierengebied zou
den passen. Naar ik hoor kos
ten deze wallen tientallen
miljoenen; net zoveel als de
opbrengst van de tv-uitzen-
ding Rampenfonds. Dat geeft
toch te denken.
'Landschapbehoud is heel be
langrijk,' zei Ria Beckers in
het tv-programma Het Capi-
tool van 5 februari j.l. Ik kan
die wallen niet echt mooi vin
den. Ze ontnemen me vaak
het uitzicht waarop ik meer
gesteld ben. Ook de mensen
in Roosendaal die in de buurt
van deze wallen wonen - en
waarvoor het toch allemaal
bedoeld is - schijnen er niet
om gevraagd te hebben. Er
wordt zelfs op grote schaal
tegen geprotesteerd. Daar
geld weggooien waar ze el
ders tekort komen is ook een
ramp.
Breda
W. Mouwen
Als de ziekte van Alzheimer
epidemische vormen aan gaat
nemen, zal de oorzaak onge
twijfeld moeten worden ge
zocht in de alledaagse regu
liere maagvulling waarmee
de mens zich nu voedt. Het
eten van tegenwoordig - an
ders dan van puur biologische
oorsprong - mag de naam
'voedsel' niet meer dragen.
Een reguliere appel heeft
meer giftige werking onder
dan bovenop de schil; een
tomaat, paprika en komkom
mer bezitten geen molecuul
voedende materie meer van
zuivere natuurlijke oorsprong
dan de H-O-molecuul, water.
Al het andere is een dishar
monische aanreiking van
stoffen welke roepen om re
cyclerende insekten, waaron
der bladluizen de meest
waarneembare zijn: zij ma
ken ons duidelijk welke plan
ten c.q. vruchten niet voor
menselijke consumptie ge
schikt zijn.
De mens meent het beter te
weten en spuit ze dood. Ergo,
een opeenhoping van (niet
zichtbaar) gif, maar het is er
wel. Goede en evenwichtige
oftewel harmonische voeding
wordt absoluut niet door
bladluizen belaagd; eerst
wanneer kunstmest wordt
toegevoegd, is deze 'waar
schuwing' aan de orde. Kort
gezegd: harmonische Voeding
is de Basis voor alle leven en
beschermt tegen ziekten.
Observatie: de groeiende
ziektenkostenpost op onze
jaarlijkse begroting houdt ge
lijke tred met de groeiende
kunstmestberg. Het gebruik
van kunstmest is de laatste
tientallen jaren bijzonder in
tensief ofwel geheel als groei-
middel aangewend (sub
straatteelt).
Een spreekwoord 'Zo dom als
de mens' zou wellicht niet
misstaan.
Etten-Leur
J.J.J. van Melick
In De Stem van zaterdag 4
februari stond een artikel
waaruit men moest opmaken
dat de belangstelling voor
Tilburg als studentenstad en
voor de Hogeschool Katho
lieke Leergangen Tilburg
daalt. Dat is een onjuiste me
dedeling.
De Hogeschool Katholieke
Leergangen kent namelijk
een lichte stijging (3 procent)
van het aantal vooraanmel
dingen voor het schooljaar
1995/1996. Door een wijzi
ging in de aanmeldingsproce
dure van enkele opleidingen
binnen de Hogeschool Katho
lieke Leergangen ontbreekt
bij de cijfers van de Informa
tie Beheer Groep in Gronin
gen echter circa eenderde van
het aantal potentiële studen
ten. Dit geeft een sterk verte
kend beeld van het aantal
centrale aanmeldingen van de
hogeschool.
De gewijzigde aanmeldings
procedure geldt voor vier op
leidingen binnen de Hoge
school Katholieke Leergan
gen Tilburg, te weten: de
Academie voor Lichamelijke
Opvoeding en de kunstoplei
dingen (Brabants Conservato
rium, Dansacademie Brabant
en Academie voor Beeldende
Vorming). Studenten kunnen
zich voor deze opleidingen nu
pas centraal aanmelden na
dat zij geslaagd zijn voor de
toelatingstesten.
Concreet betekent dit dat
zich bij de opleidingen ruim
500 studenten hebben opge
geven voor de toelatingstes
ten, maar dat deze zich op dit
moment nog niet centraal
kunnen aanmelden in Gro
ningen. Dit manco beïnvloedt
uiteraard het totaal percenta
ge aanmeldingen voor de Ho
geschool Katholieke Leergan
gen Tilburg in negatieve zin.
Echter, de verwachting is dat
de betreffende opleidingen
het aantal aanmeldingen van
vorig jaar tenminste zullen
evenaren.
UJ
Q.
Lezers reageren
°P De Stem
"neven voor deze ntttl
D
CC
O
O
volledig ondertekenen,
ten brief mag niet lange,
*1" dan 200 woorden.
oe redactie behoudt zich
net recht voor een brief
'"te korten en te
bewerken.
Geen brieven op rijm.
"6'icatie betekent met
CCI automat/sch dat de
redactie het met uw
standpunt eens is.
CL
Op dit moment hebben
in totaal 519 studenten8
gemeld bij de genoeffl
leidingen zelf. Uitgaan®
dit cijfer is er sprakeva
stijging van 3 procënt v
totaal aantal vooraan®
gen voor de Hogesch
Katholieke Leergangen
burg ten opzichte vani F
1994. Conclusie:
de Hogeschool Kat
Leergangen Tilburg z l j
in de gratie bij de student.
Tilburg
Drs. N. Verbraak
lid College van Bestuur
I^AAR oorlog waar
a,s vanzelf n
tehjk® oorlogsvoerir
pdelijk.
I 'schoon er conventi
9en en het leed voor
In elke oorlog burc
t over de Tweede
«es de Vietnamoo
E alt'id sPrake va
,aa9 wordt herda
nnr, bombardeert
GtLmee gediend. Vij
jj n steen bleef op d
Va „raa9 of de verni
andaag niet voor het
°uitlrnisdaad gelijk
uitroe-'"9011' Dresden
efc9van een be
Dres,?a'ravervolgingF
fiveo is een ""-
SeS6n die raet
bute n V00'' de
9rootvPOr'9e gewei*
door u0r,schil met d
benaders Derde
lOorfe" Werden c-9
sen (?at9ewe'd mon
een |Let9aat echter
I te stellen met
j.Vt
monc