'Zigeuners zijn de eeuwige zondebok' Bet Vlle min Politicus moet tegenwicht geven aan borrelpraat bestem Overlast Gezond ver DE STEM BINNENLAND BUITENLAND De zondvloed -DE STEM- Dr. W. Willems ontrafelt het beeld van de rondtrekkende rebel nESTEM Commissie-t Bemiddeling busconflict zaterdag 11 februari 1995 In de vierde klas van de lagere school waar ik op de banken mijn jongens broeken sleet, hingen tegen de wand twee kartonnen pla ten die meer dan de blinde kaart van Nederland, die al tijd ontrold naast het bord hing, mijn aandacht boeiden. Op de ene zaten Adam en Eva, bloot, maar tot hun schouders achter het dichte en hoogopgaande struikgewas van het aardse paradijs ver scholen. Op de andere waren mannen bezig een sqhip te bouwen, een vreemde woon boot die uit ruwe planken werd opgetrokken. Boven de baardige koppen van de scheepsbouwers en timmerlie den hing een dreigende, inkt zwarte lucht. In een hoek van de plaat stonden een paar mannen en vrouwen en een onafzienbare stoet dieren paarsgewijs te wachten tot het schip voltooid zou zijn. NOË BOUWT EEN ARK was er in kleine hoofdletters onder de afbeelding te lezen. Wat op die wandplaat nog niet te zien was, werd ons door de onderwijzer met een onheilspellende stem en wel sprekende gebaren verteld. Huiverend van angst hoorden wij dat in het zeshonderdste levensjaar van Noë God uit woede over het zedeloze ge drag van de mensen de slui zen van de hemel openzette en. dat er veertig dagen en veertig nachten lang een alles wegspoelende regen op de aarde stortte en dat alle wate ren stegen, zodat zelfs de hoogste bergen erdoor wer den verzwolgen. Ik herinner me nog dat er een zucht van opluchting door de klas ging als de kolken van de hemel tenslotte werden geslo ten en Noë uit zijn ark een duif losliet die met een olijf tak in de bek terugkeerde als teken dat de aarde weer droog begon te vallen. En telkens als er na een fikse bui een zevenkleurige regenboog aan de lucht verscheen, besef ten we dat we volgens godde lijke belofte voor een nieuwe zondvloed gespaard waren ge bleven. Daarmee raakte het bijbelverhaal opeens aan de werkelijkheid. Maar jarenlang bleven de lot gevallen van Noë louter een vrome geschiedenis, even on waarschijnlijk als die van de vrouwen van Lot die in zuilen van zout veranderden of van lonas die in de buik van een walvis naar Ninivé werd ge bracht. 'Noah', het toneelstuk waarin Joost van den Vondel veelwijverij, bloedschande en Dverspel als oorzaken van de zondvloed aanmerkt, was te moralistisch en te zeer een welsprekend staal van op de Grieken geïnspireerde drama tiek om geloofwaardig te zijn. En ook in 'De ondergang der eerste wereld' van Bilderdijk bleef de historie van Noë'en de ark een onwaarschijnlijk papieren relaas. 'Après nous le déluge' meende men met nonchalante onverschilligheid niet alleen in Frankrijk. Maar in de voorbije weken bleek de regenboog opeens een minder betrouwbaar te ken van een eeuwigdurend verbond tussen God en de mensen. De werkelijkheid waarin wij leven, werd door de bijbelse verbeelding uit het boek Genesis achterhaald. En op het televisiescherm, eigen tijdse wandkaart van de vol wassenen, werd de mythe van de zondvloed opeens bittere realiteit. Er stonden weer honden en katten, runderen, varkens, schapen, kippen en alles wat veren en vleugels heeft, blaf fend, loeiend en knorrend, kakelend en kirrend te wach ten om voor het opkomende water gered te worden. De arken kregen wielen en wer den gemotoriseerd. Noë en de zijnen stonden hun plaatsen af aan dijkgraven, waterstaat kundigen, ingelanden en hyd rologen. Woorden die we eigenlijk al leen uit woordenboeken en kruiswoordraadsels kenden, zoals uiterwaarden, schutslui zen, gemalen en kwelwater gingen tot ons dagelijkse idi oom behoren. En zoals eertijds Noë, toen de regen was opgehouden en de kolken door God dicht waren gedaan, met begrijpelijk on geduld tot driemaal toe een vogel uitzond om na te gaan of de akkers en de wegen weer drooggevallen waren, he.hben. wij „de uren. afgeteld; tot mensen en vogels, viervoe tige en andere dieren en alles dat „opde -aarde kruipt, uit ballingschap of beschutting weer veilig terug konden ke ren. Een spreekwoord zegt dat het water nooit de plaats vergeet waar het eenmaal geweest is. Raadplegen de dames en he ren in Den Haag ook wel eens een spreekwoordenboek? Reizigers die met de 'Alpen Expres' naar hun wintersport sporen, ontvangen een folder van Wagon-Lits bij hun reisbescheiden. Daarin deze waarschuwende mededeling: „Teneinde eventuele overlast in de rijtuigen voor u en uw medepassagiers tot een minimum te beperken, is het niet toegestaan zelf alcoholische dranken mee te nemen en deze in de trein te consumeren. Geeft dat rust? Nee, dat geeft uitsluitend veel geloop. Want in het bar-rijtuig kennen de personeelsleden van Wagon-Lits die folder tekst niet. De reizigers staan daar in de file om blikjes Heineken te kopen. En Wagon-Lits heeft erop gerekend; de voorraad is onuitputtelijk. Met drie, vier trays tegelijk sjouwen de klanten de alcoholische koopwaar naar hun coupé. Die folder, dat was er een met 'n dubbele bodem. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 8 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 89.40, per half jaar 177.80 óf per jaar 345.75. Voor abonnees met automatische incasso: per maand 29.80, per kwartaal 86.90, per half jaar 172.80 óf per jaar 335.75. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. Van onze Haagse redactie De„ Haag - Alle mimst. meebetalen aan de kost raakt door de watersch beoogde, versnelde aanle ken en kades. goede 1 subst, hat vj klei: Premier Kok heeft Europese Unie een n de kosten voor neemt- ne versneld uit te voeren kosten het kabinet een jard gulden aan rentelas Zigeuners zijn al ééuwen de zondebok. Vorige week kwa men er in Oostenrijk nog vier ,om bij een aanslag: 'Zigeu ners terug naar India' schre ven de daders. Dr. Wim Wil lems vloekte toen hij het las. In de eerste plaats vanwege het bloed. In de tweede plaats vanwege de onuitroeibare vooroordelen: „Zigeuners zijn niet één volk en komen niet uit India." Een vraaggesprek. Door Mick Salet „Het wordt al ééuwen gedacht, maar de zigeuners zijn nooit één volk met één taal en één land van herkomst geweest." Wim Willems, 43 jaar, dook in het verleden om te onderzoeken hoe het beeld van de zigeuners is ontstaan. Waar komen de zigeu ners vandaan? Hoe werden ze de zondebokken van de nazi's? Wim Willems zocht naar de antwoor den en promoveerde aan de uni versiteit van Leiden op het re sultaat van die studie. Hoe staan de zigeuners te boek? „Je ziet dat mensen op twee manieren tegen zigeuners aan kijken. Aan de ene kant bestaat het romantische beeld van de rondreizende rebel en de waar zegster met zwarte haren en lan ge rokken. Dat is de exotische voorstelling waar mensen op de een of andere manier door wor den aangetrokken. De zigeuners worden geïdealiseerd als harts tochtelijke muzikanten en dan sers, vooral van de flamenco. In boeken en films wordt dat beeld van die vrijheidslievende zigeu ners ook in stand gehouden. Aan de andere kant bestaat er het beeld van de zigeuners die met caravans rondtrekken en het hoofd boven water proberen te houden als scharensliep of sei zoenarbeider. En als ze het niet lukt hun brood zó te verdienen, dan gaan ze over tot bedelen en stelen. Dat is het bedreigende beeld. Zigeuners worden gezien als mensen aan de rand van de samenleving, die met elkaar trouwen, die een eigen taal spre ken en zich niet willen aanpas sen. Zigeuners worden gezien als verdachte vreemdelingen die er nooit echt bij horen." In uw studie komt u tot de slotsom dat dit een valse voor stelling is, die door slechte we tenschappers de wereld in is ge holpen. „Ja. Er is ééuwen eenzijdig en tendentieus over zigeuners ge schreven. Dat begon in de acht tiende eeuw met een boek van de geschiedschrijver Grellmann, Die Zigeuner. Dat was de eerste studie die er over zigeuners ver- Door de eeuwen heen zijn typeringen van zigeuners als zijnde lui en crimineel steeds in stand gehouden door een gebrek aan kennis. FOTO ANP scheen. Het werd lang als hèt standaardwerk gezien en had enorme invloed op het denken over zigeuners. Tot de dag van vandaag. Grellmann creëerde het oerbeeld van de zigeuners dat nu nog altijd bestaat. Hoe? Door de zi- geneurs te bestuderen? Door met ze te praten? Nee. Hij is niet achter zijn bureau vandaan ge komen. Hij veegde alle vooroor delen over zigeuners op een hoop en maakte er een boek van. Een boek dat als dè geschiedenis van de zigeuners werd beschouwd en twee eeuwen later nog in ency clopedieën werd geciteerd. Grellmann bracht het verhaal de wereld in dat de zigeuners één volk zijn, met één taal, Romani, en één land van herkomst: India. Daar zouden de zigeuners oor spronkelijk tot de laagste kaste, de paria's, hebben behoord. Je vraagt je natuurlijk af hoe het komt dat wetenschappers na Grellmann niet gauw in de gaten kregen dat het allemaal niet klopte. Weet je hoe dat kwam? Als onderzoekers zigeuners ont moeten die niét de zigeunertaal spraken en niét voldeden aan het beeld van Grellmann, dan dach ten ze niet: 'misschien is het beeld dat we van zigeuners heb ben fout', nee, dan dachten ze: 'deze zigeuners wijken af van het beeld en zijn dus niet meer de echte authentieke zigeuners'. Zo kon het beeld dat Grellmann had geschapen lang in stand blijven en bleven de zigeuners bekend als parasieten, crimine len, praatziek, wispelturig, aso ciaal en eigenlijk te lui om te werken." Zigeuners zijn nooit één volk- met één taal geweest? „Nee. Er is volgens mij nooit één volk of één etnische minderheid geweest. Het was een lappende ken van verschillende groepen die maar een paar overeenkom sten hadden: ze trokken in groe pen rond, ze hadden ambulant werk en ze waren onchristelijk. Maar Grellmann heeft er één volk van gemaakt en schetste ook het stereotiepe beeld dat is blijven hangen: zigeuners zijn tanig, hebben goed gevormde le dematen, zijn rap en lenig, heb ben zwarte levendige ogen en hebben lang zwart haar, dat ze niet zonder dwang laten afknip pen. Grellmann wist ook waar om zigeuners een bruingele huidskleur hadden. Die kregen de kinderen niet bij de geboorte, nee, zo werden ze door zomers in de zon te zitten, 's winters in de rook bij het vuur te zitten en verder altijd in de vuiligheid te leven. Van die dom me dingen stonden er in dat boek." Jb j-l v U zegt dus dat de zigeuner twee eeuwen geleden in een studeer kamer georeerd is. Bestaat dè zigeuner dan niet? I's er niet iets als een zigeuneridentiteit? „Ja, er bestaat wel een zigeune ridentiteit, maar die is pas later ontstaan. Als iedereen altijd zegt dat je een zigeuner bent, als iedereen je altijd als een zigeu ner behandelt, dan ga je je na een tijd ook een zigeuner voelen. Dan krijg je je identiteit zo'n beetje door de buitenwereld op gedrongen. Dat zie je oök bij woonwagenbewoners in ons land. Dat zijn Nederlanders, net als alle andere Nederlanders. Toch benadrukken ze dat ze een eigen cultuur en een eigen iden titeit hebben. Waarom? Omdat ze anders dan andere Nederlan ders bekeken worden. Hun identiteit wordt bepaald door het feit dat ze in een woon wagen wonen en dat ze weinig waardering krijgen van de sa menleving. Zo is dat met zigeu ners ook. Ze zijn niet anders, ze worden anders behandeld. Daar komt voor de zigeuners nog iets bij: de vervolging door de nazi's. De officiële organisa ties van zigeuners proberen zich te emanciperen door nadruk te leggen .op het feyt„ dat ze het slachtoffer zijn geweest van de nazi's. Ze zeggen: 'wij zijn als etnische gfoep vervolgd'. En ook al zijn ze dan niet echt een etnische groep, ze zijn wel zo behandeld en dat vormt nu hun identiteit." Voor de nazi's waren zigeuners, net als de joden, 'untermen- schen', die vernietigd moesten worden. „Ja, al was er voor iemand als Himmler - na Hitier de machtig ste man in het Derde Rijk - wel verschil tussen 'raszuivere' zi geuners en 'gedegenereerde' zi geuners. Er waren nog zo'n vijf tig families van 'raszuivere' zi geuners, die leefden zoals zigeu ners volgens de vooroordelen hoorden de leven. Dié wilde Himmler in een reser vaat stoppen. Ze moesten geste riliseerd worden, om te voorko men dat ze zich verder voort zouden planten, maar mochten daarna in een beperkt gebied blijven rondtrekken en volgens hun eigen zeden en gewoonte leven. Om dan net als dieren iy een dierentuin bekeken te wor den. Maar de 'gedegenereerde' zigei ners, de mengbloeden, de zigeu ners met Duits bloed, die wart minderwaardig, gevaarlijk moesten, op bevel van Hiti uiteindelijk naar Auschwil worden afgevoerd. Niet om er, net als de joden, vergastte J den, maar om er uit te sten-a door zich dood te werken, Ver. nichtung durch Arbeit. Ook al zijn er wel r bijvoorbeeld uit Nederland" de gaskamers gestorven. Het j niet precies bekend hoeveel ji geuners er in de concentrate kampen omgekomen zijn, ma» het aantal wordt op ruim twee honderdduizend geschat." Vorige week kwamen er in 0, tenrijk vier zigeuners om leven bij een aanslag, ift schijnlijk het werk van nto: zi's. Op een bord bij de pla, van de aanslag stond: 'Ei zurück nach Indien', 'Zigeu; terug naar India'. Voelerrzij ners zich in Nederland ook dreigd? „Dat weet ik niet. Ik weet dat er altijd de angst is dat hü weer kan gebeuren. Ook hk Zigeuners denken: 'nu hebbens de pik op de Turken, straks 0) ons.' Zigeuners zijn nou ees- maal, net als de joden, al étm de zondebokken. ïk denk dat het belangrijk is 01 de beeldvorming te veran We moeten ook eens kijken tor zigeuners onze samenleving heb ben verrijkt. Als landarbeider als muzikant. Er wordt altl maar naar die ene negatie? kant gekeken. Natuurlijk zijne wel dievenbendes van zig geweest, maar niet van zigeuner alleen. Door het analfabetisme in vorige eeuwen is er geen geschreven geschiedenis doord zigeuners zélf. De geschieden) van de zigeuners is geschreve door niet-zigeuners, door mei sen die de zigeuners wantrou» den, door vijanden van de zigeu ners. Het historische beeld van de a geuners moet veranderen, moeten ze als migranten I* schouwen. Als migranten mi uiteenlopende achtergronden di zich dan eens hier en dan eet daar vestigden. Soms met ces. Soms zonder succes. Je mol de zigeuners zien als clans va ambachtslieden die zich over: hebben gevestigd. Voor de jodel werd na de Tweede Wereldoor log de staat Israël uitgeroepen. Voor de zigeuners geen 'Zig® nistan'. Dat zal er waarschijnli ook nooit komen. Dat hoeft (J niet. Ze horen waar ze wonen. Van onze verslaggever Den Haag - De Betuwei gulden, die het kabinet e van de goederenspoorlij met investeringen in traj zuidelijke aftakking. Dat concluderen het Cen Plan Bureau en het Nederl Economische Instituut in rapport aan de commissie mans. Die commissie heeft ge maand al besloten het ka positief te adviseren ove: aanleg van de Betuweroute. Ze vindt een investering va miljard gulden in de goedt spoorlijn verantwoord. E naast schetst de commissie mans het kabinet enkele n lijkheden voor tracéverbet gen (kosten: 1,2 tot 1,8 mi gulden). Ze doet geen uitspraak ove noodzaak van deze invest gen, omdat aldus Hermans i bestaand spoornet ook L andere knelpunten zitten. N min rept de commissie-Heri Ondanks de kritiek die hem ten deel is gevallen, blijft de nieu we voorzitter van het CDA, Hans Helgers, bij zijn voorne men: herkenbare thema's in herkenbare taal bespreekbaar maken. Daar is niets mis mee. De politiek vlucht maar al te makkelijk in verhullend taalge bruik en neigt er te vaak toe discussie over gevoelige onder werpen uit de weg te gaan. Met zijn voornemen sluit Helgers zich aan bij open benadering van problemen die PvdA-voor- zitter Rottenberg met wisselend succes praktiseert. Van hem kan Helgers weten dat zo'n op stelling kwetsbaar maakt. Sinds het evaluatierapport van de commissie-Gardeniers weet elke CDA'er die in politieke of bestuurlijke zin aan de top van die partij verkeert, dat van hem/haar in elk geval één ding wordt verwacht: luisteren. Dat is voor heel wat CDA'ers een ware boetedoening of een oefe ning in nederigheid, gewend als zij eraan waren dat er vooral naar hen - en liefst zonder tegenspraak - werd geluisterd. Helgers heeft de opdracht ook verstaan, maar te letterlijk ge nomen. Hij wil dat het CDA praat over herkenbare thema's en dat zijn 'die zaken waar u thuis ook over praat. Dat zijn onderwerpen die op een ver jaardag meteen na de koffie en taart besproken worden. Daar is niets mis mee. Soms lijkt het wel alsof politici zich schamen om over die onderwerpen te praten. Is dat populistisch zoals je wel hoort? Welnee, dat is democratie: luisteren naar wat mensen bezig houdt.' Het is wel een erg kort door de bocht geformuleerde opvatting over democratie. Eentje die je op een verjaardag na de koffie en taart - dus onder de borrel - ook wel hoort. Bij de eerste borrel heet het dat politici niet luisteren, bij de tweede: 'ze doen maar', bij de derde: 'ze hebben alleen maar oog voor hun eigen belang' en aan het slot van de partij is er altijd nog wel een plakker die met dubbele tong nog net verstaan baar het woord 'zakkenvullers' weet te vormen. Natuurlijk begint democratie met luisteren naar wat mensen bezig houdt. Maar dat vertrek punt kan niet ook het eindpunt zijn van een democratisch pro ces. Tussen die twee punten ligt de opdracht van de politicus. De opdracht om vanuit begin selen en idealen, desnoods van uit pragmatische opvattingen, belangen af te wegen en keuzes te maken. Individuele belangen af te wegen tegen het algemeen belang, groepsbelangen tegen de noodzaak om de samenle ving bijeen te houden, econo mische belangen tegen sociale belangen, en zo verder. In die belangenafweging zal de politi cus de moed moeten hebben in te gaan tegen wat hij in de kroeg, op verjaardagsfeestjes, in de huiskamer heeft gehoord. Weet hij die moed niet op te brengen, dan doet hij er beter aan naar een ander vak om te CDA-voorzitter Hans Hel gers: 'Populist en een gehaaid demagoog'. foto anp zien. Wil hij alleen maar doen wat in de huiskamer van hem wordt verlangd, laat hij dan voorvechter worden van de af schaffing van de vertegenwoor digende democratie en gaan pleiten voor de ongeclausuleer de vólksraadpleging. Zo erg zal het met Helgers echter wel niet gesteld zijn. Maar het is al erg genoeg dat hij vier dagen na zijn eerste openbare optreden als nieuwe CDA-voorzitter geen tittel of jota heeft willen afdoen aan zijn gekritiseerde uitspraken over illegalen. Integendeel, hij zegt welbewust gekozen te heb ben voor de vergelijking tussen illegalen en niet-betalers van kijk- en luistergelden. Een ver gelijking waarmee'hij de sug gestie wilde overbrengen dat illegalen beter worden behan deld dan andere wetsovertre ders. Wat zegt Helgers vier dagen later als verklaring in een in terview met Trouw? „Ik heb willen aangeven dat je mensen niet moet confronteren met een gevoel alsof hun rechtsgelijk heid yvordt aangetast. Met een gevoel alsof voor hen andere regels gelden dan voor ande ren." De voorzitter wil dus kennelijk ook niet inzien dat zijn vergelijking op een essen tieel punt volslagen mank gaat. Want, hoe vreemd ook, de ille galen die staatssecretaris Schmitz op het oog heeft, beta len nu juist wel belasting en premies. Maar nog los daarvan, als Hel gers op verjaardagsfeestjes of waar dan ook dit soort gevoe lens tegenkomt, zou hij het dan niet tot zijn plicht moeten reke nen om daar enig tegenwicht aan te geven? Of geldt dat niet voor de voorzitter van het CDA, dat zich blijkens de inlei ding op het verkiezingspro gramma tot taak stelt 'mensen aan te spreken op hun verant woordelijkheid voor elkaar' en zich wil inzetten 'voor een sa menleving waarin ieder telt'? Leken Helgers' uitspraken eerst nog afgedaan te kunnen wor den met de kwalificatie 'onge lukkig geformuleerd', nu hij ze dagen later nog volmondig in stand houdt, moet gevreesd worden dat het CDA met zijn nieuwe voorzitter een populist en gehaaid demagoog heeft binnen gehaald. Daarmee is het CDA, ook al zit het in de oppo sitie, niet gebaat. Wanneer Hel gers op deze manier doorgaat, lijkt een botsing met de funge rend politiek leider, Heerma, aan wie demagogie en populis me vreemd zijn, onvermijdelijk. Ook om dat te voorkomen is het maar beter dat de voorzitter snel binnen de grenzen van zijn speelveld wordt teruggedron gen. Van de oude De Gaay Fortman is het woord, dat par tijvoorzitters er zijn voor het ophalen van de centen. Letter lijk genomen is dat een te be perkte opvatting van de taak van een partijvoorzitter. De Gaay Fortman bedoelde ermee te zeggen dat in de Nederlandse verhoudingen partijvoorzitters zich terughoudend dienen op te stellen in het politieke debat. Zij zijn er in de eerste plaats om ervoor te zorgen dat het politieke debat in de partij de nodige ruimte krijgt. Het is hun taak de partij als aanjager van het inhoudelijke debat, als bron van talent en als kiesvereniging te organiseren. In het jonste nummer van Christen Democratische Ver kenningen publiceerde Jos van Gennip, directeur van het we tenschappelijk bureau van ne CDA, een lezenswaardig artikd over het doel van het onlang opgerichte Strategisch Beraad. Dat doel is in de visie van Van Gennip niet 'curator te zijn bi) een politiek faillisement, die M maar de leiding van de politó' ke positiebepalingen over neemt. Dat zou gegeven mondigheid van de belangrijk ste politieke spelers, met nam de Tweede Kamerleden, sowie so al niet kunnen, maar er is ook geen enkele reden voor- Het Strategisch BeraadJ' volgens Van Gennip 'op de s leereerste plaats de con® scheppen voor de mobiliserini van talenten en ideeën. lede een die geen vreemdeling Jeruzalem is, weet hoe P"00 behoefte is aan discussie, a dialoog, aan mogelijkheden on bezorgdheid te uiten, betr kenheid gestalte te geven Het is aan zo'n proces dat voorzitter van een pom partij mede leiding moet.gever Daaraan heeft hij de han meer dan vol; om die taak g te vervullen zal hij nusscM® meer dan hem lief is luisteren, maar vooral ook rigerend en sturend moeten treden. Zo nodig tegen 1be P pulisme vkn de borreltafel VERVOLG VOORPAGINA In het streekvervoer hebber legaties van de Vervoersboi van de FNV en CNV er werkgevers gisteren gespr met de commissie van g diensten. De 'wijze mannen' Lammei| Van Zuthem hebben de betj ken partijen nog niet laten vi welke weg zij zien voor be deling, danwel arbitrage. In het streekvervoer staar Vervoersbond FNV en de w gevers VSN tegenover ell Het FNV wil niet zulke flex: werktijden als de VSN. Het CNV is eerder akkoorc gaan met het cao-voorstel buschauffeurs, voor het me| deel FNV'ers, voeren al drie ken actie. In de Amsterdamse haven ben de werknemers van Co ned Terminals Amsterdam g ren kort gestaakt. Zij protesteerden daarmee t bet uitstel van bestaling dal CTA-directie heeft aangevrs Die surséance kan uiteind bet verlies van werk voor 173 werknemers met zich brengen. maast de in nederlani ™asjer weinig verheffends w/-'R?nde watersnood. h'et meest opviel v\ scniLld in de schoenen L. af.neenten en bewoners j^e| sulligheid; de milieu J? Mun haast krachtdadig c huidige bewindslieder I ware 1 te 6 uuiuiye oewinas Kntwoordelijkheid ebben gedragen, zich milieu-minnaar De Bc Praakprocedures zou Mpen naar een noodwe gelijkmaakt. «Iden heeft de milieu—... a«. De woordvoerders „™ragem, maar het op 1 bij Boer opr u-beu 1 holle n—"yen, was van hl„ weken van h< 3>"P voorbij zijn, erenland is minder ^aandoen? qp7 j Plannen van Et verstand l iho«en .?e zwakste He» testerende Rial<^eest Positieve dj|lenS a's een gaan. in het geva beur, no°dprocedures S* OP basis van ee ÖrnaamUkkeliiker Dat betÏÏ°et worden van i ®teker|t wi m»'ns.Praak en besef ig ret wach veili het ka blijkba dijker dijke| aan d o\ Vc Wl een n voor f gekla weliswaar d. procedure wals t geval van het serieu maar T ddK en beaLde belofte va, Aan i?eiu klinkt heel Plofte8 be'angeng roeper Watpra houden. Het betekent ?st m°et zove binnen niet dat de lands nneh worden gezet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 2