Belcanto Festival: tegen de stroom
D4
Jazz Festival Breda (25) viert jubileum met boek
Oostenrijkse tv wijst
realistische Sissi af
Televisie-reclame voor cultuur slaat aan
KRO reconstrueert del
dood van Elna OberyJ
Show Niet Gesnoeid
is niet imponerend
Europa wil filmindustrie
met 850 miljoen steunen
Filmfestival Berlijn 6beste'
DE STEM
GROTE GIDS
Rien
'Onze Ron is geen moordenaar'
üperland 2
suske en wiske: de
boes
i
VRIJDAG 10 FEBRUARI 1995
Van onze verslaggever Hans Rooseboom
Breda - Wie belangstelling heeft dient
er snel bij te zijn. Want op 1 maart sluit
de intekening op het jubileumboek '25
Jaar Jazz Festival Breda, 1971-1995'.
Het boek vertelt het verhaal van het Jazz
Festival, voorheen Oude Stijl Jazz Festival,
in honderden foto's, geselecteerd uit de 25
foto-albums die de organisatie van het Festi
val heeft bijgehouden.
„Wij hebben al die jaren onze eigen Festival
fotografen gehad", zegt Joep Peeters, die af
die 25 jaren het Festival mede heeft georga
niseerd. Samen met Jaap Kruitwagen heeft
hij de korte hoofdstukken geschreven die de
foto's begeleiden.
„De tekst hebben we bewust kort gehouden,
om zo veel mogelijk plaats over te houden
voor de foto's. Als je het geluid niet kunt
geven, zo dachten wij, dan geef je beeld. En
daarna pas tekst", aldus festivalorganisator
annex pianist, vibrafonist en saxofonist Pee
ters.
Over de geschiedenis en het ontstaan van het
Jazz Festival Breda is nog nooit iets vastge
legd, zo ontdekten de auteurs bij hun speur
tocht in het gemeentelijk Archief. „Alleen
krante-artikelen. De geschiedenis vastleggen
hebben wij nu zelf gedaan. In beknopte
hoofdstukjes behandelen wij achtereenvol
gens de organisatie, daarna elk evenement
apart (Nachtconcert, Duo Special, Kroegen
tocht etc), de plaatsen waar het Festival zich
heeft afgespeeld (de cafés, de zalen), de
verschillende categorieën muzikanten, en
een korte beschrijving per jaar. Verder heb
ben wij een grote hoeveelheid kleine anekdo
ten, 'faits divers', door het boek heenge-
strooid".
Er is voor gezorgd dat het boek voor ieder
een aantrekkelijk is. „Voor de honderden
vrijwilligers die het Festival mogelijk heb
ben gemaakt", aldus Joep Peeters, „maar
ook voor mensen die alleen maar op de
Havermarkt zitten, of alleen maar in Het
Turfschip. En natuurlijk voor de muzikan
ten".
Om een authentiek beeld te geven hebben de
auteurs bij de gemeentelijke dienst Statis
tiek en Ondetzoek gegevens ingewonnen
over het Breda van 25 jaar geleden. „Zodat
iedereen zelf kan constateren hoeveel er in
die tijd in de stad veranderd is".
Bij de Bredase boekhandels zijn intekenfor
mulieren voor het boek verkrijgbaar. Bestel
len bij het secretariaat van het Jazz Festival
kan ook (076 812090).
Het ensemble Ochtendckloor opent het Jazzfestival in 1972
FOTO JFB
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Dordrecht - Het Belcanto
Festival Dordrecht 1995
vindt pas in september
plaats, maar grote evenemen
ten werpen hun schaduwen
vooruit. En daarom heeft het
Festival nu reeds het pro
gramma bekend gemaakt.
Een groot evenement is het, dit
derde Belcanto Festival, een fes
tival met alle elementen van een
echt muziekfestival. Dat wil zeg
gen dat er niet alleen muziek
wordt geboden, maar ook infor
matie, educatie en heel veel ge
zelligheid.
Het Dordtse Festival, dat zich
met trots en met recht uniek in
Noord-Europa noemt, speelt
zich af tussen 1 en 10 september
in zalen, pleinen, binnenhoven
en straten.
Typerend voor het festival is dat
het een wijze van muziekmaken
wil promoten die ingaat zowel
tegen de hedendaagse ope
rapraktijk als tegen de authen
tieke uitvoeringspraktijk.
Onderdelen zijn onder meer:
De Rossini-opera Torvaldo e
Dorliska. Deze uit het stof der
eeuwen opgediepte tragicomedie
gaat twee maal op de binnen
plaats van het historische Hof in
Dordrecht. In de buitenlucht.
Een Belcanto-seminar. Be
doeld ter nadere voorlichting
van het begrip Belcanto, dat veel
wijder is dan menigeen denkt.
Belcanto is namelijk de wijze
waarop alle vocale muziek tus
sen 1600 en 1850 gezongen werd,
voorzover op die muziek het pre
dikaat Italiaans van toepassing
is. En daaronder valt ook muziek
van niet-Italianen als Handel en
Mozart.
Masterclasses onder leiding
van dé Belcanto-specialist Dr.
Rodolfo Celletti. Celletti is de
adviseur van het gehele Festival,
en bijvoorbeeld ook vocaal raad
gever van Riccardo Chailly, de
dirigent van het Concertge
bouworkest.
Een zangrecital rond de be
roemdste castraat aller tijden,
Farinelli (1705-1782). Het cas
traat-zingen was een belangrijk
onderdeel van het Belcanto. Vo
rig jaar schreef Margriet de
Moor over Farinelli de roman De
virtuoos en binnenkort ver
schijnt er een speelfilm met
Jeroen Krabbé als Handel.
Andere onderdelen zijn een reci
tal met Italiaanse salon-liederen,
een Vivaldi-concert, een proms-
concert en tenslotte een pasta-
feest op het Groothoofd, waar
het etende publiek zal worden
vermaakt door een tarantella-
orkest.
Het Belcanto Festival heeft dus
op z'n minst twee doelstellingen.
Ten eerste moet het gezellig zijn.
Niet te moeilijk, niet te diepgra
vend, aantrekkelijk voor een
doorsnee uitgaanspubliek. Want
het publiek moet in drommen
opdraven, anders komt er wel
licht nooit een vierde Belcanto
Festival.
Maar er zit duidelijk een tweede
bedoeling achter, die wel dege
lijk wat dieper graaft. Want het
Belcanto Festival wil een heuse
lans breken, zelfs meer dan één
Het Belcanto Festival: opera in de open lucht op de binnenplaats van het Hof in Dordrecht
Een mus als amusegueule, het
is ongewoon. Toch schaamt de
gérant er zich niet voor. Geen
kil lijkje, ontdaan van tooi en
met de pootjes omhoog, om
eetlust op te wekkenmaar la
vedette la plus grande de l'his-
toire de la chanson: Edith Gio-
vanna Gassion dite Piaf. De
mus in huis, tuin en keuken
Nederlands. Ze zingt, terwijl de kaart langs komt, over la vie en rose.
De keuze suggereert een avond van goede tijden. Auguste Escoffier
lijkt verantwoordelijk voor het menu. En lorgnette, sur le plat,
chambellane, coulibiacs, crépinettes, pommes Nana pour garnitures
en Gil Bias nodigen uit. De gasten twijfelen nog, maar tevergeefs.
Tegen de sfeer van een mevrouw die het geluk bezingt dat over haar
komt wanneer haar amant haar in zijn sterke armen neemt en
zachtjes fluistert over amour en tous les jours, is weinig bestand. Het
wordt de prijsklasse van de fijnproevers.
De muziek gaat door, nogmaals drie minuten het leven van de
zonnige kant. Coeur rijmt nog steeds op bonheur en de wijn wordt
ontkurkt. De avond is veelbelovend en Frans veel treffender dan
Nederlands. Want daar volgt op hart steevast smart.
Les compagnons de la chanson bezingen samen met Piaf de drie
klokken. Weemoedig gebeier vol église, bon dieu en fidéle. Een
succes uit 1946, toen liefde nog trouw was en kwaliteit van het land
kwam. Vlees was onbespoten en de mus moest nog beginnen aan
haar trektocht langs mislukte minnaars. Montand, Eddie Constanti-
ne, Aznavour, Bécaud, Charles Dumont, Moustaki, boksheld Marcel
\Cerdan en de kleine wielrenners André Pousse en Toto Gérardin.
De soep komt gloeiendheet op tafel: Elzassische keuken. De meelbal
letjes heten daarom knèfles. Noques vertaalt de kaart. Brei heeft de
achtergrondtaak overgenomen, alsof bij het grensgebied n'importe
welke randfiguur past. Hij bezingt de schotjes, les biches en de enkele
heer die al etend Frans verstaat bekijkt zijn tafeldame ineens met
andere ogen: elles sont notrepremier ennemi. En voor zo'n vijand
moet hij straks de rekening voldoen.
Tussen de gangen zwerven de blikken over de andere tafels. Brei
geeft commentaar. Op het oudere echtpaar dat zwijgend in de hoek
zit: les vieux ne rèvent plus. Hij heeft gelijk. Ze eten om gevoed te
worden en zelfs de muskadel van 's zondags brengt hen niet meer aan
het zingen.
Het grote gezelschap nette burgers in het midden van de zaak dat een
feestelijke gelegenheid luister bij te zetten heeft, krijgt de waarheid
aangezegd. Ze eten onverstoorbaar verder, geven blijk van herken
ning als het refrein van Les bourgeois weer klinkt en nemen een slok
als de tekst zegt dat ze varkens zijn. Hoe ouder jullie worden, hoe
beestachtiger jullie blijken, zingt Brei namens de eigenaar. Alleen de
kelner spreekt zijn talen. Hij maakt een obsceen gebaar telkens als het
woord cul door de ruimte schettert.
Les bigotes, kwezels, laat een tafel zelfverzekerde dames zich
uitschelden. Ze zijn een avond onvergezeld uit, vinden daarom alles
prachtig en neuriën mee, zelfs als Brei luidkeels zingt over de
diamant die tussen hun dijen slaapt.
Tegen de koffie is de avond om, het repertoire op en begint Piaf
opnieuw. Het jonge stel bij het raam dat de hele maaltijd in
moeizaam verzoenende discussie heeft doorgebracht, wekt de indruk
eruit te zijn. Hij rekent af, zij loopt alleen naar de deur. Piaf laat
weten dat ze niets betreurt. Het meisje lijkt zich bij haar aan te sluiten.
Met een blik alsof ze ook alles betaald, opgeruimd en vergeten heeft,
trekt ze zelfbewust haar mantel aan. Ze heeft evenveel lak aan het
verleden. Non, rien de rien, non je ne regrette rien, straalt ze uit. Net
als haar moeder die op d'r jonge meisjeskamer van I960 met
betraand gezicht kracht peurde uit deze nummer één hit. Herinnerin
gen, pijn en plezier, ze heeft er evenmin nog behoefte aan. Ze heeft
een besluit genomen, ze begint opnieuw bij zéro.
Met de deur in de hand komt de laatste zin: want mijn leven, want
mijn vreugden beginnen vandaag met jou. Ze lijkt de betekenis voor
het eerst te vatten, kijkt schichtig om en vlucht het niets van de
duisternis in.
lans. Festivaldirecteur Nicolai
Cok spreekt over 'het artistieke
kind dat wij proberen in Neder
land geboren te laten worden'.
Het kind dat geboren moet wor
den is de Italiaanse klassieke
vocale muziek uit de periode
1600-1850. Meer speciaal: de
wijze waarop die muziek wordt
uitgevoerd.
„Wij proberen een tegenstroom
te zijn tegen de operapraktijk
die zich in Noord-Europa heeft
ontwikkeld, de authentieke uit
voeringspraktijk. Wij willen de
uibrato-discussie aanzwengelen.
Een van de wezenskenmerken
van de authentieke uitvoerings
praktijk is het afzweren van het
vibrato. Wij hebben daar onze
sterke twijfels over. Wij plaatsen
hier de authentieke uitvoerings
praktijk van het zuiden tegen
over die van het noorden".
Het Festival, aldus directeur
Cok, trekt zich van méér heilige
huisjes niets aan. „Wij zijn rond
uit eigenwijs. Zo hebben wij bij
onze uitvoeringen van Rossini's
Torvaldo e Dorliska de regisseur
afgeschaft. Want de regisseur is
een uitvinding van de 20e
eeuw."
Het woord 'stroom' speelt een
veelzeggende rol in dit festival.
De muzikale stromen tussen
noord en zuid kanaliseren, een
tegenstroom willen zijn, ver
schillende stromingen aan bod
laten komen: het heeft alles te
maken met het thema 'Stad on
der stroom', zoals Dordrecht
zich dit jaar noemt - denk daar
bij aan de verschillende rivieren
die rondom Dordrecht stromen.
Het muziekfestival heeft een be
groting van 1,2 miljoen gulden,
die worden opgebracht door het
bedrijfsleven in Dordrecht en
omgeving, vooral het energiebe
drijf Eneco ('stroom') en de ge
meente Dordrecht.
FOTO DE STEM
De organisatie is erin geslaagd
verschillende grote namen aan te
trekken. Zo wordt de titelrol in
Torvaldo e Dorliska gezongen
door William Mateuzzi, die ook
schittert in L'Italiano in Algieri,
eveneens van Rossini, in de pro
ductie van de Nederlandse Ope
ra.
Die zangsterren komen kennelijk
graag naar de oevers van Mer-
wede, Noord en Dordtse Kil.
Want, aldus Nicolai Cok: „Onze
sterren nemen genoegen met vier
of vijf maal minder dan ze in de
Met (New York) en Covent Gar
den (Londen) krijgen".
Van onze correspondent
Frans Wijnands
Wenen/Miinchen - De Oos
tenrijkse televisie, de ORF,
voelt niets voor een nieuwe,
moderne en meer realistische
film over keizerin Elizabeth
(Sissi). Samen met de Beierse
omroep en mede gefinancierd
door de Taurusgroep van me
dia-magnaat Leo Kirch, zou
die nieuwe Sissi-film worden
gemaakt.
Vijf tv-afleveringen van elk twee
uur; een soort verjaardagsge
schenk voor het binnenkort
1000-jarige Oostenrijk. Regis
seur van het miljoenen-project is
Bernd Fischerauer.
Hij heeft van meet af aan laten
weten een andere film te zullen
maken dan zijn collega Ernst
Marischka die met zijn Sissi in
de jaren '50 een nationaal monu
ment oprichtte. Natuurlijk
dankzij Romy Schneider. Die
Sissi-reeks is in Duitse videothe
ken overigens nog steeds waan
zinnig veel gevraagd.
Geen kwaad woord over collega
Marischka, „maar zowel de
ORF, als de omroep in München
wisten dat ik die kitsch niet
wilde herhalen", aldus Ficherau-
er. Volgens hem is Sissi - zeker
op latere leeftijd - heel anders
geweest. Niet dat vrolijke Beier
se prinsesje, maar eerder een
verbitterde, extravagante vrouw
met erotisch-lesbische neigin
gen. „En waar de historici ons
niet tegenspreken mogen we dus
onze fantasie gebruiken", meent
Fischerauer.
Maar de ORF denkt anders:
„Dan komt tegenover het ene
cliché van de zoete Sissi het
andere te staan, namelijk dat
van het mislukte leven van de
Oostenrijkse keizerin." En daar
hebben de Oostenrijkers geen
behoefte aan. Ze willen van de
historische en geliefde majesteit
geen seksueel-ontspoorde keize
rin maken. In mei aanstaande
zouden de opnames beginnen. Of
dat doorgaat is nog onduidelijk.
Regisseur Fischerauer zegt ook
zonder medewerking van de
ORF te willen starten, maar de
geldschieters hopen alsnog op
een laatste verhelderend en ver
zoenend gesprek tussen de beide
omroepen.
Hilversum (anp) - De be
langstelling van culturele
instellingen om voor half
geld op televisie te adverte
ren is groot. Een half jaar na
de introductie van de Cultu
rele Televisie Agenda doen
er zo'n vijftig instellingen
aan mee. Dat is twee keer zo
veel als verwacht, zegt T.
Andreoli van de Ster.
Culturele instellingen kunnen
vanaf 1 september voor de helft
van het gewone tarief een com
mercial uitzenden; dat kan via
een stilstaand beeld van een
paar seconden of via een spotje.
De Ster zendt die culturele
filmpjes tijdens de gewone re
clameblokken uit.
Voor de zogenoemde stills zijn
vanaf donderdag- tot en met
maandagavond speciale blok
ken gereserveerd, waar per
keer maximaal tien in zitten.
Musea, maar ook symfonie-or
kesten adverteren in deze Cul
turele Televisie Agenda.
Nog niet de hele kunst- en
cultuurwereld heeft het massa
medium ontdekt. Een aantal
instellingen is nog afwachtend,
zegt Melcher de Wind van
Brains Unlimited, het bureau
dat de kunstwereld vertrouwd
probeert te maken met tv-re-
clame. Kiesheid gebiedt hem
zijn mond te houden over de
instellingen die (nog) niet staan
te trappelen. Maar hij wil wel
kwijt dat men in Rotterdam
actiever is dan in Amsterdam.
Dat is natuurlijk niet opzienba
rend. In Amsterdam weten de
kunst- en cultuurliefhebbers
hun weg naar de podia en mu
sea toch wel te vinden. In de
Maasstad is dat wat moeilijker.
Instellingen zijn positief over
de nieuwe mogelijkheid om te
gen het gereduceerde tarief
zendtijd te kopen, zo blijkt uit
een telefonische rondgang.
Maar het is nog te vroeg om te
zeggen dat de televisiereclame
ook meer bezoekers oplevert.
De voorstellingen Troilus
Cressida van Het Nationale To
neel bijvoorbeeld, trokken tot
dusver evenveel publiek als
verwacht, zegt een woordvoer
ster. Of de twaalf stills die het
Haagse gezelschap kocht dus
zinloos waren, durft ze niet te
zeggen. „We hebben het niet
kunnen testen."
Ook Toneelgroep Amsterdam
die reclame maakte voor
Klaagliederen van artistiek lei
der Gerardjan Rijnders, heeft
het effect van de campagne niet
gemeten. Toch denkt een
woordvoerster dat de televisie
advertentie helpt. „Zo'n spotje
is alleen een beetje kort."
De Ster is aan die kritiek in
middels tegemoet gekomen
door de tijd waarin de adver
tentie in beeld komt tot zeven
seconden te verlengen. De twee
seconden extra geven meer
rust, zegt De Wind.
Het Chabotmuseum in Rotter
dam merkte wel een direct re
sultaat. De Constant-tentoon
stelling, die nog tot en met 26
februari duurt, trok vóór de
televisiepubliciteit weinig pu
bliek. Na de spotjes kwamen er
vier a vijf keer zoveel bezoe
kers, zegt een woordvoerster.
Ook belden veel mensen uit
provincies als Groningen,
Friesland en Overijssel voor in
formatie. „Sommige bezoekers
zeiden ook spontaan dat ze ons
op televisie hadden gezien."
Het Stedelijk Museum (Breit-
ner), Boymans-van Beuningen
(Jawlensky) en Kröller-Müller
(Bart van der Leek) denken ook
dat de gekochte zendtijd resul
taat had. Boymans overweegt
in de toekomst een spotje met
bewegende beelden te maken
om het imago van het museum
te versterken.
Filmdistributeur Cinemien
heeft met de commercial voor
de speelfilm Eat, Drink, Man,
Woman waarschijnlijk geen
extra bezoekers getrokken. De
resultaten van een enquête zijn
nog niet verwerkt, maar een
woordvoerster heeft de indruk
dat de meeste bezoekers de
Sterspotjes niet eens hebben
gezien. Mogelijk heeft het film
pje zelfs een averechts effect
gehad; het was zo professioneel
gemaakt, dat mensen dachten
dat Eat, Drink, Man, Woman
een commerciële film was. Voor
sommigen was dat een reden
thuis te blijven.
Van onze verslaggever
Zijn vrouw en zijn ouders steken hun hand ervoor in het^.,
hun Ron is geen moordenaar. Natuurlijk had hij Elna 0be~-|
na die 'schermutseling' niet zo mogen achterlaten bij
waterplas in Langenboom. Maar moord, dat is in hun 0!
uitgesloten. „Hij doet geen vlieg kwaad", zegt vader.
De familie van de 38-jarige Ron
Verheijen lucht haar hart van
avond in de documentaire De
laatste ontmoeting. Op 21 no
vember 1993 werd het stoffelijk
overschot van de 24-jarige Elna
Oberye gevonden in Langen
boom. Een dag later stond de
politie op de stoep bij Ron Ver
heijen in Overasselt.
De verdachte, biochemicus aan
de Universiteit van Nijmegen,
had Elna leren kennen als een
bekwame stagiaire. De twee
konden het goed met elkaar vin
den. Elna werd peettante van
Rons tweede kind. Toen zij
'meer' wilde, hakte Rons echtge
note Willy de knoop door: hij
moest maar een punt zetten ach
ter de innige relatie. Op zaterdag
20 november hadden Ron en El
na hun laatste ontmoeting.
Vader Verheijen, voor zijn pen
sionering politieman, heeft zich
vastgebeten in de zaak. „Hier zit
iets scheef." De voormalige re
chercheur wijst op het proces
verbaal dat meer vragen oproept
dan antwoorden geeft. Op Elna's
horloge dat stil bleef staan om
kwart voor twaalf, veel later dan
het moment dat Ron
Op het gegeven dat ze acht n
ter ver in het water lag,
Kapot is de familie van
(eerste) psychiatrisch rappon
Dat schilderde de verdachte)
als een klein kind dat in
sprookjeswereld leeft,
liseert zijn ouders. L„„,oui
schuilt agressie." De psycS
sprak van 'ernstige
in de ontwikkeling.
„Ze kunnen niet na vijf kwajJ
praten conclusies trekken",
geert moeder Verheijen
„Alles wat ze maar verkeer»,
konden uitleggen, hebben ze vel
keerd uitgelegd", merkt
op.
Ron Verheijen zelf komt niet aai
het woord. Hij kreeg geen tol
stemming. Wel verschijnt hij J
beeld, rustig luisterend naar del
uitspraak van het hoger berotJ
gefilmd in het Bossche Palejf
van Justitie: zeven jaar, een ja'
meer dan de rechtbank vonniste
De inwoners van Langenboonj
zijn onverbiddelijk. „De kogel
nog te goed voor hem. Hij is e,
beetje verknipt, zielig figuur."
(Nederland 1,22.49 uur)
Bloemen en de haren laten het afweten
Roosendaal - Schouwburg De
Kring. Niet Gesnoeid. Muzi
kale show door Karin Bloe
men, Adelheid Roosen, Caro
lyn Watkinson, Ricky Koole,
Rocq-E Harrell en Leonie
Jansen. Teksten en vertalin
gen Coot van Doesburgh. Mu
zikale leiding Onno Krijn. Re
gie Titus Tiel Groenestege.
Gezien donderdag 9 febr.
Door Sjef Huismans
Als met 'Niet Gesnoeid' be
doeld wordt dat de plant zijn
gang kan gaan met als resul
taat dat er flink wat wild
groei kan ontstaan/ dan is de
titel van de nieuwe produktie
van Karin Bloemen c.s. goed
gekozen. Muzikaal gezien
valt er best wat te genieten.
Maar daar blijft het dan ook
bij.
Karin Bloemen heeft het deze
keer als leading lady wat rusti
ger aangepakt en de assistentie
ingeroepen van een stel vrouwe
lijke partners die stuk voor stuk
geenszins voor haar muzikale
kwaliteiten onderdoen of haar
misschien zelfs overtreffen, zij
het dan in hun eigen genre. Ieder
vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Zo zeker ook gistervond.
Ricky Koole is de nieuwkomer
en Benjamin van het ensemble.
Zij houdt een belofte in zowel
qua stem als overtuigend spel.
Het leek aanvankelijk dat de
show aan haar persoontje zou
worden opgehangen. Maar al
snel bleek dat er van een samen
hangend geheel nauwelijks spra
ke is. Het hangt allemaal als los
zand aan elkaar.
Elk lid van het gezelschap krijgt
op zijn beurt de gelegenheid zijn
muzikaal steentje bij te
Watkinson als klassiek
de alt-mezzo met Engels
pertoire, Rocq-E Harrell is
specialist in het negroïde-
bluesgenre wat zij stijlvol be
heerst. Van haar komen ook it
traditionele Afrikaanse songs it
het programma. Bloemen ei
Jansen zijn goed voor een stil
gevoelvol luisterlied of een onge-
dimde uitsmijter. Wat dit laatste
betreft moet ons toch van h(
hart dat het geproduceerde volu
me zo nu en dan goed is om een
stadion te vullen. Van de gezon
gen tekst blijft dan ook gen
spaan over. Veel vertalingen wa
ren van de hand van Coot van
Doesburgh en lang niet allemaal
sterk, sommige zelfs wat
plistisch.
Het zestal damesstemmen klinkt
als koor zeer goed en de arran
gementen hiervoor zijn ml
boeiend gevoel voor harmoni
sche vondsten en afwisseling ge
schreven. Ook het kerkelijk ele
ment rond Maria, in het pro
gramma staat de vrouw
centraal, wordt aangesleept me
een Qui tollis, een Tota pulchra
es en zowaar een Maria-litanie
in een popjasje. Nogal gezocht
vinden wij. Adelheid
mag weer haar quasi
onwijsheden op haar
nonchalant, kwajongensachtig!
manier debiteren. Déja vu. Di
dames staan constant aller»
op het toneel en terwijl de
zingt, plegen de anderen wil
spel of 'choreografie' waarM
koortje van de Zingende Meisjes
zich voor zou schamen. Samen
gevat mogen we zeggen: we heb
ben Bloemen wel eens
zien.
Brussel (ap) - De Europese Commissie wil 850 miljoen guld®
subsidie in de Europese filmindustrie gaan pompen om
greep van Hollywood op Europa te verminderen.
distributienetwerk. Alleen
denkt de Commissie meer Epr
pese films in de bioscopen en
de buis te krijgen. Meer dan
procent van de films die m
EU draaien is van niet-Euroj®
makelij en komt overwegend
de VS. Op de televisie in de
lidstaten wordt 60 procent
de zendtijd gevuld met progj
ma's van buiten het handels
Het subsidievoorstel zal worden
.voorgelegd aan de regeringen
van de 15 lidstaten. De Commis
sie wil de subsidie uitsmeren
over 1996-2000.
Het geld zal worden besteed aan
de opleiding van filmvaklui en
de ontwikkeling van televisie
programma's, terwijl bijna 550
miljoen gulden wordt uitgetrok
ken voor het opzetten van een
Berlijn - Het 45ste filmfestival van Berlijn wordt op
al beschouwd als het beste sinds jaren. Het is vaste prik aa'
Duitsers klagen over de kwaliteit van Cannes, Venetië en h
eigen Berlijn, de drie grote internationale filmfestivals.
Dit jaar is de stemming anders. Er wordt gesproken over een ni£J*
elan en een programma dat in de breedte sterk bezet is- 0olt
vertrouwen in de eigen cinema is terug. Dat uit zich in de keu»
de openingsfilm, 'De belofte' van Margaretha von Trotta. ,fl
Traditiegetrouw komt het grootste aantal kanshebbers op de Go
Beer uit Amerika. Daaronder 'Nobody's fool' van Robert Benton, 1,^
Paul Newman), 'Silent Fall' van Bruce Beresford en 'Smoke
Wayne Wang, met William Hurt en Harvey Keitel.
Van twee films wordt verwacht dat ze veel stof doen °Pwaaij%rits(
handelend over een lesbische verhouding. Het gaat hier om de»
film 'Butterfly Kiss' van Michael Winterbottom en 'When mg
falling' van de Canadese cineaste Patricia Rozema.
Een van de grote publiekstrekkers in Berlijn is 'Quiz Sho»
Robert Redford. Een uitstekend gespeelde film over het gesJ
met een tv-quiz in de jaren '50.
NOT
natu
muse
Bidden
(TT) Schooltv-Weekjour
Tokst tv
dovei
sm
Tsjechië,
I, comi
I, uitgas
sni
actualitei
oëSTEM
"^ioiRLAND 1
07.00 Tekst tv
„,00 Koekeloere
9,5 Binnenkort bij de
lichtingsprogramma (tot 09.
ooo (TT) Nieuws uit de
10.20 Ferhalen fan een
1040 Bidden
,100 (TT)Sch
,130 Tekst tv
,634 Nieuws voor
slechthorenden
,6.41 (TT) Weg van de
Europa, reisreportage:
viê
,7,0 Willem Wever
,737 Cartoon Club, tekenfil
mt Boggle, spelletje
,835 a Different World,
,901 Prettig weekend, l
,929 (TT) Weg van de
Europa, reisreportage: Sicilië (slo
20 00 (TT)Journaal
20 24 (TT)Weeroveracht
20 31 Déja vu, hoogtepunten
jaartv-geschiedenis
21.24 Brandpunt,
briek
22 00 NYPD Blue, politieserie
22 49 Sporen: De laatste on
ting, reportage over Ron Verhei
in hoger beroep wil bewijzen c
een jonge vrouw niet vermoord
maar slechts nalatig is geweest
73 26 Journaal
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt tv (met om 07
08.00 Journaal)
08.28 Journaal
08.33 Boggle
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending D66
09.08 Kook tv
09.29 Via Ria, discussie
10.19 Frans voor beginners:
10.47 Pronto. Italiaans voor
ners
11.16 200 kilometer Weissi
verslag schaatsmarathon
11.41 Natuur in eigen land,
De eendekooi
12.08 Lucky Lotto live
13.00 Journaal
13.08 (TT) Oppassen!comec
13.38 The Flying Doctors, seri
14.28 (TT) Bureau Kruislaan,
serie
15.20 (TT) Jules unlimited
16.00 (TT) Journaal
16.07 The Teenage Hero T
tekenfilmserie
16.31 Bassie en Adriaan en c
lende professor, jeugdserie
16.57 Pride of Dress, docume
serie: Urk
17.20 Keeping Up Appearanc
iriedy
17.58 (TT) 2 Vandaag, actuaiit
18.55 Natte neuzen
19.36 (TT) Onderweg naar m.
HAMBONE
O.BH J2bL/2o?
MIJiV H/BUFi
O