Belcanto Festival: tegen de stroom D4 Jazz Festival Breda (25) viert jubileum met boek Oostenrijkse tv wijst realistische Sissi af Televisie-reclame voor cultuur slaat aan KRO reconstrueert del dood van Elna OberyJ Show Niet Gesnoeid is niet imponerend Europa wil filmindustrie met 850 miljoen steunen Filmfestival Berlijn 6beste' DE STEM GROTE GIDS Rien 'Onze Ron is geen moordenaar' üperland 2 suske en wiske: de boes i VRIJDAG 10 FEBRUARI 1995 Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda - Wie belangstelling heeft dient er snel bij te zijn. Want op 1 maart sluit de intekening op het jubileumboek '25 Jaar Jazz Festival Breda, 1971-1995'. Het boek vertelt het verhaal van het Jazz Festival, voorheen Oude Stijl Jazz Festival, in honderden foto's, geselecteerd uit de 25 foto-albums die de organisatie van het Festi val heeft bijgehouden. „Wij hebben al die jaren onze eigen Festival fotografen gehad", zegt Joep Peeters, die af die 25 jaren het Festival mede heeft georga niseerd. Samen met Jaap Kruitwagen heeft hij de korte hoofdstukken geschreven die de foto's begeleiden. „De tekst hebben we bewust kort gehouden, om zo veel mogelijk plaats over te houden voor de foto's. Als je het geluid niet kunt geven, zo dachten wij, dan geef je beeld. En daarna pas tekst", aldus festivalorganisator annex pianist, vibrafonist en saxofonist Pee ters. Over de geschiedenis en het ontstaan van het Jazz Festival Breda is nog nooit iets vastge legd, zo ontdekten de auteurs bij hun speur tocht in het gemeentelijk Archief. „Alleen krante-artikelen. De geschiedenis vastleggen hebben wij nu zelf gedaan. In beknopte hoofdstukjes behandelen wij achtereenvol gens de organisatie, daarna elk evenement apart (Nachtconcert, Duo Special, Kroegen tocht etc), de plaatsen waar het Festival zich heeft afgespeeld (de cafés, de zalen), de verschillende categorieën muzikanten, en een korte beschrijving per jaar. Verder heb ben wij een grote hoeveelheid kleine anekdo ten, 'faits divers', door het boek heenge- strooid". Er is voor gezorgd dat het boek voor ieder een aantrekkelijk is. „Voor de honderden vrijwilligers die het Festival mogelijk heb ben gemaakt", aldus Joep Peeters, „maar ook voor mensen die alleen maar op de Havermarkt zitten, of alleen maar in Het Turfschip. En natuurlijk voor de muzikan ten". Om een authentiek beeld te geven hebben de auteurs bij de gemeentelijke dienst Statis tiek en Ondetzoek gegevens ingewonnen over het Breda van 25 jaar geleden. „Zodat iedereen zelf kan constateren hoeveel er in die tijd in de stad veranderd is". Bij de Bredase boekhandels zijn intekenfor mulieren voor het boek verkrijgbaar. Bestel len bij het secretariaat van het Jazz Festival kan ook (076 812090). Het ensemble Ochtendckloor opent het Jazzfestival in 1972 FOTO JFB Van onze verslaggever Hans Rooseboom Dordrecht - Het Belcanto Festival Dordrecht 1995 vindt pas in september plaats, maar grote evenemen ten werpen hun schaduwen vooruit. En daarom heeft het Festival nu reeds het pro gramma bekend gemaakt. Een groot evenement is het, dit derde Belcanto Festival, een fes tival met alle elementen van een echt muziekfestival. Dat wil zeg gen dat er niet alleen muziek wordt geboden, maar ook infor matie, educatie en heel veel ge zelligheid. Het Dordtse Festival, dat zich met trots en met recht uniek in Noord-Europa noemt, speelt zich af tussen 1 en 10 september in zalen, pleinen, binnenhoven en straten. Typerend voor het festival is dat het een wijze van muziekmaken wil promoten die ingaat zowel tegen de hedendaagse ope rapraktijk als tegen de authen tieke uitvoeringspraktijk. Onderdelen zijn onder meer: De Rossini-opera Torvaldo e Dorliska. Deze uit het stof der eeuwen opgediepte tragicomedie gaat twee maal op de binnen plaats van het historische Hof in Dordrecht. In de buitenlucht. Een Belcanto-seminar. Be doeld ter nadere voorlichting van het begrip Belcanto, dat veel wijder is dan menigeen denkt. Belcanto is namelijk de wijze waarop alle vocale muziek tus sen 1600 en 1850 gezongen werd, voorzover op die muziek het pre dikaat Italiaans van toepassing is. En daaronder valt ook muziek van niet-Italianen als Handel en Mozart. Masterclasses onder leiding van dé Belcanto-specialist Dr. Rodolfo Celletti. Celletti is de adviseur van het gehele Festival, en bijvoorbeeld ook vocaal raad gever van Riccardo Chailly, de dirigent van het Concertge bouworkest. Een zangrecital rond de be roemdste castraat aller tijden, Farinelli (1705-1782). Het cas traat-zingen was een belangrijk onderdeel van het Belcanto. Vo rig jaar schreef Margriet de Moor over Farinelli de roman De virtuoos en binnenkort ver schijnt er een speelfilm met Jeroen Krabbé als Handel. Andere onderdelen zijn een reci tal met Italiaanse salon-liederen, een Vivaldi-concert, een proms- concert en tenslotte een pasta- feest op het Groothoofd, waar het etende publiek zal worden vermaakt door een tarantella- orkest. Het Belcanto Festival heeft dus op z'n minst twee doelstellingen. Ten eerste moet het gezellig zijn. Niet te moeilijk, niet te diepgra vend, aantrekkelijk voor een doorsnee uitgaanspubliek. Want het publiek moet in drommen opdraven, anders komt er wel licht nooit een vierde Belcanto Festival. Maar er zit duidelijk een tweede bedoeling achter, die wel dege lijk wat dieper graaft. Want het Belcanto Festival wil een heuse lans breken, zelfs meer dan één Het Belcanto Festival: opera in de open lucht op de binnenplaats van het Hof in Dordrecht Een mus als amusegueule, het is ongewoon. Toch schaamt de gérant er zich niet voor. Geen kil lijkje, ontdaan van tooi en met de pootjes omhoog, om eetlust op te wekkenmaar la vedette la plus grande de l'his- toire de la chanson: Edith Gio- vanna Gassion dite Piaf. De mus in huis, tuin en keuken Nederlands. Ze zingt, terwijl de kaart langs komt, over la vie en rose. De keuze suggereert een avond van goede tijden. Auguste Escoffier lijkt verantwoordelijk voor het menu. En lorgnette, sur le plat, chambellane, coulibiacs, crépinettes, pommes Nana pour garnitures en Gil Bias nodigen uit. De gasten twijfelen nog, maar tevergeefs. Tegen de sfeer van een mevrouw die het geluk bezingt dat over haar komt wanneer haar amant haar in zijn sterke armen neemt en zachtjes fluistert over amour en tous les jours, is weinig bestand. Het wordt de prijsklasse van de fijnproevers. De muziek gaat door, nogmaals drie minuten het leven van de zonnige kant. Coeur rijmt nog steeds op bonheur en de wijn wordt ontkurkt. De avond is veelbelovend en Frans veel treffender dan Nederlands. Want daar volgt op hart steevast smart. Les compagnons de la chanson bezingen samen met Piaf de drie klokken. Weemoedig gebeier vol église, bon dieu en fidéle. Een succes uit 1946, toen liefde nog trouw was en kwaliteit van het land kwam. Vlees was onbespoten en de mus moest nog beginnen aan haar trektocht langs mislukte minnaars. Montand, Eddie Constanti- ne, Aznavour, Bécaud, Charles Dumont, Moustaki, boksheld Marcel \Cerdan en de kleine wielrenners André Pousse en Toto Gérardin. De soep komt gloeiendheet op tafel: Elzassische keuken. De meelbal letjes heten daarom knèfles. Noques vertaalt de kaart. Brei heeft de achtergrondtaak overgenomen, alsof bij het grensgebied n'importe welke randfiguur past. Hij bezingt de schotjes, les biches en de enkele heer die al etend Frans verstaat bekijkt zijn tafeldame ineens met andere ogen: elles sont notrepremier ennemi. En voor zo'n vijand moet hij straks de rekening voldoen. Tussen de gangen zwerven de blikken over de andere tafels. Brei geeft commentaar. Op het oudere echtpaar dat zwijgend in de hoek zit: les vieux ne rèvent plus. Hij heeft gelijk. Ze eten om gevoed te worden en zelfs de muskadel van 's zondags brengt hen niet meer aan het zingen. Het grote gezelschap nette burgers in het midden van de zaak dat een feestelijke gelegenheid luister bij te zetten heeft, krijgt de waarheid aangezegd. Ze eten onverstoorbaar verder, geven blijk van herken ning als het refrein van Les bourgeois weer klinkt en nemen een slok als de tekst zegt dat ze varkens zijn. Hoe ouder jullie worden, hoe beestachtiger jullie blijken, zingt Brei namens de eigenaar. Alleen de kelner spreekt zijn talen. Hij maakt een obsceen gebaar telkens als het woord cul door de ruimte schettert. Les bigotes, kwezels, laat een tafel zelfverzekerde dames zich uitschelden. Ze zijn een avond onvergezeld uit, vinden daarom alles prachtig en neuriën mee, zelfs als Brei luidkeels zingt over de diamant die tussen hun dijen slaapt. Tegen de koffie is de avond om, het repertoire op en begint Piaf opnieuw. Het jonge stel bij het raam dat de hele maaltijd in moeizaam verzoenende discussie heeft doorgebracht, wekt de indruk eruit te zijn. Hij rekent af, zij loopt alleen naar de deur. Piaf laat weten dat ze niets betreurt. Het meisje lijkt zich bij haar aan te sluiten. Met een blik alsof ze ook alles betaald, opgeruimd en vergeten heeft, trekt ze zelfbewust haar mantel aan. Ze heeft evenveel lak aan het verleden. Non, rien de rien, non je ne regrette rien, straalt ze uit. Net als haar moeder die op d'r jonge meisjeskamer van I960 met betraand gezicht kracht peurde uit deze nummer één hit. Herinnerin gen, pijn en plezier, ze heeft er evenmin nog behoefte aan. Ze heeft een besluit genomen, ze begint opnieuw bij zéro. Met de deur in de hand komt de laatste zin: want mijn leven, want mijn vreugden beginnen vandaag met jou. Ze lijkt de betekenis voor het eerst te vatten, kijkt schichtig om en vlucht het niets van de duisternis in. lans. Festivaldirecteur Nicolai Cok spreekt over 'het artistieke kind dat wij proberen in Neder land geboren te laten worden'. Het kind dat geboren moet wor den is de Italiaanse klassieke vocale muziek uit de periode 1600-1850. Meer speciaal: de wijze waarop die muziek wordt uitgevoerd. „Wij proberen een tegenstroom te zijn tegen de operapraktijk die zich in Noord-Europa heeft ontwikkeld, de authentieke uit voeringspraktijk. Wij willen de uibrato-discussie aanzwengelen. Een van de wezenskenmerken van de authentieke uitvoerings praktijk is het afzweren van het vibrato. Wij hebben daar onze sterke twijfels over. Wij plaatsen hier de authentieke uitvoerings praktijk van het zuiden tegen over die van het noorden". Het Festival, aldus directeur Cok, trekt zich van méér heilige huisjes niets aan. „Wij zijn rond uit eigenwijs. Zo hebben wij bij onze uitvoeringen van Rossini's Torvaldo e Dorliska de regisseur afgeschaft. Want de regisseur is een uitvinding van de 20e eeuw." Het woord 'stroom' speelt een veelzeggende rol in dit festival. De muzikale stromen tussen noord en zuid kanaliseren, een tegenstroom willen zijn, ver schillende stromingen aan bod laten komen: het heeft alles te maken met het thema 'Stad on der stroom', zoals Dordrecht zich dit jaar noemt - denk daar bij aan de verschillende rivieren die rondom Dordrecht stromen. Het muziekfestival heeft een be groting van 1,2 miljoen gulden, die worden opgebracht door het bedrijfsleven in Dordrecht en omgeving, vooral het energiebe drijf Eneco ('stroom') en de ge meente Dordrecht. FOTO DE STEM De organisatie is erin geslaagd verschillende grote namen aan te trekken. Zo wordt de titelrol in Torvaldo e Dorliska gezongen door William Mateuzzi, die ook schittert in L'Italiano in Algieri, eveneens van Rossini, in de pro ductie van de Nederlandse Ope ra. Die zangsterren komen kennelijk graag naar de oevers van Mer- wede, Noord en Dordtse Kil. Want, aldus Nicolai Cok: „Onze sterren nemen genoegen met vier of vijf maal minder dan ze in de Met (New York) en Covent Gar den (Londen) krijgen". Van onze correspondent Frans Wijnands Wenen/Miinchen - De Oos tenrijkse televisie, de ORF, voelt niets voor een nieuwe, moderne en meer realistische film over keizerin Elizabeth (Sissi). Samen met de Beierse omroep en mede gefinancierd door de Taurusgroep van me dia-magnaat Leo Kirch, zou die nieuwe Sissi-film worden gemaakt. Vijf tv-afleveringen van elk twee uur; een soort verjaardagsge schenk voor het binnenkort 1000-jarige Oostenrijk. Regis seur van het miljoenen-project is Bernd Fischerauer. Hij heeft van meet af aan laten weten een andere film te zullen maken dan zijn collega Ernst Marischka die met zijn Sissi in de jaren '50 een nationaal monu ment oprichtte. Natuurlijk dankzij Romy Schneider. Die Sissi-reeks is in Duitse videothe ken overigens nog steeds waan zinnig veel gevraagd. Geen kwaad woord over collega Marischka, „maar zowel de ORF, als de omroep in München wisten dat ik die kitsch niet wilde herhalen", aldus Ficherau- er. Volgens hem is Sissi - zeker op latere leeftijd - heel anders geweest. Niet dat vrolijke Beier se prinsesje, maar eerder een verbitterde, extravagante vrouw met erotisch-lesbische neigin gen. „En waar de historici ons niet tegenspreken mogen we dus onze fantasie gebruiken", meent Fischerauer. Maar de ORF denkt anders: „Dan komt tegenover het ene cliché van de zoete Sissi het andere te staan, namelijk dat van het mislukte leven van de Oostenrijkse keizerin." En daar hebben de Oostenrijkers geen behoefte aan. Ze willen van de historische en geliefde majesteit geen seksueel-ontspoorde keize rin maken. In mei aanstaande zouden de opnames beginnen. Of dat doorgaat is nog onduidelijk. Regisseur Fischerauer zegt ook zonder medewerking van de ORF te willen starten, maar de geldschieters hopen alsnog op een laatste verhelderend en ver zoenend gesprek tussen de beide omroepen. Hilversum (anp) - De be langstelling van culturele instellingen om voor half geld op televisie te adverte ren is groot. Een half jaar na de introductie van de Cultu rele Televisie Agenda doen er zo'n vijftig instellingen aan mee. Dat is twee keer zo veel als verwacht, zegt T. Andreoli van de Ster. Culturele instellingen kunnen vanaf 1 september voor de helft van het gewone tarief een com mercial uitzenden; dat kan via een stilstaand beeld van een paar seconden of via een spotje. De Ster zendt die culturele filmpjes tijdens de gewone re clameblokken uit. Voor de zogenoemde stills zijn vanaf donderdag- tot en met maandagavond speciale blok ken gereserveerd, waar per keer maximaal tien in zitten. Musea, maar ook symfonie-or kesten adverteren in deze Cul turele Televisie Agenda. Nog niet de hele kunst- en cultuurwereld heeft het massa medium ontdekt. Een aantal instellingen is nog afwachtend, zegt Melcher de Wind van Brains Unlimited, het bureau dat de kunstwereld vertrouwd probeert te maken met tv-re- clame. Kiesheid gebiedt hem zijn mond te houden over de instellingen die (nog) niet staan te trappelen. Maar hij wil wel kwijt dat men in Rotterdam actiever is dan in Amsterdam. Dat is natuurlijk niet opzienba rend. In Amsterdam weten de kunst- en cultuurliefhebbers hun weg naar de podia en mu sea toch wel te vinden. In de Maasstad is dat wat moeilijker. Instellingen zijn positief over de nieuwe mogelijkheid om te gen het gereduceerde tarief zendtijd te kopen, zo blijkt uit een telefonische rondgang. Maar het is nog te vroeg om te zeggen dat de televisiereclame ook meer bezoekers oplevert. De voorstellingen Troilus Cressida van Het Nationale To neel bijvoorbeeld, trokken tot dusver evenveel publiek als verwacht, zegt een woordvoer ster. Of de twaalf stills die het Haagse gezelschap kocht dus zinloos waren, durft ze niet te zeggen. „We hebben het niet kunnen testen." Ook Toneelgroep Amsterdam die reclame maakte voor Klaagliederen van artistiek lei der Gerardjan Rijnders, heeft het effect van de campagne niet gemeten. Toch denkt een woordvoerster dat de televisie advertentie helpt. „Zo'n spotje is alleen een beetje kort." De Ster is aan die kritiek in middels tegemoet gekomen door de tijd waarin de adver tentie in beeld komt tot zeven seconden te verlengen. De twee seconden extra geven meer rust, zegt De Wind. Het Chabotmuseum in Rotter dam merkte wel een direct re sultaat. De Constant-tentoon stelling, die nog tot en met 26 februari duurt, trok vóór de televisiepubliciteit weinig pu bliek. Na de spotjes kwamen er vier a vijf keer zoveel bezoe kers, zegt een woordvoerster. Ook belden veel mensen uit provincies als Groningen, Friesland en Overijssel voor in formatie. „Sommige bezoekers zeiden ook spontaan dat ze ons op televisie hadden gezien." Het Stedelijk Museum (Breit- ner), Boymans-van Beuningen (Jawlensky) en Kröller-Müller (Bart van der Leek) denken ook dat de gekochte zendtijd resul taat had. Boymans overweegt in de toekomst een spotje met bewegende beelden te maken om het imago van het museum te versterken. Filmdistributeur Cinemien heeft met de commercial voor de speelfilm Eat, Drink, Man, Woman waarschijnlijk geen extra bezoekers getrokken. De resultaten van een enquête zijn nog niet verwerkt, maar een woordvoerster heeft de indruk dat de meeste bezoekers de Sterspotjes niet eens hebben gezien. Mogelijk heeft het film pje zelfs een averechts effect gehad; het was zo professioneel gemaakt, dat mensen dachten dat Eat, Drink, Man, Woman een commerciële film was. Voor sommigen was dat een reden thuis te blijven. Van onze verslaggever Zijn vrouw en zijn ouders steken hun hand ervoor in het^., hun Ron is geen moordenaar. Natuurlijk had hij Elna 0be~-| na die 'schermutseling' niet zo mogen achterlaten bij waterplas in Langenboom. Maar moord, dat is in hun 0! uitgesloten. „Hij doet geen vlieg kwaad", zegt vader. De familie van de 38-jarige Ron Verheijen lucht haar hart van avond in de documentaire De laatste ontmoeting. Op 21 no vember 1993 werd het stoffelijk overschot van de 24-jarige Elna Oberye gevonden in Langen boom. Een dag later stond de politie op de stoep bij Ron Ver heijen in Overasselt. De verdachte, biochemicus aan de Universiteit van Nijmegen, had Elna leren kennen als een bekwame stagiaire. De twee konden het goed met elkaar vin den. Elna werd peettante van Rons tweede kind. Toen zij 'meer' wilde, hakte Rons echtge note Willy de knoop door: hij moest maar een punt zetten ach ter de innige relatie. Op zaterdag 20 november hadden Ron en El na hun laatste ontmoeting. Vader Verheijen, voor zijn pen sionering politieman, heeft zich vastgebeten in de zaak. „Hier zit iets scheef." De voormalige re chercheur wijst op het proces verbaal dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Op Elna's horloge dat stil bleef staan om kwart voor twaalf, veel later dan het moment dat Ron Op het gegeven dat ze acht n ter ver in het water lag, Kapot is de familie van (eerste) psychiatrisch rappon Dat schilderde de verdachte) als een klein kind dat in sprookjeswereld leeft, liseert zijn ouders. L„„,oui schuilt agressie." De psycS sprak van 'ernstige in de ontwikkeling. „Ze kunnen niet na vijf kwajJ praten conclusies trekken", geert moeder Verheijen „Alles wat ze maar verkeer», konden uitleggen, hebben ze vel keerd uitgelegd", merkt op. Ron Verheijen zelf komt niet aai het woord. Hij kreeg geen tol stemming. Wel verschijnt hij J beeld, rustig luisterend naar del uitspraak van het hoger berotJ gefilmd in het Bossche Palejf van Justitie: zeven jaar, een ja' meer dan de rechtbank vonniste De inwoners van Langenboonj zijn onverbiddelijk. „De kogel nog te goed voor hem. Hij is e, beetje verknipt, zielig figuur." (Nederland 1,22.49 uur) Bloemen en de haren laten het afweten Roosendaal - Schouwburg De Kring. Niet Gesnoeid. Muzi kale show door Karin Bloe men, Adelheid Roosen, Caro lyn Watkinson, Ricky Koole, Rocq-E Harrell en Leonie Jansen. Teksten en vertalin gen Coot van Doesburgh. Mu zikale leiding Onno Krijn. Re gie Titus Tiel Groenestege. Gezien donderdag 9 febr. Door Sjef Huismans Als met 'Niet Gesnoeid' be doeld wordt dat de plant zijn gang kan gaan met als resul taat dat er flink wat wild groei kan ontstaan/ dan is de titel van de nieuwe produktie van Karin Bloemen c.s. goed gekozen. Muzikaal gezien valt er best wat te genieten. Maar daar blijft het dan ook bij. Karin Bloemen heeft het deze keer als leading lady wat rusti ger aangepakt en de assistentie ingeroepen van een stel vrouwe lijke partners die stuk voor stuk geenszins voor haar muzikale kwaliteiten onderdoen of haar misschien zelfs overtreffen, zij het dan in hun eigen genre. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Zo zeker ook gistervond. Ricky Koole is de nieuwkomer en Benjamin van het ensemble. Zij houdt een belofte in zowel qua stem als overtuigend spel. Het leek aanvankelijk dat de show aan haar persoontje zou worden opgehangen. Maar al snel bleek dat er van een samen hangend geheel nauwelijks spra ke is. Het hangt allemaal als los zand aan elkaar. Elk lid van het gezelschap krijgt op zijn beurt de gelegenheid zijn muzikaal steentje bij te Watkinson als klassiek de alt-mezzo met Engels pertoire, Rocq-E Harrell is specialist in het negroïde- bluesgenre wat zij stijlvol be heerst. Van haar komen ook it traditionele Afrikaanse songs it het programma. Bloemen ei Jansen zijn goed voor een stil gevoelvol luisterlied of een onge- dimde uitsmijter. Wat dit laatste betreft moet ons toch van h( hart dat het geproduceerde volu me zo nu en dan goed is om een stadion te vullen. Van de gezon gen tekst blijft dan ook gen spaan over. Veel vertalingen wa ren van de hand van Coot van Doesburgh en lang niet allemaal sterk, sommige zelfs wat plistisch. Het zestal damesstemmen klinkt als koor zeer goed en de arran gementen hiervoor zijn ml boeiend gevoel voor harmoni sche vondsten en afwisseling ge schreven. Ook het kerkelijk ele ment rond Maria, in het pro gramma staat de vrouw centraal, wordt aangesleept me een Qui tollis, een Tota pulchra es en zowaar een Maria-litanie in een popjasje. Nogal gezocht vinden wij. Adelheid mag weer haar quasi onwijsheden op haar nonchalant, kwajongensachtig! manier debiteren. Déja vu. Di dames staan constant aller» op het toneel en terwijl de zingt, plegen de anderen wil spel of 'choreografie' waarM koortje van de Zingende Meisjes zich voor zou schamen. Samen gevat mogen we zeggen: we heb ben Bloemen wel eens zien. Brussel (ap) - De Europese Commissie wil 850 miljoen guld® subsidie in de Europese filmindustrie gaan pompen om greep van Hollywood op Europa te verminderen. distributienetwerk. Alleen denkt de Commissie meer Epr pese films in de bioscopen en de buis te krijgen. Meer dan procent van de films die m EU draaien is van niet-Euroj® makelij en komt overwegend de VS. Op de televisie in de lidstaten wordt 60 procent de zendtijd gevuld met progj ma's van buiten het handels Het subsidievoorstel zal worden .voorgelegd aan de regeringen van de 15 lidstaten. De Commis sie wil de subsidie uitsmeren over 1996-2000. Het geld zal worden besteed aan de opleiding van filmvaklui en de ontwikkeling van televisie programma's, terwijl bijna 550 miljoen gulden wordt uitgetrok ken voor het opzetten van een Berlijn - Het 45ste filmfestival van Berlijn wordt op al beschouwd als het beste sinds jaren. Het is vaste prik aa' Duitsers klagen over de kwaliteit van Cannes, Venetië en h eigen Berlijn, de drie grote internationale filmfestivals. Dit jaar is de stemming anders. Er wordt gesproken over een ni£J* elan en een programma dat in de breedte sterk bezet is- 0olt vertrouwen in de eigen cinema is terug. Dat uit zich in de keu» de openingsfilm, 'De belofte' van Margaretha von Trotta. ,fl Traditiegetrouw komt het grootste aantal kanshebbers op de Go Beer uit Amerika. Daaronder 'Nobody's fool' van Robert Benton, 1,^ Paul Newman), 'Silent Fall' van Bruce Beresford en 'Smoke Wayne Wang, met William Hurt en Harvey Keitel. Van twee films wordt verwacht dat ze veel stof doen °Pwaaij%rits( handelend over een lesbische verhouding. Het gaat hier om de» film 'Butterfly Kiss' van Michael Winterbottom en 'When mg falling' van de Canadese cineaste Patricia Rozema. Een van de grote publiekstrekkers in Berlijn is 'Quiz Sho» Robert Redford. Een uitstekend gespeelde film over het gesJ met een tv-quiz in de jaren '50. NOT natu muse Bidden (TT) Schooltv-Weekjour Tokst tv dovei sm Tsjechië, I, comi I, uitgas sni actualitei oëSTEM "^ioiRLAND 1 07.00 Tekst tv „,00 Koekeloere 9,5 Binnenkort bij de lichtingsprogramma (tot 09. ooo (TT) Nieuws uit de 10.20 Ferhalen fan een 1040 Bidden ,100 (TT)Sch ,130 Tekst tv ,634 Nieuws voor slechthorenden ,6.41 (TT) Weg van de Europa, reisreportage: viê ,7,0 Willem Wever ,737 Cartoon Club, tekenfil mt Boggle, spelletje ,835 a Different World, ,901 Prettig weekend, l ,929 (TT) Weg van de Europa, reisreportage: Sicilië (slo 20 00 (TT)Journaal 20 24 (TT)Weeroveracht 20 31 Déja vu, hoogtepunten jaartv-geschiedenis 21.24 Brandpunt, briek 22 00 NYPD Blue, politieserie 22 49 Sporen: De laatste on ting, reportage over Ron Verhei in hoger beroep wil bewijzen c een jonge vrouw niet vermoord maar slechts nalatig is geweest 73 26 Journaal 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv (met om 07 08.00 Journaal) 08.28 Journaal 08.33 Boggle 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending D66 09.08 Kook tv 09.29 Via Ria, discussie 10.19 Frans voor beginners: 10.47 Pronto. Italiaans voor ners 11.16 200 kilometer Weissi verslag schaatsmarathon 11.41 Natuur in eigen land, De eendekooi 12.08 Lucky Lotto live 13.00 Journaal 13.08 (TT) Oppassen!comec 13.38 The Flying Doctors, seri 14.28 (TT) Bureau Kruislaan, serie 15.20 (TT) Jules unlimited 16.00 (TT) Journaal 16.07 The Teenage Hero T tekenfilmserie 16.31 Bassie en Adriaan en c lende professor, jeugdserie 16.57 Pride of Dress, docume serie: Urk 17.20 Keeping Up Appearanc iriedy 17.58 (TT) 2 Vandaag, actuaiit 18.55 Natte neuzen 19.36 (TT) Onderweg naar m. HAMBONE O.BH J2bL/2o? MIJiV H/BUFi O

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20