Cultureel Gekleurd' in problemen Roversbuit in goede handen Een andere kijk op Tom Wesselmann RBOEKEN ianjagend thema kwekkend verteld! GROTE GIDS D3 ;(1neente Breda draait subsidie terug van 56.000 naar 15.000 Col Grafiek van liró in Schiedam unmist biian ^gesproken 6Ven" Belgische verzamelaars tonen schatten uit Mesopotamië IN BEELD W.L. Brugsma-prijs voor journalistiek VRIJDAG 10 FEBRUARI 1995 U VRIJDAG 10 FEBRUARI 1995 ^arjan Mes k.Het festival Cultureel Gekleurd (2-16 april) is ernstig (nroblemen gekomen nu de gemeente Breda besloten dom de editie van 1995 met slechts 15.000 gulden te Wieren. Het festivalbureau ontving vorig jaar nog 56.000 ten behoeve van allerlei culturele en educatieve jten in Breda. Het bureau had voor het komende Li bij de gemeente om 66.000 gulden aangeklopt. 'Vallen' van Anne Provoost boek dat door je loken, zoals de lucas het gevoel duif door zijn lert. Later wordt Enk in zijn hoofd toe stopt. Net zo |het verhaal van |p staat: „Het is sfeervolle ro- broeierige zomer Ingen langzaam Ide hand lopen", pg die de lading dekt. Het is een |belangrijke the- nens mee te ma de en eenzaam boete. Op die lakt Anne Pro bouwsel van in |e gebeurtenissen en. met een hoofd- Jicas, een jongen If zestien, terug- lijna voorbije zo- Tlij logeert zoals I moeder in Mon- huis van zijn Ipas overleden is. de ziekenwagen Isngt in het oude zijn grootvaders Ivoet is geampu- lrecies gebeurd is let te weten. Het lidelijk dat Lucas langrijke rol heeft !bi.: eti - hk begint het ver- Ssch bij het begin te. Nu zijn groot- krijgt Lucas bij Ijes te horen dat I iets heeft gedaan Jet door de beugel i moeder blijft in gen. Dat niet we len wèl weet ver- Ibrheid van Lucas, Ivaak met 'ja, nee' ■er in het verhaal Ik dat door Inonnen zijn gefu It vijftien joodse lij herbergden in Itiekamp zijn Ir achterkomt zit II ingesponnen in [Ie neonazi Benoit. jies aan hoe hij de És kan inpalmen. |n, een zogenaam de vriendschap is belani voor Lucas. Anne Provoost overtuigend zien hoe makki je verstrikt kunt raken m wat je eigenlijk helemaal wil. Dat is het meest angstai gende van dit verhaal: een pathieke jongen, beschouwai van aard, iemand in wie je goed kunt verplaatsen, raak de ban van het ogenschijn] gelijk van het 'gezond verst: dat uiteindelijk neerkomt op er geen buitenlanders wai zouden er ook geen zijn'. Provoost beschrijft subtiel Benoit Lucas en Caitlin insp Caitlin voelt wel instinctief Benoit niet deugt. Bij een 1 monstratie staan Lucas en Cait- lin dan ook tegenover elkaar! is het maar heel eventjes, jj Lucas eindelijk de schellen de ogen vallen en Benoit aangeven, zegt de agent wa: hij vertrouwt dat het allei wel meevalt, en weer wordt cas door een volwassene steek gelaten, zoals eerdei door zijn moeder en zijn vader. De Amerikaanse Caitlin wil seres worden. Ze heeft een lende manier van dansen dacht. Zelf zegt ze dat ze zit aan flarden wil vallen. Aan einde van het verhaal dat, niet volgens een choreoj fie, maar in een gruwelijk ai ongeluk. Anne Provoost zet de li voortdurend op scherp. Je t komt niet aan een dialoog jezelf. Tegelijkertijd zijn prachtige beelden: de ganzei de kloostertuin als wachters het forum, spannende beeli als Lucas in contact kornet Arabieren, eerst als slachto: later slachtoffer-makend, ven komen terug: Ruth, Cail moeder, verwijt zichzelf dat er niet was toen haar kind haar riep... „Dat doen alle deren in nood". Dan herinnei je ineens die Arabische die iets roept nadat hij in ei is geslagen. Later ontdekt dat dat 'moeder' betekent. 'Vallen' is een angstaanjagi indrukwekkend prachtig bi Hoed af voor de schrijfster van een complex thema zo'n vj lédig boeiend verhaal maakt, Anne Provoost: 'Vallen'. Uitg. Hi tekiet/Fontein. Prijs f 29,90. Vai 13 jaar. al onze troeven op gezet", aldus festivaldi- Wiard Molenaar, „en nu we plotseling afge- j te worden met een be- laarwe eigenlijk niets mee ju, ffe voelen ons ernstig in c gelaten door de ge en weten nu zo gauw 7at we nog met het festival Ljaaanmoeten in april." "festival Cultureel Gekleurd, ■aarlijks een aantal interna ls, multi-culturele schouw- .oorstellingen in Breda en presenteert naast een •atief programma, had "aar Breda juist als festival- ad op het oog. Door de wethouder Van Fessem (volgens Molenaar, een jaar- se verhoging van de subsidie pegd teneinde Breda tot het Hele knooppunt van het fes- te kunnen maken. Er was al een groeimodel tot een jjaium van 75.000 gulden in ivooruitzicht gesteld, als hart van het centrum lard nodig aangezien het l, dat in een groot aantal abantse en Zeeuwse itsen op kleinere schaal II gehouden, anders te veel dreigt te raken. Het 'itjestwalgevoel bleef telken- uit. Festivalactiviteiten g en hoogwaardig artis- i, etnische voorstellingen 's ids in de schouwburg had- larom komende april van een festivalhoofdstad met uitstraling naar de omgeving :len maken. jterover waren de afspraken Intikt", aldus Wiard Mole- nr. „en vanuit die zekerheid i ik ook naar het rijk en de wincie gegaan met de plannen u een sterker gestructureerd Aal, met Breda als centrum. met rijk en provincie «r een nieuw type festival echter geen zin wanneer de keente Breda zegt: zoek het ar uit. Die zullen dan ook al Soek afhaken. de ■on e: 'De hele publieke dienstverlening in zld geterroriseerd' uit de hand moe ien mensen in op- tegen Major. Ik sociaal oproer, de tegenstanders 3 wel dat al die aatregelen inmid- ist veroorzaken in isse. Major begint in het brede mid- :en. Dat kan er toe Conservatieven er ie verkiezingen uit m." FOTO KLAAS K01 filmd wordt, heeft in geen reacties uitgelokt, „w hoe dat gaat in Engeland, tiek wordt geabsorbeerd, wordt wat om gelachen, als het satire is, en daarmee kous af. Van Tory-zijde hoor helemaal niks. Thatcher schrijvers en intellectuelen. afkeer is overgenomen heersende politici. Tori geen boeken. Daar geen tijd voor. Nee, de r g zal om mijn boek met af I 'Hot moordende j de testament, dat 2 als tv-serie ver- Jonathan Coe: 'Het moorden' tament'. Uitg. Meulenhon. 49,90. Schiedam (anp) - Het Ste- Bjk Museum Schiedam tongt van 25 maart tot en at 28 mei een over- Ötstentoonstelling van to grafisch oeuvre van de Spaanse kunstenaar Joan !M. De expositie toont 125 Hen grafiek uit de perio- 1(1930-19 7 2. ld overgrote deel daarvan Mog nooit in Nederland te ien geweest. In 1990 is in B( Beyerd in Breda een ex- pitie gehouden met laat Jak, waaronder grafiek, enige andere grote ten- ostelling was in 1956 in Amsterdamse Stedelijk zien. Catalaan Miró 1-1983) stelde zich in de '20 achter de ideeën jan het dadaïsme en surrea- en ontwikkelde ver een geheel eigen waarin het onderbe en de fantasie een zijn blijven spelen, jaren '50 vormde zijn "®k een inspiratiebron WiI de Cobra-beweging, 'Wan het Schiedamse Jaseum een bijzondere col- heeft. Een keuze zal als aanvulling de Miró-tentoonstelling "Wen gepresenteerd. .^tordam (anp) - De recht- 1 "L^HSterdam heeft don- ku- t or Holman, colum- «et Parool, vrijgespro- !»Jw bele%ing. Holman was omdat hij in een L.Peolumns had geschreven 0 iedere christenhond' nog 'een misdadiger' vond, in ISiik .van een verhaal over mtianistische opvoeding, iio en Sleden eiste de 4»kLVan Iristitie 1000 gul- li» kV(%ens bem had Hol- jnyii schuldig gemaakt aan Isdfef Van het christeliik ifcgaat vooral vrijuit, zo "HerTcv vonnis, omdat kort il(ckt«Ld ie van de column "Nbi'a k'ackt is gedepo- kmJdeofficier van justitie. I fatooi i? ket S"T ook dij Het !lf» entli De krant ontving De eerste grote teleurstelling voor de Stichting Cultureel Ge kleurd kwam toen bleek dat het nieuwe Bredase Chassé Theater niet in maart kon worden geo pend waardoor er tijdens het komende festival geen enkele theatervoorstelling of groot con cert in Breda kan worden gehou den. Daarmee waren meteen de kansen verkeken op de uitbouw dit jaar van Breda tot festival- hoofdstad. Het hoofd van het bureau cul tuur in Breda, Nico Schrama, ontkent dat het terugschroeven van de subsidie aan Cultureel Gekleurd iets te maken heeft met de enorme tekorten en bud getoverschrijdingen van het Chassé Theater. Schrama ont kent tevens dat er vorig jaar toezeggingen zijn gedaan aan de stichting. „Die subsidieverho ging vorig jaar vloeide gewoon voort uit een financiële meeval ler en die hebben we eenmalig doorgesluisd naar het festival." „We hebben dit jaar", aldus Schrama, „een budget beschik baar van 90.000 gulden waarmee allerlei activiteiten, zoals het Muziekfestival West-Brabant, betaald moeten worden. Meer dan 15.000 gulden zat er dus gewoon niet in." Festivaldirecteur Molenaar lacht schamper: „Van dit verhaal klopt niets want ik weet heel goed dat vorig jaar uit allerlei verschillende potten geld is op gediept in opdracht van de toen malige wethouder, die zich ach ter ons voornemen had ge schaard om het festival een dui delijker gezicht te geven. Hij heeft ons serieus toegezegd om in enkele jaren tot een bijdrage van 75.000 gulden te komen." De 15.000 gulden die nu wordt verstrekt, ging in het verleden alleen al op aan de organisatie van de jaarlijkse (gratis) Open Dag. De jaarlijkse gemeentesub sidie is uitsluitend bestemd voor de culturele nevenactiviteiten in de stad want de theatervoorstel lingen en concerten worden door de deelnemende schouwburgen zelf bekostigd. Het betekent dat nu alle neven activiteiten van Cultureel Ge kleurd in Breda, ondermeer ex posities, filmvoorstellingen, stu diebijeenkomsten en kleine con certen in o.a. de Waalse Kerk, De Nieuwe Veste, De Boulevard en Para, betaald zouden moeten worden van 15.000 gulden. „Wij hebben contact met twaalf loka- ties die deel zouden nemen aan het komende festival", aldus de festivaldirecteur, „maar dat gaat nu waarschijnlijk niet meer." Vruchtbaarsheidsbeeldjes, ongeveer 7000 jaar oud, uit de Halaf-cultuur. Ze komen uit verzamelingen in Oost-Vlaanderen en Gent. De vrouwen presenteren hun borsten, zoals dat ook bij sommige Afrikaanse stammen gebruik is (was) bij een begroeting. Volgens sommigen kan dit ook een barenshouding zijn. „Wij voelen ons ernstig door de gemeente in de steek gelaten. Geen voorstellingen en nu ook nog weinig of geen nevenactivi teiten. Wat blijft er dan nog van Cultureel Gekleurd over?" Door de uitgestelde oplevering van het Chassé Theater is een vorig jaar Priestergraf door de Bredase schouwburgdi recteur Ten Zijthoff als festival topper aangekondigde voorstel ling van Albanska Drama, Peer Gynt meets Baal, inmiddels ook afgeblazen. Door Sjef Kusters Ze zijn niet allemaal van diefstal af komstig, de meer dan vijfhonderd ar cheologische vondsten uit Mesopotamië, die nu in Brussel in de tentoonstellings ruimte van de Bank Brussel Lambert (BBL) aan het Koningsplein worden getoond. Maar de herkomst van het merendeel van deze objecten uit het tweestromenland van de Ëuphraat en de Tigris is duister. Afkomstig uit geroofde graven, illegale opgravingen. Vaak al eeuwen geleden. Dat maakt de tentoon stelling extra spannend. Deels komen de beeldjes, sieraden en wapens ook uit commerciële opgravingen, die door de regeringen waren toegestaan. In Iran kon je tot in 1960 een vergunning krijgen om oudheden op te graven. De minder belangrij ke vondsten mocht je uitvoeren en verkopen. Tot 1971 was het goed gebruik, dat ook archeologische expedities van universiteiten en musea een deel van hun 'buit' als belo ning voor het werk mochten houden en verkopen om hun opgraving te kunnen beta len. Zo kwam er veel archeologisch materi aal in de kunsthandel. In de schaduw van Babel heet deze Brusselse tentoonstelling van keramische en bronzen beeldjes, vaatwerk, sieraden, rolzegels, wandreliëfs en een compleet Egyptisch graf. Het overgrote deel komt uit Belgische privé- verzamelingen en was nooit eerder te zien. Wie die verzamelaars zijn, daar doet de BBL, die In de schaduw van Babel samen stelde, uiterst geheimzinnig over. Er wordt, behalve bij een enkel museumstuk, niet één naam van een eigenaar vermeld. De Macedonische toneelgroep zou deze voorstelling speciaal voor het Chassé Theater ontwik kelen. Er was o.a. ook een voor stelling van geboekt door De Kring in Roosendaal, een van de andere festivallokaties naast Oosterhout, Bergen op Zoom, Etten-Leur, Den Bosch, Goes, Vlissingen en Terneuzen. Festi valdirecteur Molenaar wijst erop dat het festival in deze plaatsen wel doorgaat, zij het in beschei den vorm. Er komt voornamelijk een aantal Nederlandse, etnische produk- ties naar deze plaatsen naast enkele culturele nevenactivitei ten, zoals de populaire Open Dag. De samenwerking met deze plaatsen had steeds vooral ook tot doel om met de gezamenlijk theaters dure buitenlandse pro- dukties te kunnen bekostigen. Nu De Nobelaer in Etten-Leur inmiddels ook minder geïnteres seerd is om mee te doen en de voorstellingen elders weinig spectaculair beloven te worden, staat het voortbestaan van het festival op het spel. Het festivalbureau is door de gemeente nog slechts telefonisch op de hoogte gesteld van de subsidiekorting. „We hebben nog geen argumentatie ge hoord", aldus directeur Mole naar. „Er is ons wel een brief toegezegd waarin dit besluit zal worden gemotiveerd." Vier jaar geleden presenteerde de BBL een gelijksoortige tentoonstelling van Egypti sche vondsten, Van Nijl tot Schelde. Die leverde zoveel meldingen op van andere verzamelaars, dat het een stuk makkelijker was om dit vervolg te maken. Zo kwam ook het complete Egyptisch grafcomplex aan het daglicht, in bezit van een Brusselse liefheb ber en nu in de tentoonstelling te zien: een bijna twee meter hoge sarcofaag met bijbe horende kanopenkist (voor de ingewanden), een groot verguld mummiesieraad, twee do denmaskers, tientallen blauwe oesjebti- beeldjes (die in het hiernamaals boerenwerk van een overledene overnemen) en enkele andere voorwerpen. Het bleek, zo leren de hiërogliefen op de lijkkist, het graf van de priester Anchemaat uit Herakleapolis Mag na in Midden-Egypte te zijn. Hoe dit com plete graf in België terecht gekomen is, mogelijk al in de vorige eeuw, blijft een raadsel. Race Die twijfelachtige herkomst geldt voor de meeste stukken. Er is weinig bekend over de vindplaats en de context van de vondst. Door voorwerpen met elkaar te vergelijken lukt het in veel gevallen ze toch goed te localiseren en dateren. Soms was het moge lijk precies te achterhalen waar een stuk vandaan komt. Zo is er een voetfragment uit een albasten wandreliëf. Onderzoek heeft geleerd dat het fragment midden vorige eeuw door de Engelse amateurarcheoloog William Kenneth Loftus is opgegraven in de buurt van Ninive. Loftus leverde daar een nek-aan-nek race met gravers van het Bri tish Museum die er het paleis van Assurba- nipal blootlegden. Vast staat, dat Loftus heel wat van zijn vondsten, in handzame stukken gezaagd, heeft verkocht om zijn expeditie te financieren. Overigens is ook in heel wat officiële musea archeologische roversbuit te zien, in het Berlijns Nationaal Museum (de Perzische tegelmuren en de Ishtarpoort), in de Riche lieu-vleugel van het Louvre in Parijs met zijn oudheden en in het British Museum in Londen. Beroemd is het vergeefse gevecht van de Griekse cultuurminister Melina Mer- couri om de door de Britse Lord Elgin' 'geroofde' reliëfs van de Parthenontempel naar Athene terug te halen. En Maastricht wil nog altijd zijn Mosasaurus terug uit Parijs! Bakermat Het vruchtbare tweestromenland van Ëuphraat en Tigris geldt als de bakermat van onze Westerse beschaving. De Egypti sche cultuur kwam er uit voort, en vandaar- uit werden Griekenland en later Rome beïn vloed. De Bijbel, het Oude Testament, ver haalt over een deel van de geschiedenis in dit gebied. Ook daar gaat In de schaduw van 'Babel op in, met enkele fatasieschilderijen en prenten waarin de Toren van Babel is te zien. Die toren was waarschijnlijk de ziggu- rat Etemenanki. Een ziggurat was een enor me hoop aangestampt zand, bekleed met platen klei. Er zijn resten van verschillende van zulke bouwsels gevonden. De ziggurats hadden altijd een rechthoekige vorm en bestonden uit verschillende verdiepingen. Ze zijn, qua vorm, te vergelijken met de Azte- kentempels in Mexico. Verder komt de romantische kijk die West- Europa op deze culturen had, na de Kruis tochten en handelsreizen naar het Nabije Oosten, aan de orde. Zo zijn er fragmenten te zien uit de film Intolerance die D.W. Griffith in 1916 maakte over het 'decadente' Babyion. En de Belgen vergeten in de catalo gus zelfs niet de avonturen die Kuifje en Suske en Wiske met de Babel-cultuur in aanraking brachten. Uitstraling De tentoonstelling in Brussel is in verschil lende hoofdstukken opgebouwd. Er zijn tal van keramische vruchtbaarheidsbeeldjes, die, hoe klein ook, een enorme uitstraling hebben. Spijkerschrifttabletten, waarvan er vele tienduizenden gevonden zijn en een vijftigtal op de expositie liggen, hebben de wetenschappers een schat aan informatie over het dagelijks leven in Mesopotamië, zo'n drieduizend tot vierduizend jaar gele den, opgeleverd. Rolzegels, kleine cylinder- tjes van steen, ivoor of gebakken klei, met ingegraveerde taferelen, geven, als je ze over een zacht stuk klei rolt, hun informatie prijs over religieuze gebruiken en andere rituelen. 'De chip van de oudheid', heeft een Bel gische archeoloog deze zegels wel eens ge noemd omdat ze èn zeer klein èn heel informatief zijn. Ook zie je vaatwerk, in keramiek of van doorschijnend albast, bron zen sierspelden en wapens, veelkleurige gla zen parfumflesjes en enkele gouden en ge glazuurde sieraden. 'In de schaduw van Babel'. Tentoonstellings ruimte van de BBL, Koningsplein 6, Brussel (opzij van het Koninklijk Paleis). Open: sinds 3 februari tot 26 maart, dagelijks 10.00 tot 18.00 uur. Entree: 180 BFrs, catalogus 850 BFrs. Groepsrond leidingen, 1200 BFrs, (weekend 1500 BFrs.) zijn aan te raden want de bijschrijften bij de voor werpen zijn zeer summier. Pop Art is geschiedenis ge worden. Voorgoed. Daarmee is de beeldende kunst uit de ja ren '60 een afgesloten, dateer- baar gebied geworden dat nieuwe inzichten mogelijk maakt. Als de kruitdampen zijn opgetrokken, worden de- echte contouren zichtbaar. En die damp was roze, dik en hardnekkig. Weinig perioden uit de moderne geschiedenis die zo vertekend en roman tisch opgeblazen zijn als die magische jaren '60. Iedereen verzette zich tegen de Ameri kaanse politiek inzake Viet nam, Woodstock was de nieu we hemel op aarde en de con sumptiemaatschappij werd de dood verklaard. Zo wil de my the. Naarmate de afstand tot die jonge jaren van de baby boomers toenam, kreeg de ro mantische leugen meer kans. Nostalgie kleurt alles roze. Die valse beeldvorming speelt uiteraard ook in de beeldende kunst een rol. De betekenis en uitstraling die de Pop Art had, zijn net zo goed opgeladen met de ideeën die men zich daar later bij maakte. Veel van wat wij aan maatschappijkritisch verzet aannamen in het werk van Andy Warhol, blijkt bij nadere, en vooral latere be schouwing helemaal niet zo sterk te zijn. Die valse schillen worden nu langzaamaan ver wijderd. In dat nieuwe licht op de recente kunstgeschiede nis speelt de Kunsthal in Rot terdam een typische rol. Werd vorig jaar een grote tentoon stelling van Andy Warhol in gericht, alsmede van Pop Art- curiosa, nu wordt een over zicht gegeven van het werk van Tom Wesselmann en voor over enkele maanden staat een tentoonstelling op het pro gramma over de Pop Art in het algemeen, in samenwer king met Museum Boymans- van Beuningen. Het proces van herwaardering kunnen we dus van nabij meemaken. Tom Wesselmann, geboren in 1931 in Cincinnati, is een be langrijke schakel geweest in de ontwikkeling van de Pop Art. Niet de meest bekende en niet de meest spectaculaire schilder uit de jaren '60. De stripschilderijen van Roy Lichtenstein, het uitvergrote junkfood van Claes Olden burg, de blikken Campbell- soep van Andy Warhol hebben een diepere voor getrokken in het collectieve geheugen. Maar Tom Wesselmann is zeker niet minder belangrijk geweest. Zijn serie 'Great American Nude' heeft schitterende schil derijen opgeleverd die intrige ren door wat ze zijn: het naakt als een plat beeld. Maar zeker ook door wat ze niet zijn: een erotisch appel. Die opvatting als zou het naakt dat Wessel mann in de jaren '60 schilder de, vooral erotisch zijn, kom je al jaren tegen als het over zijn werk gaat. En er lijkt ook veel voor te zeggen. Maar toch. Het lijkt mij een misverstand dat een zuiver schilderkunstige analyse hindert. De vraag is natuurlijk niet wat erotiek is. De vraag is veel belangrijker waarom het werk van Wesselmann niet zonder meer erotisch is. Die inhoude lijke benoeming van zijn naakten lijkt toch zo voor de hand te liggen. Een van de eerste schilderijen die te zien zijn op de retrospectieve ten toonstelling toont ons Tom Wesselmann zelf, al tekenend. Om precies te zijn: een vrou wenborst tekenend naar de werkelijkheid die voor hem hangt. En die zijn gezicht voor de helft aan ons oog onttrekt. Wij kijken dus vanachter de borst naar de schilder die ge fixeerd is op de stijve, rode tepel en zeker niet op ons. Kan het Freudiaanser? De keuze van het vrouwelijk naakt als beeldmotief dat zo nadrukke lijk zijn werk beheerst, lijkt inderdaad biografisch te ver klaren. Eind jaren '50 zocht hij, in relationele problemen geraakt, de weg naar zelfken nis in psycho-analyse. Ieder zijn eigen psychiater, Ameri- kaanser kan het haast niet. In sessies die vier keer per week plaatsvonden, moest hij onder meer de erotische inhoud van zijn dromen onderzoeken. Dat was niet het begin, wel de doorbraak in zijn werk van het vrouwelijk naakt. Maar dan wel als beeldelement. Het paradoxale doet zich voor dat al dat naakt tegelijkertijd zo weinig appel doet op de on derbuik. Hoe ongegeneerd groot en brutaal het bloot zich ook toont, het is niet voelbaar, niet sensueel. Aan al dat naakt is niks geils aan. Een belang rijke oorzaak daarvoor is dat Wesselmann het boven de rea liteit verheft door het volko men glad en plat te schilderen. Op het bedoelde zelfportret, een schilderij uit 1983, is geen rimpel, geen pukkel, geen haartje te zien. De huid is niet alleen volmaakt glad maar ook volmaakt onnatuurlijk van kleur. Enige suggestie van naturalistische ruimte ont breekt in het schilderij. Het schilderij is plat, het beeld is plat. Wesselmann behandelt het bloot als een louter for meel element. En alhoewel het verwijst naar erotiek (uite raard), is het zelf niet erotisch. Hij heeft het bloot geabstra heerd. De eerste American Nudes, van rond 1960, laten nog heel duidelijk zien uit welke tradi tie die formalisering van het beeld afkomstig is. Wessel mann is daar zelf heel duide lijk in geweest. Hij noemt twee pastels en collages uit 1959 en 1960 niet alleen 'After Matisse', het is bij wijze van Door Frits de Coninck spreken Matisse. Een naakte vrouw in een interieur waarin de verschillende elementen aan elkaar nevengeschikt zijn. Doordat het perspectief ont breekt, de suggestie van ruim te, is er ook geen verdeling in voorgrond of achtergrond, dus ook geen verschil in belang rijkheid. Alles, inclusief het lichaam, is een plat vlak ge worden. Elk ding is terugge bracht tot een zuiver visueel voorwerp. Wat Frank Stella zei over zijn eigen werk, geldt net zo goed voor generatiege noot Wesselmann: 'What you see is what you see.' De dingen zijn wat ze zijn en verder niks. Dat is een standpunt dat Wes selmann nog altijd inneemt ten aanzien van de werkelijk heid. Hij onttrok zich van be gin af aan aan inhoudelijke betekenissen die veel critici zo graag in zijn werk zochten. Daarmee ging hij ook aan de zijlijn staan toen de Pop Art een serieuze en officiële bewe ging werd en men hem daarbij indeelde. Hij wilde niet horen bij de Pop Art waar hij nota bene zelf mede de grondslag voor had gelegd. Die houding van Wesselmann was zoiets als die van Groucho Marx die verklaarde nooit lid te willen worden van een club die hem als lid zou aanvaarden. Met de wetenschap dat de beelden die Wesselmann schil dert, en tegenwoordig ook van metaal maakt, abstracties zijn, kunnen we met andere ogen kijken naar zijn indrukwek kende serie Great American Nude. Opvallend is dat hij elke naakte vrouw zo betitelde onder toevoeging van een nummer. Een vorm van ont- materialisering. En die andere ogen zijn dezelfde als waar mee we naar zijn stillevens, landschappen of 'bedroom paintings' kijken. Wat we zien zijn motieven die hij van heel dichtbij gehaald heeft. Uit zijn onmiddellijke omgeving, uit zijn dromen zelfs. Een rode volkswagen kever voor een geïdealiseerd landschap, een flesje Budweiser bier, een tv, i een klok, een portret van Abraham Lincoln, Pali Mali- sigaretten, een pot mayonaise. De parafernalia kortom van de Amerikaanse welvaarts staat uit de jaren '60. De 'Great American Dream' dus en het is die zelfde plechtsta tigheid en illusie tegelijk die Wesselmann bedoelt met zijn 'Great American Nude.' Hij schildert als beeldmotief wat hij ziet, zonder verder com mentaar. Zijn stillevens met alle consumptiesymbolen die wij ook kennen, zijn duidelijk niet het maatschappijkritische commentaar dat critici er zo graag in wilden zien. Tom Wesselmann, een retro spectief overzicht 1959-1993. Kunsthal, Westzeedijk 341, Rotterdam; tot 27 maart. Enkele koppen van albastsommige met opgelegd haar van gips of keramiek. Derde eeuw v. Chr., Djaufgebied, noordelijk van Saba. FOTO'S PAUL LOUIS Utrecht (anp) - Nederlandse journalisten die een bijzondere bijdrage leveren aan de verbetering van de relatie tussen Nederland en Duitsland maken vanaf 1997 kans op de W.L. Brugsma-prijs. Het gaat om een oorkonde, een beeldje en een geldprijs. De prijs is ingesteld door de sectie Duits van de Vereniging van Leraren in Levende Talen, de Stichting ter bevordering van de Duitse Taal in Nederland en de Duitse ambassade. In 1997 wordt de prijs voor het eerst toegekend; daarna wordt de prijs iedere twee jaar uitgereikt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17