W[r"
Ossenisse na de film
IPoli
Evacua
Ï2ZT»
de stem
-DE STEM-
Fundam
BINNENLAND BUITENLAND
Lstem
Burl- en
groteske
rijmen (38)
De bezembinders
Ode aan
de bromvlieg
u FLODDERS
y 1 r M
Perspectief
Overkill
BEZORGKLACHTEN
LEZERSSERVICE
ABONNEMENTENADMINISTRATIE
BEL LEZERSCONTACT
YPRO-documentaire
over het verdeelde
dorp verdeelt de
bewoners nog verder
J&w
fergadercii
Indiëdebat- 10
Wedgwood
Rechtsstaat
JacHerma
1M
SPLENDID r
FOSFAATVRIJS^
WASMIDDEL
HE STEM
MAANDAG 6 FEBRUARI 1995
Twee bezembinders verkoch
ten hun waar
op de markt in Hamburg, vlak
naast elkaar.
De eerste der binders verkocht
er geen een,
de tweede was zo door zijn
voorraad heen.
„Het is mij 'n raadsel," zei de
eerste man
„dat jij met jouw prijzen nog
winst maken kan
Ik steel al mijn grondstof, de
twijgen, het rijs
en jij zit nog twee pfennig
beneden mijn prijs,
vertel mij eens, makker, hoe
lap jij hem dat?
Heb jij wat je nodig heb soms
ook gejat?"
„Ik steel net zo hard," zei de
ander, „dat is wel waar,
,maar ik steel hele bezems,
kant en klaar.
Het kan voor ons binders heel
wat schelen
als we gelijk met de bezems de
stelen ook stelen."
(Naar een anekdote uit The
Treasure House van John
Peter Hebeis)
Het is pas werkelijk zomer
als jij door mijn kamer ronkt
Door John O'Mill
en met jouw blauwe pantser-
kop
tegen de ruiten bonkt
Het is pas volop zomer
als ik jou heb geplet
want zoveel zomer zoek ik niet
onder 't muskietennet.
Eerlijk gezegd, het duizelt mij,
de tijd en de aarde vliegen
voorbij
was de indruk die de brom
vlieg had
die midden op een wieldop
zat.
Hier rust de rest
van Sjef ter Laan,
die 't leven liet
door een banaan.
'n Zuiver geval van overkill
afdoende geweest
was enkel de schil.
Wat heet Proleet?
Zelfs als hij eet
laat de ware proleet
voortdurend luide windes
zelfs in Hotel des Indes.
De aartsbisschop
van Florence, kar
dinaal Silvano Pio-
vanelli. wil entreegeld gaan
heffen voor de Dom van zijn
stad. Het doel daarbij is vol
gens de prelaat niet zo zeer
om de Dom tot bron van
geldelijk gewin te maken als
wel om hem te beschermen
tegen de dagelijke invasie van
legers toeristen.
Inderdaad zorgen de duizen
den bezoekers, van wie velen
de Dom vaak gebruiken om
hun twaalfuurtje te nuttigen
of voor de regen te schuilen,
vaak voor verstoring van de
dienst en de gewijde atmos
feer. Door een financiële
drempel op te werpen, zou
den de minst geïnteresseerden
in ieder geval weggeselec-
teerd worden, redeneert de
kardinaal.
Zijn voorstel heeft in Italië
tegenstrijdige reacties opge
roepen. Minister van Cultuur
Antonio Paolucci is het met
de kardinaal eens: „Het is een
vervelende maatregel, die
echter, noodzakelijk wordt
wanneer er sprake is van
enorme aantallen toeristen
zoals in Florence en Venetië."
Ook in die laatste stad zint de
Curie op maatregelen om de
toeristenstroom in te dammen
en overweegt zij om een toe
gangsprijs te vragen.
Veel geestelijken zijn echter
van mening, dat het huis
Gods onder alle omstandighe
den voor iedereen open moet
blijven staan, en sluiten daar
mee elke vorm van betaling
bij voorbaat uit. Kardinaal
Michele Giordano, de aarts
bisschop van Napels, heeft al
laten weten dat in de kerken
van zijn stad nimmer toe
gangsgeld zal worden ge
vraagd.
De plaatselijke vertegenwoor
diging van het ministerie van
Cultuur is daarentegen van
mening dat alleen door het
heffen van entreegeld circa
honderd Napolitaanse kerken
die nu permanent gesloten
zijn, weer opengesteld kun
nen worden. Ook kardinaal
Giacomo Biffi van Bologna is
tegen elke vorm van entree
heffing. In plaats daarvan stelt
hij voor om twee gescheiden
ingangen aan te brengen, een
'misingang' voor godvruchtige
Entreekaartje
voor de kerk
Door Aart Heering
bezoekers en een 'museumin
gang' voor cultureel belang
stellenden. Dit Salomonsoor-
deel is ook voor zijn Floren
tijnse collega Piovanelli aan
vaardbaar, zodat de kans
groot lijkt dat in de Italiaanse
kunststeden binnenkort een
geestelijk-artistiek segregatie-
beleid wordt ingevoerd.
(via acceptgiro)
(n.v.t.)
if 89.40)
177,80)
345,75)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct).
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55. Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoor: zie colofon 'Stad Streek'.
Abonnementsprijzen: v|a automatische incasso
maand 29.80
kwartaal 86,90
halfjaar ƒ172.80
jaar 335,75
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur® 076-236881, fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911.
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene
Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor
het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345.
06-0226116
Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur
(Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode)
Zondag 8 januari zond de VPRO de twee-delige
documentaire 'Het geheim van Ossenisse uit' van
cineast Hans Heijnen. Het eerste deel 'Het Dallas van
Zeeuws-Vlaanderen' liet de controverse zien tussen
de vaste aanhang van parochiehuis Hof ter Nesse en
de stamgasten van café De Jachthoorn. In deel twee
werden de vrijgezelle Snissenaren Fons, Frans en
Lieske geportretteerd. Het kreeg de titel 'De ouds-
tochtonen'.
Naar deel een keken bijna 450.000 mensen, het
waarderingscijfer was 7,4. Deel twee trok ruim een
half miljoen kijkers die dat het cijfer 7,7 meegaven.
Daarmee drong Het geheim van Ossenisse die week
door tot de top tien van de tjeste tv-programma's.
Een derde deel dat over de jongeren en de toekomst
van Ossenisse had moeten gaan, zat in de planning
maar is nooit gemaakt. Het budget was op.
Geld
we
Gel
www-%
Ossenisse is een dorp met 250 inwoners, gelegen in de polders van Oost-Zeeuws-Vlaanderen vlakbij Perkpolder. fotowimkooJ
Is er een verschil tussen
Ossenisse voor en Osse
nisse na de film? Oud
winkelierster Miek gebo
ren en getogen in De Snis
en import-Snissenaar Jo
hnny de Jonge: „De men
sen zijn dichter tbt el
kaar gekomen.Dorps
dissidente Irene de Kort:
„Ze laten me nog steeds
links liggen." De postbo
de: „Het is hier altijd
leve de leut." Kroegbaas
Frans Pots: „Ik geef geen
commentaar.En Fons,
die mooie aandoenlijke
Fons van de Berghe, die
krijgt na de film liefdes
brieven uit heel het land.
Van onze verslaggeefster
Florence Imandt
„Ja, ja, wacht u 's even." Fons
van de Berghe rommelt even in
een kastje. Met een hand maar,
want de andere zit in het gips,
met een plastic zak eromheen.
Hij spreidt een stuk of tien kaar
ten en enveloppen uit op zijn
met kranten bedekte tafel. Ook
de kale lamp staat er nog precies
zoals in de film te zien was.
'Lieve Fons', staat er op een
ansicht, 'ik vond u toch zo'n
schatje'. Was getekend Fien uit
Dieren. 'U maakte mij stil, lieve
Fons' laat Anigje uit Eindhoven
weten, 'ik hoop u nog eens te
ontmoeten'. „Hm, ja. Ik weet ook
niet hoor. Wel mooi. Maar die
mensen zijn zeker een beetje
zot."
Fons is er verlegen mee. Hij
vindt zichzelf maar een hele ge
wone mens. „Ik vond mijzelf een
beetje boers op de film. Hele
maal geen nette meneer of zo.
Da von'k wel jammer."
Fons is een kleine beroemdheid
geworden na de VPRO-docu-
mentaire. Brieven gericht aan
'de hoofdrolvertolker van de tv-
film over Ossenisse' en 'de me
neer van het dorp Ossenisse met
het grappige petje' vonden hun
weg gemakkelijk naar de Hoog-
landsedijk. Tot in Terneuzen toe
wordt hij op straat herkend, du
wend op zijn hoge fiets.
Van de VPRO kreeg hij een
mooie bedankbrief. En een vide
oband. Maar ja, tv kijkt hij
nooit. Die band heeft hij aan zijn
broer gegeven. Hij hoefde ook
niet zo nodig op de tv. „Ze
waren al stiekem aan het filmen
toen ik met hout aan 't sjouwen
was. En toen heb ik toch maar ja
gezegd. Ze moeten zeker zo de
kost verdienen, ee. Net als u."
Fons leeft na de film verder
zoals altijd: bescheiden en
spaarzaam. „Niet zo met de
mensen mee, dat klopt wel," be
aamt hij. Zo zijn de ruzies die De
Snis jaren verdeelden in twee
kampen langs hem heen gegaan.
De lieve indruk tlie hij op Neder
land maakte, wordt ook in het
dorp onderkend. ,J3n gewaar
deerd.
„Fonske van de Berghe, ja, dat
was heel mooi. Da's 'h goeie
mens. Die dacht tenminste na
voor hij wat zei. Hij wilde nie
mand kwetsen." Zeggen twee
dames van de Meer Bewegen
voor Ouderen-groep. „Heel an
ders dan Frans de Bruyn. Die vin
zijn eige zo goed. Het beste in
alles, pfff." (Maar apart is-ie. Hij
knipt even onderbroeken. Om
zijn ramen te zemen, legt hij de
verslaggeefster tijdens de dorps
rondgang uit.)
Juffrouw De Waal (77) en 'noem
me maar gewoon Miek' (75) zijn
geboren en getogen in Ossenisse.
En hevig teleurgesteld in de film
over hun dorpje. Deel één over
de dorps-intriges, over het geru
zie en geroddel steekt ze het
meest. „Dat is wel zó overdre
ven."
De postbode knikt heftig. „D'n
'elft is gelogen. In De Snis is het
juist altijd gezellig. Altijd leve
de leut." En hij kan het weten.
Hij woont dan wel in Klooster-
zande. Maar speciaal voor het
gaaibollen en het dansen komt
hij elke week naar De Snis. „Os
senisse is oké."
Juffrouw de Waal en Miek zijn
vorig jaar allebei benaderd voor
een interview door de filmploeg
van de VPRO. Ze hadden best
wat kunnen vertellen over de
geschiedenis van Ossenisse. Hoe
het in de jaren vijftig leegliep
door het uitsterfbeleid van de
gemeente bijvoorbeeld. „Er
moest hier industrie komen, hui
zen mochten er niet meer ge
bouwd worden. De jeugd trok
weg en de ouderen bleven over.
Juffrouw De Waal was onder
wijzeres in de tijd dat Ossenisse
nog een eigen school had en
Miek was uitbaatster van de eni
ge winkel die het dorp ooit heeft
gehad. Maar de vrouwen, ieder
op eigen wijze ooit een spil van
het dorp, wilden niet. Miek heeft
van die beslissing achteraf een
beetje spijt. „Ik was huiverig,
omdat er jaren geleden eens een
artikel in dé krant heeft gestaan.
En dat, was zo negatief. Ze heb
ben het wel vyf keer gewaagd
van de VPRO. Mijn kinderen
zeiden dat ik het maar moest
doen. En nu denk ik, had ik het
maar gedaan. Misschien is het
wel een beetje mijn eigen schuld
dat die film is zoals hij is."
Hoe is dat dan? Juffrouw De
Waal en Miek praten even door
elkaar, ze willen allebei wel eens
serieus vertellen hoe de vork nou
echt in de steel zit. Ze laten hun
aanvankelijke schroom varen en
schuiven na de wekelijkse gym
les op donderdagochtend aan
aan een tafel in Hof ter Nesse.
Met gympen en overjas nog aan
steken ze van wal.
„Ze hebben De Snis achterlijk
verklaard, slecht gemaakt. Die
ruzie tussen het parochiehuis en
het café. Dat is echt iets van
vroeger. Misschien al wel tien
jaar geleden, toen die Frans Pots
een café wilde bouwen achter de
kerk, in plaats van ervoor is het
begonnen. Dat zou op gewijde
grond zijn en zo. Een aantal
mensen zag die plek niet zitten.
Maar nu De Jachthoorn er een
maal staat, komen wij daar ook
vaak hoor. Met een etentje van
de kaartingclub bijvoorbeeld.
Dan kaarten we hier en eten bij
Frans Pots."
Miek en juffrouw De Waal had
den graag gezien dat de mooie
ligging van Ossenisse in de lege
polders zo vlak bij het Wester-
scheldewater wat prominenter
aan de rest van Nederland was
getoond. En de campings hebben
ze gemist. En kinders. „Met het
Sinterklaasfeest waren er in 't
parochiehuis meer dan honderd
kinderen. Nee, lieten ze de bur
gemeester heel de tijd in beeld."
Ook Frans Pots baalt van de
film. Hij is eigenaar van De
Jachthoorn waar het café-kamp
zijn vaste stek heeft en heeft
geen zin meer in de media, ,,'t Is
gewoon belachelijk," roept hij
als hij uit zijn Mercedes stapt.
„Gewoon belachelijk. Meer wil
ik er niet over zeggen Nee,
echt niet. Ik moet hier mijn
brood verdienen."
Johnny dé Jonge snapt zijn te
leurstelling wel. „Bij Frans Pots
hebben maanden allerlei spullen,
van die filmploeg gestaan. Ze
aten er met korting. En uiteinde
lijk is hij twee keer in beeld. Een
keer met een lamp die hij uit zijn
handen laat vallen en een keer
als hij een glas bier omgooit."
Toch is de teleurstelling van Pots
en de rest van het dorp niet
terecht, vindt Johnny. „Je weet
van tevoren dat de VPRO geen
Van Gewest tot Gewest-pro
gramma's maakt," zegt hij nuch
ter. Johnny hoort met zijn 37
jaar tot de jongere garde van
Ossenisse. Hij komt uit Axel,
woont in Zeedorp, een bij Osse
nisse horend buurtschapje vlak
onder de dijk en hij werkt in de
Randstad. Hij vond de documen
taire mooi. Vooral deel twee met
Fons sprak 'm aan. „Het gros
wat hier geboren en getogen is,
is vrijgezel. En ja, logisch dat ze
de excentriekelingen eruit pik
ken."
Het roddelachtige beeld dat de
VPRO van Ossenisse schetst,
noemt hij 'wel realistisch'. „Er
zijn tegenstellingen, dat hoef je
niet te verbloemen. Alleen hier
en daar is het wel wat overdre
ven. Maar volgens mij heeft die
film toch een positief effect. De
|f9
lïfiPP
f. -
a>;
"VT* A* AAN
7* *Y
Door Margit Spaak (anp)
Lhem - Echt moe
Alleen 'een beetje
gebrek.' Tevreden is h
„ontzaglijk opgelucht
„„schrik is me af en
ut hart geslagen, ondani
timistische natuur
Sr Jan Terlouw, Comr
Koningin in
Iwft de afgelopen
Gaarste beslissing uit
I wn' moeten nemen.
Ve„ kwart miljoen
ïers moest op zijn gezag
Lrd verlaten uit vrees -
■catastrofale dijkdoorbra,
Isijn of Waal.
1 Het is goed gegaan,
et er niet aan denker
j kunnen gebeuren,"
Cdagmorgen, telkens
Ikendover de Rijn, die
Let Arnhemse provi
|pt.
.j waren drie echt sp.
liomenten in de afgelo
vertelt hij. „Maan.
vreesde ik chaos toe
Man onze redactie binner
1 Den Haag - Gesprei
■ambtenaren besteden
laan de watersnood en
Ikomt direct al vandaa
I Ambtenaren van Binr
Zaken praten dan met
Iwoordigers van zes
lover de schade-afwik!
I vooral de uniformiteit
I deformulieren.
I Juristen en financieel-
0j van Verkeer en VS
I en van Ruimtelijke Ord
(spreken vandaag de (f
van de even
van een noo
ifI
"V
|V 1
ïW
(Noodwet
Het lijkt er overigens i
I noodwet er niet komt
Kok en minister De Bc
I telijke Ordening en M
I klaarden afgelopen
l.dat de bestaande wc
I doende mogelijkhede
(dijkverzwaringen met
(AD VERTEN/
Fons van de Berghe bladert door de fanmail die hij kreeg ni
uitzending van de VPRO-documentaire. fotocamileschelstrji
mensen lijken dichter „bij elkaar
gebracht. Op een paar die-hards
na dan, dat hou je toch."
Er is er één in Ossenisse die
ontzettend blij is met de film. En
dat is Irene de Kort die sinds de
uitzending als 'dorpsdissidente'
door het leven gaat. Zij verzet
zich tegen wat zij noemt de
achterbakse en kleinburgerlijke
mentaliteit van het dorp. De
reacties van buitenaf zijn alle
maal erg positief, vindt ze. Toen
ze pas geleden in een winkel
kwam, begonnen de mensen
spontaan te applaudisseren. En
er stond na de documentaire nog
een inwoner van Ossenisse met
Jehova-sympathieën op.
Vanaf het moment dat ze open
lijk getuigt van de komst van
Jehova wordt Irene de Kort door
het dorp gemeden. Een groot
deel van de bevolking vindt dat
ze zichzelf isoleert vanwege h;
geloof. Maar Irene ziet dat fie
anders. „Je wordt hier cc
in de gaten gehouden. Het is e
grote kliek. Er zijn vetes d
generaties terug gaan. Uitg
praat wordt er niks. Alles gi
altijd via-via. De mensen hi
leven niet, maar worden g
leefd."
Over de film: „Die is eerlijk,
is duidelijkheid gekomen
mijn persoonlijkheid. Daar h
ik blij mee. Ik had niks te verli
zen want ik stond toch al buitf
de gemeenschap. Ik heb j
spijt van wat ik gezegd heb.
Irene vertrekt niet uit Ossenis
omdat haar man, wel een Sniss
naar en geen Jehova-getuige. I
niet wil. Hoe houdt ze het v(
„Het blijft leefbaar in Ossenis
omdat God mij daar de krad
voor geeft."
Ze?SF°^nser
'nt^°r>enenT "ef
bewerken.
PuïfcnTbetZnim'
automatiSchdatde 'et
ZnadThe'metuw
standpunt eens is.
Wat de binnenstadsparochie
met het Indiëdebat te maken
heeft (R. Schmidt) is mij niet
duidelijk;
Onze nieuwe bisschop, mgr.
Muskens, heeft geruime tijd
in Indonesië gewoond en ge
werkt, en kan dus geacht
worden te weten, waarover
hij^praat; temeer, daar hij een
en' ander met Indonesische
bisschoppen heeft besproken
(althans, dat wil de bericht
geving terzake);
Jan Princen is een 'fantast'
optima forma. Hij beweert bij
zijn terugkeer naar Indonesië,
dat hij tijdens zijn vakantie
zijn oude 'school' het missie
seminarie in Weert heeft be
zocht. Nou dat kan helemaal
niet. Ik was van 1935 - 1938
zelf student bij de Paters van
de H-Geest in Weert en wij
reisden collectief naar Weert
en van Weert naar Den Haag
(mijn toenmalige woon
plaats), maar daar was geen
Jan Princen bij. Bovendien
bestaat het missieseminarie
in Weert al jaren lang niet
meer. Ik kom vrij regelmatig
in Weert en ben er meermalen
een kijkje gaan nemen. Waar
vroeger onze 'school' (refter,
aula, studiezaal, slaapzaal en
klaslokalen) met tuin en
sportvelden was gevestigd is
nu een complete woonwijk
gebouwd;
Terwijl in Indonesië het over
grote deel van de bevolking
nog steeds onder embarmelij-
ke omstandigheden leeft,
baadt de bovenlaag in weel
de. En óók Jan Princen ver
gaat het heel wat beter dan
de gemiddelde Indonesiër, ge
zien zijn kleding, reizen, enz..
En juist voor zo'n man, die
zijn eigen collega's heeft ver
raden, zou een Indiëdebat ge
houden moeten worden??
Kom nou!! Ja, want het zijn
toch alleen maar de deser
teurs, die baat bij een derge
lijk debat denken te hebben.
Overigens zou ze dat nog best
eens kunnen tegenvallen.
Zelf ben ik nooit in Neder-
lands-Indië/Indonesië ge
weest, maar van vele kennis
sen en familieleden heb ik
wel gehoord, dat in de perio
de 1945-1949 duizenden In
donesiërs zijn afgeslacht door
hun eigen mensen. Want lang
niet alle Indonesiërs waren
het in die tijd eens met Soe-
karno en zijn trawanten. Dat
heeft zélfs Jan Princen moe
ten erkennen en óók tot op
heden is er geen sprake van
echte vrije meningsuiting (zie
Oost-Timor).
Breda,
C.P. Peters
Veronderstellend dat de heer
Hoyng een telg is uit een
bekende 'porseleinenboeren'-
familie mag ik verwachten,
dat hij de naam van de fa
briek correct schrijft; Wedg
wood is correct (zonder twee
de e tussen g en w!).
Overigens was witbakkend
aardewerk reeds eerder dan
circa 1760 bekend; de Engelse
huursoldaten, die in 1585 on
der aanvoering van de graaf
van Leicester via Dordrecht
de Nederlanden binnentrok
ken introduceerden alhier de
bekende witbakkende kleipij-
pen. Deze zouden later de
naam Goudse pijpen krijgen,
omdat deze stad religieuze
vrijheden verschafte aan haar
inwoners, dus ook aan de
Anglicaanse huursoldaten.
Vindplaatsen van deze wit
bakkende klei zijn in Enge
land: Devonshire en Corn
wall. Vandaaruit werd deze
klei vervoerd naar The Potte
ries, de streek tussen Bir
mingham en Manchester,
waar zich geel- en grijsbak-
kende kleigroeven en kolen
mijnen bevonden. Doordat
Josiah Wedgwood de, als ne-
venverdienste van de boeren
ontstane, activiteit bedrijfs
matig ging aanpakken, zocht
men een manier om de wit
bakkende klei economischer
te vervoeren vanuit Devons
hire. Daartoe werd in 1770
het Trent-Merseykanaal geo
pend.
Dat men het geheim van het
Chinese porselein wilde ont
sluieren, had ook een econo
mische achtergrond; alle door
de Vereenigde Oostindische
Compagnie ingevoerde porse
lein ging immers ten koste
van onder andere de Neder
landse pottebakkerijen. Van
daar ook de' imitaties van
Oosterse afbeeldingen op het
zogenaamd Delfts aardewerk.
Dit aardewerk had een geel-,
rood- of grijsbakkende klei
als grondstof, maar door ge
bruik te maken van witdek-
kend tinglazuur kon men een
witte ondergrond verkrijgen
en het zodoende op porselein
laten gelijken.
Waar gesproken wordt over
Bon China, zal denk ik be
doeld worden: Bone China of
wel beenderporselein. Dit
beenderporselein 'bevat naast
de gebruikelijke grondstof
fen: kwarts, kaolien en velds
paat (circa 55 procent) ook
beendermeel van runderen
(ongeveer 45 procent). Deze
combinatie zorgt ervoor dat
de lichtdoorlatendheid groot
wordt en bij dezelfde hard
heid op een lagere tempera
tuur, circa 1250 graden Cel
sius gebrand (gebakken) kan
worden. Dit tegenover het
'gewone' veldspaatporselein,
dat op ca. 1400 graden ge
brand wordt. Besparing op
brandstoffen dus.
Uit bovenstaande moge blij
ken (om met de woorden van
Hoyng te spreken) dat niet
alleen De Stem vergissingen
kan maken maar ook de heer
Hoyng.
Oosterhout,
C.M.H. Lokenberg
In De Stem stond een artikel
van Rinze Brandsma, waarin
de Orde van Advocaten aan
het woord komt. Uit dit arti
kel blijkt niet meer en niet
minder dan dat de Orde van
Advocaten anders over onze
rechtsstaat oordeelt dan de
gewone Nederlander. In de
mening van de Orde is het
blijkbaar naïef vast te hou
den aan het grondrecht dat er
voor arm en rijk dezelfde
rechtspleging dient te be
staan.
Advocadur verzet zich tegen
de opvattingen van mr. Wla-
dimiroff, die in het openbaar
filosoferend over het ma®'
mechanisme in de samenle
ving tot de voor hem vanzelf
sprekende conclusie komt dat
er voor arm en rijk niet de
zelfde rechtsmogelijkheden
bestaan.
Het recht op recht dient naar
de overtuiging van Advoca
dur nu noch in de toekomst
aan welk marktmechanisme
dan ook overgelaten te wor
den. Aan de rechtsgelijkhew
wordt flink getornd. Zelf ju
ridische coryfeeën en kop
stukken komen tot de conclu
sie dat veel mensen geen toe
gang meer tot de rechter krij
gen. Advocadur i.o. vera
zich daar echter daadwerke
lijk tegen. De kwaliteit van
de rechtsstaat uit zich immers
„„bij uitstek in de mate va
rechtsgelijkheid.
Het zou De Stem betamen om
mededelingen van de Ur
minder gedwee voor wa
aan te nemen, deze reac
van minder officiële zl)"e
haar krant op te nemen
meer journalistieke nreui
gierigheid aan de dag te e8
gen voor activiteiten van
recht verontruste burgers-
St. Oedenrode,
G. van der Loo
H. Barcena
T. Boland
Th. Gerritsen
H. van Delft
zak 2000 gram
NU 3 ZAKKEN
co»
MTELC0MPÖTE
W 370 ml.
VIOKKIE VLOKKEN
pak 200 gram
bloemkool
Per stuk
Bel voor de
'fccttstbijzijnde
Jac. Hermans
02154-83333
Ixhcmum
SECRETARIS-GENE
eek in een geren
t„Ver het oprukker
ocialist waagde i
oortschrijdende f'
n! Jomrriunisme vl
Amerikaanse n
eekend nog een s
'ln de landen rd
J'™es bedreigt,
edesregeling in h
waarschuwinge.
anf- De ontwikk
landen die t(
e' e;nst'ge reden
MaarXk0rt"artikel 1
Parin bezor9dheid
o oMers terecht di
™b|emen waarrr
^stelen. De eco
De fSten niet veel I'
0D>atieke gee;
VOnr ,n9 biedt VC
mets dat de c
en 2nÜ toegenoi
N.,nC"ns,sï
dj)®' no9. .ze wi
dictat- ®r,enige b-
Voluit- 6 regi|n
aa UH®n boPen d<
eet ze ongelijk