Evacués ontvangen 500 gulden imburg' Sluizen voor de Lek gaan op een kier Tekort aan grondstoffen door vaarverbod Straten en pleinen Venlo lijken op stranden bij eb ORCR Jjedrijfsleven is woedend omdat kabinet omzetschade niet compenseert Van verdeling tv-geld weet Endemol minder Binnenschippers klagen hun nood en hopen ook op een schadevergoeding A2 nESTEM OVERSTROMINGEN OVERSTROMINGEN KORT achter de rug leprastichting ille kosten van (evacuatie vee orden vergoed Werland wil fleer steun fto Europa FOTO JAAP HERSCHEL Binnenschepen liggen vast voor de Beatrixsluis in Vreeswijk. 'h ytf \G 4 FEBRUARI 1995 ZATERDAG 4 FEBRUARI 1995 A3 Door Vincent Ronnes MET STIJGENDE verbazing zaten de geëvacueerden uit de Gelderse polders donderdagavond voor hun televisie toestel. Wat een medeleven! Was dit alles voor hen bedoeld? Maar waar hadden ze het nou precies over? Hennie Huisman verhaalde over die arme sloebers uit Gelderland die thuiskwamen met in de huiskamer 1.70 meter rivierwater. Kennelijk was zijn tv stuk en waren de kranten van de laatste da gen niet meer bij hem bezorgd, want hij ging er van uit dat ge schied was waarvoor was gevreesd: de overstroming van grote de len van Nederland. Jeroen Waardenberg van Endemol, die spreekt mede namens Ve ronica en RTL: „Het is een feit dat meer dan honderdduizend mensen grote financiële schade hebben opgelopen. Nee meneer, dat zou waar zijn geweest als de dijken waren door gebroken. „Het maakt niet zoveel uit of een dijk nou is doorgescheurd of niet. Vast staat dat mensen schade hebben." Dan hebt u het over enkele duizenden mensen in Limburg. Uitein delijk is in Gelderland niets overstroomd. „Met de exacte verdeling van het geld bemoeien we ons niet. Daarvoor moet u bij het Rampenfonds zijn." Geld inzamelen is een vak apart. Dat heeft te maken met emotie. Laat dat dus maar over aan Van den Ende en zijn (dankzij de be langeloze medewerking van 'sterren' wier imago een oppoets- beurt kon gebruiken) goedkope show. Maar voor wie de actie nou precies bedoeld is, is een andere kwestie. Daar hebben ze bij Van den Ende niet zo veel verstand van. Dinsdagmiddag bedachten ze bij Van den Ende dat er een grote nationale actie moest komen. Toen was er nog de dreiging van een gigantische overstroming. Maar die kwam er niet en dat was don derdagavond nog niet helemaal doorgedrongen tot het tv-circus. Schade, enorm veel schade, is er nou juist bij groeperingen waar voor de actie niet bedoeld was. Het bedrijfsleven krijgt van de tot op heden verzamelde 70 miljoen (inclusief de verdubbeling door de regering) geen cent. Want het rampenfonds heeft in zijn statu ten staan dat het zich alleen inspant voor particulieren. En die andere groep gedupeerden woont in Limburg. In aantal vormen zij slechts enkele procenten van de massa die de aandacht trok. Zou de dreiging in midden-Nederland er niet zijn geweest, dan was de opbrengst aanzienlijk minder geweest. Met dank aan Tiel en omgeving kan Limburg nu de schade declareren. Blijft er geld over, omdat de enorme ramp is uitgebleven? Waar denberg: „Ik denk niet dat we geld overhouden. Maar we gaan de mensen ook niet rijk maken." Drukte in Autotron fors verminderd Rosmalen - De drukte in het opvangcentrum in het Autotron in Rosmalen is fors verminderd. Eerder deze week verbleven er rond de 1400 mensen; gisterochtend waren er dat nog maar 700. Veel mensen hebben alsnog onderdak gevonden bij familie, vrienden en andere gastgezinnen, aldus een woordvoerster. De sfeer onder de achterblijvers is goed. „Nu de berichten posi tief zijn en de ergste dreiging is afgenomen, zijn de mensen iets meer ontspannen. Ze hebben er ook meer vertrouwen in dat alles goed komt." Er gaan volgens haar nog geen stemmen op om nu ook maar meteen huiswaarts te keren. Vermoeide soldaten willen niet oefenen Wezep - Honderd dienstplichtigen van de pantsergenie uit We- zep zijn in opstand gekomen omdat een eerder afgeblazen oefe ning in Duitsland vandaag toch doorgaat. De vermoeide militai ren hebben zojuist drie dagen hulp gebqden in de door waters nood getroffen gebieden. Velen sliepen slechts een paar uurtjes. De soldaten was woensdag verteld dat de oefening in Duitsland niet door zou gaan. Bij terugkomst donderdag hoorden ze het te genovergestelde. Een kleine groep dienstplichtigen was zo kwaad dat ze enkele ruiten vernielde. Daarna trokken zeventien man naar het gebouw van de kazernecommandant om daar de 'boel te verbouwen'. Een sergeant kon hen daar echter van weer houden. 'God schudt Nederland wakker' Woerden - De Gereformeerde Gemeenten, een van de 'zwaarste' protestantse kerkgenootschappen in Nederland, zien in de huidi ge watersnood de hand van God. „Wij worden in onze waan van onafhankelijkheid, in onze blindheid en doofheid wakker ge schud, om de hand Gods te zien en de sprake Gods te horen." God duldt 'de ongerechtigheid en trouweloosheid van ons als volk en kerk' niet, zo staat in een brief aan de kerkraden. Het kerkgenootschap met een kleine 100.000 leden is relatief sterk vertegenwoordigd in het Gelderse rivierengebied. Big bags in op ondergelopen A2 Den Bosch - Rijkswaterstaat zet zogenoemde big bags in op de ondergelopen autosnelweg A2 bij Den Bosch. Als alles meezit, kan de weg mogelijk rond 14 februari weer open voor het ver keer, aldus een woordvoerder van die dienst. In Roermond is met groot succes gebruik gemaakt van big bags, grote zakken van kunststof waar meer dan een kubieke meter zand in kan. Een nooddijk opgetrokken uit dergelijke zakken heeft in de Roermondse buurtschap Ooi zonder moeite het was sende Maaswater tegengehouden. De A2 ten zuiden van Den Bosch is overspoeld door water uit de polder het Bossche Broek. Boer is 18 koeien kwijt Spier - Rundveehouder Van Maurik uit Tricht is in de drukte van de evacuatie deze week achttien melkkoeien kwijtgeraakt. Van Maurik en zijn vrouw hadden dinsdagochtend hun 24 stuks melkvee op de trein gezet in Geldermalsen, vanwaar de dieren naar Zwolle getransporteerd zouden worden en vervolgens ver der naar het Drentse Spier. De boerin had nog een briefje meege geven met het adres. Het echtpaar zit nu zelf in Spier met zijn twee honden, maar de koeien zijn niet op het opgegeven adres aangekomen. De verblijfplaats van zes koeien hebben ze inmid- deld achterhaald. Vier zitten er in Staphorst en twee in De Hulst. Belgen versterken Maasdijken verder Brussel - De Belgen beginnen volgende maand al met verdere versterkingen van de Maasdijken in Belgisch Limburg. De dijk verzwaringen in het Maasland waren al eerder gepland. Na de overstromingen eind 1993 waren de dijken al op veel plaatsen verbeterd. In het heuvelachtige Wallonië willen de autoriteiten meer nadruk op preventie leggen. De Walen willen bij uitzonder lijke regenval meer natuurlijke bassins beschikbaar hebben om het overtollige water op te kunnen vangen. Bouwvergunningen in sommige landbouwzones en natuurgebieden zijn voortaan uit den boze. Kritiek op Arnhemse burgemeester Arnhem - De Arnhemse burgemeester Scholten is gisteren onder vuur komen te liggen omdat hij woensdag de belangrijke beslis sing over onmiddellijke evacuatie van het bedreigde Ochten zeer lang opgehouden zou hebben met op dat moment irrelevante vra gen. Scholten wilde woensdag dat het gedeelte van de Betuwe dat bij de crisisregio Arnhem hoort, ook geëvacueerd zou wor den. Deskundigen van de crisisregio Tiel, waar Ochten bij hoort, verzekerden Scholten echter dat de naastgelegen Over-Betuwe geen gevaar liep, omdat dit gebied hoger ligt. Desondanks zaaide de Arnemse burgemeester kort na het bekend worden van de evacuatie van Ochten verwarring door te ver spreiden dat 'in elk geval Dodewaard' ook leeg gehaald zou wor den. Dit bericht moest later ingetrokken worden, terwijl bewo ners her en der al begonnen waren te vertrekken. menteel op zestig procent. Met de huidige voorraden kunnen we tot eind volgende week vooruit. Daarna wordt het problema tisch," aldus een woordvoerder. Struijk is de voor de aanvoer van zand en grind grotendeels afhan kelijk van de binnenvaart. Be voorrading op andere manieren, bijvoorbeeld via de weg, zou moeizaam worden, aldus de woordvoerder. Afnemers van Struijk hoeven zich nog geen zor gen te maken, want het bedrijf be schikt voorlopig nog over vol doende afzetvoorraden. Bij Mono liet in Breda dreigt eveneens een tekort aan zand en grind. „Nor maal halen we onze grondstoffen uit Limburg, maar dat gaat nu niet. Voor een deel hebben we dat op kunnen vangen door zand en grind uit Vlissingen te halen. Dat komt via de Dintel hiernaar toe." aldus een woordvoerder, die ver der geen problemen verwacht. „Het wordt krap aan, maar ik denk dat we het wel redden." Ook veevoederbedrijven onder vinden hinder van het vaarver bod. Zo wordt bij Hendrix Voe ders uit Oosterhout tapioca en tarwe via het water aangevoerd. Nu dat minder goed mogelijk is, laat het bedrijf een deel van de goederen via de weg komen. „Daar kunnen we vrij makkelijk op overschakelen," laat men bij het bedrijf weten. Bij de Amercentrale in Geertrui- denberg gaat de aanvoer van steenkool via het water gewoon door. Toch heeft men ook hier maatregelen moeten nemen omdat door de snellere stroom in de Amer meer zand meegespoeld wordt, waardoor vervolgens langs de kant grotere zandbanken ons- taan en er minder diepgang is. „De schepen varen nu vaker, maar met minder lading," aldus een woordvoerster. Problemen zijn er niet de ver wachten bij de Amercentrale. „Mochten we toch door de voor raad kolen heen komen, dan kun nen we altijd nog overschakelen opgas." „„onze verslaggever «da - Diverse Westbrabantse jjjjven kampen momenteel s(teen tekort aan grondstof- 'oor het vaarverbod dat is „teld vanwege de water last. Met name de betonin- islrie ziet de zand- en grind paden snel slinken, is Struijk Beton in Oosterhout is 1 nroduktie voor een gedeelte jjelegd door een gebrek aan (Jjdstoffen. „We draaien mo len. Dijkgraaf Snoek kan nog zond FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUI Jrerden kreeg ik het toch even bi rauwd. Dan denk je, doe ik het wu loed? Het is toch een grote verantwoor- lelijkheid. Maar de dijkwachters zei len: 'Je hoeft je geen zorgen te maker' Re dijk dondert er echt niet uit'." De vrees voor het water begrijpt Snol neel goed. Zelf heeft hij angstige herii neringen overgehouden aan de waters hoodramp van 1953. Het water kwaï met grote golven aanzetten toen zijl Vader besloot het huis te verlaten. „Wi stonden tot borsthoogte in het water iWe moesten worstelen om aan de dij! Kin Dussen te komen. Niemand zei iet' maar we dachten allemaal hetzelfde: d Jredden we niet. Mijn 85-jarige moedi ■belt nu iedere avond om elf uur. Da fzegt ze: blijf maar weg van de dij Ijongen." De dijkgraaf uit Hank vertelt al jari 'geweldig achter dijkverzwaring aan I sjouwen'. Maar de vele plannen lopi vast in inspraakprocedures en politiel onwil. Net als vele andere waterschai pen loopt Alm en Biesbosch de afgeli pen jaren tegen een muur, wanneer eei I plan voor dijkverzwaring werd inge diend. Steeds wordt de zaak stilgelegd. Met een vinger op de kaart verhaal! Snoek bij iedere paar centimeters diji van particuliere belangen, bezwaarpro- cedures en milieu-effectenrapportages. Maar toch komt het goed, gelooft hij Als het aan hem ligt, zijn de dijken il 2004, kosten 120 miljoen, fors opge hoogd en versterkt. Minder vertrouwen heeft hij in de plot selinge daadkracht van de politiek Den Haag. „De politici roepen nu: - we dit geweten hadden...! Dan denk u. mens, mens, je bent bestookt met infor matie. We hebben hier vele kamerleden Ontvangen en in bussen rondgerede® Een dergelijke reactie vind ik daaror oneerlijk." ,fl0LG VAN VOORPAGINA actie uitstellen lag voor de nJ, erkent Olsthoorn. „Over „jeek met de actie beginnen icu ideaal zijn. Dan is de druk «g, letterlijk en figuurlijk. We ast echter al volop bezig met idverteren in kranten en het uit dien van reclamespotjes op te- iiisieen radio." ia vergelijking met de Stichting Ssler Parents Plan die de actie- ntk wèl naar een latere datum «schoof, gaat volgens Olst- tan mank. „Wij hebben niet a die showachtige teievisie-op- s. Foster Parents werkt an te. Die stichting heeft bijvoor st! een compleet telefoonteam il nu trouwens ingeschakeld ;rerd voor de uitzending om geld Ijle zamelen." [ij toch nog het een en ander te n is de stichting druk doen- i de wervende spotjes voor Ifflsehappelijk prijsje wat langer »tr het televisiescherm te laten n. „We schrijven een aantal Inladen aan en hopen maar dat sreacties positief zijn. Niet voor s maar voor die leprapatiënten iiionze hulp heel hard nodig men." jkn Haag (anp) - Veehouders i hun stallen hebben moeten |ulraimen, krijgen de kosten i de evacuatie van vee volle tot een nog nader te ilen maximum. Dat geldt i voor tuinders die hun kas- ahebben moeten ontruimen, ^vergoeding van de evacuatie- iften voor veehouders en tuin- staat verder los van de laderegeling die geldt ter ver ding van waterschade. Er is igeen sprake van een eigen Mo of van een drempel, fit heeft het ministerie van adbouw gisteren bekendge- Bkt. De agrarische bedrijven dus rekenen op een ex- tegemoetkoming, want de srige bedrijven krijgen de Baiatiekosten niet vergoed. agrariërs met waterschade wel dezelfde regeling als sor overige bedrijven: een mpel van 2.000 gulden en een |8joedingspercentage van 65 'ttnt. Boeren en tuinders die r de tweede keer in korte tijd i vergoeding moeten aanvra- eveneens een drempel •2.000 gulden, maar zij krij- ten vergoedingspercentage P 59 procent. «vergoeding geldt voor schade "'gebouwen, apparatuur, vee gewassen. Ook schade aan teeltplan, de aanleg van pijken, alsmede de oprui- vallen onder de re- beter Jraag- verd.' van ussen .amer nRey t van kver- n de vrien- ieren. t mi- enge- ange- etten, or de d tot tot in :g dat in de gele- k heb- ijkver- ties. In jaren stentie. 1991 mwege ioriteit lijkver- r later, tegen waarin le com- wer- 00 Door Max de Bok den vertaald. Een motie die bo vendien uitdrukking was v het feit, dat de kloof tussen dijkenbouwers en milieubewe ging over een uitgekiende vei sterking van de dijken voor ee belangrijk deel was gedicht. Tussen ecologie en economie, tussen milieu en grote mxc»j structurele werken zal ai j een spanning bestaan spanning die heel makkelij schijntegenstellingen kan den verwoord, zoals in de g lopen dagen ook we®j®e, gebleken. De net-niet-dijkdoo braken brengen het gevaar zich dat het milieu voor langer! tijd in het verdomhoekje ïs g plaatst. Dat zou zeer tebetre ren zijn. Want een leefba is méér dan veilig m je huis achter de dijk te kunnen Hoewel dat nu Mtuwhjk allereerste is dat de sla d van de ramp van harte geg moet worden. e correspondent "*l - Anderhalf miljoen ecu J drie miljoen gulden- j® de Europese Commissie 5, r gesteld voor de Stoffers van de watersnood. Jwiig naar de zin van Ne- ®d, dat bij de commissie zal "gen op meer hulp. |(es commissaris voor mi- wDeense Ritt Bjerregaard, 'n dat de anderhalf i noodhulp moet wor- i als een symbolische Jacques Santer van lm j ss'.e bad zich laten ont- Hat vier relatief rijke lan- Jn getroffen en dat derhal- 'Wanciële steun uit Brussel '«kon blijven. vm'j r niets geven, dan de vier getroffen landen ^'honderd duizend ecu," .een hoge Nederlandse «naris. 'g wordt in het Zuidfran- »j'l0P initiatief van minis- u. "Boer van VROM tijdens jjel beraad van de Euro- H, Jle 1'ministers over de wa- ,-Jst gepraat. Samen met -fe vier landen aan Maas wij De Boer bekijken of kunnen komen tot af- j/ gvan de ruimtelijke or- de stroomgebieden. Van onze Haagse redactie Den Haag - De 240.000 evacués kunnen rekenen op een eenmalige vergoeding van 500 gulden belasting vrij per huishouden. Dat geld komt uit het Rampen fonds. De schaderegeling voor gedu peerden van deze watersnood be vat voor particulieren een eigen risico van 2000. Voor particu lieren die voor de tweede keer schade door de wateroverlast on dervinden, is duizend gulden voor eigen rekening. Dat maakte premier Kok gisteren bekend na afloop van het kabi netsberaad. De schaderegeling komt in grote lijnen overeen met de oude regeling rond de waters noodramp in 1993. Ook voor alle bedrijven geldt een eigen risico van 2000. Van de schade aan gebouwen, in boedel, gewassen en mislukte oogsten krijgen bedrijven 65 pro cent vergoed, de rest is voor eigen rekening. Een uitzondering wordt opnieuw gemaakt voor bedrijven die voor de tweede keer de dupe zijn van de watersnood. Voor hen geldt een eigen risico van 10 procent. Omzetverlies vergoedt het kabi net niet, tot woede van het be drijfsleven. Om het voortbestaan van bedrij ven te garanderen, wil het kabi net een noodfonds creëren. Pre mier Kok sprak de verwachting uit dat ook het bedrijfsleven een bijdrage zal leveren voor dat noodfonds. Premier Kok gaat ervan uit dat de schade yoor particulieren la ger uitvalt dan in 1993. Na die watersnoodramp werd 68 mil joen uitgekeerd. Voor bedrijven is de schade volgens Kok veel moeilijker in te schatten. Dat heeft onder meer te maken met continuïteitsproblemen van be drijven als gevolg van de evacua tie. Het kabinet heeft gisteren ook gesproken over het deltaplan voor dijkverzwaring in het rivie rengebied. Het plan van aanpak dient ertoe om alle 'bestuurlijke, juridische, wettelijke en finan ciële knelpunten op te lossen'. „Het woord 'probleem' mag bij de aanpak van de dijken niet meer voorkomen zonder dat daar onmiddellijk een oplossing voor aangedragen wordt," vindt de premier. Minister Jorritsma (Ver keer en Waterstaat) verwacht dat toch een noodwetje nodig is om de dijkverzwaring snel ter hand te nemen. Begin volgende week praten de meest betrokken mi nisters verder over de invulling van dat deltaplan. De Gelderse Kamers van Koop handel reageerden gisteravond 'uitermate boos' op de door Kok voorgestelde schaderegeling. Volgens de Kamers komt de pre mier hiermee zijn eerdere belofte van een 'adequate' compensatie niet na nu omzetverlies niet wordt vergoed. Die schadepost wordt door de Kamers geschat op een miljard. VNO-voorzitter Rin- nooy Kan reageerde ook onmid dellijk teleurgesteld op de scha deregeling. Door Céline Rutten Venlo - De Maas lijkt zich te schamen over wat ze heeft aangericht, zo over haast is haar vertrek. Venlo valt snel droog. Nu de rivier minder dominant aanwezig is in landschap en bewoning praten ze in Limburg weer over 'Moeder Maas'. Haar aftocht gaat, na haar langzame komst en lang verblijf, onverwacht snel alsof ze op eens heeft begrepen dat ze als inwonend gast niet welkom was. Stond het Nolensplein in Venlo gisteren nog zo hoog onder water dat niemand er zonder waadpak overheen kon, nu is het weer een stenen vlakte die glimt onder een laag vervuilde klei. Er zijn voetsporen als op een strand bij eb. Er hebben veel man nen gelopen met rubberlaarzen. Er waren fietsen, auto's, honden en ook was er ie mand op hoge hakken. En natuurlijk zijn er veel duivenpootjes. Op de waterlijn liggen klonten schuim, als op te lang doorgeroerde cappucino. Ze verschuiven zichtbaar in de richting van de oorspronkelijk bedding. Voor de rij winkels die is drooggevallen stroomt opnieuw veel water. De kelders, die die bijna drie meter diep zijn, staan tot aan de bovenrand vol. De tientallen pom pen lijken voor niets te werken, omdat de riolering in een dwarsstraatje al een jaar kapot is. Daar loopt het water er even hard in, als het er hier uit gaat. Iemand heeft in een vlaag van optimisme nog een oud gor dijn in het afvoerputje gepropt; het helpt niet echt. Mensen mopperen. „De gemeen te repareert niks." En: „Ze moeten de bur gemeester maar eens wegpromoveren." De buurman lacht hard en lang. „De burge meester... Sta je naast hem in het café, dan moet je je hand op je glas houden, anders drinkt hij het leeg. Met carnaval, ja, dan functioneert hij." Aan de andere kant van het plein roept de stem van een imam op tot gebed. Het ge zang lijkt met het water richting kade mee te trekken. Een sigarenwinkelier staat vrolijk zand te vegen. Zijn vloerbedekking binnen is dankzij planken en een heleboel kit droog gebleven. Met een lichte triomf roept hij naar zijn overbuurman: „Ik snap toch helemaal niet waar al dat zand voor nodig is geweest." De overbuurman schiet naar voren en be gint machteloos te schelden. „Hij heeft niks, want hij zit hoger. Ik heb alle lambri- zeringen kapot. Alle muren zijn ge scheurd." Aan de bobbels binnen is de hoogste wa terstand af te lezen. De sigarenman: „Ach, die... die klaagt het hele rampenfonds naar zich toe." Venlo valt droog... FOTO VNU Door Rinze Brandsma Rotterdam/Nieuwegein - Na klemmende verzoeken van de schippersorganisaties gaat vandaag de sluis voor de Lek bij Nieuwegein/Vrees- wijk op een kier en wordt het vaarverbod deels opgeheven. Vandaag mag de binnenvaart alleen nog stroomafwaarts van uit het Amsterdam-Rijnkanaal via de Lek richting Schoonho ven, Rotterdam en verder. Zon dag is op- en afvaart op dat stuk Lek toegestaan. Rijkswaterstaat heeft wel dringend geadviseerd de vaarsnelheid te beperken en met uiterste voorzichtigheid te varen. Het vaarverbod op Ne- derrijn, Waal en Maas blijft voorlopig nog gehandhaafd. Gisteren zijn alle schippersor ganisaties, mede op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, begonnen met een inventarisatie van stilliggende binnenschippers. Door het vaar verbod op de grote rivieren van wege het hoge water en de zwakke, doorweekte dijken komt de binnenvaart in grote fi nanciële problemen. Veel schip pers houden rekening met een omzetderving vanwege het ge dwongen stilliggen van zeker 20.000. De schippersbonden willen be gin volgende week de minister een lijst presenteren met stillig- dagen en tonnages van de schip pers. De binnenvaart hoopt op een schadevergoeding. Gerard Kester van de schippers- vakbond ONS: „Niet mogen va ren vanwege het hoogwater, zo als in Duitsland, is in de binnen vaart een bedrijfsrisico. Maar als het water gezakt is en een vaarverbod gehandhaafd blijft om de veiligheid van de dijken, dan willen wij gelijkgeschakeld worden met bedrijven aan de wal, die vanwege het hoge water en evacuatie moesten stoppen. Wij zijn dan in gelijke mate de dupe van de slechte dijken." Van de 6000 binnenvaartsche pen ligt volgens de bonden zo'n 80 procent gedwongen voor de wal, inmiddels een week of lan ger. Gegeven een ladingprijs van bij na een gulden per ton per dag loopt een schipper 800 tot 1000 per dag mis, wat kan op lopen tot 3000 dagelijks per schip bij (chemicaliën-)tankers. Veel schippers hopen maandag of dinsdag de Lek, Nederrijn, Waal en Rijn weer op te mogen, maar sommigen houden er reke ning mee dat ze door angst van Rijkswaterstaat voor de pappe rige dijken pas na donderdag weer van wal mogen steken. Bestuurder Jan de Vries van de ONS: „Wij snappen best dat ambtenaren geen risico willen lopen, maar ze moeten niet overdrijven. Nederland-Distri butieland is óók een nationaal belang." A.Roos van het Cen traal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart: „De Rijn in Duits land wordt dit weekeinde weer bevaarbaar. Het zou mooi zijn als de schepen die nu bij Nijme gen en Weurt liggen, voorzichtig varend richting Lobith kunnen; desnoods in begeleid konvooi, aan de andere kant van de stroom, ver van de Ooijpolder." Hij benadrukt dat de binnen vaart net zoveel baat heeft bij sterke dijken als de geëvacueer de bewoners aan de vaste wal. „Met zwakke dijken kunnen wij geen vervoerszekerheid bie den." De binnenschippers lig gen verspreid in Nederland en Duitsland vast; op 23 januari werden in Duitsland de eerste vaarverboden wegens hoogwa ter afgekondigd, hier ruim een week later. In ons land liggen grote concen traties van schepen voor de slui zen bij Nieuwegein/Vreeswijk, Wijk bij Duurstede, aan de kade van Dordrecht, bij Lobith en Nijmegen/Weurt. In Vreeswijk liggen ze rijen dik zelfs aan de Handelskade in het centrum. In het Lekkanaal, voor de gestrem de Beatrixsluizen, ligt een haast onafzienbare rij van vele tien tallen, meest vol. Schipper Cees Vennik van de 'Partout' uit Zwolle, 670 ton veevoer aan boord van Amster dam voor Wertheim aan de Main: „Dit hebben wij nog nooit meegemaakt, zo'n stremming vanwege de dijken. We liggen al ruim een week stil. Bruto gaan ons deze twee weken stil meer dan 10.000 omzet kosten, nor maal liggen we hooguit een dag of twee stil en hadden we al weer een nieuwe reis gehad. Terwijl de binnenvaart net een moeilijke tijd achter de rug heeft. De vracht trekt wel weer aan, maar de vrachtprijs nog niet."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 3