Evacués ontvangen 500 gulden
imburg'
Sluizen voor de Lek gaan op een kier
Tekort aan grondstoffen door vaarverbod
Straten en pleinen Venlo
lijken op stranden bij eb
ORCR
Jjedrijfsleven is woedend omdat kabinet omzetschade niet compenseert
Van verdeling tv-geld
weet Endemol minder
Binnenschippers klagen hun nood en hopen ook op een schadevergoeding
A2 nESTEM
OVERSTROMINGEN
OVERSTROMINGEN KORT
achter de rug
leprastichting
ille kosten van
(evacuatie vee
orden vergoed
Werland wil
fleer steun
fto Europa
FOTO JAAP HERSCHEL
Binnenschepen liggen vast voor de Beatrixsluis in Vreeswijk.
'h ytf
\G 4 FEBRUARI 1995
ZATERDAG 4 FEBRUARI 1995 A3
Door Vincent Ronnes
MET STIJGENDE verbazing zaten de geëvacueerden uit
de Gelderse polders donderdagavond voor hun televisie
toestel. Wat een medeleven! Was dit alles voor hen bedoeld?
Maar waar hadden ze het nou precies over?
Hennie Huisman verhaalde over die arme sloebers uit Gelderland
die thuiskwamen met in de huiskamer 1.70 meter rivierwater.
Kennelijk was zijn tv stuk en waren de kranten van de laatste da
gen niet meer bij hem bezorgd, want hij ging er van uit dat ge
schied was waarvoor was gevreesd: de overstroming van grote de
len van Nederland.
Jeroen Waardenberg van Endemol, die spreekt mede namens Ve
ronica en RTL: „Het is een feit dat meer dan honderdduizend
mensen grote financiële schade hebben opgelopen.
Nee meneer, dat zou waar zijn geweest als de dijken waren door
gebroken.
„Het maakt niet zoveel uit of een dijk nou is doorgescheurd of
niet. Vast staat dat mensen schade hebben."
Dan hebt u het over enkele duizenden mensen in Limburg. Uitein
delijk is in Gelderland niets overstroomd.
„Met de exacte verdeling van het geld bemoeien we ons niet.
Daarvoor moet u bij het Rampenfonds zijn."
Geld inzamelen is een vak apart. Dat heeft te maken met emotie.
Laat dat dus maar over aan Van den Ende en zijn (dankzij de be
langeloze medewerking van 'sterren' wier imago een oppoets-
beurt kon gebruiken) goedkope show. Maar voor wie de actie nou
precies bedoeld is, is een andere kwestie. Daar hebben ze bij Van
den Ende niet zo veel verstand van.
Dinsdagmiddag bedachten ze bij Van den Ende dat er een grote
nationale actie moest komen. Toen was er nog de dreiging van een
gigantische overstroming. Maar die kwam er niet en dat was don
derdagavond nog niet helemaal doorgedrongen tot het tv-circus.
Schade, enorm veel schade, is er nou juist bij groeperingen waar
voor de actie niet bedoeld was. Het bedrijfsleven krijgt van de tot
op heden verzamelde 70 miljoen (inclusief de verdubbeling door
de regering) geen cent. Want het rampenfonds heeft in zijn statu
ten staan dat het zich alleen inspant voor particulieren.
En die andere groep gedupeerden woont in Limburg. In aantal
vormen zij slechts enkele procenten van de massa die de aandacht
trok. Zou de dreiging in midden-Nederland er niet zijn geweest,
dan was de opbrengst aanzienlijk minder geweest. Met dank aan
Tiel en omgeving kan Limburg nu de schade declareren.
Blijft er geld over, omdat de enorme ramp is uitgebleven? Waar
denberg: „Ik denk niet dat we geld overhouden. Maar we gaan de
mensen ook niet rijk maken."
Drukte in Autotron fors verminderd
Rosmalen - De drukte in het opvangcentrum in het Autotron in
Rosmalen is fors verminderd. Eerder deze week verbleven er
rond de 1400 mensen; gisterochtend waren er dat nog maar 700.
Veel mensen hebben alsnog onderdak gevonden bij familie,
vrienden en andere gastgezinnen, aldus een woordvoerster.
De sfeer onder de achterblijvers is goed. „Nu de berichten posi
tief zijn en de ergste dreiging is afgenomen, zijn de mensen iets
meer ontspannen. Ze hebben er ook meer vertrouwen in dat alles
goed komt." Er gaan volgens haar nog geen stemmen op om nu
ook maar meteen huiswaarts te keren.
Vermoeide soldaten willen niet oefenen
Wezep - Honderd dienstplichtigen van de pantsergenie uit We-
zep zijn in opstand gekomen omdat een eerder afgeblazen oefe
ning in Duitsland vandaag toch doorgaat. De vermoeide militai
ren hebben zojuist drie dagen hulp gebqden in de door waters
nood getroffen gebieden. Velen sliepen slechts een paar uurtjes.
De soldaten was woensdag verteld dat de oefening in Duitsland
niet door zou gaan. Bij terugkomst donderdag hoorden ze het te
genovergestelde. Een kleine groep dienstplichtigen was zo
kwaad dat ze enkele ruiten vernielde. Daarna trokken zeventien
man naar het gebouw van de kazernecommandant om daar de
'boel te verbouwen'. Een sergeant kon hen daar echter van weer
houden.
'God schudt Nederland wakker'
Woerden - De Gereformeerde Gemeenten, een van de 'zwaarste'
protestantse kerkgenootschappen in Nederland, zien in de huidi
ge watersnood de hand van God. „Wij worden in onze waan van
onafhankelijkheid, in onze blindheid en doofheid wakker ge
schud, om de hand Gods te zien en de sprake Gods te horen."
God duldt 'de ongerechtigheid en trouweloosheid van ons als
volk en kerk' niet, zo staat in een brief aan de kerkraden. Het
kerkgenootschap met een kleine 100.000 leden is relatief sterk
vertegenwoordigd in het Gelderse rivierengebied.
Big bags in op ondergelopen A2
Den Bosch - Rijkswaterstaat zet zogenoemde big bags in op de
ondergelopen autosnelweg A2 bij Den Bosch. Als alles meezit,
kan de weg mogelijk rond 14 februari weer open voor het ver
keer, aldus een woordvoerder van die dienst.
In Roermond is met groot succes gebruik gemaakt van big bags,
grote zakken van kunststof waar meer dan een kubieke meter
zand in kan. Een nooddijk opgetrokken uit dergelijke zakken
heeft in de Roermondse buurtschap Ooi zonder moeite het was
sende Maaswater tegengehouden. De A2 ten zuiden van Den
Bosch is overspoeld door water uit de polder het Bossche Broek.
Boer is 18 koeien kwijt
Spier - Rundveehouder Van Maurik uit Tricht is in de drukte van
de evacuatie deze week achttien melkkoeien kwijtgeraakt. Van
Maurik en zijn vrouw hadden dinsdagochtend hun 24 stuks
melkvee op de trein gezet in Geldermalsen, vanwaar de dieren
naar Zwolle getransporteerd zouden worden en vervolgens ver
der naar het Drentse Spier. De boerin had nog een briefje meege
geven met het adres. Het echtpaar zit nu zelf in Spier met zijn
twee honden, maar de koeien zijn niet op het opgegeven adres
aangekomen. De verblijfplaats van zes koeien hebben ze inmid-
deld achterhaald. Vier zitten er in Staphorst en twee in De Hulst.
Belgen versterken Maasdijken verder
Brussel - De Belgen beginnen volgende maand al met verdere
versterkingen van de Maasdijken in Belgisch Limburg. De dijk
verzwaringen in het Maasland waren al eerder gepland. Na de
overstromingen eind 1993 waren de dijken al op veel plaatsen
verbeterd. In het heuvelachtige Wallonië willen de autoriteiten
meer nadruk op preventie leggen. De Walen willen bij uitzonder
lijke regenval meer natuurlijke bassins beschikbaar hebben om
het overtollige water op te kunnen vangen. Bouwvergunningen
in sommige landbouwzones en natuurgebieden zijn voortaan uit
den boze.
Kritiek op Arnhemse burgemeester
Arnhem - De Arnhemse burgemeester Scholten is gisteren onder
vuur komen te liggen omdat hij woensdag de belangrijke beslis
sing over onmiddellijke evacuatie van het bedreigde Ochten zeer
lang opgehouden zou hebben met op dat moment irrelevante vra
gen. Scholten wilde woensdag dat het gedeelte van de Betuwe
dat bij de crisisregio Arnhem hoort, ook geëvacueerd zou wor
den. Deskundigen van de crisisregio Tiel, waar Ochten bij hoort,
verzekerden Scholten echter dat de naastgelegen Over-Betuwe
geen gevaar liep, omdat dit gebied hoger ligt.
Desondanks zaaide de Arnemse burgemeester kort na het bekend
worden van de evacuatie van Ochten verwarring door te ver
spreiden dat 'in elk geval Dodewaard' ook leeg gehaald zou wor
den. Dit bericht moest later ingetrokken worden, terwijl bewo
ners her en der al begonnen waren te vertrekken.
menteel op zestig procent. Met de
huidige voorraden kunnen we tot
eind volgende week vooruit.
Daarna wordt het problema
tisch," aldus een woordvoerder.
Struijk is de voor de aanvoer van
zand en grind grotendeels afhan
kelijk van de binnenvaart. Be
voorrading op andere manieren,
bijvoorbeeld via de weg, zou
moeizaam worden, aldus de
woordvoerder. Afnemers van
Struijk hoeven zich nog geen zor
gen te maken, want het bedrijf be
schikt voorlopig nog over vol
doende afzetvoorraden. Bij Mono
liet in Breda dreigt eveneens een
tekort aan zand en grind. „Nor
maal halen we onze grondstoffen
uit Limburg, maar dat gaat nu
niet. Voor een deel hebben we dat
op kunnen vangen door zand en
grind uit Vlissingen te halen. Dat
komt via de Dintel hiernaar toe."
aldus een woordvoerder, die ver
der geen problemen verwacht.
„Het wordt krap aan, maar ik
denk dat we het wel redden."
Ook veevoederbedrijven onder
vinden hinder van het vaarver
bod. Zo wordt bij Hendrix Voe
ders uit Oosterhout tapioca en
tarwe via het water aangevoerd.
Nu dat minder goed mogelijk is,
laat het bedrijf een deel van de
goederen via de weg komen.
„Daar kunnen we vrij makkelijk
op overschakelen," laat men bij
het bedrijf weten.
Bij de Amercentrale in Geertrui-
denberg gaat de aanvoer van
steenkool via het water gewoon
door. Toch heeft men ook hier
maatregelen moeten nemen omdat
door de snellere stroom in de
Amer meer zand meegespoeld
wordt, waardoor vervolgens langs
de kant grotere zandbanken ons-
taan en er minder diepgang is.
„De schepen varen nu vaker, maar
met minder lading," aldus een
woordvoerster.
Problemen zijn er niet de ver
wachten bij de Amercentrale.
„Mochten we toch door de voor
raad kolen heen komen, dan kun
nen we altijd nog overschakelen
opgas."
„„onze verslaggever
«da - Diverse Westbrabantse
jjjjven kampen momenteel
s(teen tekort aan grondstof-
'oor het vaarverbod dat is
„teld vanwege de water
last. Met name de betonin-
islrie ziet de zand- en grind
paden snel slinken,
is Struijk Beton in Oosterhout is
1 nroduktie voor een gedeelte
jjelegd door een gebrek aan
(Jjdstoffen. „We draaien mo
len. Dijkgraaf Snoek kan nog zond
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUI
Jrerden kreeg ik het toch even bi
rauwd. Dan denk je, doe ik het wu
loed? Het is toch een grote verantwoor-
lelijkheid. Maar de dijkwachters zei
len: 'Je hoeft je geen zorgen te maker'
Re dijk dondert er echt niet uit'."
De vrees voor het water begrijpt Snol
neel goed. Zelf heeft hij angstige herii
neringen overgehouden aan de waters
hoodramp van 1953. Het water kwaï
met grote golven aanzetten toen zijl
Vader besloot het huis te verlaten. „Wi
stonden tot borsthoogte in het water
iWe moesten worstelen om aan de dij!
Kin Dussen te komen. Niemand zei iet'
maar we dachten allemaal hetzelfde: d
Jredden we niet. Mijn 85-jarige moedi
■belt nu iedere avond om elf uur. Da
fzegt ze: blijf maar weg van de dij
Ijongen."
De dijkgraaf uit Hank vertelt al jari
'geweldig achter dijkverzwaring aan
I sjouwen'. Maar de vele plannen lopi
vast in inspraakprocedures en politiel
onwil. Net als vele andere waterschai
pen loopt Alm en Biesbosch de afgeli
pen jaren tegen een muur, wanneer eei
I plan voor dijkverzwaring werd inge
diend. Steeds wordt de zaak stilgelegd.
Met een vinger op de kaart verhaal!
Snoek bij iedere paar centimeters diji
van particuliere belangen, bezwaarpro-
cedures en milieu-effectenrapportages.
Maar toch komt het goed, gelooft hij
Als het aan hem ligt, zijn de dijken il
2004, kosten 120 miljoen, fors opge
hoogd en versterkt.
Minder vertrouwen heeft hij in de plot
selinge daadkracht van de politiek
Den Haag. „De politici roepen nu: -
we dit geweten hadden...! Dan denk u.
mens, mens, je bent bestookt met infor
matie. We hebben hier vele kamerleden
Ontvangen en in bussen rondgerede®
Een dergelijke reactie vind ik daaror
oneerlijk."
,fl0LG VAN VOORPAGINA
actie uitstellen lag voor de
nJ, erkent Olsthoorn. „Over
„jeek met de actie beginnen
icu ideaal zijn. Dan is de druk
«g, letterlijk en figuurlijk. We
ast echter al volop bezig met
idverteren in kranten en het uit
dien van reclamespotjes op te-
iiisieen radio."
ia vergelijking met de Stichting
Ssler Parents Plan die de actie-
ntk wèl naar een latere datum
«schoof, gaat volgens Olst-
tan mank. „Wij hebben niet
a die showachtige teievisie-op-
s. Foster Parents werkt an
te. Die stichting heeft bijvoor
st! een compleet telefoonteam
il nu trouwens ingeschakeld
;rerd voor de uitzending om geld
Ijle zamelen."
[ij toch nog het een en ander te
n is de stichting druk doen-
i de wervende spotjes voor
Ifflsehappelijk prijsje wat langer
»tr het televisiescherm te laten
n. „We schrijven een aantal
Inladen aan en hopen maar dat
sreacties positief zijn. Niet voor
s maar voor die leprapatiënten
iiionze hulp heel hard nodig
men."
jkn Haag (anp) - Veehouders
i hun stallen hebben moeten
|ulraimen, krijgen de kosten
i de evacuatie van vee volle
tot een nog nader te
ilen maximum. Dat geldt
i voor tuinders die hun kas-
ahebben moeten ontruimen,
^vergoeding van de evacuatie-
iften voor veehouders en tuin-
staat verder los van de
laderegeling die geldt ter ver
ding van waterschade. Er is
igeen sprake van een eigen
Mo of van een drempel,
fit heeft het ministerie van
adbouw gisteren bekendge-
Bkt. De agrarische bedrijven
dus rekenen op een ex-
tegemoetkoming, want de
srige bedrijven krijgen de
Baiatiekosten niet vergoed.
agrariërs met waterschade
wel dezelfde regeling als
sor overige bedrijven: een
mpel van 2.000 gulden en een
|8joedingspercentage van 65
'ttnt. Boeren en tuinders die
r de tweede keer in korte tijd
i vergoeding moeten aanvra-
eveneens een drempel
•2.000 gulden, maar zij krij-
ten vergoedingspercentage
P 59 procent.
«vergoeding geldt voor schade
"'gebouwen, apparatuur, vee
gewassen. Ook schade aan
teeltplan, de aanleg van
pijken, alsmede de oprui-
vallen onder de re-
beter
Jraag-
verd.'
van
ussen
.amer
nRey
t van
kver-
n de
vrien-
ieren.
t mi-
enge-
ange-
etten,
or de
d tot
tot in
:g dat
in de
gele-
k heb-
ijkver-
ties. In
jaren
stentie.
1991
mwege
ioriteit
lijkver-
r later,
tegen
waarin
le com-
wer-
00
Door Max de Bok
den vertaald. Een motie die bo
vendien uitdrukking was v
het feit, dat de kloof tussen
dijkenbouwers en milieubewe
ging over een uitgekiende vei
sterking van de dijken voor ee
belangrijk deel was gedicht.
Tussen ecologie en economie,
tussen milieu en grote mxc»j
structurele werken zal ai j
een spanning bestaan
spanning die heel makkelij
schijntegenstellingen kan
den verwoord, zoals in de g
lopen dagen ook we®j®e,
gebleken. De net-niet-dijkdoo
braken brengen het gevaar
zich dat het milieu voor langer!
tijd in het verdomhoekje ïs g
plaatst. Dat zou zeer tebetre
ren zijn. Want een leefba
is méér dan veilig m je huis
achter de dijk te kunnen
Hoewel dat nu Mtuwhjk
allereerste is dat de sla d
van de ramp van harte geg
moet worden.
e correspondent
"*l - Anderhalf miljoen ecu
J drie miljoen gulden-
j® de Europese Commissie
5, r gesteld voor de
Stoffers van de watersnood.
Jwiig naar de zin van Ne-
®d, dat bij de commissie zal
"gen op meer hulp.
|(es commissaris voor mi-
wDeense Ritt Bjerregaard,
'n dat de anderhalf
i noodhulp moet wor-
i als een symbolische
Jacques Santer van
lm j ss'.e bad zich laten ont-
Hat vier relatief rijke lan-
Jn getroffen en dat derhal-
'Wanciële steun uit Brussel
'«kon blijven.
vm'j r niets geven, dan
de vier getroffen landen
^'honderd duizend ecu,"
.een hoge Nederlandse
«naris.
'g wordt in het Zuidfran-
»j'l0P initiatief van minis-
u. "Boer van VROM tijdens
jjel beraad van de Euro-
H, Jle 1'ministers over de wa-
,-Jst gepraat. Samen met
-fe vier landen aan Maas
wij De Boer bekijken of
kunnen komen tot af-
j/ gvan de ruimtelijke or-
de stroomgebieden.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De 240.000
evacués kunnen rekenen op
een eenmalige vergoeding
van 500 gulden belasting
vrij per huishouden. Dat
geld komt uit het Rampen
fonds.
De schaderegeling voor gedu
peerden van deze watersnood be
vat voor particulieren een eigen
risico van 2000. Voor particu
lieren die voor de tweede keer
schade door de wateroverlast on
dervinden, is duizend gulden
voor eigen rekening.
Dat maakte premier Kok gisteren
bekend na afloop van het kabi
netsberaad. De schaderegeling
komt in grote lijnen overeen met
de oude regeling rond de waters
noodramp in 1993. Ook voor alle
bedrijven geldt een eigen risico
van 2000.
Van de schade aan gebouwen, in
boedel, gewassen en mislukte
oogsten krijgen bedrijven 65 pro
cent vergoed, de rest is voor eigen
rekening.
Een uitzondering wordt opnieuw
gemaakt voor bedrijven die voor
de tweede keer de dupe zijn van
de watersnood. Voor hen geldt
een eigen risico van 10 procent.
Omzetverlies vergoedt het kabi
net niet, tot woede van het be
drijfsleven.
Om het voortbestaan van bedrij
ven te garanderen, wil het kabi
net een noodfonds creëren. Pre
mier Kok sprak de verwachting
uit dat ook het bedrijfsleven een
bijdrage zal leveren voor dat
noodfonds.
Premier Kok gaat ervan uit dat
de schade yoor particulieren la
ger uitvalt dan in 1993. Na die
watersnoodramp werd 68 mil
joen uitgekeerd. Voor bedrijven
is de schade volgens Kok veel
moeilijker in te schatten. Dat
heeft onder meer te maken met
continuïteitsproblemen van be
drijven als gevolg van de evacua
tie.
Het kabinet heeft gisteren ook
gesproken over het deltaplan
voor dijkverzwaring in het rivie
rengebied. Het plan van aanpak
dient ertoe om alle 'bestuurlijke,
juridische, wettelijke en finan
ciële knelpunten op te lossen'.
„Het woord 'probleem' mag bij
de aanpak van de dijken niet
meer voorkomen zonder dat daar
onmiddellijk een oplossing voor
aangedragen wordt," vindt de
premier. Minister Jorritsma (Ver
keer en Waterstaat) verwacht dat
toch een noodwetje nodig is om
de dijkverzwaring snel ter hand
te nemen. Begin volgende week
praten de meest betrokken mi
nisters verder over de invulling
van dat deltaplan.
De Gelderse Kamers van Koop
handel reageerden gisteravond
'uitermate boos' op de door Kok
voorgestelde schaderegeling.
Volgens de Kamers komt de pre
mier hiermee zijn eerdere belofte
van een 'adequate' compensatie
niet na nu omzetverlies niet
wordt vergoed. Die schadepost
wordt door de Kamers geschat op
een miljard. VNO-voorzitter Rin-
nooy Kan reageerde ook onmid
dellijk teleurgesteld op de scha
deregeling.
Door Céline Rutten
Venlo - De Maas lijkt zich te schamen
over wat ze heeft aangericht, zo over
haast is haar vertrek. Venlo valt snel
droog.
Nu de rivier minder dominant aanwezig is
in landschap en bewoning praten ze in
Limburg weer over 'Moeder Maas'. Haar
aftocht gaat, na haar langzame komst en
lang verblijf, onverwacht snel alsof ze op
eens heeft begrepen dat ze als inwonend
gast niet welkom was.
Stond het Nolensplein in Venlo gisteren
nog zo hoog onder water dat niemand er
zonder waadpak overheen kon, nu is het
weer een stenen vlakte die glimt onder een
laag vervuilde klei. Er zijn voetsporen als
op een strand bij eb. Er hebben veel man
nen gelopen met rubberlaarzen. Er waren
fietsen, auto's, honden en ook was er ie
mand op hoge hakken. En natuurlijk zijn
er veel duivenpootjes.
Op de waterlijn liggen klonten schuim, als
op te lang doorgeroerde cappucino. Ze
verschuiven zichtbaar in de richting van
de oorspronkelijk bedding.
Voor de rij winkels die is drooggevallen
stroomt opnieuw veel water. De kelders,
die die bijna drie meter diep zijn, staan tot
aan de bovenrand vol. De tientallen pom
pen lijken voor niets te werken, omdat de
riolering in een dwarsstraatje al een jaar
kapot is. Daar loopt het water er even hard
in, als het er hier uit gaat. Iemand heeft in
een vlaag van optimisme nog een oud gor
dijn in het afvoerputje gepropt; het helpt
niet echt. Mensen mopperen. „De gemeen
te repareert niks." En: „Ze moeten de bur
gemeester maar eens wegpromoveren." De
buurman lacht hard en lang. „De burge
meester... Sta je naast hem in het café, dan
moet je je hand op je glas houden, anders
drinkt hij het leeg. Met carnaval, ja, dan
functioneert hij."
Aan de andere kant van het plein roept de
stem van een imam op tot gebed. Het ge
zang lijkt met het water richting kade mee
te trekken. Een sigarenwinkelier staat
vrolijk zand te vegen. Zijn vloerbedekking
binnen is dankzij planken en een heleboel
kit droog gebleven. Met een lichte triomf
roept hij naar zijn overbuurman: „Ik snap
toch helemaal niet waar al dat zand voor
nodig is geweest."
De overbuurman schiet naar voren en be
gint machteloos te schelden. „Hij heeft
niks, want hij zit hoger. Ik heb alle lambri-
zeringen kapot. Alle muren zijn ge
scheurd."
Aan de bobbels binnen is de hoogste wa
terstand af te lezen. De sigarenman: „Ach,
die... die klaagt het hele rampenfonds naar
zich toe."
Venlo valt droog...
FOTO VNU
Door Rinze Brandsma
Rotterdam/Nieuwegein - Na
klemmende verzoeken van
de schippersorganisaties
gaat vandaag de sluis voor de
Lek bij Nieuwegein/Vrees-
wijk op een kier en wordt het
vaarverbod deels opgeheven.
Vandaag mag de binnenvaart
alleen nog stroomafwaarts van
uit het Amsterdam-Rijnkanaal
via de Lek richting Schoonho
ven, Rotterdam en verder. Zon
dag is op- en afvaart op dat stuk
Lek toegestaan. Rijkswaterstaat
heeft wel dringend geadviseerd
de vaarsnelheid te beperken en
met uiterste voorzichtigheid te
varen. Het vaarverbod op Ne-
derrijn, Waal en Maas blijft
voorlopig nog gehandhaafd.
Gisteren zijn alle schippersor
ganisaties, mede op verzoek van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat, begonnen met een
inventarisatie van stilliggende
binnenschippers. Door het vaar
verbod op de grote rivieren van
wege het hoge water en de
zwakke, doorweekte dijken
komt de binnenvaart in grote fi
nanciële problemen. Veel schip
pers houden rekening met een
omzetderving vanwege het ge
dwongen stilliggen van zeker
20.000.
De schippersbonden willen be
gin volgende week de minister
een lijst presenteren met stillig-
dagen en tonnages van de schip
pers. De binnenvaart hoopt op
een schadevergoeding.
Gerard Kester van de schippers-
vakbond ONS: „Niet mogen va
ren vanwege het hoogwater, zo
als in Duitsland, is in de binnen
vaart een bedrijfsrisico. Maar
als het water gezakt is en een
vaarverbod gehandhaafd blijft
om de veiligheid van de dijken,
dan willen wij gelijkgeschakeld
worden met bedrijven aan de
wal, die vanwege het hoge water
en evacuatie moesten stoppen.
Wij zijn dan in gelijke mate de
dupe van de slechte dijken."
Van de 6000 binnenvaartsche
pen ligt volgens de bonden zo'n
80 procent gedwongen voor de
wal, inmiddels een week of lan
ger.
Gegeven een ladingprijs van bij
na een gulden per ton per dag
loopt een schipper 800 tot
1000 per dag mis, wat kan op
lopen tot 3000 dagelijks per
schip bij (chemicaliën-)tankers.
Veel schippers hopen maandag
of dinsdag de Lek, Nederrijn,
Waal en Rijn weer op te mogen,
maar sommigen houden er reke
ning mee dat ze door angst van
Rijkswaterstaat voor de pappe
rige dijken pas na donderdag
weer van wal mogen steken.
Bestuurder Jan de Vries van de
ONS: „Wij snappen best dat
ambtenaren geen risico willen
lopen, maar ze moeten niet
overdrijven. Nederland-Distri
butieland is óók een nationaal
belang." A.Roos van het Cen
traal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart: „De Rijn in Duits
land wordt dit weekeinde weer
bevaarbaar. Het zou mooi zijn
als de schepen die nu bij Nijme
gen en Weurt liggen, voorzichtig
varend richting Lobith kunnen;
desnoods in begeleid konvooi,
aan de andere kant van de
stroom, ver van de Ooijpolder."
Hij benadrukt dat de binnen
vaart net zoveel baat heeft bij
sterke dijken als de geëvacueer
de bewoners aan de vaste wal.
„Met zwakke dijken kunnen wij
geen vervoerszekerheid bie
den." De binnenschippers lig
gen verspreid in Nederland en
Duitsland vast; op 23 januari
werden in Duitsland de eerste
vaarverboden wegens hoogwa
ter afgekondigd, hier ruim een
week later.
In ons land liggen grote concen
traties van schepen voor de slui
zen bij Nieuwegein/Vreeswijk,
Wijk bij Duurstede, aan de kade
van Dordrecht, bij Lobith en
Nijmegen/Weurt. In Vreeswijk
liggen ze rijen dik zelfs aan de
Handelskade in het centrum. In
het Lekkanaal, voor de gestrem
de Beatrixsluizen, ligt een haast
onafzienbare rij van vele tien
tallen, meest vol.
Schipper Cees Vennik van de
'Partout' uit Zwolle, 670 ton
veevoer aan boord van Amster
dam voor Wertheim aan de
Main: „Dit hebben wij nog nooit
meegemaakt, zo'n stremming
vanwege de dijken. We liggen al
ruim een week stil. Bruto gaan
ons deze twee weken stil meer
dan 10.000 omzet kosten, nor
maal liggen we hooguit een dag
of twee stil en hadden we al
weer een nieuwe reis gehad.
Terwijl de binnenvaart net een
moeilijke tijd achter de rug
heeft. De vracht trekt wel weer
aan, maar de vrachtprijs nog
niet."