DE STEM
lanmn i
Ja, de hond is beter
opgevoed
sinds Martin Gaus'
'mmm
VACATURES
Cato Fluitsma wil
nu al een diva zijn
Ahoy'-concerten van
René Froger op RTL4
Boymans presenteert
'schatten van de Tsaar'
Kakkers en Alto's: het
is allemaal uiterlijk
RERCIEEL MEDEWERKER
GAOS HOLDING BV
De4 onvoor stelb are
van
overgave
Nederlands bekendste
hondenschoolhouder
WERKT.
Levenswerk van
schilder
Blatas gestolen
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4
Gids
ZATERDAG 4 FEBRUARI DEEL D
eken op MBO en HBO niveau
ve, technische of commerciële
feelectie in een tijdelijke functie.
Fdat is nu precies het grote ver-
j Staff Planning staan open voor
features in de regio, kunt u ons
Ie Benelux van High tech appara-
Imaakt van een groot Amerikaans
Inctie waarbij u geheel zelfstandig
■t verantwoordelijk voor de totale
If de salarisadministratie voor de
I en België. U rapporteert en analy-
Irmatie en u heeft daartoe veelvnl-
poedermaatschappij in Amerika.
takenpakket het systeembeheer
Isioenzaken. De juiste töandidaat
lede algemene ontwikkeling en
ve vaardigheden. Gevraagd: MBA
Jl, HEAO-BE, perfecte beheersing
len geschrift, minimaal 5 jaar rele
ts - 40 jaar.
lucent en ontwikkelaar van vloeistof-
|t ter uitbreiding een technicus met
I. In samenwerking met de afdeling
projecten uit, u heeft contacten met
ponenten, die aan de hand van uw
nd aanbod doen. Op termijn groeit u
laann u projecten op zowel technisch
i begin tot de eindfase begeleidt. U
leeks aan de technisch directeur:
r.artrekker" van de afdeling verkoop
fe-WTB, goede kennis van meet- en
(jaren relevante ervaring. Engels en
bchrift. Leeftijd: 25 - 35 jaar.
cüererèotel leiysiaci
huiscfierencremiitOfium
=7? instituut vow gedragstherapie
ff streekcferentehuis
praktijkonderwijs LQJ.
blindengeleidehonden
.martin gans'accessoiree
.-.„stolen: -* lee°m
ti.00-17.00 uur
„Wat is dit nu voor imperium? Ben ik soms Berlusconi of
Joop van den Ende? Het is gewoon een bedrijf om te overle
ven."
Het imago van de op geldbeluste,
vlotte prater achtervolgt hem nog
immer. Vanwege zijn hondendres-
suur wordt hij door velen gehaat.
Maar Martin Gaus laat zich niet
kooien. Het succes van 'de MG-
way' kent geen grenzen. Binnen
kort opent hij niet alleen nog eens
tien hondenscholen in eigen land,
maar ook een in België en Ameri
ka.
Een verhaal over gedrevenheid en
vermeende rijkdom, over de eeu
wige 'hang naar erkenning, en over
zijn kroonprins: de Brabantse Je
roen Oomen uit Oosterhout.
Martin Gaus met zijn kroonprinsJeroen Oomen uit Oosterhout: „In hem hoor ik een deel van mezelf. Geweldig vind ik dat."
FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP
RGANISATIE
bureau heeft tal van leuke banen. Zo
I aan de slag in één van de volgende
l Groepsleider. Voor één van on-
I Breda zoeken wij een kandidaat met
Tg op MBO-niveau in een technische
uit een positie waarin u zelf meewerkt
Ie, geeft u coaching aan een groep van
Bonen. Deze opdracht is voor langere
lie: (076) 225822.
Idewerkers. Voor diverse bedrijven in
Ida en Etten-Leur zijn wij op zoek naar I
le krachten in de leeftijd van 17 tot 221
I een opleiding en/of werkervaring in j
J:he richting. Ook deze opdrachten zijn
Ie tijd. Informatie: (076) 225822.
/receptioniste. Voor een relatie in Bre- I
vij een ervaren persoon die beschik-1
de middaguren. Uw leeftijd is tussen!
jaar. Verder heeft u kennis van WP 5-11
i beheerst u de Engelse taal in woord j
Bankervaring is een voorkeur. Infor- j
i 225822.
Idewerk(st)ers. Voor een keurslager
leken wij 2 medewerk(st)ers, in de leet-
f19 jaar, voor 30-35 uur per week, voor
fa Pijnappels
winderig
lustrieterrein in
staat het
lierenhotel Lely-
BV. Annex
ion annex
ikasiel annex
ileidingsinstituut
ïex huisdierencrematorium,
te imperium van Martir^Gaus',
kopte een krant eens boven
n interview. Het maakt hem
razend. „Het im-pe-
spuugt hij de lettergre-
fteen voor een uit. „Wat is dit
«voor imperium? Ben ik soms
Musconi of Joop van den Ende?
his gewoon een bedrijf om te
wieven, ik ben als de dood om
®et te gaan. Eigenlijk ben ik
fen maar bezig om voor te blij
ft Bt begin een dierenhotel, ie-
taen begint een dierenhotel. Ik
een crematorium, iemand
inders doet het ook."
doodziek word ik
al die belachelijke vooroor-
dat ik schatrijk ben. De
stromen hier echt niet
®i. Weet je hoeveel het kost
tent draaiende te hou-
i'Iedereen wil weten hoeveel
verdien. Hier, wil je mijn
ffl verliesrekening zien?"
"uittd zit Martin Gaus' (50)
«er het grote bureau in zijn
Het gelaat is. glad en
®nd van een stevige scheer
een spijkerhemd spant
n dikker wordende mid-
in de wereld. Ik wil niet meer, ik
heb het gehad!"
De bekendste hondendeskundige
van Nederland toont zich tijdens
het interview zoals hij op de buis
is: vriendelijk, openhartig, gedre
ven. „Ik heb een onvoorstelbare
overgave. Als ik ergens in geloof,
wil ik dat vertellen. Het is bijna
dwangmatig."
Zijn openhartigheid wordt vaak
gewantrouwd. „Ik heb echt geen
dubbele bodems. Ik ben heel lo
yaal, ze kunnen drie keer over me
heen lopen, desnoods met naald
hakken. Pas de vierde keer krijg
ik er de pest in. Ik haat het als
mensen me anders afschilderen
dan ik ben. Dat vind ik zo oneer
lijk."
Doodziek
Hij doelt op zijn tegenstanders,
die hem alleen willen zien als een
zakkenvuller, een commerciële,
vlotte prater, die een gat in de
markt heeft ontdekt. „Het is pure
kinnesinne. Jarenlang is honden-
trainen een liefhebberij geweest
en dan komt er plots iemand die
van zijn hobby een vak maakt. En
dat mag niet, goed verdienen aan
dierenliefde. Weet je dat er een
hele beweging in de fokkerij is
geweest om mij van de buis af te
krijgen? In de Telegraaf werden
mensen via advertenties opgeroe
pen om boze brieven naar de Tros
te sturen. Ze hebben mijn verle
den uitgeplozen, op zoek naar
iets om tegen me te gebruiken. Ze
hebben me zelfs beticht van
NSB-sympathieën. Ik was toen
nog niet eens geboren! Doodziek
word ik ervan!"
Twaalf jaar geleden kwam hij
voor het eerst op de buis in Ne
derland. Hij noemde zichzelf 'de
hondenpsyciater van Nederland',,
en vertelde met veel vuur hoe
Fikkie moest worden opgevoed.
Volgens de wetten van de natuur:
iedere hond heeft een plaats in de
rangorde. Het baasje moet in die
orde bovenaan staan.
Onaangepast gedrag, zoals lang
durig blaffen, riem trekken, bij
ten, grommen enzovoort, moet
gecorrigeerd worden. Een hond is
geen kind, betoogde hij. Je moet
de hond niet vermenselijken. Hij
introduceerde een harde aanpak:
een hond die niet wil luisteren
kan rekenen op een fikse, onver
wachte ruk aan de ketting. „Toe
maar, er heeft nog'nooit iemand
een kop van de romp gerukt," zo
houdt hij al jaren de televisiekij
kers voor.
„Als ik één stukje krediet verdien, is het wel dat ik de trendset
ter ben geweest van het opvoeden van honden."
Tot op de dag van vandaag roept
zijn dressuurmethode, inmiddels
omgedoopt in de MG-waynog
steeds veel weerstand op in de
hondenwereld. Dierenmishande
ling, vinden zijn tegenstanders in
de hondenwereld. Vorige week
kreeg hij weer een scheldbrief:
'Jij, lelijke klootzak, als je zo
graag aan die koppen rukt, waar
om ruk je dan niet aan je eigen
pik. Je moet van die honden af
blijven!'
De vaak genadeloze kritiek kan
hem behoorlijk uit balans bren
gen, geeft hij toe. Eén keer 'boe'
maakt meer indruk dan honderd
'bravo's'. Toch is hij overtuigd
van zijn 'superieure kennis'.
Trendsetter
„Als ik één stukje krediet ver-
lei. Het is werk voor ongeveer een
half I
lerkzaamheden bestaan voor 50% ult]
pn 50% schoonmaakwerkzaamheden.
informatie: (076) 222777 of kont 1
vestiging aan de Ginnekenweg 80 en j
Isabeile van Waesberge.
.„lonteur. Bij een installatiebedrijf 'n
t kan op korte termijn een hulp CV-mon
.Je slag. Heeft u een opleiding ais CV- en i
nonteur voltooid, kom dan snel lanês j
inekenweg 80 of bel (076) 22277/ en j
Janine van den Ouweland.
its een greep uit ons aanbod. Voor soort
andere functies kunt u bij alle veStj®'n, i
it. ASB Uitzendbureau Haven 5. 4
Tel.: (076) 225822. Ginnekenweg
reda. Tel.: (076) 222777.
Uitzendbureau
®cospreiding
V? 'eru^ van een vakantie
kanarische Eilanden, een
lau 6 'n een doorgaans ra-
P«iik bestaan. Zijn agenda is
overvol: radio- en televisie-
;®es voor De Natte Neuzen-
jon Dierenmanierenlezin-
en der in het land, in-
pwurscursussen, hondentrai-
j*i. boeken schrijven ('dat
111 s nachts') en het uitgeven
'teneigen tijdschrift. Risico-
'"1, noemt hij zijn vele ac-
i.
"telefoneert hij met adver-
ers. maakt afspraken met
'echter Sacha, (die hoofdre-
|^e® is van zijn tijdschrift
^manieren, mensenmanie-
1 en poeiert tussendoor een
s ep af die bekende Nederlan-
tri i voor een uitzending
net goede doel: „Nee, nee, ik
el niet! Ik weet precies hoe
John de Mol maakt een
met namen en daar sta ik
)jt- En als niemand kan of
Jten ze mij. Ik voel me
ïs- Ik heb het al zo vaak
Voor een aap op een rots,
gedupeerd kind ergens Jeroen Oomen kijkt hoe de Ierse terriër van mevrouw De Jagher uit Oostvoome zich gedraagt.
dien, is het wel dat ik de trends
etter ben geweest van het opvoe
den van honden. Ja, de Neder
landse hond is beter opgevoed
sinds Martin Gaus, daarvan ben
ik overtuigd."
Het bewijs vindt hij in zijn suc
ces. Het hondenpensionnetje van
twintig jaar geleden is uitge
groeid tot een groot bedrijf. Uit
het hele land komen eigenaren
van honden met gedragsproble
men naar Lelystad. Zijn televi
sieprogramma's trekken meer
dan een miljoen vaste kijkers,
zijn boek Dierenmanieren is aan
de elfde druk toe („De vakbroe
ders kunnen het haast niet uit
hun bek krijgen dat het een goed
boek is.") en zijn lezingen trek
ken volle zalen. Binnenkort opent
hij nog eens tien hondenscholen
in eigen land, waarvan een in
Bergen op Zoom. Het brengt het
totaal op dertig.
Op uitdagende toon: „Het liefst
begin ik een nieuwe school in een
plaats waar al zes hondenscholen
zijn. Daar trek ik honden weg,
kwaliteit verloochent zich niet.
Ik heb het tien keer zo druk als
mijn concurrenten. Ze kunnen
me niet aan, mijn kennis over
honden is groter. Ik leef dankzij
hun onkunde." Over enkele
maanden gaat hij de grens over,
er komt een Martin Gaus-hon-
denschool in België en in Ameri
ka. Zijn boeken worden momen
teel in het Engels vertaald. „Het
publiek staat daar in de rij. Dan
merk ik toch dat ik een voorloper
ben met mijn opvoedmethode."
Toch doet het zeer dat hij niet al
gemeen erkend wordt als profes
sioneel gedragskundige.
„Wat ik ook zeg, steeds hoor ik: je
hebt er niet voor gestudeerd. Je
bent geen dierenarts of bioloog.
Als ik een titel zou hebben, werd
ik misschien serieus genomen in
wetenschappelijke kringen. Ik
heb alle boeken gelezen die er te
vinden zijn over gedragskunde
van dieren, ik heb een geweldige
praktijkervaring. Moet ik dan zes
jaar iets gaan studeren wat ik al
weet? Ooit zullen ze me gelijk ge
ven. Galileï werd ook niet meteen
geloofd toen hij beweerde dat de
aarde rond is. Mijn vijanden zien
alleen wat ze willen zien, het zijn
net kikkers. Die reageren alleen
op wat beweegt."
Hij is niet de oppervlakkige
showbizman, voor wie ze hem
aanzien, verzekert hij. „Ik ben
voor geen meter oppervlakkig.
Weet je wat ik nog graag zou wil
len doen? Een programma maken
over mensenmanieren. Ja, na
tuurlijk komt er dan weer een
hoop commentaar. Maar ach, ie
dereen zeurt en zeikt."
Ineens klinkt hij moe, het gedre
vene in zijn toon verdwijnt:
„Weet je wat ik het liefste wil?
Veel vrije tijd. Ik verkoop de hele
boel aan diegene, die mijn werk
wil voortzetten. Anders is het een
amputatie zonder verdoving, ik
heb hier twintig jaar emotie in
zitten. Ken je Douwe Egberts?
Nou, Douwe is allang dood."
Kroonprins
Een van zijn trouwste volgelin
gen en mogelijk opvolger is de
23-jarige Jeroen Oomen uit Oos
terhout. 'Mijn kroonprins', noemt
Gaus hem liefkozend, hij be
noemde hem onlangs tot hoofdin
structeur van het Dierenhotel.
Het betekent dat Oomen de dage
lijks leiding heeft, nieuwe in
structeurs opleidt en gehoor
zaamheidscursussen geeft.
„Die jongen doet het goed. Hij is
rustig en gedecideerd. Soms sta
ik achter een deur te luisteren als
hij een verhaal afsteekt over hon
dengedrag. Dan hoor ik een deel
van mezelf. Geweldig vind ik
dat."
Buiten, op een oefenterrein waar
een gure polderwind staat,
brengt de jonge hondentrainer
met overtuiging de omstreden
MG-way in praktijk. Aan een
lange riem heeft hij Buddy, een
Ierse terrier van dertien maanden
oud. Het hondje is zo dominant
dat zijn baasje, mevrouw de Jag
her uit Oostvoome, er geen raad
meer mee weet. „Thuis is hij
hartstikke lief, maar op straat is
hij agressief tegenover vreemden
en honden," verzucht ze. „Buddy
wegdoen?" Ze kijkt diepge-
schokt. „Een lastig kind ruim je
toch ook niet op?".
Jeroen Oomen vraagt haar een
stukje met de hond te wandelen.
Buddy steekt zijn staart pal om
hoog, een teken van zijn heers
zucht. Het vrouwtje heeft duide
lijk geen overwicht.
Mak
De Oosterhouter neemt de riem
over van mevrouw De Jagher, en
zie daar, een klein wonder ge
schied.
Oomen kent geen pardon met het
beestje, hij is duidelijk de baas.
Kordaat dwingt hij de hond te
luisteren, eist voordurend de
aandacht op. Op ieder spoortje
van ongehoorzaamheid volgt een
ongemeen harde ruk aan de riem.
Een half uur later is Buddy zo
mak als een lammetje. Deemoe
dig volgt hij Oomen. „Buddy is
een heel dominante hond," con
cludeert de trainer. „Het is be
langrijk dat mevrouw echt baas
wordt. Hij moet stevig gecorri
geerd worden, maar met een
beetje begeleiding is het wel te
doen."
Mevrouw de Jagher straalt. De
MG-way heeft haar weer hoop
gegeven.
Tien concerten gaf René Froger eind vorig jaar in het Rot
terdamse sportpaleis Ahoy'. RTL4 zendt daarvan een twee
delig verslag uit. Vanavond de eerste helft.
Een reusachtig podium, gigan
tische trappen voorzien van
een lift, een spetterende licht
en lasershow, een flitsend
showballet van de Extend
Dancers, de René Froger Thea
terband en natuurlijk zijn ei
gen Frogettes: de Amsterdamse
volkszanger maakt vanaf de
start duidelijk niet ónder te
willen doen voor megasterren
uit Amerika. Als Froger het
podium betreedt en Calling out
your name inzet, staan zeven
duizend fans meteen op de
stoelen.
Froger zingt voornamelijk
liedjes uit zijn eigen repertoire.
Ook brengt hij enkele bekende
buitenlandse nummers zoals
Love hurts en You are everyt
hing. Eigen up-tempo num
mers waaronder Just say hello
en Man with a mission bepalen
René Froger in actie tijds
een van de concerten die hij
eind vorig jaar in Rotterdam
gaf. FOTO HENNY MILTENBURG
de sfeer. Vooral het hitsucces
Nobody else doet Ahoy' op zijn
fundamenten trillen, mede
door de krachtige saxofoonso
lo's van Candy Dulfer.
(RTL4, 20.00 uur)
Breda - De Boulevard.
'Drangtragiek', cabaret van en
door Cato Fluitsma. Regi^:
Dick Fluitsma. Geluid: Robert
Oomes. Gezien op vrijdag 3
februari. Ook vanavond nog te
zien.
Door Marjan Mes
Een leuke jonge meid, bar
stensvol creativiteit, muzi
kaal, vol artistieke geldings
drang en gedreven door
Sturm und Drang. De
22-jarige Cato Fluitsma uit
Breda heeft de kleinkunsta
cademie niet afgemaakt, om
dat ze het daar maar niks
vond. Liever ging ze met al
die drang maar meteen het
podium op.
Haar zelf geschreven, gecompo
neerde en aangeklede program
ma Drangtragiek verhaalt in
liedjes en via een reeks bepruik
te typetjes van die drang en die
stormen, die in het binnenste
van een jonge vrouw kunnen
woeden. Het gelijknamig ope
ningsliedje, dat tevens dit solop
rogramma afsluit, vertelt in een
soort gefantaseerd Middel-Ne
derlands van 'een hart dat nooit
rust' en van 'nooit willen wij
ken'. De muziek is melodieus en
heeft een aangenaam stuwend
ritme.
Cato zingt ook over een meisje
dat van alles meer wil en voor
wie de nacht nog veel te kort
duurt, Ze begeleidt zichzelf aan
de piano bij dit soort nummers,
die nog het meeste van luister
liedjes weg hebben. Liedies ook
Rotterdam (anp) - Schatten van de Tsaar; hofcultuur van
Peter de Grote uit het Kremlin, is de voorlopige titel van een
omvangrijke tentoonstelling die komende winter in Museum
Boymans-van Beuningen in Rotterdam is te zien.
over verliefd zijn en je toch nie
willen binden omdat je liever d(
vrijheid tegemoet gaat. Niet we
ten wat je wil in de liefde.
Tussendoor verkleedt de aanko
mende kleinkunstartieste ziel
meermalen achter een kamer
scherm en komt dan in allerle
frivole gedaantes tevoorschijn
met een voorkeur voor Monroe
en Dietrich-achtige diva's, ir
glimmende jurken en hoogblon
de pruiken. Deze dames zijr
waarschijnlijk meer tragi-ko-
misch dan parodistisch bedoeld
Het brandt hen in de borst var
Lust en heiss zijn ze ook, maai
veel plezier beleven ze daar, zc
te zien, niet aan.
Ze bedienen zich van fantasie-
Duits, maar ook van Amerikaan.'
en zelfs Frans. -Een Beierse
Dirndl is blai in Mai terwijl de
bijtjes rondom haar zoemen en
de vogeltjes kwinkeleren. Het
was leuker geweest als Catc
Fluitsma bij dit nummer had
vertrouwd op haar eigen mimiek
in plaats van een expressieloo;
masker te dragen. Ook vragen
haar vamp-nummers om een
veel uitdagender en ondeugendei
presentatie.
Gedurfde onderwerpen als een
slecht huwelijk, de Chippendales
en een incestfamilie bieden nog
weinig verrassende gedachtes
Maar Cato is nog jong en bruisl
van zoveel losse ideëen en muzi
kaliteit, dat er een volgende keei
misschien doeltreffender num
mers, met scherpere teksten uit
komen. Het titelnummer zit ten
minste al vol beloftes.
Aan de hand van zo'n honderd
voorwerpen uit het Kremlin Mu
seum in Moskou schetst Boy
mans een beeld van het leven
aan het hof van Peter de Grote.
Dr. J. ter Molen, waarnemend
directeur van Boymans, en Irina
Rodimtseva, directeur van het
Kremlin Museum, ondertekenen
volgende week een overeen
komst voor de tentoonstelling.
Schatten van de Tsaar is één van
de eerste activiteiten waarmee
wordt herdacht dat Peter de
Grote (1672-1725) drie eeuwen
geleden een bezoek aan ons land
bracht. De Russische tsaar ver
liet St. Petersburg in 1696 voor
een verblijf van een half jaar op
de werven van de Verenigde
Oostindische Compagnie in Am
sterdam. Het zwaartepunt van
de Peter de Grote Manifestatie
ligt in 1996-1997, maar de ten
toonstelling in Boymans begint
dit jaar al.
Uit het Kremlin Museum zullen
onder meer een met diamanten
en andere edelstenen bedekte
kroon van Peter de Grote te zien
zijn., Ook zijn de kunstvoorwer
pen die de tsaar van de buiten
landse ambassadeurs kreeg, te'
bezichtigen. Daaronder bevindt
zich ook het cadeau van de Ne
derlandse vertegenwoordiger.
Schatten van de Tsaar komt
deels overeen met een presenta
tie van drie jaar geleden in Bre
men, die destijds 400.000 bezoe
kers trok. De voor Boymans ge
selecteerde voorwerpen zijn ech
ter meer toegespitst op de relatie
tussen de tsaar en Nederland.
New York (ap) - Uit een
Newyorkse opslagplaats is
het complete levenswerk ge
stolen van de kunstschilder
Arbit Blatas. Het gaat in to
taal om zo'n 200 schilderijen,
waaronder een serie geïnspi
reerd op de 'Drei Groseheno-
per' van Bertolt Brecht en
Kurt Weill.
De kunstwerken werden uit een
opslagplaats gestolen die de
schilder had gehuurd in Manhat
tan. De waarde van het levens
werk van Blatas wordt geschat
op twee miljoen dollar.
De 82-jarige schilder werkte
bijna een halve eeuw aan de 60
schilderijen uit de serie 'Drei
Groschenoper'. De serie zou aan
een nieuw te bouwen museum in
de geboorteplaats van de compo
nist Kurt Weill, Dessau, ge
schonken worden. Weill schreef
de muziek voor het stuk van
Brecht.
De diefstal werd door Blatas en
zijn echtgenote, de voormalige
operazangeres Regina Resnik, op
drié januari ontdekt. Naast de
schilderijen werd ook een jurk
van Resnik gestolen die ze tij
dens optredens in de Metropoli
tan Opera had gedragen. De
72-jarige sopraan trad van 1944
tot 1983 in de opera op.