DE STEM lanmn i Ja, de hond is beter opgevoed sinds Martin Gaus' 'mmm VACATURES Cato Fluitsma wil nu al een diva zijn Ahoy'-concerten van René Froger op RTL4 Boymans presenteert 'schatten van de Tsaar' Kakkers en Alto's: het is allemaal uiterlijk RERCIEEL MEDEWERKER GAOS HOLDING BV De4 onvoor stelb are van overgave Nederlands bekendste hondenschoolhouder WERKT. Levenswerk van schilder Blatas gestolen ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids ZATERDAG 4 FEBRUARI DEEL D eken op MBO en HBO niveau ve, technische of commerciële feelectie in een tijdelijke functie. Fdat is nu precies het grote ver- j Staff Planning staan open voor features in de regio, kunt u ons Ie Benelux van High tech appara- Imaakt van een groot Amerikaans Inctie waarbij u geheel zelfstandig ■t verantwoordelijk voor de totale If de salarisadministratie voor de I en België. U rapporteert en analy- Irmatie en u heeft daartoe veelvnl- poedermaatschappij in Amerika. takenpakket het systeembeheer Isioenzaken. De juiste töandidaat lede algemene ontwikkeling en ve vaardigheden. Gevraagd: MBA Jl, HEAO-BE, perfecte beheersing len geschrift, minimaal 5 jaar rele ts - 40 jaar. lucent en ontwikkelaar van vloeistof- |t ter uitbreiding een technicus met I. In samenwerking met de afdeling projecten uit, u heeft contacten met ponenten, die aan de hand van uw nd aanbod doen. Op termijn groeit u laann u projecten op zowel technisch i begin tot de eindfase begeleidt. U leeks aan de technisch directeur: r.artrekker" van de afdeling verkoop fe-WTB, goede kennis van meet- en (jaren relevante ervaring. Engels en bchrift. Leeftijd: 25 - 35 jaar. cüererèotel leiysiaci huiscfierencremiitOfium =7? instituut vow gedragstherapie ff streekcferentehuis praktijkonderwijs LQJ. blindengeleidehonden .martin gans'accessoiree .-.„stolen: -* lee°m ti.00-17.00 uur „Wat is dit nu voor imperium? Ben ik soms Berlusconi of Joop van den Ende? Het is gewoon een bedrijf om te overle ven." Het imago van de op geldbeluste, vlotte prater achtervolgt hem nog immer. Vanwege zijn hondendres- suur wordt hij door velen gehaat. Maar Martin Gaus laat zich niet kooien. Het succes van 'de MG- way' kent geen grenzen. Binnen kort opent hij niet alleen nog eens tien hondenscholen in eigen land, maar ook een in België en Ameri ka. Een verhaal over gedrevenheid en vermeende rijkdom, over de eeu wige 'hang naar erkenning, en over zijn kroonprins: de Brabantse Je roen Oomen uit Oosterhout. Martin Gaus met zijn kroonprinsJeroen Oomen uit Oosterhout: „In hem hoor ik een deel van mezelf. Geweldig vind ik dat." FOTO'S DE STEM JOHAN VAN GURP RGANISATIE bureau heeft tal van leuke banen. Zo I aan de slag in één van de volgende l Groepsleider. Voor één van on- I Breda zoeken wij een kandidaat met Tg op MBO-niveau in een technische uit een positie waarin u zelf meewerkt Ie, geeft u coaching aan een groep van Bonen. Deze opdracht is voor langere lie: (076) 225822. Idewerkers. Voor diverse bedrijven in Ida en Etten-Leur zijn wij op zoek naar I le krachten in de leeftijd van 17 tot 221 I een opleiding en/of werkervaring in j J:he richting. Ook deze opdrachten zijn Ie tijd. Informatie: (076) 225822. /receptioniste. Voor een relatie in Bre- I vij een ervaren persoon die beschik-1 de middaguren. Uw leeftijd is tussen! jaar. Verder heeft u kennis van WP 5-11 i beheerst u de Engelse taal in woord j Bankervaring is een voorkeur. Infor- j i 225822. Idewerk(st)ers. Voor een keurslager leken wij 2 medewerk(st)ers, in de leet- f19 jaar, voor 30-35 uur per week, voor fa Pijnappels winderig lustrieterrein in staat het lierenhotel Lely- BV. Annex ion annex ikasiel annex ileidingsinstituut ïex huisdierencrematorium, te imperium van Martir^Gaus', kopte een krant eens boven n interview. Het maakt hem razend. „Het im-pe- spuugt hij de lettergre- fteen voor een uit. „Wat is dit «voor imperium? Ben ik soms Musconi of Joop van den Ende? his gewoon een bedrijf om te wieven, ik ben als de dood om ®et te gaan. Eigenlijk ben ik fen maar bezig om voor te blij ft Bt begin een dierenhotel, ie- taen begint een dierenhotel. Ik een crematorium, iemand inders doet het ook." doodziek word ik al die belachelijke vooroor- dat ik schatrijk ben. De stromen hier echt niet ®i. Weet je hoeveel het kost tent draaiende te hou- i'Iedereen wil weten hoeveel verdien. Hier, wil je mijn ffl verliesrekening zien?" "uittd zit Martin Gaus' (50) «er het grote bureau in zijn Het gelaat is. glad en ®nd van een stevige scheer een spijkerhemd spant n dikker wordende mid- in de wereld. Ik wil niet meer, ik heb het gehad!" De bekendste hondendeskundige van Nederland toont zich tijdens het interview zoals hij op de buis is: vriendelijk, openhartig, gedre ven. „Ik heb een onvoorstelbare overgave. Als ik ergens in geloof, wil ik dat vertellen. Het is bijna dwangmatig." Zijn openhartigheid wordt vaak gewantrouwd. „Ik heb echt geen dubbele bodems. Ik ben heel lo yaal, ze kunnen drie keer over me heen lopen, desnoods met naald hakken. Pas de vierde keer krijg ik er de pest in. Ik haat het als mensen me anders afschilderen dan ik ben. Dat vind ik zo oneer lijk." Doodziek Hij doelt op zijn tegenstanders, die hem alleen willen zien als een zakkenvuller, een commerciële, vlotte prater, die een gat in de markt heeft ontdekt. „Het is pure kinnesinne. Jarenlang is honden- trainen een liefhebberij geweest en dan komt er plots iemand die van zijn hobby een vak maakt. En dat mag niet, goed verdienen aan dierenliefde. Weet je dat er een hele beweging in de fokkerij is geweest om mij van de buis af te krijgen? In de Telegraaf werden mensen via advertenties opgeroe pen om boze brieven naar de Tros te sturen. Ze hebben mijn verle den uitgeplozen, op zoek naar iets om tegen me te gebruiken. Ze hebben me zelfs beticht van NSB-sympathieën. Ik was toen nog niet eens geboren! Doodziek word ik ervan!" Twaalf jaar geleden kwam hij voor het eerst op de buis in Ne derland. Hij noemde zichzelf 'de hondenpsyciater van Nederland',, en vertelde met veel vuur hoe Fikkie moest worden opgevoed. Volgens de wetten van de natuur: iedere hond heeft een plaats in de rangorde. Het baasje moet in die orde bovenaan staan. Onaangepast gedrag, zoals lang durig blaffen, riem trekken, bij ten, grommen enzovoort, moet gecorrigeerd worden. Een hond is geen kind, betoogde hij. Je moet de hond niet vermenselijken. Hij introduceerde een harde aanpak: een hond die niet wil luisteren kan rekenen op een fikse, onver wachte ruk aan de ketting. „Toe maar, er heeft nog'nooit iemand een kop van de romp gerukt," zo houdt hij al jaren de televisiekij kers voor. „Als ik één stukje krediet verdien, is het wel dat ik de trendset ter ben geweest van het opvoeden van honden." Tot op de dag van vandaag roept zijn dressuurmethode, inmiddels omgedoopt in de MG-waynog steeds veel weerstand op in de hondenwereld. Dierenmishande ling, vinden zijn tegenstanders in de hondenwereld. Vorige week kreeg hij weer een scheldbrief: 'Jij, lelijke klootzak, als je zo graag aan die koppen rukt, waar om ruk je dan niet aan je eigen pik. Je moet van die honden af blijven!' De vaak genadeloze kritiek kan hem behoorlijk uit balans bren gen, geeft hij toe. Eén keer 'boe' maakt meer indruk dan honderd 'bravo's'. Toch is hij overtuigd van zijn 'superieure kennis'. Trendsetter „Als ik één stukje krediet ver- lei. Het is werk voor ongeveer een half I lerkzaamheden bestaan voor 50% ult] pn 50% schoonmaakwerkzaamheden. informatie: (076) 222777 of kont 1 vestiging aan de Ginnekenweg 80 en j Isabeile van Waesberge. .„lonteur. Bij een installatiebedrijf 'n t kan op korte termijn een hulp CV-mon .Je slag. Heeft u een opleiding ais CV- en i nonteur voltooid, kom dan snel lanês j inekenweg 80 of bel (076) 22277/ en j Janine van den Ouweland. its een greep uit ons aanbod. Voor soort andere functies kunt u bij alle veStj®'n, i it. ASB Uitzendbureau Haven 5. 4 Tel.: (076) 225822. Ginnekenweg reda. Tel.: (076) 222777. Uitzendbureau ®cospreiding V? 'eru^ van een vakantie kanarische Eilanden, een lau 6 'n een doorgaans ra- P«iik bestaan. Zijn agenda is overvol: radio- en televisie- ;®es voor De Natte Neuzen- jon Dierenmanierenlezin- en der in het land, in- pwurscursussen, hondentrai- j*i. boeken schrijven ('dat 111 s nachts') en het uitgeven 'teneigen tijdschrift. Risico- '"1, noemt hij zijn vele ac- i. "telefoneert hij met adver- ers. maakt afspraken met 'echter Sacha, (die hoofdre- |^e® is van zijn tijdschrift ^manieren, mensenmanie- 1 en poeiert tussendoor een s ep af die bekende Nederlan- tri i voor een uitzending net goede doel: „Nee, nee, ik el niet! Ik weet precies hoe John de Mol maakt een met namen en daar sta ik )jt- En als niemand kan of Jten ze mij. Ik voel me ïs- Ik heb het al zo vaak Voor een aap op een rots, gedupeerd kind ergens Jeroen Oomen kijkt hoe de Ierse terriër van mevrouw De Jagher uit Oostvoome zich gedraagt. dien, is het wel dat ik de trends etter ben geweest van het opvoe den van honden. Ja, de Neder landse hond is beter opgevoed sinds Martin Gaus, daarvan ben ik overtuigd." Het bewijs vindt hij in zijn suc ces. Het hondenpensionnetje van twintig jaar geleden is uitge groeid tot een groot bedrijf. Uit het hele land komen eigenaren van honden met gedragsproble men naar Lelystad. Zijn televi sieprogramma's trekken meer dan een miljoen vaste kijkers, zijn boek Dierenmanieren is aan de elfde druk toe („De vakbroe ders kunnen het haast niet uit hun bek krijgen dat het een goed boek is.") en zijn lezingen trek ken volle zalen. Binnenkort opent hij nog eens tien hondenscholen in eigen land, waarvan een in Bergen op Zoom. Het brengt het totaal op dertig. Op uitdagende toon: „Het liefst begin ik een nieuwe school in een plaats waar al zes hondenscholen zijn. Daar trek ik honden weg, kwaliteit verloochent zich niet. Ik heb het tien keer zo druk als mijn concurrenten. Ze kunnen me niet aan, mijn kennis over honden is groter. Ik leef dankzij hun onkunde." Over enkele maanden gaat hij de grens over, er komt een Martin Gaus-hon- denschool in België en in Ameri ka. Zijn boeken worden momen teel in het Engels vertaald. „Het publiek staat daar in de rij. Dan merk ik toch dat ik een voorloper ben met mijn opvoedmethode." Toch doet het zeer dat hij niet al gemeen erkend wordt als profes sioneel gedragskundige. „Wat ik ook zeg, steeds hoor ik: je hebt er niet voor gestudeerd. Je bent geen dierenarts of bioloog. Als ik een titel zou hebben, werd ik misschien serieus genomen in wetenschappelijke kringen. Ik heb alle boeken gelezen die er te vinden zijn over gedragskunde van dieren, ik heb een geweldige praktijkervaring. Moet ik dan zes jaar iets gaan studeren wat ik al weet? Ooit zullen ze me gelijk ge ven. Galileï werd ook niet meteen geloofd toen hij beweerde dat de aarde rond is. Mijn vijanden zien alleen wat ze willen zien, het zijn net kikkers. Die reageren alleen op wat beweegt." Hij is niet de oppervlakkige showbizman, voor wie ze hem aanzien, verzekert hij. „Ik ben voor geen meter oppervlakkig. Weet je wat ik nog graag zou wil len doen? Een programma maken over mensenmanieren. Ja, na tuurlijk komt er dan weer een hoop commentaar. Maar ach, ie dereen zeurt en zeikt." Ineens klinkt hij moe, het gedre vene in zijn toon verdwijnt: „Weet je wat ik het liefste wil? Veel vrije tijd. Ik verkoop de hele boel aan diegene, die mijn werk wil voortzetten. Anders is het een amputatie zonder verdoving, ik heb hier twintig jaar emotie in zitten. Ken je Douwe Egberts? Nou, Douwe is allang dood." Kroonprins Een van zijn trouwste volgelin gen en mogelijk opvolger is de 23-jarige Jeroen Oomen uit Oos terhout. 'Mijn kroonprins', noemt Gaus hem liefkozend, hij be noemde hem onlangs tot hoofdin structeur van het Dierenhotel. Het betekent dat Oomen de dage lijks leiding heeft, nieuwe in structeurs opleidt en gehoor zaamheidscursussen geeft. „Die jongen doet het goed. Hij is rustig en gedecideerd. Soms sta ik achter een deur te luisteren als hij een verhaal afsteekt over hon dengedrag. Dan hoor ik een deel van mezelf. Geweldig vind ik dat." Buiten, op een oefenterrein waar een gure polderwind staat, brengt de jonge hondentrainer met overtuiging de omstreden MG-way in praktijk. Aan een lange riem heeft hij Buddy, een Ierse terrier van dertien maanden oud. Het hondje is zo dominant dat zijn baasje, mevrouw de Jag her uit Oostvoome, er geen raad meer mee weet. „Thuis is hij hartstikke lief, maar op straat is hij agressief tegenover vreemden en honden," verzucht ze. „Buddy wegdoen?" Ze kijkt diepge- schokt. „Een lastig kind ruim je toch ook niet op?". Jeroen Oomen vraagt haar een stukje met de hond te wandelen. Buddy steekt zijn staart pal om hoog, een teken van zijn heers zucht. Het vrouwtje heeft duide lijk geen overwicht. Mak De Oosterhouter neemt de riem over van mevrouw De Jagher, en zie daar, een klein wonder ge schied. Oomen kent geen pardon met het beestje, hij is duidelijk de baas. Kordaat dwingt hij de hond te luisteren, eist voordurend de aandacht op. Op ieder spoortje van ongehoorzaamheid volgt een ongemeen harde ruk aan de riem. Een half uur later is Buddy zo mak als een lammetje. Deemoe dig volgt hij Oomen. „Buddy is een heel dominante hond," con cludeert de trainer. „Het is be langrijk dat mevrouw echt baas wordt. Hij moet stevig gecorri geerd worden, maar met een beetje begeleiding is het wel te doen." Mevrouw de Jagher straalt. De MG-way heeft haar weer hoop gegeven. Tien concerten gaf René Froger eind vorig jaar in het Rot terdamse sportpaleis Ahoy'. RTL4 zendt daarvan een twee delig verslag uit. Vanavond de eerste helft. Een reusachtig podium, gigan tische trappen voorzien van een lift, een spetterende licht en lasershow, een flitsend showballet van de Extend Dancers, de René Froger Thea terband en natuurlijk zijn ei gen Frogettes: de Amsterdamse volkszanger maakt vanaf de start duidelijk niet ónder te willen doen voor megasterren uit Amerika. Als Froger het podium betreedt en Calling out your name inzet, staan zeven duizend fans meteen op de stoelen. Froger zingt voornamelijk liedjes uit zijn eigen repertoire. Ook brengt hij enkele bekende buitenlandse nummers zoals Love hurts en You are everyt hing. Eigen up-tempo num mers waaronder Just say hello en Man with a mission bepalen René Froger in actie tijds een van de concerten die hij eind vorig jaar in Rotterdam gaf. FOTO HENNY MILTENBURG de sfeer. Vooral het hitsucces Nobody else doet Ahoy' op zijn fundamenten trillen, mede door de krachtige saxofoonso lo's van Candy Dulfer. (RTL4, 20.00 uur) Breda - De Boulevard. 'Drangtragiek', cabaret van en door Cato Fluitsma. Regi^: Dick Fluitsma. Geluid: Robert Oomes. Gezien op vrijdag 3 februari. Ook vanavond nog te zien. Door Marjan Mes Een leuke jonge meid, bar stensvol creativiteit, muzi kaal, vol artistieke geldings drang en gedreven door Sturm und Drang. De 22-jarige Cato Fluitsma uit Breda heeft de kleinkunsta cademie niet afgemaakt, om dat ze het daar maar niks vond. Liever ging ze met al die drang maar meteen het podium op. Haar zelf geschreven, gecompo neerde en aangeklede program ma Drangtragiek verhaalt in liedjes en via een reeks bepruik te typetjes van die drang en die stormen, die in het binnenste van een jonge vrouw kunnen woeden. Het gelijknamig ope ningsliedje, dat tevens dit solop rogramma afsluit, vertelt in een soort gefantaseerd Middel-Ne derlands van 'een hart dat nooit rust' en van 'nooit willen wij ken'. De muziek is melodieus en heeft een aangenaam stuwend ritme. Cato zingt ook over een meisje dat van alles meer wil en voor wie de nacht nog veel te kort duurt, Ze begeleidt zichzelf aan de piano bij dit soort nummers, die nog het meeste van luister liedjes weg hebben. Liedies ook Rotterdam (anp) - Schatten van de Tsaar; hofcultuur van Peter de Grote uit het Kremlin, is de voorlopige titel van een omvangrijke tentoonstelling die komende winter in Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam is te zien. over verliefd zijn en je toch nie willen binden omdat je liever d( vrijheid tegemoet gaat. Niet we ten wat je wil in de liefde. Tussendoor verkleedt de aanko mende kleinkunstartieste ziel meermalen achter een kamer scherm en komt dan in allerle frivole gedaantes tevoorschijn met een voorkeur voor Monroe en Dietrich-achtige diva's, ir glimmende jurken en hoogblon de pruiken. Deze dames zijr waarschijnlijk meer tragi-ko- misch dan parodistisch bedoeld Het brandt hen in de borst var Lust en heiss zijn ze ook, maai veel plezier beleven ze daar, zc te zien, niet aan. Ze bedienen zich van fantasie- Duits, maar ook van Amerikaan.' en zelfs Frans. -Een Beierse Dirndl is blai in Mai terwijl de bijtjes rondom haar zoemen en de vogeltjes kwinkeleren. Het was leuker geweest als Catc Fluitsma bij dit nummer had vertrouwd op haar eigen mimiek in plaats van een expressieloo; masker te dragen. Ook vragen haar vamp-nummers om een veel uitdagender en ondeugendei presentatie. Gedurfde onderwerpen als een slecht huwelijk, de Chippendales en een incestfamilie bieden nog weinig verrassende gedachtes Maar Cato is nog jong en bruisl van zoveel losse ideëen en muzi kaliteit, dat er een volgende keei misschien doeltreffender num mers, met scherpere teksten uit komen. Het titelnummer zit ten minste al vol beloftes. Aan de hand van zo'n honderd voorwerpen uit het Kremlin Mu seum in Moskou schetst Boy mans een beeld van het leven aan het hof van Peter de Grote. Dr. J. ter Molen, waarnemend directeur van Boymans, en Irina Rodimtseva, directeur van het Kremlin Museum, ondertekenen volgende week een overeen komst voor de tentoonstelling. Schatten van de Tsaar is één van de eerste activiteiten waarmee wordt herdacht dat Peter de Grote (1672-1725) drie eeuwen geleden een bezoek aan ons land bracht. De Russische tsaar ver liet St. Petersburg in 1696 voor een verblijf van een half jaar op de werven van de Verenigde Oostindische Compagnie in Am sterdam. Het zwaartepunt van de Peter de Grote Manifestatie ligt in 1996-1997, maar de ten toonstelling in Boymans begint dit jaar al. Uit het Kremlin Museum zullen onder meer een met diamanten en andere edelstenen bedekte kroon van Peter de Grote te zien zijn., Ook zijn de kunstvoorwer pen die de tsaar van de buiten landse ambassadeurs kreeg, te' bezichtigen. Daaronder bevindt zich ook het cadeau van de Ne derlandse vertegenwoordiger. Schatten van de Tsaar komt deels overeen met een presenta tie van drie jaar geleden in Bre men, die destijds 400.000 bezoe kers trok. De voor Boymans ge selecteerde voorwerpen zijn ech ter meer toegespitst op de relatie tussen de tsaar en Nederland. New York (ap) - Uit een Newyorkse opslagplaats is het complete levenswerk ge stolen van de kunstschilder Arbit Blatas. Het gaat in to taal om zo'n 200 schilderijen, waaronder een serie geïnspi reerd op de 'Drei Groseheno- per' van Bertolt Brecht en Kurt Weill. De kunstwerken werden uit een opslagplaats gestolen die de schilder had gehuurd in Manhat tan. De waarde van het levens werk van Blatas wordt geschat op twee miljoen dollar. De 82-jarige schilder werkte bijna een halve eeuw aan de 60 schilderijen uit de serie 'Drei Groschenoper'. De serie zou aan een nieuw te bouwen museum in de geboorteplaats van de compo nist Kurt Weill, Dessau, ge schonken worden. Weill schreef de muziek voor het stuk van Brecht. De diefstal werd door Blatas en zijn echtgenote, de voormalige operazangeres Regina Resnik, op drié januari ontdekt. Naast de schilderijen werd ook een jurk van Resnik gestolen die ze tij dens optredens in de Metropoli tan Opera had gedragen. De 72-jarige sopraan trad van 1944 tot 1983 in de opera op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23