Hooimeij er-groep op eigen benen
NOG?
Opel opent deze week prijsoffensief
H
;n
- I
ITJE
Vleeüs Holding Breda
versterkt zijn positie
Dinteloordse ui op hamburger McDonald's
Sociaal Fonds Bouw stort zich op verzekeringsmarkt
IAKKER JAN"
KEUZE
J STEM
ECONOMIE
A7
r>
,Savli%
Britse Allied Domecq laat na Oranjeboom nu ook Europese bakkerijen los
Acties dreigen
in de metaal
VOOR
BIJ:
3n-Tel. 01150-19817
Met overname van Eindhovens bedrijf
-üenm-
ONDERNEMEN
KOP MUNT
Dae-who?
ECONOMIE kort
DINSDAG 31 JANUARI 1995
31 JANUARI 1995
10,40
55,00
I 58,00
16,80
45,80
16,50
46,20
I 45,20
I 40,60
I 27,20
61,00
8,80
9,50
163,50
I 54,50
I 48,80
I 62,50
113,00 f
147,00
125,50
1,00
f50,50
137,80
76,00
k 36,00
139,50
I 34,80
173,10
I 48,50
173,20
I 89,50
136,50
17 3,20
|51,70
38,50
119,80
29,50
1 4,90
■36,40
159,40
132,50 d
■29,40
■34,30
1 7,40
110,00
43,00
£1,70
Toshiba Corp.
Union Carbide
Union Pacific
Unisys
USX Marathon
US West
Westinghouse
Woolworth
Xerox Corp.
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer tel.tel
amoco corp
asarco ine.
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chrqurta
Chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel,tel.
kim airlines
mcdonnell
merek co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
500,00
27,70
27,20 1
48,50
48,20
8,40
9,00
16,20
16,00
38,00
39,00
14,00
14,00 d
15,50
15,50
104,20
104,00
27/01 30/01
35% 35%
37 38%
49 49%
58 57
27% 27
16% 15
45% 44%
13% 13%
46% 45%
13 12
44% 44%
41% 40%
28% 28%
33% 33
54% 53%
48 49%
62% 62%
25% 24%
50% 51%
37% 37%
35% 35%
102% 101
72% 71%
89% 88
27% 27%'
50% 50%
38% 39%
87% 86
25 25
31% 31%
113% 113
45% 44%
18% 18%
61% 61%
36% 36%
65 63%
13 13
16% 16%
15% 15
Door Rob van Ginneken
Breda - Met in enkele geval
len spectaculaire prijsverla
gingen binnen de Astra- en
Vectra-modellenlijn, het op
waarderen van de Corsa en
de introductie van een be
taalbaarder basisversie van
de luxe Omega opent Opel
vanaf deze week over de hele
linie een prijsoffensief.
Kennelijk onder druk van de
concurrentie komt Nederlands
grootste automerk daarmee te-
rug op uitspraken die vorig jaar
zijn gedaan. Opel-topman Wim
de Heer deelde toen mee dat zijn
merk in principe niet zou mee
doen aan de prijzenslag. Hij rea
geerde daarmee op de aanzienlij
ke prijsverlaging van vrijwel alle
Volkswagen-modellen, waarmee
VW importeur Pon toen voor
sensatie in de markt zorgde. Het
toen nog snel slinkende VW-
marktaandeel groeit inmiddels
inderdaad weer als kool.
Ook Ford deelt gevoelige tikken
uit. Zo stootte de Mondeode
Vectra onlangs van zijn troon als
best verkochte auto in zijn klas
se. Ook de nieuwe Scorpio is
goed ontvangen en van de Es
cort, deze week gelanceerd,
wordt het een en ander ver
wacht.
Opel maakt het nieuwe prijsbe
leid in de loop van deze week
tijdens de AutoRAI bekend,
maar uit eigen onderzoek is al
duidelijk geworden dat het in
grijpende maatregelen betreft.
Het meest spectaculair is de
prijsverlaging van de Astra Ca-
brio. Naar we in dealerkringen
vernemen met een bedrag van
zo'n vijf mille.
De belangrijkste effecten wor
den echter verwacht van een
aanzienlijke prijsverlaging van
de Vectra - zo'n duizend gul
den - en de vijfdeurs Astra. Die
laatste krijgt dezelfde prijs als
de driedeurs. Om beter weer
woord te kunnen bieden aan de
nieuwe VW Polo wordt de Opel
Corsa bovendien opgewaar
deerd.
Opmerkelijk is verder de intro
ductie van een Omega met een
wat eenvoudiger tweelitermotor,
voor een prijs die even boven de
vijftig mille zal liggen. Het lijkt
duidelijk dat de introductie van
de nieuwe Ford Scorpio - met
een vergelijkbare basismotor -
hierbij een rol speelt. De Omega
komt bovendien in een station
wagonversie die even veel gaat
kosten als de sedan.
Wim de Heer: „Met de Cabrio
moesten we inderdaad wel een
forse stap nemen om de Golf
Cabrio van repliek te dienen.
Maar verder gaan we de strijd
toch niet aan op het pure prijsni
veau, maar vooral met value for
money. De Corsa hebben we om
optische redenen net onder de
vijfentwintig mille gebracht.
Ook bij Astra en Vectra is het
belangrijkste thema toch dat je
meer waar voor je geld krijgt."
slotkoers gistsron
gedaan/bieden
bieden en ex dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
57,50
1074
1,20
1,10
60,00
359
1,50
1,40
52,50
344
7,70 a
7,90
105,00
'205
3,50 a
2,60
140,00
139
8,00
5,50
145,00
145
5,30
3,50
18,00
149
0,30
0,20
19,00
150
0,20 a
0,10
18,00
150
2,30
2,30
410,00
152
6,70
5,50
415,00
1152
3,70
3,00
420,00
243
2,00
1,20
430,00
642
0,20
0,30
440,00
214
2,20 b
2,00
400,00
172
0,60
0,70 k
405,00
570
1,30
1.301
410,00
645
2,40
2,5'
415,00
453
4,40
4,F
8.'
i'
420,00
602
7,20
>.u
12,50
260
0,60
1,
12,50
134
1,10
no
45,00
42,50
314
314
2,40
1,90 a
85,00
164
2,50
75,00
80,00
85,00
162
149
143
1,90
2,80
1,80
t D ex
it vq0.
47,50
696
0,90
o'e v,ar
99,00
200
4,80 a
4,het
p
95,00
85,00
230
566
4,60
8,50
90,00
226
4,50
6,01
95,00
641
2,20
2,9(MlC
80,00
150
15,50
17,60
95,00
275
7,10
7,80
100,00
922
5,40
5,70
90,00
197
4,00
3,40
95,00
146
6,50
5,50
190,00
197
4,20
3,50
195,00
326
4,40 b
4,10
200,00-
221
4,10
3,60
190,00
139
1,00
1,20
55,00
270
3,20
2,90
35,00
308
23,20
23,00
55,00
713
11,90
11,80 b
50,00
200
0,80 a
0,70
52,50
140
1,40
1,50
740,00
135
3,60
4,50
205,00
196
0,90
1,00
150
0,31 a
0,40
Barendrecht - Het Britse drankconcern Allied Domecq, dat
nog maar kortgeleden brouwerij Oranjeboom verkocht, gaat
zijn Europese bakkerijen verzelfstandigen. Belangrijkste on
derdeel van deze Continental Bakeries is de Barendrechtse
bakkerij-groep Hooimeijer.
Hooimeijer, dat bekende pro-
dukten maakt als Haust-toast en
Bussink-koek, komt daarmee in
handen van participatiemaat
schappij CVC en management.
De bakkerij-groep heeft onder
andere vestigingen in Roosen
daal (Brink) en Rucphen (Baart-
mans), waar tweehonderd men
sen werken. Het is niet uitgeslo
ten dat de groep naar de Am
sterdamse effectenbeurs stapt,
heeft Hooimeijer-woordvoerder
P. van der Linden gisteren be
vestigd.
J, Timmer, topman van Hooime-
Den Haag (anp) - In de metaal
nijverheid (ruim 300.000 werk
nemers) dreigen acties. De In
dustriebond FNV heeft de werk
gevers gisteren een ultimatum
gesteld.
Als zij voor volgende week
maandag niet aan de vakbonds-
eisen tegemoet komen, roept de
bond zijn leden op om in actie te
'■omen. Stakingen worden niet
,';tgesloten. Het ultimatum van
Industrie- en Voedingsbond
V volgt waarschijnlijk later
e week.
Industriebond FNV verwijt
'erkgeversorganisatie FWM
de daarbij aangesloten
:he-organisaties in de nieu-
collectieve arbeidsovereen-
.st louter verslechteringen te
.en opnemen. Over wensen
i J" i de vakbonden - onder meer
betering van de werkgelegen-
jd, een loonsverhoging en
iiaidhaving van de vut - wenst
FWM al helemaal niet te
praten, stelt de onderhandelaar
van de FNV-bond, S. van Hoek,
in de brief aan de werkgevers.
Wanneer 'eventuele acties ge
voerd zullen worden, is nog niet
bekend. De vakbonden moeten
hun leden nog raadplegen.
ijer wordt de bestuursvoorzitter.
Hooimeijer bezit fabrieken in
Amsterdam (Haust-toast), De
venter (Bussink-ontbijtkoek),
Barendrecht (beschuit), Goirle,
Roosendaal en Rucphen (ban
ket). Daarnaast behoren de Bel
gische onderneming Tecribel uit
Buizingen, A. Krombach, HIG
(beide Duitsland) en Picard
(Frankrijk) tot de Europese bak
kerij-groep.
De aandelen van Continental
Bakeries komen voor het over
grote deel in handen van partici
patiemaatschappij CVC Capital
Partners, een onderdeel van Citi
corp. De groep met zo'n 1200
werknemers, waarvan 570 in Ne
derland, wil zich zo'n vijf jaar
lang 'ontwikkelen'. Vooral ac
quisities moeten voor een verste
viging van de Europese markt
positie zorgen. Daarna komt een
beursgang naderbij. Vooral Am
sterdam maakt een goede kans.
Het hoofdkantoor van de nieuwe
maatschappij komt immers in
Barendrecht, zo zegt Van der
Linden.
Allied Domecq is al enige tijd
bezig met een concentratie op
zijn kernactiviteiten. Al eerder
verkochten de Britten brouwerij
Oranjeboom aan het Belgische
Interbrew. De onderhandelingen
over de 'buy-out' zijn waar
schijnlijk binnen enkele maan
den afgerond.
Van der Linden is blij met de
verzelfstandiging. „Het werd
steeds duidelijker dat Allied zich
wilde concentreren op zijn ster-
ke-drankactiviteiten. De bakke
rijen behoorden niet meer tot de
kern. Als we waren gebleven,
zou het kunnen dat de investe
ringskraan werd dichtgedraaid.
Continental Bakeries is een van
de grotere ondernemingen in Eu
ropa op het gebied van toast,
beschuit en banket. In Frankrijk
opereert de onderneming onder
de merken Auga (broodvervan
ger) en Brink (beschuit en wa
fels). In Duitsland staan de mer
ken Hig en Auga in de schappen.
Hooimeijer behoorde sinds 1973
tot het Britse concern.
'an onze verslaggever
Ireda - De Meeüs Holding in Breda heeft zijn positie in
luid-Nederland als financiële dienstverlener aanzienlijk ver-
terkt door de NienhuisLuiten Holding uit Eindhoven over te
emen. Beide bedrijven zijn vooral actief op het gebied van
erzekeringen en onroerend goed.
die
Vcor
lij de nieuwe combinatie zijn
mensen in dienst (320 bij
feeüs en 60 bij NienhuisLuiten).
Ie samenvoeging heeft geen ge-
olgen voor de werkgelegenheid,
Idus Meeüs-directeur mr. J.
toertjes.
let de overname van Nienhuis-
uiten - met kantoren in Eind-
'oven en Helmond - krijgt
Meeus ook voet aan de grond in
ï-Brabant. Meeus heeft al
vestigingen in tien steden in
Midden- en West-Brabant, Zee
land en België (Antwerpen).
Geografisch geheel
«Uit marketing-technische over
wegingen is het aantrekkelijk
°ro in meerdere plaatsen actief
'e zijn. Maar die plaatsen moe-
jen dan wel een geografisch ge
heel vormen. Door deze samen
werking zijn we nu in heel Bra
bant en Zeeland vertegenwoor
digd," zegt Boertjes.
Behalve een grotere geografische
spreiding, betekent de overname
voor Meeus een versterking op
de markt van bedrijfshuisves-
ting. „Daarin is NienhuisLuiten
een stuk verder dan wij," zegt
Boertjes.
Op assurantiegebied is Meeus
'eruit de grootste van de twee.
'erzekeringen vormen ook de
hoofdmoot van de nieuw groep.
•Ik denk dat 70 procent van
)nze activiteiten uit verzekerin
gen bestaat," aldus Boertjes. Hij
de totale premie-omzet
'e groep op 150 miljoen
gulden per jaar.
Behalve onroerend goed en ver
zekeringen omvat Meeüs ook ze
ven toeristische reisbureau's, een
zakenreiskantoor en een finan
cieringsmaatschappij gericht op
particulieren. In de nieuwe com
binatie vallen al deze activitei
ten onder de financiële top-hol
ding Meeüs.
NienhuisLuiten wordt een sub
holding waarin de onroerend-
goed-activiteiten van de combi
natie worden ondergebracht. De
klanten in West- en Midden-
Brabant en Zeeland zullen van
dat laatste weinig merken, om
dat de kantoren gewoon de
naam Meeüs zullen blijven dra
gen.
Peter Rijnberg met zijn dochter Hester, die ook in het Dinteloordse bedrijf werkt.
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
Van onze verslaggever
Paul Verlinden
Dinteloord - Amper tien se
conden houden mijn ogen
stand in het oneerlijke ge
vecht tegen de duizenden
vers geschilde uien. „Niet
wrijven, dan valt het wel
mee," zegt Peter Rijnberg
bemoedigend.
Door de betraande oogleden zie
ik naakte uien van de schilma-
chine naar het snijapparaat
kruipen. Vlijmscherpe mesjes
hakken de uien in snippers die
even later in één-ponds-zakjes
gemikt worden, klaar voor
transport naar binnen- en bui
tenland.
Peter Rijnberg is directeur van
Peter BV, een bedrijf (achttien
werknemers) aan de provincia
le weg tussen Dinteloord en
Steenbergen. Hier worden ruim
vierduizend ton uien per jaar
geschild. Grootste en opmerke
lijkste klant van Peter BV is de
fastfood-keten McDonald's. Al
le quarterpounders - een vere
delde hamburger - die bij de
McDonald's-vestigingen in Ne
derland, België, Duitsland en
Zweden over de toonbank
gaan, zijn voorzien van 'Dinte
loordse' uitjes.
Het contract met McDonald's
was voor Peter BV eind jaren
tachtig dé impuls die het be
drijf nodig had. „De eerste ja
ren was het kantje boord," zegt
Rijnberg, die in 1987 begon met
het verhandelen van gedroogde
groenten en het op kleine
schaal schillen en snijden van
uien. „We moesten veel pio
nierswerk verrichten. Dat kost
te veel tijd en geld. Pas toen we
na een paar jaar enkele grote
klanten kregen, begon het be
drijf te draaien."
Een van die klanten was Mc
Donald's, in eerste instantie al
leen de vestiging in Breda,
maar al snel kwamen er meer
dere filialen in contact met
Peter BV en nu zijn zo'n dui
zend vestigingen in binnen- en
buitenland afnemer. „Voor de
gewone hamburgers van McDo
nald's worden gedroogde uien
gebruikt, maar voor de quar-
terpounder wilde men graag
verse uien. Die hebben toch iets
IN HET MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF
extra's, vooral wat betreft de
brosheid," zegt Rijnberg.
Door het succes van de uien,
heeft Rijnberg de handel in
gedroogde groenten inmiddels
vaarwel gezegd. Het zijn alleen
nog geschilde, al dan niet ge
sneden, uien die het bedrijf
verlaten. Bijna de helft van de
produktie, gaat nu naar McDo
nald's. De andere helft is be
stemd voor cateringbedrijven,
grootkeukens en restaurants,
waaronder een aantal Pizza
hut-vestigingen in Duitsland.
Peter BV levert nauwelijks aan
de voedingsmiddelenindustrie,
waarin ook veel uien verwerkt
worden in soepen, sauzen,
kant-en-klaarmaaltijden etc.
„Daar zijn wij eigenlijk iets te
duur voor. Wij richten ons op
een hoger marktsegment. Aan
onze produkt worden bepaalde
eisen gesteld, zoals versheid,
houdbaarheid en de manier van
snijden."
Rijnberg, zelf afkomstig uit een
Zeeuwse telersfamilie, koopt de
uien in van telers uit heel Ne
derland. Aangekomen in Din
teloord worden ze opgeslagen
in koelcellen om vervolgens in
het fabriekje geknipt en ge
schoren te worden. Elke ui
wordt handmatig in de schil-
machine gelegd, daarna gecon
troleerd, gewassen en gekoeld
in ijswater. De uien worden
gesneden met machines die het
bedrijf zelf ontwikkeld heeft,
voor een deel met behulp van
het Innovatiecentrum.
De distributie van de uien
wordt deels zelf gedaan door
Peter BV. Dagelijks rijden van
af Dinteloord twee vrachtwa
gens rechtstreeks naar de afne
mers of naar verdeelcentra die
voor de verdere distributie zor
gen. De dagelijkse verzending
is nodig omdat het een vers
produkt is, bovendien willen de
afnemers zo weinig mogelijk
met voorraden zitten.
Peter BV draait momenteel een
omzet van een kleine vijf mil
joen gulden per jaar. Verdere
groei ligt in het verschiet. „Er
zijn nu 110 McDonald's-vesti-
ging in Nederland, over vijf
jaar moeten dat er 200 zijn en
die hebben allemaal uien no
dig."
Terug naar het begin van het
verhaal: de aanslag van de ge
schilde uien op de ogen en de
slijmvliezen. „Dat is inderdaad
een probleem," zegt Rijnberg.
„Ook de mensen die hier wer
ken hebben daar dagelijks in
meer of mindere mate last van.
Je kunt het probleem wel ver
zachten door bijvoorbeeld bete
re ventilatie, meer pauzes,
maar een echte oplossing is er
niet. Het enige wat je kunt
doen, is nog meer machinaal
verwerken."
Amsterdam (anp) - De commerciële
verzekeraars hebben uit onverwachte
hoek concurrentie gekregen. Het So
ciaal Fonds Bouwnijverheid (SFB),
tot nu toe belast met de werknemers
verzekeringen in de bouw, ziet brood
in de assurantiemarkt.
In alle stilte startte het SFB eind 1994
met een nieuw dochterbedrijf, de SFB
Verzekeringsgroep. Deze commercieel
werkende onderneming richt zich in eer
ste instantie op schade- en levensverzeke
ringen voor werknemers in de bouwnij
verheid. Maar de kans bestaat dat de
maatschappij haar werkterrein danig
verbreedt.
„Wij sluiten niets uit," zo antwoordde
een woordvoerster op de vraag of de SFB
Verzekeringsgroep in de toekomst aan
auto- of inboedelverzekeringen wil doen.
En ook de doelgroep kan wat haar betreft
groter worden dan de huidige 240.000
mensen die in de bouw en aanverwante
sectoren werken. Alle Nederlanders bij
voorbeeld? „Wij sluiten niets uit," klinkt
het nogmaals.
Het SFB is er in ieder geval in geslaagd
een man uit de commerciële hoek aan te
trekken. G. van Diepen was tot medio
1994 directeur van UAP Schade. Hij geeft
samen met SFB-directeur J. Schouten
leiding aan de 100 vaste en 35 tijdelijke
krachten van de nieuwe verzekerings
dochter.
De stap van het het bouwfonds komt niet
uit de lucht vallen. De verzekeringswe
reld is de laatste jaren toch al danig in
beweging. Eerst heeft de overheid de
grenzen tussen de ziekenfondsen en par
ticuliere zorgverzekeraars geslecht.
De laatste tijd begeven diverse pensioen
fondsen zich op het pad van de branche
vreemde activiteiten, zoals levensverze
keringen, spaarloon en zorgverzekerin
gen.
Aan de andere kant'ligt het in de lijn der
verwachtingen dat commerciële- maat
schappijen als Centraal Beheer, Delta
Lloyd en Nationale Nederlanden zich
kunnen storten op de werknemersverze
keringen (zoals ww en wao), tot nu toe
het exclusieve domein van de door werk
gevers en werknemers bestuurde sociale
fondsen.
De maatregel van het SFB lijkt dan ook
in de eerste plaats defensief van aard.
Van Diepen zegt daarover: „Wij halen
niet een stuk van de markt weg, maar
proberen een stukje te behouden van de
markt die door privatisering vrijkomt
voor verzekeraars. Het zou kapitaalsver
nietiging bij ons zijn en verlies van werk
gelegenheid als wij dat verlies niet zo veel
mogelijk zouden opvangen."
Neen, zo dus niet!
Vorige week heb ik
hier een lans gebro
ken voor een actief reclame-
beleid bij de Volvo-boys, krijg
ik als dank een pagina Dae
woo met als kop: 'Side impact
protection voor iedereen'.
We zien een huilende me
vrouw, met enigszins verwar
de haren, die zich aanvleit
tegen de schilden van een pe
lotonnetje me'ers. De vechta-
genten hebben hun helm ge
sloten en kijken strak voor
zich uit.
Ik heb nog zelden zo'n hu
morloze reclame gezien. Als
reclame emotie is, wat wil
meneer Daewoo dan dat ik
voel? Ik begrijp deze reclame
niet eens!
Natuurlijk, er is nog een tekst
die verhelderend moet wer
ken.
'De bescherming van side im
pact protection', luidt de eer
ste zin in de fraaie wending:
de bescherming van bescher
ming. Maar waaruit zou die
bescherming bestaan? Volvo
heeft het over een zijluchtzak,
maar het woord bag ont
breekt hier. Dus, veronderstel
ik, zal Daewoo waarschijnlijk
verstevigingsbalken in de por
tieren bedoelen. Ik mag er
naar raden. Maar waar slaan
die me'ers dan op? Hebben
die soms dat mevrouwtje net
voor rot gemept?
Het ergste moet nog komen.
Bij Daewoo kunnen ze rijmen
en lichten zonder hun hemd
op te lichten. De pay-off'U
bent toe, aan 'n Daewoo'.
Let op de komma! Hier moet
over nagedacht zijn. Zo kort,
zo krachtig. Leef met vlag en
wimpel, maar houdt het sim
pel. Zo ken ik er ook wel
eentje: Dae-who? Daewoo!
Die mogen ze voor een schap
pelijk prijsje wel overnemen.
Tenenkrommend dus.
Daewoo is geheel nieuw op
de Nederlandse markt. De
eerste stap op de markt bleek
meteen een uitglijder. Dae
woo nam de plaats op de gele
borsten van de Roda Juliana
Combinatie over van een in
opspraak geraakt advocaten
kantoor en zie: met de nieuwe
shirt-sponsor leed Roda met
een een zware 5-0 nederlaag.
We mogen de Koreanen ech
ter niet onderschatten. Want
concurrent Hyundai, dat tien
jaar terug de eerste auto's in
Nederland van de weg af zag
rotten omdat ze nooit van
Door Willem Reijn
pekelstrooiwagens hadden ge
hoord, revancheert zich op
een knappe manier.
Hyundai mikt heel bewust en
gericht op een degelijk pu
bliek met een hoog Ikea-ge-
halte. Keurig nette mensen,
die gespeend zijn van ook
maar een spatje avontuur. De
saaiste ex-Kadett-rijders zijn
geselecteerd. Dan heb je trou
wens altijd nog ongeveer de
helft van het Nederlandse
volk te pakken.
Zij kiezen voor een Hyundai.
Niet alleen omdat Hyundai
een opvallend onopvallende
auto presenteert, waarin een
burgervrouwtje overigens nog
heel ondeugend (oh la la!)
een mooi kontje weet te ont
dekken.
Neen, Hyundai gooit er een
opmerkelijke bedrijfsreclame
tussendoor. De Koreaan
komt er aan. Het concern laat
zien dat we hier niet te maken
hebben met een onbekende,
beginnende autoproducent uit
een of ander vaag Aziatisch
land.
Integendeel: Hyundai is een
groot, modern bedrijf met
veel robots, dat van plan is de
hele wereld te veroveren met
zijn produkten. Een auto en
een bedrijf die u kunt vertrou
wen.
Ook hier geen spatje humor.
Maar wel een oerdegelijke
Hollandse emotie: doe maar
gewoon, dan doe je al gek
genoeg.
En kijk eens wat u krijgt: voor
32.495 gulden een auto met
die vermaledijde side impact
protection (wat dat dus moge
zijn), stuurbekrachtiging, air
bag, centrale deurvergrende
ling, verstelbaar stuur, elektri
sche ramen en anti-diefstal
startonderbreker. Zo zijn de
Japanners ook begonnen.
Ik geef toe: het leven wordt er
niet vrolijker op. We mogen
ons voorbereiden op een hu
morloze nucleaire winter.
Ford Europa maakt weer winst
Davos - Ford Europa heeft na drie jaren van verlies weer winst
gemaakt. In de eerste drie kwartalen van 1994 is 337 miljoen
dollar (650 miljoen gulden) verdiend.
In 1992 en 1993 werden verliezen geboekt van respectievelijk
407 miljoen dollar en 647 miljoen dollar. De volledige cijfers
over 1994 worden later deze week bekend gemaakt.
'Hoechst koopt farmaciebedrijf van Dow'
New York - Het Duitse concern Hoechst onderhandelt over de
verwerving van een meerderheidsbelang in het Amerikaanse
farmaciebedrijf Marion Merrell Dow, dat nu nog voor 71
procent eigendom is van Dow Chemical. De partijen zijn dicht
bij een akkoord, zo heeft The Wall Street Journal gisteren
gemeld.
Hoechst zal vele miljarden moeten betalen. De beurswaarde van
Marion Merrell bedraagt 6,7 miljard dollar (f 11,3 miljard). De
omzet nam vorig jaar toe van 2,8 tot 3,1 miljard dollar, maar de
nettowinst daalde met 11 procent tot 438 miljoen dollar.
Ohra vergroot winst met 14 procent
Arnhem - Ohra Groep (verzekeringen, bancaire activiteiten)
heeft vorig jaar zijn winst vergroot met 14 procent tot f 32,8
miljoen. Dit jaar zal het resultaat met naar schatting 10 procent
stijgen. Schade en reizen waren vorig jaar negatief. De definitie
ve cijfers worden in juni bekendgemaakt.
Mercedes Nederland meer dan tevreden
Amsterdam - Merdeces-Benz Nederland is meer dan tevreden
over de gang van zaken in het afgelopen jaar. De in Utrecht
gevestigde importeur verkocht vorig jaar 10.059 auto's in
Nederland, 33 procent meer dan in 1993. President-directeur M.
von Coerper zei gisteren in Amsterdam dat des te verheugender
te vüiden, omdat de totale Nederlandse markt met een veel lager
percentage groeide.
'Tijdslimiet monetaire unie niet gehaald'
Parijs - Doordat de meerderheid van de lidstaten de criteria niet
haalt zal de EU op 1 januari 1997 niet met de monetaire unie
van start kunnen gaan. Dat heeft Wim Duisenberg, president
directeur van de Nederlandsche Bank, gisteren gezegd in een
interview met de Franse krant Le Monde.
In het Verdrag van Maastricht was bepaald dat de lidstaten hun
begrotingstekorten zo ver zouden terugdringen en andere mone
taire maatregelen zouden nemen dat de monetaire unie in 1997
van kracht zou kunnen worden.
Maar alleen Duitsland, Nederland, Luxemburg, Oostenrijk en
mogelijk Frankrijk halen die tijdslimiet, aldus Duisenberg. Hij
pleitte er voor de invoering van de monetaire unie twee jaar op
te schorten, omdat er in 1999 wel een meerderheid zal zijn.
0
FNV' wil af van instaploon supermarkten
Woerden - De Dienstenbond FNV wil af van het instaploon in
de cao voor supermarkten. Deze loonschaal tussen het mini
mumloon en de laagste loonschaal is bedoeld om extra werk te
scheppen voor langdurig, vaak ongeschoolde werklozen. Het
'banenplan' werk volgens de bond niet.
De werkgeversorganisaties Vakcentrum en VGL zeggen nog niet
te weten of de aanloopschaal effect heeft gehad. Ze onderzoeken
dit momenteel. Op 15 maart beginnen de onderhandelingen over
een nieuwe cao voor de 175.000 supermarktmedewerkers. Mor
gen presenteert de Dienstbond FNV zijn cao-voorstellen.
Onderzoek schoenhandel/juweliers zuiden
Tilburg - Het Instituut voor Midden en Kleinbedrijf (IMK) Zuid
gaat in Brabant, Zeeland en Limburg de zorgelijke ontwikkelin
gen in de schoenen- en lederwarenbranche en bij juweliers
onderzoeken.
Daartoe worden dit jaar bij in totaal 2000 detaillisten be
drijf sanalyses verricht. De nadruk ligt daarbij op commerciële
en bedrijfseconomische toekomstmogelijkheden; ook het finan
ciële beleid bij de bedrijven wordt geanalyseerd.