Hooimeij er-groep op eigen benen NOG? Opel opent deze week prijsoffensief H ;n - I ITJE Vleeüs Holding Breda versterkt zijn positie Dinteloordse ui op hamburger McDonald's Sociaal Fonds Bouw stort zich op verzekeringsmarkt IAKKER JAN" KEUZE J STEM ECONOMIE A7 r> ,Savli% Britse Allied Domecq laat na Oranjeboom nu ook Europese bakkerijen los Acties dreigen in de metaal VOOR BIJ: 3n-Tel. 01150-19817 Met overname van Eindhovens bedrijf -üenm- ONDERNEMEN KOP MUNT Dae-who? ECONOMIE kort DINSDAG 31 JANUARI 1995 31 JANUARI 1995 10,40 55,00 I 58,00 16,80 45,80 16,50 46,20 I 45,20 I 40,60 I 27,20 61,00 8,80 9,50 163,50 I 54,50 I 48,80 I 62,50 113,00 f 147,00 125,50 1,00 f50,50 137,80 76,00 k 36,00 139,50 I 34,80 173,10 I 48,50 173,20 I 89,50 136,50 17 3,20 |51,70 38,50 119,80 29,50 1 4,90 ■36,40 159,40 132,50 d ■29,40 ■34,30 1 7,40 110,00 43,00 £1,70 Toshiba Corp. Union Carbide Union Pacific Unisys USX Marathon US West Westinghouse Woolworth Xerox Corp. Wall Street allied signal amer.brands amer tel.tel amoco corp asarco ine. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chrqurta Chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel,tel. kim airlines mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 500,00 27,70 27,20 1 48,50 48,20 8,40 9,00 16,20 16,00 38,00 39,00 14,00 14,00 d 15,50 15,50 104,20 104,00 27/01 30/01 35% 35% 37 38% 49 49% 58 57 27% 27 16% 15 45% 44% 13% 13% 46% 45% 13 12 44% 44% 41% 40% 28% 28% 33% 33 54% 53% 48 49% 62% 62% 25% 24% 50% 51% 37% 37% 35% 35% 102% 101 72% 71% 89% 88 27% 27%' 50% 50% 38% 39% 87% 86 25 25 31% 31% 113% 113 45% 44% 18% 18% 61% 61% 36% 36% 65 63% 13 13 16% 16% 15% 15 Door Rob van Ginneken Breda - Met in enkele geval len spectaculaire prijsverla gingen binnen de Astra- en Vectra-modellenlijn, het op waarderen van de Corsa en de introductie van een be taalbaarder basisversie van de luxe Omega opent Opel vanaf deze week over de hele linie een prijsoffensief. Kennelijk onder druk van de concurrentie komt Nederlands grootste automerk daarmee te- rug op uitspraken die vorig jaar zijn gedaan. Opel-topman Wim de Heer deelde toen mee dat zijn merk in principe niet zou mee doen aan de prijzenslag. Hij rea geerde daarmee op de aanzienlij ke prijsverlaging van vrijwel alle Volkswagen-modellen, waarmee VW importeur Pon toen voor sensatie in de markt zorgde. Het toen nog snel slinkende VW- marktaandeel groeit inmiddels inderdaad weer als kool. Ook Ford deelt gevoelige tikken uit. Zo stootte de Mondeode Vectra onlangs van zijn troon als best verkochte auto in zijn klas se. Ook de nieuwe Scorpio is goed ontvangen en van de Es cort, deze week gelanceerd, wordt het een en ander ver wacht. Opel maakt het nieuwe prijsbe leid in de loop van deze week tijdens de AutoRAI bekend, maar uit eigen onderzoek is al duidelijk geworden dat het in grijpende maatregelen betreft. Het meest spectaculair is de prijsverlaging van de Astra Ca- brio. Naar we in dealerkringen vernemen met een bedrag van zo'n vijf mille. De belangrijkste effecten wor den echter verwacht van een aanzienlijke prijsverlaging van de Vectra - zo'n duizend gul den - en de vijfdeurs Astra. Die laatste krijgt dezelfde prijs als de driedeurs. Om beter weer woord te kunnen bieden aan de nieuwe VW Polo wordt de Opel Corsa bovendien opgewaar deerd. Opmerkelijk is verder de intro ductie van een Omega met een wat eenvoudiger tweelitermotor, voor een prijs die even boven de vijftig mille zal liggen. Het lijkt duidelijk dat de introductie van de nieuwe Ford Scorpio - met een vergelijkbare basismotor - hierbij een rol speelt. De Omega komt bovendien in een station wagonversie die even veel gaat kosten als de sedan. Wim de Heer: „Met de Cabrio moesten we inderdaad wel een forse stap nemen om de Golf Cabrio van repliek te dienen. Maar verder gaan we de strijd toch niet aan op het pure prijsni veau, maar vooral met value for money. De Corsa hebben we om optische redenen net onder de vijfentwintig mille gebracht. Ook bij Astra en Vectra is het belangrijkste thema toch dat je meer waar voor je geld krijgt." slotkoers gistsron gedaan/bieden bieden en ex dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 57,50 1074 1,20 1,10 60,00 359 1,50 1,40 52,50 344 7,70 a 7,90 105,00 '205 3,50 a 2,60 140,00 139 8,00 5,50 145,00 145 5,30 3,50 18,00 149 0,30 0,20 19,00 150 0,20 a 0,10 18,00 150 2,30 2,30 410,00 152 6,70 5,50 415,00 1152 3,70 3,00 420,00 243 2,00 1,20 430,00 642 0,20 0,30 440,00 214 2,20 b 2,00 400,00 172 0,60 0,70 k 405,00 570 1,30 1.301 410,00 645 2,40 2,5' 415,00 453 4,40 4,F 8.' i' 420,00 602 7,20 >.u 12,50 260 0,60 1, 12,50 134 1,10 no 45,00 42,50 314 314 2,40 1,90 a 85,00 164 2,50 75,00 80,00 85,00 162 149 143 1,90 2,80 1,80 t D ex it vq0. 47,50 696 0,90 o'e v,ar 99,00 200 4,80 a 4,het p 95,00 85,00 230 566 4,60 8,50 90,00 226 4,50 6,01 95,00 641 2,20 2,9(MlC 80,00 150 15,50 17,60 95,00 275 7,10 7,80 100,00 922 5,40 5,70 90,00 197 4,00 3,40 95,00 146 6,50 5,50 190,00 197 4,20 3,50 195,00 326 4,40 b 4,10 200,00- 221 4,10 3,60 190,00 139 1,00 1,20 55,00 270 3,20 2,90 35,00 308 23,20 23,00 55,00 713 11,90 11,80 b 50,00 200 0,80 a 0,70 52,50 140 1,40 1,50 740,00 135 3,60 4,50 205,00 196 0,90 1,00 150 0,31 a 0,40 Barendrecht - Het Britse drankconcern Allied Domecq, dat nog maar kortgeleden brouwerij Oranjeboom verkocht, gaat zijn Europese bakkerijen verzelfstandigen. Belangrijkste on derdeel van deze Continental Bakeries is de Barendrechtse bakkerij-groep Hooimeijer. Hooimeijer, dat bekende pro- dukten maakt als Haust-toast en Bussink-koek, komt daarmee in handen van participatiemaat schappij CVC en management. De bakkerij-groep heeft onder andere vestigingen in Roosen daal (Brink) en Rucphen (Baart- mans), waar tweehonderd men sen werken. Het is niet uitgeslo ten dat de groep naar de Am sterdamse effectenbeurs stapt, heeft Hooimeijer-woordvoerder P. van der Linden gisteren be vestigd. J, Timmer, topman van Hooime- Den Haag (anp) - In de metaal nijverheid (ruim 300.000 werk nemers) dreigen acties. De In dustriebond FNV heeft de werk gevers gisteren een ultimatum gesteld. Als zij voor volgende week maandag niet aan de vakbonds- eisen tegemoet komen, roept de bond zijn leden op om in actie te '■omen. Stakingen worden niet ,';tgesloten. Het ultimatum van Industrie- en Voedingsbond V volgt waarschijnlijk later e week. Industriebond FNV verwijt 'erkgeversorganisatie FWM de daarbij aangesloten :he-organisaties in de nieu- collectieve arbeidsovereen- .st louter verslechteringen te .en opnemen. Over wensen i J" i de vakbonden - onder meer betering van de werkgelegen- jd, een loonsverhoging en iiaidhaving van de vut - wenst FWM al helemaal niet te praten, stelt de onderhandelaar van de FNV-bond, S. van Hoek, in de brief aan de werkgevers. Wanneer 'eventuele acties ge voerd zullen worden, is nog niet bekend. De vakbonden moeten hun leden nog raadplegen. ijer wordt de bestuursvoorzitter. Hooimeijer bezit fabrieken in Amsterdam (Haust-toast), De venter (Bussink-ontbijtkoek), Barendrecht (beschuit), Goirle, Roosendaal en Rucphen (ban ket). Daarnaast behoren de Bel gische onderneming Tecribel uit Buizingen, A. Krombach, HIG (beide Duitsland) en Picard (Frankrijk) tot de Europese bak kerij-groep. De aandelen van Continental Bakeries komen voor het over grote deel in handen van partici patiemaatschappij CVC Capital Partners, een onderdeel van Citi corp. De groep met zo'n 1200 werknemers, waarvan 570 in Ne derland, wil zich zo'n vijf jaar lang 'ontwikkelen'. Vooral ac quisities moeten voor een verste viging van de Europese markt positie zorgen. Daarna komt een beursgang naderbij. Vooral Am sterdam maakt een goede kans. Het hoofdkantoor van de nieuwe maatschappij komt immers in Barendrecht, zo zegt Van der Linden. Allied Domecq is al enige tijd bezig met een concentratie op zijn kernactiviteiten. Al eerder verkochten de Britten brouwerij Oranjeboom aan het Belgische Interbrew. De onderhandelingen over de 'buy-out' zijn waar schijnlijk binnen enkele maan den afgerond. Van der Linden is blij met de verzelfstandiging. „Het werd steeds duidelijker dat Allied zich wilde concentreren op zijn ster- ke-drankactiviteiten. De bakke rijen behoorden niet meer tot de kern. Als we waren gebleven, zou het kunnen dat de investe ringskraan werd dichtgedraaid. Continental Bakeries is een van de grotere ondernemingen in Eu ropa op het gebied van toast, beschuit en banket. In Frankrijk opereert de onderneming onder de merken Auga (broodvervan ger) en Brink (beschuit en wa fels). In Duitsland staan de mer ken Hig en Auga in de schappen. Hooimeijer behoorde sinds 1973 tot het Britse concern. 'an onze verslaggever Ireda - De Meeüs Holding in Breda heeft zijn positie in luid-Nederland als financiële dienstverlener aanzienlijk ver- terkt door de NienhuisLuiten Holding uit Eindhoven over te emen. Beide bedrijven zijn vooral actief op het gebied van erzekeringen en onroerend goed. die Vcor lij de nieuwe combinatie zijn mensen in dienst (320 bij feeüs en 60 bij NienhuisLuiten). Ie samenvoeging heeft geen ge- olgen voor de werkgelegenheid, Idus Meeüs-directeur mr. J. toertjes. let de overname van Nienhuis- uiten - met kantoren in Eind- 'oven en Helmond - krijgt Meeus ook voet aan de grond in ï-Brabant. Meeus heeft al vestigingen in tien steden in Midden- en West-Brabant, Zee land en België (Antwerpen). Geografisch geheel «Uit marketing-technische over wegingen is het aantrekkelijk °ro in meerdere plaatsen actief 'e zijn. Maar die plaatsen moe- jen dan wel een geografisch ge heel vormen. Door deze samen werking zijn we nu in heel Bra bant en Zeeland vertegenwoor digd," zegt Boertjes. Behalve een grotere geografische spreiding, betekent de overname voor Meeus een versterking op de markt van bedrijfshuisves- ting. „Daarin is NienhuisLuiten een stuk verder dan wij," zegt Boertjes. Op assurantiegebied is Meeus 'eruit de grootste van de twee. 'erzekeringen vormen ook de hoofdmoot van de nieuw groep. •Ik denk dat 70 procent van )nze activiteiten uit verzekerin gen bestaat," aldus Boertjes. Hij de totale premie-omzet 'e groep op 150 miljoen gulden per jaar. Behalve onroerend goed en ver zekeringen omvat Meeüs ook ze ven toeristische reisbureau's, een zakenreiskantoor en een finan cieringsmaatschappij gericht op particulieren. In de nieuwe com binatie vallen al deze activitei ten onder de financiële top-hol ding Meeüs. NienhuisLuiten wordt een sub holding waarin de onroerend- goed-activiteiten van de combi natie worden ondergebracht. De klanten in West- en Midden- Brabant en Zeeland zullen van dat laatste weinig merken, om dat de kantoren gewoon de naam Meeüs zullen blijven dra gen. Peter Rijnberg met zijn dochter Hester, die ook in het Dinteloordse bedrijf werkt. FOTO DE STEM/DICK DE BOER Van onze verslaggever Paul Verlinden Dinteloord - Amper tien se conden houden mijn ogen stand in het oneerlijke ge vecht tegen de duizenden vers geschilde uien. „Niet wrijven, dan valt het wel mee," zegt Peter Rijnberg bemoedigend. Door de betraande oogleden zie ik naakte uien van de schilma- chine naar het snijapparaat kruipen. Vlijmscherpe mesjes hakken de uien in snippers die even later in één-ponds-zakjes gemikt worden, klaar voor transport naar binnen- en bui tenland. Peter Rijnberg is directeur van Peter BV, een bedrijf (achttien werknemers) aan de provincia le weg tussen Dinteloord en Steenbergen. Hier worden ruim vierduizend ton uien per jaar geschild. Grootste en opmerke lijkste klant van Peter BV is de fastfood-keten McDonald's. Al le quarterpounders - een vere delde hamburger - die bij de McDonald's-vestigingen in Ne derland, België, Duitsland en Zweden over de toonbank gaan, zijn voorzien van 'Dinte loordse' uitjes. Het contract met McDonald's was voor Peter BV eind jaren tachtig dé impuls die het be drijf nodig had. „De eerste ja ren was het kantje boord," zegt Rijnberg, die in 1987 begon met het verhandelen van gedroogde groenten en het op kleine schaal schillen en snijden van uien. „We moesten veel pio nierswerk verrichten. Dat kost te veel tijd en geld. Pas toen we na een paar jaar enkele grote klanten kregen, begon het be drijf te draaien." Een van die klanten was Mc Donald's, in eerste instantie al leen de vestiging in Breda, maar al snel kwamen er meer dere filialen in contact met Peter BV en nu zijn zo'n dui zend vestigingen in binnen- en buitenland afnemer. „Voor de gewone hamburgers van McDo nald's worden gedroogde uien gebruikt, maar voor de quar- terpounder wilde men graag verse uien. Die hebben toch iets IN HET MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF extra's, vooral wat betreft de brosheid," zegt Rijnberg. Door het succes van de uien, heeft Rijnberg de handel in gedroogde groenten inmiddels vaarwel gezegd. Het zijn alleen nog geschilde, al dan niet ge sneden, uien die het bedrijf verlaten. Bijna de helft van de produktie, gaat nu naar McDo nald's. De andere helft is be stemd voor cateringbedrijven, grootkeukens en restaurants, waaronder een aantal Pizza hut-vestigingen in Duitsland. Peter BV levert nauwelijks aan de voedingsmiddelenindustrie, waarin ook veel uien verwerkt worden in soepen, sauzen, kant-en-klaarmaaltijden etc. „Daar zijn wij eigenlijk iets te duur voor. Wij richten ons op een hoger marktsegment. Aan onze produkt worden bepaalde eisen gesteld, zoals versheid, houdbaarheid en de manier van snijden." Rijnberg, zelf afkomstig uit een Zeeuwse telersfamilie, koopt de uien in van telers uit heel Ne derland. Aangekomen in Din teloord worden ze opgeslagen in koelcellen om vervolgens in het fabriekje geknipt en ge schoren te worden. Elke ui wordt handmatig in de schil- machine gelegd, daarna gecon troleerd, gewassen en gekoeld in ijswater. De uien worden gesneden met machines die het bedrijf zelf ontwikkeld heeft, voor een deel met behulp van het Innovatiecentrum. De distributie van de uien wordt deels zelf gedaan door Peter BV. Dagelijks rijden van af Dinteloord twee vrachtwa gens rechtstreeks naar de afne mers of naar verdeelcentra die voor de verdere distributie zor gen. De dagelijkse verzending is nodig omdat het een vers produkt is, bovendien willen de afnemers zo weinig mogelijk met voorraden zitten. Peter BV draait momenteel een omzet van een kleine vijf mil joen gulden per jaar. Verdere groei ligt in het verschiet. „Er zijn nu 110 McDonald's-vesti- ging in Nederland, over vijf jaar moeten dat er 200 zijn en die hebben allemaal uien no dig." Terug naar het begin van het verhaal: de aanslag van de ge schilde uien op de ogen en de slijmvliezen. „Dat is inderdaad een probleem," zegt Rijnberg. „Ook de mensen die hier wer ken hebben daar dagelijks in meer of mindere mate last van. Je kunt het probleem wel ver zachten door bijvoorbeeld bete re ventilatie, meer pauzes, maar een echte oplossing is er niet. Het enige wat je kunt doen, is nog meer machinaal verwerken." Amsterdam (anp) - De commerciële verzekeraars hebben uit onverwachte hoek concurrentie gekregen. Het So ciaal Fonds Bouwnijverheid (SFB), tot nu toe belast met de werknemers verzekeringen in de bouw, ziet brood in de assurantiemarkt. In alle stilte startte het SFB eind 1994 met een nieuw dochterbedrijf, de SFB Verzekeringsgroep. Deze commercieel werkende onderneming richt zich in eer ste instantie op schade- en levensverzeke ringen voor werknemers in de bouwnij verheid. Maar de kans bestaat dat de maatschappij haar werkterrein danig verbreedt. „Wij sluiten niets uit," zo antwoordde een woordvoerster op de vraag of de SFB Verzekeringsgroep in de toekomst aan auto- of inboedelverzekeringen wil doen. En ook de doelgroep kan wat haar betreft groter worden dan de huidige 240.000 mensen die in de bouw en aanverwante sectoren werken. Alle Nederlanders bij voorbeeld? „Wij sluiten niets uit," klinkt het nogmaals. Het SFB is er in ieder geval in geslaagd een man uit de commerciële hoek aan te trekken. G. van Diepen was tot medio 1994 directeur van UAP Schade. Hij geeft samen met SFB-directeur J. Schouten leiding aan de 100 vaste en 35 tijdelijke krachten van de nieuwe verzekerings dochter. De stap van het het bouwfonds komt niet uit de lucht vallen. De verzekeringswe reld is de laatste jaren toch al danig in beweging. Eerst heeft de overheid de grenzen tussen de ziekenfondsen en par ticuliere zorgverzekeraars geslecht. De laatste tijd begeven diverse pensioen fondsen zich op het pad van de branche vreemde activiteiten, zoals levensverze keringen, spaarloon en zorgverzekerin gen. Aan de andere kant'ligt het in de lijn der verwachtingen dat commerciële- maat schappijen als Centraal Beheer, Delta Lloyd en Nationale Nederlanden zich kunnen storten op de werknemersverze keringen (zoals ww en wao), tot nu toe het exclusieve domein van de door werk gevers en werknemers bestuurde sociale fondsen. De maatregel van het SFB lijkt dan ook in de eerste plaats defensief van aard. Van Diepen zegt daarover: „Wij halen niet een stuk van de markt weg, maar proberen een stukje te behouden van de markt die door privatisering vrijkomt voor verzekeraars. Het zou kapitaalsver nietiging bij ons zijn en verlies van werk gelegenheid als wij dat verlies niet zo veel mogelijk zouden opvangen." Neen, zo dus niet! Vorige week heb ik hier een lans gebro ken voor een actief reclame- beleid bij de Volvo-boys, krijg ik als dank een pagina Dae woo met als kop: 'Side impact protection voor iedereen'. We zien een huilende me vrouw, met enigszins verwar de haren, die zich aanvleit tegen de schilden van een pe lotonnetje me'ers. De vechta- genten hebben hun helm ge sloten en kijken strak voor zich uit. Ik heb nog zelden zo'n hu morloze reclame gezien. Als reclame emotie is, wat wil meneer Daewoo dan dat ik voel? Ik begrijp deze reclame niet eens! Natuurlijk, er is nog een tekst die verhelderend moet wer ken. 'De bescherming van side im pact protection', luidt de eer ste zin in de fraaie wending: de bescherming van bescher ming. Maar waaruit zou die bescherming bestaan? Volvo heeft het over een zijluchtzak, maar het woord bag ont breekt hier. Dus, veronderstel ik, zal Daewoo waarschijnlijk verstevigingsbalken in de por tieren bedoelen. Ik mag er naar raden. Maar waar slaan die me'ers dan op? Hebben die soms dat mevrouwtje net voor rot gemept? Het ergste moet nog komen. Bij Daewoo kunnen ze rijmen en lichten zonder hun hemd op te lichten. De pay-off'U bent toe, aan 'n Daewoo'. Let op de komma! Hier moet over nagedacht zijn. Zo kort, zo krachtig. Leef met vlag en wimpel, maar houdt het sim pel. Zo ken ik er ook wel eentje: Dae-who? Daewoo! Die mogen ze voor een schap pelijk prijsje wel overnemen. Tenenkrommend dus. Daewoo is geheel nieuw op de Nederlandse markt. De eerste stap op de markt bleek meteen een uitglijder. Dae woo nam de plaats op de gele borsten van de Roda Juliana Combinatie over van een in opspraak geraakt advocaten kantoor en zie: met de nieuwe shirt-sponsor leed Roda met een een zware 5-0 nederlaag. We mogen de Koreanen ech ter niet onderschatten. Want concurrent Hyundai, dat tien jaar terug de eerste auto's in Nederland van de weg af zag rotten omdat ze nooit van Door Willem Reijn pekelstrooiwagens hadden ge hoord, revancheert zich op een knappe manier. Hyundai mikt heel bewust en gericht op een degelijk pu bliek met een hoog Ikea-ge- halte. Keurig nette mensen, die gespeend zijn van ook maar een spatje avontuur. De saaiste ex-Kadett-rijders zijn geselecteerd. Dan heb je trou wens altijd nog ongeveer de helft van het Nederlandse volk te pakken. Zij kiezen voor een Hyundai. Niet alleen omdat Hyundai een opvallend onopvallende auto presenteert, waarin een burgervrouwtje overigens nog heel ondeugend (oh la la!) een mooi kontje weet te ont dekken. Neen, Hyundai gooit er een opmerkelijke bedrijfsreclame tussendoor. De Koreaan komt er aan. Het concern laat zien dat we hier niet te maken hebben met een onbekende, beginnende autoproducent uit een of ander vaag Aziatisch land. Integendeel: Hyundai is een groot, modern bedrijf met veel robots, dat van plan is de hele wereld te veroveren met zijn produkten. Een auto en een bedrijf die u kunt vertrou wen. Ook hier geen spatje humor. Maar wel een oerdegelijke Hollandse emotie: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En kijk eens wat u krijgt: voor 32.495 gulden een auto met die vermaledijde side impact protection (wat dat dus moge zijn), stuurbekrachtiging, air bag, centrale deurvergrende ling, verstelbaar stuur, elektri sche ramen en anti-diefstal startonderbreker. Zo zijn de Japanners ook begonnen. Ik geef toe: het leven wordt er niet vrolijker op. We mogen ons voorbereiden op een hu morloze nucleaire winter. Ford Europa maakt weer winst Davos - Ford Europa heeft na drie jaren van verlies weer winst gemaakt. In de eerste drie kwartalen van 1994 is 337 miljoen dollar (650 miljoen gulden) verdiend. In 1992 en 1993 werden verliezen geboekt van respectievelijk 407 miljoen dollar en 647 miljoen dollar. De volledige cijfers over 1994 worden later deze week bekend gemaakt. 'Hoechst koopt farmaciebedrijf van Dow' New York - Het Duitse concern Hoechst onderhandelt over de verwerving van een meerderheidsbelang in het Amerikaanse farmaciebedrijf Marion Merrell Dow, dat nu nog voor 71 procent eigendom is van Dow Chemical. De partijen zijn dicht bij een akkoord, zo heeft The Wall Street Journal gisteren gemeld. Hoechst zal vele miljarden moeten betalen. De beurswaarde van Marion Merrell bedraagt 6,7 miljard dollar (f 11,3 miljard). De omzet nam vorig jaar toe van 2,8 tot 3,1 miljard dollar, maar de nettowinst daalde met 11 procent tot 438 miljoen dollar. Ohra vergroot winst met 14 procent Arnhem - Ohra Groep (verzekeringen, bancaire activiteiten) heeft vorig jaar zijn winst vergroot met 14 procent tot f 32,8 miljoen. Dit jaar zal het resultaat met naar schatting 10 procent stijgen. Schade en reizen waren vorig jaar negatief. De definitie ve cijfers worden in juni bekendgemaakt. Mercedes Nederland meer dan tevreden Amsterdam - Merdeces-Benz Nederland is meer dan tevreden over de gang van zaken in het afgelopen jaar. De in Utrecht gevestigde importeur verkocht vorig jaar 10.059 auto's in Nederland, 33 procent meer dan in 1993. President-directeur M. von Coerper zei gisteren in Amsterdam dat des te verheugender te vüiden, omdat de totale Nederlandse markt met een veel lager percentage groeide. 'Tijdslimiet monetaire unie niet gehaald' Parijs - Doordat de meerderheid van de lidstaten de criteria niet haalt zal de EU op 1 januari 1997 niet met de monetaire unie van start kunnen gaan. Dat heeft Wim Duisenberg, president directeur van de Nederlandsche Bank, gisteren gezegd in een interview met de Franse krant Le Monde. In het Verdrag van Maastricht was bepaald dat de lidstaten hun begrotingstekorten zo ver zouden terugdringen en andere mone taire maatregelen zouden nemen dat de monetaire unie in 1997 van kracht zou kunnen worden. Maar alleen Duitsland, Nederland, Luxemburg, Oostenrijk en mogelijk Frankrijk halen die tijdslimiet, aldus Duisenberg. Hij pleitte er voor de invoering van de monetaire unie twee jaar op te schorten, omdat er in 1999 wel een meerderheid zal zijn. 0 FNV' wil af van instaploon supermarkten Woerden - De Dienstenbond FNV wil af van het instaploon in de cao voor supermarkten. Deze loonschaal tussen het mini mumloon en de laagste loonschaal is bedoeld om extra werk te scheppen voor langdurig, vaak ongeschoolde werklozen. Het 'banenplan' werk volgens de bond niet. De werkgeversorganisaties Vakcentrum en VGL zeggen nog niet te weten of de aanloopschaal effect heeft gehad. Ze onderzoeken dit momenteel. Op 15 maart beginnen de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de 175.000 supermarktmedewerkers. Mor gen presenteert de Dienstbond FNV zijn cao-voorstellen. Onderzoek schoenhandel/juweliers zuiden Tilburg - Het Instituut voor Midden en Kleinbedrijf (IMK) Zuid gaat in Brabant, Zeeland en Limburg de zorgelijke ontwikkelin gen in de schoenen- en lederwarenbranche en bij juweliers onderzoeken. Daartoe worden dit jaar bij in totaal 2000 detaillisten be drijf sanalyses verricht. De nadruk ligt daarbij op commerciële en bedrijfseconomische toekomstmogelijkheden; ook het finan ciële beleid bij de bedrijven wordt geanalyseerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7