'Wereldmuziek is meer waard' J: DE STEM Lucky Lotto Live vanuit Maastricht I Cineast Bert Haanstra krijgt Glazen Sleutel m gmm 'Romeo et Juliette overtuigt het publiek 'Mystiek en mysteriën' nieuwe zesdelige tv-serie bij de NCRV i Programma Uniek Scheepshistorisch Centrum komt in Lelystad Congres in Gent met optredens van veertien groepen in zes zalen en cafés Hans Peter Janssens derde Phantom STEM De Nigeriaanse trombonist Fesobi Olawiye (ex Fela Kuti) treedt met zijn internationale groep 'Feso Trombone' op in het Gravensteen. Congres van 10.00 tot 18.00 uur. Showcase: 19.00 uur, Feso Trombone (internationaal). Gravensteen (Veerleplein). 19.00 uur, Njava (Madagascar), zaal Anseele (ABVV/Vrijdagmarkt). 20.00 uur, Metin Toplar Levent AslamTurkiyem (Godshuishammeke). 20.00 uur, Sur Mestizo (ififernatfonaal)rDuke (Van Stopënberghestraat) 20.00 uur, Buadee Reggaeneration (Ghana/internationaal), Gravensteen. 21.00 uur, Weshm (Marokko), Gravensteen. 21.00 uur, Sangit (India/België), zaal Anseele. 21.00 uur, Dominic Kakolobango (Zambia), Trefpunt (Bij St. Jacobs). 22.00 uur, Ibidiklar (Turkije), Turkiyem. 22.00 uur, Largo (Marokko/België), Gravensteen. 22.00 uur, El Adoua (Marokko), Damberd (Koornmarkt). 23.00 uur, Conjunto Yanes (Puerto Rico/USA), Gravensteen of Duke. 23.00 uur, La Voix du Liban (Libanon/internationaal), zaal Anseele. 23.00 uur, Guyla (Hongarije), Trefpunt. Pablo Perez uit Puerto Rico is aan de telefoon. Met zijn dansor- kest Conjunto Yanes zou hij aan vankelijk optreden in het histo rische Gravensteen, maar 'there is a problem', legt Jan de Boever hem uit. Het optreden staat ge pland op elf uur 's avonds en om half een 's nachts moet alles stil en ontruimd zijn. Veel te kort, dus heeft Jan hem in café Duke neergezet. Daar kan wel minder publiek in, maar Pablo en zijn maats kunnen naar hartelust doorspelen. Daar voelt Pablo dus niets voor. Hij wil de ruimte voor zijn sal sa's, zijn boleros, zijn cumbia en merengue. De Boever beweegt hemel en aarde om hem te over tuigen, maar moet tenslotte be loven dat hij toch probeert het orkest in het kasteel te laten optreden. Zal niet eenvoudig zijn, weet Jan, want die eindtijd, daar zijn ze bij het Gravensteen nogal strikt in. In het dagelijks leven program meur van cultuurcentrum De Media in Eeklo, ligt De Boever er niet direct wakker van. Hij is wel wat gewend. Ook als het om wereldmuziek gaat, een genre dat in 'zijn' centrum veelvuldig te horen is. „In 1984 zijn we hier begonnen met rock. Maar zo in '86, '87 hadden we al de eerste Afrikaanse concerten. En nu steeds meer. Dikwijls niet goed koop, de transportkosten komen er altijd bij en dat maakt het duurder dan wanneer een groep van twintig kilometer ver moet komen. Maar door ook als agent te werken en samen te werken met andere centra, onder andere 't Beest in Goes, kunnen we de kosten drukken." Niet-Westers Hij begint te lachen, als hem wordt gevraagd naar eeri defini tie van 'wereldmuziek'. „Er is geen omschrijving voor te geven. Het is een term die is uitgevon den door de platenbusiness, om dat ze niet wisten hoe ze bepaal de muziek moesten klasseren. Op zichzelf is het een nietszeggende term, maar iedereen weet wat bedoeld wordt: niet-westerse muziek, die uit de eigen cultuur komt." Wereldmuziek leeft in België. En ook weer niet. „Je hebt 's zomers de grote festivals, Cactus, Sp hinx, de Gentse Feesten. Daar is veel wereldmuziek te horen. Maar verder heb je weinig podia die het genre vast programme ren. Drie, vier in heel Vlaande ren. En stedelijke migrantencen tra zoals dat in Gent hebben incidenteel ook concerten. Al leen is daar de doelgroep anders, de concerten zijn eigenlijk voor al voor de migranten zelf." Met het Gentse migranten cen trum heeft hij een van de mede organisatoren genoemd van het eerste Belgisch Wereldmuziek- congres. Naast De Media zijn daar verder cultuurcentrum De Gele Zaal in Gent en het Inter cultureel Centrum voor Migran ten in Brussel bij betrokken. Ge vieren kwamen zij tot de conclu sie dat er behoefte was aan een inhoudelijke bijeenkomst op het gebied van de wereldmuziek. Showcase „Zoiets is nooit eerder gebeurd in België. Het informele karak ter, elkaar leren kennen, is van belang, Maar ook het kunnen bespreken van een aantal 'to pics'. Dat gebeurt overdag, 's Avonds is er een 'showcase' van groepen die zich presenteren aan publiek en mensen uit de mu ziekwereld. Je zou het een beurs kunnen noemen. Geconcentreerd in zes zalen en cafés, op wande lafstand van elkaar." Op het congres komen zes the ma's aan de orde. Journalisten van De Standaard, De Morgen, de BRT en muziektijdschrift Gandalf praten over de rol van 'de media' met betrekking tot wereldmuziek. Voor het onder werp 'business' zijn vertegen woordigers van Sabam (Bel gische auteursrechten-organisa tie, te vergelijken met Buma in Nederland), platenboeren en -producers uitgenodigd. „Deze twee thema's zijn debat-gericht. Uiteraard vinden wij dat we reldmuziek te weinig aan bod komt", aldus De Boever. Bij de overige thema's ligt de nadruk meer op het uitwisselen van informatie. Zoals bij 'bron- Rotterdam (anp) - Cineast Bert Haanstra ontvangt heden in Rotterdam de Glazen Sleutel van de dit jaar van start gegane Rotterdamse Akademie voor de Cinematografie van filmer Pim de la Parra. De uitreiking heeft plaats onder auspiciën van het International Filmfestival Rotterdam. De la Parra beschouwt Haanstra als Nederlands filmpionier pur sang. De studenten aan de academie zullen Haanstra's korte film Glas dan ook als eerste voorbeeld van elementaire cinematografie ter bestudering voorgelegd krijgen, aldus De la Parra. De Rotterdamse Academie voor de Cinematografie, die sinds 1 januari bestaat, wil een praktijkschool zijn voor studenten en afgestudeerden van filmacademies, hogescholen voor de kunsten en andere kunstacademies. Zij krijgen de gelegenheid om gedurende een periode van minimaal vier maanden betrokken te zijn bij alle fases van het produktieproces van een fictiefilm. Het gaat daarbij om films die gemaakt worden door de la Parra's produktiemaatschappij United Film Video Pilots. Het produktie- programma voor dit jaar omvat drie lange fictiefilms: De Droom van een Schaduw, regie Pim de la Parra, Voetbaltechniek voor Dames, regie Lydia Hellman, en Vijf Akteurs op zoek naar de Regisseur, regie Carmen Nikolai. Zoetermeer/Lelystad (anp) - Er komt een Scheepshistorisch Centrum in Lelystad. Het centrum, dat in 1997 gereed moet zijn, komt naast het VOC-schip De Batavia. De totale kosten bedragen 10,6 miljoen gulden. In het nieuwe Scheepshistorisch Centrum worden het museum met werkplaatsen voor scheepsarcheologie, nu nog gevestigd in Ketelha ven in Dronten, met de afdeling onderwater-archeologie in Alphen aan den Rijn samengevoegd. Door samenwerking met de scheepswerf in Lelystad, die nu De Batavia en binnenkort De Zeven Provinciën bouwt, ontstaat een in de wereld unieke scheepshistorische presenta tie. De provincie Flevoland heeft aan Provinciale Staten voorgesteld 5,3 miljoen gulden bij te dragen. Van dit bedrag komt 4,2 miljoen gulden uit de Europese steun aan Flevoland en 1,1 miljoen uit provinciale middelen. De resterende 5,3 miljoen gulden komt voor rekening van het Rijk. Dat bedrag wordt gedekt uit het geld dat vrijkomt door het verlaten van het museum Ketelhaven en de afdeling onderwater-ar cheologie in Alphen aan den Rijn. Eind 1987 adviseerde de Monumentenraad aan de toenmalige minister van WVC dat scheeps- en onderwater-archeologie moesten worden samengevoegd. De minister onderschreef dit advies, maar stelde als voorwaarde dat het nieuwe centrum centraal en f. r bereikbaar moet zijn. Uiteindelijk werd gekozen voor de kw ,if- bij Lelystad. '™w.- L „Op een moderne vleugel ontaardt Mozart vaak in zoete poezeligheid" Ronald Brautigam, pianist nen': „Er zijn geen echte, gespe cialiseerde archieven. De infor matie is zeer verspreid. Er is wel van alles, maar weinig mensen weten waar je ervoor terecht kunt." Het onderwerp 'Wereld muziek en de niet-gouvernemen- tele organisaties', moet toch weer een debatje kunnen opleve ren. De Boever geeft alvast een voorzet. „Waar een debat meest al puur economisch is gericht, plaatsen wij daar tegenover: kijk eens naar de pure rijkdom. De culturele, de kunstzinnige rijk dom." Met de onderwerpen 'migranten cultuur' (sterke culturele identi teit, of juist meer integreren?) en 'Interculturele Filosofie' (hoe plaats je onze cultuur naast an dere culturen, niet erboven), wordt het congres besloten. Van af 19.00 uur zetten veertien groepen hun beste beentje voor in zalen, cafés en clubs. Met een passe-partout van 200 Bfr kan het publiek alle concerten bezoe ken, waarbij het zich in sommige gevallen niet, in andere gevallen, bij de 'luisterconcerten', wel stipt aan de aanvangstijden moet houden. Evenwicht De gepresenteerde groepen heb ben gemeen dat ze alle geheel of gedeeltelijk woonachtig zijn in België. De organisatoren hebben gestreefd naar evenwicht tussen modern en klassiek. „Het is wel een beetje het kroegentocht-idee, maar toch vooral ook een artis tiek gebeuren, want het is geen naastenliefde die we bedrijven. Aan de ene kant hebben we grote namen die heel wat weer klank hebben, daarnaast nieuw komers. De 'showcase' is voor organisatoren, platenfirma's en publiek bedoeld om ontdekkin gen te doen", aldus De Boever. Den Haag (anp) - Hans Peter Janssens is het derde Nederland se spook, The Phantom. Behalve Henk Poort en Ben Cramer treedt ook Janssens op in de titelrol van The Phantom of the Opera. Het is gebruikelijk dat bij een lang lopende produktie als de Phantom er voor elke rol een of meer vervangers zijn. Jansens (32) speelde zondag nog de rol van de Rus Anatoly in de musi cal Chess. Tussen de bedrijven van Chess door heeft hij voor zijn nieuwe rol gerepeteerd. Janssens volgde zijn opleiding aan de conservatoria van Brugge en Gent. Verder volgde hij stu dies in Engeland en de Verenig de Staten. Eerdere musical-erva ring deed Janssens op bij het Koninklijk Ballet van Vlaande ren, waar hij de rol van Padre speelde in de Man van la Man- cha. opera. Het eerste open doekje ging naar de solo van Juliette (Je veux vivre) ondanks het feit dat haar stem hier metallique klonk. Romeo's stemgeluid is aan de nasale kant, maar in de duetten vinden de beide stemmen elkaar en mengen mooi. De dictie laat wel iets te wensen over en de uitspraak van het Frans is ook niet altijd ideaal. Het muzikale evenwicht in de balkonscène komt goed over door een attent begeleidend or kest dat feilloos de recitatieve en melodieuse passages onder streept. Chris de Moor (Frère Laurent) pakt uit met het mooiste ver staanbare Frans en overtuigt als acteur en ook als zanger. Ook de mezzo-sopraan Marie-Ange To- dorovitch zet een goede vertol king neer van de page Stéphano. De invulling van de andere bij rollen is heel behoorlijk, hoewel er nogal eens intonatieproble men optreden. Indrukwekkend is het Italiaanse sfeerbeeld tijdens de huwe lijksplechtigheid tussen Paris en Juliette. Een massascène die extra uitkomt door het magistra le orgelspel. De warme kleuren maken, naar mate het drama vordert, plaats voor steeds somber ogende grijs- en blauwtinten. Het slottafereel toont dat alle elementen van de muziek in deze opera bijdragen aan een mooie analyse van men selijke emoties. ONTDEK DEVERSC Door Ronald Verstraten Schitterende decors bij Vlaamse Opera Gent - Vlaamse Opera - Ro meo et Juliette van Charles Gounod. Door symfonisch or kest en koor van de Vlaamse Opera en solisten. Regie: Ni colas Joël, Decor en kostuums: Carlo Tommasi. Muzikale lei ding Cyril Diederich. Gezien op vrijdag 27 januari. Nog te zien in Gent op 31/1, 2 en 4/2 en in Antwerpen 9, 11, 14, 17 en 19/2. Door Jeanette Vergouwen Het verhaal van Romeo en Julia is deels historisch. Gounod ge bruikt het toneelstuk van Shake speare die zich baseerde op de vertaling die Brooke maakte van de Franse versie. Het is de enige noodlotstragedie die Shakespea re schreef. Gounod benadrukt in de opera de liefde tussen twee jonge mensen en de essentie van Romeo et Juliette is bijna geheel vervat in de vier liefdesduetten. De twee geliefden lopen te plet ter tegen een vijandige en vol gens vaste patronen verlopende samenleving. Het libretto biedt mogelijkheden voor de regisseur. Naast de duetten zijn er een aantal massascènes die stuwend werken en de dramatiek onder strepen. Tommasi maakt goed gebruik van de kontrasten tus sen groepsscènes en duetten. Opvallend mooi in deze produk tie is de belichting (Bruno Boyer), zeer effectief, geraffi neerd en smaakvol. De decors zijn prachtig en de kleurkeuze van zowel decor als kostuums stijlvol. Direct bij de beginscène, waarin de strijd tussen de Capu- lets en de Montaigus wordt geïl lustreerd, valt op dat er met veel liefde aan het decor is gewerkt. Wellicht wat zwaar en beter uit komend op een groter podium, maar indrukwekkend door vorm, stijl en kleurkeuze. Het orkest verzorgt een gave vertolking van de partituur. De kleine instrumentale soli zijn verzorgd. Dirigent Cyril Die derich bezit een knappe slag techniek en zingt de teksten mee. Niets ontgaat hem en hij stimu leert zowel de instrumentalisten als de zangers. De akoestiek in de Gentse Opera is niet ideaal, er is enorm aan gesleuteld en met absorptie en reflectiepanelen zijn al vele te kortkomingen weggewerkt. Toch is het vreemd (voor hen die in de zijloges zitten) dat de tonen gaan dwarrelen, als een solist zich Duel tussen Tybalt en Romeo. over het podium beweegt. Het koor zorgt, zoals steeds bij de produkties van de Vlaamse Opera, voor levendige taferelen, er wordt op natuurlijke wijze geacteerd en de samenklank en balans is bewonderenswaardig. Mary Mills (Juliette) en Gran FOTO ANNEMIE AUGUSTIJNS Wilson (Romeo) brengen de ly risch sterke kanten van het werk goed over. Vokaal zijn de vier duetten de hoofdpijlers van de In Gent wordt op 11 fe bruari het eerste Belgisch Wereldmuziekcongres gehouden. Het congres zelf is overdag in het Ste delijk Migrantencentrum in de Kraankinders- straat. Journalisten, pro ducers, concertorganisa tors en cultuurspecialis ten praten over verschil lende thema's, 's Avonds treden er veertien groe pen op in het stadscen trum. DINSDAG 31 JANUARI 1995 DEEL D Veronica's Lucky Lotto Li ve zal vanavond geheel in het teken staan van de wa teroverlast in Limburg. Het programma komt live van uit het Holiday Inn Hotel aan de Maasoevers van Maastricht. De presentatoren Anita Wit- zier en Gijs Sta verman die in het wekelijkse spelprogramma blunderaars en pechvogels een tweede kans geven, zullen in deze speciale uitzending pro beren gedupeerde landgenoten een hart onder de riem te steken. Tevens zal Veronica in de vooravond via een directe beeldverbinding overschake len naar het noodgebied: om 19.00, 19.30 en 20.00 uur. Kij kers worden geattendeerd op een gironummer, waarop ze een geldbedrag kunnen stor ten voor de slachtoffers van de watersnood. Nederland 2, 20.30 uur Van onze rtv-redactie Is de Lijkwade van Turijn wel of geen vervalsing? Die vraag laat de Britse schrijver Ian Wilson maar niet los. In de eerste aflevering van de 6-delige NCRV-serie Mystiek en Mysteriën gaat Roel Oostra vanavond met hem op zoek naar de geschiedenis van het doek. Het fameuze stuk linnen, vereerd als de lijkwade van Jezus Christus, werd vijf jaar geleden door wetenschappers betiteld als een vervalsing uit 1300. Inmid dels staat deze conclusie weer volledig op losse schroeven, om dat volgens Russisch onderzoek de toegepaste koolstofanalyse er juist bij linnen lelijk naast kan zitten. Zeker als het doek ooit half is verbrand. Op het doek is, als een fotogra fisch negatief, vaag de afdruk van een gekruisigde te zien. Daarbij vallen de details op. Sporen van een geseling over het gehele lichaam, hoofdwonden als van een doornenkroon, een steekwonde in de zij en de won den van spijkers in handen en voeten. Misschien is de lijkwade wel vele eeuwen ouder dan de koolsto fanalyse doet vermoeden, denkt Ian Wilson. Zo vraagt hij zich af: hoe kan in Hongarije een afbeel ding van de lijkwade opduiken uit de 12de eeuw, 150 jaar voor dat het doek zou zijn vervalst. Als de lijkwade, zoals wordt be weerd, in Frankrijk zou zijn na gemaakt, hoe komen dan plan- tensporen uit het oosten van de Middellandse Zee en de woes- tijnrand in het Midden-Oosten erop terecht? Als het doek veel ouder is, waar om spreken de annalen dan niet van een relikwie die in de chris telijke religie centraal had moe ten staan. Of ging het om de allerheiligste relikwie van de oosterse orthodoxe kerk, de Mandylion, die bij de plundering van Constantinopel door Franse kruisvaarders in 1204 spoorloos verdween? Waarheid Wilson is er nog steeds niet uit. En volgens Oostra is dat mis schien maar beter ook. Ome het zoeken naar de waarhl vaak interessanter is dan waarheid zelf. Mystiek en de Mysterieën niet alleen over intrigerendf schijnselen, de reeks geef' een beeld van de mense, erdoor geobsedeerd zijn. Iff dere delen duikt Oostra C meer in de geheimen van de van Noach, de lijnen van N die alleen vanuit de lucht zi baar zijn, of de Dode Zee-Rol Oostra maakte de serie niet leen voor de NCRV, ook de BR WDR en Discovery Channel hafl- den bij voorbaat interesse. „Het avontuur van het onverklaarba re", omschrijft hij zelf zijn nieuwste werkstuk. Nederland 1,22.43 uur NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 09.00 Beestenboerderij (tot 09.30 (TT) Landen in Europa 09.50) 10.00 Ik Mik Loreland 10.20 Fjildblommen: it reid 10.40 Bidden 11.00 (TT) Bio-Bits onderbou 11.25 Tekst tv 13.59 Het Vragenuurtje Tweede Kamer 15.00 Tekst tv 16.20 Nieuws voor dove slechthorenden 16.28 Tee Vee Studio. Gast Heyting 16.59 Sporen: Oud worder over de laatste jaren van het lev 17.37 De Ren 8t Stimpy Sho matieserie 18.05 Boggle, spelletje 18.33 Thunderbirds, poppens 19.01 200 kilometer Weiss verslag schaatsmarathon 19.29 Backstage, magazine - wereld van glitter en glamour 20.00 (TT) Journaal 20.24 (TT) Weeroverzicht 20.31 Zo vader, zo zoon, spe 20.56 Blik op de weg, verk gazine 21.25 Televizier, actualiteiten 22.00 Rondom Tien 22.43 Mystiek en mysteriën tage: Het doek van Turijn 23.24 Orde op zaken, magazi beurs en financiën 23.52 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08j naai) 08.28 NOS-Journaal 08.33 Boggle, spelletje 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending AOV 09.08 Kook TV 09.29 Werelden: Doorzette! vijf stellen die het al 50 jaar me uithouden 10.19 Exotisch koken met k De Turkse keuken 10.49 (TT) Overgewicht te li 11.19 Hier en Nu, actualiteite 11.49 Rondom Tien. Thema: zin 12.31 Dinges, spelletje 13.00 Journaal 13.07 Lingo, spelletje 13.34 Kassa!, consumentenm 14.04 Deadline 14.40 Marco Polo, muitic magazine 15.05 In living color, comedy '.29 (TT) Yoy, portretten vai 10 (TT) Journaal 5 Nature on Track, natc faire JSKE EN WISKE: D HAMBONE Otf, 7 EG DIE. V/ \AJocEDE Ian Wilson en de lijkwade. FOTO NCRV

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16