45 Uur Show is topsport' Viola Holt en Catherine Keijl zijn aan duizendste aflevering toe Limburgse orkesten- wederom superieur Try-out Jan Rot onsamenhangend Jazz Festival Breda (25): 4niet méér maar nóg beter' DE STEM DE STEM Viola Holt en Catherine Keijl hebben de bekend ste duo-baan van Neder land: de presentatie van de 5 Uur Show, goed voor een miljoen kijkers. Samen stevenen ze af op de duizendste - extra lange - aflevering, aan staande woensdag. Tijd voor een dubbelinter- view. Twee Haagse da mes over hun show, zich zelf en elkaar. Over één ding zijn ze het roerend eens: „De 5 Uur Show is topsport. Je moet preste ren, of je in de stemming bent of niet." Door Maarten van de Rakt Het wordt een dubbelinterview met hindernissen. De dames bij eenbrengen in een lokaliteit heeft de moeilijkheidsgraad van een Gordiaanse knoop. Ook voor de huisfotograaf van RTL4 zijn de agenda's van het duo niet te sporen. Viola Holt ontvangt me 's middags in een verder leeg Indonesisch restaurant in Amersfoort, Catherine Keijl heeft een uur later even tijd in een leeglopende RTL4-studio. Tn hun komst naar de 5 Uur Show heeft de toenmalige pro grammadirecteur van RTL4, Ruud Hendriks de hand gehad. *Hij benaderde beide vrouwen destijds voor het middagmagazi ne. Viola, medebedenkster, heeft drie jaar voor de boeg, Catherine nog maar vier maanden. Voor de vacature-Keijl hebben zich zeker al vijftien kandidaten gemeld. Wat is de kracht van de 5 Uur Show? Viola: „De show is als het leven zelf. Een lach en een traan. Veel afwisseling. Herkenbaar en leer zaam. Met veel Het kan ook mij overkomen-gevoel. Het lijkt een licht ontspannend programma maar laat de mensen toch zien dat de wereld groter is, zoals met het Foster Parents Plan. Het is een live-programma, heerlijk. Dat is een sport. Je kunt op het gevoel van de dag gaan zitten." Catherine: „Het is ontzettend van de mensen. De kijkers vin den het hun 5 Uur Show. De snelheid is belangrijk, de afwis seling van informatie en amuse ment, het vaste patroon. Natuur lijk kunnen er altijd dingen be ter. Wat minder bumpers bij voorbeeld: dat zijn die riedeltjes muziek tussendoor, en wat min- Catherine Keijl: „Met een dagelijkse talkshow gaat mijn droom in vervulling.Viola Holt: „Ik heb altijd meer vragen dan antwoorden gehad. FOTO'S DIJKSTRA der applaus. Dat is een kwestie van smaak." Doorgeefluik Wat is jouw stempel? Viola: „Zoveel mogelijk de men sen aan het woord laten. Want om hen gaat het. Ik ben maar een doorgeefluik. Het is geen personalityshow. Ik zit er niet om mensen aan de grond te nagelen, ik-ben niet uit op jour nalistieke hoogstandjes. Men pikt het ook niet als je iemand afkraakt. Ik houd me verre van egotripperij. Ik sta voor wat ik doe, ik kan ook niet anders. Het publiek is niet dom en camera's zijn onverbiddelijk. Mensen her kennen echtheid meteen." Catherine: „Discussies over on derwerpen die iets met de maat schappij te maken hebben, zoals homo-paren met kinderen. Dat is typisch iets dat ik leuk vind en zelf aandraag. Als Reagan ver klaart dat hij lijdt aan de ziekte van Alzheimer, doen we daar iets mee. Inhaken op de actuali teit is belangrijk." Dieptepunten. Viola: „Echte dieptepunten heb ik eigenlijk niet. Als je het zelf moeilijk hebt, in de put zit, een knallende koppijn hebt of veer tig graden koorts, moet je toch beleefdheid en warmte uitstra len. Da's lastig." Catherine: „Mijn interview met Hidde Maas. Die heeft toen een stuk van zijn toneelstuk zitten opvoeren. En ik had dat niet in de gaten. Dat was zo vernede rend. Het getuigt van een enor me minachting voor de 5 Uur Show. Ik was geheel ontdaan. Als je zo neerkijkt op de show, en dat mag, moet je er ook niet in gaan zitten." De rol van routine. IViola: „Routine geeft je een jsteuntje in de rug. Erop drijven is onmogelijk. Je hebt je oren en ogen nodig om op te letten wat mensen zeggen en doen. Dat heeft ook te maken met respect en liefde voor je gasten. Elke keer is anders, hoewel dat mis schien niet zo lijkt. Je moet de kijker toch elke dag vast zien te houden. Dat is inventief en hard werken, hoor. Het heeft iets weg van een krant maken." Catherine: „Daarom stop ik er mee. Ik merk dat ik iets te gemakkelijk erover denk. Je moet het met heel je ziel en zaligheid doen. Ik zit soms te luisteren en denk: maar dit heb ik al tien keer gehoord. Of: die vraag heb ik al eerder gesteld, maar waar? Ik probeer diepgang te krijgen in de onderwerpen, en dat kan amper in acht minuten. Dat is een beetje frustrerend. Daarom wordt het tijd voor iets anders, een dagelijke talkshow over relatieproblemen. Iets in de trant van Ricki Lake en Jenny Jones. Daarmee beginnen we in september." Woensdag 1 februari 1995. Viola: „Dat betekent vier uur lang heel hard werken, een dag om naar uit te zien. Maar ik zal ook blij zijn als het achter de rug is en alles is goedgegaan. Dan is het feest. De 5 Uur Show heeft me geholpen in mijn persoonlij ke groei. In weten wat je wel en niet wilt en kunt. Geleerd wat natuurlijk presenteren is. Wat dienstbaar opstellen is. Ik ben nog steeds in verwondering over wat gasten doen en zeggen. Ik Den een vragensteller, vanaf mijn geboorte al. Ik heb altijd meer vragen dan antwoorden ge had." Catherine: „Het is ongelooflijk dat zo'n programma de duizend haalt met zoveel kijkers. Dat kon je niet bedenken. Die duizendste is voor mij ook een soort afron ding, een afscheid, hoewel ik pas op 31 mei stop. Ik zal het zeker missen. Vooral de snelheid heb ik ervan geleerd. Kunnen invoe len wat het publiek leuk vindt. Meer luisteren naar gasten." Verschillen Verschil en overeenkomst met je 'wederhelft'. Viola: „Overeenkomst, totaal niet. Alleen dat we Haagse meis jes zijn, de typische humor delen en plat Haags kunnen praten. Ik ben blond, zij donker en ze draagt een bril. Er is verschil in beleving. Ik ben rustiger, ervaar het programma anders. Minder gestresst, zoiets. Zij heeft graag een discussie over licht politieke kwesties. Ik zit meer op de emo tie, menselijke zaken." Catherine schiet de passerende eindredacteur aan. Die zegt na lang gepeins: „Een verschil van dag en nacht. Viola is een zacht aardiger type met andere inte resses. Ze is heel anders in de uitzending dan erbuiten. Als ze een vraag stelt, zal ze denken: past het bij de 5 Uur Show? Bij Catherine komt het recht uit het hart. Catherine is altijd dezelfde, komt misschien over als een kat- tekop. Niet dat Viola niet echt is of acteert, maar ze is gewoon anders." „Ik ken haar oppervlakkig", om zeilt Catherine zelf de vraag. Eraan toevoegend, zonder bijbe doelingen: „Ik zal nooit iets zeg gen waar ik niet achter sta. Dan ga ik meteen stotteren. Ik kan ook niet twee keer dezelfde tekst doen en vind het prachtig als een gordijn naar beneden stort." „We zijn alle twee iets te dik. Daar zijn we het hele jaar mee bezig. Ik word er gek van en heb het een beetje opgegeven. We houden allebei enorm van cham pagne en kaviaar, maar schrijf dat maar niet op. Zij komt uit een echte sjieke Haagse buurt, de omgeving van Klein Zwitser land, en ik uit een achterbuurt, de Schilderswijk." Omschrijf je ideale tv-avondje eens. Viola: „Ik ben een echte Fem- gucker, zoals de Duitsers zeggen, een tv-verslaafde. Zie veel maar met een goed boek binnen hand bereik. Natuurlijk eerst de 5 Uur Show, dan nieuws, satire, een prachtige film, Spoorloos, een onderwater-natuurserie, actuali teit en een goed gesprek. En onze nationale trots, voetbal, daar houd ik ook van. En verder Nova, Zappelin. Ik ben verslaafd aan Sisters en vindt Schone Schijn schitterend." Catherine: „Nieuws, ik wil we ten wat er gebeurd'is, een lekke re speelfilm, kort actualiteiten, de Schreeuw van de Leeuw, Sonja. Wel veel Vara, hè. Afslui tend een erotisch programma met mooie mannen en vrouwen." Heb je nog dromen, wat werk betreft? Viola: „De 5 uur show was een ideaal van me. Dag-tv maken en zo'n publiek trekken, dat willen we toch allemaal. Daar wil ik op voortborduren. Ik ben er nog niet klaar mee. Daarnaast gaan we na woensdag praten over nieuwe programma's. Over een soortgelijke serie als De Zevende Hemel, met zinnige gesprekken en wat zelfspot." Catherine: „Mijn droom gaat nu in vervulling, een talkshow. Ik ga daarmee twee jaar door. Dan is mijn carrière compleet en wil ik adviezen geven aan jonge mensen." Naïef De eerste keer op tv. Viola: „Da's lang geleden. Nu ben ik 45, toen was ik 17 jaar. Europa op de jonge toer, heette het. Ik ging met mijn vader mee naar het Ajax-stadion. Daar liep iemand rond van de Avro. Of ik een screentest wilde doen voor omroepsters. Uit drieduizend mensen ben ik gekozen. De tv, dat was een fascinerende wereld. Daar stapte ik binnen als jong naïef meisje. Je liet het over je heen komen in grote verwonde ring. Als ik beelden van toen terugzie, ben ik stomverbaasd: God, wat was ik nog een kind." Catherine: „Dat was op 4 no vember 1972 of 1973, een docu mentaire over Bruins Slot, AR- politicus. Te zien was ik veel later in 1976 als verslaggeefster van Hier en Nu. Met een demon stratie van religieuze types in Amsterdam. Children of God. Mensen die vonden dat het slecht ging met de wereld. Dat heb ik nooit meer teruggezien. Wel een documentaire over in cest uit 1983, toen een enorm succes. Ik sprak met drie slacht offers. Ik was diep teleurgesteld toen ik dat weer zag. Here God, dat mensen dat mooi vonden. Zo saai, zo traag." Viola en Catherine tot besluit: „Ik ben benieuwd wat zij alle maal heeft gezegd." Etten-Leur - De Nobelaer, Nationaal Kampioenschap voor hamonieën en fanfares, 28 en 29 januari 1995. Door Frans van Dun Het is in de wereld van de blaas muziek gebruikelijk dat de har monieën en fanfare-orkesten uit onze meest zuidelijke provincie met de hoogste eer op de diverse concoursen gaan strijden. In die zin was er bij de concert wedstrijden in de Nobelaer in Etten-Leur weinig nieuws onder de zon: zowel bij de harmonieën als bij de fanfares werd in élle categorieën een Limburgs en semble met afstand kampioen. Uiteraard is het geen toeval dat vrijwel elk jaar de hoogste eer naar Limburg gaat, slechts inci denteel onderbroken door een ensemble uit Oost- Brabant of Noord-Holland. In de eerste plaats is er het sterke chauvinis me wat er tussen de verschillen de gemeenschappen en hun mu ziekverenigingen bestaat met als gevolg een stevige concurrentie die er voor zorgt dat men er nagenoeg alles voor over heeft om beter te zijn dan de tegen strevers (de twee beroemde har monieën uit Thorn zijn daar wel het bekendste voorbeeld van), voorts zijn de professionele mu zikantenopleidingen, de uitstra ling van een mega muziekspek takel als het Wereld Muziek con cours in Kerkrade, de uitsteken de dirigenten die men weet te engageren, de vooruitstrevende repertoirekeuze en een krachtige teamgeest ongetwijfeld factoren die aan het grote succes bijdra gen. Logisch en terecht dus dat de kampioenswimpels naar het land van het bronsgroen eikenhout gingen al kun je wel vraagteken splaatsen bij de aantallen be roepsmusici en vakstudenten die door een enkele vereniging wor den ingehoord om de gelederen te versterken. Het muzikale genot was er ech ter zeker niet minder om: wat een fantastische uitvoering van de Sinfonia Sevillana van Joaquin Turina door Harmonie L'Union uit Heythuysen olv. Jan Cober; een driedelig werk in de beste nationale Spaanse traditie vol met schitterende melodische lijnen en een grote kleurrijkdom: symfonische blaasmuziek op zijn best! Ook Henk Badings' revolutionai re 'Transitions' werd door L'Union prima vertolkt; een zui ver en doorzichtig lijnenspel, een grote dynamiek en een enorme ritmische precisie zorgden voor zeer boeiende muzikale momen ten. Terecht werd L'Union kam pioen in de hoogste afdeling met maar liefst 342 van de 360 te behalen punten. Harmonie 'Oranje' uit Wouw on der leiding van René de Jong behaalde in de voornoemde af deling een zeer verdienstelijke 315 punten met een solide uit voering van twee moderne com posities van respectievelijk Hen drik Andriessen en Oscar van Hemel en hoewel naar mijn smaak de langzame delen met wat meer rubato uitgevoerd hadden mogen worden, was de prestatie van de enige Brabantse deelnemer aan dit kampioen schap prijzenswaardig. In de ere-afdeling harmonie was het kampioenschap weggelegd voor harmonie 'St. Joseph' uit Voe- rendaal die onder leiding van de uitstekende dirigerende Inge- bord Stijnen een wat ruime 325 punten behaalde. Er werd goed gemusiceerd in twee contrasterende composities van Serge Lancen en Karl Husa maar de nog niet helemaal uitge balanceerde orkestklank, de pro blemen met de zuiverheid in de hoge houtblazers en de vaak wat weifelende inzetten rechtvaar digden naar mijn idee niet hele maal dit hoge puntenaantal. 'St. Joseph' is echter een orkest waar we in de toekomst, ongetwijfeld nog veel goeds van te horen zullen krijgen! Ten slotte moet nog worden op gemerkt dat Ria Konings, jaren lang ladyspeaker van de bond van muziekgezelschappen en Jean Claessens 40 jaar jurylid op de concoursen een hoge bondsonderscheiding ontvingen. Kampioenen: Fanfares: Afdeling Uitmuntend heid: 'Wilhelmina' Vlodrop 331. Afdeling Ere:. 'Monte Corona' Kroneberg 317 punten. Afdeling Superieur: 'St. Caecilia' Schim- mert 331 punten. Harmonieën: Afdeling Uitmun tendheid: 'Drie Horens' Horn 316 punten. Afdeling Ere: 'St, Joseph' Voerendaal 325 punten. Afdeling Superieur: 'L'Union' Heythuysen 342 punten. Geertruidenberg - Theater De Schattelijn. 'Hard zingend in het donker' door Jan Rot, ge zien op 28 januari 1995. Nog te zien op 22 maart in Roosen daal en 31 mei in Breda. door Theo van Drunen De liedjeszanger Jan Rot (37) timmert al jaren aan de weg, had zelfs wel eens een hit, maar tot een echte doorbraak is het nooit gekomen. Ook zijn kersverse programma 'Hard zingend in het donker' lijkt daar niet veel ver andering in te gaan brengen. Het is een rommelig geheel van (flar den van) liedjes en conference achtige overpeinzingen met maar heel weinig hoogtepunten. De voorstelling afgelopen zater dag in De Schattelijn in Geertruidenberg was de zesde try-out. Eind februari volgt de première. Dus misschien komt het nog een heel stuk goed. Ondanks het feit dat het nieuwe programma van Jan Rot aan alle kanten rammelt, komt de zanger als persoon toch wel integer over. Hij blijkt niets liever te willen dan in tweemaal drie kwartier een liefdevolle band op te bouwen met zijn publiek. Op treden is voor hem als het be drijven van de liefde en na af loop rijdt hij dan ook enigszins eenzaam terug naar Amsterdam om daar vergetelheid te zoeken in een kroegje waar hij regelma- Van onze verslaggever Breda - Van 25 tot en met 28 mei staat Breda voor de 25e maal in het teken van het Jazz Festival. Het Jazz Festi val Breda viert dit jaar zijn zilveren jubileum. Zondagmiddag werd tijdens een bijeenkomst van de Vrienden van het Jazz Festival in het Bredase Turfschip de muzikale inkleuring van het komende Fes tival bekend gemaakt. „Gezien de omvang die het Jazz Festival Breda toch al heeft, is het moeilijk om ter gelegenheid van het zilveren jubileum nog groter te willen zijn, nog meer te willen doen," aldus Joep Peeters, ook nu weer verantwoordelijk voor de programmering van het Festival. „En we zijn ook zo onbescheiden om te denken dat nog beter ook moeilijk is. Maar er zijn programma-onderdelen met een speciaal karakter." Op de eerste avond, traditiege trouw op Hemelvaartsdag, treedt in het Turfschip een stoet van sterren aan, voor het groot ste deel uit de USA en Australië afkomstig. Onder hen gerenom meerde festival-deelnemers als Tom Baker, Dan Barrett, John Smith, George Probert. Het Jazz Festival biedt deze avond ook interessante 'nieuwe lingen' als Jerry Jerome (tenor sax, speelde bij Benny Goodman en Artie Shaw) en Al Casey, de gitarist van Fats Waller. De vrijdagavond is het Turfschip geheel ingeruimd voor Bredase jazz-formaties. Ere wie ere toe komt, want de lokale orkesten en solisten hebben het festival, veelal belangeloos, mede ge maakt tot een der gerenom- meerdste in de internationale wereld van de klassieke jazz. Het Nachtconcert, zaterdag in het Turfschip, geeft opnieuw een primeur: voor het eerst zal de legendarische klarinettist Mister Acker Bilk in Breda te horen zijn. Zaterdag, tijdens het Nachtcon cert, treedt het cadeau van de Vrienden van het Jazz Festival aan: het Zweedse orkest Swing That Music plus vocaal trio en zes dansers. Dit gezelschap brengt een show geïnspireerd op de Cotton Club in New York, waar in de jaren '30 Duke El lington en Cab Calloway de mu zikale dienst uitmaakten. En dan is er voor het eerst jazz uit Japan. Het festival is erin geslaagd uit het Land van de Rijzende Zon The Royal Flush Jazzband aan te trekken. King Pleasure and the Biscuit Boys FOTO JFB ■HHHMr: - J-\ - V 0 tig achter de piano pleegt te kruipen. Althans, dat is het sfeertje dat Jan Rot oproept. Want verderop geeft hij ruiterlijk toe dat dat kroegje en die geliefde waar hij het steeds over heeft, in werke lijkheid niet bestaan. Het zijn produkten van zijn geest. Maar de achterliggende gevoelens eif gedachten zijn duidelijk. Jan Rot wil dat er van hem gehouden wordt (Wie wil dat trouwens niet?) en laat dat in alle toonaar den weten. „Vandaag wil ik dat mijn vrienden me kussen. Ik red me nu al aardig zonder jou. Nooit was je de mijne en je zult wel nooit de mijne zijn. Ik leef alleen voor ware liefde." En aan het einde tegen het publiek: „Love me tender, love me sweet..." Verder zijn er veel vertaalde liedjes die niet al te positief over de liefde zijn: Yesterday, Ne me quitte pas en Love Hurts. Waar van die laatste de meeste indruk maakt. Waar het in de liedjes van Jan Rot steeds weer op hetzelfde neerkomt, brengt hij in de confe rences juist de nuanceringen aan. Zijn verhaal over zijn liefde voor de jonge Puck maakt in druk. Zo ook het verhaal over de oude heer die met hem vieze spelletjes speelde. En sommige snelle opmerkingen tussendoor zijn raak. Maar ook hier geldt, dat het verder vooral onsamen hangend is. Positief in de muziek is, dat Jan Rot gebruikt maakt van ver schillende instrumenten: piano, keyboard, gitaar, accordeon en mondharmonica. Dat zorgt voor afwisseling. Maar behoorlijk sto rend is het feit dat hij er tijdens het bespelen van die instrumen ten nogal eens naastzit. Ook zingt hij soms vals. Zelf merkt hij op: „Wie oprecht is, zingt toch altijd zuiver." Jan Rot komt lief, doorzichtig en eerlijk over, bijna aandoenlijk zelfs. Zou dat dan toch niet oprecht zijn...? Jan Rot moet naar mijn idee nog heel wat schrijven en schrappen om van 'Hard zingend in het donker' een goede voorstelling te maken. Maar dat is niet onmoge lijk. Als het me uitkomt, ga ik over een jaar weer eens kijken. „Ik vond hun songs vreselijk. Het kostte me erg veel moeite om hits voor ze te vinden." George Martin, Beatles-producer Gids MAANDAG 30 JANUARI 1995 A7 NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 10.30 (TT) Schrijvers over vers. Afl. 1 10.55 Tekst tv 16.33 Nieuws voor dove slechthorenden 16.41 (TT) Oproep Spoorloos 16.47 Via Ria, discussie 17.39 Extra large, kinderen met (on)bekende volwassenen 18.08 Boggle, spelletje 18.35 Roseanne, comedy 19.01 Dinges, spelletje 19.29 Schoolstrijd, kwis voor ren 20.00 (TT) Journaal 20.24 (TT) Weeroverzicht 20.30 (TT) Spoorloos 21.23 Hier en Nu 21.59 (TT) Pleidooi, drama-sr 22.48 Dokument: Surveilla rie over vier Rotterdamse pol sen 23.32 Miniatuur 23.37 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08 naai) 08.28 Journaal 08.33 Arena, discussie 09.00 Journaal 09.05 PP: Uitzending WD 09.08 Kook TV 09.33 Schoolstrijd 10.04 Reisgids, toeristisch mi 10.34 Boggle 11.05 Karei, talkshow 11.47 (TT) De geld maakt g show 13.00 Jouj>naal 13.07 (TT) Studio Sport 14.29 (TT) Studio Sport: Sp< Italiaans voetbal 15.21 Natte neuzen 16.00 (TT) Journaal 16.07 Uw hond gehoorzaal lessen, cursus 16.27 Growing Up Wild, n rie: Feestende vis 16.59 Kids for Animals, se de jeugdclub van de Nederlan renbescherming. Aansl.: Widge filmserie 17.58 (TT) 2 Vandaag, acte met om 18.00 Journaal; 18.: tjournaal en 18.47 Hoofdpunte nieuws gevolgd door het weer 18.54 Dierenmanieren 19.30 (TT) Onderweg naar r soap 19.59 Te land, ter zee en lucht: Blij dat ik glij 21.04 Het pakhuis, magazi verzamelaars en verzamelwoed 21.33 Wartaal, spelletje 22.02 Bureau Bijlmer, repoi rie 22.39 De Russ Abbot Show, SUSKE EN WISKE: BOES HAMBONE ONTDEK DE VERSC

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8