Alternatieven voor volle wegen gezocht Blueprint brengt onrust bij Dow-personeel Aardbeving trilt na in financiële wereld van Japan Hoogovens: personeel moet flexibeler werken DE STEM ECONOMIE A7 Wegvervoer moet boeten voor ideaal van de duurzame mobiliteit Scooter in Italië weer in MÊÊÊÊÊÊÊÊÊ- ECONOMIE KORT Oud-topman Metallgesellschaft in de fout Chinese produkten van slechte kwaliteit Staat komt met tienjarige lening Content profiteert van groei uitzendmarkt Van der Giessen aast op nieuwe orders ZATERDAG 28 JANUARI 1995 8 JANUARI 1995 A6 ,oo 9,90 9,50 4,90 ,00 2,00 SekisuiH.Yen 1100,00 Southw Bell 41,50 42,00 Suzuki Yen 400,00 Tandy Corp. 46,10 45,80 TDK 3000,00 Wall Street 26/01 27/01 allied signal 36 35% amer.brands 37% 37 amer.tel.tel 49 49 amoco corp 59% 58 asarco ine. 29 27% bethl. steel 16% 16% boeing co 45% 45% can.pacific 13% 13% chevron 46% 46% chiquita 12% 13 chrysler 44 44% citicorp 40 41% cons.edison 27% 28% digit.equipm. 32 33% dupont nemours 56 54% eastman kodak 48 48 exxon corp 63% 62% ford motor' 25% 25% gen. electric 51 50% gen motors 37% 37% goodyear 36 35% hewlett-pack. 101% 102% int. bus.mach. 72% 72% int.tel.tel. 90 89% kim airlines 27% 27% mcdonnell 48 50% merek co. 38% 38% mobil oil 86 87% omega financ. 25 25 philips 31 31% royal dutch 112 113% sears roebuck 44 45% sfe-south.pac. 18% 18% texaco inc. 62 61% travelers 35 36% united techn. 65% 65 westinghouse 13% 13 whitman corp 16% 16% woolworth 15% 15% Goud Goud onbewerkt 20,470-21,070 bewerkt 22,670 laten Zilver „1 zilver onbewerkt 225-295 bewerkt 340 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten exclaim gedaan/bieden ex dividend gedaan/laten bieden en ex d laten en dividend - gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 60,00 489 1,50 1,50 60,00 571 2,00 1,90 115,00 350 1,20 1,20 52,50 329 1,70 1,60 52,50 461 1,60 1,40 35,00 680 0,60 0,50 30,00 500 0,80 a 0,40" 32,50 393 1,50 1,40 135,00 279 2,30 a 2,00 17,00 392 0,50 0,70 Aim 1363 5,50 6,70 415,00 690 3,00 3,70 420,00 541 1,50 2,00 430,00 250 0,20 0,20 415,00 793 10,00 a 11,00 440,00 430 1,80 2,20 b 405,00 607 1,90 1,30 410,00 994 3,30 2,40 420,00 342 9,50 a 7,20 410,00 317 5,60,. 4,50 415,00 322 7,80 a 6,70 400,00 434 4,30 3,70 415,00 337 10,50 a 8,60 75,00 294 7,80 7,50 80,00 341 4,90 4,40 85,00 245 2,60 2,50 90,00 435 1,40 1,30 80,00 293 6,80 6,30 70,00 422 0,90 0,90 80,00 540 0,90 1,50 80,00 303 2,40 2,80 85,00 252 0,60 0,90 80,00 250 1,30 0,80 75,00 610 0,60 a 0,40 50,00 327 2,40 2,30 45,00 249 1,40 1,30 85,00 537 5,90 8,50 90,00 663 2,60 4,50 95,00 935 1,30 2,20 95,00 637 5,40 7,10 100,00 1029 3,80 5,40 195,00 761 4,00 4,40 b 200,00 435 2,20 2,40 185,00 1101 11,70 a 13,00 200,00 285 3,80 4,10 190,00 931 3,30 3,00 35,00 317 23,30 23,20 55,00 553 12,20 11,90 200,00 360 1,90 3,00 205,00 330 0,60 0,90 motor-jacht(en). 75421 Bremax Beheer B.V., Boerenverdriet 10, 4613 AK Bergen op Zoom. De uitoefe ning van een beheermaatschappij (holding) in de ruimste zin van het woord. 75422. F.K. van der Meijden B.V., Vlasaard 6, 4851 SV Ulvenhout. Het doen van perio dieke uitkeringen op grond van pensioen en/of stamrechtovereenkomsten, het be leggen van gelden, het deelnemen in, het financieren van, het zich op andere wijze interesseren bij en het voeren van beheer over andere ondernemingen, alles in de meest ruime zin. 75423. Promiss, Arendstraat 4, 4901 JK Oosterhout N.B. Detailhandel in dameskle ding. 75424. Metaalbewerkingsbedrijf v. Strien a Jansen V.O.F., Havenweg 39,4905 AA Oos terhout N.B. Metaalbewerking in de ruim ste zin. 75425. Horeca Exploitatie Maatschappij Mofin B.V. i.o., Ginnekenweg 3, 4818 JA Breda. Het (ver)huren en/of exploiteren in een of meer horecabedrijven. 75426. Physio Ned. Bureau voor Bedrijfs- welzijn, Kroonstraat 35,4879 AV Etten-Leur. Onder de handelsnaam: Physio Ned. Bu reau voor Bedrijfswelzijn: adviesbureau voor (bedrijfs-)fysiotherapie, ergonomie arbeidsomstandigheden. Instituut Vosdonk: het opleiden van mensen tot erkend sport- masseur/-masseuse. Handelsonderneming R.M.H.: kleinhandel in bier limonade, textielgoederen, sport- en vrijetijdsbeno- digdheden. Fitness-apparatuur, med.-/fY' siotherapeutische benodigdheden (tw tussenhandel). Ambulante handel markt-, straat- en rivierhandel in textiel, sport- en vrijetijdsbenodigdheden. 75427. Pompidom, Drielindendreef 13, 483ï AH Breda. De ambulante handel (markt- handel) in m.n. berenartikelen in de ruimste zin des woords. 75428. Loes Aerden Sport Evenementen, Vondelstraat 53, 4819 HD Breda. Het orga niseren van sportevenementen aangevuio met lunches, diners en/of feestavond. 75429. Den Boer Advies, Jacob van Len- nepstraat 1, 4819 EM Breda. Advisering an consultancy op het gebied vasn bedrijfsor ganisaties. 75430. F.G. van Herk B.V., Prins Clausstraai 2, 4671 GM Dinteloord. De uitoefening van een of meer beroepen op het gebied van de ruimtelijke ordening, zoals dat van ar chitect, stedebouwkundige en/of tuin- ®n landschapsarchitect. 75431. Skar, Prins Clausstraat 2, 4671 GM Dinteloord. Het uitoefenen van het beroep van architect. 75432. Huib-Jan Visser B.V. i.o., Vliet 2U, 4841 SC Prinsenbeek. Het deelnemen ondernemingen. Het doen van belegg'"' gen. Beheren van lijfrente- en pensioj1n- verpichtingen, alsmede het verstrekken van management-adviezen. Alles in 0 ruimste zin. at 75433. Abet Breda B.V., Fellenoordstra*1 82,4811 TJ Breda. Het produceren, monte ren en verkopen van deuren i.h.b. voo bedriifs- en industrieel gebruik. Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - Wie in dit jaargetijde op wintersport naar Oosten rijk vertrekt passeert op weg naar zijn bestemming eindeloze colonnes vrachtwagens, die traag tegen de heuvels op de Duitse autobanen omhoog klimmen en soms veel te hard aan de andere kant er weer vanaf denderen. Europa's wegen lopen vol en het wegvervoer krijgt de schuld. Wat doen de plannenmakers in Brus sel aan dit probleem? Volgens de commissie-Hermans, die de haalbaarheid van de Be tuwespoorlijn onderzocht en daar een positief advies over uitbracht, moet veel meer in Eu ropees verband naar oplossingen voor de vervoersproblemen wor den gezocht. Toch worden op tal van Europe se bureaus allerlei fraaie plan nen ontwikkeld, alleen is het resultaat nog niet zichtbaar. Het is en blijft druk. Als voorbeeld van Europese be sluitvorming noemt CDA-Euro- parlementariër Maij-Weggen het transito-akkoord tussen de EU en de Alpenlanden, waarbij vracht op de rails gaat en alleen bij uitzondering en onder specia le voorwaarden nog over de weg mag. In 1993 werden de ministers het ook eens over de fiscale harmo nisatie, onder meer van de mo torrijtuigenbelasting en de ac cijnzen voor diesel op Europees niveau. Op 1 januari van dit jaar werd voor het vrachtverkeer het Euro vignet ingevoerd in vijf landen die geen tol kennen. Tegen 1997 volgt nog de fasegewijze invoe ring van de cabotage, dat is het recht om op reis van Rotterdam naar Milaan vracht mee terug te nemen binnen een iand, bijvoor beeld van München naar Düssel- dorf. Door die regeling wordt het leegrijden - 30 procent van de vrachtwagens komt zonder vracht terug - teruggedrongen. Volgend jaar wordt bovendien de snelheidsbegrenzer ingevoerd in de Europese Unie en geldt voor vrachtwagens een maxi mumsnelheid van 85 km/uur. Maatregelen genoeg dus. „Maar," zegt Maij, „voorwaarde voor een- verschuiving naar raii- en watervervoer is natuurlijk het voldoende aanwezig zijn van aangepaste infrastructuur. Daar wordt hard aan gewerkt, met Duitsland voorop." Ook in Nederland is volgens haar dit beleid actief gestimu leerd door verbetering van de vaarwegen en ontwikkeling van averslagpunten bij spoor en wa ter. Verdere heffingen op het weg vervoer zijn volgens Maij-Weg- enkel op Europees niveau mogelijk. „Of dat lukt hangt af van de inzet van onze minister en de medewerking van de ande re lidstaten van de Unie. Maar er kan veel meer dan men denkt." Maij's partijgenoot Pam Corne- lissen is voorzitter van de trans portcommissie in het Europees Parlement. „Natuurlijk moet in Europees verband een oplossing voor het transportprobleem wor den gezocht." Maar Cornelissen is minder te spreken over de suggestie om meteen ook maar het wegvervoer extra zwaar te belasten. „Dat ruikt te veel naar vrachtauto pesten. Ik geloof veel meer in een benadering waarbij de kos ten worden doorberekend aan het vervoer dat bet meest ver vuilend is. Daarentegen moet je de milieuvriendelijke vervoer stak stimuleren en waar nodig belonen." Het goederen- en personenver voer in de Europese Unie zal tussen nu en 2015 verdubbelen, is de verwachting. Dat vergt gro te aanpassingen. „Die groei is alleen aanvaardbaar als je uit gaat van duurzame mobiliteit, die bovendien betaalbaar moet zijn," zegt Cornelissen. De tijd is volgens hem voorbij dat elke vervoerstak afzonderlijk wordt aangepakt. „Vervoer vraagt om een geïntegreerde op lossingen. We moeten alles in z'n verband bekijken." De vervoersspecialist van het CDA in het Europarlement be nadrukt dat overheden steeds minder besteden aan infrastruc tuur, terwijl het vervoer ieder jaar groeit. „Het deel van het bruto nationaal produkt dat in de transportinfrastructuur is ge stopt daalde in 20 jaar tijd van 1,5 procent van het bnp naar minder dan 1 procent." De toverformule in Europa voor het hierboven genoemde pro bleem luidt: TEN's! De afkorting staat voor transeuropese netwer ken, die niet alleen voor werkge legenheid moeten zorgen, maar ook het verkeer in goede banen leiden. Voor de bestaande plan nen moet deze eeuw alleen al 200 miljard ecu op tafel komen. De vraag is alleen wie dat alle maal betaalt. Duidelijk is dat de lidstaten hun beleid moeten omgooien. Corne lissen: „Nu is het zo dat van de investeringen in infrastructuur 35 procent naar wegenprojecten gaat en amper een kwart naar spoorwegen. De TEN's gaan uit van het omgekeerde principe: 60 procent voor spoorlijnen en 30 procent voor wegen. Dat vraagt om een geweldige omschake ling." Den Haag (anp) - De werknemers van Hoogovens hoeven dit jaar niet te rekenen op een royale loonsverhoging. Een flexibeler inzet van perso- aeel daarentegen ligt wel in het verschiet, zegt de directievoor zitter van Hoogovens Staal, A. van der Velden, in een vraagge sprek met het personeelsblad De Grijper. Van der Velden schetst in het interview de achtergronden waartegen de komende cao-on derhandelingen gevoerd zullen worden. Na jaren van kwakkelen gaat liet het staalbedrijf weer goed. 'an der Velden vindt echter dat Koogovens zich moet wapenen 'egen een volgende periode van laagconjunctuur. Gat betekent onder meer dat de ruimte om te investeren in 1995 nog beperkt zal zijn en dat Hoogovens de voorraden beperkt dient te houden. Maar ook ver dergaande kostenverlagingen noodzakelijk, aldus Van der Velden. Hoogovens moet zich op de Ne derlandse arbeidsmarkt niet bui tenspel laten zetten, maar dient 'evens rekening te houden met de internationale concurrentie, ■hit betekent een uitermate te rughoudend beleid inzake met name de structurele loonkosten- ontwikkeling," aldus Van der Velden. Daarnaast bepleit hij de moge ndheid om werknemers flexibe- er in te kunnen zetten. Van der Velden: „Dit sluit aan bij onze ambitie om ook in tijden van laagconjunctuur winstgevend te nhjven door soepeler in te spelen °P tijden van voor- en tegen spoed." Inmiddels is het lang geleden dat Hoogovens met de bonden heeft onderhandeld over een nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst, fn april 1991 gebeurde dat voor het laatst. Een jaar later werd de cao ongewijzigd verlengd. Alleen ne lonen gingen 4 procent om hoog. In november 1993 gebeur- dat opnieuw, alleen bleef toen een loonsverhoging achterwege. Volgens onderhandelaar J. Duynhoven van de Industrie bond FNV is de bereidheid van zijn leden om genoegen te nemen met de nullijn verleden tijd. Hoewel de inzet voor de cao-on derhandelingen nog niet is vast gesteld, is al wel duidelijk dat de prijscompensatie voor dit jaar de 'absolute ondergrens' zal zijn. Verder voelen de leden van de Industriebond FNV volgens Duynhoven weinig voor flexibe ler werken. Invoering van 'vari- tijd', het idee van zijn bond om een flexibeler inzet van het per soneel te combineren met ar beidstijdverkorting, vond bij het kantoor- en dagdienstpersoneel al weinig weerklank. Met een cao die enkel gericht is op flexi bilisering (dus zonder atv) hoeft Duynhoven dus helemaal niet thuis te komen. De onderhandelingen beginnen in maart. De cao geldt voor 12.640 werknemers. Een deel van het complex van Dow in Terneuzen. foto camile schelstraete De operatie Blueprint maakt korte metten met het bazensysteem van Dow Terneuzen. De verantwoor delijkheden verschuiven naar de werkvloer. Het ontwerp klopt op papier, maar de uitvoering roept vooral onrust en onduidelijkheid op. Piet Acke, voorzitter van de ondernemimgsraad van het che miebedrijf: „Niemand heeft het antwoord op zak." Van onze verslaggever Frank Deij Terneuzen - „Over de achtergronden be staan principieel geen meningsverschillen," stelt Piet Acke. „We beseffen dat we onze concurrentiepositie voor de komende tien jaar moeten verbeteren." Hij somt op welke kant de organisatie van 2700 mensen op moet: minder bureaucratie en kortere overleglijnen. Juist een lange overleglijn blijkt nu te hinde ren: „De aansturing komt van buiten Neder land. En dat maakt het allemaal wat vaag. De middelen zijn gedefinieerd, het doel ook (verdubbeling van de produktiviteit) maar de weg er naar toe niet. Er is niemand hier die het antwoord op zak heeft hoe dat moet. En dat zorgt voor onzekerheid onder het personeel." Acke heeft geaarzeld om in te gaan op het verzoek tot een gesprek. Het laatste waar hij behoefte aan heeft is aan kretologie in de krant die voor nog meer onrust in de tent zorgt. Hij zoekt in het gesprek steeds naar de nuance. Kernwoorden in de operatie Blueprint zijn produktiviteitsverbetering, kostenbesparing en efficiency. Dow wil kortweg in het jaar 2005 wereld wijd een verdubbeling van de produktie bewerkstelligen met de helft van het perso neel om zo de concurrentiepositie veilig te stellen. Het bedrijf wil dat met een andere organisatie bereiken. De directie wil bijvoorbeeld op de fabrieken met zelf-management-teams gaan werken die eigen verantwoordelijkheden krijgen. Het in de loop van de tijd gegroeide bazen- stelsel bij Dow verdwijnt grotendeels. Van de vierhonderd leidinggevende jobs gaat de helft op in de nieuw te vormen teams waarvan de leden op basis van gelijkwaar digheid met elkaar moeten omgaan. Het overbrengen van deze boodschap en de uitleg daarbij wat Blueprint voor iedereen persoonlijk betekent wil niet erg lukken. „Het bedrijf is dermate groot dat je heel moeilijk het personeel kan bereiken met kwalitatief goede informatie. Ik merk dat het niet lukt om een eensluidend verhaal snel door de hele organisatie te krijgen. Een Acke: 'Zwakte is iets tijdelijks, waar je iets aan kunt doen.' foto camile schelstraete gecompliceerd verhaal als dit is moeilijk over te brengen, vooral omdat er veel ruimte voor eigen invulling is. Dat leidt nog al eens tot geruchten die de stemming er niet op verbeteren." Blueprint vraagt om een andere denkwijze van het Dow-personeel. De oude relatie baas-ondergeschikte moet er een worden van collega's onder elkaar met een gezamen lijke verantwoordelijkheid. „Met minder lagen in een organisatie wer ken, is op zich niets nieuws. Maar mensen hebben wel tijd nodig om er aan te wennen. Ze willen nog voor de grote vakantie weten waar ze aan toe zijn, maar dat kan gewoon niet." „Anderen waarschuwen voor de informele structuren. Zolang jouw directe baas nog bepaalt of jij promotie of opslag krijgt, of jij wel goed weg komt in die reorganisatie, is het lastig om te vertellen hoe jij erover denkt. Die hele onoverzichtelijke overgangs fase belemmert de vrijheid om je eigen ideeën over je eigen werk en over je directe collega's te uiten. Het is ook moeilijk voor mensen die vroeger de leiding in handen hadden. Want er zit een status vast aan hun positie. En zo zijn er nog wel meer vragen die nog niet beantwoord zijn. De belo ningstructuur bijvoorbeeld." Hij zelf is positief gestemd. „Het overgrote deel van de collega's is in staat om in de nieuwe constellatie een goede positie te vinden," weet hij zeker. Hij baseert zijn indrukken op de grote mate vari zelfstandig heid van het Dow-personeel in crisissitua ties. „Als zich onverwachte situaties voordoen, de stroom valt uit bijvoorbeeld, dan zie je dat ze in staat zijn om in te grijpen, zonder dat een baas dat voor hen regelt. Dat is een bevestiging dat het kan." Hij wijst ook op de prestatiecultuur bij Dow. „We zijn zeer prestatiegericht. Van meer en meer en meer. Onze mensen gaan daar heel ver in. Je moet ze daar een pluim voor geven." Acke plaatst de huidige onzekerheid tegen de achtergrond van de laatste recente reor ganisatie waarbij vierhonderd arbeidsplaat sen verdwenen. En begrijpt daardoor het wantrouwen. „We komen uit een situatie van inkrimping. Dat heeft invloed op het gedrag van mensen. Logisch dat mensen nu snel zekerheid willen over hun toekomst." Hij is het met het management eens dat Blueprint geen ordinaire bezuinigingsopera tie is met de intentie om mensen te lozen. Vice-president van de Raad van Bestuur M. Westerlaken ziet de omvang van het huidige personeelsbestand niet meer verder terug vallen. Acke gelooft Westerlaken op zijn woord. „Het uitgangspunt is om de omzet te verhogen. Als je dat wilt doen zul je nog een paar forse technologische stappen moeten nemen. Dat kan niet zonder mensen." Maar hij heeft ook goed geluisterd toen Westerlaken zei dat mensen voortdurend in beweging moeten blijven. Een baan bij Dow heb je niet voor het leven. Iedereen moet constant het nut van zijn eigen aanwezig heid kunnen aantonen. Mensen die niet meekunnen of niet mee willen vallen af. Dat is toch slecht nieuws voor de zwakke broe ders? Acke vindt zwakke broeders een ongelukkig gekozen term. Bij Dow liggen de plafonds erg hoog. „Privé-omstandigheden, een fysiek of mentaal probleem zijn meestal de oorzaak dat mensen even niet meer in de front-line lopen. Daar moet constant naar gekeken worden." Hij bestrijdt dat er een soort overlevings- strijd aan de gang is, waarbij alleen de sterksten overblijven. „Dat lijkt momenteel het sfeertje te worden: Hoe kunnen we de zwakke broeders eruit jagen? Ik geloof dat niet. Zwakte is iets tijdelijks, waar je iets aan kunt doen. Je kunt mensen die tijdelijk minder presteren terug krijgen in een sys teem." „Pas als dat niet lukt moet je zeggen: we hebben ons best gedaan om hen binnen te houden," aldus Acke. En dan gaat de man of vrouw in kwestie eruit. Maar mensen die qua mogelijkheden of qua opleiding een achter stand hebben moeten worden geholpen, zegt Acke. „Dat is een positieve kant aan het verhaal. We willen iedereen aan boord hou den. Pas als dat duidelijk is zal daar een bredere accceptatie voor komen. Er heerst nu nog de mentaliteit van eerst zien en dan geloven." „Ik zie de hele operatie als een lege concert zaal kort voor de uitvoering. Je ziet dat mensen nu al met hun ellebogen beginnen te werken om als eerste binnen te komen. Dan kunnen ze het beste plekje zoeken. Dat soort krachten spelen er nu. Maar er is voor iedereen plaats. Iedereen kan zitten. Degene die lang is, en achteraan zit kan het ook nog goed zien. De OR moet ervoor zorgen dat de kleintjes niet achteraan komen te zitten." Van onze verslaggever Paul de Schipper Kobe/Tokyo - De aardbeving die vo rige week de Japanse haven- en in dustriemetropool Kobe deels vernie tigde, trilt hevig na in de internatio nale financiële wereld. De beurs van Tokyo beleefde begin deze week een rampzalig dieptepunt en her stelt zich slechts langzaam, omdat ondui delijk is hoe groot de financiële schade van de aardbeving zal zijn. Niet die aardbeving zelf, maar de trage reactie erop door de hoogtechnologische Japanse maatschappij, doet het vertrou wen van Westerse investeerders danig wankelen. Plotseling blijkt 's werelds tweede grote economie een staatkundige Titanic: tot nu tóe naar buiten een toon beeld van stabiliteit en stootvastheid, maar als het erop aan komt niet stressbe stendig en evenmin in staat tot daad krachtige reactie. Niet de robotgeleide Japanse produktie of de financiële infrastructuur blijken het zwakke punt van de Aziatische supereco nomie, maar diep onder de aardopper vlakte ongeleid rondstotende aardschol len brachten dat gebrek aan weerstand pijnlijk aan het licht. Het gevolg van hun geologische gedol was totale verlamming van een overgeorgani- seerde samenleving; een vernield trans portnetwerk, vernietigde nutsvoorzienin gen en acuut stilvallende communicatie. De hele wereld zag de tv-beelden van aan hun lot overgelaten, huiverende overle venden die bij kampvuurtjes tussen de smeulende puinhopen rijstballen zaten te happen. Het zijn beelden die je verwacht in een ontwikkelingsland, maar niet na een natuurramp in een hoog ontwikkelde maatschappij als de Japanse. De beurs van Tokyo kelderde begin deze week niet voor niets. De meest opvallende koersfluctuaties - positief - deden zich voor bij de beursge noteerde aannemingsconcerns en bij de verzekeraars. De Japanse verzekerings maatschappijen scoren al dagen negatief, omdat bekend is geworden dat ze 60 miljard gulden aan buitenlandse tegoe den op hebben gevraagd, vooruitlopend op schade-claims uit het aardbevingsge- bied. „We zijn door de mand gevallen. De tv-schermep hebben de wereld onze kwetsbaarheid en onze achterstand geo penbaard. Dat roept vragen op over de lange termijn-stabiliteit van dit land," aldus de Japanse econooom Richard Koo. „Het gevolg is dat investeerders zich wel twee keer zullen bedenken voor ze hun geld in zo'n wankel systeem stoppen." Alleen al in 1994 investeerden Westerse bedrijven voor 80 miljard dollar in aan delen op de beurs van Tokyo. In totaal gaat er in Japan voor 260 miljard gulden aan buitenlandse investeringen om. De Japanse minister van Financiën Take- mura toonde zich woensdag nogal be zorgd over de effecten van de aardbeving in Kobe. Zijn collega Ryutary Hashimoto, de minister van Internationale Handel: „We zullen de financiële wereld zo snel mogelijk laten weten wat het effect is op de grote produktiebedrijven in Kobe." Volgens de Japanse Kamer van Koophan del zal de Hansin-aardbeving, zoals de ramp in Japan wordt genoemd, het bruto nationaal produkt van het land dit jaar met 10 procent doen dalen. Insiders uit de wereld van de Nikkei-in dex wijzen er overigens dat investeerders al enkele weken bezig zijn met het weg trekken van kapitaal van de Aziatische beurzen. Nog geen twee weken geleden heeft de comateuze Chinese leider Deng een scherpe koersdaling op de beurs van Hongkong teweeg gebracht. Een Vespa. Van onze correspondent Aart Heering Rome - De scooter keert terug. In de jaren '50 en 60 was de legendarische Vespa het vervoermiddel bij uitstek in de Italiaanse steden, om vervolgens te worden verdrongen door de auto. De afgelopen jaren is de ele gant geklede zakenman met aktentas en helm op een mo dern model scooter echter een steeds gewoner verschijning geworden in het straatbeeld. In het stadsverkeer, dat steeds chaotischer wordt, blijken brommer en scooter de enige vervoermiddelen, die voorbij de file kunnen komen en waarvoor zonder veel proble men een parkeerplaats kan worden veroverd. Voor de Italiaanse tweewieler- industrie - piet luisterrijke merken als Piaggio, Aprilia en Malaguti - betekent dat een enorme stimulans, die zich manifesteert in gestaag stij gende verkoopcijfers. Vorig jaar werden in Italië, 464.500 50 cc-scooters ver kocht, een toename van 4,8 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De verkoop van inheemse merken steeg echter met 7,4 procent, terwijl het aantal geïmporteerde scooters, met name de Japanse merken Honda en Yamaha, 3,2 procent verloren. De Japanners, die met hun hypermoderne en fraai ge stroomlijnde modellen enkele jaren geleden nog de Italianen in eigen huis leken te verslaan, zijn het slachtoffer geworden van de dure yen. De koers van de Japanse munt ten opzichte van de lire is in de afgelopen drie jaar vrijwel verdubbeld, zodat de prijzen van hun pro- dukten niet langer concurre rend zijn. De eenvoudige mo dellen van Piaggio en Aprilia zijn net zo duur als die van Honda en Yamahaj waarvoor zij in design al lang niet meer onderdoen. Ze kosten tussen de 3500 en 4000 gulden en bij gelijke prijzen neigen de Itali anen er nu eenmaal toe om te kiezen voor het nationale pro dukt. Ook de zwaardere modellen worden langzaamaan popu lair. In 1994 werden in Italië 14.800 scooters met een cylin- derinhoud van 125 en 150 cc verkocht, tweeduizend meer dan het jaar daarvoor. Het succes is in de eerste plaats te danken aan de gloed nieuwe Piaggio Hexagon. Dit model heeft veel succes bij jongeren. Piaggio, dat inmiddels deel uitmaakt van de Fiat-groep, beroemt zich er op dat het met dit model 'de scooter voor de tweede keer heeft uitgevon den', na de creatie van de Vespa in het verre 1946. Frankfurt - Oud-directievoorzitter H. Schimmejbusch van het Duitse metaal-, mijnbouw- en chemieconcern Metallgesellschaft (MG) is wel degelijk verantwoordelijk voor het enorme verlies dat het bedrijf ruim een jaar op de rand van een faillissement bracht. Dat staat in het onderzoeksrapport dat de onderneming gisteren naar buiten bracht. Uit het onderzoek is gebleken dat de rapportages van de directie aan de Raad van Commissarissen incompleet en onjuist waren. Eerder deze week heeft Schimmel- busch een rechtszaak aangespannen tegen zijn voormalige werkgever om zijn naam te zuiveren en enkele miljoenen aan schadevergoeding geëist. Hij werd destijds met nog vier andere directeuren de laan uitgestuurd omdat hij verantwoordelijk werd geacht voor de grote verliezen van het concern. Beijing - Een groot deel van de huishoudprodukten en het voedsel dat in China wordt geproduceerd is van slechte kwali teit, blijkt uit een onderzoek dat gisteren werd gepubliceerd door de krant China Daily. Inspecteurs van de keuringsdienst van waren onderzochten 5.000 monsters van produkten uit 4.000 winkels in 70 grote steden. Slechts 60 procent van de produkten voldeed aan de eisen. De China Daily schreef dat veel Chinese consumenten over de binnenlandse produkten klagen, terwijl winkeliers klanten vaak zouden tillen door onjuiste hoeveelhe den van produkten af te wegen. Den Haag - Vanaf maandag opent minister Zalm van Financiën de inschrijving op een nieuwe staatslening. Het gaat om een tienjarige obligatie tegen een rente van 7,75 procent. Dat is een half procent hoger dan de vorige tienjarige staatslening, die Zalm in het najaar uitgaf. De beurs heeft gisteren al een grijze, onofficiële advieskoers van 100,75 punt vastgesteld. De inschrij ving geschiedt volgens het zogeheten toonbanksysteem, waarbij de agent van het ministerie de koers van de uitgifte dagelijks vaststelt en doorlopend aanpast aan de omstandigheden van de markt. De obligaties worden op 1 maart 2005 ineens afgelost. Stortingsdatum is 3 oktober. Den Haag - Content Beheer (uitzendbureaus en opleidingen) heeft vorig jaar geprofiteerd van de groeiende vraag naar uitzendkrachten. De nettowinst steeg met 42 procent tot 12,5 miljoen, terwijl de omzet met ruim 15 procent groeide tot 265 miljoen. De winst per aandeel kwam uit op 2,30 tegenover 1,64 in 1993. De vraag naar tijdelijke arbeidskrachten was vooral in de tweede helft van 1994 sterk. Het bedrijf meldt ook dat het veel mensen heeft kunnen plaatsen in zogeheten full-seryice projecten. Daarbij besteden bedrijven een deel van hun personeelsbeleid uit aan Content. Voorts wist het onderdeel Schoevers Opleidingen een belangrijke groei te bewerkstelligen op de markt voor bedrijfsopleidingen. Schoevers is pas sinds kort op deze markt actief. Krimpen aan den IJssel - De werf Van der Giessen de Noord in Krimpen aan den IJssel aast op nieuwe orders voor scheepsnieuwbouw nu het lopende werk in zijn eindfase begint te komen. Op de werf in Krimpen aan den IJssel liep gisteren een veerboot van de helling die gebouwd wordt in opdracht van de Irish Continental Group in Dublin. Het 23.000 ton metende schip, dat 1650 passagiers kan vervoeren, zal in mei helemaal klaar zijn. De boot, waarop tevens plaats is voor 100 trailers en 600 personenauto's, gaat varen tussen Ierland en Wales. Met deze order is een bedrag van 125 miljoen gemoeid.Van der Giessen de Noord heeft het afgelopen half jaar geen nieuwe opdrachten binnengekregen, zegt directeur J. Marsal. Marsal is wel voortdurend in contact met mogelijke opdrachtgevers. Hij heeft overigens goede hoop dat nieuwe orders op tijd zorgen voor voldoende werk voor de 650 personeelsleden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9