Recordjaar voor Shell Moerdijk
Bij De Schelde 45 arbeidsplaatsen weg
Nieuw veer in Zeeland op Engeland
p Bosnië
middelen
'Kleine autohersteller slachtoffer van kartel'
nd KORT
Produktiviteitsstijging in vier jaar van bijna 75 procent
Ministerie steunt Edipress
in gevecht tegen Audax
Geld terug bij nieuw
spaarsysteem detaillist
A4 DE STEM
ECONOMIE
A5
-incident'
!5125 (1400-21/3(3 UUR]
REAU (13/30-2430 UUR)
ag 1S.15 - 21.00 uur)
Redding Boelwerf
lijkt onmogelijk
In plaats van de failliet gegane Olau Line
ECONOMIE KORT
6 JANUARI 1995
DONDERDAG 26 JANUARI 1995
amer
heeft gisteren het vereiste
n in de Kamer van Afge-
zijn voorganger Berlusco-
en partijen van stemming
voor en 39 tegen, bij 270
oet ook nog door de Senaat
rlusconi en zijn bondgeno-
aar van stemming te zullen
ard' overleden
producent David Cole, die
yguard een Grammy kreeg
2-jarige leeftijd gestorven,
een hersenvliesontsteking,
in het Duitse Frankfurt
en van zijn leven in New
eke partner Robert Clivillis
sen als Mariah Carey en
tory, de eigen dance-floor-
ij elkaar 28 prijzen gewon-
sic Awards, vijf Billboard
nieuw jasje
che partij MSI (Italiaanse
eek op. Zij gaat op in de
tijleider Fini begin 1994 in
overheersende positie heeft.
te breken, hoopt Fini de
rvan te overtuigen dat zijn
he partij is geworden,
am de partij vorig jaar in de
1 uitmaakte van de Nationa-
t de rechtse alliantie onder
nale Alliantie kreeg bij de
1994 13,4 procent van de
eugen' aanpakken
pees Parlement willen dat de
een gezamenlijke bestrijding
in de Tweede Wereldoorlog
orgen een ontwerpresolutie
g van de bevrijding van het
de Coene bestaat er in de
tgeving om publikaties over
tegen te gaan. Extreem-
an deze verschillen in wetge-
door de mazen van het net'
ïgen Kobe
"eigen tienduizenden van de
gebied door de aardschok in
500 kampen. Griep grijpt
Dat sommigen verschijnselen
"t doordat zij nog in een
ardoor niet willen eten. Of zij
aschok die is voorspeld.
et persbureau Interfax, dat de
aket had neergeschoten die
zou zijn, heeft gisteren kort-
nterfax meldde later dat het
om een Noorse, wetenschap-
g van Rusland was afgêscho-
Defensie meldde dat een
ntrum op Andoya, een eiland
afgevuurd, maar dat de raket
sland vloog. Een Russische
Noren de Russische overheid
de geplande lancering.
de contactgroep voor Bosnië
g afgebroken. Aanleiding tot
de Serviërs akkoord te gaan
ling van Bosnië tussen de
De Russische gezant Zotov ver
klaarde na een aantal dagen van
voorbesprekingen met betrokke
nen dat nieuwe rechtstreekse on
derhandelingen niet in zicht zijn,
omdat de Serviërs nog steeds
aarzelen of ze de kaart aanvaar
den.
„Wij hebben nog geen direct
antwoord van de Bosnische Ser
viërs dat ons ertoe in staat stelt
een begin te maken met een
onderhandelingsproces op basis
van het plan van de contact
groep," aldus Zotov nadat de
gezanten hun bevindingen had
den gemeld aan vertegenwoordi
gers van de Bosnische moslimre
gering.
ENTIE)
Vlissingen (anp) - De Ko
ninklijke Schelde Groep in
Vlissingen gaat haar activi-
teiten op het gebied van de
offshore sterk inkrimpen.
Daardoor vervallen 45 ar-
beidsplaatsen.
De Schelde probeert dat zoveel
mogelijk via natuurlijk verloop
op te vangen, maar de directie
sluit gedwongen ontslagen niet
uit.
Het Zeeuwse concern fabriceer
de tot voor kort kleine produk-
tieplatforms voor olie- en gas
winning op het Nederlandse deel
van het continentaal plat. Om
dat de oliemaatschappijen hun
activiteiten in dat gebied sterk
verminderen is de afzetmarkt
voor De Schelde ingestort.
Van Schelde Offshore gaan vijf
tien van de zestig personeelsle
den over naar de bedrijfsdivisie
die zich met industriële con
structies bezig houdt. Daardoor
houdt het concern in elk geval de
optie open in de toekomst weer
actief te worden op de offshore-
markt. Voorlopig verwacht De
Schelde echter geen enkele ople
ving op deze markt, aldus direc
tie-secretaris mr. T. van de Poel.
De directie gaat de komende tijd
overleggen met de vakbonden en
de ondernemingsraad over de
voorgenomen afslanking. In to
taal werken bij De Schelde
Groep 3500 mensen.
De directie wil niet verzekeren
dat de arbeidsplaatsen die ver
vallen via natuurlijk verloop
kunnen worden opgevangen.
Door kleinere reorganisaties bij
andere bedrijfsonderdelen is ook
daar de rek beperkt, aldus Van
de Poel.
Van onze verslaggever
Moerdijk - Shell Moerdijk heeft in 1994 nieuwe produk-
tierecords gevestigd. De fabrieken draaiden acht procent
meer produkt dan in 1990, het jaar waarin het vorige
historische hoogtepunt werd genoteerd.
Dat meldt Shell in het maand
blad Intercom.
Manager technologie J. van der
Eijk stelt dat dit record plus de
laagte-records bij het energie-
en grondstoffenverbruik Shell
Moerdijk over 1994 een voordeel
van veertig miljoen gulden heeft
opgeleverd.
De verbetering van het produk-
tierecord ten opzichte van 1990
valt feitelijk nog hoger uit, om
dat in dat jaar de naaldcokes-fa
briek nog draaide. Die eenheid is
in 1993 afgebroken en vorig jaar
in Brazilië weer opgebouwd. Een
woordvoerder van Shell Moer-
Temse (anp) - De kans op red
ding van de failliete Boelwerf in
het Vlaamse Temse, waarin Be-
gemann een meerderheidsaan
deel heeft, lijkt verkeken. Minis
ter-president L. van den Brande
van de Vlaamse regering heeft
meegedeeld dat er geen belang
stelling meer bestaat om de werf
over te nemen. De meest serieuze
kandidaat, het Noorse Kvaerner,
is afgevallen.
In welke mate Begemann nu ge
dupeerd wordt, is nog onduide
lijk. Het conglomeraat heeft het
onroerend goed van de werf in
een aparte vennootschap onder
gebracht, die niet in het faillisse
ment is meegegaan.
Gilze (anp) - Distributeur Edipress krijgt in zijn gevecht tegen
een door uitgeverij/distributeur Audex geleid kartel, de steun
van het ministerie van Economische Zaken.
Edipress zegt dat een samenwer
kingsverband van AKO (kios
ken), Betapress (distributie tijd
schriften) en Van Gelderen (dis
tributie dagbladen) het bedrijf
ernstig benadeelt in de distribu
tie van (vooral) tijdschriften. Het
kartel bestaat uit drie dochters
van de Audex-groep.
Zij hebben samen met Bruna,
Nederlands grootste kioskhou
der, een volgens Edipress gehei
me kartelovereenkomst gesloten.
Die verplicht Bruna en AKO om
tijdschriften en buitenlandse
kranten af te nemen van Van
Gelderen en Betapress. Edipress
is daardoor gedwongen via de
Audex-dochters zijn titels in de
schappen van de Bruna- en
AKO-kiosken te krijgen.
Het ministerie heeft na enkele
Van onze verslaggeefster
Hélène Schenk
Oosterhout - De spaarsystemen 'Air Miles' en 'Helios'
krijgen vanaf 3 maart gezelschap van het Es Pay Spaar-
kortingsysteem. Es Pay is een initiatief van het in
Oosterhout gevestigde reclame- en marketingbureau U P
De consumenten krijgen bij
dit systeem spaarkorting bij
zelfstandige detaillisten (van
bakkers tot platenzaken) in
het hele land. J. Baeten van
UP verwacht op basis van
vooronderzoek dat zich 14.000
detaillisten bij het systeem
gaan aansluiten.
Als de bedenkers van Es Pay
gelijk krijgen, raken zo'n an
derhalf miljoen landgenoten
verslingerd'aan het spaarsys
teem. De 14.000 deelnemende
detaillisten moeten eik hon
derd clubkaarten afnemen.
Het systeem gaat op 3 maart
van start bij zestig winkeliers
hi de as Breda/Oosterhout.
UP hoopt dat de eerste we
ken van maart driehonderd
bedrijven op het spaarsysteem
zijn aangesloten. „Grootwin
kelbedrijven zijn van deelna
me uitgesloten," meldt Baeten.
,.Die moeten hun eigen acties
maar houden en dat doen ze
dan ook."
De consument koopt voor vijf
gulden een clubkaart (De Es
Pay-ClubCard om precies te
zijn) bij een van de deelne
mende bedrijven. Als de klant
bij één van de deelnemende
detaillisten een produkt
koopt, krijgt hij op vertoon
van de kaart een spaarkorting
van 2,5 procent van het aan
koopbedrag.
Die spaarkorting krijgt de ko
per echter niet direct in han
den. Die wordt namelijk op de
'rekening' van de ClubCard-
houder bijgeschreven via een
kleine terminal die in de win
kel staat. Die terminal regis
treert wat er door de klanten
bijeengespaard is.
Elk clublid krijgt vier keer per
jaar een afschrift van het ver
kregen spaarkortingsaldo. Dit
saldo kan te allen tijde van de
'rekening' op de eigen bank-
of girorekening worden bijge
schreven of, indien de klant
dat wenst, op een speciale ren-
tegevende spaarrekening.
Volgende week wordt Es Pay
Nederland opgericht in Oos
terhout tegenover de vestiging
van UP. Er komen naar
schatting acht personen te
werken. Het bedrijf zal vol
gens Baeten werkgelegenheid
bieden aan twintig personen
als alle winkeliers zijn aangé-
sloten. Het Es Pay-spaarkor-
tingsysteem zal ook in België
geïntroduceerd worden.
dijk wil niet ingaan op de vraag
hoeveel de produktiviteit is ge
stegen, wanneer de cijfers wor
den gecorrigeerd voor de ver
dwenen naaldcokesfabriek.
Het produktierecord is gevestigd
met een flink lagere personeels
bezetting. In 1990 had Shell
Moerdijk circa 1050 mensen in
dienst. Vorig jaar waren dat er
uiteindelijk 650. Omgerekend
zou de produktiviteit op de ves
tiging in vier jaar zo met bijna
75 procent zijn gestegen.
Vestigingsmanager ir. F. de Ko
ning toont zich tevreden over de
vooruitgang bij de Shell-doch-
ter, die tot voor kort in de rode
cijfers zat. Hij zegt 'in 1995 geen
grote nieuwe acties' te verwach
ten. Dat betekent dat er geen
nieuwe reorganisaties aanko
men, maar ook dat er geen be
langrijke investeringen op het
programma staan. „De 'hard
ware' die we nu hebben kan nog
lang mee. We zullen alleen hier
en daar verbetering moeten aan
brengen. Daar is geld voor."
Het mobiliteitscentrum in Breda
gaat per 1 februari dicht. In het
gebouw bij het dochterbedrijf
BPM begonnen vorig jaar negen
tig mensen aan een outplace
ment-procedure om werk te vin
den buiten de Shell-organisatie.
Van die groep zijn nog vijftien
mensen over. Zij gaan voortaan
naar Rotterdam, waar de mobili
teitscentra van Moerdijk en Per
nis integreren.
hoorzittingen besloten snel ad
vies aan te vragen van de onaf
hankelijke Commissie Economi
sche Mededinging. In een brief
aan de betrokken partijen zegt
Economische Zaken dat er 'aan
leiding is tot de opvatting dat er
sprake is van verstoring van me
dedinging die in strijd is met het
algemeen belang'.
Volgens directeur Joore van
Edipress heeft zijn bedrijf maan
dag alvast een klein succesje
geboekt. Tijdens een door de
distributeur aangespannen kort
geding tegen Audex en dochter
bedrijven is het compromis ge
sloten dat Edipress, In afwach
ting van het besluit van Econo
mische Zaken, rechtstreeks aan
de kiosken van Bruna kranten en
tijdschriften mag leveren.
Van onze verslaggever
Breda - Hij noemt in zijn
kwaadheid nog erger dan het
communisme, maar de woede
van autoschadehersteller
Wim van Broekhoven richt
zich juist op een mooi kapita
listisch verschijnsel: de kar
telvorming van autoverzeke
raars en Focwa-bedrijven,
die «zijn kleine bedrijf buiten
spel zet.
Wim van Broekhoven (45) heeft
zijn herstelbedrijf in het buiten
gebied tussen Oosteind en Oos
terhout. Samen met twee trouwe
werknemers, die al twintig en
achttien jaar bij hem in dienst
zijn, draait hij normaal een jaar
omzet van een vierenhalve ton.
De helft haalt hij uit het herstel
len van autoschade, de andere
helft komt van het spuiten van
vrachtwagens, kranen en land
bouwmachines.
Minister Wijers van Economi
sche Zaken heeft onlangs gepleit
voor een vrijere concurrentie
door het afschaffen van regels.
Maar de ondernemers maken on
derling ook afspraken, waardoor
de concurrentie wordt beknot.
Het is de consument, die uitein
delijk de rekening betaalt, stelt
van Broekhoven.
Jaar-in-jaar-uit liep het lekker
met zijn bedrijf. Maar, zo con
stateert Van Broekhoven, de
klad is er in gekomen. „Terwijl
wij ons werk nog net zo goed
doen als altijd."
Neen, het zijn de autoverzeke
raars die de kleine spuiter kapot
maken, zegt hij geërgerd. De
autoverzekeraars sturen de
cliënten brieven, waarin staat
dat zij hun auto moeten sturen
naar een aantal geselecteerde
herstelbedrijven.
Om dat aantrekkelijk te maken
mag de klant een paar voordelen
tegemoet zien: een gratis leen-
auto, geen eigen risico van drie
honderd gulden, directe betaling
aan de hersteller zodat de consu
ment niet voor hoeft te schieten,
een lager eigen risico bij ruit-
breuk.
Van Broekhoven legt een brief
van een verzekeringsmaatschap
pij op tafel. Hij mag bij veertien
bedrijven terecht, die in de zeer
wijde omgeving van Waalwijk
tot Hoeven zijn gevestigd. „Het
is toch net alsof de overheid
tegen een bijstandsmoeder zegt:
'Je moet naar Albert Heijn, want
die heeft volgens ons een grotere
sortering dan Edah'. Dan zeg je
toch ook: 'Waar bemoeien ze
zich mee'?"
In het algemeen sturen de verze
keraars hun cliënten naar
Focwa-herstelbedrijven. En van
die club is Van Broekhoeven
principieel geen lid. „Ze heffen
een hoge contributie en dwingen
de bedrijven tot allerlei hoge
investeringen."
Wim van Broekhoven bij zijn koets waarvoor hij 'de tijd heeft om die op te knappen'.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
Dat geld moet ergens vandaan
komen, zegt Van Broekhoven.
En dus worden de autoreparaties
steeds duurder. „Ik krijg hier
een klant aan de deur en ik
maak voor hem een offerte: dui
zend gulden ex BTW. Zegt die
man: hoe kan dat, want bij twee
andere bedrijven rekenen ze
2000 en 2850 gulden?"
„Kijk, wat ze daar doen is een
achterklep niet uitdeuken maar
meteen vervangen. Er worden
dingen geschreven, die gewoon
veel goedkoper kunnen. Die re
kening moet natuurlijk wel wor
den betaald. Dus moeten de pre
mies omhoog."
De ondernemers worden op kos
ten gejaagd. „De ontvangstruim
te moet mooier, omdat de klant
getraumatiseerd is en in een
mooie omgeving een aai over de
bol nodig heeft," zegt hij met
enig sarcasme.
Hij geeft hef voorbeeld dat een
Focwa-garage net nieuwe richt-
apparatuur had gekocht voor
veertig duizend gulden. De
Focwa besloot echter andere ap
paratuur voor te schrijven. Dus
moest een nieuwe richtbank van
opnieuw veertig mille worden
aangeschaft. „En dat ding staat
nu ongebruikt in de hoek, omdat
die oude apparatuur veel beter
werkte." Of apparatuur voor het
uitlijnen van de wielen: „Dat
kan de bandenspecialist toch
veel beter en goedkoper. Dat
hoef je dan toch niet zelf in huis
te hebben?"
Van Broekhoven vindt dat leen-
auto's en dergelijke de kosten
ook alleen maar opdrijven. „De
overheid voert campagne met 'de
auto kan wel een dagje zonder
u'. Dus waarom zou je die kosten
dan zonder meer als extra ma
ken? Als de klant per se wil, kun
je altijd apart een auto voor hem
huren."
Dwingelandij, noemt hij de
voorschriften van de verzeke
raars. Die begint inmiddels aar
dig pijn te doen: vorig jaar viel
de omzet opeens terug met
twaalf procent. „Dit jaar is
slecht begonnen. De grote jon
gens krijgen extra omzet door de
gladheid en ik heb tijd om mijn
honderdtien jaar oude paarde-
koets op te knappen. Voor mij
zelf maakt het niet uit, ik zing
het wel uit. Maar als het zo
doorgaat moet ik nog mijn men
sen ontslaan."
Wat Van Broekhoven ergert is
dat door de richtlijnen van de
verzekeraars ook WA-verzeker-
den met schade denken dat ze
naar de gevestigde orde moeten.
„Terwijl die eigenlijk helemaal
vrij zijn, gaan ze in de trek toch
naar die dure bedrijven. Ik heb
hier een, kruimelbedrijf, daar
kunnen we van leven, maar nu
pakken ze ook die kruimels af."
Het gaat normaal om drie crite
ria, zegt Van Broekhoven: kwali
teit, prijs en service. „En op alle
drie die zaken zit het bij mij dik
in orde." Maar tegen de kartel
vorming valt niet te werken.
„Mijn vader zei altijd: 'Wim, je
wordt nooit overreden door een
koets, maar altijd door een
strontkar'. Nou, ik word nu
overreden door de koets."
Soms wordt wel gesuggereerd
dat de kleine spuiter zijn tarie
ven laag kan houden door het
minder nauvy te nemen met het
milieu. Van Broekhoven reageert
als door een adder gebeten: „Ik
heb alle vergunningen die nodig
zijn. Er wordt regelmatig gecon
troleerd. De bodem is onder
zocht op vervuiling. Vanwege de
ligging in het buitengebied vol
doen wij aan de strengste eisen
ten aanzien van geluidshinder."
Van Broekhoven pleit voor zijn
bedrijf en vraagt niet veel, vindt
hij zelf. „Ik zeg: 'Laat de consu
ment zelf kiezen'. Laat het
marktmechanisme zijn werk
doen."
Van onze verslaggever
Middelburg - Zeeland krijgt weer een
veerdienst naar Engeland. De Britse
rederij Mersey Docks and Harbour
Company begint vanaf begin april in
Vlissingen met twee grote gecharterde
veerschepen een tweemaal-daagse pas-
sagiersdienst op Sheerness. De over
tocht overdag duurt 7 uur, de nacht
vaart 9 uur.
De veerdienst komt in de plaats van de Olau
Line, die in mei vorig jaar de vaarten
staakte, maar is bescheidener van opzet. Er
zijn aan Nederlandse kant direct 130 ar
beidsplaatsen mee gemoeid en indirect nog
een'keer zoveel. Dat dicht het gat dat het
vertrek van de Olau Line in de Zeeuwse
werkgelegenheid heeft geslagen bijna hele
maal, zei de Zeeuwse PvdA-gedeputeerde
Bruinooge (economie) die gisteren het
nieuws bekend maakte.
Naast passagiers gaat de veerdienst ook
vracht vervoeren. Dat gebeurt nu al vanuit
Vlissingen door Sally Line en de Ferrylink
Freight Service. De laatste maatschappij is
een onderdeel van Mersey Docks.
Mersey Docks uit Liverpool is een grote
rederij en transportbedrijf waar in totaal
1600 mensen werken. Het beursgenoteerde
bedrijf is op één na het grootste havenbedrijf
in Groot-Brittannië en boekte in 1993 een
winst van 56 miljoen gulden op een omzet
van 265 miljoen gulden. Het bedrijf onder
houdt ook twee veerdiensten op Ierland.
„Het is geen kleintje dus, we hebben er dan
ook alle vertrouwen in dat dit beter zal
aflopen dan de Olau Line," aldus Bruinooge.
De Olau Line raakte in de problemen van
wege te hoge (loon)kosten. Een onoplosbaar
geschil met de Duitse vakbonden en een
staking daarna deden de veerlijn de das om.
Mersey Docks is van plan voorzichtig te
beginnen. De schepen zijn van alle gemak
ken voorzien, maar kleiner dan de buitenge
woon luxe jumbo's van de Olau Line. De
officieren zijn.Brits, maar de bemanning
komt voor een deel uit Oost-Europa, wat de
loonkosten drukt.
De schepen, die gevaren hebben in de Adria-
tische zee en nu omgebouwd worden, zullen
per jaar geen 600.000 passagiers vervoeren
zoals de Olau Line deed, maar men mikt
voorlopig op de helft, wat inhoudt dat
tweemaal daags 500 passagiers, personen-
en vrachtauto's zullen worden overgezet.
Mersey Docks onderhandelt met reisorgani
saties over speciale arrangementen om het
passagiersaantal in de toekomst nog uit te
laten groeien. Bruinooge heeft een aantal
partijen bij elkaar gebracht, zegt hij. „Reken
bijvoorbeeld maar dat de NS dit zeer inte
ressant vindt, die verloren 60.000 treinpas-
sagiers jaarlijks op de Zeeuwse lijn toen de
Olau ophield.
De nieuwkomer zorgt voor drie tot vier
miljoen gulden aan jaarlijkse inkomsten
voor de Zeeuwse haven. Ongeveer één mil
joen gulden daarvan is havengeld.
Koffieshophouder in hennepteelt
Rotterdam - Koffieshopeigenaar B. Dronkers gaat met subsidie
van de Europese Unie op grote schaal hennep telen in Oost-Gro-
ningen. Van de hennepplanten wordt volgens een woordvoerder
van Dronkers geen softdrugs maar grondstof voor papier
gemaakt. Hij gaat 1500 hectare kweken.
Dronkers is onder meer eigenaar van enkele koffieshops in
Rotterdam en het hennepmuseum in Amsterdam. Volgens de
woordvoerder staat de hennepteelt los van de handel in
softdrugs. De rassen die Dronkers gaat telen, hebben volgens
hem een te verwaarlozen gehalte aan het roesmiddel the. Als de
hennep voor papierproduktie is bedoeld, subsidieert de EU
boeren per geteelde hectare hennep met 1700 gulden.
Mager jaar voor Boeing
Seattle - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft een
mager jaar achter de rug. Door de malaise in de internationale
luchtvaart zijn aanzienlijk minder toestellen afgeleverd. Het
nettoresultaat ging met 31 procent omlaag van 1,24 miljard
dollar naar 856 miljoen dollar.
De omzet verminderde met bijna 14 procent tot 21,92 miljard
dollar en zal dit jaar nog iets verder omlaag gaan naar 20 a 21
miljard. Het aantal afgeleverde passagierstoestellen verminder
de vorig jaar van 330 tot 270 en daalt dit jaar naar verwachting
verder tot omstreeks 230.
Compaq leider op wereldmarkt pe's
New York - Het Amerikaanse bedrijf Compaq is vorig jaar
verreweg de grootste verkoper van persona] computers gewor
den. De eveneens Amerikaanse concurrenten IBM en Apple
zakten terug naar respectievelijk de tweede en de derde plaats.
Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Dataquest.
De verkoop van pe's over de hele wereld nam vorig jaar fors toe
met 20 procent tot 46,52 miljoen stuks. Compaq zag zijn afzet
met maar liefst 53 procent omhoog schieten tot 4,8 miljoen
apparaten. Het marktaandeel steeg daardoor van 8,1 tot 10,3
procent. Het bedrijf Compaq maakte woensdag bekend dat de
nettowinst vorig jaar met 88 procent is gestegen van 462 miljoen
dollar tot 867 miljoen dollar (f 1,47 miljard).
Winstgroei Philip Morris
New York - De Amerikaanse tabaks-, bier- en levensmiddelen
producent Philip Morris heeft vorig jaar aanmerkelijk beter
gedraaid dan in 1993. De nettowinst steeg van 3,09 miljard tot
4,73 miljard dollar en de omzet groeide van 60,9 miljard tot
65,13 miljard dollar. Philips Morris heeft in West-Brabant een
vestiging in Bergen op Zoom.
Volgens bestuursvoorzitter Geoffrey Bible heeft vooral de
tabaksdivisie het goed heeft gedaan. Het concern produceert
meer Marlboro en Benson and Hedges. De bedrijfswinst in de
tabaksdivisie steeg met 17,6 procent tot 3,3 miljard dollar bij
een omzet van 11 miljard dollar.
FNV-leden Akzo: Vrije zaterdag houden
Amsterdam - De leden van de Industriebond FNV bij Akzo
Nobel zijn tegen werken op zaterdag. Ze hebben er geen
vertrouwen in dat flexibeler werken ook daadwerkelijk meer
banen oplevert. Dat is een van de 'uitkomsten van een enquête
van de Industriebond. Het onderzoek dient als basis voor de
caovoorstellen van de bond bij Akzo Nobel. De bond wil in een
tweejarige cao toe naar een werkweek van 36 uur, twee uur
minder dan nu. De bond vraagt 2,25 procent loonsverhoging.
Cao-onderhandelaar Ben Roodhuizen omschreef zijn voorstellen
als een 'aanvallend pakket' waarmee de bond de 'stevig
verstoorde balans' tussen winstgroei en werkgelegenheid wil
herstellen. Akzo Nobel stevent volgens hem af op een winst van
een miljard terwijl anderzijds de afgelopen jaren vier- tot
vijfduizend arbeidsplaatsen zijn verdwenen en de komende
jaren nog duizend tot tweeduizend banen in Nederland op de
tocht staan.
Oomen verlaat gehavend Cehave-Encebe
Veghel - Topman A. Oomen stapt begin volgend jaar op als
bestuurder van het gehavende agrarische concern Cehave-Ence
be in Veghel. 'Kroonprins' en medebestuurder B.J. Constandse,
die zijn sporen aan het verdienen is met het weer gezondmaken
van de Boxtelse vee- en vleesgroep Encebe, volgt hem op als
directievoorzitter. Oomen, die volgende maand 58 jaar wordt,
maakt op eigen verzoek gebruik van de vut. Hij was 19 jaar
directievoorzitter.
Dat heeft Cehave-Encebe gisteren bekendgemaakt. Het concern
heeft het momenteel moeilijk door problemen bij de vleesgroep
Encebe in Boxtel.
(ADVERTENTIE)