Recordjaar voor Shell Moerdijk Bij De Schelde 45 arbeidsplaatsen weg Nieuw veer in Zeeland op Engeland p Bosnië middelen 'Kleine autohersteller slachtoffer van kartel' nd KORT Produktiviteitsstijging in vier jaar van bijna 75 procent Ministerie steunt Edipress in gevecht tegen Audax Geld terug bij nieuw spaarsysteem detaillist A4 DE STEM ECONOMIE A5 -incident' !5125 (1400-21/3(3 UUR] REAU (13/30-2430 UUR) ag 1S.15 - 21.00 uur) Redding Boelwerf lijkt onmogelijk In plaats van de failliet gegane Olau Line ECONOMIE KORT 6 JANUARI 1995 DONDERDAG 26 JANUARI 1995 amer heeft gisteren het vereiste n in de Kamer van Afge- zijn voorganger Berlusco- en partijen van stemming voor en 39 tegen, bij 270 oet ook nog door de Senaat rlusconi en zijn bondgeno- aar van stemming te zullen ard' overleden producent David Cole, die yguard een Grammy kreeg 2-jarige leeftijd gestorven, een hersenvliesontsteking, in het Duitse Frankfurt en van zijn leven in New eke partner Robert Clivillis sen als Mariah Carey en tory, de eigen dance-floor- ij elkaar 28 prijzen gewon- sic Awards, vijf Billboard nieuw jasje che partij MSI (Italiaanse eek op. Zij gaat op in de tijleider Fini begin 1994 in overheersende positie heeft. te breken, hoopt Fini de rvan te overtuigen dat zijn he partij is geworden, am de partij vorig jaar in de 1 uitmaakte van de Nationa- t de rechtse alliantie onder nale Alliantie kreeg bij de 1994 13,4 procent van de eugen' aanpakken pees Parlement willen dat de een gezamenlijke bestrijding in de Tweede Wereldoorlog orgen een ontwerpresolutie g van de bevrijding van het de Coene bestaat er in de tgeving om publikaties over tegen te gaan. Extreem- an deze verschillen in wetge- door de mazen van het net' ïgen Kobe "eigen tienduizenden van de gebied door de aardschok in 500 kampen. Griep grijpt Dat sommigen verschijnselen "t doordat zij nog in een ardoor niet willen eten. Of zij aschok die is voorspeld. et persbureau Interfax, dat de aket had neergeschoten die zou zijn, heeft gisteren kort- nterfax meldde later dat het om een Noorse, wetenschap- g van Rusland was afgêscho- Defensie meldde dat een ntrum op Andoya, een eiland afgevuurd, maar dat de raket sland vloog. Een Russische Noren de Russische overheid de geplande lancering. de contactgroep voor Bosnië g afgebroken. Aanleiding tot de Serviërs akkoord te gaan ling van Bosnië tussen de De Russische gezant Zotov ver klaarde na een aantal dagen van voorbesprekingen met betrokke nen dat nieuwe rechtstreekse on derhandelingen niet in zicht zijn, omdat de Serviërs nog steeds aarzelen of ze de kaart aanvaar den. „Wij hebben nog geen direct antwoord van de Bosnische Ser viërs dat ons ertoe in staat stelt een begin te maken met een onderhandelingsproces op basis van het plan van de contact groep," aldus Zotov nadat de gezanten hun bevindingen had den gemeld aan vertegenwoordi gers van de Bosnische moslimre gering. ENTIE) Vlissingen (anp) - De Ko ninklijke Schelde Groep in Vlissingen gaat haar activi- teiten op het gebied van de offshore sterk inkrimpen. Daardoor vervallen 45 ar- beidsplaatsen. De Schelde probeert dat zoveel mogelijk via natuurlijk verloop op te vangen, maar de directie sluit gedwongen ontslagen niet uit. Het Zeeuwse concern fabriceer de tot voor kort kleine produk- tieplatforms voor olie- en gas winning op het Nederlandse deel van het continentaal plat. Om dat de oliemaatschappijen hun activiteiten in dat gebied sterk verminderen is de afzetmarkt voor De Schelde ingestort. Van Schelde Offshore gaan vijf tien van de zestig personeelsle den over naar de bedrijfsdivisie die zich met industriële con structies bezig houdt. Daardoor houdt het concern in elk geval de optie open in de toekomst weer actief te worden op de offshore- markt. Voorlopig verwacht De Schelde echter geen enkele ople ving op deze markt, aldus direc tie-secretaris mr. T. van de Poel. De directie gaat de komende tijd overleggen met de vakbonden en de ondernemingsraad over de voorgenomen afslanking. In to taal werken bij De Schelde Groep 3500 mensen. De directie wil niet verzekeren dat de arbeidsplaatsen die ver vallen via natuurlijk verloop kunnen worden opgevangen. Door kleinere reorganisaties bij andere bedrijfsonderdelen is ook daar de rek beperkt, aldus Van de Poel. Van onze verslaggever Moerdijk - Shell Moerdijk heeft in 1994 nieuwe produk- tierecords gevestigd. De fabrieken draaiden acht procent meer produkt dan in 1990, het jaar waarin het vorige historische hoogtepunt werd genoteerd. Dat meldt Shell in het maand blad Intercom. Manager technologie J. van der Eijk stelt dat dit record plus de laagte-records bij het energie- en grondstoffenverbruik Shell Moerdijk over 1994 een voordeel van veertig miljoen gulden heeft opgeleverd. De verbetering van het produk- tierecord ten opzichte van 1990 valt feitelijk nog hoger uit, om dat in dat jaar de naaldcokes-fa briek nog draaide. Die eenheid is in 1993 afgebroken en vorig jaar in Brazilië weer opgebouwd. Een woordvoerder van Shell Moer- Temse (anp) - De kans op red ding van de failliete Boelwerf in het Vlaamse Temse, waarin Be- gemann een meerderheidsaan deel heeft, lijkt verkeken. Minis ter-president L. van den Brande van de Vlaamse regering heeft meegedeeld dat er geen belang stelling meer bestaat om de werf over te nemen. De meest serieuze kandidaat, het Noorse Kvaerner, is afgevallen. In welke mate Begemann nu ge dupeerd wordt, is nog onduide lijk. Het conglomeraat heeft het onroerend goed van de werf in een aparte vennootschap onder gebracht, die niet in het faillisse ment is meegegaan. Gilze (anp) - Distributeur Edipress krijgt in zijn gevecht tegen een door uitgeverij/distributeur Audex geleid kartel, de steun van het ministerie van Economische Zaken. Edipress zegt dat een samenwer kingsverband van AKO (kios ken), Betapress (distributie tijd schriften) en Van Gelderen (dis tributie dagbladen) het bedrijf ernstig benadeelt in de distribu tie van (vooral) tijdschriften. Het kartel bestaat uit drie dochters van de Audex-groep. Zij hebben samen met Bruna, Nederlands grootste kioskhou der, een volgens Edipress gehei me kartelovereenkomst gesloten. Die verplicht Bruna en AKO om tijdschriften en buitenlandse kranten af te nemen van Van Gelderen en Betapress. Edipress is daardoor gedwongen via de Audex-dochters zijn titels in de schappen van de Bruna- en AKO-kiosken te krijgen. Het ministerie heeft na enkele Van onze verslaggeefster Hélène Schenk Oosterhout - De spaarsystemen 'Air Miles' en 'Helios' krijgen vanaf 3 maart gezelschap van het Es Pay Spaar- kortingsysteem. Es Pay is een initiatief van het in Oosterhout gevestigde reclame- en marketingbureau U P De consumenten krijgen bij dit systeem spaarkorting bij zelfstandige detaillisten (van bakkers tot platenzaken) in het hele land. J. Baeten van UP verwacht op basis van vooronderzoek dat zich 14.000 detaillisten bij het systeem gaan aansluiten. Als de bedenkers van Es Pay gelijk krijgen, raken zo'n an derhalf miljoen landgenoten verslingerd'aan het spaarsys teem. De 14.000 deelnemende detaillisten moeten eik hon derd clubkaarten afnemen. Het systeem gaat op 3 maart van start bij zestig winkeliers hi de as Breda/Oosterhout. UP hoopt dat de eerste we ken van maart driehonderd bedrijven op het spaarsysteem zijn aangesloten. „Grootwin kelbedrijven zijn van deelna me uitgesloten," meldt Baeten. ,.Die moeten hun eigen acties maar houden en dat doen ze dan ook." De consument koopt voor vijf gulden een clubkaart (De Es Pay-ClubCard om precies te zijn) bij een van de deelne mende bedrijven. Als de klant bij één van de deelnemende detaillisten een produkt koopt, krijgt hij op vertoon van de kaart een spaarkorting van 2,5 procent van het aan koopbedrag. Die spaarkorting krijgt de ko per echter niet direct in han den. Die wordt namelijk op de 'rekening' van de ClubCard- houder bijgeschreven via een kleine terminal die in de win kel staat. Die terminal regis treert wat er door de klanten bijeengespaard is. Elk clublid krijgt vier keer per jaar een afschrift van het ver kregen spaarkortingsaldo. Dit saldo kan te allen tijde van de 'rekening' op de eigen bank- of girorekening worden bijge schreven of, indien de klant dat wenst, op een speciale ren- tegevende spaarrekening. Volgende week wordt Es Pay Nederland opgericht in Oos terhout tegenover de vestiging van UP. Er komen naar schatting acht personen te werken. Het bedrijf zal vol gens Baeten werkgelegenheid bieden aan twintig personen als alle winkeliers zijn aangé- sloten. Het Es Pay-spaarkor- tingsysteem zal ook in België geïntroduceerd worden. dijk wil niet ingaan op de vraag hoeveel de produktiviteit is ge stegen, wanneer de cijfers wor den gecorrigeerd voor de ver dwenen naaldcokesfabriek. Het produktierecord is gevestigd met een flink lagere personeels bezetting. In 1990 had Shell Moerdijk circa 1050 mensen in dienst. Vorig jaar waren dat er uiteindelijk 650. Omgerekend zou de produktiviteit op de ves tiging in vier jaar zo met bijna 75 procent zijn gestegen. Vestigingsmanager ir. F. de Ko ning toont zich tevreden over de vooruitgang bij de Shell-doch- ter, die tot voor kort in de rode cijfers zat. Hij zegt 'in 1995 geen grote nieuwe acties' te verwach ten. Dat betekent dat er geen nieuwe reorganisaties aanko men, maar ook dat er geen be langrijke investeringen op het programma staan. „De 'hard ware' die we nu hebben kan nog lang mee. We zullen alleen hier en daar verbetering moeten aan brengen. Daar is geld voor." Het mobiliteitscentrum in Breda gaat per 1 februari dicht. In het gebouw bij het dochterbedrijf BPM begonnen vorig jaar negen tig mensen aan een outplace ment-procedure om werk te vin den buiten de Shell-organisatie. Van die groep zijn nog vijftien mensen over. Zij gaan voortaan naar Rotterdam, waar de mobili teitscentra van Moerdijk en Per nis integreren. hoorzittingen besloten snel ad vies aan te vragen van de onaf hankelijke Commissie Economi sche Mededinging. In een brief aan de betrokken partijen zegt Economische Zaken dat er 'aan leiding is tot de opvatting dat er sprake is van verstoring van me dedinging die in strijd is met het algemeen belang'. Volgens directeur Joore van Edipress heeft zijn bedrijf maan dag alvast een klein succesje geboekt. Tijdens een door de distributeur aangespannen kort geding tegen Audex en dochter bedrijven is het compromis ge sloten dat Edipress, In afwach ting van het besluit van Econo mische Zaken, rechtstreeks aan de kiosken van Bruna kranten en tijdschriften mag leveren. Van onze verslaggever Breda - Hij noemt in zijn kwaadheid nog erger dan het communisme, maar de woede van autoschadehersteller Wim van Broekhoven richt zich juist op een mooi kapita listisch verschijnsel: de kar telvorming van autoverzeke raars en Focwa-bedrijven, die «zijn kleine bedrijf buiten spel zet. Wim van Broekhoven (45) heeft zijn herstelbedrijf in het buiten gebied tussen Oosteind en Oos terhout. Samen met twee trouwe werknemers, die al twintig en achttien jaar bij hem in dienst zijn, draait hij normaal een jaar omzet van een vierenhalve ton. De helft haalt hij uit het herstel len van autoschade, de andere helft komt van het spuiten van vrachtwagens, kranen en land bouwmachines. Minister Wijers van Economi sche Zaken heeft onlangs gepleit voor een vrijere concurrentie door het afschaffen van regels. Maar de ondernemers maken on derling ook afspraken, waardoor de concurrentie wordt beknot. Het is de consument, die uitein delijk de rekening betaalt, stelt van Broekhoven. Jaar-in-jaar-uit liep het lekker met zijn bedrijf. Maar, zo con stateert Van Broekhoven, de klad is er in gekomen. „Terwijl wij ons werk nog net zo goed doen als altijd." Neen, het zijn de autoverzeke raars die de kleine spuiter kapot maken, zegt hij geërgerd. De autoverzekeraars sturen de cliënten brieven, waarin staat dat zij hun auto moeten sturen naar een aantal geselecteerde herstelbedrijven. Om dat aantrekkelijk te maken mag de klant een paar voordelen tegemoet zien: een gratis leen- auto, geen eigen risico van drie honderd gulden, directe betaling aan de hersteller zodat de consu ment niet voor hoeft te schieten, een lager eigen risico bij ruit- breuk. Van Broekhoven legt een brief van een verzekeringsmaatschap pij op tafel. Hij mag bij veertien bedrijven terecht, die in de zeer wijde omgeving van Waalwijk tot Hoeven zijn gevestigd. „Het is toch net alsof de overheid tegen een bijstandsmoeder zegt: 'Je moet naar Albert Heijn, want die heeft volgens ons een grotere sortering dan Edah'. Dan zeg je toch ook: 'Waar bemoeien ze zich mee'?" In het algemeen sturen de verze keraars hun cliënten naar Focwa-herstelbedrijven. En van die club is Van Broekhoeven principieel geen lid. „Ze heffen een hoge contributie en dwingen de bedrijven tot allerlei hoge investeringen." Wim van Broekhoven bij zijn koets waarvoor hij 'de tijd heeft om die op te knappen'. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Dat geld moet ergens vandaan komen, zegt Van Broekhoven. En dus worden de autoreparaties steeds duurder. „Ik krijg hier een klant aan de deur en ik maak voor hem een offerte: dui zend gulden ex BTW. Zegt die man: hoe kan dat, want bij twee andere bedrijven rekenen ze 2000 en 2850 gulden?" „Kijk, wat ze daar doen is een achterklep niet uitdeuken maar meteen vervangen. Er worden dingen geschreven, die gewoon veel goedkoper kunnen. Die re kening moet natuurlijk wel wor den betaald. Dus moeten de pre mies omhoog." De ondernemers worden op kos ten gejaagd. „De ontvangstruim te moet mooier, omdat de klant getraumatiseerd is en in een mooie omgeving een aai over de bol nodig heeft," zegt hij met enig sarcasme. Hij geeft hef voorbeeld dat een Focwa-garage net nieuwe richt- apparatuur had gekocht voor veertig duizend gulden. De Focwa besloot echter andere ap paratuur voor te schrijven. Dus moest een nieuwe richtbank van opnieuw veertig mille worden aangeschaft. „En dat ding staat nu ongebruikt in de hoek, omdat die oude apparatuur veel beter werkte." Of apparatuur voor het uitlijnen van de wielen: „Dat kan de bandenspecialist toch veel beter en goedkoper. Dat hoef je dan toch niet zelf in huis te hebben?" Van Broekhoven vindt dat leen- auto's en dergelijke de kosten ook alleen maar opdrijven. „De overheid voert campagne met 'de auto kan wel een dagje zonder u'. Dus waarom zou je die kosten dan zonder meer als extra ma ken? Als de klant per se wil, kun je altijd apart een auto voor hem huren." Dwingelandij, noemt hij de voorschriften van de verzeke raars. Die begint inmiddels aar dig pijn te doen: vorig jaar viel de omzet opeens terug met twaalf procent. „Dit jaar is slecht begonnen. De grote jon gens krijgen extra omzet door de gladheid en ik heb tijd om mijn honderdtien jaar oude paarde- koets op te knappen. Voor mij zelf maakt het niet uit, ik zing het wel uit. Maar als het zo doorgaat moet ik nog mijn men sen ontslaan." Wat Van Broekhoven ergert is dat door de richtlijnen van de verzekeraars ook WA-verzeker- den met schade denken dat ze naar de gevestigde orde moeten. „Terwijl die eigenlijk helemaal vrij zijn, gaan ze in de trek toch naar die dure bedrijven. Ik heb hier een, kruimelbedrijf, daar kunnen we van leven, maar nu pakken ze ook die kruimels af." Het gaat normaal om drie crite ria, zegt Van Broekhoven: kwali teit, prijs en service. „En op alle drie die zaken zit het bij mij dik in orde." Maar tegen de kartel vorming valt niet te werken. „Mijn vader zei altijd: 'Wim, je wordt nooit overreden door een koets, maar altijd door een strontkar'. Nou, ik word nu overreden door de koets." Soms wordt wel gesuggereerd dat de kleine spuiter zijn tarie ven laag kan houden door het minder nauvy te nemen met het milieu. Van Broekhoven reageert als door een adder gebeten: „Ik heb alle vergunningen die nodig zijn. Er wordt regelmatig gecon troleerd. De bodem is onder zocht op vervuiling. Vanwege de ligging in het buitengebied vol doen wij aan de strengste eisen ten aanzien van geluidshinder." Van Broekhoven pleit voor zijn bedrijf en vraagt niet veel, vindt hij zelf. „Ik zeg: 'Laat de consu ment zelf kiezen'. Laat het marktmechanisme zijn werk doen." Van onze verslaggever Middelburg - Zeeland krijgt weer een veerdienst naar Engeland. De Britse rederij Mersey Docks and Harbour Company begint vanaf begin april in Vlissingen met twee grote gecharterde veerschepen een tweemaal-daagse pas- sagiersdienst op Sheerness. De over tocht overdag duurt 7 uur, de nacht vaart 9 uur. De veerdienst komt in de plaats van de Olau Line, die in mei vorig jaar de vaarten staakte, maar is bescheidener van opzet. Er zijn aan Nederlandse kant direct 130 ar beidsplaatsen mee gemoeid en indirect nog een'keer zoveel. Dat dicht het gat dat het vertrek van de Olau Line in de Zeeuwse werkgelegenheid heeft geslagen bijna hele maal, zei de Zeeuwse PvdA-gedeputeerde Bruinooge (economie) die gisteren het nieuws bekend maakte. Naast passagiers gaat de veerdienst ook vracht vervoeren. Dat gebeurt nu al vanuit Vlissingen door Sally Line en de Ferrylink Freight Service. De laatste maatschappij is een onderdeel van Mersey Docks. Mersey Docks uit Liverpool is een grote rederij en transportbedrijf waar in totaal 1600 mensen werken. Het beursgenoteerde bedrijf is op één na het grootste havenbedrijf in Groot-Brittannië en boekte in 1993 een winst van 56 miljoen gulden op een omzet van 265 miljoen gulden. Het bedrijf onder houdt ook twee veerdiensten op Ierland. „Het is geen kleintje dus, we hebben er dan ook alle vertrouwen in dat dit beter zal aflopen dan de Olau Line," aldus Bruinooge. De Olau Line raakte in de problemen van wege te hoge (loon)kosten. Een onoplosbaar geschil met de Duitse vakbonden en een staking daarna deden de veerlijn de das om. Mersey Docks is van plan voorzichtig te beginnen. De schepen zijn van alle gemak ken voorzien, maar kleiner dan de buitenge woon luxe jumbo's van de Olau Line. De officieren zijn.Brits, maar de bemanning komt voor een deel uit Oost-Europa, wat de loonkosten drukt. De schepen, die gevaren hebben in de Adria- tische zee en nu omgebouwd worden, zullen per jaar geen 600.000 passagiers vervoeren zoals de Olau Line deed, maar men mikt voorlopig op de helft, wat inhoudt dat tweemaal daags 500 passagiers, personen- en vrachtauto's zullen worden overgezet. Mersey Docks onderhandelt met reisorgani saties over speciale arrangementen om het passagiersaantal in de toekomst nog uit te laten groeien. Bruinooge heeft een aantal partijen bij elkaar gebracht, zegt hij. „Reken bijvoorbeeld maar dat de NS dit zeer inte ressant vindt, die verloren 60.000 treinpas- sagiers jaarlijks op de Zeeuwse lijn toen de Olau ophield. De nieuwkomer zorgt voor drie tot vier miljoen gulden aan jaarlijkse inkomsten voor de Zeeuwse haven. Ongeveer één mil joen gulden daarvan is havengeld. Koffieshophouder in hennepteelt Rotterdam - Koffieshopeigenaar B. Dronkers gaat met subsidie van de Europese Unie op grote schaal hennep telen in Oost-Gro- ningen. Van de hennepplanten wordt volgens een woordvoerder van Dronkers geen softdrugs maar grondstof voor papier gemaakt. Hij gaat 1500 hectare kweken. Dronkers is onder meer eigenaar van enkele koffieshops in Rotterdam en het hennepmuseum in Amsterdam. Volgens de woordvoerder staat de hennepteelt los van de handel in softdrugs. De rassen die Dronkers gaat telen, hebben volgens hem een te verwaarlozen gehalte aan het roesmiddel the. Als de hennep voor papierproduktie is bedoeld, subsidieert de EU boeren per geteelde hectare hennep met 1700 gulden. Mager jaar voor Boeing Seattle - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft een mager jaar achter de rug. Door de malaise in de internationale luchtvaart zijn aanzienlijk minder toestellen afgeleverd. Het nettoresultaat ging met 31 procent omlaag van 1,24 miljard dollar naar 856 miljoen dollar. De omzet verminderde met bijna 14 procent tot 21,92 miljard dollar en zal dit jaar nog iets verder omlaag gaan naar 20 a 21 miljard. Het aantal afgeleverde passagierstoestellen verminder de vorig jaar van 330 tot 270 en daalt dit jaar naar verwachting verder tot omstreeks 230. Compaq leider op wereldmarkt pe's New York - Het Amerikaanse bedrijf Compaq is vorig jaar verreweg de grootste verkoper van persona] computers gewor den. De eveneens Amerikaanse concurrenten IBM en Apple zakten terug naar respectievelijk de tweede en de derde plaats. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Dataquest. De verkoop van pe's over de hele wereld nam vorig jaar fors toe met 20 procent tot 46,52 miljoen stuks. Compaq zag zijn afzet met maar liefst 53 procent omhoog schieten tot 4,8 miljoen apparaten. Het marktaandeel steeg daardoor van 8,1 tot 10,3 procent. Het bedrijf Compaq maakte woensdag bekend dat de nettowinst vorig jaar met 88 procent is gestegen van 462 miljoen dollar tot 867 miljoen dollar (f 1,47 miljard). Winstgroei Philip Morris New York - De Amerikaanse tabaks-, bier- en levensmiddelen producent Philip Morris heeft vorig jaar aanmerkelijk beter gedraaid dan in 1993. De nettowinst steeg van 3,09 miljard tot 4,73 miljard dollar en de omzet groeide van 60,9 miljard tot 65,13 miljard dollar. Philips Morris heeft in West-Brabant een vestiging in Bergen op Zoom. Volgens bestuursvoorzitter Geoffrey Bible heeft vooral de tabaksdivisie het goed heeft gedaan. Het concern produceert meer Marlboro en Benson and Hedges. De bedrijfswinst in de tabaksdivisie steeg met 17,6 procent tot 3,3 miljard dollar bij een omzet van 11 miljard dollar. FNV-leden Akzo: Vrije zaterdag houden Amsterdam - De leden van de Industriebond FNV bij Akzo Nobel zijn tegen werken op zaterdag. Ze hebben er geen vertrouwen in dat flexibeler werken ook daadwerkelijk meer banen oplevert. Dat is een van de 'uitkomsten van een enquête van de Industriebond. Het onderzoek dient als basis voor de caovoorstellen van de bond bij Akzo Nobel. De bond wil in een tweejarige cao toe naar een werkweek van 36 uur, twee uur minder dan nu. De bond vraagt 2,25 procent loonsverhoging. Cao-onderhandelaar Ben Roodhuizen omschreef zijn voorstellen als een 'aanvallend pakket' waarmee de bond de 'stevig verstoorde balans' tussen winstgroei en werkgelegenheid wil herstellen. Akzo Nobel stevent volgens hem af op een winst van een miljard terwijl anderzijds de afgelopen jaren vier- tot vijfduizend arbeidsplaatsen zijn verdwenen en de komende jaren nog duizend tot tweeduizend banen in Nederland op de tocht staan. Oomen verlaat gehavend Cehave-Encebe Veghel - Topman A. Oomen stapt begin volgend jaar op als bestuurder van het gehavende agrarische concern Cehave-Ence be in Veghel. 'Kroonprins' en medebestuurder B.J. Constandse, die zijn sporen aan het verdienen is met het weer gezondmaken van de Boxtelse vee- en vleesgroep Encebe, volgt hem op als directievoorzitter. Oomen, die volgende maand 58 jaar wordt, maakt op eigen verzoek gebruik van de vut. Hij was 19 jaar directievoorzitter. Dat heeft Cehave-Encebe gisteren bekendgemaakt. Het concern heeft het momenteel moeilijk door problemen bij de vleesgroep Encebe in Boxtel. (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5