Wereldpremière Polanski-thriller in 'Rotterdam' Djazzex in De Maagd Antonie Kamerling als dekhengst Nieuwe versie Suiker niet rauw The Lion King streeft Jurassic Park voorbij Uit? Stap dan de Deeltaxi in! DE STEM Redacteuren van Impact terug naar geboorteplaatsen Meer deelnemers op Kunst- en Antiekbeurs Breda THEATER Thriller 'Sweet 16' pretendeert veel Uw voordeeltaxi UITGIDS DE STEM 'Hoogste Tijd' naar Mulisch op festival Den Haag (anp) - De Walt Disney-film The Lion King (De leeuwenkoning) heeft binnen negen weken 1,9 mil joen bezoekers getrokken. Daarmee is de film Steven Spielbergs Jurassic Park voorbijgestreefd die in een jaar een kleine 1,9 miljoen mensen naar de bioscoop trok. Door Maarten van de Rakt Laat twee redacteuren, die geboren zijn in oktober 1944 en mei 1945, teruggaan naar hun geboortegrond. De eerste uit een katholiek nest, de tweede uit een joods gezin. Dat levert vast twee boeiende verhalen op over oorlog en bevrijding. „Een jaar geleden overzag ik wat de omroepen wilden doen met de bevrijding vanwege de vijftigste verjaardag. Je komt al gauw uit bij de officiële herden kingen van de gebeurtenissen. We zochten naar een ander ver haal. De twee documentaires wijken een beetje af van wat toch al op tv is. We tonen ze nu om de drukte van de meimaand een beetje voor zijn", meldt Kees Driehuis, eindredacteur van Im- Dact. Dat is het idee achter In Oss is niks gebeurdvanavond op Ne derland 3 en Een vlucht naar Zwitserland, volgende week donderdag te zien. (Nederland 3, 23.25 uur) Van onze kunstredactie Amsterdam - De Kunst- en Antiekbeurs Breda telt dit jaar tien nieuwe deelnemers. Daardoor biedt het evene ment een representatief over zicht van de Nederlandse kunst. Dat zei H. van Wezel, voorzitter van de Stichting Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs, gisteren tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam. Enkele antiquairs en kunsthandelaren gaven alvast een voorproefje van 'Breda'. Aan de 29e beurs, van 8 tot en met 17 april in Het Turfschip in Breda, doen in totaal 60 deelne mers mee. Tijdens de opening reikt het bestuur de eerste Cul tuurprijs van 25.000 gulden uit. Die onderscheiding is bedoeld om kunsthistorisch onderzoek te ondersteunen. Van Wezel verwacht dat on danks de komst van de nieuwe deelnemers het karakter van 'Breda' behouden blijft. Het moet een plek zijn waar ook mensen met een kleine beurs aan hun trekken kunnen komen; kunst- en antieke voorwerpen zijn al vanaf een paar honderd gulden te koop. De beurs geeft volgens de orga nisatoren een representatieve doorsnede van wat de kunst- en antiekhandelaren in Nederland aanbieden; er zijn onder meer schilderijen (17e tot vroeg 20e eeuw), aardewerk, glas, porse lein, meubelen, klokken, tin, Aziatische kunst, juwelen en et nografica. Een onafhankelijke keuringscommissie beoordeelt alle voorwerpen op authentici teit, kwaliteit en conditie. Kunsthandelaar Jan Koldewey uit Helvoirt liet alvast een bron zen beeldje van Vincent van Gogh zien. Het beeldje is een kleine 40 cm hoog. Beeldhouwer Joseph Mendes Da Costa heeft het in 1920 in opdracht van de kunstcriticus H.P. Bremmer ge maakt. Er zijn waarschijnlijk vijf of zes van gegoten. Eén bevindt zich in het Kröller- Mül- lermuseum in Otterlo. Bremmer adviseerde mevrouw Kröller- Müller bij haar kunstaankopen. Het exemplaar dat Koldewey op 'Breda' aanbiedt is nooit eerder verhandeld. Het is afkomstig uit een familie waar Bremmer als adviseur optrad. Over de prijs wil hij (nog) geen mededelingen doen. „Dan komt de nadruk weer zo op de beleggingswaarde te liggen", zegt hij, „terwijl het om de kunst zelf gaat". Antiquair J. Driessen wil wel kwijt dat de wijnkoeler die hij aanbiedt 100.000 gulden kost. Het stuk is toegeschreven aan de Franse meubelmaker B. Molitor (1755-1833). De koeler, bijna 70 cm hoog en 60 cm breed, is geheel belijmd met cubamaho- niefineer en cubamahoniebloem- plaatfineer. In het midden is ruimte voor de ijsblokjes en de flessen wijn. Een vergelijkbare koeler liet Lodewijk Napoleon, koning van Holland 1806-1810, achter op Kasteel Heukelum. Het was volgens de overlevering een geschenk voor de genoten gastvrijheid. Djazzex, de dansgroep die jaz- zdans en moderne dans artis tiek meestal zo mooi met el kaar verbindt, komt zaterdag avond (28 januari) naar schouwburg De Maagd in Ber gen op Zoom met drie nieuwe stukken. De huischoreografen Glenii van der Hoff en Neel Verdoorn maakten het tweeluik Zebra talk en Zootcase waarin com posities van de Canadese jazz musicus en pianist Paul Bley voor beiden een bron van in spiratie vormden. De twee dansstukken hebben echter weinig met elkaar gemeen. Zij zitten bomvol situaties en han delingen die niet veel met dans te maken hebben. Er wordt veel gelegen, gestaan en ge staard, en dat terwijl de Djaz- zex-dansers zoveel in huis heb ben. De verhalen die blijkbaar verteld willen worden, blijven steken m onbegrijpelijke 'ver vreemding'. Het stuk Higher Ground van de jonge Engelse danser/choreo graaf Mark Bruce munt even min uit door begrijpelijkheid. Op 7 februari in Roosendaal, 11 maart in Oosterhout. KOMMIL FOO en Zin- droom, de cabaretgroepen, zijn vanavond in De Maagd in Ber gen op Zoom met een dubbel programma. De Vlaamse groep Kommil Foo presenteert een gedeelte van haar vermakelijke programma Plank waarin een plank wordt gebruikt voor tal loze visuele grappen. Absurdis tisch muziek- en bewe gingstheater. Cabaret Zin- droom speelt fragmenten uit het nieuwe programma Noor mannen. Twee noormannen, een tweeling, gaan in een duik boot op zoek naar een echtge note en problemen. Ze komen precies terecht waar ze niet willen zijn. HAYE VAN der Heyden is de schrijver van de nieuwe ko medie De Woonboot waarin Gees Linnebank een man speelt die genoeg heeft van zijn vrouw en alle andere westerse vrouwen. In Thailand vindt hij een volgzame nieuwe, jonge vrouw (Bodil de la Parra). Hij neemt haar mee naar Neder land, trouwt met haar en gaat met haar in een woonboot in het centrum van Amsterdam wonen. Maar zijn ex-echtgeno te (Trudy Labij) duikt weer op en ook het lieve Thaise meisje laat niet met zich spotten als ze eenmaal de Nederlandse zeden onder de knie heeft. Op 31 januari in De Kring in Roosen daal, 1 februari in De Bussel in Oosterhout. PAUL CLARK komt zater dagavond naar De Kring in Roosendaal met zijn spitsvon dige en absurdistische solo Potter's Joke. Een eenzame man met heel Veel kennis, die echter niet kan lachen en daar om op zoek gaat naar de ultie me grap in een comedy-club. Clarks wereld herinnert aan Beckett en is eerder ontroerend dan lachwekkend. REINDER VAN der Naait staat op 1 februari in een uit verkochte Kring in Roosendaal met zijn leuke programma Volg de pijlen. Zijn verhalen begin nen vaak weinig origineel, tot hij een kolderieke zijweg in slaat en dan krankzinnig door draaft. Zijn imago is dat van een naïef, zelf onnozel type, maar dat wordt geen moment vervelend. SHERLOCK HOLMES, de 19e eeuwse detective en zijn assistent dr. Watson, zijn op 1 februari te zien in De Maagd in Bergen op Zoom in het gelijk namige stuk van William Gil lette naar Arthur Conan Doyle. Het wordt in een Victoriaanse sfeer gespeeld door het Lamda- theater uit Londen voor (mid delbare scholieren en andere geïnteresseerden. BERT KLUNDER en Mylou Frencken staan vanavond in De Nobelaer in Etten-Leur met hun grappige, veelzijdige amu sementsprogramma Varkens wassen. Een onaangepaste man en een wereldvreemde vrouw bij wie de twijfel toeslaat. DAG, VREEMDE Man, het toneelstuk van Robert Long, wordt vanavond gespeeld in het Zuidlandtheater in Terneu- zen. Paul Röttger speelt een getrouwde man die in het ge heim een homoseksuele relatie blijkt te hebben, die als dit bekend wordt, heel zijn wereld en die van zijn vrouw (Mar- greet Blanken) op zijn kopzet. Dik opgelegde bedoelingen la ten in een al te nadrukkelijke dialoog vol cliché's niets te raden over. Etten-Leur - De Nobelaer. 'Suiker' van Hugo Claus door Het Noord Nederlands Toneel. Regie: Pieter Verhoeff. Decor: Santiago del Corral. Gespeeld door o.a. Peter Tuinman. Le slie de Gruyter, Kiki Classen en Wim van den Heuvel. Ge zien op woensdag 25 januari. Op 8 maart in Oosterhout, 9 maart in Terneuzen. Door Marjan Mes Kort na de oorlog verliet de 18-jarige Hugo Claus het ar melijke Vlaanderen om in het kille, niet minder armelijke Noord-Frankrijk als seizoen arbeider in de bietencampag ne te gaan werken. In 1958 vormden die ervaringen het uitgangspunt voor het toneel stuk Suiker dat in dat jaar een groot succes werd, met Leo de Hartogh, Guus Her mus en Ina van Faassen in de hoofdrollen. Als tiener was ik diep onder de indruk van die voorstelling, waarin de bonkige De Hartogh als de goedhartige domme dik zak Kilo zo tragisch verliefd was op het ziekelijke meisje Malou (Van Faassen) dat voor zijn uit gekookte macho-vriend Max (Hermus) moet tippelen. De onhandige dromer Kilo weet daar niets van en beschouwt Malou als de zuiverheid zelve, een halve madonna, met wie hij iets moois hoopt te beleven. Kilo vertroetelt en beschermt haar, zodat het verbitterde en door mannen misbruikte meisje weer hoop krijgt en hem belooft om met hem naar Parijs te gaan, weg van het smerige uitschot in de suikerfabriek. Dat thema heeft de cineast Pie ter Verhoeff blijkbaar aange sproken want hij maakt met Sui ker zijn regiedebuut, bij het Noord Nederlands Toneel dat uitsluitend met ad hoc-acteurs werkt. Het is er misschien de oorzaak van dat de acteursprestaties in Suiker nogal verschillend zijn, alsof de mensen in de barak weinig affiniteit met elkaar heb ben. Of misschien heeft het ook te maken met de filmachtergrond van Verhoeff. Bij film hoef je nu eenmaal geen constante span ningsboog te creëren, maar neem je korte scènes op. Verhoeff maakte mooie 'Friese' speelfilms als Het teken van het beest, De Dream en een voortref felijke tv-serie over een jongens leven, De Vuurtoren, waarin steeds ook een sociale aanklacht school. Dat laatste heeft de re gisseur in Suiker terecht verme den want die wereld van armza lige seizoenarbeiders is allang passé. In een sfeervol decor van Santia go Corral spelen de acteurs Claus' nog altijd prachtig klin kende, maar inhoudelijk geda teerde stuk zonder echte rauw heid. Peter Tuinman met zijn grote lijf en goedhartige uitstraling heeft een paar mooie momenten als Kilo. De Vlaming Leslie de Gruyter is een nerveuze, gespan nen Max en Kiki Classen eigen lijk wel erg koel-afstandelijk als Milou. De kibbelende broers Minne worden bij Wim van den Heuvel en Jan Verhoeven twee karikatu ren. Melodrama wordt effectief vermeden maar de draaiorgel- muziek tussen de bedrijven door doet oubollig aan. Door Marjan Mes Antonie Kamerling als een lam straal die zich uit verveling suf neukt en vol snuift; het is voor waar geen opwekkende aanblik. Mij zal het trouwens een zorg zijn, Goede tijden, slechte tijden heb ik bij mijn weten nooit ge zien en de jonge blonde, stevig geproportioneerde acteur be hoort derhalve niet tot mijn fa vorieten. In Suite 16 van de Belgische cineast Dominique Deruddere speelt Kamerling een van de twee hoofdrollen; een leeg hoofdige jongen die alleen aan geld en seks denkt, en dat laatste dan nog alleen om er geld mee te verdienen. Als hij in actie is, doet Kamerling het trouwens goed, als er gepraat moet wor den wat minder. De film heeft de dreigende at mosfeer en de suggestieve span ning van een psychologische thriller, met enorme indringende close-ups die heel wat ernstigs en dramatisch beloven. Hoewel de openingsscène met veel seks- gebonk begint. Gigolo De blonde jonge god uit het saaie noorden gaat in het warme zuiden, in een chique hotel in Cannes, voor geld met oudere dames naar bed. Als een van deze vrouwen bezwaar maakt tegen de prijs, ontstaat er een schermutseling waarbij Antonie wat al te hardhandig uithaalt en het mens ogenschijnlijk dood blijft liggen. In paniek vlucht onze arme gigo lo een openstaande deur binnen waar een geheimzinnige, lelijke man in een rolstoel hem al op lijkt te zitten wachten. De ver lamde man stelt hem voor om zich in zijn suite te verstoppen voor de politie. Hij heeft immers een moord gepleegd? Dat wist Antonie zelf nog niet eens en dus wil hij graag blijven. De eenza me vreemdeling is nog schatrijk ook. De gehandicapte heeft iets broeierigs over zich. De manier waarop hij onze blonde halfgod Antonie Kamerling en Pete Postlethwaite in de thriller 'Suite 16'. inpalmt... o-la-la. Een homosek sueel, is je eerste gedachte. Maar, nee, de man heeft kenne lijk andere bedoelingen. Hij tracteert Antonie op dure wij nen, zalm en kaviaar en die vindt dat prachtig. Hoe duurder hoe lekkerder. Een nachtclub openen op de Caraïben is zijn enige levensdoel. Nou, daar kan deze rijke rolstoelpatiënt wel voor zorgen, als Antonie maar aan zijn wensen wil voldoen. Toekijken Hele reeksen hoertjes worden in Antonies bed besteld waar deze als een bezetene tekeer gaat, terwijl de eenzame suite-bewo ner stiekem toekijkt via de vi deo. Daarna snuift onze dek hengst zich van ellende vol coke en belt ook nog een keer be dremmeld zijn moeder, geloof ik. Wat is het leven toch rampzalig. Wanneer een mooi jong parfum verkoopstertje Antonies plaats in suite 16 inneemt, voelt Anto nie zich verraden door zijn be schermer van wie hij blijkbaar FOTO METEOR FILM helemaal afhankelijk is gewor den. Is de man een voyeur? Zelfs dat niet eens. De gehandicapte wil eigenlijk niets liever dan nog een keer vrijen met een vrouw en dat hoopt hij via zijn jonge protégé te bereiken. Maar mooi niet. An tonie pikt het meisje voor zijn neus weg. De jongeman heeft van dit avontuur blijkbaar veel geleerd. Vraag mij niet hoe, maar plotsklaps heeft hij geen slechte bedoelingen meer. Suite 16 stelt, ondanks het sug gestieve, indringende spel van Pete Postlethwaite (In the name of the father) als de geheimzinni ge rolstoelpatiënt, bitter weinig voor. Het vreemde gedrag van de oude noch van de jongeman wordt gemotiveerd. Waar komen zij vandaan, wat is hun achter grond? Wat drijft hen eigenlijk? Spoorloos (ADVERTENTIE) In de Deeltaxi rijdt u samen met mensen die toevallig ook uw kant op moeten. Als u van tevoren belt, scheelt dat u handen vol geld. Bel voor een Deeltaxi: 076-208060 of bel voor meer informatie: 073-212220. De film doet, afgezien van de bonkige seks, een beetje denken aan Spoorloos van George Slui- zer. Maar het verhaal van Suite 16 is veel minder geloofwaardig en bovendien nog pretentieus ook. Wat jammer toch van zo'n Dominique Deruddere die in 1987 zo veelbelovend debuteerde met Crazy Love. Een heel bij zondere film over een onzekere puisterige puber (Josse de Pauw) die uitgroeit tot een eenzame lijkenschenner, een bizar ver haal, deels ontleend aan de Ame rikaanse schrijver Bukowski. Francis Ford Coppola had na Crazy Love zoveel vertrouwen in Deruddere dat hij diens verfil ming van een boek van John Fante produceerde, Wait until spring, Bandini. Een mooi aan gekleed verhaal over Italiaanse immigranten in Amerika rond 1928, met sterren als Faye Du- naway, Ornella Mutti en Joe Mantegna, maar zonder enige persoonlijkheid. Zo zie je maar hoe commerciële dwang een veelbelovend cineast om zeep kan helpen. 'Suite 16' van Dominique Derud dere draait in Cinésol 1 in Breda. DONDERDAG 26 JANUARI 1995 D4 Ook in de bioscoop The River Wild is een spannende thriller van Curtis Hanson waarin Meryl Streep met haar gezin gaat wildwater varen. Onderweg komen ze een char mante vlotte jongen (Kevin Bacon) met zijn vrienden tegen. Wanneer hun boot verloren gaat, komt hij aan boord bij Meryl en ontpopt zich als een misdadi ger. Streep moet een strijd op leven en dood voeren tijdens een adembene mend wildwateravontuur. (Casino 1 en 2 in Breda) Michael Douglas wordt in Disclosure aangeklaagd wegens ongewenste inti miteiten door een cynische maar mooie Demi Moore, die hem zelf eerst heeft proberen te verleiden. Om zijn baan niet te verliezen bij het computerbe drijf, waar zij meer macht heeft dan hij, klaagt hij haar aan wegens seksuele intimidatie. Een spannende, niet-realis- tische techno-thriller met veel compu terbeelden. (Grand in Breda, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, City in Roo- sendaal, De Koning van Engeland in Hulst) In de griezelfilm Frankenstein van Kenneth Branagh speelt deze Britse j acteur zelf wat al te ziwerig de titelrol van de 19e eeuwse zonderling die een monster (Robert de Niro) creëert. Het verhaal van de 19e eeuwse Mary Shel- j ley krijgt weinig overtuigingskracht. Woeste camera-effecten dragen niet bij aan de spanning. (Mignon in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Rouge, de scherpzinnige en gevoelig- romantische film van de Poolse cineast Krzysztof Kieslowski, draait nog in Bre da. De toevallige ontmoeting tussen een bejaarde rechter (Jean-Louis Trin- tignant) en een jong fotomodel (Irène Jacob) vormt het begin van een opti mistisch verhaal over mystieke menselij ke verwantschap in dit mooie slotdeel van de trilogie Trois Couleurs. (Cinéspl 2 in Breda) De forsgebouwde maar niet zo leuke Arnold Schwarzenegger wordt zwan ger in de filmkomedie Junior van Iva'ii Reitman en verzeilt in typisch vrouwe lijke situaties. (Cinésol 3 in Breda, Cen traal in Geertruidenberg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Koning van Engeland in Hulst) Interview with the vampire, de vampierfilm van Neil Jordan, dampt van de erotiek en bevat verrassende beelden over een 18e eeuwse vampier (Tom Cruise) die de 20ste eeuwer Louis (Brad Pitt) verleidt tot duistere vam pierpraktijken. (Casino 4 in Breda, City in Roosendaal, Roxy 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) In Pulp Fiction van Quentin Tarantino I krijgen losse misdaadverhalen een on- verwachte samenhang. Misdaad als j amusement in een even virtuoze als lege film. (Cinésol 2 in Breda, De Ko- I ning van Engeland in Hulst) The Lion King, de nieuwe Disney-te- kenfilm, is spannend, griezelig, aan- doenlijk en mooi om te zien voor jong en oud. (Casino 1 en 3 in Breda, City in Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom, j Centraal in Geertruidenberg, De Ko ning van Engeland in Hulst). In Timecop speelt de Belgische vech tersbaas Jean-Claude van Damme een agent van de .geheime politie die in 2004 en 1927 toezicht moet houden op criminele excessen in het tijdreizen. (Centraal in Geertruidenberg) Visuele effecten, gedaanteverwisselin gen en de komiek James Carey maken van The Mask een stripachtige filmko medie. (Casino 4 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom) Een schat van een zwakbegaafde (Tom Hanks) brengt het in Forrest Gump tot miljonair en weet de geschiedenis naar zijn hand te zetten. Een aardige komedie over de verloren onschuld van Amerika, die zojuist is genomineerd voor een hele reeks Golden Globes. (Casino 2 in Breda, Centraal in Geertrui denberg) Een sneak preview staat de filmlief hebber iedere woensdagavond (20.00 uur) te wachten in Cinésol in Breda. De voorpremière van een splinternieuwe speelfilm waarvan de titel niet tevoren bekend wordt gemaakt. Die Blechtrommel, de verrassende verfilming door Volker Schlöndorff van de wonderbaarlijke roman van Günter Grass, draait vanavond bij Fideï et Arti in Oudenbosch om 20.15 uur (Film S Literatuur). Filmhuis Roosendaal (in schouwburg De Kring) vertoont vanavond (20.30 uur) Die linkshandige Frau van Peter Handke, die zijn eigen boek verfilmde. Met de prachtige Berlijnse toneelactri ce Edith Clever als een anonieme vrouw die besluit van haar man af te gaan en alleen te gaan wonen met haar kind. Filmclub Cinema Paradiso vertoont de prachtige speelfilm In the Name of the Father van Jim Sheridan, geba seerd op het ware verhaal van de zogenaamde Guildford Four. Met Da niel Day-Lewis als Gerry Conlon, de lef die in 1975 met drie vrienden tot levenslang werd veroordeeld voor een niet door hen gepleegde IRA-bomaan- slag. Dinsdag om 20.30 uur in Cinemac tueel in Bergen op Zoom, woensdag om 20.30 uur in City in Roosendaal. Natural Born Kiliers, de razendsnelle i 'zap'-film van Oliver Stone, draait nu in het Ledel Theater in Oostburg. Een jong misdaadkoppel weet zich via de media populair te maken als filmhel den terwijl zij de meest weerzinwek kende daden begaan. Filmhuis Porgy Bess in Terneuzen vertoont woensdag 1 februari om 20.00 uur de parapsychologische thriller Feir- less van Peter Weir. Jeff Bridges speelt de overlevende van een vliegtuigramp die na deze vreselijke ervaring geen angst meer kent. NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 09.00 Beestenboerderij (to 09.30 (TT) Vakwerk 11.35 Tekst tv 16.41 Nieuws voor do' slechthorenden 16.48 Via Ria, discussie 17.41 Der kleine Vampir, je 18.11 Boggle, spelletje 18.39 Natuur in eigen I eendekooi 19.07 (TT) Toen was gel gewoon, comedy 19.30 Filmspot 20.00 (TT) Journaal 20.31 Kenmerk, actualiteitei 21.04 Werelden, document; vijf echtparen die meer dan 50 elkaar zijn getrouwd 21.54 Wilde ganzen 21.59 Untouchables, misdaa 22.48 De toekomst, gesprek; vakmensen 23.14 Cheers, comedy 23.38 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV met 08.00 J 08.28 Journaal 08.33 Boggle, spelletje 09.00 Journaal 09.05 (PP): D66 09.08 Kook tv 09.29 Praise, samenzang 09.54 Verborgen wereld: handicapte kind 10.22 Vrouw-zijn, magazine 11.12 Noorderlicht 11.38 Sportfreaks, kwis 12.00 Wartaal, spelletje 12.31 (TT) Het zonnetje i comedy yi3.00 Journaal 13.07 Studio sport 14.35 In Living Color, corned i4.59 De nacht 15.25 BNN 16.00 (TT) Journaal 16.05 Nature on Track: De plaats 16.35 Samson, kinderprograrr 17.10 Mega top 50, muziek 17.58 (TT) 2 vandaag met ac ten en 18.00 Journaal, 18.39 Sp naai en 18.47 Hoofdpunten nieuws 19.00 (TT) Pril geluk, serie 19.30 (TT) Onderweg naar rr soap 20.00 Empty Nest, comedy 20.30 Tour of Duty, serie 21.20 Paramedics, speelfilm 22.50 Red Shoe Diaries: Ei avonturen 23.20 ARBO, een praktische a, 23.50 Journaal 23.55 Nieuws voor dove slechthorenden SUSKE EN WISKE: D HAMBONE bavmaïkh - -TWJS Wi*s ONTDEK DE VERSCHI Door Marjan Mes Gisteravond is het 24e Inter national Film Festival Rot terdam officieel geopend met Death and the maiden van Roman Polanski, zelf aanwe zig bij deze wereldpremière van zijn nieuwe film. Aan vankelijk zou de film ook vandaag in Breda gaan draaien, maar wegens gebrek aan kopieën komt hij nu ver moedelijk pas volgende week. Sigourney Weaver speelt in Po lanski's psychologische thriller het slachtoffer van een dictatuur in een niet met name genoemd Zuidamerikaans land, die meent in een toevallige bezoeker (Ben Kingsley) haar beul van weleer te herkennen. Zij gijzelt hem in haar afgelegen zomerhuis om hem tot een bekentenis te dwin gen. Haar man, een mensenrech tenadvocaat (Stuart Wilson), dwingt zij, eveneens onder be dreiging met een wapen, om par tij te kiezen. Toneelstuk De dood en het meisje is geba seerd op het gelijknamige to neelstuk van de Chileen Ariel Dorfman dat sinds 1991 in ruim dertig landen met veel succes is opgevoerd. Het thema stelt de relatie beul-slachtoffer aan de orde. Met de echtgenoot blijft het publiek twijfelen of de ge heimzinnige bezoeker wel de- geen is geweest die de vrouw heeft gemarteld en verkracht. De film speelt zich geheel op een plaats af, met maar drie acteurs in een onheilspellende situatie, die toneelmatig van karakter is, maar door Polanski filmisch is benaderd, hoewel hij minder persoonlijk is dan vorige films als Bitter Moon. De titel heeft betrekking op het gelijknamige strijkkwartet van Schubert dat een rol speelt in het verhaal. Voor Polanski zelf draait het vooral om de betrek kelijkheid van de waarheid en het leren leven met een vreselijk verleden. Morgen volgt een in terview in de Grote Gids met Roman Polanski. Death and the Maiden draait op het Rotter damse festival in de Calypso bioscoop, op 29 januari en 2 februari, telkens om 09.45 uur. Tijdens het Filmfestival Rotter dam gaat ook de nieuwe Neder landse speelfilm, Hoogste Tijd van Frans Weisz naar de roman van Harry Mulisch in première. Rijk de Gooyer speelt de bejaar de variété-artiest Uli Bouw meester, die door het Au teurstheater gevraagd wordt om de hoofdrol te spelen in het to neelstuk Noodweer. Dat stuk speelt zich af in 1904 en gaat over ae oude, homoseksuele ac teur Pierre de Vries die vlak voor zijn afscheidsvoorstelling, De Storm van Shakespeare, in de kleedkamer zijn minnaar ver moordt. Uli Bouwmeester is bang dat hij de rol niet aankan maar accep teert het vleiende aanbod van het Auteurstheater toch. Zo kan hij eindelijk aan het eind van zijn leven toch nog een dramati sche rol spelen, die hem boven dien inzicht geeft in zijn eigen oorlogsverleden. Verder acteren o.a. Pierre Boft- ma, Josse de Pauw en Camilla Siegertsz (Zuidelijk Toneel) in deze verfilming van de gecom pliceerde, duhbelbodemige ro man van Mulisch. Hoogste Tijd draait op 31 januari (2.30 uur) en op 1 februari (20.00 uur) in Lu- mière 2. Nog enkele andere Nederlandse speelfilms en documentaires gaan eveneens in Rotterdam in première: Krima-Kerime van Herbert Curiël, Afgelegde weg van Frank Diamand, De scha duwlopers van Peter Dop, Moe der Dao, de schildpadgelijkende van Vincent Monnikendam en From Zero van Frank Scheffer. Gasten International Festival Rotter dam verwacht dit jaar ruim 900 buitenlandse gasten: o.a. regis seurs, journalisten, producenten. Onder de 160 aanwezige cineas ten bevinden zich o.a. Olivier Assayas, Claire Denis, Shekhar Kapur (regisseur van Bandit Queen, het opzienbarende le vensverhaal van een populaire Indiase vrouwelijke bandiet), Claude Lanzmann, Gianni Ame- lio en Tsai Ming-lian. Speciale gast van het festival is Sophi Tatischeff, de dochter van Jac ques Tati, die ervoor zorgde dat Jour de Féte na vijftig jaar als nog in de oorspronkelijke kleu- renversie kan worden vertoond. Sigourney Weaver bedreigt Ben Kingsley in de verfilmde toneelthriller, 'Dead and the Maiden', van Roman Polanski.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 26