Wereldpremière
Polanski-thriller
in 'Rotterdam'
Djazzex in
De Maagd
Antonie Kamerling als dekhengst
Nieuwe versie Suiker niet rauw
The Lion King
streeft Jurassic
Park voorbij
Uit? Stap dan de Deeltaxi in!
DE STEM
Redacteuren van
Impact terug naar
geboorteplaatsen
Meer deelnemers
op Kunst- en
Antiekbeurs Breda
THEATER
Thriller 'Sweet 16' pretendeert veel
Uw voordeeltaxi
UITGIDS
DE STEM
'Hoogste Tijd' naar Mulisch op
festival
Den Haag (anp) - De Walt
Disney-film The Lion King
(De leeuwenkoning) heeft
binnen negen weken 1,9 mil
joen bezoekers getrokken.
Daarmee is de film Steven
Spielbergs Jurassic Park
voorbijgestreefd die in een
jaar een kleine 1,9 miljoen
mensen naar de bioscoop
trok.
Door Maarten van de Rakt
Laat twee redacteuren, die
geboren zijn in oktober 1944
en mei 1945, teruggaan naar
hun geboortegrond. De eerste
uit een katholiek nest, de
tweede uit een joods gezin.
Dat levert vast twee boeiende
verhalen op over oorlog en
bevrijding.
„Een jaar geleden overzag ik
wat de omroepen wilden doen
met de bevrijding vanwege de
vijftigste verjaardag. Je komt al
gauw uit bij de officiële herden
kingen van de gebeurtenissen.
We zochten naar een ander ver
haal. De twee documentaires
wijken een beetje af van wat
toch al op tv is. We tonen ze nu
om de drukte van de meimaand
een beetje voor zijn", meldt Kees
Driehuis, eindredacteur van Im-
Dact.
Dat is het idee achter In Oss is
niks gebeurdvanavond op Ne
derland 3 en Een vlucht naar
Zwitserland, volgende week
donderdag te zien.
(Nederland 3, 23.25 uur)
Van onze kunstredactie
Amsterdam - De Kunst- en
Antiekbeurs Breda telt dit
jaar tien nieuwe deelnemers.
Daardoor biedt het evene
ment een representatief over
zicht van de Nederlandse
kunst.
Dat zei H. van Wezel, voorzitter
van de Stichting Nederlandse
Kunst- en Antiekbeurs, gisteren
tijdens een persbijeenkomst in
Amsterdam. Enkele antiquairs
en kunsthandelaren gaven alvast
een voorproefje van 'Breda'.
Aan de 29e beurs, van 8 tot en
met 17 april in Het Turfschip in
Breda, doen in totaal 60 deelne
mers mee. Tijdens de opening
reikt het bestuur de eerste Cul
tuurprijs van 25.000 gulden uit.
Die onderscheiding is bedoeld
om kunsthistorisch onderzoek te
ondersteunen.
Van Wezel verwacht dat on
danks de komst van de nieuwe
deelnemers het karakter van
'Breda' behouden blijft. Het
moet een plek zijn waar ook
mensen met een kleine beurs aan
hun trekken kunnen komen;
kunst- en antieke voorwerpen
zijn al vanaf een paar honderd
gulden te koop.
De beurs geeft volgens de orga
nisatoren een representatieve
doorsnede van wat de kunst- en
antiekhandelaren in Nederland
aanbieden; er zijn onder meer
schilderijen (17e tot vroeg 20e
eeuw), aardewerk, glas, porse
lein, meubelen, klokken, tin,
Aziatische kunst, juwelen en et
nografica. Een onafhankelijke
keuringscommissie beoordeelt
alle voorwerpen op authentici
teit, kwaliteit en conditie.
Kunsthandelaar Jan Koldewey
uit Helvoirt liet alvast een bron
zen beeldje van Vincent van
Gogh zien. Het beeldje is een
kleine 40 cm hoog. Beeldhouwer
Joseph Mendes Da Costa heeft
het in 1920 in opdracht van de
kunstcriticus H.P. Bremmer ge
maakt. Er zijn waarschijnlijk
vijf of zes van gegoten. Eén
bevindt zich in het Kröller- Mül-
lermuseum in Otterlo. Bremmer
adviseerde mevrouw Kröller-
Müller bij haar kunstaankopen.
Het exemplaar dat Koldewey op
'Breda' aanbiedt is nooit eerder
verhandeld. Het is afkomstig uit
een familie waar Bremmer als
adviseur optrad. Over de prijs
wil hij (nog) geen mededelingen
doen. „Dan komt de nadruk
weer zo op de beleggingswaarde
te liggen", zegt hij, „terwijl het
om de kunst zelf gaat".
Antiquair J. Driessen wil wel
kwijt dat de wijnkoeler die hij
aanbiedt 100.000 gulden kost.
Het stuk is toegeschreven aan de
Franse meubelmaker B. Molitor
(1755-1833). De koeler, bijna 70
cm hoog en 60 cm breed, is
geheel belijmd met cubamaho-
niefineer en cubamahoniebloem-
plaatfineer. In het midden is
ruimte voor de ijsblokjes en de
flessen wijn. Een vergelijkbare
koeler liet Lodewijk Napoleon,
koning van Holland 1806-1810,
achter op Kasteel Heukelum.
Het was volgens de overlevering
een geschenk voor de genoten
gastvrijheid.
Djazzex, de dansgroep die jaz-
zdans en moderne dans artis
tiek meestal zo mooi met el
kaar verbindt, komt zaterdag
avond (28 januari) naar
schouwburg De Maagd in Ber
gen op Zoom met drie nieuwe
stukken.
De huischoreografen Glenii
van der Hoff en Neel Verdoorn
maakten het tweeluik Zebra
talk en Zootcase waarin com
posities van de Canadese jazz
musicus en pianist Paul Bley
voor beiden een bron van in
spiratie vormden. De twee
dansstukken hebben echter
weinig met elkaar gemeen. Zij
zitten bomvol situaties en han
delingen die niet veel met dans
te maken hebben. Er wordt
veel gelegen, gestaan en ge
staard, en dat terwijl de Djaz-
zex-dansers zoveel in huis heb
ben. De verhalen die blijkbaar
verteld willen worden, blijven
steken m onbegrijpelijke 'ver
vreemding'.
Het stuk Higher Ground van de
jonge Engelse danser/choreo
graaf Mark Bruce munt even
min uit door begrijpelijkheid.
Op 7 februari in Roosendaal,
11 maart in Oosterhout.
KOMMIL FOO en Zin-
droom, de cabaretgroepen, zijn
vanavond in De Maagd in Ber
gen op Zoom met een dubbel
programma. De Vlaamse groep
Kommil Foo presenteert een
gedeelte van haar vermakelijke
programma Plank waarin een
plank wordt gebruikt voor tal
loze visuele grappen. Absurdis
tisch muziek- en bewe
gingstheater. Cabaret Zin-
droom speelt fragmenten uit
het nieuwe programma Noor
mannen. Twee noormannen,
een tweeling, gaan in een duik
boot op zoek naar een echtge
note en problemen. Ze komen
precies terecht waar ze niet
willen zijn.
HAYE VAN der Heyden is
de schrijver van de nieuwe ko
medie De Woonboot waarin
Gees Linnebank een man
speelt die genoeg heeft van zijn
vrouw en alle andere westerse
vrouwen. In Thailand vindt hij
een volgzame nieuwe, jonge
vrouw (Bodil de la Parra). Hij
neemt haar mee naar Neder
land, trouwt met haar en gaat
met haar in een woonboot in
het centrum van Amsterdam
wonen. Maar zijn ex-echtgeno
te (Trudy Labij) duikt weer op
en ook het lieve Thaise meisje
laat niet met zich spotten als ze
eenmaal de Nederlandse zeden
onder de knie heeft. Op 31
januari in De Kring in Roosen
daal, 1 februari in De Bussel in
Oosterhout.
PAUL CLARK komt zater
dagavond naar De Kring in
Roosendaal met zijn spitsvon
dige en absurdistische solo
Potter's Joke. Een eenzame
man met heel Veel kennis, die
echter niet kan lachen en daar
om op zoek gaat naar de ultie
me grap in een comedy-club.
Clarks wereld herinnert aan
Beckett en is eerder ontroerend
dan lachwekkend.
REINDER VAN der Naait
staat op 1 februari in een uit
verkochte Kring in Roosendaal
met zijn leuke programma Volg
de pijlen. Zijn verhalen begin
nen vaak weinig origineel, tot
hij een kolderieke zijweg in
slaat en dan krankzinnig door
draaft. Zijn imago is dat van
een naïef, zelf onnozel type,
maar dat wordt geen moment
vervelend.
SHERLOCK HOLMES, de
19e eeuwse detective en zijn
assistent dr. Watson, zijn op 1
februari te zien in De Maagd in
Bergen op Zoom in het gelijk
namige stuk van William Gil
lette naar Arthur Conan Doyle.
Het wordt in een Victoriaanse
sfeer gespeeld door het Lamda-
theater uit Londen voor (mid
delbare scholieren en andere
geïnteresseerden.
BERT KLUNDER en Mylou
Frencken staan vanavond in
De Nobelaer in Etten-Leur met
hun grappige, veelzijdige amu
sementsprogramma Varkens
wassen. Een onaangepaste man
en een wereldvreemde vrouw
bij wie de twijfel toeslaat.
DAG, VREEMDE Man, het
toneelstuk van Robert Long,
wordt vanavond gespeeld in
het Zuidlandtheater in Terneu-
zen. Paul Röttger speelt een
getrouwde man die in het ge
heim een homoseksuele relatie
blijkt te hebben, die als dit
bekend wordt, heel zijn wereld
en die van zijn vrouw (Mar-
greet Blanken) op zijn kopzet.
Dik opgelegde bedoelingen la
ten in een al te nadrukkelijke
dialoog vol cliché's niets te
raden over.
Etten-Leur - De Nobelaer.
'Suiker' van Hugo Claus door
Het Noord Nederlands Toneel.
Regie: Pieter Verhoeff. Decor:
Santiago del Corral. Gespeeld
door o.a. Peter Tuinman. Le
slie de Gruyter, Kiki Classen
en Wim van den Heuvel. Ge
zien op woensdag 25 januari.
Op 8 maart in Oosterhout, 9
maart in Terneuzen.
Door Marjan Mes
Kort na de oorlog verliet de
18-jarige Hugo Claus het ar
melijke Vlaanderen om in het
kille, niet minder armelijke
Noord-Frankrijk als seizoen
arbeider in de bietencampag
ne te gaan werken. In 1958
vormden die ervaringen het
uitgangspunt voor het toneel
stuk Suiker dat in dat jaar
een groot succes werd, met
Leo de Hartogh, Guus Her
mus en Ina van Faassen in de
hoofdrollen.
Als tiener was ik diep onder de
indruk van die voorstelling,
waarin de bonkige De Hartogh
als de goedhartige domme dik
zak Kilo zo tragisch verliefd was
op het ziekelijke meisje Malou
(Van Faassen) dat voor zijn uit
gekookte macho-vriend Max
(Hermus) moet tippelen.
De onhandige dromer Kilo weet
daar niets van en beschouwt
Malou als de zuiverheid zelve,
een halve madonna, met wie hij
iets moois hoopt te beleven.
Kilo vertroetelt en beschermt
haar, zodat het verbitterde en
door mannen misbruikte meisje
weer hoop krijgt en hem belooft
om met hem naar Parijs te gaan,
weg van het smerige uitschot in
de suikerfabriek.
Dat thema heeft de cineast Pie
ter Verhoeff blijkbaar aange
sproken want hij maakt met Sui
ker zijn regiedebuut, bij het
Noord Nederlands Toneel dat
uitsluitend met ad hoc-acteurs
werkt.
Het is er misschien de oorzaak
van dat de acteursprestaties in
Suiker nogal verschillend zijn,
alsof de mensen in de barak
weinig affiniteit met elkaar heb
ben.
Of misschien heeft het ook te
maken met de filmachtergrond
van Verhoeff. Bij film hoef je nu
eenmaal geen constante span
ningsboog te creëren, maar neem
je korte scènes op.
Verhoeff maakte mooie 'Friese'
speelfilms als Het teken van het
beest, De Dream en een voortref
felijke tv-serie over een jongens
leven, De Vuurtoren, waarin
steeds ook een sociale aanklacht
school. Dat laatste heeft de re
gisseur in Suiker terecht verme
den want die wereld van armza
lige seizoenarbeiders is allang
passé.
In een sfeervol decor van Santia
go Corral spelen de acteurs
Claus' nog altijd prachtig klin
kende, maar inhoudelijk geda
teerde stuk zonder echte rauw
heid.
Peter Tuinman met zijn grote lijf
en goedhartige uitstraling heeft
een paar mooie momenten als
Kilo. De Vlaming Leslie de
Gruyter is een nerveuze, gespan
nen Max en Kiki Classen eigen
lijk wel erg koel-afstandelijk als
Milou.
De kibbelende broers Minne
worden bij Wim van den Heuvel
en Jan Verhoeven twee karikatu
ren. Melodrama wordt effectief
vermeden maar de draaiorgel-
muziek tussen de bedrijven door
doet oubollig aan.
Door Marjan Mes
Antonie Kamerling als een lam
straal die zich uit verveling suf
neukt en vol snuift; het is voor
waar geen opwekkende aanblik.
Mij zal het trouwens een zorg
zijn, Goede tijden, slechte tijden
heb ik bij mijn weten nooit ge
zien en de jonge blonde, stevig
geproportioneerde acteur be
hoort derhalve niet tot mijn fa
vorieten.
In Suite 16 van de Belgische
cineast Dominique Deruddere
speelt Kamerling een van de
twee hoofdrollen; een leeg
hoofdige jongen die alleen aan
geld en seks denkt, en dat laatste
dan nog alleen om er geld mee te
verdienen. Als hij in actie is,
doet Kamerling het trouwens
goed, als er gepraat moet wor
den wat minder.
De film heeft de dreigende at
mosfeer en de suggestieve span
ning van een psychologische
thriller, met enorme indringende
close-ups die heel wat ernstigs
en dramatisch beloven. Hoewel
de openingsscène met veel seks-
gebonk begint.
Gigolo
De blonde jonge god uit het
saaie noorden gaat in het warme
zuiden, in een chique hotel in
Cannes, voor geld met oudere
dames naar bed. Als een van
deze vrouwen bezwaar maakt
tegen de prijs, ontstaat er een
schermutseling waarbij Antonie
wat al te hardhandig uithaalt en
het mens ogenschijnlijk dood
blijft liggen.
In paniek vlucht onze arme gigo
lo een openstaande deur binnen
waar een geheimzinnige, lelijke
man in een rolstoel hem al op
lijkt te zitten wachten. De ver
lamde man stelt hem voor om
zich in zijn suite te verstoppen
voor de politie. Hij heeft immers
een moord gepleegd? Dat wist
Antonie zelf nog niet eens en dus
wil hij graag blijven. De eenza
me vreemdeling is nog schatrijk
ook.
De gehandicapte heeft iets
broeierigs over zich. De manier
waarop hij onze blonde halfgod
Antonie Kamerling en Pete Postlethwaite in de thriller 'Suite
16'.
inpalmt... o-la-la. Een homosek
sueel, is je eerste gedachte.
Maar, nee, de man heeft kenne
lijk andere bedoelingen. Hij
tracteert Antonie op dure wij
nen, zalm en kaviaar en die
vindt dat prachtig. Hoe duurder
hoe lekkerder. Een nachtclub
openen op de Caraïben is zijn
enige levensdoel. Nou, daar kan
deze rijke rolstoelpatiënt wel
voor zorgen, als Antonie maar
aan zijn wensen wil voldoen.
Toekijken
Hele reeksen hoertjes worden in
Antonies bed besteld waar deze
als een bezetene tekeer gaat,
terwijl de eenzame suite-bewo
ner stiekem toekijkt via de vi
deo. Daarna snuift onze dek
hengst zich van ellende vol coke
en belt ook nog een keer be
dremmeld zijn moeder, geloof ik.
Wat is het leven toch rampzalig.
Wanneer een mooi jong parfum
verkoopstertje Antonies plaats
in suite 16 inneemt, voelt Anto
nie zich verraden door zijn be
schermer van wie hij blijkbaar
FOTO METEOR FILM
helemaal afhankelijk is gewor
den.
Is de man een voyeur? Zelfs dat
niet eens. De gehandicapte wil
eigenlijk niets liever dan nog een
keer vrijen met een vrouw en dat
hoopt hij via zijn jonge protégé
te bereiken. Maar mooi niet. An
tonie pikt het meisje voor zijn
neus weg. De jongeman heeft
van dit avontuur blijkbaar veel
geleerd. Vraag mij niet hoe,
maar plotsklaps heeft hij geen
slechte bedoelingen meer.
Suite 16 stelt, ondanks het sug
gestieve, indringende spel van
Pete Postlethwaite (In the name
of the father) als de geheimzinni
ge rolstoelpatiënt, bitter weinig
voor. Het vreemde gedrag van de
oude noch van de jongeman
wordt gemotiveerd. Waar komen
zij vandaan, wat is hun achter
grond? Wat drijft hen eigenlijk?
Spoorloos
(ADVERTENTIE)
In de Deeltaxi rijdt u samen met mensen die toevallig ook
uw kant op moeten. Als u van tevoren belt, scheelt dat u handen
vol geld. Bel voor een Deeltaxi: 076-208060 of bel voor meer
informatie: 073-212220.
De film doet, afgezien van de
bonkige seks, een beetje denken
aan Spoorloos van George Slui-
zer. Maar het verhaal van Suite
16 is veel minder geloofwaardig
en bovendien nog pretentieus
ook. Wat jammer toch van zo'n
Dominique Deruddere die in
1987 zo veelbelovend debuteerde
met Crazy Love. Een heel bij
zondere film over een onzekere
puisterige puber (Josse de Pauw)
die uitgroeit tot een eenzame
lijkenschenner, een bizar ver
haal, deels ontleend aan de Ame
rikaanse schrijver Bukowski.
Francis Ford Coppola had na
Crazy Love zoveel vertrouwen in
Deruddere dat hij diens verfil
ming van een boek van John
Fante produceerde, Wait until
spring, Bandini. Een mooi aan
gekleed verhaal over Italiaanse
immigranten in Amerika rond
1928, met sterren als Faye Du-
naway, Ornella Mutti en Joe
Mantegna, maar zonder enige
persoonlijkheid. Zo zie je maar
hoe commerciële dwang een
veelbelovend cineast om zeep
kan helpen.
'Suite 16' van Dominique Derud
dere draait in Cinésol 1 in Breda.
DONDERDAG 26 JANUARI 1995 D4
Ook in de bioscoop
The River Wild is een spannende
thriller van Curtis Hanson waarin Meryl
Streep met haar gezin gaat wildwater
varen. Onderweg komen ze een char
mante vlotte jongen (Kevin Bacon) met
zijn vrienden tegen. Wanneer hun boot
verloren gaat, komt hij aan boord bij
Meryl en ontpopt zich als een misdadi
ger. Streep moet een strijd op leven en
dood voeren tijdens een adembene
mend wildwateravontuur. (Casino 1 en
2 in Breda)
Michael Douglas wordt in Disclosure
aangeklaagd wegens ongewenste inti
miteiten door een cynische maar mooie
Demi Moore, die hem zelf eerst heeft
proberen te verleiden. Om zijn baan
niet te verliezen bij het computerbe
drijf, waar zij meer macht heeft dan hij,
klaagt hij haar aan wegens seksuele
intimidatie. Een spannende, niet-realis-
tische techno-thriller met veel compu
terbeelden. (Grand in Breda, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, City in Roo-
sendaal, De Koning van Engeland in
Hulst)
In de griezelfilm Frankenstein van
Kenneth Branagh speelt deze Britse j
acteur zelf wat al te ziwerig de titelrol
van de 19e eeuwse zonderling die een
monster (Robert de Niro) creëert. Het
verhaal van de 19e eeuwse Mary Shel- j
ley krijgt weinig overtuigingskracht.
Woeste camera-effecten dragen niet bij
aan de spanning. (Mignon in Breda,
Roxy 1 in Bergen op Zoom, De Koning
van Engeland in Hulst)
Rouge, de scherpzinnige en gevoelig-
romantische film van de Poolse cineast
Krzysztof Kieslowski, draait nog in Bre
da. De toevallige ontmoeting tussen
een bejaarde rechter (Jean-Louis Trin-
tignant) en een jong fotomodel (Irène
Jacob) vormt het begin van een opti
mistisch verhaal over mystieke menselij
ke verwantschap in dit mooie slotdeel
van de trilogie Trois Couleurs. (Cinéspl
2 in Breda)
De forsgebouwde maar niet zo leuke
Arnold Schwarzenegger wordt zwan
ger in de filmkomedie Junior van Iva'ii
Reitman en verzeilt in typisch vrouwe
lijke situaties. (Cinésol 3 in Breda, Cen
traal in Geertruidenberg, Cinemactueel
in Bergen op Zoom, City in Roosendaal,
Koning van Engeland in Hulst)
Interview with the vampire, de
vampierfilm van Neil Jordan, dampt
van de erotiek en bevat verrassende
beelden over een 18e eeuwse vampier
(Tom Cruise) die de 20ste eeuwer Louis
(Brad Pitt) verleidt tot duistere vam
pierpraktijken. (Casino 4 in Breda, City
in Roosendaal, Roxy 2 in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
In Pulp Fiction van Quentin Tarantino I
krijgen losse misdaadverhalen een on-
verwachte samenhang. Misdaad als j
amusement in een even virtuoze als
lege film. (Cinésol 2 in Breda, De Ko- I
ning van Engeland in Hulst)
The Lion King, de nieuwe Disney-te-
kenfilm, is spannend, griezelig, aan-
doenlijk en mooi om te zien voor jong
en oud. (Casino 1 en 3 in Breda, City in
Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom, j
Centraal in Geertruidenberg, De Ko
ning van Engeland in Hulst).
In Timecop speelt de Belgische vech
tersbaas Jean-Claude van Damme een
agent van de .geheime politie die in
2004 en 1927 toezicht moet houden op
criminele excessen in het tijdreizen.
(Centraal in Geertruidenberg)
Visuele effecten, gedaanteverwisselin
gen en de komiek James Carey maken
van The Mask een stripachtige filmko
medie. (Casino 4 in Breda, Roxy in
Bergen op Zoom)
Een schat van een zwakbegaafde (Tom
Hanks) brengt het in Forrest Gump
tot miljonair en weet de geschiedenis
naar zijn hand te zetten. Een aardige
komedie over de verloren onschuld van
Amerika, die zojuist is genomineerd
voor een hele reeks Golden Globes.
(Casino 2 in Breda, Centraal in Geertrui
denberg)
Een sneak preview staat de filmlief
hebber iedere woensdagavond (20.00
uur) te wachten in Cinésol in Breda. De
voorpremière van een splinternieuwe
speelfilm waarvan de titel niet tevoren
bekend wordt gemaakt.
Die Blechtrommel, de verrassende
verfilming door Volker Schlöndorff van
de wonderbaarlijke roman van Günter
Grass, draait vanavond bij Fideï et Arti
in Oudenbosch om 20.15 uur (Film S
Literatuur).
Filmhuis Roosendaal (in schouwburg De
Kring) vertoont vanavond (20.30 uur)
Die linkshandige Frau van Peter
Handke, die zijn eigen boek verfilmde.
Met de prachtige Berlijnse toneelactri
ce Edith Clever als een anonieme vrouw
die besluit van haar man af te gaan en
alleen te gaan wonen met haar kind.
Filmclub Cinema Paradiso vertoont de
prachtige speelfilm In the Name of
the Father van Jim Sheridan, geba
seerd op het ware verhaal van de
zogenaamde Guildford Four. Met Da
niel Day-Lewis als Gerry Conlon, de lef
die in 1975 met drie vrienden tot
levenslang werd veroordeeld voor een
niet door hen gepleegde IRA-bomaan-
slag. Dinsdag om 20.30 uur in Cinemac
tueel in Bergen op Zoom, woensdag
om 20.30 uur in City in Roosendaal.
Natural Born Kiliers, de razendsnelle i
'zap'-film van Oliver Stone, draait nu in
het Ledel Theater in Oostburg. Een
jong misdaadkoppel weet zich via de
media populair te maken als filmhel
den terwijl zij de meest weerzinwek
kende daden begaan.
Filmhuis Porgy Bess in Terneuzen
vertoont woensdag 1 februari om 20.00
uur de parapsychologische thriller Feir-
less van Peter Weir. Jeff Bridges speelt
de overlevende van een vliegtuigramp
die na deze vreselijke ervaring geen
angst meer kent.
NEDERLAND 1
07.00 Tekst tv
09.00 Beestenboerderij (to
09.30 (TT) Vakwerk
11.35 Tekst tv
16.41 Nieuws voor do'
slechthorenden
16.48 Via Ria, discussie
17.41 Der kleine Vampir, je
18.11 Boggle, spelletje
18.39 Natuur in eigen I
eendekooi
19.07 (TT) Toen was gel
gewoon, comedy
19.30 Filmspot
20.00 (TT) Journaal
20.31 Kenmerk, actualiteitei
21.04 Werelden, document;
vijf echtparen die meer dan 50
elkaar zijn getrouwd
21.54 Wilde ganzen
21.59 Untouchables, misdaa
22.48 De toekomst, gesprek;
vakmensen
23.14 Cheers, comedy
23.38 Journaal
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV met 08.00 J
08.28 Journaal
08.33 Boggle, spelletje
09.00 Journaal
09.05 (PP): D66
09.08 Kook tv
09.29 Praise, samenzang
09.54 Verborgen wereld:
handicapte kind
10.22 Vrouw-zijn, magazine
11.12 Noorderlicht
11.38 Sportfreaks, kwis
12.00 Wartaal, spelletje
12.31 (TT) Het zonnetje i
comedy
yi3.00 Journaal
13.07 Studio sport
14.35 In Living Color, corned
i4.59 De nacht
15.25 BNN
16.00 (TT) Journaal
16.05 Nature on Track: De
plaats
16.35 Samson, kinderprograrr
17.10 Mega top 50, muziek
17.58 (TT) 2 vandaag met ac
ten en 18.00 Journaal, 18.39 Sp
naai en 18.47 Hoofdpunten
nieuws
19.00 (TT) Pril geluk, serie
19.30 (TT) Onderweg naar rr
soap
20.00 Empty Nest, comedy
20.30 Tour of Duty, serie
21.20 Paramedics, speelfilm
22.50 Red Shoe Diaries: Ei
avonturen
23.20 ARBO, een praktische a,
23.50 Journaal
23.55 Nieuws voor dove
slechthorenden
SUSKE EN WISKE: D
HAMBONE
bavmaïkh - -TWJS Wi*s
ONTDEK DE VERSCHI
Door Marjan Mes
Gisteravond is het 24e Inter
national Film Festival Rot
terdam officieel geopend met
Death and the maiden van
Roman Polanski, zelf aanwe
zig bij deze wereldpremière
van zijn nieuwe film. Aan
vankelijk zou de film ook
vandaag in Breda gaan
draaien, maar wegens gebrek
aan kopieën komt hij nu ver
moedelijk pas volgende week.
Sigourney Weaver speelt in Po
lanski's psychologische thriller
het slachtoffer van een dictatuur
in een niet met name genoemd
Zuidamerikaans land, die meent
in een toevallige bezoeker (Ben
Kingsley) haar beul van weleer
te herkennen. Zij gijzelt hem in
haar afgelegen zomerhuis om
hem tot een bekentenis te dwin
gen. Haar man, een mensenrech
tenadvocaat (Stuart Wilson),
dwingt zij, eveneens onder be
dreiging met een wapen, om par
tij te kiezen.
Toneelstuk
De dood en het meisje is geba
seerd op het gelijknamige to
neelstuk van de Chileen Ariel
Dorfman dat sinds 1991 in ruim
dertig landen met veel succes is
opgevoerd. Het thema stelt de
relatie beul-slachtoffer aan de
orde. Met de echtgenoot blijft
het publiek twijfelen of de ge
heimzinnige bezoeker wel de-
geen is geweest die de vrouw
heeft gemarteld en verkracht.
De film speelt zich geheel op een
plaats af, met maar drie acteurs
in een onheilspellende situatie,
die toneelmatig van karakter is,
maar door Polanski filmisch is
benaderd, hoewel hij minder
persoonlijk is dan vorige films
als Bitter Moon.
De titel heeft betrekking op het
gelijknamige strijkkwartet van
Schubert dat een rol speelt in
het verhaal. Voor Polanski zelf
draait het vooral om de betrek
kelijkheid van de waarheid en
het leren leven met een vreselijk
verleden. Morgen volgt een in
terview in de Grote Gids met
Roman Polanski. Death and the
Maiden draait op het Rotter
damse festival in de Calypso
bioscoop, op 29 januari en 2
februari, telkens om 09.45 uur.
Tijdens het Filmfestival Rotter
dam gaat ook de nieuwe Neder
landse speelfilm, Hoogste Tijd
van Frans Weisz naar de roman
van Harry Mulisch in première.
Rijk de Gooyer speelt de bejaar
de variété-artiest Uli Bouw
meester, die door het Au
teurstheater gevraagd wordt om
de hoofdrol te spelen in het to
neelstuk Noodweer. Dat stuk
speelt zich af in 1904 en gaat
over ae oude, homoseksuele ac
teur Pierre de Vries die vlak voor
zijn afscheidsvoorstelling, De
Storm van Shakespeare, in de
kleedkamer zijn minnaar ver
moordt.
Uli Bouwmeester is bang dat hij
de rol niet aankan maar accep
teert het vleiende aanbod van
het Auteurstheater toch. Zo kan
hij eindelijk aan het eind van
zijn leven toch nog een dramati
sche rol spelen, die hem boven
dien inzicht geeft in zijn eigen
oorlogsverleden.
Verder acteren o.a. Pierre Boft-
ma, Josse de Pauw en Camilla
Siegertsz (Zuidelijk Toneel) in
deze verfilming van de gecom
pliceerde, duhbelbodemige ro
man van Mulisch. Hoogste Tijd
draait op 31 januari (2.30 uur) en
op 1 februari (20.00 uur) in Lu-
mière 2.
Nog enkele andere Nederlandse
speelfilms en documentaires
gaan eveneens in Rotterdam in
première: Krima-Kerime van
Herbert Curiël, Afgelegde weg
van Frank Diamand, De scha
duwlopers van Peter Dop, Moe
der Dao, de schildpadgelijkende
van Vincent Monnikendam en
From Zero van Frank Scheffer.
Gasten
International Festival Rotter
dam verwacht dit jaar ruim 900
buitenlandse gasten: o.a. regis
seurs, journalisten, producenten.
Onder de 160 aanwezige cineas
ten bevinden zich o.a. Olivier
Assayas, Claire Denis, Shekhar
Kapur (regisseur van Bandit
Queen, het opzienbarende le
vensverhaal van een populaire
Indiase vrouwelijke bandiet),
Claude Lanzmann, Gianni Ame-
lio en Tsai Ming-lian. Speciale
gast van het festival is Sophi
Tatischeff, de dochter van Jac
ques Tati, die ervoor zorgde dat
Jour de Féte na vijftig jaar als
nog in de oorspronkelijke kleu-
renversie kan worden vertoond.
Sigourney Weaver bedreigt Ben Kingsley in de verfilmde toneelthriller, 'Dead and the Maiden', van Roman Polanski.