DESTEM In de verzamelwoede zit de snelle grijpstuiver De underground van Hahamandad BALL OWSEN7 Proef Platenbeurs soms zwaarbevochten pleisterplaats voor muziekkenners en handelaren euwkuijk iSTONE IMPANY Juniors 29.95* istrelend [ondje uit sterhout ■29813 igne Breda 10600 sendaal Djazzex, de dans groep die jazzdans en moderne dans artistiek zo mooi met elkaar ver bindt, komt zater dagavond naar schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. De Goldberg Va- riationen van Jo- hann Sebastian Bach worden op zondag in de Waal se Kerk te Breda gespeeld door de pianist Geoffrey Douglas Madge. Morgenavond geeft de Neder landse gitaarband Daryll-Ann een con cert in PARA in Bre da. De Twentse en tertainer André Mnuel staat met zijn programma 'Al les moet weg' za terdagavond in het Zuidlandtheater in Terneuzen. Opnamen Verlanglijstje >PORKEST: UARI 1995 zondag -33183 Jfoon 04108-14156 laai - Tel. 01650-34503 OT 24.00 UUR .-ROUND BAND: TREE sor een heerlijk middagje ingen, alle drankjes en maaltijden mand van tevoren reserveren. 'tijd minder. 'an ma t/m do. f 100,- p.p.p.n.l stort Palace m van Iserlolm IAlmelo Jerveer tijdig: 0546-542125 0546-542121 grill en zo nog het een en ander. En er is vis, sliptongetjes bijvoorbeeld (twee voor 20,50). Daar op valt de keuze van de dochter. De zoon is per traditie erg ge hecht aan frites met biefstuk (hier 14) en heeft weinig aandacht voor de kaart, over het uitlezen waarvan hij gezien z'n leeftijd overigens geruime tijd zou doen. Hoewel de kaart voor de seniors van alles en nog wat laat zien - seizoengerechten, fondues, vis, een lawine van mogelijkheden in elk geval - spelen vader en moeder in op de naam die De Sinjoor heeft als grill-restaurant. Er zijn steaks en andere stukken vlees in soorten en ook in maten (gewicht vermeld op de kaart), geser veerd met frites, een schaaltje koolsla en enige potjes saus. Moeder kiest zoals gezegd de mixgrill Sinjoor (voor 29,50 steak, hamburger, lever, kip, spek en misschien nog wel iets), vader de entrecöte met zingara-gamituur (veel gebakken uien, paprika en champignons), 29,75. Precies zoals verwacht allemaal, keurig gegrild, degelijk lekker vlees. Ook de juniors weren zich goed en tonen zich tevreden. Zij drin ken sinas en verse jus, moeder bedient zich uit de fles rode wijn die op tafel staat, waarna de bediening later wel ziet hoeveel er uit de fles is. Vader drinkt bier, wat hier betekent De Koninck. Dan moet er nog ijs. Tweemaal de dame blanche van de junior- kaart (ƒ5,75). 'Die chocoladesaus is toch niet warm, hè?' Gelukkig is dat wel het geval, maar even gelukkig wordt de saus apart ge serveerd. Die junior-dame mag er ook verder wel wezen: drie bol len en veel slagroom. Die kan ook vader (die wijselijk niks besteld had) niet helemaal op. P.O. De Sinjoor, Nieuwe Ginnekenstraat 3, Breda, alle dagen open, zon dags geen lunch. CINEMA do+ma 20,00 uur vr 18.45+21.30 uur za 14.00+18.45+21.30 uur :o 14,00 1615 18.45 21.30 uur wo 14,00+2000 uur CITY do+ma+di 20.00 uur vr 21.30 uur za 14.00+21.30 uur zo 14 00+16.15+21.30 uur wo 14.00 uur GIDS DONDERDAG 26 JANUARI 1995 DEEL ('het werd te lang'), maar ook: „Ik ben nogal chaotisch. 'Messy' (slordig, verward), past wel bij me." Halverwege de jaren tachtig maakte Leo muziek samen met Bram D. uit Terneuzen, die ook nu weer regelmatig optreedt voor Hahamandad. „We noemden ons op een gegeven moment 'Mad Daddies', toen we allebei net va der waren geworden," Zelfspot die blijft doorklinken in de naam Haha-Man-Dad. Daar kwam de naam A-Man-da weer uit voort, met 'Man' (van 'Management') eraan toegevoegd, toen Leo de zaken wat professioneler wilde aanpakken. Met de gitaar die hij op zijn negentiende had gekre gen, maakte Leo al een tijdje mu ziek en nam die ook zelf op. De VPRO-radioprogramma's (Ra- diola, Atom Club) van Willem de Ridder zetten hem op het spoor van 'networking', want hij kreeg een boekje met adressen van ho- metapers toegestuurd, als reactie op een eigen tape. „Mijn eerste contacten waren in de VS. Ik heb toen meegeedaan aan het project 'Worthies Pictures'. Dat was wel iswaar meer mail-art, maar er kwamen heel wat reacties op," vertelt Leo. Na muziek in de sfeer van punk, jazz en cross-over, begon hij un derground opnamen te maken met Selfs without Shells en in 1989 was de eerste network- meeting met drie bands en een aantal losse acts in Contrast (vh Houtenkwartier) in Hulst. „We hadden toen nog geen contact met Jamasj, het tegenwoordige Kalashnikov. Dat was toen nogal punk-gericht. Wij waren niet zo 'zwart'. Daarom gingen we naar Contrast. Dat was opener, breder. Er zijn in die tijd veel goeie acts geweest," legt Nely de keuze voor Hulst uit. Door problemen binnen het be stuur van Contrast in 1990 en de keuze voor een meer commercieel gerichte programmering die daarop volgde, kwam een eind aan de festivals in Hulst. Haha mandad week uit naar Kalashni kov, intussen ook wat minder eenzijdig, en in de Bomvrije werd in 1991 een bescheiden festivalle- tje gehouden. Sinds de verhui zing naar een grotere ruimte in De Triangel is het festival ge groeid. Vorig jaar werd het voor de zevende keer gehouden, onder de naam 'Boom Baby', met mu ziek, performances, stands en tentoonstellingen, onder andere met tekeningen van Messy. Networking gebeurt voor een groot deel per post. De contactep zijn dan ook betrekkelijk ano: niem. „Daarom zijn de festivals belangrijk. Je ontmoet elkaar, wisselt tapes en informatie uit", aldus Leo. Opvallend is dat er veel meer networkers zijn in Duitsland en België dan in Ne derland. „De muziek zit hier aan de bovenkant. Het is een soort ge subsidieerde underground," vindt hij. Maar hij moet tegelij kertijd vaststellen dat ook Haha mandad niet zonder kan. Voor het volgende festival is bij de ge meente Terneuzen om een garan tiesubsidie gevraagd. Het past in de nieuwe aanpak. Vorig jaar werd Hahamandad een stichting, 'ter bevordering en sti mulatie van projecten op het ge bied van kunst en cultuur'. Er wordt gezocht naar samenwer king met andere organisaties, zo als bijvoorbeeld het popfestival School's Out, waarmee gesprek ken gaande zijn. Of met indivi duen die hun -altematieve- kunst of hobby via Hahamandad willen ontwikkelen, zogenaamde APO's (Aspirant Project Ontwik kelaars). Naast Leo als eenkoppig bestuur zijn er enkele eommisarissen en er wordt driftig gezocht naar mensen die mee willen werken. Een expositieruimte staat op het verlanglijstje, het art-work van de tapes wordt beter'verzorgd en voortaan moeten ze ook -wat meer- geld gaan kosten. „Tot nu toe hebben we vaak tapes ge ruild. Of je gaf ze weg, omdat je er geen geld voor durfde te vra gen, zo van: neem maar mee. Maar ik denk dat we toch moeten proberen wat zakelijker te zijn," zegt Nely. Een promotie-evenement in no vember vorig jaar leverde nog niet de reacties op, waarop ze hadden gehoopt. „Qua sfeer was het aardig gelukt, mapr de op komst was matig. Ik denk dat het niet echt is geslaagd door de combinatie van concerten, expo sities en een informatie-bijeen komst. Dat was te veel op één dag. In maart willen we het nog eens herhalen, maar dan de ver schillende onderdelen los van el kaar." Met de symbolen van Ha hamandad, een babykopje in de ene en een schapeschedel in de andere hand, legt Leo uit: „Het gaat om de balans. Tussen leven en dood, bij deze symbolen. En tussen wat je organiseert voor anderen en wat je zelf leuk vind bij Hahamandad." Uit eten met kinderen op basisschool-leeftijd kan erg leuk zijn, maar heeft toch ook iets stresserigs. Zullen ze zich een beetje ge dragen, krijgen we geen ruzie, eten ze een beetje behoorlijk, zijn van die vragen die op de heenweg door het hoofd spelen. Maar ook: is het restaurant er een beetje op ingesteld, maken ze wat lek kers voor kinderen, is er wat 'vertier als er onverhoopt wat langer moet worden gewacht? De Sinjoor in Breda blijkt op deze onderdelen een dikke voldoen de te scoren. De kinderen ook, trouwens. Braaf gaan ze aan de slag met de van restaurantwege verstrekte kleurplaat en potlood jes, ook al is het er misschien een tikkeltje donker om optimaal binnen de lijntjes te kunnen blijven. De gerechten van de kinderkaart zijn samengevat op een bladzij de voor de 'juniors', waarschijnlijk op z'n Antwerps uit te spreken als zjunioors. Die juniors wordt redelijk wat keuze geboden: worst en kip, maar ook kleine modellen steaks, een mini mixed Door Leo Nierse Breda - De gemiddelde muziekliefhebber zal zich op z'n vrije zaterdagochtend nog minstens één maal op z'n kussen om draaien, als rond achten enkele tientallen bestelbusjes en stationscars het Bredase Chasséveld op komen gereden. De handel aren in geluidsdragers, die vanaf 11.00 uur hun luisterrijke waar aanbieden tijdens de 'Internationale Platen- en Cd-Beurs' in Het Turfschip, zijn dan echter al uren op de been. Vanuit alle uithoeken des lands - en zelfs van daarbuiten - voeren zij in alle vroegte hun han del aan. Direct bij aankomst gaan de nering- doenden-in-muziek als een mierenvolk aan de slag. De kramen moeten ingericht. Tussen de schots en scheef geparkeerde wagens en de Turfschip-foyer komt een krioelende verkeers stroom van steekwagentjes en torsende lijven op gang. Bakken vol elpees, epees, vinylsingles, picture discs, cd's en cd-singles, muziekcasset- tes, afspeelapparatuur, fotoboeken, backstage- pasjes en hier en daar zelfs een jukebox - het wordt allemaal de zaal ingekruid. Alles waar de muziekverzamelaar geld voor over kan hebben, staat binnen enkele uren opgesteld. Na een dag lang in de kraam hangen, herhaalt het ritueel zich aan het eind van de middag in omgekeerde volgorde. Zij het dat de kisten aan zienlijk leger, zoniet leeg, zijn en de zakken goed gevuld. Want muziek is vette handel. Wie wil sjouwen, haalt er vaak een forse, goeddeels zwarte bijverdienste uit. Sommige handelaren kloppen zelfs een volledig bestaan uit de zakken van de platencollection- neur, hoewel de spoeling door de forse toe stroom de laatste jaren aanzienlijk dunner is ge worden. „Een paar geleden haalde je hier nog drieduizend piek op," meldt een doorgewinter de handelaar op de Bredase beurs. „Tegenwoor dig is dat nog maar duizend piek." Afgezien van een zeker percentage 'muzikale re creanten' is de platenbeurs een pleisterplaats voor kenners van allerlei genres. Om hun slag te slaan moeten ze behoorlijk goed zijn ingevoerd in de geldende detailhandelsprijzen, de weg we ten in een labyrint van labels en persingen en echt van namaak (piraatpersingen, bootlegs) kunnen onderscheiden. De fanatieke verzamelaars hebben vaak goud geld over voor die ene titel die nog in de collec tie top-tien-hits uit 1967 ontbreekt. Of voor de Braziliaanse persing van een Elvis-single, de af wijkende hoes van een Amerikaanse Beatles-lp, een amper verkrijgbare Japanse piraatpersing van Bruce Springsteen of Ü2, een alternatieve album-track van Jimi Hendrix of Prince, een mono-persing van een vroege Dylan of de laat ste promo-single van de Stones. Kortom, in de verzamelwoede zit de snelle grijpstuiver. Hoe zeldzamer het exemplaar, des te groter de begeerte van de ware liefhebber. De 'routiniers' weten al wat hun te wachten staat. Ze steken extra geld op zak en memoreren hun pincode nog een keer, want een tussentijdse stop bij de flappentap valt niet uit te sluiten. De allergrootste fanaten staan bovendien lang voor aanvang reeds te wachten. Ze vormen gaandeweg een lange rij, die zich om klokke elf vol opgewonden hunkering voorbij de kassa perst. Op naar de kramen met al dat moois. Voor een handelaar moet die aanstormende klandizie een hemelse aanblik bieden. Geen wonder dat de platenbeurzen de laatste jaren een brandpunt van moordende concurrentie zijn geworden. En niet alleen voor de standhouders onderling, die de prijzen vaak nog verder opstu wen door reeds voor aanvang van de beurs el- kaars collector's items op te kopen - en met dik ke winst aan de meestbiedende bezoekers door te verkopen. Ook voor de beursorganisators, die hun (van de zaalhouder gehuurde) tafels aan de handelaren verpachten, is het vaak oorlog. Niet enkel wordt hevig gedongen naar de gunst van zoveel moge lijk huurders, die vaak lang tevoren contrac tueel voor de neus van de concurrentie worden weggekaapt. Om beursdata en -locaties wordt al even frenetiek gewedijverd. In de randstad maar ook in Oost-Nederland (Arnhem, Enschede) woedt al enkele jaren een meedogenloze slag om stedelijke monopolies. Zo telt Rotterdam, in afwachting van de uitein delijke winnaar, tegenwoordig verschillende grote platenbeurzen kort na elkaar. Om hun marktaandeel te vergroten bestoken sommige beursorganisatoren elkaar met trucs die herinneren aan de vuilste streken uit de Amerikaanse verkiezingscampagnes. Het plaat sen van valse krante-advertenties en het ver spreiden van onjuiste informatie per geluidswa gen behoren daarbij nog maar tot de openings zetten. In het spreekwoordelijk gemoedelijke Brabant is het - nog? - niet zover. Ton Verhagen, een 49- jarige Tilburger die behalve in zijn eigen woon plaats en in Breda ook de beurzen in Eindhoven en Geleen organiseert, hoopt dat ook vooral zo te houden. Al blijft hij op zijn hoede voor die glasharde jongens die het allereerst om de 'pegels' gaat. „Laten we het toch vooral gezellig houden," is zijn motto. „Waar gaat het nu eigenlijk om? Mu ziek toch!" In zijn hart is Verhagen duidelijk een hobbyist gebleven. Bevlogen van een passie die hem 156 keer naar Budapest dreef, om de Hongaren even zovele keren van een radio-uitzending over zijn jeugdidool Cliff Richard te voorzien. Zijn een mans-bureautje TW is voortgekomen uit de or ganisatie van de halfjaarlijke Cliff-meetings en 'Back to the Sixties'-avonden, die al jarenlang in dé Tilburgse 'Harmonie' gehouden worden. Natuurlijk zijn de nettoresultaten van zijn za kelijke inspanningen belangrijk, maar 'de ont moeting tussen muziekliefhebbers' slaat de voormalige maatschappelijk werker toch hoger aan. Wat aan de sfeer op zijn beurzen goed te merken is. De zuiderling Verhagen gruwt van het massale gedrang in de Jaarbeurs in Utrecht en de Am sterdamse Jaap Edenhal, locaties van 's lands grootste platenbeurzen, waar de bezoekers zich bijkans letterlijk naar de kraampjes toe moeten vechten. „Brabant is niet'geschikt voor mega-beurzen," meent hij. „Bovendien heb ik liever een beurs met veel kleine stands, in plaats van enkele han delaren die vele meters aan tafels pachten. Die verdringen dan de handeldrijvende hobbyisten, want die heb je er ook nog tussen zitten." Vooral onder die laatste categorie scoort Verha gen als beursorganisator hoog. „Toon is met zijn pachtprijzen een van de goedkoopsten en hij re gelt alles perfect," complimenteert een Utrecht se standhouder ongevraagd. De - merendeels Bredase - bezoekers hebben denkelijk een soortgelijke waardering voor de beurs. Onafhankelijk marktonderzoek wees on langs uit dat ruim twee derde van de circa dui zend aanwezigen tot de vaste bezoekers behoor de. Die komen dus drie maal per jaar naar Het Turfschip om, schuivelend tussen zo'n 200 tafel tjes, door de bakken van een vijftigtal Neder landse, Belgische, Duitse en Britse handelaren te snuffelen. Favoriete genre van de Bredase beursbezoeker blijft in alle leeftijdscategoriën nog altijd de sixties-muziek, op de voet gevolgd door rock and roll en hardrock. In jazz blijkt hier vrijwel niemand geïnteresseerd. Zaterdag 28 januari. Turfschip Breda, 11.00-16.00 TOT 2.00 UUR De fanatieke verzamelaars hebben vaak goud geld over voor die ene titel die nog in de collectie ont breekt, voor een Braziliaanse persing, een afwijkende hoes of een amper verkrijgbare Japanse piraatpersing. FOTO persburo van de meuelenhof Hahamandad is sinds 1985 actief als underground-organisatie. Vanuit Axel ontplooide bedenker en oprichter Leo van de Vel de verschillende activiteiten. In de zogenaamde 'netwerkkrin gen' van home-tapers (mensen die thuis muziek maken en op nemen) legde hij contacten over de hele wereld. Hij richtte verschillende cassette-labels op en was verantwoordelijk voor de organisatie van de jaarlijkse 'Underground Art Music'- festivals. Door Ronald Verstraten „Het belangrijkste vind ik wel genkomen. Het normale muziek- het uitgeven van allerlei muziek gebeuren in Nederland ligt heel die je niet direct in de winkel - erg vast. Volgens mij komt dat zeker niet in Zeeland'- zult te- door de commercie. Wij zijn niet- commercieel. En in principe nog steeds avant-garde." Leo van de Velde, alias Amanda Man, alias Amy Love, legt de kern van Ha hamandad bloot. En partner Nely vult aan: „bij ons zie je allerlei soorten muziek door elkaar." De tafel ligt er vol van. Cassettes van home-tapers uit de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, uitgebracht op Ha-Releases. Electronische experimenten, zo als het Liquid Soundsystem, uit het Swamptape Compilation Project. Flying Radio Tapes (ra dioprogramma's van Amanda), Frustapes (obscure opnames). Maar ook Self Supporting Tapes, het 'huis-label', waarop Messy, Flow en Amy hun werk uit brengen, even als de groep Selfs Without Shells. Achter die naam gaan op nieuw Leo (33) en Nely (34) schuil, soms op tredend met an dere muzikan ten, soms met behulp van backing tapes. Nely bedient zich daarbij van haar arties tennaam 'Mes sy', een afkor ting van 'Mor ning Electra Slang Witch' Ingedikt uit Leo, alias Amanda Man (I.) en Messy (Nely). Op de achtergrond tekeningen van praktische foto camile scheistraete overwegingen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23