DE STEM Wegen ingrijpend verbeteren 'Tot hier en niet verder' 199 1?9 495 Studenten dienen claim in bij ZWN voor schade door staking 'Geringe belangstelling' Nederlanders voor jodiumpillen S""0 1398 Minister wil project 'Duurzaam Veilig' volgend jaar van start laten gaan Veiling van zwemparadijs Scheldorado Terneuzen Man schiet zijn vrouw neer Gent verbolgen over de samenwerking tussen Vlissingen en Rotterdam Zeeuws-Vlaamse ZWN-chauffeurs onderbreken massaal werk Echtelijk drama in Heinkenszand Vijf mensen naar ziekenhuis na ontsnappen ammoniakgas 'n Questie van Veiligheid De toestand van uw remmen en schokdempers bepalen de remweg bij een noodstop Onze testbanken geven u gratis zekerheid! Capri chocoladerepen melk, puur of hazel noot/melk, reep "1 CTQ a 200 gramm Mora kipcorn diepvries, doos OzLQ a 4 stuks Stegeman katenspek verspak, -.£n per 100 gramW JOc/ ËmS Slagers lever- worst ring 500 gram Magere runderlapjes per 500 gram 4+^6.95 Srk"° 1290 Licht gepaneerde schnitzels per 500 gram.9£5~Z49 Unox familiesoepen diverse soorten, blik 1300 ml. 2?9 St. Möret naturel, kuipje OQQ 150 gram-S?9" Del Monte halve perziken blik 850 ml. Herault Vin de Pays blanc, fles 1000 ml. ///«is. Edah Servicelijn Amr van maandag t/m vrijdag van WMll 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur 106-0506 kunt u gratis belten met onze S.G*ATIS$ service-afdeling. Daar kunt u °°k terecht voor het adres van de Edah bij u in de buurt. Aanbiedingen zijn geldig t/m zaterdag 28 januari 1995. Zet- en drukfouten en prijswijzigingen t.g.v. overheids en /of fabrikantenmaatregelen voorbehouden. Ondanks nauwkeurige planningsaktiviteiten kan het soms voorkomen dat sommige artikelen zijn uitverkocht. Hiervoor onze excuses. et assortiment. Scherpe prijzen. grootste keus Proefslapen in hotel bilisatievormenBeste waterbed ter wereld Passage 114701 AN Roosendaal 01650-67189. 's Maandags gesloten Zeeland Van onze verslaggever Vlissirigen/Boskoop - De Stichting Overkoepelend Studenten Overleg (OSO) in Vlissingen gaat bij streekver voerbedrijf ZWN, regio Zee land, een schadeclaim indie nen. De Zeeuwse studenten eisen voor elke dag dat zij hun OV-Studentenjaarkaart wegens de busstakkingen niet hebben kunnen gebruiken f 2,42 terug. OSO wijst erop dat de overheid per maand 72,50 gulden van de studiebeurs inhoudt voor het (verplicht) gebruik van de OV- Studentenkaart. Studenten en scholieren vinden het niet meer dan redelijk dat voor elke sta kingsdag een vergoeding van eendertigste van dit bedrag wordt gegeven. Dat komt tot nu toe, op basis van zes stakingsda gen, uit op een bedrag van 14,50 gulden per student. „Iedereen heeft het recht om te staken. Maar door de busstaking kunnen de studenten en scholie ren, geen gebruik maken van de busdienst, terwijl dit al wel be taald is. Veel studenten hebben bovendien extra kosten voor al ternatief vervoer gemaakt. Daarom dienen wij als belangen behartiger voor scholieren en studenten in Zeeland een scha declaim in," verklaart OSO- 'voorzitter Dillard Blom de actie. OSO vraagt alle gedupeerde scholieren een kopie van hun OV-kaart plus bankrekening nummer naar haar op te sturen. Als eerste reactie op de schade claim wees directie-secretaris van de ZWN-groep in Boskoop, E. Geerdes, op de Algemene Ver- voersvoorwaarden. „In het con tract over de OV-Studentenjaar kaart staat dat in geval van overmacht geen terugbetaling van abonnementsgeld plaats vindt. En staking is een over machtssituatie." aldus Geerdes. Hij kan op zich de reactie van de studenten wel voorstellen. „Je hebt betaald maar je kunt niet reizen. Ook wij als vervoerder hebben er de pest in als wij niet volgens afspraak onze klanten kunnen vervoeren." Mocht niettemin de klacht toch ontvankelijk zijn dan voorziet Geerdes wel de nodige leeuwen en beren op de weg. „Dan dien je per student te bekijken welke schade is geleden. Want overal in ons vervoersgebied hebben wel bussen gereden. Dan moet je per persoon precies uitpluizen- van welke diensten hij of zij geen gebruik heeft kunnen ma ken. We zitten uiteraard op zo'n karwei niet te wachten." Van onze verslaggevers Den Haag/Oostburg - Mi nister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) zet het licht op groen voor de ingrij pende verbetering van het West-Zeeuws-Vlaamse wegennet, het zogenaamde proefproject 'Duurzaam Veilig'. In een brief aan de Tweede Ka mer laat de bewindsvrouw weten dat de ingrijpende maatregelen om de verkeersveiligheid in .West-Zeeuws-Vlaanderen te ver beteren in 1996 van start kunnen gaan. Het aantal verkeersslachtoffers moet door het project met zestig tot tachtig procent verminderen. Goede zaak Wethouder C. Bolijn-Hertzber- ger (verkeer en vervoer) van de gemeente Oostburg en tevens voorzitter van de communicatie groep 'Duurzaam Veilig' rea geerde gisteren zeer verheugd op het nieuws. „Dit hadden we ge wenst want voor het gebied is het uitermate belangrijk dat het project doorgaat. De cijfers spre ken immers voor zich. Ook voor de uitstraling van de streek is het een goede zaak." Als de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel van de minister kan in 1996 worden begonnen met het treffen van verkeersmaatregelen in de twin tig dorpen van West-Zeeuws- Vlaanderen. Er zullen mini-ro tondes op gevaarlijke kruisingen en verkeersdrempels worden aangelegd. Daarnaast zal op ba sisscholen voorlichting worden gegeven over verkeersveiligheid. Op het programma van 'Duur zaam Veilig' staat in een later stadium ook de aanleg van een zogenaamde stroomweg tussen Schoondijke en Terneuzen. Deze weg is een mini-autosnelweg met twee door een vangrail geschei den rijbanen, waardoor inhaal manoeuvres worden beperkt. Slechts op enkele plaatsen wordt de vangrail onderbroken. Slachtoffers Het proefproject heeft tot doel de honderd verkeersslachtoffers (10 doden en 90 gewonden), die jaarlijks gemiddeld in West- Zeeuws-Vlaanderen vallen, te verminderen tot tenminste zes tig. Het aantal verkeerslachtof- fers in West- Zeeuws-Vlaande- ren ligt op dit moment fors bo ven het landelijk gemiddelde. In Nederland vallen jaarlijks acht doden per 100.000 inwoners, in West-Zeeuws- Vlaanderen komt dit aantal omgerekend uit op dertig doden per 100.000 inwo ners. Voor het ministerie was dit een belangrijke aanleiding om het proefproject in West-Zeeuws- Vlaanderen uit te voeren, aldus verkeersveiligheidsconsulent S. van Herk van Rijkswaterstaat in Zeeland. Het ministerie van Ver keer en Waterstaat wil in het kader van 'Duurzaam Veilig' in 2010 het aantal verkeersdoden in heel Nederland reduceren met" de helft en het aantal gewonden met veertig procent terugbren gen. 200 miljoen De kosten van de uitvoering van 'Duurzaam Veilig' bedragen tweehonderd miljoen gulden. Het ministerie zou de helft daar van voor haar rekening moeten nemen. Het is nog niet bekend hoeveel het ministerie uiteinde lijk bijdraagt. Het resterende be drag wordt gefinancierd door de twee West-Zeeuws-Vlaamse ge meenten, waterschap Het Vrije yan Sluis en de provincie Zee land. De Tweede Kamer voert 6 fe bruari overleg over het proefpro ject. Even na tien uur woensdagmorgen parkeert chauffeur J. Ernst van Lijn 1 zijn bus in de remise van streekvervoerbedrijf Zuid West Nederland in Terneuzen. FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE Terneuzen - „Tot hier en niet verder," zegt J. Ernst, chauf feur van Lijn 1 als hij giste rochtend om drje minuten over tien zijn bus stilzet voor, de halte 'stadhuis Terneuzen'. Eigenlijk is de veerhaven in Perkpolder zijn eindpunt. Maar door de acties in het streekvervoer rijdt Ernst Lijn 1 niet verder dan het gemeen tehuis in Terneuzen. Een kwartier later rijdt Ernst de remise van streekvervoerbedrijf Zuid West Nederland (ZWN) in Axel binnen, parkeert bij de meer dan twintig bussen die al in de stalling staan en koppelt zijn voertuig af. „Ik heb de passagiers allemaal van tevoren uitgelegd dat we tussen 10.00 en 15.00 uur actie voeren en dus niet rijden," zegt de Zeeuws-Vlaamse chauffeur als hij uit zijn bus stapt. „Ze hebben er allemaal begrip voor." Hij voegt zich bij zijn collega's in de kantine van de remise. Een van hen heeft in zijn vroege dienst met volle bussen school jeugd gereden en evenmin enige wanklank vernomen over de ac ties van FNV-chauffeurs die het streekvervoer de laatste week plat hebben gelegd. „Niet één rotopmerking. Wel schoolkinde ren die zeiden: 'Ha, eindelijk weer een bus. Hoeven we niet meer op de fiets'. De Zeeuws-Vlaamse ZWN- chauffeurs, die aangesloten zijn bij de vervoersbond FNV (een ruime meerderheid), doen mee met de nieuwe werkonderbre kingen. De rechter bepaalde dat er tussen 10.00 en 15.00 uur Actievoerende buschauffeurs in de kantine van de remise in Terneuzen. gestaakt mag worden en daar maken de chauffeurs in Zeeuws- Vlaanderen gebruik van. „We leveren de mensen die om 10.00 uur nog in de bus zitten af bij de volgende halte en rijden daarna leeg naar de stalling. Om 15.00 uur stipt vertrekken alle bussen weer," zegt J. d'Hooghe, actiecoördinator in Axel. „De drie CNV'ers higr doen wel nor- Van onze verslaggever Ossendrecht - De Nederland se bevolking heeft vorig jaar beslist niet massaal jodium pillen ingeslagen om voorbe reid te zijn op een ongeval met een van de kerncentrales in het Belgische Doel. H. Hendriks van de Algemene Gezondheidsdienst van de GGD in Bergen op Zoom spreekt van een 'geringe be langstelling'. Alleen in de gemeenten Ossend recht en Reimerswaal werd een redelijke belangstelling getoond. Daar heeft respectievelijk ne gentien en zeventien procent van de bevolking op voorhand de pillen in huis gehaald. Hulst en Hontenisse scoren het laagst met vier en twee procent. Daartussen zitten Putte (elf pro cent) en Huijbergen en Woensd- recht met elk negen procent. In totaal hebben 1857 gezinnen nu ergens thuis een potje met jo diumpillen staan. Vanaf september vorig jaar kun nen de bewoners die in een straal van vijftien kilometer rondom Doel wonen jodiumpil len in huis halen. Als die pillen bij een ongeval in een van de centrales worden geslikt nemen de schildklieren geen radioactief jodium op, zo wordt gehoopt. Hendriks heeft geen weten schappelijke onderbouwing voor de verschillen in de diverse ge meenten. „In Ossendrecht is er veel belangstelling aan gegeven en in Riemerswaal zijn de pillen tijdens speciale bijeenkomsten uitgedeeld. En in Woensdrecht, Hulst en Hontenisse zijn er geen voorlichtingsbijeenkomsten ge weest." Bewoners die de pillen niet in huis hebben gehaald krij gen ze als er zich een ongeval voordoet. De pillen zijn met name in de maanden september en oktober in huis gehaald. Daarna nam de belangstelling sterk af en mo menteel wordt er nog slechts sporadisch om gevraagd. De Beleidsgroep Doél heeft gis teren besloten, om wel.een voor raad pillen aan de bejaardente huizen in de regio te geven. Er waren ook verzoeken binnen ge komen van bedrijven en cam pings, maar die zijn niet gehono reerd. In België is besloten om in de loop van het volgende jaar de pillen huis aan huis te verstrek ken aan de bewoners in een straal van vijftien kilometer rondom een kerncentrale wonen. Hendriks heeft geen idee wat de gevolgen daarvan zullen zijn voor de Nederlandse belangstel ling voor de pillen. „Mogelijk komen er dan weer mensen op de gemeentehuizen om een pil vra gen." Hendriks weet niet of hij van een succes of van een mislukking moet spreken. „Het is de eerste maal dat we dit doen in Neder land. We hebben dus geen erva ring met deze manier van uitde len van pillen." DONDERDAG 26 JANUARI 1995 DEEL 1 Van onze verslaggever Terneuzen - Het in staat van faillissement verkerende tropisch zwemparadijs Scheldorado in Terneuzen gaat in de verkoop. Maandag 27 februari begint om 14.00 uur een zogenaamde executieveiling in restaurant Du Commerce aan de Markt in Terneuzen. De verkoop geschiedt door het veilinghuis Troostwijk Zadelhoff onder toezicht van het Terneuzense notariskantoor Everaert/Se- ijdlitz/Loof. De verkoop valt in drie onderdelen uiteen. Verkocht wordt het golfslagbad op zich, daarnaast het recht op erfpacht tot het jaar 2009 en een stukje grond waarop de technische installatie van het zwembad staat. Tot veertien dagen voor de executieverkoop kunnen onderhand se biedingen worden gedaan. Belangstellende kopers kunnen de te verkopen spullen tot de verkoopdag elke maandagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur bezichtigen. Tot enige tijd geleden verkeerde Scheldorado in surcéance van betaling. Alle inspanningen ten spijt kon het bad niet behoorlijk rendabel worden geëxploiteerd, reden voor de voornaamste schuldeiser - de Nationale Investeringsbank - het faillissement aan te vragen. Scheldorado staat bij de bank voor 9,5 miljoen gulden in het krijt. Wordt geen koper voor het zwembad gevonden dan resten alleen sloop of verpaupering. Van onze verslaggever Heinkenszand - Een 41-jarige inwoner van Heinkenszand heeft in de nacht van dinsdag op woensdag zijn 39-jarige echtgenote met enkele pistoolschoten ernstig verwond. De vrouw is met spoed overgebracht naar het Dijkzigtziekenhuis in Rotterdam. Haar toestand is stabiel. Volgens een politieverklaring vormen problemen in de relatiesfeer waarschijnlijk de oorzaak van het drama. De schietpartij vond plaats rond 00.30 uur in de echtelijke woning. De vrouw lag te slapen toen de man met een vuistvuurwapen op haar schoot. Het vuurwapen was illegaal voorhanden. Na zijn daad verschanste de man zich in de woning. Een politieman mocht binnenkomen maar die kon hem er niet toe bewegen mee naar het politiebureau te gaan. De man dreigde te gaan schieten als er meer politie in de buurt zou komen. Nadat de bemiddelende politie-agent de woning had verlaten, viel de politie om 04.30 uur binnen met een arrestatieteam. De man kon toen aangehouden worden en mee naar het bureau genomen. Hij is in verzekering gesteld. Van onze verslaggever Terneuzen - De Gentse havenautoriteiten zijn in hun kuif gepikt over een opmerking van directeur J. Philippen van de Zeeuwse havenschappen over de samenwerking tussen Rotter dam en Vlissingen. maal hun dienst. Alle FNV'ers steunen de actie." Een van zijn collega's aan de tafel in de kantine van de remise geeft toe dat de acties voor onge mak bij de busreizigers zorgen., Philippen schetste kortgeleden in een interview het beeld dat die samenwerking erop gericht is om goederenstromen, die niet in Rotterdam terecht kunnen en anders naar Antwerpen, Zee- brugge of Gent zouden verdwij nen, naar Vlissingen te geleiden. Rotterdam en Vlissingen gaan in Vlissingen samen 134 hectare haventerrein ontwikkelen dat als overloopterrein voor Rotterdam moet dienen. Gent ervaart die Nederlandse krachtenbundeling als een recht streekse bedreiging voor haar groeimogelijkheden en vindt dat Philippen met die opmerking een bom legt onder de samenwerking tussen Gent en Terneuzen. Burgemeester R. Barbé zette gis teren tijdens een vergadering van de Raad van Bestuur van het havenschap Terneuzen een zuur gezicht over het verhaal van Philippen, dat bij de Belgen in het verkeerde keelgat is gescho ten. Barbé had al contact gehad met Gent, zei hij. Het ha venschap kan binnenkort een pittige brief uit het Gentse tege moet zien waarin om uitleg over' de opmerkingen wordt gevraagd. Volgens Barbé is de samenwer king met Rotterdam altijd be doeld geweest om de haven in Vlissingen te ontwikkelen en niet om trafieken van Gent af te pakken. „Het verhaal van de directeur kan door Gent ver keerd worden uitgelegd," zei Barbé, duidelijk bezorgd over de samenwerking met Gent. Barbé zag niet alleen een gevaar voor Gent maar ook voor de haven Terneuzen. Want als het al de bedoeling zou zijn om in het vaarwater van de havens aan de zuidelijke flank van Rotter dam en Vlissingen te gaan zitten dan heeft dat ook gevolgen voor Terneuzen, dat in de lijn van Gent ligt. Directeur J. Philippen zwakte gisteren zijn verhaal af. „Ik heb het niet gehad over de doelstel ling maar over de gevolgen van de samenwerking met Rotter dam. Dat die er toe zal leiden dat goederenstromen misschien zonder die samenwerking naar andere havens zouden gaan. Dat is de normale marktwerking, meer heb ik daar niet mee willen zeggen. De doelstelling is niet om samen tegen anderen te zijn, de doelstelling is om samen ster ker te zijn". c 'Philippen toonde zich gisteren niet erg onder de indruk van da kritiek uit Gent. „We wachten de brief af en zien wel wat het wordt," zei hij na afloop van de vergadering. Gent - Een gekantelde treinwagon waaruit ammoniakgas lekte legde gistermiddag het oostelijk gedeelte van Gent plat. Fase drie van het nationaal rampenplan werd afgekondigd: ramen en deuren gesloten houden en luisteren naar BRT-radio De gevolgen van het ontsnap pende gas, dat schadelijk is voor de luchtwegen en bij hoge concentraties dodelijk is, bleven beperkt. Vijf mensen raakten licht bevangen door het gas en moesten in een ziekenhuis verzorgd worden. ZIE VERDER ZEELAND - C3 (ADVERTENTIE) In verband met verhuizing, tijdelijk alleen BREDATILBURGSEWEG 139. TEL 877510 OOSTERHOUT ABDIS V. THORNSTR. 70. TEL 57590

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15