DE STEM
Wegen ingrijpend verbeteren
'Tot hier
en niet verder'
199
1?9
495
Studenten dienen claim in bij ZWN voor schade door staking
'Geringe belangstelling' Nederlanders voor jodiumpillen
S""0 1398
Minister wil project 'Duurzaam Veilig' volgend jaar van start laten gaan
Veiling van zwemparadijs
Scheldorado Terneuzen
Man schiet zijn vrouw neer
Gent verbolgen over de
samenwerking tussen
Vlissingen en Rotterdam
Zeeuws-Vlaamse ZWN-chauffeurs onderbreken massaal werk
Echtelijk drama in Heinkenszand
Vijf mensen naar ziekenhuis
na ontsnappen ammoniakgas
'n Questie van Veiligheid
De toestand van uw remmen en schokdempers
bepalen de remweg bij een noodstop
Onze testbanken geven u gratis zekerheid!
Capri
chocoladerepen
melk, puur of hazel
noot/melk, reep "1 CTQ
a 200 gramm
Mora kipcorn
diepvries, doos OzLQ
a 4 stuks
Stegeman katenspek
verspak, -.£n
per 100 gramW JOc/
ËmS Slagers lever-
worst
ring 500 gram
Magere runderlapjes
per 500 gram 4+^6.95
Srk"° 1290
Licht gepaneerde
schnitzels
per 500 gram.9£5~Z49
Unox familiesoepen
diverse soorten,
blik 1300 ml. 2?9
St. Möret
naturel, kuipje OQQ
150 gram-S?9"
Del Monte
halve
perziken
blik 850 ml.
Herault Vin
de Pays
blanc,
fles 1000 ml.
///«is. Edah Servicelijn
Amr van maandag t/m vrijdag van
WMll 10 tot 12 en van 2 tot 4 uur
106-0506 kunt u gratis belten met onze
S.G*ATIS$ service-afdeling. Daar kunt u
°°k terecht voor het adres
van de Edah bij u in de buurt.
Aanbiedingen zijn geldig t/m zaterdag
28 januari 1995. Zet- en drukfouten en
prijswijzigingen t.g.v. overheids en /of
fabrikantenmaatregelen voorbehouden.
Ondanks nauwkeurige planningsaktiviteiten
kan het soms voorkomen dat sommige
artikelen zijn uitverkocht.
Hiervoor onze excuses.
et assortiment. Scherpe prijzen.
grootste keus Proefslapen in hotel
bilisatievormenBeste waterbed ter wereld
Passage 114701 AN Roosendaal
01650-67189. 's Maandags gesloten
Zeeland
Van onze verslaggever
Vlissirigen/Boskoop - De
Stichting Overkoepelend
Studenten Overleg (OSO) in
Vlissingen gaat bij streekver
voerbedrijf ZWN, regio Zee
land, een schadeclaim indie
nen. De Zeeuwse studenten
eisen voor elke dag dat zij
hun OV-Studentenjaarkaart
wegens de busstakkingen niet
hebben kunnen gebruiken
f 2,42 terug.
OSO wijst erop dat de overheid
per maand 72,50 gulden van de
studiebeurs inhoudt voor het
(verplicht) gebruik van de OV-
Studentenkaart. Studenten en
scholieren vinden het niet meer
dan redelijk dat voor elke sta
kingsdag een vergoeding van
eendertigste van dit bedrag
wordt gegeven. Dat komt tot nu
toe, op basis van zes stakingsda
gen, uit op een bedrag van 14,50
gulden per student.
„Iedereen heeft het recht om te
staken. Maar door de busstaking
kunnen de studenten en scholie
ren, geen gebruik maken van de
busdienst, terwijl dit al wel be
taald is. Veel studenten hebben
bovendien extra kosten voor al
ternatief vervoer gemaakt.
Daarom dienen wij als belangen
behartiger voor scholieren en
studenten in Zeeland een scha
declaim in," verklaart OSO-
'voorzitter Dillard Blom de actie.
OSO vraagt alle gedupeerde
scholieren een kopie van hun
OV-kaart plus bankrekening
nummer naar haar op te sturen.
Als eerste reactie op de schade
claim wees directie-secretaris
van de ZWN-groep in Boskoop,
E. Geerdes, op de Algemene Ver-
voersvoorwaarden. „In het con
tract over de OV-Studentenjaar
kaart staat dat in geval van
overmacht geen terugbetaling
van abonnementsgeld plaats
vindt. En staking is een over
machtssituatie." aldus Geerdes.
Hij kan op zich de reactie van de
studenten wel voorstellen. „Je
hebt betaald maar je kunt niet
reizen. Ook wij als vervoerder
hebben er de pest in als wij niet
volgens afspraak onze klanten
kunnen vervoeren."
Mocht niettemin de klacht toch
ontvankelijk zijn dan voorziet
Geerdes wel de nodige leeuwen
en beren op de weg. „Dan dien je
per student te bekijken welke
schade is geleden. Want overal
in ons vervoersgebied hebben
wel bussen gereden. Dan moet je
per persoon precies uitpluizen-
van welke diensten hij of zij
geen gebruik heeft kunnen ma
ken. We zitten uiteraard op zo'n
karwei niet te wachten."
Van onze verslaggevers
Den Haag/Oostburg - Mi
nister Jorritsma (Verkeer
en Waterstaat) zet het licht
op groen voor de ingrij
pende verbetering van het
West-Zeeuws-Vlaamse
wegennet, het zogenaamde
proefproject 'Duurzaam
Veilig'.
In een brief aan de Tweede Ka
mer laat de bewindsvrouw weten
dat de ingrijpende maatregelen
om de verkeersveiligheid in
.West-Zeeuws-Vlaanderen te ver
beteren in 1996 van start kunnen
gaan.
Het aantal verkeersslachtoffers
moet door het project met zestig
tot tachtig procent verminderen.
Goede zaak
Wethouder C. Bolijn-Hertzber-
ger (verkeer en vervoer) van de
gemeente Oostburg en tevens
voorzitter van de communicatie
groep 'Duurzaam Veilig' rea
geerde gisteren zeer verheugd op
het nieuws. „Dit hadden we ge
wenst want voor het gebied is
het uitermate belangrijk dat het
project doorgaat. De cijfers spre
ken immers voor zich. Ook voor
de uitstraling van de streek is
het een goede zaak."
Als de Tweede Kamer akkoord
gaat met het voorstel van de
minister kan in 1996 worden
begonnen met het treffen van
verkeersmaatregelen in de twin
tig dorpen van West-Zeeuws-
Vlaanderen. Er zullen mini-ro
tondes op gevaarlijke kruisingen
en verkeersdrempels worden
aangelegd. Daarnaast zal op ba
sisscholen voorlichting worden
gegeven over verkeersveiligheid.
Op het programma van 'Duur
zaam Veilig' staat in een later
stadium ook de aanleg van een
zogenaamde stroomweg tussen
Schoondijke en Terneuzen. Deze
weg is een mini-autosnelweg met
twee door een vangrail geschei
den rijbanen, waardoor inhaal
manoeuvres worden beperkt.
Slechts op enkele plaatsen wordt
de vangrail onderbroken.
Slachtoffers
Het proefproject heeft tot doel
de honderd verkeersslachtoffers
(10 doden en 90 gewonden), die
jaarlijks gemiddeld in West-
Zeeuws-Vlaanderen vallen, te
verminderen tot tenminste zes
tig. Het aantal verkeerslachtof-
fers in West- Zeeuws-Vlaande-
ren ligt op dit moment fors bo
ven het landelijk gemiddelde. In
Nederland vallen jaarlijks acht
doden per 100.000 inwoners, in
West-Zeeuws- Vlaanderen komt
dit aantal omgerekend uit op
dertig doden per 100.000 inwo
ners.
Voor het ministerie was dit een
belangrijke aanleiding om het
proefproject in West-Zeeuws-
Vlaanderen uit te voeren, aldus
verkeersveiligheidsconsulent S.
van Herk van Rijkswaterstaat in
Zeeland. Het ministerie van Ver
keer en Waterstaat wil in het
kader van 'Duurzaam Veilig' in
2010 het aantal verkeersdoden
in heel Nederland reduceren met"
de helft en het aantal gewonden
met veertig procent terugbren
gen.
200 miljoen
De kosten van de uitvoering van
'Duurzaam Veilig' bedragen
tweehonderd miljoen gulden.
Het ministerie zou de helft daar
van voor haar rekening moeten
nemen. Het is nog niet bekend
hoeveel het ministerie uiteinde
lijk bijdraagt. Het resterende be
drag wordt gefinancierd door de
twee West-Zeeuws-Vlaamse ge
meenten, waterschap Het Vrije
yan Sluis en de provincie Zee
land.
De Tweede Kamer voert 6 fe
bruari overleg over het proefpro
ject.
Even na tien uur woensdagmorgen parkeert chauffeur J. Ernst van Lijn 1 zijn bus in de remise van streekvervoerbedrijf Zuid West Nederland in Terneuzen.
FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE
Terneuzen - „Tot hier en niet
verder," zegt J. Ernst, chauf
feur van Lijn 1 als hij giste
rochtend om drje minuten
over tien zijn bus stilzet voor,
de halte 'stadhuis Terneuzen'.
Eigenlijk is de veerhaven in
Perkpolder zijn eindpunt.
Maar door de acties in het
streekvervoer rijdt Ernst Lijn
1 niet verder dan het gemeen
tehuis in Terneuzen.
Een kwartier later rijdt Ernst de
remise van streekvervoerbedrijf
Zuid West Nederland (ZWN) in
Axel binnen, parkeert bij de
meer dan twintig bussen die al
in de stalling staan en koppelt
zijn voertuig af.
„Ik heb de passagiers allemaal
van tevoren uitgelegd dat we
tussen 10.00 en 15.00 uur actie
voeren en dus niet rijden," zegt
de Zeeuws-Vlaamse chauffeur
als hij uit zijn bus stapt. „Ze
hebben er allemaal begrip voor."
Hij voegt zich bij zijn collega's
in de kantine van de remise. Een
van hen heeft in zijn vroege
dienst met volle bussen school
jeugd gereden en evenmin enige
wanklank vernomen over de ac
ties van FNV-chauffeurs die het
streekvervoer de laatste week
plat hebben gelegd. „Niet één
rotopmerking. Wel schoolkinde
ren die zeiden: 'Ha, eindelijk
weer een bus. Hoeven we niet
meer op de fiets'.
De Zeeuws-Vlaamse ZWN-
chauffeurs, die aangesloten zijn
bij de vervoersbond FNV (een
ruime meerderheid), doen mee
met de nieuwe werkonderbre
kingen. De rechter bepaalde dat
er tussen 10.00 en 15.00 uur
Actievoerende buschauffeurs in de kantine van de remise in Terneuzen.
gestaakt mag worden en daar
maken de chauffeurs in Zeeuws-
Vlaanderen gebruik van.
„We leveren de mensen die om
10.00 uur nog in de bus zitten af
bij de volgende halte en rijden
daarna leeg naar de stalling. Om
15.00 uur stipt vertrekken alle
bussen weer," zegt J. d'Hooghe,
actiecoördinator in Axel. „De
drie CNV'ers higr doen wel nor-
Van onze verslaggever
Ossendrecht - De Nederland
se bevolking heeft vorig jaar
beslist niet massaal jodium
pillen ingeslagen om voorbe
reid te zijn op een ongeval
met een van de kerncentrales
in het Belgische Doel. H.
Hendriks van de Algemene
Gezondheidsdienst van de
GGD in Bergen op Zoom
spreekt van een 'geringe be
langstelling'.
Alleen in de gemeenten Ossend
recht en Reimerswaal werd een
redelijke belangstelling getoond.
Daar heeft respectievelijk ne
gentien en zeventien procent van
de bevolking op voorhand de
pillen in huis gehaald.
Hulst en Hontenisse scoren het
laagst met vier en twee procent.
Daartussen zitten Putte (elf pro
cent) en Huijbergen en Woensd-
recht met elk negen procent. In
totaal hebben 1857 gezinnen nu
ergens thuis een potje met jo
diumpillen staan.
Vanaf september vorig jaar kun
nen de bewoners die in een
straal van vijftien kilometer
rondom Doel wonen jodiumpil
len in huis halen. Als die pillen
bij een ongeval in een van de
centrales worden geslikt nemen
de schildklieren geen radioactief
jodium op, zo wordt gehoopt.
Hendriks heeft geen weten
schappelijke onderbouwing voor
de verschillen in de diverse ge
meenten. „In Ossendrecht is er
veel belangstelling aan gegeven
en in Riemerswaal zijn de pillen
tijdens speciale bijeenkomsten
uitgedeeld. En in Woensdrecht,
Hulst en Hontenisse zijn er geen
voorlichtingsbijeenkomsten ge
weest." Bewoners die de pillen
niet in huis hebben gehaald krij
gen ze als er zich een ongeval
voordoet.
De pillen zijn met name in de
maanden september en oktober
in huis gehaald. Daarna nam de
belangstelling sterk af en mo
menteel wordt er nog slechts
sporadisch om gevraagd.
De Beleidsgroep Doél heeft gis
teren besloten, om wel.een voor
raad pillen aan de bejaardente
huizen in de regio te geven. Er
waren ook verzoeken binnen ge
komen van bedrijven en cam
pings, maar die zijn niet gehono
reerd.
In België is besloten om in de
loop van het volgende jaar de
pillen huis aan huis te verstrek
ken aan de bewoners in een
straal van vijftien kilometer
rondom een kerncentrale wonen.
Hendriks heeft geen idee wat de
gevolgen daarvan zullen zijn
voor de Nederlandse belangstel
ling voor de pillen. „Mogelijk
komen er dan weer mensen op de
gemeentehuizen om een pil vra
gen."
Hendriks weet niet of hij van een
succes of van een mislukking
moet spreken. „Het is de eerste
maal dat we dit doen in Neder
land. We hebben dus geen erva
ring met deze manier van uitde
len van pillen."
DONDERDAG 26 JANUARI 1995 DEEL 1
Van onze verslaggever
Terneuzen - Het in staat van faillissement verkerende
tropisch zwemparadijs Scheldorado in Terneuzen gaat in
de verkoop.
Maandag 27 februari begint om 14.00 uur een zogenaamde
executieveiling in restaurant Du Commerce aan de Markt in
Terneuzen.
De verkoop geschiedt door het veilinghuis Troostwijk Zadelhoff
onder toezicht van het Terneuzense notariskantoor Everaert/Se-
ijdlitz/Loof.
De verkoop valt in drie onderdelen uiteen. Verkocht wordt het
golfslagbad op zich, daarnaast het recht op erfpacht tot het jaar
2009 en een stukje grond waarop de technische installatie van
het zwembad staat.
Tot veertien dagen voor de executieverkoop kunnen onderhand
se biedingen worden gedaan. Belangstellende kopers kunnen de
te verkopen spullen tot de verkoopdag elke maandagmiddag van
14.00 tot 16.00 uur bezichtigen.
Tot enige tijd geleden verkeerde Scheldorado in surcéance van
betaling. Alle inspanningen ten spijt kon het bad niet behoorlijk
rendabel worden geëxploiteerd, reden voor de voornaamste
schuldeiser - de Nationale Investeringsbank - het faillissement
aan te vragen. Scheldorado staat bij de bank voor 9,5 miljoen
gulden in het krijt.
Wordt geen koper voor het zwembad gevonden dan resten alleen
sloop of verpaupering.
Van onze verslaggever
Heinkenszand - Een 41-jarige inwoner van Heinkenszand
heeft in de nacht van dinsdag op woensdag zijn 39-jarige
echtgenote met enkele pistoolschoten ernstig verwond. De
vrouw is met spoed overgebracht naar het Dijkzigtziekenhuis
in Rotterdam. Haar toestand is stabiel.
Volgens een politieverklaring vormen problemen in de relatiesfeer
waarschijnlijk de oorzaak van het drama.
De schietpartij vond plaats rond 00.30 uur in de echtelijke woning.
De vrouw lag te slapen toen de man met een vuistvuurwapen op haar
schoot. Het vuurwapen was illegaal voorhanden.
Na zijn daad verschanste de man zich in de woning. Een politieman
mocht binnenkomen maar die kon hem er niet toe bewegen mee naar
het politiebureau te gaan. De man dreigde te gaan schieten als er
meer politie in de buurt zou komen.
Nadat de bemiddelende politie-agent de woning had verlaten, viel de
politie om 04.30 uur binnen met een arrestatieteam. De man kon
toen aangehouden worden en mee naar het bureau genomen. Hij is in
verzekering gesteld.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De Gentse havenautoriteiten zijn in hun kuif
gepikt over een opmerking van directeur J. Philippen van de
Zeeuwse havenschappen over de samenwerking tussen Rotter
dam en Vlissingen.
maal hun dienst. Alle FNV'ers
steunen de actie."
Een van zijn collega's aan de
tafel in de kantine van de remise
geeft toe dat de acties voor onge
mak bij de busreizigers zorgen.,
Philippen schetste kortgeleden
in een interview het beeld dat
die samenwerking erop gericht is
om goederenstromen, die niet in
Rotterdam terecht kunnen en
anders naar Antwerpen, Zee-
brugge of Gent zouden verdwij
nen, naar Vlissingen te geleiden.
Rotterdam en Vlissingen gaan in
Vlissingen samen 134 hectare
haventerrein ontwikkelen dat als
overloopterrein voor Rotterdam
moet dienen.
Gent ervaart die Nederlandse
krachtenbundeling als een recht
streekse bedreiging voor haar
groeimogelijkheden en vindt dat
Philippen met die opmerking een
bom legt onder de samenwerking
tussen Gent en Terneuzen.
Burgemeester R. Barbé zette gis
teren tijdens een vergadering
van de Raad van Bestuur van het
havenschap Terneuzen een zuur
gezicht over het verhaal van
Philippen, dat bij de Belgen in
het verkeerde keelgat is gescho
ten. Barbé had al contact gehad
met Gent, zei hij. Het ha
venschap kan binnenkort een
pittige brief uit het Gentse tege
moet zien waarin om uitleg over'
de opmerkingen wordt gevraagd.
Volgens Barbé is de samenwer
king met Rotterdam altijd be
doeld geweest om de haven in
Vlissingen te ontwikkelen en
niet om trafieken van Gent af te
pakken. „Het verhaal van de
directeur kan door Gent ver
keerd worden uitgelegd," zei
Barbé, duidelijk bezorgd over de
samenwerking met Gent.
Barbé zag niet alleen een gevaar
voor Gent maar ook voor de
haven Terneuzen. Want als het
al de bedoeling zou zijn om in
het vaarwater van de havens aan
de zuidelijke flank van Rotter
dam en Vlissingen te gaan zitten
dan heeft dat ook gevolgen voor
Terneuzen, dat in de lijn van
Gent ligt.
Directeur J. Philippen zwakte
gisteren zijn verhaal af. „Ik heb
het niet gehad over de doelstel
ling maar over de gevolgen van
de samenwerking met Rotter
dam. Dat die er toe zal leiden
dat goederenstromen misschien
zonder die samenwerking naar
andere havens zouden gaan. Dat
is de normale marktwerking,
meer heb ik daar niet mee willen
zeggen. De doelstelling is niet
om samen tegen anderen te zijn,
de doelstelling is om samen ster
ker te zijn". c
'Philippen toonde zich gisteren
niet erg onder de indruk van da
kritiek uit Gent. „We wachten
de brief af en zien wel wat het
wordt," zei hij na afloop van de
vergadering.
Gent - Een gekantelde treinwagon waaruit ammoniakgas lekte legde
gistermiddag het oostelijk gedeelte van Gent plat. Fase drie van het
nationaal rampenplan werd afgekondigd: ramen en deuren gesloten
houden en luisteren naar BRT-radio De gevolgen van het ontsnap
pende gas, dat schadelijk is voor de luchtwegen en bij hoge
concentraties dodelijk is, bleven beperkt. Vijf mensen raakten licht
bevangen door het gas en moesten in een ziekenhuis verzorgd
worden.
ZIE VERDER ZEELAND - C3
(ADVERTENTIE)
In verband met verhuizing, tijdelijk alleen
BREDATILBURGSEWEG 139. TEL 877510
OOSTERHOUT ABDIS V. THORNSTR. 70. TEL 57590