DE STEM e nieuwe Heintje eet w Dagboek Anne Frank opnieuw ontroerend Piepjong zangtalent Joël maakt 4 een produkt' van zijn jongensdroom EO-Antenne toont andere kant van het eiland Sicilië Avro brengt documentaire over Robert H. van Gulik Orkest ordt te luderwets bestuurd Chieftains Tammy Wynette Bettie Serveert Slick Rick fs C HUIF >f' i JANUARI 1995 X 54 l-r* v* „Nederland Is het Sneeuwwitje van Frankrijk" Daniel Bernard, Frans ambassadeur Gids 'at betekent het wan- er een kind gezegend Sjkt met een bijzonder int? En zeker wanneer talent ook doorbreekt' van grote invloed irdt op de ontwikke- van het kind en de ■houdingen in zijn fa- i? Je zult maar ouder van een judo-kam- ien of broertje van een idersterretje. Al straalt ituurlijk het Succes ook op de.familieleden. Op ■zoek bij een gezin ar zich een toptalent ift geopenbaard. BEL 0 7 6 - 2 3 6 2 5 5 Paul Baeten verhaal van Joël Rabbeljee zich vertellen als een idyl- ib sprookje. Het guitige jochie 13 jaar dat zingend voor de z'n zakcentjes bij elkaar ontdekt wordt twee bHToepsmuzikanten, kans teijgt om een zelfbe- liedje fEen gewone kat') cd uit te brengen en binnen paar maanden de hitlijsten ;ijgt. gezonde Deventer jongen ondanks z'n platensucees en optredens bij Teiekids, het igdjottrnaal, de 5 Uurshow en toch heel gewoon blijft, naÈt school gaat en 's J ttet z'n vriendjes gaat itballen. Die z'n eerste langs- il-cd uitbrengt, een leuk eon- ict met een platenmaatschap- op zak heeft, maar ook keu- zijn taken als misdienaar ift vervollen. ;om é®n kind dat z'n dromen vervulling; ziet gaan en de irme trots zou zijn van iedere Ier of moeder. Of heeft ook succes z'n schaduwzijde? familie' Rabbeljee woont in bescheiden huisje pal achter station van Deventer waar mettweê broers en een zus, Ier Willem en moeder Marijke al even bescheiden huis- udget deelt. Willem Rab- Ijee is werkloos beeldend kun- iaar, zijti ia Australië opge roeide vjföow lijdt aan een zeer teperkt gezichtsvermogen. „Dat |i eigenlijk ook de reden dat Joël straat is gaan zingen. Wij linnen fiu eenmaal niet de kin- Bsa wekelijks zakgeld geven. DIERENBESCHERMING BREDA E.O: 076-712712 JAC.: 076-222590 KINDER EN JONGERENTELEFOON: 06-0432 MILIEUKLACHTEN (STADSGEWEST BREDA): 076-205205 MOEDERS VOOR MOEDERS. 06-0228070 NATIONALE OMBUDSMAN: 070-3563563 RIAGG BREDA- 076-241000 VRIJWILLIGERSWERK BREDA: 076215744 Reparatie TV video K.T.V. defect? Bel: 076-224500, dan komt er tenminste man! Geen voorrijkosten. Technica Nova Breda. Kleuren TV met zwart beeld?? Sent u de TV-Video reparateur, zorg dan dat lezers uw advertentie direct binnen handbereik en en plaats een advertentie onder deze rubriek. Bel snel: 076-236253/236255 AFDELING TELEVERKOOP DE STEM Schilderwerken Bent u de (winter)schilder ïle mensen zoeken in deze tijd??? Laat het onze s, en dus uw potentiele klanten, weten door een advertentie onder deze rubriek te plaatsen. Bel snel: 076-236253/236255 AFDELING TELEVERKOOP DE STEM Tegelwerken Nieuwe tegels in de badkamer??? Verkoopt en zet u tegels, zorg dan dat lezers uw advertentie direct binnen handbereik en en plaats een advertentie onder deze rubriek. Bel snel: 076-236253/236255 AFDELING TELEVERKOOP DE STEM Timmerwerken klussen Jeroen Leyendeckers. Tel. 076-225370 T. Thijssen voor al uw timmerwerk en verbouwingen, rtarief v.a. 45,Bel Terheyden: 01693-4152. Verhuizingen Verhuizen? Hijsen, nu 20 kub met chauffeur/helper 150,- Buiten Zeeuws-Vlaanderen ander tarief Voor ■a. verhuizingen, deelverhuizingen, kleinvracht Terneuzen: 01150-20414 ER INFORMATIE 076-236255 fen oriïë kunstredactie Joël Rabbeljee met zijn pa en ma. Dus dat verdiende hij zelf bij elkaar, voor snoep en Dr. Mar tins (peperdure schoenen). Zo is het allemaal gekomen", verdui delijkt Willem. Buit joël zelf werkt het interview routineus af. Ach, hij heeft er ook al een stuk of tien achter de rug. En dus speelt het knaapje met het engelengezicht wat ver veeld met z'n Toffifees en loopt af en toe van tafel om cola uit de keuken te halen. Wat hij aan tekst tekort komt, vullen pa en ma moeiteloos aan. Wanneer ze hem fout citeren volgt een wat geërgerde correctie. „Ach, dat bedoel Ik helemaal niet, dat de jacht leuker was dan de buit. De buit is ook heel aantrekkelijk." Zelf vindt-ie het allemaal wel leuk. Nee, hij was bij z'n eerste televisie-optredens helemaal niet zo zenuwachtig. In een musical zou hij niet zo graag willen spe len, in een film wel. Naar school gaan vindt hij niet vervelend, 'andere mensen moeten immers ook dagelijks naar hun werk'. Jongensdroom Engelstalige liedjes hebben z'n voorkeur, maar hij vindt het echt niet erg dat z'n producers alle maal Nederlandse liedjes voor hem hebben uitgezocht. Het maakt hem niet zoveel uit, hij zingt het toch wel. Op een wat al te wijze toon voor een 13-jarige die de invloed van enige pr-assistentie verraadt, formuleert hij zijn eerste en te vens enige volzin van die mid dag: „Mijn jongensdroom is nu een produkt geworden." De boodschap is duidelijk Joël Rabbeljee, de nieuwe Danny de Munck, de reïncarnatie van Heintje, het jongetje dat in één klap alle zwoegende sound mixers en play-backers achter zich liet door een liedje te zingen op de stoep, daar gaan we nog heel wat meer van horen. Het gezin Marijke en Willem doen onder tussen hard hun best om het succes van hun jongste telg in de juiste proporties te plaatsen. Het gezin mag er niet onder lijden, FOTO VISSER de school al helemaal niet. Sn die keer dat een redactielid van Paul de Leeuw tijdens scho®la- ren Joël uit de klas belde, nou, toen heeft Willem een pittige brief geschreven. „Het is een verleidelijke, maar harde wereld in die platenbusi- ness", weet vader Rabbeljee in middels. „We hebben zelf uiter aard het platencontract gete kend en er heel goed op gelet dat er geen te zwaar beroep op Joël zou worden gedaan." Uit eten Dat was trouwens een memora bele dag, die van de onderteke ning. Toen begon het sprookje werkelijkheid te worden. Toen ging - kan het nog mooier - het De organisatie Hg Brabants Orkest toet aangepast worden aan Is eisen van de tijd. Het rak Partners heeft dit Jfconcladeerd, na een uitvoe- onderzoek naar de aard <ffide huidige organisatie. Jet HBO-bestuur heeft Poels rattfters gevföagd de organisatie je onderzoeken, omdat het or de afgelopen jaren nogal ut veranderingen heeft onder- angrijkgfe verandering was fe verhuizing van Den Bosch har ha Muziekcentrum Frits ips in Eindhoven. De organi se stond voortdurend onder onder meer door aanhou- le finanöiëlo perikelen als Mg vafn bezuinigingen door "lijken door personele kwes- rond de dirigenten Arpéd S HeisZ Friesen. Geconstateerd is dat het bestaan Sr een orkest als HBO com- :er is gewórden. De betrok- leid van öiusici en andere feoneelsksden bij het reilen en Sen is gegroeid. In de huidige "ü&nisatie wordt daarmee on- Jjtóoenife rekening gehouden, huidige tijd eist goede proce- 'iires, fuactte-omschrijvingen, jWtafsprsfcea en een goede in- Koet ook aandacht geschon- worden aan de stijl van «ding gevèn. Er zullen normen Sr leiding geven geformuleerd Men, waarbij het mensgericht J^g geven de nodige aan zit zal krijgen. De communi- "vo met het personeel moet ook tabeterd worden. Zo zal er een jjdrijfsplah opgesteld worden, h' duidelijkheid verschaft over e koers van Het Brabants Or- test. 4W DE IERSE band The Chieftains hebben een oeuvre dat bol staat van de prachtige folk-platen. In de 31 jaar dat de groep bestaat, heeft ze, meer nog dan The Dubliners, de ziel van de Ierse muziek weten te verklanken. Toch zijn The Chieftains geen traditionalistisch ingestelde muzikanten. Ze staan immer open voor muzikale experimen ten en in het verleden hebben ze veelvuldig samengewerkt met muzikanten van buiten de folk. De cd Irish heartbeat die ze samen met Van Morrison' maakten, is er het bekendste voorbeeld van, maar er waren ook co-produkties met Chet At kins, Emmylou Harris, Elvis Costello, Jackson Browne en Roger Daltrey, terwijl er op het podium samengespeeld werd met acts als The Who, Eddie Vedder, Ry Cooder, Bob Dylan en Joni Mitchell. Op uitnodi ging van Roger Waters deden The Chieftains ook mee aan de live-opvoering van The Wall in Berlijn. In een BBC-documen- taire zag ik de groep eens jam men met een paar Mongoolse zangers, Johnny Guitar Watson en de Indiase violist L. Shankar ten huize van wijlen Frank Zappa. De nieuwe Chieftains-cd The long black veil is wederom een plaat waarop muzikanten uit andere disciplines bij The Chieftains-muziek worden be trokken. Het rijtje namen is indrukwekkend: Sting, Mick Jagger, Sinéad O'Connor, Van Morrison, Mark Knopfler, Ry Cooder, Marianne Faithfull, Tom Jones en The Rolling Sto- nes. De verdienste van The Chief tains op deze plaat is dat ze er in geslaagd zijn om deze uiteen lopende artiesten ieder afzon derlijk te voorzien van precies dat muzikale decor waarin de kwaliteiten van de artiest en de muziek van The Chieftains het best tot hun recht komen. Ronduit indrukwekkend zijn de The Chieftains: het juiste muzikale decor. resultaten die met Mick Jagger in het titelnummer worden be reikt en ook de liedjes die door Sinéad O'Connor en Marianne Faithfull worden gezongen zijn een klasse apart. Heel bijzonder is ook de versie van Tennessee Waltz die de Chieftains samen met Tom Jones bij Frank Zappa thuis opnamen. The rocky road to Dublin, waarin de Stones van de partij zijn, is een schit terend staaltje van wat oude rotten op een achternamiddag aan onweerstaanbare muziek in, elkaar kunnen steken. De rest van het materiaal op de plaat is van bijna even hoog niveau en dat maakt deze The long black veil een ronduit zali ge plaat. (RCA) WIM VAN LEEST COUNTRY-KONINGIN Tam my Wynette gaat op haar nieu we cd Without walls duetten aan met Elton John, Sting, Lyle Lovett, Joe Diffie, Wynonna, Cliff Richard, Smokey Robin son en Aaron Neville. Het heeft een plaat opgeleverd die symptomatisch voor de ma nier waarop in de Amerikaanse platenindustrie met succesfor mules wordt omgegaan. Omdat duetten goed verkopen, wordt verondersteld dat dat voor elk duet zou moeten kunnen gel den. Dat is natuurlijk kortzich tig,' want als twee zangers niet bij elkaar passen of niet voor voelbare vocale spanning kun nen zorgen, dan zijn duetten de grootste draken die maar denk baar zijn. Without walls bevat een paar van die draken: de nummers waarin Tammy sa- menzingt met popartiesten El- ton John, Sting en Cliff Ri chard. De stukken die met country-zangers Lyle Lovett en Joe Diffie worden gedaan, zijn oké, want daarin wordt de ver trouwde country-zangeres Tammy Wynette opgevoerd die automatische piloot aan heeft staan. Het duet met Smokey ■Robinson is kantje boord en wanneer je als vrouw een duet zingt met Aaron Neville, dan kan het bijna niet misgaan. Dat duet is dan ook geslaagd, al haalt het het bij lange na niet bij de nummers die Neville sa men met Linda Ronstadt heeft gedaan. Without walls is al met al een mislukte plaat. Echt memora bele momenten zijn zeldzaam en eigenlijk alleen in het met Wynonna gezongen Girl thang weet Tammy haar muzikale keurslijf te verlaten en slaagt ze erin vocaal indrukwekkend te zijn. Voor een hele cd is dat veel te weinig. (Epic) WVL Hype of hemels? De debuut-cd Palomine van Bettie Serveert was van beide wat. Hype we gens de buitenproportionele aandacht die de Nederlandse band in binnen- en buitenland kreeg, hemels vanwege de bijna onaardse melancholieke liedjes die de groep liet horen. Bettie Serveert heeft de twee ongetwijfeld vermoeiende jaren na het verschijnen van Palomi ne goed doorstaan, zo blijkt bij het beluisteren van de nieuwe cd Lamprey. Nog steeds brengt het viertal ruwe-bolster-blan- ke-pit-muziek die gekenmerkt wordt door tintelende gitaren en de ongepolijste, natuurlijke stem van zangeres Carol van Dijk. Bettie Serveert vervolgt met Lamprey de koers die met Palo mine ingezet was. Toch zijn er ook verschillen. De nummers op Palomine hadden een vast, zij het kwetsbaar, karakter. Lam prey roept meer verschillende sfeerbeelden op. Zo zijn de bea- tleske popsongs als Ray Ray Rain en Cybor*D in luchtig jas je gestoken, neigen D. Feathers en Tel Me, Sad naar het zwaar moedige, heeft 21 Days iets theatraals en is Re-feel-it ge woon een ruige, strakke song. Lamprey klinkt meer als een popplaat dan Palomine. Ook steekt de cd evenwichtiger in elkaar, de songs zijn goed opge bouwd en worden nooit een maniertje dankzij de verrassen de tempowisselingen. De grootste troef van de band is misschien wel de zang van Van Dijk. Haar stem springt als vanzelf mee met de melodielij nen in de muziek, maar zelfs bij de felste uithalen blijft die stem toch iets ingetogens houden. Dat laatste geldt eigenlijk voor het totale geluid van Bettie Ser veert: het kan hard en ruig zijn, maar zal nooit smerig woirien. Bettie Serveert toont met Lam prey duidelijk aan geen een- daagsvlieg te zijn. Het is een bijzondere band, die weer een bijzondere plaat heeft gemaakt. (Brinkman/PIAS) PAUL VERLINKEN BEHIND BARS is de toepasse lijk titel van de derdè cd van i MUZIEKRECENSIES Slick lick. Se Amerikaanse rapper rit na al weer vier jaar achter de tralies, m. schijnt iemand om het leven gteaeht te hebben, al zegt-Ie «elf on schuldig te rija. Vlak vow rijn veroteeib»» heeft Tbe Ruler, zoals ftte ooi wel dóór het lenen pret, neg even snel een paar nummers opgenomen, die nu Mudjes- maat op plaat wartel gezet. Zo kan Rick zijn fsais zrifs vanuit het gevang van muziek Wijven voorzien. De meeste nunaners op Behind Bars rijb verrassetti goed, ook al hebben ze vier jaar op ét plank gelegen. Baarbij snoet wel vermeld worden dat ver schillende toppraducsrs (eoéer wie Warren G. en lazy Mo Êee) de nwnmers aog even door de mixer hebben getaald alvoreoc ze op cd vast te leggen. Rick blijft echter aan ée basis staan van de nummers. Hij laat horen dat tój Me aardig» «on volle hiphop kan make*. Hij is natuurlijk een macho, maar voor de rest lijkt hij best een brave jongen. Hoewel de cd te een heel be hoorlijks kwaliteit feaeft, ko men Sommige songs toch wst gedateerd over. De waag is te ook wat een talentvolle knaap als Rick zon laten horen als lij de laatste vier jaar met muziek bezig was geweest in piatttfta met wasknijpers susteen. (Del Jasa/PhonograHï) WOENSDAG 25 JANUARI 1995 DEEL hete gezin voerde eerste keer bij McDonalds ete*. Willem heeft zich wel een» 'dub bel' gevoeld hij al die snelle omwikkelingen van de afgelopen anderhalf jaar. „Meet je, ik ben toch een type vtm de jaren Zestig en ik wil'niet al m'n principes offeren aan het succes van Joël. Dat hij nu optreedt vte zo'n programma als RUS, daar heb ik tte wel wat «tete mee Je wilt je kind natwaiijk niet te z'n omwikkeling remmen m hea deze kaas afnemen Maar jc hebt als ouder toch te een bescher mende rol." Hechte club Inmiddels is me al tot drie keer toe duidelijk gemaakt dat Joël die avond gewoon zuwkaol eet als ieder ante Nederlands kind en ansschiffl wel heel bijzonder is, maar zich zeker niet sa voelt. Marijke: „fiet gezin is tori! heel belangrijk voor ons, de blek steen van ons bestaan kan j* wel zeggen. Niet te «re 's avonds met z'n allen om de plano staan te Zingen, mmr we vormen wel een hechte dab", zegt ze terwijl het aanstsrsaed trient zich in de keuken tag tear eena een glas limonade inschenkt. Jk heb het ritejd belangrijk ge vonden dat de lllteb ren zich konden uiten fft SjHrtan muziek. Nee, dat hebben wë echt niet gepusht, dat is vanzelf pkomen. En de anda* kinderen nemen het succes va# Joël nu ook heel sportief op. De oudste tenminste, de tweede zosa heeft er nog een beetje moeite raeé, maar z'n zus maakt binnenkort «elf oak «en ctUtje dus die gaat misachte» wel dezelfde riciftóngoji Geen baard Maar vreest niemand in het ge zin dan voor e® eventuele te rugslag, voor de weg terug wan neer de carrière onverhoopt in de knop gebroken wordt, bij voorbeeld waaneer Joël de baaré in de keel krigift? Dan blijkt bet tetreuwen in zoonlief rotsvast, is tel toch een geval apart. „Kif is een biolo gisch wonder", stelt rtaete Ma rijke zoader aarzeling- „Joël krijgt de baard tört in de keel. Z'n stem is hdt afgelopen jaar al wat donkerder geworden en die blijft nu zo. ïljn We au blaar? Dan kan ik de zuurtoë4 opzet ten." Grieks cultuurgoed op het eiland Van onze rtv-redactie Geprezen vanwege haar schoonheid, maar ook ver scheurd door de Grieken, Ro meinen, Arabieren en Noor mannen. En, niet te vergeten: het mafia-imago. De EO-rubriek Antenne duikt vanavond in de turbulente ge schiedenis van het Italiaanse eiland Sicilië. Met name om ook eens de andere zijde van dit zonnige oord te laten zien. Door werkloosheid en armoe de gedwongen, zijn de afgelo pen 150 jaar veel Sicilianen geëmigreerd. De kijker maakt kennis met Antonio en Maria Grifo. Na twintig jaar in Duitsland te hebben gewoond, zijn ze nu met een dikke por temonnee teruggekeerd om in alle rust van hun geboorteland te kunnen genieten. Die droom wordt ruw verstoord, want in Sicilië loopt het nog steeds niet op rolletjes. Nederland 2, 21.53 uur 'Onder de bekoring van het Oosten' Amsterdam (anp)- Rechter Tie was een wijs en invloedrijk man. Maar ook een dichter en een schrijver, goed op de hoogte van de Chinese kunst. In Rechter Tie schetste Robert H. van Gulik een ideaalbeeld van zichzelf: de klassieke Chinese geleerde en ambtenaar. Van Gulik - schrijver van vijf tien boeken over Rechter Tie - is het onderwerp van een docu mentaire vanavond bij de Avro, getiteld Onder de bekoring van het Oosten. In deze co-produktie met de Wereldomroep krijgt de kijker via gesprekken met zijn kinderen, biografen en collega diplomaten een indruk van zijn passie voor China en Japan. Van Gulik (1910-1967), vooral bekend als schrijver van de Rechter Tie-serie, was ook diplo maat en sinoloog. In een tijd van specialisatie doet zijn veelzijdig heid vreemd aan. Hoewel hij een serieus en gewaardeerd diplo maat was, creëerde hij ruimte voor persoonlijke studies. Zijn onderzoek leidde tot boeken over de Chinese erotische kunst en een standaardwerk over apen in China. Daarnaast bespeelde hij de Chinese luit en leerde hij zichzelf calligraferen. Bij Van Gulik kwam van het een het ander. Om de .verkoop van een van de eerste Rechter Tie- boeken te stimuleren, wilde de uitgever op de omslag een naak te vrouw afbeelden. Van Gulik ging op zoek naar erotische prenten en ontdekte dat er in de vijftiende eeuw in China sprake was van een naaktcultuur. Ruim een kwart eeuw na zijn dood is Van Gulik nog steeds een bekende naam in China. „Ter wijl wij in China waren, bracht de televisie daar een documen taire over zijn leven", zegt Wil lem Ouwerkerk, die tekende voor scenario en regie. Ouwer kerk maakte eerder een filmisch portret van de Amerikaanse jaz zmusicus Chet Baker. Speurneus De interesse voor Van Guliks werk is groot. Producent Pieter Landman: „De hele reeks in der tien delen van Rechter Tie-ver- halen is in China op het scherm geweest. Zonder toestemming, dat spreekt. Want daar storen ze zich niet aan auteursrechten." De verhalen van rechter Tie zijn een mixture van het klassieke misdaadverhaal en de westerse detective. De erudiete rechter treedt in het werk van Van Gulik op als speurneus. In zijn laatste jaren situeerde hij een detective in Amsterdam. Zijn werk is in zeventien talen vertaald. Er moeten miljoenen exemplaren zijn verkocht. Nederland 1, 22.47 uur Oosterhout - De Bussel. 'Het dagboek van Anne Frank' van Frances Goodrich en Albert Hackett. Met o.a. Cléo Dan- kert, Boudewijn de Groot en Josée Ruiter. Gezien op dins dag 24 januari. Ook vanavond te zien. Verder: 14 februari in Etten-Leur, 21 en 22 maart Tilburg, 13 april Terneuzen, 9 en 10 mei Roosendaal, 13 mei Bergen op Zoom, 8, 9 en 10 juni (eventueel) in Breda. Door Marjan Mes De nieuwe, herbewerkte ver- »ie die Mies Bouhuys ge maakt heeft van het veertig jaar oude toneelstuk, Het dagboek van Anne Frank van het Amerikaanse echtpaar Frances Goodrich en Albert Hackett, is historisch interes santer dan de versie die tien jaar geleden werd gespeeld. In de proloog krijgt Otto Frank, teruggekeerd uit Auschwitz, van Miep Gies het dagboek van zijn vermoorde dochter Anne over handigd. Wat we daarna vanuit het Achterhuis te zien krijgen, werkt als een boeiende flash back. Na de ademstokkende in val in het Achterhuis, waarvan iedereen de afloop kent die het stuk in niet geringe mate zijn emotionele lading geeft, volgt in deze nieuwe versie ook nog een epiloog. Dan treden de acht per sonages een voor een in de schijnwerpers en melden de da tum en plaats van hun overlij den. Die documentaire toevoeging maakt de voorstelling vooral voor een jong publiek historisch inzichtelijker. Anne, zusje Mar- got, haar ouders, de familie Van Daan en tandarts Dussel waren geen uitzonderingen. Zij waren enkelen van de vele miljoenen vermoorde joden. Mies Bouhuys heeft juist dat willen benadruk ken en willen voorkomen dat Anne teveel als een 'kleine heili ge' wordt gezien. In de oorspron kelijke versie eindigde het stuk ook wat al te optimistisch. Bou huys laat het veel waarheidsge trouwer (ook al in 1984) eindigen met de inval van de Sicherheits- polizei. Dat schokkende moment besluit een door Arda Brokmann uitste kend geregisseerde voorstelling, die levendig, vaak amusant en soms ontroerend is. De irritaties door het gedwongen samenzijn met teveel mensen op een te kleine plek, de angst voor ont dekking, de kleine vreugdes, de moed, de levenslust van de ei genzinnige Anne; dat alles krijgt een mooie realistische verbeel ding, afgewisseld met veel don kerslag tijdens welke Annes kin derstem fragmenten uit het dag boek leest. De 22-jarige Cléo Dankert is geknipt voor de rol van de ontwapenende, vlinder achtige Anne. Josée Ruiter speelt moeder Edith mooi als de super- beschaafde vrouw die zij was en Boudewijn de Groot verrast als de beheerste Otto Frank. Ook de andere vijf spelers zijn overtui- 'gend.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17