DE STEM
e nieuwe Heintje eet
w
Dagboek Anne Frank
opnieuw ontroerend
Piepjong zangtalent Joël maakt 4 een produkt' van zijn jongensdroom
EO-Antenne toont andere
kant van het eiland Sicilië
Avro brengt documentaire
over Robert H. van Gulik
Orkest
ordt te
luderwets bestuurd
Chieftains
Tammy Wynette
Bettie Serveert
Slick Rick
fs C HUIF
>f'
i JANUARI 1995
X 54
l-r* v*
„Nederland Is het Sneeuwwitje van
Frankrijk"
Daniel Bernard, Frans ambassadeur
Gids
'at betekent het wan-
er een kind gezegend
Sjkt met een bijzonder
int? En zeker wanneer
talent ook doorbreekt'
van grote invloed
irdt op de ontwikke-
van het kind en de
■houdingen in zijn fa-
i? Je zult maar ouder
van een judo-kam-
ien of broertje van een
idersterretje. Al straalt
ituurlijk het Succes ook
op de.familieleden. Op
■zoek bij een gezin
ar zich een toptalent
ift geopenbaard.
BEL 0 7 6 - 2 3 6 2 5 5
Paul Baeten
verhaal van Joël Rabbeljee
zich vertellen als een idyl-
ib sprookje. Het guitige jochie
13 jaar dat zingend voor de
z'n zakcentjes bij elkaar
ontdekt wordt
twee bHToepsmuzikanten,
kans teijgt om een zelfbe-
liedje fEen gewone kat')
cd uit te brengen en binnen
paar maanden de hitlijsten
;ijgt.
gezonde Deventer jongen
ondanks z'n platensucees en
optredens bij Teiekids, het
igdjottrnaal, de 5 Uurshow en
toch heel gewoon blijft,
naÈt school gaat en 's
J ttet z'n vriendjes gaat
itballen. Die z'n eerste langs-
il-cd uitbrengt, een leuk eon-
ict met een platenmaatschap-
op zak heeft, maar ook keu-
zijn taken als misdienaar
ift vervollen.
;om é®n kind dat z'n dromen
vervulling; ziet gaan en de
irme trots zou zijn van iedere
Ier of moeder. Of heeft ook
succes z'n schaduwzijde?
familie' Rabbeljee woont in
bescheiden huisje pal achter
station van Deventer waar
mettweê broers en een zus,
Ier Willem en moeder Marijke
al even bescheiden huis-
udget deelt. Willem Rab-
Ijee is werkloos beeldend kun-
iaar, zijti ia Australië opge
roeide vjföow lijdt aan een zeer
teperkt gezichtsvermogen. „Dat
|i eigenlijk ook de reden dat Joël
straat is gaan zingen. Wij
linnen fiu eenmaal niet de kin-
Bsa wekelijks zakgeld geven.
DIERENBESCHERMING BREDA E.O: 076-712712
JAC.: 076-222590
KINDER EN JONGERENTELEFOON: 06-0432
MILIEUKLACHTEN (STADSGEWEST BREDA): 076-205205
MOEDERS VOOR MOEDERS. 06-0228070
NATIONALE OMBUDSMAN: 070-3563563
RIAGG BREDA- 076-241000
VRIJWILLIGERSWERK BREDA: 076215744
Reparatie TV video
K.T.V.
defect? Bel: 076-224500, dan komt er tenminste
man! Geen voorrijkosten. Technica Nova Breda.
Kleuren TV met zwart beeld??
Sent u de TV-Video reparateur, zorg dan dat
lezers uw advertentie direct binnen handbereik
en en plaats een advertentie onder deze rubriek.
Bel snel: 076-236253/236255
AFDELING TELEVERKOOP DE STEM
Schilderwerken
Bent u de
(winter)schilder
ïle mensen zoeken in deze tijd??? Laat het onze
s, en dus uw potentiele klanten, weten door een
advertentie onder deze rubriek te plaatsen.
Bel snel: 076-236253/236255
AFDELING TELEVERKOOP DE STEM
Tegelwerken
Nieuwe tegels in de badkamer???
Verkoopt en zet u tegels, zorg dan dat
lezers uw advertentie direct binnen handbereik
en en plaats een advertentie onder deze rubriek.
Bel snel: 076-236253/236255
AFDELING TELEVERKOOP DE STEM
Timmerwerken
klussen
Jeroen Leyendeckers. Tel. 076-225370
T. Thijssen
voor al uw timmerwerk en verbouwingen,
rtarief v.a. 45,Bel Terheyden: 01693-4152.
Verhuizingen
Verhuizen?
Hijsen, nu 20 kub met chauffeur/helper 150,-
Buiten Zeeuws-Vlaanderen ander tarief Voor
■a. verhuizingen, deelverhuizingen, kleinvracht
Terneuzen: 01150-20414
ER INFORMATIE 076-236255
fen oriïë kunstredactie
Joël Rabbeljee met zijn pa en ma.
Dus dat verdiende hij zelf bij
elkaar, voor snoep en Dr. Mar
tins (peperdure schoenen). Zo is
het allemaal gekomen", verdui
delijkt Willem.
Buit
joël zelf werkt het interview
routineus af. Ach, hij heeft er
ook al een stuk of tien achter de
rug. En dus speelt het knaapje
met het engelengezicht wat ver
veeld met z'n Toffifees en loopt
af en toe van tafel om cola uit de
keuken te halen. Wat hij aan
tekst tekort komt, vullen pa en
ma moeiteloos aan. Wanneer ze
hem fout citeren volgt een wat
geërgerde correctie. „Ach, dat
bedoel Ik helemaal niet, dat de
jacht leuker was dan de buit. De
buit is ook heel aantrekkelijk."
Zelf vindt-ie het allemaal wel
leuk. Nee, hij was bij z'n eerste
televisie-optredens helemaal niet
zo zenuwachtig. In een musical
zou hij niet zo graag willen spe
len, in een film wel. Naar school
gaan vindt hij niet vervelend,
'andere mensen moeten immers
ook dagelijks naar hun werk'.
Jongensdroom
Engelstalige liedjes hebben z'n
voorkeur, maar hij vindt het echt
niet erg dat z'n producers alle
maal Nederlandse liedjes voor
hem hebben uitgezocht. Het
maakt hem niet zoveel uit, hij
zingt het toch wel.
Op een wat al te wijze toon voor
een 13-jarige die de invloed van
enige pr-assistentie verraadt,
formuleert hij zijn eerste en te
vens enige volzin van die mid
dag: „Mijn jongensdroom is nu
een produkt geworden."
De boodschap is duidelijk Joël
Rabbeljee, de nieuwe Danny de
Munck, de reïncarnatie van
Heintje, het jongetje dat in één
klap alle zwoegende sound
mixers en play-backers achter
zich liet door een liedje te zingen
op de stoep, daar gaan we nog
heel wat meer van horen.
Het gezin
Marijke en Willem doen onder
tussen hard hun best om het
succes van hun jongste telg in de
juiste proporties te plaatsen. Het
gezin mag er niet onder lijden,
FOTO VISSER
de school al helemaal niet. Sn
die keer dat een redactielid van
Paul de Leeuw tijdens scho®la-
ren Joël uit de klas belde, nou,
toen heeft Willem een pittige
brief geschreven.
„Het is een verleidelijke, maar
harde wereld in die platenbusi-
ness", weet vader Rabbeljee in
middels. „We hebben zelf uiter
aard het platencontract gete
kend en er heel goed op gelet dat
er geen te zwaar beroep op Joël
zou worden gedaan."
Uit eten
Dat was trouwens een memora
bele dag, die van de onderteke
ning. Toen begon het sprookje
werkelijkheid te worden. Toen
ging - kan het nog mooier - het
De organisatie
Hg Brabants Orkest
toet aangepast worden aan
Is eisen van de tijd. Het
rak Partners heeft dit
Jfconcladeerd, na een uitvoe-
onderzoek naar de aard
<ffide huidige organisatie.
Jet HBO-bestuur heeft Poels
rattfters gevföagd de organisatie
je onderzoeken, omdat het or
de afgelopen jaren nogal
ut veranderingen heeft onder-
angrijkgfe verandering was
fe verhuizing van Den Bosch
har ha Muziekcentrum Frits
ips in Eindhoven. De organi
se stond voortdurend onder
onder meer door aanhou-
le finanöiëlo perikelen als
Mg vafn bezuinigingen door
"lijken door personele kwes-
rond de dirigenten Arpéd
S HeisZ Friesen.
Geconstateerd is dat het bestaan
Sr een orkest als HBO com-
:er is gewórden. De betrok-
leid van öiusici en andere
feoneelsksden bij het reilen en
Sen is gegroeid. In de huidige
"ü&nisatie wordt daarmee on-
Jjtóoenife rekening gehouden,
huidige tijd eist goede proce-
'iires, fuactte-omschrijvingen,
jWtafsprsfcea en een goede in-
Koet ook aandacht geschon-
worden aan de stijl van
«ding gevèn. Er zullen normen
Sr leiding geven geformuleerd
Men, waarbij het mensgericht
J^g geven de nodige aan
zit zal krijgen. De communi-
"vo met het personeel moet ook
tabeterd worden. Zo zal er een
jjdrijfsplah opgesteld worden,
h' duidelijkheid verschaft over
e koers van Het Brabants Or-
test.
4W
DE IERSE band The Chieftains
hebben een oeuvre dat bol staat
van de prachtige folk-platen. In
de 31 jaar dat de groep bestaat,
heeft ze, meer nog dan The
Dubliners, de ziel van de Ierse
muziek weten te verklanken.
Toch zijn The Chieftains geen
traditionalistisch ingestelde
muzikanten. Ze staan immer
open voor muzikale experimen
ten en in het verleden hebben
ze veelvuldig samengewerkt
met muzikanten van buiten de
folk. De cd Irish heartbeat die
ze samen met Van Morrison'
maakten, is er het bekendste
voorbeeld van, maar er waren
ook co-produkties met Chet At
kins, Emmylou Harris, Elvis
Costello, Jackson Browne en
Roger Daltrey, terwijl er op het
podium samengespeeld werd
met acts als The Who, Eddie
Vedder, Ry Cooder, Bob Dylan
en Joni Mitchell. Op uitnodi
ging van Roger Waters deden
The Chieftains ook mee aan de
live-opvoering van The Wall in
Berlijn. In een BBC-documen-
taire zag ik de groep eens jam
men met een paar Mongoolse
zangers, Johnny Guitar Watson
en de Indiase violist L. Shankar
ten huize van wijlen Frank
Zappa.
De nieuwe Chieftains-cd The
long black veil is wederom een
plaat waarop muzikanten uit
andere disciplines bij The
Chieftains-muziek worden be
trokken. Het rijtje namen is
indrukwekkend: Sting, Mick
Jagger, Sinéad O'Connor, Van
Morrison, Mark Knopfler, Ry
Cooder, Marianne Faithfull,
Tom Jones en The Rolling Sto-
nes.
De verdienste van The Chief
tains op deze plaat is dat ze er
in geslaagd zijn om deze uiteen
lopende artiesten ieder afzon
derlijk te voorzien van precies
dat muzikale decor waarin de
kwaliteiten van de artiest en de
muziek van The Chieftains het
best tot hun recht komen.
Ronduit indrukwekkend zijn de
The Chieftains: het juiste muzikale decor.
resultaten die met Mick Jagger
in het titelnummer worden be
reikt en ook de liedjes die door
Sinéad O'Connor en Marianne
Faithfull worden gezongen zijn
een klasse apart. Heel bijzonder
is ook de versie van Tennessee
Waltz die de Chieftains samen
met Tom Jones bij Frank Zappa
thuis opnamen. The rocky road
to Dublin, waarin de Stones
van de partij zijn, is een schit
terend staaltje van wat oude
rotten op een achternamiddag
aan onweerstaanbare muziek in,
elkaar kunnen steken.
De rest van het materiaal op de
plaat is van bijna even hoog
niveau en dat maakt deze The
long black veil een ronduit zali
ge plaat. (RCA)
WIM VAN LEEST
COUNTRY-KONINGIN Tam
my Wynette gaat op haar nieu
we cd Without walls duetten
aan met Elton John, Sting, Lyle
Lovett, Joe Diffie, Wynonna,
Cliff Richard, Smokey Robin
son en Aaron Neville.
Het heeft een plaat opgeleverd
die symptomatisch voor de ma
nier waarop in de Amerikaanse
platenindustrie met succesfor
mules wordt omgegaan. Omdat
duetten goed verkopen, wordt
verondersteld dat dat voor elk
duet zou moeten kunnen gel
den. Dat is natuurlijk kortzich
tig,' want als twee zangers niet
bij elkaar passen of niet voor
voelbare vocale spanning kun
nen zorgen, dan zijn duetten de
grootste draken die maar denk
baar zijn. Without walls bevat
een paar van die draken: de
nummers waarin Tammy sa-
menzingt met popartiesten El-
ton John, Sting en Cliff Ri
chard. De stukken die met
country-zangers Lyle Lovett en
Joe Diffie worden gedaan, zijn
oké, want daarin wordt de ver
trouwde country-zangeres
Tammy Wynette opgevoerd die
automatische piloot aan heeft
staan. Het duet met Smokey
■Robinson is kantje boord en
wanneer je als vrouw een duet
zingt met Aaron Neville, dan
kan het bijna niet misgaan. Dat
duet is dan ook geslaagd, al
haalt het het bij lange na niet
bij de nummers die Neville sa
men met Linda Ronstadt heeft
gedaan.
Without walls is al met al een
mislukte plaat. Echt memora
bele momenten zijn zeldzaam
en eigenlijk alleen in het met
Wynonna gezongen Girl thang
weet Tammy haar muzikale
keurslijf te verlaten en slaagt ze
erin vocaal indrukwekkend te
zijn. Voor een hele cd is dat veel
te weinig. (Epic)
WVL
Hype of hemels? De debuut-cd
Palomine van Bettie Serveert
was van beide wat. Hype we
gens de buitenproportionele
aandacht die de Nederlandse
band in binnen- en buitenland
kreeg, hemels vanwege de bijna
onaardse melancholieke liedjes
die de groep liet horen.
Bettie Serveert heeft de twee
ongetwijfeld vermoeiende jaren
na het verschijnen van Palomi
ne goed doorstaan, zo blijkt bij
het beluisteren van de nieuwe
cd Lamprey. Nog steeds brengt
het viertal ruwe-bolster-blan-
ke-pit-muziek die gekenmerkt
wordt door tintelende gitaren
en de ongepolijste, natuurlijke
stem van zangeres Carol van
Dijk.
Bettie Serveert vervolgt met
Lamprey de koers die met Palo
mine ingezet was. Toch zijn er
ook verschillen. De nummers op
Palomine hadden een vast, zij
het kwetsbaar, karakter. Lam
prey roept meer verschillende
sfeerbeelden op. Zo zijn de bea-
tleske popsongs als Ray Ray
Rain en Cybor*D in luchtig jas
je gestoken, neigen D. Feathers
en Tel Me, Sad naar het zwaar
moedige, heeft 21 Days iets
theatraals en is Re-feel-it ge
woon een ruige, strakke song.
Lamprey klinkt meer als een
popplaat dan Palomine. Ook
steekt de cd evenwichtiger in
elkaar, de songs zijn goed opge
bouwd en worden nooit een
maniertje dankzij de verrassen
de tempowisselingen.
De grootste troef van de band is
misschien wel de zang van Van
Dijk. Haar stem springt als
vanzelf mee met de melodielij
nen in de muziek, maar zelfs bij
de felste uithalen blijft die stem
toch iets ingetogens houden.
Dat laatste geldt eigenlijk voor
het totale geluid van Bettie Ser
veert: het kan hard en ruig zijn,
maar zal nooit smerig woirien.
Bettie Serveert toont met Lam
prey duidelijk aan geen een-
daagsvlieg te zijn. Het is een
bijzondere band, die weer een
bijzondere plaat heeft gemaakt.
(Brinkman/PIAS)
PAUL VERLINKEN
BEHIND BARS is de toepasse
lijk titel van de derdè cd van
i MUZIEKRECENSIES
Slick lick. Se Amerikaanse
rapper rit na al weer vier jaar
achter de tralies, m. schijnt
iemand om het leven gteaeht
te hebben, al zegt-Ie «elf on
schuldig te rija.
Vlak vow rijn veroteeib»»
heeft Tbe Ruler, zoals ftte ooi
wel dóór het lenen pret, neg
even snel een paar nummers
opgenomen, die nu Mudjes-
maat op plaat wartel gezet. Zo
kan Rick zijn fsais zrifs vanuit
het gevang van muziek Wijven
voorzien.
De meeste nunaners op Behind
Bars rijb verrassetti goed, ook
al hebben ze vier jaar op ét
plank gelegen. Baarbij snoet
wel vermeld worden dat ver
schillende toppraducsrs (eoéer
wie Warren G. en lazy Mo Êee)
de nwnmers aog even door de
mixer hebben getaald alvoreoc
ze op cd vast te leggen.
Rick blijft echter aan ée basis
staan van de nummers. Hij laat
horen dat tój Me aardig» «on
volle hiphop kan make*. Hij is
natuurlijk een macho, maar
voor de rest lijkt hij best een
brave jongen.
Hoewel de cd te een heel be
hoorlijks kwaliteit feaeft, ko
men Sommige songs toch wst
gedateerd over. De waag is te
ook wat een talentvolle knaap
als Rick zon laten horen als lij
de laatste vier jaar met muziek
bezig was geweest in piatttfta
met wasknijpers susteen. (Del
Jasa/PhonograHï)
WOENSDAG 25 JANUARI 1995 DEEL
hete gezin voerde eerste keer bij
McDonalds ete*.
Willem heeft zich wel een» 'dub
bel' gevoeld hij al die snelle
omwikkelingen van de afgelopen
anderhalf jaar. „Meet je, ik ben
toch een type vtm de jaren Zestig
en ik wil'niet al m'n principes
offeren aan het succes van Joël.
Dat hij nu optreedt vte zo'n
programma als RUS, daar heb ik
tte wel wat «tete mee Je wilt
je kind natwaiijk niet te z'n
omwikkeling remmen m hea
deze kaas afnemen Maar jc hebt
als ouder toch te een bescher
mende rol."
Hechte club
Inmiddels is me al tot drie keer
toe duidelijk gemaakt dat Joël
die avond gewoon zuwkaol eet
als ieder ante Nederlands kind
en ansschiffl wel heel bijzonder
is, maar zich zeker niet sa voelt.
Marijke: „fiet gezin is tori! heel
belangrijk voor ons, de blek
steen van ons bestaan kan j* wel
zeggen. Niet te «re 's avonds
met z'n allen om de plano staan
te Zingen, mmr we vormen wel
een hechte dab", zegt ze terwijl
het aanstsrsaed trient zich in
de keuken tag tear eena een
glas limonade inschenkt.
Jk heb het ritejd belangrijk ge
vonden dat de lllteb ren zich
konden uiten fft SjHrtan muziek.
Nee, dat hebben wë echt niet
gepusht, dat is vanzelf pkomen.
En de anda* kinderen nemen
het succes va# Joël nu ook heel
sportief op. De oudste tenminste,
de tweede zosa heeft er nog een
beetje moeite raeé, maar z'n zus
maakt binnenkort «elf oak «en
ctUtje dus die gaat misachte» wel
dezelfde riciftóngoji
Geen baard
Maar vreest niemand in het ge
zin dan voor e® eventuele te
rugslag, voor de weg terug wan
neer de carrière onverhoopt in
de knop gebroken wordt, bij
voorbeeld waaneer Joël de baaré
in de keel krigift?
Dan blijkt bet tetreuwen in
zoonlief rotsvast, is tel toch een
geval apart. „Kif is een biolo
gisch wonder", stelt rtaete Ma
rijke zoader aarzeling- „Joël
krijgt de baard tört in de keel.
Z'n stem is hdt afgelopen jaar al
wat donkerder geworden en die
blijft nu zo. ïljn We au blaar?
Dan kan ik de zuurtoë4 opzet
ten."
Grieks cultuurgoed op het eiland
Van onze rtv-redactie
Geprezen vanwege haar
schoonheid, maar ook ver
scheurd door de Grieken, Ro
meinen, Arabieren en Noor
mannen. En, niet te vergeten:
het mafia-imago.
De EO-rubriek Antenne duikt
vanavond in de turbulente ge
schiedenis van het Italiaanse
eiland Sicilië. Met name om
ook eens de andere zijde van
dit zonnige oord te laten zien.
Door werkloosheid en armoe
de gedwongen, zijn de afgelo
pen 150 jaar veel Sicilianen
geëmigreerd. De kijker maakt
kennis met Antonio en Maria
Grifo. Na twintig jaar in
Duitsland te hebben gewoond,
zijn ze nu met een dikke por
temonnee teruggekeerd om in
alle rust van hun geboorteland
te kunnen genieten. Die droom
wordt ruw verstoord, want in
Sicilië loopt het nog steeds
niet op rolletjes.
Nederland 2, 21.53 uur
'Onder de bekoring van het Oosten'
Amsterdam (anp)- Rechter Tie was een wijs en invloedrijk
man. Maar ook een dichter en een schrijver, goed op de hoogte
van de Chinese kunst. In Rechter Tie schetste Robert H. van
Gulik een ideaalbeeld van zichzelf: de klassieke Chinese
geleerde en ambtenaar.
Van Gulik - schrijver van vijf
tien boeken over Rechter Tie - is
het onderwerp van een docu
mentaire vanavond bij de Avro,
getiteld Onder de bekoring van
het Oosten. In deze co-produktie
met de Wereldomroep krijgt de
kijker via gesprekken met zijn
kinderen, biografen en collega
diplomaten een indruk van zijn
passie voor China en Japan.
Van Gulik (1910-1967), vooral
bekend als schrijver van de
Rechter Tie-serie, was ook diplo
maat en sinoloog. In een tijd van
specialisatie doet zijn veelzijdig
heid vreemd aan. Hoewel hij een
serieus en gewaardeerd diplo
maat was, creëerde hij ruimte
voor persoonlijke studies. Zijn
onderzoek leidde tot boeken
over de Chinese erotische kunst
en een standaardwerk over apen
in China. Daarnaast bespeelde
hij de Chinese luit en leerde hij
zichzelf calligraferen.
Bij Van Gulik kwam van het een
het ander. Om de .verkoop van
een van de eerste Rechter Tie-
boeken te stimuleren, wilde de
uitgever op de omslag een naak
te vrouw afbeelden. Van Gulik
ging op zoek naar erotische
prenten en ontdekte dat er in de
vijftiende eeuw in China sprake
was van een naaktcultuur.
Ruim een kwart eeuw na zijn
dood is Van Gulik nog steeds een
bekende naam in China. „Ter
wijl wij in China waren, bracht
de televisie daar een documen
taire over zijn leven", zegt Wil
lem Ouwerkerk, die tekende
voor scenario en regie. Ouwer
kerk maakte eerder een filmisch
portret van de Amerikaanse jaz
zmusicus Chet Baker.
Speurneus
De interesse voor Van Guliks
werk is groot. Producent Pieter
Landman: „De hele reeks in der
tien delen van Rechter Tie-ver-
halen is in China op het scherm
geweest. Zonder toestemming,
dat spreekt. Want daar storen ze
zich niet aan auteursrechten."
De verhalen van rechter Tie zijn
een mixture van het klassieke
misdaadverhaal en de westerse
detective. De erudiete rechter
treedt in het werk van Van Gulik
op als speurneus. In zijn laatste
jaren situeerde hij een detective
in Amsterdam. Zijn werk is in
zeventien talen vertaald. Er
moeten miljoenen exemplaren
zijn verkocht.
Nederland 1, 22.47 uur
Oosterhout - De Bussel. 'Het
dagboek van Anne Frank' van
Frances Goodrich en Albert
Hackett. Met o.a. Cléo Dan-
kert, Boudewijn de Groot en
Josée Ruiter. Gezien op dins
dag 24 januari. Ook vanavond
te zien. Verder: 14 februari in
Etten-Leur, 21 en 22 maart
Tilburg, 13 april Terneuzen, 9
en 10 mei Roosendaal, 13 mei
Bergen op Zoom, 8, 9 en 10
juni (eventueel) in Breda.
Door Marjan Mes
De nieuwe, herbewerkte ver-
»ie die Mies Bouhuys ge
maakt heeft van het veertig
jaar oude toneelstuk, Het
dagboek van Anne Frank van
het Amerikaanse echtpaar
Frances Goodrich en Albert
Hackett, is historisch interes
santer dan de versie die tien
jaar geleden werd gespeeld.
In de proloog krijgt Otto Frank,
teruggekeerd uit Auschwitz, van
Miep Gies het dagboek van zijn
vermoorde dochter Anne over
handigd. Wat we daarna vanuit
het Achterhuis te zien krijgen,
werkt als een boeiende flash
back. Na de ademstokkende in
val in het Achterhuis, waarvan
iedereen de afloop kent die het
stuk in niet geringe mate zijn
emotionele lading geeft, volgt in
deze nieuwe versie ook nog een
epiloog. Dan treden de acht per
sonages een voor een in de
schijnwerpers en melden de da
tum en plaats van hun overlij
den.
Die documentaire toevoeging
maakt de voorstelling vooral
voor een jong publiek historisch
inzichtelijker. Anne, zusje Mar-
got, haar ouders, de familie Van
Daan en tandarts Dussel waren
geen uitzonderingen. Zij waren
enkelen van de vele miljoenen
vermoorde joden. Mies Bouhuys
heeft juist dat willen benadruk
ken en willen voorkomen dat
Anne teveel als een 'kleine heili
ge' wordt gezien. In de oorspron
kelijke versie eindigde het stuk
ook wat al te optimistisch. Bou
huys laat het veel waarheidsge
trouwer (ook al in 1984) eindigen
met de inval van de Sicherheits-
polizei.
Dat schokkende moment besluit
een door Arda Brokmann uitste
kend geregisseerde voorstelling,
die levendig, vaak amusant en
soms ontroerend is. De irritaties
door het gedwongen samenzijn
met teveel mensen op een te
kleine plek, de angst voor ont
dekking, de kleine vreugdes, de
moed, de levenslust van de ei
genzinnige Anne; dat alles krijgt
een mooie realistische verbeel
ding, afgewisseld met veel don
kerslag tijdens welke Annes kin
derstem fragmenten uit het dag
boek leest. De 22-jarige Cléo
Dankert is geknipt voor de rol
van de ontwapenende, vlinder
achtige Anne. Josée Ruiter speelt
moeder Edith mooi als de super-
beschaafde vrouw die zij was en
Boudewijn de Groot verrast als
de beheerste Otto Frank. Ook de
andere vijf spelers zijn overtui-
'gend.