ien niet blij met witwassen op verzoek jnstitie
'Eurovignet slecht verkrijgbaar'
Bedrijfsleven tevreden over advies Betuwelijn
reigt Russen
r met sancties
Aandelenkoersen op beurs van Tokyo kelderen
TLN: 'Wegvervoer betaalt miljoenen extra om vignet in Duitsland te bemachtigen'
Groeiende oppositie tegen
video-disc Sony en Philips
Debat over regionale pers in Zuidwest-Nederland
TENLAND kort
400 AUTO'S
ECONOMIE
A5
GN'
«in m tsmmm
20f*ft untff* 2 1*1
cu ft ff «i is n oo*«&
VIPSbag8 standaard op elke Volvo 850.
KOP MUNT
VIPS-bag
ECONOMIE kort
SDAG 24 JANUARI 1995
n Simpson-proces
Financiering 7
3 maanden V—
500 fietsen t
DINSDAG 24 JANUARI 1995
n voor
weigerde uitstel te verlenen, maar
ging niet alle 'nieuwe' getuigen zou
regeerperiode
ier Dini heeft gisteravond gezegd op
j zijn beperkte, vier punten tellende
uitgevoerd. Dini zei dit aan het begin
rtrouwenskwestie in de Kamer van
ier Berlusconi en diens centrum-
'en gezegd Dini in het parlement
aranties geeft dat er spoedig parie
gehouden. Zijn programma bestaat
voor 1995, hervorming van het
ing van het stelsel voor regionale
voor een gelijke toegang van alle
dia.
rugbeleid in isolement'
ister van Binnenlandse Zaken Vande
nd zich met zijn drugbeleid meer en
opa. In de socialistische krant De
ar de Nederlandse minister Sorgdra-
dag liet doorschemeren de produktie
geven.
ke van zijn van legale hasjverkoop of
ldus Vande Lanotte. „Nederland holt
s het slachtoffer geworden van zijn
e minister. „Criminele organisaties
t en zich in Nederland genesteld. Het
t toegeven dat de koffieshops een
vindt hij.
5 doodvonnissen
e afgelopen twee weken zeker 125
Met de executies probeert de Chinese
om te houden. In de zuidelijke stad
ensen, die schuldig waren bevonden
n berovingen, geëxecuteerd, zo meld-
isteren. In de provincie Guangdong
nog eens achttien doodvonnissen.
n in VS gekraakt
e krakers hebben in de Verenigde
e ontdekt om in computersystemen in
arvan zijn veel van de 20 miljoen
ersiteits- en privé-computers van het
t Internet niet meer veilig, zo schrijft
emt de krant de databank van een
veiligheid op het gebied van compu-
een onbekende op 25 december de
hij stal in die uren belangrijke codes,
dagblad profiteerde de kraker van een
n Internet om erin binnen te komen,
'ng had het programma te gebruiken.
n Israël zijn dood'
militairen die al jarenlang als vermist
zijn volgens Hezbollah-leider Sjeik
en. De soldaten zijn waarschijnlijk na
n gevallen van de pro-Iraanse Hezbol-
kt zich bezorgd over het lot van van
ten die inmiddels al lang tot stof zijn
_ert zich om de honderden Libanezen
enissen zuchten," aldus de sjeik in de
ft de zes vermiste soldaten nog niet
ereld dood
ver bekend oudste hert ter wereld, de
hotland, is dood. Op een diëet van
hocoladekoekjes werd het dier bijna
gemiddelde soortgenoot. De ongebrui-
mbi was in 1989 dan ook goed voor een
ness Book of Records. Sinds die tijd
fans, waaronder veel kerstkaarten.
)e ministers van Buitenlandse Zaken
ebben gisteren opnieuw de 'ernstige
;nrechten' in de autonome Kaukasi-
ïië veroordeeld. Zij zien evenwel af
ionomische) sancties, zo blijkt uit hun
at een
reem-
den en
in het
l. Vol-
(Bui-
gelijk-
rnade-
nenge-
aan de
en be-
k van
nisatie
inwer-
lan de
er bij
egatie
ij haar
ervan
ter van
en be-
begin
ek aan
in ook
:ten.
had in
kritiek
colle-
iensen-
rechtenactivist Kovaljov scherp
had aangevallen. Deze laatste
heeft herhaaldelijk schande ge
sproken van het wrede optreden
van de Russische strijdkrachten
in Tsjetsjenië.
Rühe kreeg gisteren rugdekking
van kanselier Kohl. Het feit dat
Gratsjov in samenhang met de
oorlog in Tsjetsjenië activisten
voor de mensenrechten als 'ver
raders' heeft gekwalificeerd,
'kan ik volstrekt niet waarde
ren', aldus de Duitse regerings
leider na een vergadering van
het partijbestuur van de CDU.
De Duitse minister van Econo
mische Zaken Rexrodt hield
Rusland voor dat het buiten
landse kredieten niet op het spel
moet zetten door de Westerse
kredietgevers, die ongerust zijn
door de oorlog met het opstandi
ge Tsjetsjenië, boos te maken-
Rexrodt zei na een gesprek met
zijn Russische collega Jevgem
Jasin dat hij erop had aange
drongen dat 'Moskou zo
snel
DAHLIASTRA
inp) - Nederlandse banken zijn
ikkig met verzoeken van justitie
felang van de goede zaak mee te
1 criminele transacties. Niet alle
Zeist (anpi dergelijke onderonsjes zijn even
pas 23 j2n afdoende geregeld. En publicitair
grens v;e banken zichzelf behoorlijk bescha-
aan sc
zette d
.ïpi worden bij 'witwas-deals' wel gevrijwaard
PÏÏ strafrechtelijke vervolging, maar hoe zit het
met de civielrechtelijke kant? Het op verzoek van
justitie ophouden van bepaalde transacties kan de
bank een hoop geld kosten. Als achteraf blijkt dat
een klant crimineel is, is dat niet zo'n probleem.
„Maar wat als de cliënt bonafide blijkt?", vraagt
de directeur van de Nederlandse Vereniging van
Banken (NVB), mr. L. Overmars, zich af. „Ik ken
geen gevallen waarin dat is geregeld."
De Rabobank noemt een bijkomend probleem: wat
te doen als justitie vraagt om bij een interne
bankfraude, transacties gewoon uit te blijven voe
ren en als de betrokken medewerker een ton wil
laten overmaken naar een Zwitserse bank? „Wij
zijn die ton dan kwijt", aldus de woordvoerder.
„Wie betaalt? De wetgever heeft dat onvoldoende
geregeld," zegt hij. NVB-directeur Overmars: „Er
staat bij mijn weten geen pot met geld bij justitie.
Die moet er eigenlijk wel zijn".
Het komt steeds vaker voor dat justitie banken
verzoekt mee te werken aan fraude en het witwas
sen van crimineel geld, aldus Overmars. Ook de
banken zelf bevestigen dit. Zo bleek onlangs dat
ABN Amro tussen 1989 en 1993 heeft meegewerkt
aan het witwassen van drugsgelden voor een
Surinaams drugskartel - in vier jaar zeker 90
miljoen gulden - en speelde enkele maanden terug
nog de affaire bij de Rabobank Utrecht. Dat lokale
kantoor werkte op verzoek van justitie mee aan
het witwassen van geld voor een Rotterdamse
bende. „Tien dagen geleden kwam er nog een
kleine bank bij ons voor advies," zegt Overmars.
Banken zeggen niet automatisch ja tegen een
verzoek van justitie. De Rabobank koppelt een
positieve reactie aan de vraag in hoeverre de
veiligheid van het personeel en klanten in het
geding kan komen.
Credit Lyonnais Bank Nederland vindt dat het
verzoek van hogerhand moet komen en niet van
een lokaal politiekorps. ING Bank voegt daaraan
nog toe dat meewerken aan zulke justitiële initia
tieven de onderlinge verhoudingen binnen een
kantoor of binnen de bank kan schaden. Een
personeelslid meldt bij voorbeeld geregeld dat er
iets verdachts gebeurt, en de bedrijfsleiding doet
er ogenschijnlijk niets mee. De NVB adviseert
banken de strafrechtelijke vrijwaring altijd zwart
op wit te laten zetten.
De principiële vraag of banken moeten meewerken
aan het bewust schenden van de rechtsorde wil de
NVB graag aan anderen overlaten.
Publicitair lopen de banken ook risico's. Geregeld
komt de bank in eerste instantie in het nieuws als
crimineel. Illustratief is de recente zaak rond ABN
Amro. De bank bekende twee weken terug betrok
ken te zijn geweest bij de witwaspraktijken voor
het Surinaamse drugskartel. Overmars: „Pas twee
weken later blijkt dat de bank op verzoek van
justitie heeft gehandeld."
Tokyo (krf/rtr/anp) - De aan
delenkoersen in Tokyo heb
ben gisteren een gevoelige tik
gekregen. De Nikkei-index
van de 225 belangrijkste
fondsen zakte daardoor
1.054,73 punten of 5,6 pro
cent weg tot 17.785,49, het
laagste niveau sinds 5 januari
vorig jaar.
Op de beurs overheerste pessi
misme over de gevolgen van de
aardbeving in Kobe voor de Ja
panse industrie; veel handelaren
deden massaal stukken van de
hand.
De natuurramp gaat Japan han
denvol geld kosten. De autoritei
ten van de prefectuur Hyogo,
waar Kobe onder valt, schatten
de schade op meer dan 10.000
miljard yen (ruim f 170 miljard).
Winstnemingen door buiten
landse handelaren en Japanse
beleggers lagen ten grondslag
het verlies op de beurs. De
cerwachting is dat bovendien
veel bedrijven in en om Kobe
hun stukken verzilveren om de
noodzakelijke massale reparaties
te kunnen bekostigen.
Ook in Hongkong ging de Hang
Seng-index onderuit. Als gevolg
van het verlies, dat uitkwam op
4,3 procent, dook de beursmeter
onder de grens van 7000 punten.
Net als in New York, waar de
koersen vrijdag verder daalden,
zijn veel handelaren bang voor
een renteverhoging in de Vere
nigde Staten.
De nakende dood van de Chinese
leider Deng Xiaoping zat de
Hongkongse handelaren ook
dwars.
Dezelfde factoren bepaalden het
beeld in Singapore, Maleisië,
Taiwan en de Filipijnen. Het
verlies varieerde van 1,67 pro
cent tot 5 procent.
De negatieve stemming in Azië
werkte later door op de effecten
beurs in Londen. De FTSE-100
verloor 25,5 punten om zich la
ter enigszins te herstellen.
3 - 40 mm mm n m
ramm mmnm 3«««
qb <t is* <s mm%m sof«
- 9 646.16 -34.33
iwmmm i7.785.«3-!.os4.?3>
T O P X E1390.S8 -S8.72
Zoetermeer (anp) - De slechte verkrijgbaarheid van het
Eurovignet in Duitsland kost de Nederlandse internatio
nale wegvervoerders miljoenen guldens extra. Vracht
wagens moeten kilometers omrijden om er een te kunnen
kopen.
kunnen inrichten of de grenszo
ne tot aan het eerste verkoop
punt langs de snelweg tot tolvrij
gebied kunnen verklaren.
Wegens de slechte verkrijgbaar
heid van de vignetten zijn veel
vervoerders ertoe overgegaan om
tegen hoge kosten een jaarkaart
aan te schaffen, ook als zij maar
incidenteel een vignet nodig
hebben. De meeste vervoerders
willen niet het risico lopen een
boete te krijgen.
Dat en de controle op het vignet
leiden tot grote vertragingen. De
extra kosten voor de vervoerder
van gemiddeld honderd gulden
per dag staan in geen verhou
ding tot de 13 gulden die het
dagvignet kost. Dit schrijft
Transport en Logistiek Neder
land (TLN), de ondernemersor
ganisatie in het wegvervoer, in
een brandbrief aan de Duitse
minister van Transport M. Wiss-
mann.
Het Eurovignet dat sinds 1 ja
nuari nodig is voor het gebruik
van de snelwegen, is volgens
TLN niet te koop langs de Duitse
snelwegen. De verkooppunten
bevinden zich in dorpen langs
binnenwegen en zijn bovendien
niet allemaal 24 uur per dag
open. TLN stelt Wissmann voor
het vignet aan de transporton
dernemingen zelf te verkopen,
die het dan kunnen voorzien van
een dagstempel. Duitsland zou
ook verkooppunten aan de Ne
derlandse kant van de grens
Vanaf volgende week woensdag
gaat de Duitse politie intensief
op het bezit van het Eurovignet
controleren. De boetes variëren
van 120 tot 220 mark voor de
chauffeur met daar bovenop een
boete van 320 tot 525 mark voor
de ondernemer.
TLN verwacht vanaf volgende
week woensdag ook een chaoti
sche situatie in België, als het
vignet daar wordt ingevoerd. Er
zijn in België nog helemaal geen
verkooppunten ingericht.
Van onze redactie economie
Eindhoven - Philips en Sony moeten rekenen op een groeiende
oppositie tegen hun plannen voor een nieuwe digitale video
disc (DVD). Toshiba en Time Warner hebben voor hun
rivaliserende systeem naar verluidt de steun gekregen van
Matshushita, Pioneer en Thomson.
Het koersbord op de beurs van Tokyo liet gisteren steeds lagere getallen zien. Bij sluiting van de
beurs bleek dat de Nikkei-index op het laagste niveau sinds januari vorig jaar was uitgekomen.
FOTO EPA
mogelijk een eind maakt aan he'
bloedvergieten'.
Bergen op Zoom - De jour
nalistenvakbond NVJ houdt
morgen in schouwburg De
Maagd in Bergen op Zoom
een symposium over de plu
riformiteit van de pers in
Zuidwest-Nederland.
In Nederland wordt concurren
tie tussen regionale dagbladen
steeds zeldzamer door fusies en
overnames. Zuidwest-Neder
land vormt hierop een uitzon
dering. In Zeeland verschijnen
de regionale dagbladen De
Stem en de Provinciale Zeeuw
se Courant (PZC), in West-Bra
bant beconcurreren De Stem en
bet Brabants Nieuwsblad el
kaar. De drie kranten behoren
tot drie verschillende uitgeve
rijen.
Naar aanleiding van geruchten
over 'herverkaveling' van die
kranten in Zuidwest-Neder
land hield de vakbond vorig
jaar een onderzoek. In Zeeland
en Brabant werden burgemees
ters, wethouders, voorlichters
én journalisten geïnterviewd,
zowel in monopoliegemeenten
waar slechts één regionale
krant verschijnt (Vlissingen en
Oosterhout) als in steden met
concurrerende dagbladen (Ter-
neuzen en Bergen op Zoom).
Voornaamste conclusie was:
een monopolie maakt lui, con
currentie houdt journalisten
alert.
Aangezien de pers zich opwerpt
als waakhond van de democra
tie, wil de NVJ het debat aan
gaan over de zin van concur
rentie en de waarde van een
pluriforme pers. Want: „Het
staat als een paal boven water
dat door de uitgevers constant
over allerlei vormen van sa
menwerking wordt gesproken,"
aldus vice-voorzitter W. Reijn
van de NVJ. Reijn is tevens
redacteur van De Stem.
Tijdens het symposium komen
aan het woord: de Brabantse
commissaris der koningin mr.
F. Houben, drs. J. Schipper
(directeur van Philip Morris en
voorman van de Brabants-
Zeeuwse Werkgeversvereni
ging), drs. H. Verploeg (alge
meen secretaris van de NVJ) en
de Bredase burgemeester drs.
E. Nijpels ('groot geworden
dankzij de pluriforme pers in
Bergen op Zoom, ex-minister
en nu burgemeester in een
one-paper-city').
Daarna ondervraagt de Zeeuw
se journalist Cees Slager de
hoofdredacties van PZC (A.
Oosthoek), BN (G. Bielderman)
en De Stem (C. Hamans) over
hun redactionele beleid en hun
concurrentiepositie. De bijeen
komst in schouwburg De
Maagd, aan de Grote Markt in
Bergen op Zoom, duurt van
15.00 tot 17.30 uur en is voor
iedereen toegankelijk.
The Wall Street Journal meldde
gisteren dat Matsushita en Pio
neer (beide uit Japan) en het
Franse Thomson vandaag in Los
Angeles hun voorkeur voor de
digitale video-disc van de Ja
pans/Amerikaanse combinatie
Toshiba-Time Warner bekend
zullen maken. Volgens andere
bronnen zou Matsushita, 's we
reld grootste producent van con-
sumenten-elektronica, nog geen
keuze hebben gemaakt. Woord
voerders van de betrokken con
cerns wilden vooruitlopend op
de bekendmaking niet reageren.
Een woordvoerster van Philips
merkte wei op dat de acceptatie
van één van beide systemen als
wereldstandaard niet alleen af
hangt van de hardware-produ
centen maar ook van de filmin
dustrie. Bovendien gaat het om
een technologie die, omdat zij
zich leent voor CD-Rom toepas
singen, ook interessant is voor de
computerindustrie. „Wij werken
daarom samen met IBM, Apple,
Compact en Microsoft," aldus de
Philips-woordvoerster.
De DVD-systemen die Toshiba-
Time Warner en Philips-Sony
ontwikkeien zijn niet uitwissel
baar. Beide combinaties gaan uit
van een schijf, die net als een
compact disc een doorsnee heeft
van vijf inch (12,7 centimeter)
maar waarvan de capaciteit veel
groter is. Daarmee komen zij
tegemoet aan het grootste be-
t VERVOLG VOORPAGINA
'oorzitter Rinnooy Kan van het VNO/.
NCW was gisteren uitermate tevreden.
•De Betuwelijn is van belang voor de hele
Nederlandse economie. We moeten ons
"ternationaal aanzien als vestigings
plaats voor bedrijven niet verliezen.
Daarom moeten we onze geografische
(Sging uitbuiten. Het spoor heeft de
(«komst, samen met het vervoer over
ter," zei de werkgeversvoorzitter,
'ederland Distributieland benadrukte bij
'onde van voormalig minister Andries-
!n van Economische Zaken onder meer
werkgelegenheid die het aanleggen
"an de Betuwelijn oplevert. „Dergelijke
frite infrastructurele projecten leveren
®eel banen op," zei Andriessen.
«ok de Nederlandse Spoorwegen, de Rot
terdamse haven en de vakcentrale CNV
^ageerden instemmend op het advies van
Je commissie.
Na Stichting Natuur en Milieu noemde
'volstrekt onder de maat' en 'te
vrijblijvend'.
De commissie gaat uit van een jaarlijkse
economische groei van 2,8 procent. De
totale goederenstroom naar het oosten zal
daardoor de komende jaren bijna verdub
belen, van 250 miljoen ton heden tot 480
miljoen ton in het jaar 2015. Daarvan zal
minstens 30 miljoen ton voor de rekening
komen van het spoor. Nu is dat nog 16
miljoen.
De commissie concludeert onder meer:
•De capaciteit van de belangrijkste be
staande spoorverbindingen naar het oos
ten, de Brabant- en Utrechtroute, kan
nog maar worden opgerekt - bijvoorbeeld
door verdubbeling van het spoor - tot
maximaal 38 miljoen ton. Maar de daar
voor benodigde - technische - aanpassin
gen kosten 5 a 7 miljard gulden. Beide
routes gaan bovendien dwars, door ste
den, wat niet geldt .voor de Betuweroute.
Ook is te vrezen voor capaciteitsproble
men in het Duitse achterland, bijvoor
beeld bij de grensovergang Venlo. De
Betuwelijn heeft daarvan geen last, ter
wijl de potentiële capaciteit op termijn
veel groter is dan 38 miljoen ton: zo'n 55
tot 80 miljoen ton.
•Wegvervoer is een onbetrouwbaar trans
portmiddel aan het worden door het
dichtslibben van de wegen en de milieuo-
verlast. Bovendien beperken Oostenrijk,
Duitsland en Zwitserland het vrachtver
voer steeds meer.
•Transport over water -kust- en binnen
vaart- moet worden gestimuleerd, maar is
op termijn geen concurrerend alternatief
voor railvervoer. „Met een schip kun je
immers niet door de Alpen," aldus com
missievoorzitter Hermans in een toelich
ting op zijn onderzoek.
•De IJzeren Rijn, een verbinding van
bestaand spoor via Antwerpen, Mol en
Roermond naar Mönchengladbach is geen
aanvaardbaar alternatief. De kosten om
de spoorlijn op te knappen bedragen
minstens 7 miljard terwijl de milieubelas
ting aanzienlijk is.
•Alternatieve aanlegtechnieken bijvoor
beeld de Y-polder of dijktunnel behoeven
nog veel studie. Ondertunneling is finan
cieel onhaalbaar.
De commissie Hermans kreeg van minis
ter Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) in
oktober vorig jaar de opdracht om nog
eens kritisch te kijken naar de plannen
voor de Betuwelijn. Jorritsma wil, aan de
hand van de aanbevelingen, in maart een
definitief besluit nemen over de 120 kilo
meter lange goederenspoorlijn van Rot
terdam naar Duitsland.
De Gelderse Commissaris van de Konin
gin, dr. J. Terlouw, is blij dat de commis
sie Hermans de minister adviseert de
Betuwelijn aan te leggen.
De Vereniging Landelijk Overleg Betu
weroute staan totaal perplex. Woordvoer
ders Joost Klerkx en Dick Koper van de
gezamenlijke actiegroepen tegen de Betu
weroute beschouwen het advies van de
commissie-Hermans als 'volstrekt onac
ceptabel'. Ze bezinnen zich over het nut
van de instandhouding van de belangen
vereniging, omdat met 'onze mening toch
geen rgkening wordt gehouden.'
zwaar tegen de huidige video-
CD, waarop niet meer dan 72
minuten beeld en geluid kan
worden opgeslagen. Dat is te
weinig voor de meeste speel
films.
De 'high density'-technologie
van Philips en het Japanse Sony
maakt het mogelijk om 3,7 giga
bytes informatie (135 minuten
beeld en geluid) op een schijfje
op te slaan. Dat is ruim voldoen
de voor de meeste speelfilms. De
capaciteit van de disc kan nog
verdubbeld worden door het
aanbrengen van een dubbele
laag. Het systeem voldoet vol
gens de Philips-woordvoerster
aan de eisen die de filmindustrie
heeft gesteld ten aanzien van
onder meer de beeldkwaliteit
(beter dan VHS en laser-disc), de
mogelijkheid om films in meer
dere talen op te nemen en de
uitwisselbaarheid met audio-
CD's.
De disc van Toshiba en Time
Warner bevat op twee zijden 4,5
gigabytes (180 minuten speel
film) opslagruimte. Bij Sony en
Philips wordt het als een nadeel
gezien dat de informatie op het
rivaliserende schijfje verdeeld is
over twee zijden.
Videorecorder
De belangen die op het spel
staan zijn groot. Met de DVD-
systemen kunnen weliswaar
geen beelden worden opgeno
men, maar door de superieure
beeld- en geluidskwaliteit wor
den zij toch als een serieuze
bedreiging gezien voor de video
recorder. De verwachting is dat
de DVD-spelers deze winter
worden gepresenteerd en in de
herfst van volgend jaar op de
markt komen. De introductie
prijzen die worden genoemd lig
gen tussen de 500 en 1000 dollar.
Een compromis tussen beide
kampen wordt niet helemaal uit
gesloten, omdat de filmindustrie
één standaard eist voor de digi
tale videodisc en een slepend
gevecht daarover in niemands
belang is. Bij Philips en Sony
zijn de gevoelige nederlagen in
de strijd om de videorecorder-
markt begin jaren tachtig nog
niet vergeten. De technisch su
perieur geachte V 2000 van Phi
lips en de Betamax van Sony
moesten het toen afleggen tegen
het door Matsushita ontwikkelde
VHS-systeem. De overwinning
werd toegeschreven aan de be
schikbaarheid van grote aantal
len voorbespeelde VHS-banden.
Het was van een on
vermoede schoon
heid, zoals Volvo
haar reclamecampagne op
bouwde. Dag-in-dag-uit
moesten we die stomvervelen
de filmpjes aanschouwen,
waarin de noeste Zweden hun
Side Impact Protection Sys
tem-bag introduceerden. I
U weet wel: een rare man met
een uitgestreken kantoor
smoel, wiens laatste Volvo
een DAF 66 moet zijn ge
weest, geeft zich van links en
rechts klappen tegen het ge
zicht, daarbij bijna de bril van
zijn neus slaand.
Nou moet dat kunnen, want
om het half uur weet elk com
mercieel en paracommercieel
station een nieuwe afwijking
op de buis te lanceren. Dus
waarom geen doe-'t-zelf ma
sochist?
Tien keer per avond zagen we
hem. De SIPS-man blies zich
samen met zijn tweelingbroer
bolle wangen, waardoor de
zelfpijniging geen zeer meer
deed. Kortom, een raar, ver
velend filmpje.
Volvo probeert zich zo een
imago van veiligheid te creë
ren. Dat blazoen was in de
jaren tachtig wat besmet toen
een veilig filmpje met echte
Volvo's vooral uit trucage
bleek te bestaan. Trouwens,
die SIPS-bag blijkt ook alleen
maar in de zestig- en meerdui-
zend gulden kostende Volvo
850 te zitten. Op de stan
daard-instap 440 levert Volvo
niet eens een gewone airbag.
Ondertussen viel op mijn bu-
Door Willem Reijn
reau een foto van een ver
vaarlijke race-versie van de
850. Zoiets valt natuurlijk niet
te^ rijmen met veiligheid of
milieu. En wie het monster
'aanschouwt, wil al helemaal
niet meer worden geassoci
eerd met Volvo.
Tot vrijdag was dat for- en
sidebag-gedoe alleen stierlijk
vervelend. Totdat ons Alex,
bekend om zijn liefde voor de
racesport, en zijn voor de me
dia zoveel cash genererende
'vaste vriendin' (Rijks Voor
lieg Dienst) Emily zich met
hun 850 in de vangrail boor
den. 'Kroonprins aan dood
ontsnapt' bekopten de sensa
tiebladen, door lust bevangen.
Het is de apotheose van een
bizar scenario, waarbij het ko
ningshuis persoonlijk de
deugdelijkheid van de zijzak
beproeft! Alex introduceert
de VIPS-bag. Als ze bij Volvo
nou echt professioneel en ori
gineel waren, had die adver
tentie maandag in pagina
groot in de dagbladen ge
staan.
Alliantie A-Line en CHS
Naarden - A-Line, het automatiseringsbedrijf van Nina Brink,
gaat een 'strategische alliantie' aan met de Amerikaanse compu
ter-toeleverancier CHS. Op termijn is het mogelijk dat CHS een
belang neemt in A-Line of fuseert met de Naardense onderne
ming. Dit heeft directeur Brink bekendgemaakt.
Nu nog hebben Brink en Begemann de aandelen van A-Line in
handen. Begemann, het concern van Joep van den Nieuwen-
huyzen, bezit 40 procent. Als de samenwerking met de Amerika
nen succesvol is, kan CHS een belang krijgen. Begemann wilde
maandag geen commentaar geven. Door samen te werken met
CHS kan A-Line in Nederland beter concurreren tegen grote
distributeurs als Ingram en Computer 2000.
Swissair wil meerderheid in Sabena
Brussel - De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair wil een
groot belang nemen in haar Belgische branchegenoot Sabena. In
eerste instantie gaat het om een deelneming van maximaal 49,9
procent, maar binnen vijf jaar, als de Europese wetgeving dat
toelaat, moet dat een meerderheidsaandeel worden.
Dit heeft de Belgische minister van Verkeer, Elio di Rupo,
gisteren laten weten. Volgens een woordvoerster van het minis
terie is de Zwitserse maatschappij bereid de 5 a 6 miljard frank
(f 275 a 330 miljoen) te leveren die Sabena nodig heeft.
IBM van verlies naar miljardenwinst
Armonk - Na een licht verlies in 1993 heeft IBM vorig jaar een
winst geboekt van bijna 3 miljard dollar (ƒ5 miljard). De
Amerikaanse computergigant zag in 1994 voor het eerst sinds
vier jaar weer een omzetstijging: met 6 procent naar 64 miljard
dollar 108 miljard).
IBM maakte in het laatste kwartaal 1,2 miljard dollar winst 2
miljard) bij een omzet in dat kwartaal van 19,9 miljoen dollar
33,8 miljard): een omzetgroei van 6,6 procent. In Europa
haalde IBM in het vierde kwartaal van het boekjaar een omzet
van 7,6 miljard dollar 13 miljard), een toename van 8 procent.
DAF Bus boekt order voor 50 bussen
Eindhoven - DAF Bus gaat in Singapore 50 bussen leveren aan
het stedelijke vervoerbedrijf Trans Island Bus Services (Tibs).
De Eindhovense bussenbouwer treedt als hoofdaannemer op
voor de order die goed is voor 16 miljoen.
Voor ongeveer de helft van dat bedrag bouwt DAF Bus de
onderstellen voor de bussen; de opbouw wordt verzorgd door
een Ierse onderneming. DAF Bus leverde eerder 34 bussen af in
Singapore.