ien niet blij met witwassen op verzoek jnstitie 'Eurovignet slecht verkrijgbaar' Bedrijfsleven tevreden over advies Betuwelijn reigt Russen r met sancties Aandelenkoersen op beurs van Tokyo kelderen TLN: 'Wegvervoer betaalt miljoenen extra om vignet in Duitsland te bemachtigen' Groeiende oppositie tegen video-disc Sony en Philips Debat over regionale pers in Zuidwest-Nederland TENLAND kort 400 AUTO'S ECONOMIE A5 GN' «in m tsmmm 20f*ft untff* 2 1*1 cu ft ff «i is n oo*«& VIPSbag8 standaard op elke Volvo 850. KOP MUNT VIPS-bag ECONOMIE kort SDAG 24 JANUARI 1995 n Simpson-proces Financiering 7 3 maanden V— 500 fietsen t DINSDAG 24 JANUARI 1995 n voor weigerde uitstel te verlenen, maar ging niet alle 'nieuwe' getuigen zou regeerperiode ier Dini heeft gisteravond gezegd op j zijn beperkte, vier punten tellende uitgevoerd. Dini zei dit aan het begin rtrouwenskwestie in de Kamer van ier Berlusconi en diens centrum- 'en gezegd Dini in het parlement aranties geeft dat er spoedig parie gehouden. Zijn programma bestaat voor 1995, hervorming van het ing van het stelsel voor regionale voor een gelijke toegang van alle dia. rugbeleid in isolement' ister van Binnenlandse Zaken Vande nd zich met zijn drugbeleid meer en opa. In de socialistische krant De ar de Nederlandse minister Sorgdra- dag liet doorschemeren de produktie geven. ke van zijn van legale hasjverkoop of ldus Vande Lanotte. „Nederland holt s het slachtoffer geworden van zijn e minister. „Criminele organisaties t en zich in Nederland genesteld. Het t toegeven dat de koffieshops een vindt hij. 5 doodvonnissen e afgelopen twee weken zeker 125 Met de executies probeert de Chinese om te houden. In de zuidelijke stad ensen, die schuldig waren bevonden n berovingen, geëxecuteerd, zo meld- isteren. In de provincie Guangdong nog eens achttien doodvonnissen. n in VS gekraakt e krakers hebben in de Verenigde e ontdekt om in computersystemen in arvan zijn veel van de 20 miljoen ersiteits- en privé-computers van het t Internet niet meer veilig, zo schrijft emt de krant de databank van een veiligheid op het gebied van compu- een onbekende op 25 december de hij stal in die uren belangrijke codes, dagblad profiteerde de kraker van een n Internet om erin binnen te komen, 'ng had het programma te gebruiken. n Israël zijn dood' militairen die al jarenlang als vermist zijn volgens Hezbollah-leider Sjeik en. De soldaten zijn waarschijnlijk na n gevallen van de pro-Iraanse Hezbol- kt zich bezorgd over het lot van van ten die inmiddels al lang tot stof zijn _ert zich om de honderden Libanezen enissen zuchten," aldus de sjeik in de ft de zes vermiste soldaten nog niet ereld dood ver bekend oudste hert ter wereld, de hotland, is dood. Op een diëet van hocoladekoekjes werd het dier bijna gemiddelde soortgenoot. De ongebrui- mbi was in 1989 dan ook goed voor een ness Book of Records. Sinds die tijd fans, waaronder veel kerstkaarten. )e ministers van Buitenlandse Zaken ebben gisteren opnieuw de 'ernstige ;nrechten' in de autonome Kaukasi- ïië veroordeeld. Zij zien evenwel af ionomische) sancties, zo blijkt uit hun at een reem- den en in het l. Vol- (Bui- gelijk- rnade- nenge- aan de en be- k van nisatie inwer- lan de er bij egatie ij haar ervan ter van en be- begin ek aan in ook :ten. had in kritiek colle- iensen- rechtenactivist Kovaljov scherp had aangevallen. Deze laatste heeft herhaaldelijk schande ge sproken van het wrede optreden van de Russische strijdkrachten in Tsjetsjenië. Rühe kreeg gisteren rugdekking van kanselier Kohl. Het feit dat Gratsjov in samenhang met de oorlog in Tsjetsjenië activisten voor de mensenrechten als 'ver raders' heeft gekwalificeerd, 'kan ik volstrekt niet waarde ren', aldus de Duitse regerings leider na een vergadering van het partijbestuur van de CDU. De Duitse minister van Econo mische Zaken Rexrodt hield Rusland voor dat het buiten landse kredieten niet op het spel moet zetten door de Westerse kredietgevers, die ongerust zijn door de oorlog met het opstandi ge Tsjetsjenië, boos te maken- Rexrodt zei na een gesprek met zijn Russische collega Jevgem Jasin dat hij erop had aange drongen dat 'Moskou zo snel DAHLIASTRA inp) - Nederlandse banken zijn ikkig met verzoeken van justitie felang van de goede zaak mee te 1 criminele transacties. Niet alle Zeist (anpi dergelijke onderonsjes zijn even pas 23 j2n afdoende geregeld. En publicitair grens v;e banken zichzelf behoorlijk bescha- aan sc zette d .ïpi worden bij 'witwas-deals' wel gevrijwaard PÏÏ strafrechtelijke vervolging, maar hoe zit het met de civielrechtelijke kant? Het op verzoek van justitie ophouden van bepaalde transacties kan de bank een hoop geld kosten. Als achteraf blijkt dat een klant crimineel is, is dat niet zo'n probleem. „Maar wat als de cliënt bonafide blijkt?", vraagt de directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), mr. L. Overmars, zich af. „Ik ken geen gevallen waarin dat is geregeld." De Rabobank noemt een bijkomend probleem: wat te doen als justitie vraagt om bij een interne bankfraude, transacties gewoon uit te blijven voe ren en als de betrokken medewerker een ton wil laten overmaken naar een Zwitserse bank? „Wij zijn die ton dan kwijt", aldus de woordvoerder. „Wie betaalt? De wetgever heeft dat onvoldoende geregeld," zegt hij. NVB-directeur Overmars: „Er staat bij mijn weten geen pot met geld bij justitie. Die moet er eigenlijk wel zijn". Het komt steeds vaker voor dat justitie banken verzoekt mee te werken aan fraude en het witwas sen van crimineel geld, aldus Overmars. Ook de banken zelf bevestigen dit. Zo bleek onlangs dat ABN Amro tussen 1989 en 1993 heeft meegewerkt aan het witwassen van drugsgelden voor een Surinaams drugskartel - in vier jaar zeker 90 miljoen gulden - en speelde enkele maanden terug nog de affaire bij de Rabobank Utrecht. Dat lokale kantoor werkte op verzoek van justitie mee aan het witwassen van geld voor een Rotterdamse bende. „Tien dagen geleden kwam er nog een kleine bank bij ons voor advies," zegt Overmars. Banken zeggen niet automatisch ja tegen een verzoek van justitie. De Rabobank koppelt een positieve reactie aan de vraag in hoeverre de veiligheid van het personeel en klanten in het geding kan komen. Credit Lyonnais Bank Nederland vindt dat het verzoek van hogerhand moet komen en niet van een lokaal politiekorps. ING Bank voegt daaraan nog toe dat meewerken aan zulke justitiële initia tieven de onderlinge verhoudingen binnen een kantoor of binnen de bank kan schaden. Een personeelslid meldt bij voorbeeld geregeld dat er iets verdachts gebeurt, en de bedrijfsleiding doet er ogenschijnlijk niets mee. De NVB adviseert banken de strafrechtelijke vrijwaring altijd zwart op wit te laten zetten. De principiële vraag of banken moeten meewerken aan het bewust schenden van de rechtsorde wil de NVB graag aan anderen overlaten. Publicitair lopen de banken ook risico's. Geregeld komt de bank in eerste instantie in het nieuws als crimineel. Illustratief is de recente zaak rond ABN Amro. De bank bekende twee weken terug betrok ken te zijn geweest bij de witwaspraktijken voor het Surinaamse drugskartel. Overmars: „Pas twee weken later blijkt dat de bank op verzoek van justitie heeft gehandeld." Tokyo (krf/rtr/anp) - De aan delenkoersen in Tokyo heb ben gisteren een gevoelige tik gekregen. De Nikkei-index van de 225 belangrijkste fondsen zakte daardoor 1.054,73 punten of 5,6 pro cent weg tot 17.785,49, het laagste niveau sinds 5 januari vorig jaar. Op de beurs overheerste pessi misme over de gevolgen van de aardbeving in Kobe voor de Ja panse industrie; veel handelaren deden massaal stukken van de hand. De natuurramp gaat Japan han denvol geld kosten. De autoritei ten van de prefectuur Hyogo, waar Kobe onder valt, schatten de schade op meer dan 10.000 miljard yen (ruim f 170 miljard). Winstnemingen door buiten landse handelaren en Japanse beleggers lagen ten grondslag het verlies op de beurs. De cerwachting is dat bovendien veel bedrijven in en om Kobe hun stukken verzilveren om de noodzakelijke massale reparaties te kunnen bekostigen. Ook in Hongkong ging de Hang Seng-index onderuit. Als gevolg van het verlies, dat uitkwam op 4,3 procent, dook de beursmeter onder de grens van 7000 punten. Net als in New York, waar de koersen vrijdag verder daalden, zijn veel handelaren bang voor een renteverhoging in de Vere nigde Staten. De nakende dood van de Chinese leider Deng Xiaoping zat de Hongkongse handelaren ook dwars. Dezelfde factoren bepaalden het beeld in Singapore, Maleisië, Taiwan en de Filipijnen. Het verlies varieerde van 1,67 pro cent tot 5 procent. De negatieve stemming in Azië werkte later door op de effecten beurs in Londen. De FTSE-100 verloor 25,5 punten om zich la ter enigszins te herstellen. 3 - 40 mm mm n m ramm mmnm 3««« qb <t is* <s mm%m sof« - 9 646.16 -34.33 iwmmm i7.785.«3-!.os4.?3> T O P X E1390.S8 -S8.72 Zoetermeer (anp) - De slechte verkrijgbaarheid van het Eurovignet in Duitsland kost de Nederlandse internatio nale wegvervoerders miljoenen guldens extra. Vracht wagens moeten kilometers omrijden om er een te kunnen kopen. kunnen inrichten of de grenszo ne tot aan het eerste verkoop punt langs de snelweg tot tolvrij gebied kunnen verklaren. Wegens de slechte verkrijgbaar heid van de vignetten zijn veel vervoerders ertoe overgegaan om tegen hoge kosten een jaarkaart aan te schaffen, ook als zij maar incidenteel een vignet nodig hebben. De meeste vervoerders willen niet het risico lopen een boete te krijgen. Dat en de controle op het vignet leiden tot grote vertragingen. De extra kosten voor de vervoerder van gemiddeld honderd gulden per dag staan in geen verhou ding tot de 13 gulden die het dagvignet kost. Dit schrijft Transport en Logistiek Neder land (TLN), de ondernemersor ganisatie in het wegvervoer, in een brandbrief aan de Duitse minister van Transport M. Wiss- mann. Het Eurovignet dat sinds 1 ja nuari nodig is voor het gebruik van de snelwegen, is volgens TLN niet te koop langs de Duitse snelwegen. De verkooppunten bevinden zich in dorpen langs binnenwegen en zijn bovendien niet allemaal 24 uur per dag open. TLN stelt Wissmann voor het vignet aan de transporton dernemingen zelf te verkopen, die het dan kunnen voorzien van een dagstempel. Duitsland zou ook verkooppunten aan de Ne derlandse kant van de grens Vanaf volgende week woensdag gaat de Duitse politie intensief op het bezit van het Eurovignet controleren. De boetes variëren van 120 tot 220 mark voor de chauffeur met daar bovenop een boete van 320 tot 525 mark voor de ondernemer. TLN verwacht vanaf volgende week woensdag ook een chaoti sche situatie in België, als het vignet daar wordt ingevoerd. Er zijn in België nog helemaal geen verkooppunten ingericht. Van onze redactie economie Eindhoven - Philips en Sony moeten rekenen op een groeiende oppositie tegen hun plannen voor een nieuwe digitale video disc (DVD). Toshiba en Time Warner hebben voor hun rivaliserende systeem naar verluidt de steun gekregen van Matshushita, Pioneer en Thomson. Het koersbord op de beurs van Tokyo liet gisteren steeds lagere getallen zien. Bij sluiting van de beurs bleek dat de Nikkei-index op het laagste niveau sinds januari vorig jaar was uitgekomen. FOTO EPA mogelijk een eind maakt aan he' bloedvergieten'. Bergen op Zoom - De jour nalistenvakbond NVJ houdt morgen in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom een symposium over de plu riformiteit van de pers in Zuidwest-Nederland. In Nederland wordt concurren tie tussen regionale dagbladen steeds zeldzamer door fusies en overnames. Zuidwest-Neder land vormt hierop een uitzon dering. In Zeeland verschijnen de regionale dagbladen De Stem en de Provinciale Zeeuw se Courant (PZC), in West-Bra bant beconcurreren De Stem en bet Brabants Nieuwsblad el kaar. De drie kranten behoren tot drie verschillende uitgeve rijen. Naar aanleiding van geruchten over 'herverkaveling' van die kranten in Zuidwest-Neder land hield de vakbond vorig jaar een onderzoek. In Zeeland en Brabant werden burgemees ters, wethouders, voorlichters én journalisten geïnterviewd, zowel in monopoliegemeenten waar slechts één regionale krant verschijnt (Vlissingen en Oosterhout) als in steden met concurrerende dagbladen (Ter- neuzen en Bergen op Zoom). Voornaamste conclusie was: een monopolie maakt lui, con currentie houdt journalisten alert. Aangezien de pers zich opwerpt als waakhond van de democra tie, wil de NVJ het debat aan gaan over de zin van concur rentie en de waarde van een pluriforme pers. Want: „Het staat als een paal boven water dat door de uitgevers constant over allerlei vormen van sa menwerking wordt gesproken," aldus vice-voorzitter W. Reijn van de NVJ. Reijn is tevens redacteur van De Stem. Tijdens het symposium komen aan het woord: de Brabantse commissaris der koningin mr. F. Houben, drs. J. Schipper (directeur van Philip Morris en voorman van de Brabants- Zeeuwse Werkgeversvereni ging), drs. H. Verploeg (alge meen secretaris van de NVJ) en de Bredase burgemeester drs. E. Nijpels ('groot geworden dankzij de pluriforme pers in Bergen op Zoom, ex-minister en nu burgemeester in een one-paper-city'). Daarna ondervraagt de Zeeuw se journalist Cees Slager de hoofdredacties van PZC (A. Oosthoek), BN (G. Bielderman) en De Stem (C. Hamans) over hun redactionele beleid en hun concurrentiepositie. De bijeen komst in schouwburg De Maagd, aan de Grote Markt in Bergen op Zoom, duurt van 15.00 tot 17.30 uur en is voor iedereen toegankelijk. The Wall Street Journal meldde gisteren dat Matsushita en Pio neer (beide uit Japan) en het Franse Thomson vandaag in Los Angeles hun voorkeur voor de digitale video-disc van de Ja pans/Amerikaanse combinatie Toshiba-Time Warner bekend zullen maken. Volgens andere bronnen zou Matsushita, 's we reld grootste producent van con- sumenten-elektronica, nog geen keuze hebben gemaakt. Woord voerders van de betrokken con cerns wilden vooruitlopend op de bekendmaking niet reageren. Een woordvoerster van Philips merkte wei op dat de acceptatie van één van beide systemen als wereldstandaard niet alleen af hangt van de hardware-produ centen maar ook van de filmin dustrie. Bovendien gaat het om een technologie die, omdat zij zich leent voor CD-Rom toepas singen, ook interessant is voor de computerindustrie. „Wij werken daarom samen met IBM, Apple, Compact en Microsoft," aldus de Philips-woordvoerster. De DVD-systemen die Toshiba- Time Warner en Philips-Sony ontwikkeien zijn niet uitwissel baar. Beide combinaties gaan uit van een schijf, die net als een compact disc een doorsnee heeft van vijf inch (12,7 centimeter) maar waarvan de capaciteit veel groter is. Daarmee komen zij tegemoet aan het grootste be- t VERVOLG VOORPAGINA 'oorzitter Rinnooy Kan van het VNO/. NCW was gisteren uitermate tevreden. •De Betuwelijn is van belang voor de hele Nederlandse economie. We moeten ons "ternationaal aanzien als vestigings plaats voor bedrijven niet verliezen. Daarom moeten we onze geografische (Sging uitbuiten. Het spoor heeft de («komst, samen met het vervoer over ter," zei de werkgeversvoorzitter, 'ederland Distributieland benadrukte bij 'onde van voormalig minister Andries- !n van Economische Zaken onder meer werkgelegenheid die het aanleggen "an de Betuwelijn oplevert. „Dergelijke frite infrastructurele projecten leveren ®eel banen op," zei Andriessen. «ok de Nederlandse Spoorwegen, de Rot terdamse haven en de vakcentrale CNV ^ageerden instemmend op het advies van Je commissie. Na Stichting Natuur en Milieu noemde 'volstrekt onder de maat' en 'te vrijblijvend'. De commissie gaat uit van een jaarlijkse economische groei van 2,8 procent. De totale goederenstroom naar het oosten zal daardoor de komende jaren bijna verdub belen, van 250 miljoen ton heden tot 480 miljoen ton in het jaar 2015. Daarvan zal minstens 30 miljoen ton voor de rekening komen van het spoor. Nu is dat nog 16 miljoen. De commissie concludeert onder meer: •De capaciteit van de belangrijkste be staande spoorverbindingen naar het oos ten, de Brabant- en Utrechtroute, kan nog maar worden opgerekt - bijvoorbeeld door verdubbeling van het spoor - tot maximaal 38 miljoen ton. Maar de daar voor benodigde - technische - aanpassin gen kosten 5 a 7 miljard gulden. Beide routes gaan bovendien dwars, door ste den, wat niet geldt .voor de Betuweroute. Ook is te vrezen voor capaciteitsproble men in het Duitse achterland, bijvoor beeld bij de grensovergang Venlo. De Betuwelijn heeft daarvan geen last, ter wijl de potentiële capaciteit op termijn veel groter is dan 38 miljoen ton: zo'n 55 tot 80 miljoen ton. •Wegvervoer is een onbetrouwbaar trans portmiddel aan het worden door het dichtslibben van de wegen en de milieuo- verlast. Bovendien beperken Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland het vrachtver voer steeds meer. •Transport over water -kust- en binnen vaart- moet worden gestimuleerd, maar is op termijn geen concurrerend alternatief voor railvervoer. „Met een schip kun je immers niet door de Alpen," aldus com missievoorzitter Hermans in een toelich ting op zijn onderzoek. •De IJzeren Rijn, een verbinding van bestaand spoor via Antwerpen, Mol en Roermond naar Mönchengladbach is geen aanvaardbaar alternatief. De kosten om de spoorlijn op te knappen bedragen minstens 7 miljard terwijl de milieubelas ting aanzienlijk is. •Alternatieve aanlegtechnieken bijvoor beeld de Y-polder of dijktunnel behoeven nog veel studie. Ondertunneling is finan cieel onhaalbaar. De commissie Hermans kreeg van minis ter Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) in oktober vorig jaar de opdracht om nog eens kritisch te kijken naar de plannen voor de Betuwelijn. Jorritsma wil, aan de hand van de aanbevelingen, in maart een definitief besluit nemen over de 120 kilo meter lange goederenspoorlijn van Rot terdam naar Duitsland. De Gelderse Commissaris van de Konin gin, dr. J. Terlouw, is blij dat de commis sie Hermans de minister adviseert de Betuwelijn aan te leggen. De Vereniging Landelijk Overleg Betu weroute staan totaal perplex. Woordvoer ders Joost Klerkx en Dick Koper van de gezamenlijke actiegroepen tegen de Betu weroute beschouwen het advies van de commissie-Hermans als 'volstrekt onac ceptabel'. Ze bezinnen zich over het nut van de instandhouding van de belangen vereniging, omdat met 'onze mening toch geen rgkening wordt gehouden.' zwaar tegen de huidige video- CD, waarop niet meer dan 72 minuten beeld en geluid kan worden opgeslagen. Dat is te weinig voor de meeste speel films. De 'high density'-technologie van Philips en het Japanse Sony maakt het mogelijk om 3,7 giga bytes informatie (135 minuten beeld en geluid) op een schijfje op te slaan. Dat is ruim voldoen de voor de meeste speelfilms. De capaciteit van de disc kan nog verdubbeld worden door het aanbrengen van een dubbele laag. Het systeem voldoet vol gens de Philips-woordvoerster aan de eisen die de filmindustrie heeft gesteld ten aanzien van onder meer de beeldkwaliteit (beter dan VHS en laser-disc), de mogelijkheid om films in meer dere talen op te nemen en de uitwisselbaarheid met audio- CD's. De disc van Toshiba en Time Warner bevat op twee zijden 4,5 gigabytes (180 minuten speel film) opslagruimte. Bij Sony en Philips wordt het als een nadeel gezien dat de informatie op het rivaliserende schijfje verdeeld is over twee zijden. Videorecorder De belangen die op het spel staan zijn groot. Met de DVD- systemen kunnen weliswaar geen beelden worden opgeno men, maar door de superieure beeld- en geluidskwaliteit wor den zij toch als een serieuze bedreiging gezien voor de video recorder. De verwachting is dat de DVD-spelers deze winter worden gepresenteerd en in de herfst van volgend jaar op de markt komen. De introductie prijzen die worden genoemd lig gen tussen de 500 en 1000 dollar. Een compromis tussen beide kampen wordt niet helemaal uit gesloten, omdat de filmindustrie één standaard eist voor de digi tale videodisc en een slepend gevecht daarover in niemands belang is. Bij Philips en Sony zijn de gevoelige nederlagen in de strijd om de videorecorder- markt begin jaren tachtig nog niet vergeten. De technisch su perieur geachte V 2000 van Phi lips en de Betamax van Sony moesten het toen afleggen tegen het door Matsushita ontwikkelde VHS-systeem. De overwinning werd toegeschreven aan de be schikbaarheid van grote aantal len voorbespeelde VHS-banden. Het was van een on vermoede schoon heid, zoals Volvo haar reclamecampagne op bouwde. Dag-in-dag-uit moesten we die stomvervelen de filmpjes aanschouwen, waarin de noeste Zweden hun Side Impact Protection Sys tem-bag introduceerden. I U weet wel: een rare man met een uitgestreken kantoor smoel, wiens laatste Volvo een DAF 66 moet zijn ge weest, geeft zich van links en rechts klappen tegen het ge zicht, daarbij bijna de bril van zijn neus slaand. Nou moet dat kunnen, want om het half uur weet elk com mercieel en paracommercieel station een nieuwe afwijking op de buis te lanceren. Dus waarom geen doe-'t-zelf ma sochist? Tien keer per avond zagen we hem. De SIPS-man blies zich samen met zijn tweelingbroer bolle wangen, waardoor de zelfpijniging geen zeer meer deed. Kortom, een raar, ver velend filmpje. Volvo probeert zich zo een imago van veiligheid te creë ren. Dat blazoen was in de jaren tachtig wat besmet toen een veilig filmpje met echte Volvo's vooral uit trucage bleek te bestaan. Trouwens, die SIPS-bag blijkt ook alleen maar in de zestig- en meerdui- zend gulden kostende Volvo 850 te zitten. Op de stan daard-instap 440 levert Volvo niet eens een gewone airbag. Ondertussen viel op mijn bu- Door Willem Reijn reau een foto van een ver vaarlijke race-versie van de 850. Zoiets valt natuurlijk niet te^ rijmen met veiligheid of milieu. En wie het monster 'aanschouwt, wil al helemaal niet meer worden geassoci eerd met Volvo. Tot vrijdag was dat for- en sidebag-gedoe alleen stierlijk vervelend. Totdat ons Alex, bekend om zijn liefde voor de racesport, en zijn voor de me dia zoveel cash genererende 'vaste vriendin' (Rijks Voor lieg Dienst) Emily zich met hun 850 in de vangrail boor den. 'Kroonprins aan dood ontsnapt' bekopten de sensa tiebladen, door lust bevangen. Het is de apotheose van een bizar scenario, waarbij het ko ningshuis persoonlijk de deugdelijkheid van de zijzak beproeft! Alex introduceert de VIPS-bag. Als ze bij Volvo nou echt professioneel en ori gineel waren, had die adver tentie maandag in pagina groot in de dagbladen ge staan. Alliantie A-Line en CHS Naarden - A-Line, het automatiseringsbedrijf van Nina Brink, gaat een 'strategische alliantie' aan met de Amerikaanse compu ter-toeleverancier CHS. Op termijn is het mogelijk dat CHS een belang neemt in A-Line of fuseert met de Naardense onderne ming. Dit heeft directeur Brink bekendgemaakt. Nu nog hebben Brink en Begemann de aandelen van A-Line in handen. Begemann, het concern van Joep van den Nieuwen- huyzen, bezit 40 procent. Als de samenwerking met de Amerika nen succesvol is, kan CHS een belang krijgen. Begemann wilde maandag geen commentaar geven. Door samen te werken met CHS kan A-Line in Nederland beter concurreren tegen grote distributeurs als Ingram en Computer 2000. Swissair wil meerderheid in Sabena Brussel - De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair wil een groot belang nemen in haar Belgische branchegenoot Sabena. In eerste instantie gaat het om een deelneming van maximaal 49,9 procent, maar binnen vijf jaar, als de Europese wetgeving dat toelaat, moet dat een meerderheidsaandeel worden. Dit heeft de Belgische minister van Verkeer, Elio di Rupo, gisteren laten weten. Volgens een woordvoerster van het minis terie is de Zwitserse maatschappij bereid de 5 a 6 miljard frank (f 275 a 330 miljoen) te leveren die Sabena nodig heeft. IBM van verlies naar miljardenwinst Armonk - Na een licht verlies in 1993 heeft IBM vorig jaar een winst geboekt van bijna 3 miljard dollar (ƒ5 miljard). De Amerikaanse computergigant zag in 1994 voor het eerst sinds vier jaar weer een omzetstijging: met 6 procent naar 64 miljard dollar 108 miljard). IBM maakte in het laatste kwartaal 1,2 miljard dollar winst 2 miljard) bij een omzet in dat kwartaal van 19,9 miljoen dollar 33,8 miljard): een omzetgroei van 6,6 procent. In Europa haalde IBM in het vierde kwartaal van het boekjaar een omzet van 7,6 miljard dollar 13 miljard), een toename van 8 procent. DAF Bus boekt order voor 50 bussen Eindhoven - DAF Bus gaat in Singapore 50 bussen leveren aan het stedelijke vervoerbedrijf Trans Island Bus Services (Tibs). De Eindhovense bussenbouwer treedt als hoofdaannemer op voor de order die goed is voor 16 miljoen. Voor ongeveer de helft van dat bedrag bouwt DAF Bus de onderstellen voor de bussen; de opbouw wordt verzorgd door een Ierse onderneming. DAF Bus leverde eerder 34 bussen af in Singapore.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5