DE STEM Tramlijn Verlangen' boeit E Bezoek Filmhuis Breda stijgt tot ruim 14.000 Schilderij van Israëls op rommelmarkt gekocht voor 15 gulden Film over schrikbarende woningnood in Amsterdam In oorlog gestolen kunst bevindt zich in Rusland DE STEM Tennessee Williams bij Het Zuidelijk Toneel Ustvolskaya Gubaidulina Klezmatics RTL5 brengt volop voetbal Christie's veilt lading porselein uit scheepswrak „Als een tevreden patiënt mij goed betaalt, dan snijdt het mes aan twee kanten" Hans Diepenhorst chirurg Van onze filmredactie Breda - Het bezoek aan Film huis Concordia in Breda is in 1994 toegenomen met 2234 personen. Het filmhuisbezoek is hierdoor, in vergelijking met het jaar ervoor, met ruim twintig procent gestegen, tot 14.455 bezoekers. Dit bezoekersaantal biedt vol gens de schouwburgdirectie 'een goede toekomstverwachting voor Chassé Cinema'. Dat filmhuis in het nieuwe Chassé Theater moet 'Straks een goede basis voor het nieuwe Chassé Cinema' medio 1995 open. Het krijgt' twee zalen, een met 117 en een met 72 plaatsen. De programme ring kan daardoor aanzienlijk worden uitgebreid ten aanzien van het oude filmhuis (één zaal) aan het Van Cootplein, dat in middels is gesloten in afwach ting van de opening van het nieuwe filmhuis. De stijging van het bezoekcijfer is mede te danken aan de be langstelling voor Gay Cinema en de speciale filmcolleges. Daar naast was er veel belangstelling voor films als Trois Couleurs: Blanc, The Cement Garden, Na ked, Temptation of a Monk en II Gattopardo, de filmklassieker van Visconti. Ook de documen taire Het is een schone dag ge weest van Jos de Putter trok meer publiek dan verwacht. De bedoeling van de nieuwe 'Chassé Cinema is om meer pre mières uit te brengen en succes volle films te prolongeren. Voor dat laatste was met slechts een zaal geen ruimte, of het ging ten koste van nieuw aanbod. In Cinema Chassé komt de min-_ der commerciële speelfilm aan bod die in de gewone bioscoop geen kans maakt. Vaker dan voorheen betreft het overigens aantrekkelijke publieksfilms, die niet in de plaatselijke bioscoop draaien omdat daar het veelal- Amerikaanse filmamusement, wekenlang geprolongeerd wordt. Het Chassé-'filmhuis' (tegen woordig spreekt men van film theater) zal net als in het verle den aandacht blijven besteden aan cinematheekprogramma's met klassiekers, matineevoor- stellingen voor jeugd en volwas- i Chris Nietveld als Blanche Dubois in 'De Tramlijn die Verlangen heet' bij Het Zuidelijk Toneel. Door Marjan Mes Blanche Dubois, de neuroti sche Southern Belle, die Ten nessee Williams in 1947 tot tragische heldin van zijn stuk A Streetcar named Desire maakte, was lang niet meer te zien op het Nederlandse to neelpodium. De broeierige stukken van Williams, vol be dekte toespelingen over seks en 'degeneratie' (het toenma lige woord voor homoseksua liteit) bleken achteraf toch een beetje gedateerd. Hun verhullende taal is sterk ge bonden aan de jaren vijftig toen insinuaties over seks op zich al drama suggereerden. Ivo van Hove, de succesvolle regisseur van Het Zuidelijk To neel, die met zijn O'Neill-voor- stellingen de gefrustreerde ver langens en ambities in Ameri kaanse families zo magisch en- scèneerde, heeft het toch aange durfd. Blanche Dubois, de treu rige 'oudevrijster' die alleen wil dromen van romantische liefde, en Stanley Kowalski, de ongelik te beer die juist een en al seksu ele begeerte is, worden in diens voorstelling ondanks het niet meer helemaal invoelbare con flict kwetsbare figuren. Het tweetal wordt onder de titel De Tramlijn die Verlangen heet licht ironisch en vooral heftig fysiek uitgebeeld door Chris toch een veel groter schrijver was. Het melodrama en de broeierig heid van Williams krijgen in Van Hoves regie evenwel geen enkele kans. Hij plaatste het meedogen loos in een kil decor, met keihar de, snerpende en vervormde mu ziek die steeds opnieuw de wan kele geestesgesteldheid van Blanche vertolkt, als die weer eens verward raakt door haar eigen seksuele frustratie. Badkuip De muziekinstallatie die 'live' wordt bespeeld, vormt een tech nisch ogende achtergrond voor een grote, bijna lege ruimte. Jan Versweyveld ontwierp een hou ten vloer met rechts een volle badkuip; de summiere aandui ding van het armzalige huis in New Orleans waar aardse be geerte en hogere verlangens bot sen. Na een dubieus verleden, waarbij zij haar bezit verspeel de, zoekt de aan lager wal ge raakte Blanche in dit huis haar toevlucht, bij haar zuster Stella die beneden haar stand is ge trouwd met de Poolse immigrant Nietveld en Johan Van Assche. In de fraaie vertaling van schrij ver, cineast en filmkenner Eric de Kuyper is het stuk in zijn oude waarde gelaten. Met poëti sche zinnen die vaak nog heel mooi klinken, vooral uit de mond van Chris Nietveld, maar die niet verhelen dat O'Neill, Van Hoves lievelingsregisseur, Stanley Kowalski. De stoere macho Stanley en zijn vrienden houden zich voorname lijk bezig met pokerspel en bier drinken. Verbluft staren zij naar de delicate verschijning van Blanche, die met haar uitdagen de houding en damesmaniertjes verwarring zaait. Voor de simpe le Stanly vormt zij een bedrei ging met haar erotische geflik flooi, haar beschaving en verlan gen naar schoonheid en poëzie. Beest Blanche vindt Stanley een 'beest'. De zwangere Stella (Ka- telijne Damen, hilarisch sen sueel) is echter verslaafd aan haar Stanley, die haar weliswaar mishandelt maar daarna des te vuriger de liefde bedrijft. Vooral in de badkamer waar ook Blanche zich veelvuldig terug trekt en zich voortdurend aan en uitkleedt. Met het badwater probeert Blanche de begeerte weg te spoe len die zij nog steeds voelt, maar die zij door pijnlijke ervaringen (een mislukt huwelijk met een homo en vernederende avon tuurtjes met andere mannen) voorgoed wil verdrijven. Blanche klampt zich vast aan de verlegen Mitch (Steven van Watermeu- len), een van Stanley's poker vrienden, die zich door haar charmes laat betoveren tot hij achter haar 'verleden' komt. Blanche's romantische verlan gens (eigenlijk: angst voor emo ties) botsen met de natuur van de mannen die haar begeren. Die vinden haar, met haar flirterige maniertjes, een hoer en een leu genaarster en begrijpen haar verlangen naar zuiverheid niet. Stanley verkracht haar en FOTO DEEN VAN MEER Blanche valt aan de waanzin ten prooi, die altijd al in haar slui merde. Lichamelijk geweld en gebroken glaswerk overstemmen in de laatste scènes Williams' bedekte toespelingen. Honden Ondanks de snerpende dissonan ten van de muziek en dat ge weld, die mij niet erg bevielen, weet het spel van het nieuwe vaste ensemble van Het Zuide lijk Toneel gevoelige snaren te raken. Dwars door de ironie en zelfs uitgesproken hilarische ac centen in hun spel heen tonen de acteurs mensen van vlees en bloed. De twee honden op het toneel, die blijkbaar horen bij Stanley's pokervrienden, maar die meestal slapen en soms de oren spitsen als de muziek plotseling los barst, hebben eigenlijk geen dra matische noodzaak. 'De Tramlijn die Verlangen heet' door Het Zuidelijk Toneel (regie Ivo van Hove, decor Jan Versweyveld) is op 8 februari in Roosendaal, 9 fe bruari in Bergen op Zoom, 16 fe bruari in Tilburg, 3 en 4 maart in Eindhoven. De cd 'Galma Ustvolskaya Compositions I, II, III (1970-75)' is als 'World Pre miere' uitgebracht door het Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw. 'De vrouw met de hamer' noemt musico loog Elmer Schönberger de Pe- tersburgse componiste Ustvols kaya (geb. 1919). „Mijn werk is op geen enkele wijze met dat van enig ander componist verbonden", zo luidt een zelfbewuste uitspraak van haar. Bijna niemand heeft haar ooit aanschouwd. Geen foto's, geen bezoeken aan het buiten land. „Ik smeek iedereen die van mijn muziek houdt om zich niet te bezondigen aan een theoretische analyse". Haar muziek brandt van een alles doordringende gedreven heid, zegt een leerling van haar. „De middelen die zij hanteert zijn elementair. Haar toonclus- ter is niet het vrijblijvende tan deloze ding uit onze moderne muziek, maar een karwats van tonen" (Schönberger). De instrumentatie is extreem. Compositie I Dona Nobis Pacem) is geschreven voor pic colo, tuba en piano; nr. II (Dies Iraé) voor acht contrabassen, kist (43 x 43 cm) en piano. In deze compositie zwalkt Ust volskaya tussen de aanwijzin gen expressivissimo enerzijds en anderzijds. Nr. Ill (Benedictus Qui Venit) is gezet voor vier fluiten, vier fagotten en piano. Ustvolskaya: dat betekent pri mitieve intervallen die meedo genloos worder. herhaald, een obsessieve kracht. (Philips 442 532-2) HANS ROOSEBOOM Het kan haast niet anders of hun namen worden in één adem genoemd. Twee hedendaagse componisten, beiden Russisch, beiden vrouw: dat zijn te veel overeenkomsten om aan voorbij te gaan. Dus de muziekwereld oefent een beetje en kan dan achteloos de toverspreuk 'Ust volskaya en Gubaidulina' uit spreken. Het is ook geen toeval dat twee cd's met beider mu ziek tegelijk verschijnen. Maar bestaat er verwantschap tussen de twee dames? Weinig, althans te oordelen naar deze schijven. Gubaidulina's muziek is een stuk verfijnder, geraffi neerder, 'mooier' dan die van tUstvolskaya (zie boven). Inte ressant is dat de Siberische Gubaidulina veel 'Europeser' klinkt dan de Petersburgse Ustvolskaya. Gubaidulina's Jetzt immer Schnee (liederen voor kameren semble en kamerkoor) en Per ception liederen voor sopraan, bariton en strijkers) zijn prach tige, verstilde werken. Het Ne derlands Kamerkoor, het Schönberg Ensemble en de so listen Stella Kleindienst, Siegf ried Lorenz en Leonid Stasov hebben de uiterste zorg besteed aan de uitspraak van die prachtige zangtaai die het Rus sisch is. (Philips 442 531-2) HR The Klezmatics is 's werelds toporkest op klezmer-gebied. Hun nieuwste cd heet 'Jews with Horns'. Een raadselachti ge titel, die in het begeleidende boekje wordt toegelicht door rabbi Kalmen ben Zische Hol- zhacker (Canada). De rabbi is ingehuurd om wat getallenmys- tiek te leveren. In het nummer In Kamp} bijvoorbeeld blijkt de leeftijd der zangers opgeteld 613 - het aantal geboden in het Oude Testament. The Klezmatics kunnen alles. Ze spelen aanstekelijke, on weerstaanbare feestmuziek (de oorsprong van de klezmer ligt in de uitbundige dansmuziek voor bruiloften en partijen), wisselen af met echte joods- melancholieke muziek zoals Nign ('lied van extase in chassi dische stijl'), brengen een Roe meense Fantasie met slepend balkan-ritme en verrassen met het schitterende lm Kampf, een sociaal bewogen arbeiderslied geschreven in Amerika, 1893. De bezetting is (bas)klarinet, trompet, cornet, althoorn, pia no, orgel, accordeon, viool, bas(gitaar), drums en zang. Wat, The Klezmatics spelen is fusion-. Oosteuropese melodiek met typerende melancholieke intervallen, maar wèl onder steund door een vette basgitaar en hedendaags percussie-ge bruik. Je hoort dat deze muzikanten alle stijlen beheersen, naast hun eigen stijl ook klassiek, jazz en pop. Als luisteraar wordt je beurtelings overdon derd, ontroerd en blij gemaakt. (Piranha 35-2/Music and Words) HR DINSDAG 24 JANUARI 1995 DEEL D NEDERLAND senen, Gay Cinema, documentai res, retrospectieven, animatie films en filmcolleges. Het nieuwe seizoen (vanaf sep tember) zal ook voor een deel in het teken staan van 100 Jaar Cinema, met de vertoning van belangrijke klassiekers uit de filmgeschiedenis. Het is een spe ciaal onderdeel van de viering van het jubileum in Nederland die pas in de zomer begint. Vijf tig filmklassiekers zijn door het Nederlands Filmmuseum gese lecteerd voor vertoning in de filmtheaters. Van onze rtv-redactie RTL 5 brengt de komende maanden extra veel voetbal op het scherm. Zo maken naast de interlands van het Nederlands elftal, ook oefen wedstrijden van Europese topclubs en verschillende Eu ropacup-wedstrijden deel uit van de programmering. Volgende week dinsdag bijvoor beeld aandacht voor het oefen duel tussen de Spaanse kam pioen Barcelona en het Duitse Werder Bremen, dat in de Euro pa Cup II werd uitgeschakeld door Feyenoord. Arsenal, winnaar van de Europa Cup n, treft AC Milan op de woensdagen 1 en 8 februari in de strijd om de Supercup. De eerste wedstrijd heeft plaats in Enge land, de return in Milaan. Ook de Coca Cola Cup wordt door RTL5 op de voet gevolgd. De twee halve finales in samen vatting op zondag 12 en donder dag 16 februari, de returns op woensdag 22 en zondag 26 fe bruari. De finale valt live te zien op zondag 2 april. Het Nederlands elftal werkt voor de RTL-camera op woensdag 22 februari een oefenwedstrijd af tegen Portugal. Vijf weken later volgt een EK-kwalificatiewed- strijd tegen Malta. Medio maart is het UEFA-cupavond bij RTL5. Amsterdam (anp) - Het vei linghuis Christie's in Amster dam brengt begin maart de lading porselein onder de ha mer van de Engelse vracht vaarder Diana. De waarde van het aardewerk wordt geschat op 20 miljoen dol lar. De Diana verging op 22 februari 1817 voor de Maleisi sche kust ter hoogte van Malak- ka met aan boord onder meer achttien ton porselein uit de Ching-dynastie. De in Singapore woonachtige Zuidafrikaan Dorian Ball heeft van 1986 tot 1988 onderzoek gedaan naar het vergaan van het 350 ton metende zeilschip. Daar uit bleek dat de driemaster ook diepst deed in de illegale opiumhandel tussen Bengalen en China. Het schip is in de nacht vergaan, toen de kapitein ziek in zijn hut lag en een officier het bevel van hem overnam. Die officier wist in het donker blijkbaar niet zo goed te navigeren, want het schip liep op de rotsen. Daarna is het snel gezonken om 176 jaar onaangeroerd te blijven liggen. Ball en zijn medewerkers lokali seerden het wrak in 1993. De lading werd vervolgens in de zomer van vorig jaar geborgen. De veiling van de duizenden stuks porselein is te vergelijken met die van het VOC-schip Gel- dermalsen in 1986. Toen brach ten 170.000 stuks porselein en 125 goudstaven ruim 37 miljoen gulden op. Den Haag (anp) - Een bezoeker van een rommelmarkt in Eelde heeft onlangs voor vijftien gulden een schilderij van Jozef Israëls gekocht. Het doek van 40 bij 50 centimeter, waarop een vrouw met een kind op de arm staat afgebeeld, vertegenwoordigt een waarde van 22.500 gul den. H. Hake, directeur van het organisatiebureau Vitalis in Emmen heeft dat gisteren be vestigd. De vraagprijs voor het schilderij was 20 gulden, maar de koper wist vijf gulden af te dingen. De koper uit Giessendam, die anoniem wil blijven, vermoed de al dat hij een echte Israëls op de kop had getikt. „Hij was nogal opgewonden", vertelt Hake. „Waarom wisten we niet. We dachten dat hij een schilderij uit Israël had ge kocht." Afgelopen zaterdag liet de man hem echter een taxatierapport en een bewijs van echtheid zien; zijn ver moeden was bevestigd, het werk was een originele Israëls. Jozef Israëls (1824-1911) is een van de vertegenwoordi gers van de Haagse School. Hij werd geboren in Gronin gen, waar hij tot 1844 woonde. Later trok de kunstenaar naar Parijs en Amsterdam. Het Rijksmuseum, het Kröller- Müllermuseum, Boymans-van Beuningen, maar ook de Na tional Gallery in Londen heb ben zijn werk in de collectie. Het schilderij van de rommel markt, maakte hij waarschijn lijk in Groningen. Wekelijks bieden rond de 600 standhouders hun waar aan op de markt in de bloemenvei- linghallen in Eelde. Er is van alles te koop, mits het tweede hands is. De markt trekt zo'n 6000 snuffelaars. Het schilderij werd waar schijnlijk aangeboden door een particuliere standhoud ster. Mogelijk vond zij het werk op zolder. De vrouw heeft zich nog niet gemeld. Zo'n 1500 grotere gezinnen in Amsterdam wachten gemiddeld 7,5 jaar op egn woming. foto anp Van onze rtv-redactie Een gezin met zes kinderen dat leeft op 40 vierkante meter, is anno 1995 geen uitzondering. In Amsterdam wachten zo'n 1500 grotere gezinnen, meestal van buitenlandse afkomst, gemiddeld 7,5 jaar op een passende woning. Voor de Stedelij ke Woningdienst is het vechten tegen de bierkaai: jaarlijks komen slechts 200 geschikte woonruimtes vrij. Regisseur Mare Lansu draaide een tijdlang mee met twee werk nemers van deze woningdienst, Willem Bomer en zijn Marok kaanse collega Ayada Benka- cem. Het resultaat is te zien in Vreemd Land, de NPS-serie over minderheden die zich voorgoed in ons land nestelen. W anhoopskr eten Bomer en Benkacem hebben geen gemakkelijke baan. Ze krij gen dagelijks nogal wat wan hoopskreten over zich uitgestort. „Wij mogen niet wonen waar we willen. Straks maken de kinde ren .elkaar nog af. De jongens en meisjes slapen bij elkaar op de kamer. Ik schaam me dood", aldus een Marokkaanse vader. Het gaat veel woningzoekenden niet alleen om een grotere wo ning. De ruimte moet bovendien aan bepaalde eisen voldoen. Van cruciaal belang blijkt vaak een betonnen vloer. Een houten vloer geeft te veel geluidsover last. Nieuwere huizen met be tonnen vloeren en centrale ver warming zijn zonder meer favo riet. Het punt is echter dat die in de buitenwijken staan en daar voelen veel mensen zich niet thuis. Zoektocht De film brengt de woonsituatie van een aantal woningzoeken den in beeld en volgt deze men sen op hun zoektocht naar een passend, beter huis. Ook worden de problemen geschetst van vijf kinderen in alle leeftijden op één slaapkamer: de grotere jongens kunnen nauwelijks rustig hun huiswerk maken, de kleintjes komen niet aan slapen toe. Het is goed „Ik hoop dat mijn zoons een diploma halen en een betere, baan krijgen dan ik zelf", zegt hun Marokkaanse vader, die in 1984 naar Nederland kwam. Voor het oog van de camera krijgt hij een eenvoudige eenge zinswoning aangeboden. De man heeft niet veel tijd nodig om te beslissen. „Het is goed. Het is goed", stamelt hij. Zijn buur man, eveneens van buitenlandse afkomst, vindt dat er niet te veel buitenlanders in één wijk moe ten komen. „Anders trekken de Nederlanders hier weg en komt er van aanpassen niks. Want als je je hier niet aanpast, heb je geen leven." Nederland 3, 17.15 uur New York (afp) - Twee belangrijke schilderijencollecties van Hongaarse joden die in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers zijn gestolen, zijn sinds 1945 in het geheim door Rusland bewaard. Dit heeft Valeri Koelisjov, een hoge functionaris van het Russische ministerie van cultuur, in New York bekend gemaakt. Hij sprak op een conferentie over 'oorlogsbuit' die werd bijgewoond door tal van museumdirecteuren. Koelisjkov kondigde aan dat dit jaar in het Poesjkinmuseum in Moskou een expositie wordt georgani seerd van 132 schilderijen uit beide collecties. Het gaat om werken van onder anderen Tintoretto, El Greco, Goya, Corot, Renoir en Degas. De collecties behoorden toe aan de families Herzog en Havany, die woonden in Boedapest en rijk waren geworden in de suiker-, tabak en staalhandel. De schilderijen werden in 1944 in beslag genomen door Adolf Eichmann. Hij wilde ze waarschijnlijk per trein naar Duitsland transporteren, maar werd hierin gehinderd door de oprukkende Sovjet-troepen. 07.00 09.00 09.30 09.50) 10.00 10.20 10.40 11.00 11.25 13.59 Tekst tv Beestenboeri (TT) Landen Ik Mik Lorela De Bisteboat Bidden. Afl. 1 (TT) Bio-Bits Tekst tv Het vragen Tweede Kamer 15.00 Tekst tv 16.25 Nieuws vo slechthorenden 16.32 Teevee stud Annemarie Postma 17.03 Sporen: Oud tage-serie 17.39 De Ren St matieserie 18.07 Boggle, spelk 18.34 Thunderbird 19.01 Survival Run loodzware hindernisr; 19.30 Backstage, i reld van glitter en gla 20.00 (TT) Journaal (TT) Weerove (TT) Tussen k Televizier, ac Rondom Tie ma: de ervaringen van Auschwitz en hun 22.41 (TT) Langs reportages: Schotland 23.22 Orde op zak zine over beurs en fin 23.49 Journaal 23.54 Nieuws vo slechthorenden 20.24 20.31 21.24 21.58 07.00 07.06 07.30 07.33 08.28 08.33 09.00 09.05 09.08 09.29 10.20 Journaal Lingo, spellet Journaal Ontbijt TV Journaal Boggle Journaal PP: Uitzendir Kook TV Vesuvius, dis Exotisch kok De Surinaamse keuke 10.50 (TT)Overgev 11.25 Rondom Tier 12.06 Hollands we stukjes Nederland: Scl 12.32 Dinges, spelli Journaal (TT) Lingo Kassa!, consu (TT) De wer wijn Büch 14.39 Marco Polo Lola da mus Yoy, reportai 13.00 13.07 13.34 14.04 15.04 15.29 Fans 16.00 16.05 (TT) Journaa Nature on T mentaire: Moeder Aa 16.35 Classic Carto SUSKÈ EN W HAMBONE BOES ONTDEK DE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16