Nederland
kan best
een dagje
zonder
de bus
Een vrolijke staking van buschauffeurs
Grenzen
(/yertaemr-
Overleg
Ouderen
DE STEM
Levensgevoel
DE STEM
Staking
DESTEM
De lente
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
Karei Douven is een
bevlogen man. Al
helemaal, wanneer
hij komt te spreken over spiri
tualiteit. Hij schrijft er ook
boeken over. Douven is lid
van de orde van de paters
Jezuïeten.
Maar de spiritualiteit waar
over hij schrijft en zo lyrisch
spreekt, is niet die van zijn
orde en haar stichter Ignatius
van Loyola. Douven houdt
zich ook niet aan de christelij
ke traditie. Nee, hij put zijn
spiritualiteit uit hedendaagse,
'verdachte' geestelijke stro
mingen van het Nieuwe Tijds-
denken (New Age). Hij be
weegt zich ook volop in die
kringen. Dat vorH'. nem door
zijn orde niet w dank afgeno
men. Ze heeft hem min of
meer een publikatieverbod
opgelegd.
Nou zouden Jezuïeten geen
Jezuïeten zijn, als ze daar niet
iets op hadden weten te be
denken. Dus staat op het
schutblad van zijn nieuwste
pennevrucht weer vermeld,
dat het gaat om een uitgave
die 'als manuscript gedrukt'
is. Dat betekent zoveel als:
het is aüeen nog maar in het
klad geschiew n, dus nog niet
rijp om uitgegeven te worden,
dus hoeft er ook niet veel
waarde aan gehecht te wor
den. Zo kunnen Karei Dou
ven en zijn orde het met el
kaar uithouden. Jezuïeten zijn
altijd al hele bekwame geeste
lijke acrobaten geweest, wat
in sommige tijden een zegen
kan zijn.
De belangstelling voor zijn
pennevruchten is niet gering.
Want hoe is het anders te
verklaren, dat voor de presen
tatie van zijn jongste boek
'De jaarfeesten als inwijdings
mysteriën' vorige week vrij
dagmiddag zo'n 150 mensen
uit het hele land naar Oister-
wijk waren afgereisd. Eigen
lijk het zoveelste signaal van
een groeiende spirituele hon
ger in een land, dat tegen
woordig o zo gemakkelijk
wordt afgeschilderd als gede-
confessionaliseerd en ongods
dienstig.
Karei Douven behoort tot die
groep van mensen, die nieuw
spiritueel licht zien gloren aan
de horizon van onze materia
listische samenleving. Een
nieuwe spiritualiteit die juist
buiten de kerken en andere
traditionele instituties als reli
gieuze ordes opbloeit en zijn
weg vindt.
Zijn nieuwe boek gaat geheel
in deze lijn over de universele
betekenis van feesten als
kerstmis, pasen, zomer- en
herfstvieringen. Hij hecht dus
waarde aan de oorspronkelij
ke niet-christelijke elementen
in de feesten, speurt die op en
geeft die opnieuw hun plaats.
Voor menige religieuze en
kerkelijke autoriteit is dat na
tuurlijk een balanceren op, zo
niet een glijden over de rand
van de afgrond der ketterij.
Maar, verdedigde oud-hoog
leraar godsdienstsociologie
Walter Goddijn bij de presen
tatie zijn jezuïetische confra
ter Douven, 'spiritualiteit is
juist als waarheid een kind
van de tijd en niet van de
autoriteit'.
„Maar," waarschuwde Dou
ven zelf zijn gehoor, „spiritua
liteit dreigt een modewoord
te worden." Het wordt tegen
woordig ten onrechte ge
bruikt voor alles wat met mys
terieus en mystiek te maken
heeft. Aan spiritualiteit is niks
mysterieus of mystieks aan.
Het is voor Douven gewoon
een heel diep levensgevoel.
Het is niet hetzelfde als reli
giositeit zoals die in de kerken
wordt beleefd in de symboliek
van het sacrale die naast het
gewone leven staat en dus
steeds meer aan kracht ver-
leist. Het is ook geen morali
teit: het goede doen en mede
menselijk zijn.
Spiritualiteit heeft voor Dou
ven te maken met vrijheid,
met bevrijding in je binnenste,
met totale toewijding aan dat
menselijke oerverlangen, dat
het zichtbare én het onzicht
bare omvat, met de ervaring
opgenomen te zijn en gedra
gen te zijn in licht en in duis
ternis. Het vatte het ietwat
cryptisch samen in de zin:
'Het leven is een feest en
feest is een dans en dans is
een gebed'.
De spiritualiteit van de nieu
we tijd die aanbreekt, bestaat
volgens Douven in een zuive
re beleving van broederschap
en zusterschap, hetgeen een
binnenkomen van God in ons
is. Alle spiritualiteit heeft vol
gens hem altijd twee kanten.
Ten eerste vrijheid, dat wil
zeggen, zichzelf zuiveren van
angst en hebberigheid en een
overgave aan het leven. Ten
tweede het besef dat er iets is
dan jezelf overstijgt, dat jouw
omsluit en draagt. God is dan
ook niet de gans Andere,
maar de gans eigene. Dat is
de nieuwe tijd die voor Dou
ven reeds aangebroken is. En
blijkbaar niet alleen voor
hem.
Karei Douven: 'De jaarfees
ten als inwijdingsmysteriën.
De Universele betekenis van
Kerstmis, Pasen, Zomer- en
Herfstvieringen'. Uitgeverij
de Ster, 36,50
De radioverslaggever zaagt staatssecretaris Linschoten van Sociale
Zaken door over de zogenaamde 'schrijnendegevallen in de wao.
De onderkoelde liberaal zegt dat er eigenlijk niet zoveel aan de
hand is. De ene herkeuring is de andere niet, maar het is Linschoten
niet oekend dat er ethische grenzen worden overschreden. Tot dat
moment is het beeld vertrouwd: de politicus die een probleem tracht
weg te praten. Echte verbijstering treedt pas op wanneer blijkt dat
de discussie gaat over de inschatting van mensen met een naar
verwachting beperkte levensduur. Ook zij worden geacht te werken
voor hun dagelijks - wellicht zeer kortstondig - bestaan. Tot ze
erbij neervallen. Toch heeft Linschoten op een bizarre manier
gelijk: als je eerst alle grenzen weghaalt, kunnen ze niet meer
overschreden worden. (HV)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct).
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact S 06-0226116 (gratis)
ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB;
01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-37253.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829.
Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698.
Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01620-34782.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Viissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446.
Openingstijden: van 8.30-17.00 uur.
(Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout)
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 89.40, per half jaar 177.80 óf per jaar 345.75.
Voor abonnees met automatische incasso: per maand 29.80,
per kwartaal 86.90, per half jaar 172.80 óf per jaar 335.75.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de
Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als-
mede de Regelen voor het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345.
Van onze verslaggever
Breda - Na een dagje staken is de verleiding groot om te
concluderen dat Nederland best zonder de bus kan.
AT'
#*4
Het openbaar leven kwam niet
stil te liggen, op de wegen werd
het geen puinhoop, scholen
draaiden gewoon door,' fabrieks
pijpen bleven roken, kortom, het
leek een dag als alle andere.
Wie er echt op lette, merkte dat
er in de ochtendspits wat meer
schooljeugd fietste dan normaal
en in de tweede helft van de
middag viel op dat er veel auto's
vol schoolkinderen op de weg
waren.
Kwaadwillend zou je ook kun
nen zeggen dat niemand zich
heeft kunnen ergeren aan tijdens
daluren leeg rondrijdende bus
sen 'van onze belastingcenten'.
Natuurlijk waren er wel mensen
die de bus misten, ze bleven
alleen onzichtbaar. Ze gingen te
voet of namen de fiets, waren
door vader of moeder met de
auto bij school afgezet, met een
collega naar het werk gereden of
bleven gewoon thuis. Desnoods
belden ze een taxi.
Districtsmanager R. de Beer van
de BBA in West-Brabant-kan
zich best voorstellen dat mensen
door de staking van gisteren het
idee hebben gekregen dat Neder
land best een dagje zonder de
bus kan.
„Maar ook niet veel langer. Zo'n
eerste dag is er altijd wel een
alternatief te vinden. Bovendien
hadden de bonden hun acties ver
van te voren aangekondigd. Ie
dereen heeft tijd genoeg gehad
om wat te regelen. Maar dat
houdt een keer op. Je kunt niet
aan de gang blijven met je buren
of kennissen te vragen of ze je
even weg willen brengen. En
iedere keer een taxi nemen is
voor veel mensen een te dure
oplossing."
Toch moet het te denken geven,
meent De Beer. „Ik heb daar,
weliswaar nog gekscherend be
doeld, onze chauffeurs ook voor
gewaarschuwd. Jullie moeten
uitkijken dat je jezelf niet over
bodig maakt, heb ik gezegd."
In wezen is &at ook de diepere
achtergrond van het conflict tus
sen werkgevers en werknemers.
Het openbaar vervoer moet
steeds meer concurreren met an
dere vormen van vervoer (eigen
auto, taxi, belbus, particulier
groepsvervoer en sinds kort ook
nog met het Amerikaanse busbe
drijf Vancom) en dat kan alleen
door zich meer te schikken naar
de wensen van de klant en een
betere service te bieden.
„Dat betekent heel concreet
meer bussen in de spits en min
der bussen in de daluren. We
spelen daar nog te weinig op in.
Nu rijden we in de spits nog te
vaak met overvolle bussen en in
de daluren met lege bussen of
hooguit anderhalve man en een
paardenkop erin. Waar we naar
toe moeten is vervoer op maat,"
zegt De Beer.
De consequentie daarvan is dat
chauffeurs dan ook meer 's och
tends en 's avonds zullen moeten
opdraven en midden op de dag
thuis moeten gaan zitten, de zo
genoemde 'gebroken diensten'.
„Ik geef grif toe dat dat een
verslechtering van de arbeids
omstandigheden inhoudt, maar
er is geen andere keus, hoe tra
gisch het ook voor onze chauf
feurs is. Als we willen overleven,
zullen we daar toch naar toe
moeten," zegt De Beer.
„Tot je dienst," zegt districtsbe
stuurder J. Couwenberg van de
Vervoersbond FNV, „maar dan
wel op een fatsoenlijke manier
en niet eenzijdig ten koste van
de arbeidsvoorwaarden van de
chauffeurs."
Couwenberg bestrijdt dat de
chauffeurs niet open zouden
staan voor veranderingen. „Ster
ker nog, wij hebben daar jaren
geleden al voorstellen over op
tafel gelegd. Chauffeurs zijn per
slot van rekening de eersten die
het merken als ze met een lege
bus rondrijden of in de spits
mensen moeten laten staan om
dat ze vol zitten."
Chauffeurs zijn volgens Cou
wenberg ook best bereid gebro
ken diensten te draaien. „Dat
doen ze trouwens al volop. Ver
geet niet dat er de afgelopen
jaren al heel wat geflexibiliseerd
is. Het zijn geen leuke diensten,
maar daar stond tegenover dat
er een flinke inkomenstoeslag
voor werd gegeven. Nu willen de
werkgevers het aantal gebroken
diensten opvoeren, maar tegelij
kertijd de toeslag afromen. Ja,
dan ben je bij ons aan hét ver
keerde adres."
Het 'vervoer-op-maat-verhaal' is
volgens Couwenberg hetzelfde
liedje. Daarbij gaat het onder
meer om het vervangen van gro
te bussen door taxi- en belbusjes
tijdens daluren en op onrenda
bele lijnen.
„Daar willen de chauffeurs best
voor ingezet worden, maar niet
op de voorwaarden van de werk
gevers. Die willen op dat werk
de taxi-cao van toepassing ver
klaren en die is een stuk minder
dan de cao voor het streekver
voer. Dat betekent een regel
rechte achteruitgang in inko
men, dus voor ons volstrekt on
aanvaardbaar."
De praktijk dreigt echter de
theorie te achterhalen. In ver
schillende plaatsen rijden al
taxi- en belbussen, die lijndien
sten van busmaatschappijen
overnemen. Soms gebeurt dat op
contractbasis, soms neemt de
busmaatschappij een taxibedrijf
over en maakt daar een eigen bv
van, die dan niet onder de cao
voor het streekvervoer valt.
Nog een stap verder gaat de
aanbesteding van openbaar ver
voer. Dan kunnen ook andere
bedrijven dan de gevestigde bus
maatschappijen meedingen naar
de verzorging van het openbaar
vervoer in een bepaalde regio.
De eerste nieuwkomer die in dit
gat op de markt is gedoken is de
Amerikaanse busmaatschappij
Vancom van de Nederlandse
emigrant Terry VanderAa. Van
com onderhoudt in Groningen de
stadsbusdienst en gaat in Lim
burg ook lijndiensten verzorgen.
Couwenberg zegt nog geen oor
deel over Vancom en VanderAa
te kunnen geven. „Maar één ding
weet ik al wel: dat hij twintig tot
dertig procent goedkoper is
komt vooral doordat hij veel
minder overheadkosten heeft
dan Nederlandse busmaatschap
pijen. Dat is ook het grote ver
schil met taxibedrijven, waar
onze busmaatschappijen zich te
genwoordig zo graag aan spiege
len. Ik ken een taxibedrijf met
140 auto's op de weg, waar de
overhead beperkt is tot één cen
tralist en één boekhouder. Als de
busmaatschappijen daar eens
naar zouden kijken, in plaats
van alleen maar naar de arbeids
voorwaarden van de chauffeurs,
was dit conflict misschien niet
eens nodig geweest."
Dat er veel gaat veranderen is
zeker, beaamt Couwenberg. „De
tijd dat een buschauffeur vastig
heid had is voorbij."
Volop klandizie voor
treintaxi bij het Bredase s
tion. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GW
VERVOLG VAN VOORPAGINA
„Dit kun je niet maken. Je slt
een akkoord, de consequent»!
daarvan is dat je niet staakt.]
Wees dan zo flink om toe t
geven dat je fout zit," zei dis|
trictsbestuurder J. CouwenberBl
van de Vervoersbond FNV.
De staking had nauwelijks
merkbare invloed op het i
baar leven en het verkeer op d
weg.
Dankzij de tijdige aankondiging
door de vakbond hadden de re-f
guliere klanten van de stads-
^streekbussen andere vormen van
vervoer kunnen vinden om 1
bestemming te bereiken,
straat was het nauwelijks merk-|
baar drukker.
In de steden waren in de och-l
tendspits wel meer voetgangers|
en fietsers dan normaal
weg. Taxi's stonden geen tel stil
zonder dat van een gekkenhuis!
kon worden gesproken. Ook trei-f
nen zaten voller dan normaal.
Scholen en bedrijven en kanto-J
ren telden wel wat meer 1:
mers en thuisblijvers, maar be-J
duidend minder dan verwacht.
Van onze verslaggever
Peter Schouten
Breda - Het is even na vijven
in de vroege winterse duis
ternis als de eerste blauw
geüniformeerde BBA-chauf-
feurs gewapend met de geld
en kaartjestassen het terrein
van de remise aan de Slin
gerweg in Breda oplopen.
Ze gaan naar de kantine. Niet
naar de garage, waar de bussen
achter de grote schuifdeuren
blijven en de lichten gedoofd.
De tassen blijven gesloten.
De eerste dag van de tweedaag
se staking van stads- en streek
buschauffeurs begint in alle
vroegte. Het rooster meldt in de
kolom 'Garage uit' dat de eerste
bus om 05.19 uur moet vertrek
ken. Maar de vroege dienst nes
telt zich met koffie en shag in
de kantine. In afwachting van
een langzaam voortkruipende
actie-tweedaagse.
Steeds meer chauffeurs melden
zich bij de kaderleden die de
stakingslijsten invullen. Ze zijn
vrolijk gestemd. Het is een op
gewekte staking. Vastberaden,
dat wel, maar geen spoor van
grimmigheid.
„Ha ouwe busseman, goeie mor
gen!" roept de ene collega tegen
de andere. Voor de zekerheid
wordt de met een vlag van de
Vervoersbond FNV getooide re-
misepoort nog even gesloten ge
houden. Maar alras blijkt dat er
niet één chauffeur is die erover
peinst werkwillig te vertrekken.
Dat is zeer naar de zin van de
stakingsleiders, districtsbe
stuurders en kaderleden, die
rond half zes besluiten om de
poort wijd open te zetten.
„Daar ben ik blij om," zegt
kaderlid Marius Pruysen. „Zo
gemakkelijk hebben we het nog
nooit gehad." Pruysen neemt de
leiding en de coördinatie in de
Bredase remise over wanneer de
districtsbestuurders van de Ver
voersbond FNV naar Roosen
daal en Bergen op Zoom ver-
FNV-vertegenwoordiger J. Couwenberg (rechts) brengt de stakende chauffeurs op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
trekken.
„Daar zitten vooral CNV'ers,"
legt Pruysen uit. „We proberen
te voorkomen dat die als sta
kingsbrekers gaan fungeren. De
CNV-bond heeft een echt poen-
contract gesloten met de werk
gevers. Maar het gaat ons niet
om poen. Wij willen alleen maar
flexibilisering van de werktij
den."
Om zes uur klinkt via de radio
het ANP-bulletin hard door de
kantine. Geen woord over de
acties. Het volk mort. Even
maar, want enkele minuten la
ter klimt Marius Pruysen op een
stoel. „Mannen! Goed nieuws!
Bergen op Zoom, Roosendaal en
Sint-Maartensdijk liggen hele
maal plat. Iedereen is solidair."
De vijftig op dat moment aan
wezige chauffeurs begroeten de
boodschap met instemmend ge
juich.
„We zijn echt niet plan," zegt
Pruysen militant, „om over
twee dagen met de staart tussen
de benen weer gewoon aan het
werk te gaan."
Maar hoe zit het dan met de
klandizie? Er staan daar buiten
op het Stationsplein en bij de
haltes gedupeerde openbaar
vervoergebruikers die er ook
niks aan kunnen doen. „Vraag
dat maar eens aan de stadsbus
jongens," suggereert Pruysen.
Tussen een klaverjasje door zijn
de chauffeurs van de stadsbus
best bereid om te vertellen over
hun ervaringen met de consu
ment. „We hebben gisteren
pamfletten uitgedeeld," zegt
een van hen. „Er is veel begrip.
Sommige passagiers staken
zelfs hun duim op en wensten
ons veel succes."
De ochtend gaat traag over in j
de dag. Enkele chauffeurs wil
len weten hoe het zit met de I
touringcar-bedrijven die regel
matig op sommige lijnen wor
den ingezet. „We hanteren het
wederkerigheidsbeginsel," zegt
Pruysen geduldig. „Maar we be
grijpen nartuurlijk best dat er
kleine baasjes zijn met drie ot
vier bussen waar het maar
moeilijk staken is."
En de CNV'ers, hoe zit het daar
mee? „Er gebeuren rare din
gen," zegt Pruysen. „De meeste
CNV'ers hebben hun bus in de
garage laten staan omdat ze j
solidair zijn of omdat ze de zin
van uitrijden niet inzien. In fei
te zijn dat wilde stakers, want
hun bond heeft een contract
gesloten met de werkgevers."
Even na de middag bereikt het
gerucht de remisekantine als
zouden de CNV-stakers in Ber
gen op Zoom en Roosendaal
alsnog mogen rekenen op een
uitkering uit de stakingskassen
van hun eigen bond. „Dit is wel
een heel merkwaardige ontwik
keling," vinden ze in Breda.
Pruysen: „Temeer daar de Ver
voersbond CNV van de werkge
vers de garantie eiste dat er in
de komende periode geen beter
resultaat mag worden afgeslo
ten met de Vervoersbond van de
FNV. Kunnen jullie het nog vol-
gen?"
In de namiddag is de stemming
in Breda nog opperbest. Kort
voor de 120 stakers zich in cafe
de Posthoorn terugtrekken voor
een ledenvergadering, zingen ze
allemaal uit volle borst voor de
microfoon van Omroep Brabant j
hun stakingslied: 'Wij zijn de
stakers van de FNV. Alle colle
ga's doen daar aan mee. VSN
moet met de billen bloot. An- j
ders zitten de chauffeurs zonder
brood.'
Het is een vrolijke staking, ook
al begint een enkeling tegen het
verstrijken van de middag 'e
twijfelen. „Waarom hebben we
nog niets van de werkgevers
gehoord?"
-He
Den Haag (anp) -
ge voor Bloedtra
dat mannen die
pen jaar een prostitu
ben bezocht, geen
meer geven bij
bank.
een
De kans dat zij besmet
hiv, het virus dat aids
zaakt, vindt het college
Deze nieuwe richtlijn
het ministerie van Volk
heid voor commentaar.
Act
Van onze verslaggevers
Maarssen/Oosterhou
hebben kaderleden
gisteravond warm
lijken onvermijdelij
vijfde ronde van het
oplevert.
De cao voor de metaalni
geldt voor 310.000 wer
en is daarmee de grootst
Nederland. Onder de m<
verheid vallen 30.000 t
De Industriebond FNV
teren zelfs een satellie
ding gehuurd om ond«
laar Saskia van Hoek in
genheid te stellen op elf
tegelijk uiteen te zet
moeizaam de onderhan
tot nu toe verlopen.
Maarssen sprak Van Ho
toe in Sittard, Eindhov
terhout, Arnhem, Leei
Groningen, Almelo,
Rotterdam en Goes.
De bonden vragen in de
nijverheid een loonsv
van 2,25 procent, het pe
waarmee de prijzen stijf
der willen ze sterk de
leggen op meer werk. I
gevers, verenigd in d
bieden een half procei
verhoging en stellen ve
reeks verslechteringen
beidsvóorwaarden vo
ziekte zou de uitkering
twee of zes weken naai
cent moeten worden
Verder zouden de vut-
gen omlaag moeten er
ouderen lager beloond
worden.
Bij de kaderleden blee
het aantasten van t
rechten slecht te vallen
Den Haag - De twe<
Verbond (AOV) en de 1
nieuwe partij meedoen
De AOV bezet vijf zetel;
In februari zullen de b
ondertekenen die moet
renpartij. Eerdere pogi
vanwege ernstige menir
De twee ouderenpartij
Kamer. Elke dinsdag
Kamerwerk. „Die same
dat we de klokken nr
renpartijen is niet nor
Unie 55+.
Hij is ervan overtuigd
de nieuwe politieke par
in de Tweede Kamer.
straat rollebollende or
royement van ex-AOV-
OP HET MOMENT d
Europees Commissie
wat toen nog de Eu
twaalf lidstaten maal
samenwerkten en na
door een sessie wa
bijeenkomst moesten
Het is niet louter de
opmars van de Euro
siasme over verder
thema. De plannen
duidelijk. Het grote
vorderingen en de n
druk over iets wat zi<
Delors heeft handig
gaf de commissie
diplomaat in zijn
hij de harten van
democraat te
parlement.
In de aanloop naar
van verzet tegen c
tekenen. Populisten
op onbestemde c
apparaat en de'
werden als somber
verlies van eigen
hierdoor gevoed.
De nationale parlem
tegen verdere int
Brussel te moeten
gevoelens en eig
Europese gevoel,
dun akkoord, het
een minimum.
In die situatie is
moet worden
Delors de doemder
soort cynisch realisi
Delors die
Parlement.
Delors liet in zijn
pog steeds voor c.
!S reëel om daarbij
de huidige winterse
i rela
i de
ijvere
h
de
en i
geve
so
r
c
n
integ
ïten a
eigen
Hi
be
n<
i aange
gisteren
af
ons
a
VRIJDAG 20 JANUARI 1995