'Toeristisch paradijs' in Den Bosch Goedkoop vliegen naar de sneeuw Vroege gidsen' in strijd om zomertoerist 2 Marx en Lennon op postzegels Abchazië op de knip (1) Reisorganisaties voelen hete adem van Britse collega's in de nek DE STEM SURPLUS E3 DE BUITENDIJK 't Is een ramp Camping, Caravan en Motorhomebeurs voor tiende maal in Brabanthallen Geen maaltijd Groot-Brittannië Vroegboekers Onzalig RUBRIEK Medische onenigheid over osteoporose AG 20 JANUARI 1995 VRIJDAG 20 JANUARI 1995 Door Mariëtte Mulkens sommige bezitters van onder gelopen kelders niet om voor het oog van de camera vrese lijk dramatisch te doen. Bovendien was de hele toe stand grotendeels het gevolg van het negeren van allerlei natuurverschijnselen. Wie langs een rivier woont weet toch dat het waterpeil wel eens wil dalen of stijgen. Daarom gingen mensen vroe ger ook op of achter een dijk wonen. Zeker bij een zo in smalle vaargeulen ingeklemde rivier als de Maas wil het waterpeil wel eens enorm stij gen. Het meest typerend vond ik in dat verband de beelden van een ondergelopen school. De camera liet ons mooie plaatjes zien van de modderige puin hoop in een lokaal waar zeker anderhalve meter water had gestaan. Erg, erg. Vervolgens zwenkte die camera naar het raam, waar ons een fraai uit zicht werd getoond op de gro te boosdoener. Ik viel zo on geveer van mijn stoel toen ik op ongeveer vijfentwintig me ter afstand de inmiddels weer geslonken river zag. De school stond gewoon midden in de uiterwaarden. Later be greep ik dat sommige ge meenten in het Limburgse complete woonwijken vlak langs de oevers hebben laten bouwen. Dat was voor mij meteen aan leiding om die hele ramp niet meer serieus te nemen. Ik kreeg later de indruk dat zelfs de initiatiefnemers van een hulpactie voor de waters noodslachtoffers er niet echt in geloofden. Waarom zouden ze hun actie anders de naam hebben gegeven "t Is een ramp'? -et de hand op de knip door te ook probeert, de kosten stijgen d de pan uit, niet alleen door het cadeautjes, de jaarabonnementen ingen. Nou ja, u weet het wel. ken een paar recepten voor de wil leven, maar toch soms wat -240 gram) n kaas "aak aden. Zet een grote pan met water de kool los. Laat het hart aan één hart vijf minuten koken in de pan en. Hak het hart vervolgens fijn. ater en laat deze half gaar worden Laat de rookworst wellen in heet af. Hak de worst in kleine stukjes, eieren los en voeg de rest van de akte kool, worst, olie, kaas en de aak met nootmuskaat (2 mestpun- oer het geheel goed om. n de kool met ieder drie eetlepels \vee kleinere bladeren kunnen half legd, zodat ook zij tesamen tot een naakt. De overgebleven, buitenste linnenkant van een hoge vuurvaste :haal wordt een halve liter kokend et bouillonblokje is opgelost. In dit ïtjes gerangschikt en de laurierbla- ruim een uur in de voorverwarmde er wat aardappelpuree bij worden Door Marcel Linssen Vouwwagens, stacaravans, een heel toeristisch paradijs, tenten en campers. In de Bos sche Brabanthallen wordt vanaf vandaag vier dagen lang de Camping, Caravan en jlotorhomebeurs gehouden. De tiende in successie. Een beurs waar een groot en veel soortig assortiment aan kam- peerbenodigdheden te zien is. De zes hallen van het Brabant hallen-complex zijn de komende dagen tot de nok toe gevuld met allerlei kampeerspullen, groot en klein. En net als tijdens de grote Caravan-beurs in de Rai zijn natuurlijk ook in Den Bosch de nodige nieuwtjes te bekijken. „De beurs is niet groter dan andere jaren," verduidelijkt Bart Regeer van het Buro Evenemen ten Organisatie uit Breda. „Wel gevarieerder. Naast de caravans, campers en tenten hebben we nu ook een informatief toeristisch gedeelte. Daar hangt een heel gezellige sfeer. Net als tijdens de Vakantiebeurs in Utrecht, maar dan kleiner en toegespitst op het kamperen. Er staan dit jaar zo'n zestig standhouders - veelal ei genaren van campings, verkeers bureaus en toeristische organisaties - uit België, Enge land, Portugal, Spanje, Italië en Frankrijk. Als je daar een keer gaat kijken, krijg je toch een beter overzicht van wat er op dit gebied te vinden is." Buiten worden de bezoekers al geconfronteerd met de twintig meter lange Travel Supreme op legger, die gebouwd is door de firma Termeer uit Vught. Een motorhome, dat echt alles aan boord heeft, tot en met een bad. Een eyecatcher en een voor proefje op wat binnen te wach ten staat. Niet minder dan 140 standhou ders staan daar klaar om de bezoeker te voorzien van allerlei informatie over de door hen te koop aangeboden campers, cara vans en stacaravans en tenten. De grootste hal van het complex, De Brabanthal, staat helemaal vol met toercaravans en kam peerauto's terwijl de Kempenhal en de Meierijhal bezet zijn door de belangrijkste merken kam- peertenten. Twee andere hallen herbergen het toeristische pavil joen. Nieuw voor Den Bosch is het stacaravandorp en de presenta tie van nagenoeg de hele selectie vouwwagens die in Nederland te koop is. Op dat gebied is op het allerlaat ste moment nog een primeur aan de beurs toegevoegd, het aller nieuwste model vouwwagen die via de firma Holtkamper op de Nederlandse markt komt, de Co- manche. Verder in Den Bosch de intro ductie van een nieuwe serie ca ravans op de Nederlandse markt, Vimara caravans uit Portugal, en van de VW Valantine, een kampeerauto ontstaan door een samenwerkingsverband tussen VW en het Engelse Holdsworth. Nederlands importeur van deze camper is Bernard Venneman Kampeerauto's uit Boekei, die enkele maanden geleden voor het eerst deze auto liet zien tijdens de Caravan-Rai in Am sterdam. In de tien jaar dat de Camping, Caravan en Motorhomebeurs te gast is in Den Bosch is het evenement jaarlijks gegroeid. „Gezien het stijgende aantal be zoekers in Düsseldorf en Am sterdam denken we dat er ook in Den Bosch weer meer bezoekers zullen komen," stelt Bart Regeer. De verwachting is dat dit jaar binnen vier dagen circa 37.000 mensen deze beurs in de Bra banthallen zullen bezoeken. Camping, Caravan en Motorho mebeurs. Den Bosch, Brabanthallen. Vrijdag 20 januari, 10.00-22.00 uur; zaterdag 21, zondag 22 en maan dag 23 januari, 10.00-18.00 uur. Door Kees den Exter 's Morgens om acht uur nog ontbijten in het hotel aan de voet van de Oostenrijkse ski piste en 's middags om drie uur thuis aan de biefstuk met brood. Als de Nederlandse Spoorwegen er écht voor zou den gaan, dan had de bief stuk al een half uur eerder de pan in gekund. En hadden we de auto op Schiphol gepar keerd zelfs een uur eerder. Een vlugge vliegmogelijkheid schept Transavia sinds het begin van dit winterseizoen. Op zater dag pendelt de vliegtuigmaat schappij tussen Schiphol en Sal zburg. Op minder dan een uur autorijden van een keur van Oostenrijkse ski-dorpen. Transavia verkoopt de reis via tour-operators, als onderdeel van een compleet arrangement, maar ook als gewoon 'retourtje- sneeuw' waarbij de vakantiegan ger het vanaf de luchthaven van Salzburg helemaal zelf uitzoekt. In dat laatste geval kost de reis 395 gulden. Transavia noemt het een scherpe prijs, die bereikt is «a een opmerkelijke kunstgreep. Aan boord wordt namelijk geen maaltijd verstrekt. De reiziger krijgt naast een kopje koffie een soort snoeppakketje met een candy-bar, een stukje ontbijt koek, een blokje kaas en een pakje sap. Die pakketjes zijn in een wip uitgedeeld. Daarom kan worden volstaan met drie man cabine-personeel, terwijl Transavia in vergelijkbare toe stellen standaard vier man/ vrouw in de cabine heeft staan, zelfs op een vluchtje van veertig minuten naar Londen. Transavia enqueteert alle Salz- burg-gangers om antwoord te krijgen op de vraag of Nederland rijp is voor een systeem dat in Amerika al sinds jaar en dag is ingeburgerd; culinaire toeters en bellen achterwege laten en met een scherpe prijs op de markt komen. Aan boord wordt geen maaltijd verstrekt. De reiziger krijgt naast een kopje koffie een soort snoeppakketje met een candy-bar, een stukje ontbijtkoek, een blokje kaas en een pakje sap. foto transavia airlines Transavia-woordvoerder Toon Moeskops: „Vliegen wordt nog steeds beschouwd als een luxe bezigheid. Er wordt nog vaak geredeneerd in termen van een champagne-ontbijt op weg naar de zon. Toch denken we dat er een markt is van reizigers die vooral letten op de prijs en effi ciency als zij een vliegreis boe ken en voor wie de maaltijd er minder toe doet. Heel zwart-wit kun je dat allemaal niet zeggen. Ergens ligt een grens. Maar moet je maaltijden verstrekken als de vlucht vier uur duurt? Of drie uur?" De charter- en lijnmaatschappij wil, afhankelijk van de ervarin gen met 'Salzburg' het nu expe rimentele concept, gaan toepas sen op meerdere bestemmingen. Moeskops: „Maar dit soort ver anderingen kun je in Nederland absoluut niet van de ene op de andere dag doorvoeren. Dat gaat heel geleidelijk. Tot nu toe heb ben we nog geen negatieve gelui den gehoord. Klanten voelen zich vooral aangesproken door de prijs en de efficiency. Op weg naar de sneeuw vlieg je natuur lijk wel over een hoop ellende heen." Rob Jongmans is adjunct-direc teur van Reisbureau Beins in Oosterhout. Uit het dagelijkse contact met klanten aan de balie concludeert Jongmans dat er ze ker een markt is voor vliegen naar de sneeuw: „Zo'n initiatief past precies in de trend van de tussendoor-vakantie. Steeds meer mensen gaan vaker, maai korter, op vakantie. Er zijn men sen die vrijdagmorgen het vlieg tuig pakken, vrijdagmiddag, de hele zaterdag en ook zondag morgen nog skiën en zondag middag weer naar huis vliegen om vervolgens maandag weer naar de baas te gaan." Jongmans ziet het initiatief van Transavia om de maaltijdvoor ziening te beperken, niet op voorhand sneuvelen: „Ik denk dat dat wel aanslaat, zeker als zo'n ontwikkeling ook de prijs drukt. Ik verbaas me er tenmin ste altijd over dat je een maaltijd krijgt op een vlucht naar Lon den. Anderzijds heeft deze nieu we aanpak ook zijn beperkingen. Op de verdere bestemmingen zul je een maaltijd moeten blijven verstrekken." De heer Jongmans verwacht niet dat vliegen naar de sneeuw uit eindelijk een heel grote vlucht zal nemen: „Elk vervoermiddel heeft zo zijn eigen kenmerken en voordelen. In een auto kun je heel veel spullen meenemen en ben je ook ter plaatse mobiel. Bovendien is het relatief goed koop, zeker als je met vier men sen in één auto zit. Anderen zullen onvoorwaardelijk voor trein of pendelbus blijven kie zen. Vliegen heeft echter zeker een toekomst." Met een retourprijs van 395 gul den verliest Transavia onherroe pelijk de prijzenslag met de au to, zeker als daarin naast de chauffeur drie of zelfs meer pas sagiers zitten. De Transavia- prijs is echter tamelijk concurre rend met bus of trein. Een nor maal retourtje met de pendelbus naar Salzburg kost in het hoog seizoen 209 en in het Iaagseizoen 159 gulden. Vrijwel iedereen echter zal kiezen voor het com fort van de royal-class-bus en dat betekent op beide bedragen een toeslag van 58 gulden. Transavia komt nóg dichter in de buurt van de trein. Een re tourtje met de Alpenexpress naar Salzburg kost in het hoog seizoen 316 gulden en in het Iaagseizoen 247 gulden. Wie in de trein wil slapen, betaalt daar bovenop, afhankelijk van het .comfort van het bed waarvoor gekozen wordt, nog eens 50 of 90 gulden toeslag. Een gewone da gretour per trein kost 279 gul den. De eerlijkheid' gebiedt te zeggen dat wie een Transavia-ticket koopt met 395 gulden nog niet klaar is. Want het vervoer van en naar Schiphol dient nog be taald, alsmede het vervoer van de luchthaven van Salzburg naar het ski-dorp. Die luchtha ven ligt lekker centraal, maar naar bekende ski-oorden als Zeil am See of St. Johann is het toch altijd nog gauw een uurtje in de taxi. Los van de prijs is bij elke vervoersmogelijkheid nog wel een kanttekening te maken. De één ziet de busreis als het begin van de vakantie: chips, schnaps, videootje en halverwege wegzin ken in een diepe slaap die pas eindigt voor de deur van het hotel. Voor de ander is het een marteling, waarmee niet een dag gewonnen wordt maar een nacht verloren raakt. Zoals de autorit voor de geroutineerde kilometer vreter een peuleschil en voor de zondagsrijder een helletocht. Maar 's morgens ontbijten in Oostenrijk en in het vroeg van de middag thuis weer een biefstuk je, da 's toch wel heel lekker. Wie er in de zomer van 1996 zeker van wil zijn dat hij nog terecht kan op de vakantie bestemming van zijn voor keur, moet er vroeg bij zijn. Diverse reisorganisaties gaan hun volgende zomergidsen al dit najaar uitbrengen. Veel vroeger dan tot nu toe ge bruikelijk is. foor Johan van Grinsven De ene zomervakantie nog maar nauwelijks achter de rug en dan al de volgende boeken. Die kant gaat het dit jaar op als het aan enkele reisorganisaties ligt. Zij 'villen hun zomerbrochures voortaan veel vroeger uitbren gen dan in december of januari, zoals tot nu toe gebruikelijk is. De Jong Intra Vakanties pakt net het driest aan: er moet eind augustus of begin september al een zomervakantiegids bij de reisbureaus liggen. Ook de Eve- nements Reizen Groep komt voortaan eerder met een gids voor de Europese zonbestem- ®ingen. De meeste misbedrijven kijken echter de kat nog even uit de boom. De achtergrond voor deze zet is niet te vinden in een betere ser-, vice aan vakantiegangers. De re den voor de vervroeging van de g'dsen ligt in het buitenland en dan vooral in Groot-Brittannië. Daar komen de vakantiegidsen veel vroeger in de reisbureaus, vanaf eind augustus al. deel wat Britse toeristen hebben dun vakantie al geboekt voordat 'n Nederland de nieuwe zomer- gidsen bij de drukker liggen. De Britse reisorganisaties kunnen 0 m het najaar al zien welke ^stemmingen dat jaar in trek 'jn. Vervolgens gaan zij als een razende extra accommodaties inkopen op die populaire be stemmingen. En daar zit 'm de kneep voor de Nederlandse reis branche. De Nederlandse reisondernemin gen worden dan door hun bui tenlandse zakenpartners regel matig voor het blok gezet. Er zijn verschillende scenario's, maar allemaal nadelig. Het eerste: zij krijgen niet de beschikking over het aantal ac commodaties dat ze eerder over eengekomen zijn. Het tweede: ze moeten zich garant stellen voor een bepaalde afname van appar tementen of hotelkamers. Daar mee verschuift het zogenaamde 'bezettingsrisico' (verkoopt de reisorganisatie wel zoveel reizen naar dat hotel) van de accommo datie-eigenaar naar de reisorga nisatie. Een derde nadelig scenario: Ne derlandse reisorganisaties kun nen de contractueel overeenge komen bedden wel krijgen, maar dan moeten ze vooruit betalen. En die voorfinanciering kan zwaar in de miljoenen guldens lopen. Om al deze redenen komt de Evenements Reizen Groep - waartoe ook D-Tours behoort - volgens directeur J. Hoekstra met een vroege gids voor de Europese bestemmingen. Het zal dan gaan om de landen waar de concurrentie met buitenlandse reisorganisaties het sterkst voel baar is, zoals Spanje, Portugal en Griekenland. Hoekstra krijgt in ieder geval navolging van De Jong Intra Vakanties. Die reisorganisatie komt al eind augustus, begin september met een speciale vroegboekgids, aldus directeur H. de Jong. De reisorganisaties voelen zich in hun voornemen gesterkt door het huidige 'vroegboekgedrag' van de Nederlandse vakantie ganger. Begin december had De Jong bijvoorbeeld al 6.000 boe kingen voor de komende zomer vakantie binnen en Evenements Reizen 6 procent van het totale aantal boekingen van heel 1994, zo'n 10.000 vroege boekingen. 'Vroegboekers' zijn mensen die al weten wanneer ze waar naar toe willen en het risico niet wil len lopen dat de accommodatie is' volgeboekt. De gedachte is: als steeds meer mensen bereid zijn om vroeg te boeken, waarom dat dan niet 'officieel' maken door te komen met gidsen. De grootste reisorganisatie van Nederland, Holland Internatio nal, kijkt de kat nog uit de boom. Directeur F. van Steenis: „Wij bestuderen nog of het zin vol is; er zitten voor- en nadelen 1 aan. Je pakt natuurlijk de eerste stroom boekers, maar van de andere kant kennen al je concur renten je prijzen als je vroeg met je gidsen komt. En ze kunnen daar vervolgens onder gaan zit ten." Arke, de tweede grootste reisor ganisatie van Nederland, komt volgend jaar 'waarschijnlijk niet' met vroege gidsen. Mevrouw B. Fransen, lid van de Raad van Bestuur: „Wij denken niet dat ons marktaandeel er groter door wordt. Vroeger moeten inkopen en eerder met de luchtvaart maatschappijen onderhandelen, betekent dat je niet de scherpste prijzen kunt krijgen. Maar als het aanslaat, kunnen wij natuur lijk niet achterblijven." Datzelfde zegt ook directeur-ei genaar J. ter Haar van Oad. „Op zich ben ik er wel voorstander van. Maar zolang één of twee Enkele reisorganisaties brengen hun zomergidsen 1996 al dit najaar uit. Binnen de reisbureaus wordt dat een 'onzalige gedachte' genoemd. foto marc bolsius reisorganisaties vroeg komen, zet het geen zoden aan de dijk. Ik denk dat de Nederlandse tra ditie van boeken - vanaf begin januari - niet gemakkelijk door broken kan worden. Wat ik me wel voor kan stellen, is dat er een meer periodiek aanbod komt. Bijvoorbeeld tussentijds produkten op de markt brengen om meer flexibel in te kunnen spelen op een grotere of andere vraag dan verwacht." Vrij Uit ziet helemaal niets in vroege reisgidsen. „Wij zitten niet in het soort accommodaties waar de grote Britse reisorgani saties ook zitten, goedkoop, grootschalig. Dus wij voelen die druk uit Engeland niet zo," al dus algemeen directeur mevrouw A. van de Geest-Vogelaar. „Wat gebeurt er als een paar reisorga nisaties vroeg met hun gidsen komen? Dan gaat de consument die gidsen halen en wacht ver volgens tot de andere uit zijn en hij vergelijkingsmateriaal heeft. Dus wat voor zin heeft het dan?" Hoekstra van de Evenements Reizen Groep stelt dat zijn be drijf de meeste accommodaties exclusief aanbiedt op de Neder landse markt, waardoor prijs vergelijkingen niet opgaan. Een ander voordeel zou volgens hem zijn dat de komst van vroege gidsen betekent dat reisbureau medewerkers meer aandacht kunnen geven aan de klant, om dat november een slappe maand is in de reisbureaus. Directeur S. Diender van Toer koop, de coöperatieve vereniging waarbij 162 onafhankelijke reis bureaus zijn aangesloten, vindt vroege reisbrochures een onzali ge gedachte. „Dit is een initiatief uit de koker van inkopers; het is niet in het belang van de klan ten. Stel je voor: dan heb je dit najaar nog de zomergidsen 1995 op het schap liggen, plus de wintergidsen èn de zomergidsen 1996. Wat een verwarring. Ik denk dat het een experiment is' dat geen lang leven beschoren Als dokters het niet met elkaar eens zijn, dan noemt men dat geen ruzie, dat heet een medische controverse. Daarbij plegen dokters elkaar met veel beleefd venijn de oren te wassen totdat men het min of meer met elkaar eens is. De laatste jaren laten de Nederlandse huisartsen bij deze debatten steeds duidelij ker hun stem horen. Neem osteoporose.-Steeds meer zie kenhuizen hebben apparatuur aangeschaft om de verbrozing van de botten te meten, steeds meer vrouwen krijgen na de menopauze een dage lijkse portie oestrogeen voor geschreven om osteoporose tegen te gaan. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) vinden dat onzin. Anders dan veel mensen den ken zijn onze botten bij het bereiken van de volwassen heid niet af. Ze worden voort durend opgebouwd en afge broken, waarbij elk jaar vijf procent van het skelet wordt vervangen door nieuw. Zo rond het vijfendertigste jaar wordt de grootste botmassa bereikt en is het skelet op zijn sterkst. Daarna gaat het gelei delijk bergaf. Daar merken de meeste men sen nooit wat van. Maar bij sommige mensen - vooral bij magere blanke vrouwen - dreigt de botmassa zo dras tisch af te nemen dat de bot ten al te gemakkelijk breken. Osteoporose heet die toe stand. Beenarmoede. Bij het minste ongeval kunnen pols of enkel al breken. Berucht zijn de fracturen van wervelli chamen en heupbot. Het aantal heupfracturen be gint de laatste jaren epidemi sche vormen aan te nemen. In 1975 braken 7000 mensen hun heup, in 1985 waren dat er 8500 en men verwacht een verdubbeling daarvan in het jaar 2000. Zo'n breuk is een levensge vaarlijk letsel. Uit recent on derzoek is gebleken dat dertig procent van de mensen na een jaar niet meer in leven is en een kwart voor altijd tot de rolstoel is veroordeeld. Een deel van die stijging is te wij ten aan de langere levens duur. We worden steeds ouder, steeds meer mensen worden ouder, maar ons ske let kan die weelde steeds min der dragen. Dat osteoporose vaker bij vrouwen voorkomt dan bij mannen komt omdat zij het waarlijk sterke geslacht - nu eenmaal langer leven, maar ook omdat na de menopauze (die steeds langer duurt) de beschermende wer king van het vrouwelijke ge slachtshormoon oestrogeen wegvalt. Vrouwen verliezen de eerste vijf jaar na de meno pauze elk jaar 2 procent van hun botmassa en daarna zo'n 1 procent per jaar, in totaal gemiddeld zo'n 30 procent. Voor vrouwen die in hun jeugd een sterk skelet hebben opgebouwd, is dat geen pro bleem. Wel voor vrouwen die al niet zo'n zware botten heb ben, die krijgen osteoporose en lopen extra risico op breuk. Eén op de vier vrou wen krijgt na het 65e jaar een wervelfractuur, en liefst de helft van alle vrouwen boven de 85 breekt de heup. Wat daaraan te doen? In 1991 kwam de Gezondheidsraad tot de conclusie dat extra ge slachtshormonen na de meno pauze het effectiefste middel zijn om osteoporose bij vrou wen tegen te gaan. Verder zou lichaamsbeweging en kal- krijke voeding op iedere leef tijd aan te bevelen zijn. Niet iedere vrouw zou die extra hormonen moeten krij gen. Alleen als bij een botme- ting rond de menopauze zou blijken dat er te weinig bot massa aanwezig is, dan pas zou een hormoontherapie zin hebben. Dus bij een op de vier vrouwen. Hoewel de toenmalige staats secretaris dit advies niet op volgde, werd het standpunt van de Gezondheidsraad door vele specialisten overgeno men. Diverse ziekenhuizen schaften een apparaat aan om O LU Door Jan Paalman de botdichtheid te meten, me nopauze-klinieken schoten als paddestoelen uit de grond, steeds meer vrouwen gingen over tot het slikken van een dagelijkse dosis oestrogeen (aangevuld met wat progeste ron). Inmiddels heeft een landelijke ziektekostenverzekeraar, Ge- ové, het meten van de bot dichtheid in de strijd gewor pen om de gunst van de ver zekerden. De huisarts hoeft alleen maar een door Geové aan zijn verzekerden gestuurd aanvraagformulier in te vullen om een patiënt voor deze me ting te verwijzen. Eind vorig jaar stuurden de Landelijke Huisartsen Vere niging en het Nederlands Huisartsen Genootschap een brief naar al hun leden met de boodschap dat ze absoluut niets in deze aanpak zagen. Hun bezwaar is in één zin samen te vatten: „Van de in stallatie van deze apparatuur gaat de suggestie uit dat er op dit gebied ook nieuwe thera peutische mogelijkheden zijn." Welnu, die zijn er niet. Wat is het geval? Men is het er al een jaar of vijfentwintig over eens dat elk preventiepro gramma aan een aantal basis regels moet voldoen. Het moet om een belangrijk ge zondheidsprobleem gaan. De diagnose moet eenvoudig te stellen zijn en bovendien moet voor die ziekte of kwaal een effectieve en veilige be handeling bestaan. Aan de eerste voorwaarde is voldaan: osteoporose is een belangrijk gezondheidspro bleem. Maar met voorwaarde twee, de diagnose, ligt het al wat moeilijker. Zo'n meting van de botdichtheid rond de menopauze is een momentop name. Nu komen heupfractu ren vooral op hoog bejaarde leeftijd voor en is het niet duidelijk of de vrouwen die rond hun vijftigste te weinig bot hebben, ook de vrouwen zijn die zo'n dertig jaar later een gebroken heup oplopen. Bovendien is de meting van het bot juist bij de heup, de meest bedreigde plek, tame lijk onbetrouwbaar. Dan de hormonen. Die hel pen inderdaad het snelle bot- verlies na de menopauze te voorkomen, maar als men het gebruik ervan staakt treedt het botverlies binnen enkele jaren alsnog op. Daarom zou men het levenslang, ofwel tientallen jaren, moeten slik ken en het is de vraag of die vrouwen een blijvende men struatie tot op zeer hoge leef tijd voor lief zouden nemen. Maar het belangrijkste is nog dat men niet zeker weet of dat langdurige gebruik scha delijk is. Dat is een controver se binnen een controverse. Er zijn aanwijzingen, maar geen zekerheid, dat het slikken van oestrogenen de kans op borst kanker wellicht met 20 pro cent verhoogt. Dat zou neer komen op 1000 extra gevallen per jaar. Zolang harde bewij zen over werking en veilig heid ontbreken, zo menen de huisartsenorganisaties, dienen oestrogenen niet voorgeschre ven te worden ter voorko ming van osteoporose. Tja, wat nu? Het kan nu ge beuren dat je van de specialist zus te horen krijgt en van zijn huisarts zo. Het wordt dus de hoogste tijd dat alle betrok ken artsen weer eens hun ge leerde koppen bij elkaar ste ken om aan deze verwarring een eind te maken. Dat is ook patiëntenzorg. De overleden grootheden Groucho Marx en John Lennon staan samen op een recent uitgekomen postzegel...in Abcha zië. Ze moeten dienen als wrange spotbeelden van Karl Marx en Vladimir Iljitsj Lenin en deze beide gevallen Sovjethelden belachelijk maken. De Amerikaanse komiek deze bijzondere zegel beschik- Groucho Marx (1895-1977) en de haar voor verzamelaars, via de Britse muzikant en ex-Beatle Jo- Abchazische PTT of per postor- hn Lennon (1940-1980) prijken der. op een postzegel van 500 roebel, Zelfs in Abchazië moeten ze dus wat gezien de inflatie in dat deel gehoord hebben van de fameuze van Europa nauwelijks voldoen- uitspraak van Groucho Marx, de de is voor een dikke sigaar, laat leukste van de Marx Brothers: staan voor een vredige nacht in 'Ik wil tot geen enkele organisa- het plaatselijke Hilton hotel. tie behoren die mij als lid zou Tienduizend stuks zijn er van accepteren'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25