een felrode Twingo of grasgroene Corsa
'Forever young' in
Een droom die eventjes waar is
AR KT
SHARP
RMIS
-SHOW
W
VREiV
Vakantie in andermans tweede huis in Toscane, Italië
PARTIJ-INRUIL
VHS VIDEO'S
MS, WASMACHINES,
■MMODELLEN
COMBI DRIE-IN-EEN-OVEN
3YLAAN 130
- 01650-44943
van 11.00
tot 17.00 uur.
DIVERSE MERKEN
Merkentrouw
'Als een speer'
Steeds leuker
BOSCH
NG
Ouderen willen een kleintje
VRIJDAG 20 JANUARI 1995 DEEL E
Magnetron, hetelucht, grill
en draaispit, tiptoetsbedie-
ning, inh. 37 Itr. Koken, bak
ken, braden enz. enz.
van 1499.-
nu EÜÜ2
i, Antwerpen,
volgen.
FUN WITH A LASER GUN
DZ Sas van Gent
ax 01158-52233
Als mieren krioelen ze door het verkeer. De
kleine autootjes a la Twingo of Corsa. Wie
oplet, ziet dat er veel grijze of kalende
hoofden achter het stuur zitten. In de recla
me wordt niet gezegd: 'Oma, we hebben een
leuk autootje voor u'. Neen, ze worden als
jong en dynamisch aan
geprezen. En toch worden ze aan veel
ouderen verkocht. Een derde van alle
Twingo-rijders is ouder dan 45 jaar. „Ze
kopen als het ware een stukje tweede
jeugd," zegt Peter van Kuilenburg van
Volvo.
Door Rien van der Steen
Met luidruchtige campagnes mikken ze op publiek
dat jong is en nog van alles wil. Hun produkten krij
gen namen als Swing, Joy of Twingo. De compacte
autootjes zijn uitgevoerd in grasgroen, felgeel, pim
pelpaars of angstaanjagend rood. En allemaal richten
ze zich onmiskenbaar op de jeugd. Maar dat pakt
vaak anders uit. Ouderen, die geen grote auto (meer)
nodig hebben, schaffen zich eep kleintje aan. En wil
den ze vroeger een grijze Golf, een donkergetinte Fiat
of een degelijke Kadett, tegenwoordig kiezen ze
steeds meer voor een innemend gekleurde Opel Corsa
of een paarse Renault Twingo. Ouderen willen een
kleintje. En dat mag best opvallen ook.
De verklaring is duidelijk volgens Pim de Ruig van
Volvo Car Corporation in Helmond. „Het past in de
trend van deze tijd. Oudere mensen hebben veel meer
dan vroeger dat forever young-gevoél.
Tien jaar geleden kon je je niet voorstellen dat oude
ren in spijkerbroeken zouden lopen. Dat is nu heel ge
woon. De auto is een volgende-drempel die genomen
is. Veel ouderen voelen zich jong en willen dat laten
zien. Hoe doen ze dat? Door hun koopgedrag, bijvoor
beeld bij de aanschaf van een auto."
Oudere mensen die aan een kleine auto toe zijn, ko
men meestal uit een minder opvallend autootje. Ze re
den in bijvoorbeeld een Renault 4 of 5. Toen ze aan
een nieuwe auto toe waren, dwong hun merkentrouw
hen naar 'him eigen' Renault-dealer, waar een Clio te
duur bleek. En zetten ze dus hun zinnen op een frivo
le Twingo.
Hetzelfde geldt voor Opel, dat een enorme merken-*
trouw onder zijn clientèle kent. De vroegere Corsa
was een onopvallend vierwielertje, maar het werd
zonder pardon ingeruild voor het spetterende nieuwe
model. En met de nieuwe VW Polo, die er veel jonger
en attractiever uitziet, zal het niet anders gaan.
Een wat ander verhaal beleefde Mazda, dat begin
1991 een totaal 'andere' 121 introduceerde. „Oudere
mensen vielen op het model, omdat het door zijn bol
le dakje zoveel hoofdruimte bood bij het in- en uit
stappen'," zegt Patricia Egelie van Mazda. „Voor ons
was dat ook een verrassing. Toen we met het autootje
kwamen, waren we ervan overtuigd dat het een yup-
penkarretje zou worden. Dat is absoluut niet gebeurd.
We denken wel dat we de weg geplaveid hebben voor
de Twingo, die later verscheen. Onze verkopen zakten
in ten faveure van de Renault. Mensen schrokken van
onze vormgeving, maar bleken er toen de Twingo
kwam wel aan toe."
Bij Opel weten ze dat de gemiddelde leeftijd van de
Corsa-rijder op 40 jaar ligt. De Corsa verkoopt als een
speer: in 1994 zijn er in totaal 16.634 'weggezet'. In
Nederland dan, want in West-Europa gaat het om
450.000 stuks. Dat zijn er 100.000 meer dan in 1993.
Pim de Ruig van Volvo: „Die nieuwe Corsa was een
goede zet van Opel. Opel is van oudsher een merk
dat aanslaat bij een wat vergrijsde clientèle. Dit
kleine autootje slaat nu bij jong en oud aan."
In schrille tegenstelling daarmee staan de verko
pen van Mazda's 'bolhoedje'. Er zijn er vorig jaar
maar een goeie 1.400 van verkocht. De positie van
de 121 heeft ook te maken met het kleine segment
waarin deze vierdeurs auto verkeert. Want de
meeste kleine auto's hebben twee, hooguit drie
deuren. En de vaderlandse kopers vinden dat
blijkbaar voldoende.
De Twingo is de best verkochte Renault in Neder
land. Er werden er in 1994 in totaal meer dan ne
genduizend van verkocht. Niet minder dan zestig
procent van de kopers bestaat uit vrouwen. Maar
ze weten bij Renault nog veel meer over hun klan
ten. Slechts 10,6 procent van de Twingo-rijders is
tussen 18 en 25 jaar oud, dat is de groep van 'je
bent jong en je wilt wat...' Liefst eenderde (32 pro
cent) van alle Twingo-rijders is ouder dan 45 jaar.
Renault heeft met de Twingo duidelijk in de roos
geschoten, al is het voor de fabrikant ook verras
send dat zoveel mensen van gevorderde leeftijd er
in plaatsnemen.
De vrolijkste Renault was bij de eerste editie vorig
jaar nogal karig uitgerust. Dat is veranderd.
Renault noemt een facelift normaliter Phase Deux.
Voor de Twingo is een wat klinkender naam ver
zonnen: Nouvelle Collection. Centrale vergrende
ling met afstandsbediening kan nu, evenals een
rechter buitenspiegel die van binnenuit te bedie
nen is. Zelfs abs is mogelijk en een half-automaat:
wel schakelen, niet koppelen. Opties die er nog aan
komen: leren bekleding en een airbag. En nog meer
kleuren.
Peter van Kuilenburg, manager styling bij Nedcar
in Helmond, vindt het wat merkwaardig dat ze bij
Renault verrast zijn over het publiek dat de Twin
go koopt. „Iedereen ziet toch dat het een trend is
dat oudere mensen dingen kopen die ook bij jonge
ren passen. Maar er is nog een andere reden. Auto
fabrikanten halen steeds meer geintjes uit met hun
kleinste modellen. Ze zoeken naar grappige, soms
olijk uitziende vormen. Die kleine auto's zijn toe
vallig ook de goedkoopste en veel ouderen willen
of kunnen niet zoveel geld uitgeven voor een auto.
Dus komen ze automatisch bij deze modellen te
recht. Het is hun maat. Veel oudere mensen kopen
die auto's meer ondanks dan dankzij hun verschij
ningsvorm." Een bijkomend voórdeel van de klei
ne auto voor ouderen is dat die vaak een rechte ho
ge zit hebben.
Dat klein en oud al langer samen gaan, blijkt ook
uit de verkoopcijfers van andere, minder trendy,
autootjes, zoals de Nissan Micra, de (oude) VW Po
lo en de Toyota Starlet. Van de kopers van deze
modellen is 38, resp. 34 en 31 procent ouder dan 60
jaar.
Kleine auto's worden dus steeds leuker. Autofabri
kanten besteden er steeds meer aandacht aan om
dat de markt van de kleine auto met de dag inte
ressanter wordt. Ze worden comfortabeler, veiliger
en aantrekkelijker van lijn. Vergelijk de nieuwe
Polo met het oude model, bezie de geraffineerde
vormen van de Peugeot 106. En in de huidige prij
zenslag die in de autowereld woedt, is er voor nog
geen vijfentwintig mille ook voor mensen die hun
voertuig niet meer dagelijks nodig hebben en er
meestal hooguit met tweeën in zitten best een auto
te koop die boven de categorie grijze muis uit
springt.
Wie oplet, ziet veel grijze of kalende hoofden
achter het stuur zitten van kleine autootjes a la
Twingo.
FOTO MARC BOLSIUS
Door Lout Donders
Voor de meesten blijft de droom
een eigen huis in de Provence
Toscane altijd onbereikbaar.
Maar een paar weken per jaar kan
fe ene villa temidden van die uit
gestrekte wijngaard van jezelf lij-
ten. Ook al moet er fors voor in de
buidel getast worden.
Zijn er eigenlijk mensen die zo'n
«i nooit hebben? Vooral direct na
teugkomst uit de lavendelpaarse
ivence of het olijfboomzilveren
:ane maar één ding in het hoofd:
eigen huisje in zo'n paradijs. En
jv°oral zelf verbouwen. Juist, met ei-
handen iets tot stand brengen.
Ijbuis zingt het plan weken door 't
Joofd. De stress van het werk en een
)eetje slecht Hollands wefer werken
'Heen maar als stimulans,
aaar na verloop van tijd landen velen
!jeer met twee benen op de grond.
Door een partner die wat nuchterder
a Door de grenzen van de financiële
uaagkracht. Of door de verhalen van
■Mensen die het wèl gedaan hebben en
""el amusant trouwens - breed ver-
ellen over de Franse loodgieter die
"fit komt opdagen terwijl het water
"aar binnen gutst of over de Italiaan
autoriteiten, die het een goedwil-
®de immigrant alleen maar moeilijk
Pen te willen maken. Het plan van
Tweede Huis' verdwijnt weer
wat verstopte hersencellen, om
aar te sluimeren tot de volgende va-
'antie. Ach, zonder dromen is het le-
en lang niet zo leuk.
jtedré Cuendet liep jaren geleden ook
Mat zulke gedachten rond. Eén drem-
te had hij niet: geld. Hij deed in het
rOot in hondenbrokken en verkocht
P een bepaald moment zijn onderne-
Geld genoeg dus. In het gehucht
WAS
AUTOMAAT
Programmakiezer met 8 posities, 800 en
1000 toeren, vrije temperatuurkeuze, 5
verschillende toerentallen,
onbalans-herkenning, waterstandautomaal,
ECO-energiespaarprogramma.
Wasautomaat met het Aqua-
bespaarsysteem.
van 1699.-
incl. 3 mnd.
garantie
si. De variatie is groot. Van reusachtige
villa's tot appartementen in een klein
of groot complex en alles wat daar tus
senin zit. Vianci bijvoorbeeld, een
prachtige achttiende-eeuwse villa, op
een heuvel, omgeven door wijngaarden
en olijfboomgaarden, sober ingericht,
3.458 gulden per week in het hoogsei
zoen (juli/augustus). De prijs is even
slikken, maar als je het door elf deelt -
want zoveel bedden telt de Villa - valt
het weer mee. En wie buiten het hoog
seizoen kan, betaalt tussen de 2.500 en
2.700 gulden. Of Adina, een gerestau
reerde boerderij met gigantische ven
sters die een blik geven op alleen maar
puur natuur, in een nederzetting waar
bij zelfs het woord gehucht nog over
dréven is. Met vijf bedden en alle voor
zieningen: tussen 1.100 en 1.700 gulden
per week. Gemiddeld ligt de huurprijs
van de Cuendet-huizen op 1.500 gul
den per week.
Wie de dikke catalogus van Cuendet
wil hebben, moet daarvoor betalen.
André Cuendet: „Vakantiecatalogi
zijn een enorme verspilling van pa
pier. Alle prijzen in de toeristische
sector zouden met tien procent om
laag kunnen als er niet zo ontzettend
veel papier verbruikt zou worden."
Zelf lost hij het charmant op. Cuendet
plant elk jaar evenveel bomen als zijn
catalogi verslinden. Hij houdt het wel
exclusief, want die bomen plant hij op
zijn eigen landgoed van veertig hecta
re, dat hij vanuit zijn riante woonka
mer in alle rust kan overzien. In de
wetenschap dat beneden in de cata
comben van zijn huis de telefoonlij
nen roodgloeiend staan.
Cuendet wordt in Nederland vertegen
woordigd door Reisadviesbureau Ha-
geman, Leidsestraat 39, 1017 NV Am
sterdam, telefoon: 020-6267520, fax:
020-6242452.
NU v.a.
voor betaald en willen daar best wat
van terugzien. Verhuren dus. Maar dan
komt dat gezeur van mensen die uit
een ver land bellen, afwachten of ze
werkelijk komen, afwachten of ze wel
betalen, dat is ook geen vrolijk voor
uitzicht. Dat gezeur, daar houdt Cuen
det zich mee bezig, althans zijn perso
neel.
Het gaat Cuendet natuurlijk om geld
verdienen. Tbch is hij op een bijzonde
re manier met zijn werk bezig. Als een
huizenbezitter zich bij hem meldt,
wordt zo'n huis van boven tot onder
gecontroleerd. „Vijftig procent van on
ze klanten komt terug, omdat zij mer
ken dat kwaliteit ons credo is."
Op basis van een boek vol criteria (lig
ging, bereikbaarheid, wel of geen
zwembad, aantal bedden, inrichting)
worden de huizen volgens een punten
systeem ingedeeld in vier categorieën.
Van één (de hoogste) tot en met vier. Bij
elk huis hoort een Dossier Casa waarin
uitgebreide informatie te vinden is
over alles waar een mens maar behoef
te aan kan hebben. Van babysitter tot
dichtstbijzijnde autodealers.
De bewoners beoordelen hun huizen
achteraf ook zelf. „De meeste klachten
krijgen we van Duitsers, de minste van
Engelsen, die zijn altijd tevreden,"
zegt Cuendet. „Klachten zijn goed, op
die manier vertelt de markt ons wat
wij moeten doen."
Ze luisteren naar fraaie namen, de hui
zen die te huur worden aangeboden:
Paolo of Debora, Margherita of Cipres-
II Cerretto, één van de mooiste plekjes
van Toscane - tussen Pisa en Sienna -
kocht hij een enorme boerderij. In het
begin woonde hij met zijn vrouw nog
op de bovenverdieping terwijl beneden
de varkens rondscharrelden. Maar
waar destijds de varkens werden ge
mest, staan nu computers, faxen en te
lefoons. Cuendet verhuurt huizen aan
toeristen. Hij heeft 1.500 huizen in
Toscane, Umbrië, Calabrië en Apulië
in zijn programma. En hij bouwt volop
aan een bestand in de Provence en de
Portugese Costa Verde.
De huizen van Cuendet zijn niet van
hemzelf, maar van mensen die een
tweede huis hebben en die dat, om de
kosten wat draaglijker te maken, van
tijd tot tijd willen verhuren.
André Cuendet is een aristocraat zoals
die alleen maar in Italiaanse films lij
ken te ..bestaan. En dat terwijl hij niet
eens Italiaan is, maar Zwitser. Eind ja
ren zestig vestigde hij zich in zijn Tos-
caanse boerderij. Eerst hield hij zich
bezig met die dingen waar velen van
dromen: z'n boerderij restaureren, zijn
eigen druiven oogsten, zijn eigen wijn
maken, zelf graan zaaien, zijn eigen
meel malen. En zijn vrouw, ja inder
daad, die schilderde. En intussen ge
nieten van Toscane in al zijn vormen en
kleuren. Romantiek in zijn meest ele
mentaire vorm.
Maar het bloed van de voormalig za
kenman kroop waar het niet gaan kon.
Hij zag dat om hem heen steeds meer
boeren hun boerderijen verlieten om in
de stad te gaan werken.
Rond 1970, zo vertelt hij, stonden in
Toscane 30.000 boerderijen leeg. Cuen
det rook geld. Hij kocht boerderijen,
restaureerde ze en verkocht ze vervol
gens weer. Met winst natuurlijk. De
bomen bleken, zelfs in het paradijs
Toscane, niet tot in de hemel te groeien.
De prijzen werden als gevolg van poli
tieke crises en stormachtige inflatie zo
hoog dat het spelletje van Cuendet niet
meer rendabel was. Van verkoop stapte
hij over op verhuur.
Het is zo simpel. Die mensen die in de
toeristische gebieden van Italië een
tweede huis hebben, hebben daar veel
Te huur in Toscane: oude boerde
rijen, kastelen en woonhuizen, om
geven door cypressen, olijfboom
gaarden, akkers en wijngaarden.
morgens gebracht, meestal