een felrode Twingo of grasgroene Corsa 'Forever young' in Een droom die eventjes waar is AR KT SHARP RMIS -SHOW W VREiV Vakantie in andermans tweede huis in Toscane, Italië PARTIJ-INRUIL VHS VIDEO'S MS, WASMACHINES, ■MMODELLEN COMBI DRIE-IN-EEN-OVEN 3YLAAN 130 - 01650-44943 van 11.00 tot 17.00 uur. DIVERSE MERKEN Merkentrouw 'Als een speer' Steeds leuker BOSCH NG Ouderen willen een kleintje VRIJDAG 20 JANUARI 1995 DEEL E Magnetron, hetelucht, grill en draaispit, tiptoetsbedie- ning, inh. 37 Itr. Koken, bak ken, braden enz. enz. van 1499.- nu EÜÜ2 i, Antwerpen, volgen. FUN WITH A LASER GUN DZ Sas van Gent ax 01158-52233 Als mieren krioelen ze door het verkeer. De kleine autootjes a la Twingo of Corsa. Wie oplet, ziet dat er veel grijze of kalende hoofden achter het stuur zitten. In de recla me wordt niet gezegd: 'Oma, we hebben een leuk autootje voor u'. Neen, ze worden als jong en dynamisch aan geprezen. En toch worden ze aan veel ouderen verkocht. Een derde van alle Twingo-rijders is ouder dan 45 jaar. „Ze kopen als het ware een stukje tweede jeugd," zegt Peter van Kuilenburg van Volvo. Door Rien van der Steen Met luidruchtige campagnes mikken ze op publiek dat jong is en nog van alles wil. Hun produkten krij gen namen als Swing, Joy of Twingo. De compacte autootjes zijn uitgevoerd in grasgroen, felgeel, pim pelpaars of angstaanjagend rood. En allemaal richten ze zich onmiskenbaar op de jeugd. Maar dat pakt vaak anders uit. Ouderen, die geen grote auto (meer) nodig hebben, schaffen zich eep kleintje aan. En wil den ze vroeger een grijze Golf, een donkergetinte Fiat of een degelijke Kadett, tegenwoordig kiezen ze steeds meer voor een innemend gekleurde Opel Corsa of een paarse Renault Twingo. Ouderen willen een kleintje. En dat mag best opvallen ook. De verklaring is duidelijk volgens Pim de Ruig van Volvo Car Corporation in Helmond. „Het past in de trend van deze tijd. Oudere mensen hebben veel meer dan vroeger dat forever young-gevoél. Tien jaar geleden kon je je niet voorstellen dat oude ren in spijkerbroeken zouden lopen. Dat is nu heel ge woon. De auto is een volgende-drempel die genomen is. Veel ouderen voelen zich jong en willen dat laten zien. Hoe doen ze dat? Door hun koopgedrag, bijvoor beeld bij de aanschaf van een auto." Oudere mensen die aan een kleine auto toe zijn, ko men meestal uit een minder opvallend autootje. Ze re den in bijvoorbeeld een Renault 4 of 5. Toen ze aan een nieuwe auto toe waren, dwong hun merkentrouw hen naar 'him eigen' Renault-dealer, waar een Clio te duur bleek. En zetten ze dus hun zinnen op een frivo le Twingo. Hetzelfde geldt voor Opel, dat een enorme merken-* trouw onder zijn clientèle kent. De vroegere Corsa was een onopvallend vierwielertje, maar het werd zonder pardon ingeruild voor het spetterende nieuwe model. En met de nieuwe VW Polo, die er veel jonger en attractiever uitziet, zal het niet anders gaan. Een wat ander verhaal beleefde Mazda, dat begin 1991 een totaal 'andere' 121 introduceerde. „Oudere mensen vielen op het model, omdat het door zijn bol le dakje zoveel hoofdruimte bood bij het in- en uit stappen'," zegt Patricia Egelie van Mazda. „Voor ons was dat ook een verrassing. Toen we met het autootje kwamen, waren we ervan overtuigd dat het een yup- penkarretje zou worden. Dat is absoluut niet gebeurd. We denken wel dat we de weg geplaveid hebben voor de Twingo, die later verscheen. Onze verkopen zakten in ten faveure van de Renault. Mensen schrokken van onze vormgeving, maar bleken er toen de Twingo kwam wel aan toe." Bij Opel weten ze dat de gemiddelde leeftijd van de Corsa-rijder op 40 jaar ligt. De Corsa verkoopt als een speer: in 1994 zijn er in totaal 16.634 'weggezet'. In Nederland dan, want in West-Europa gaat het om 450.000 stuks. Dat zijn er 100.000 meer dan in 1993. Pim de Ruig van Volvo: „Die nieuwe Corsa was een goede zet van Opel. Opel is van oudsher een merk dat aanslaat bij een wat vergrijsde clientèle. Dit kleine autootje slaat nu bij jong en oud aan." In schrille tegenstelling daarmee staan de verko pen van Mazda's 'bolhoedje'. Er zijn er vorig jaar maar een goeie 1.400 van verkocht. De positie van de 121 heeft ook te maken met het kleine segment waarin deze vierdeurs auto verkeert. Want de meeste kleine auto's hebben twee, hooguit drie deuren. En de vaderlandse kopers vinden dat blijkbaar voldoende. De Twingo is de best verkochte Renault in Neder land. Er werden er in 1994 in totaal meer dan ne genduizend van verkocht. Niet minder dan zestig procent van de kopers bestaat uit vrouwen. Maar ze weten bij Renault nog veel meer over hun klan ten. Slechts 10,6 procent van de Twingo-rijders is tussen 18 en 25 jaar oud, dat is de groep van 'je bent jong en je wilt wat...' Liefst eenderde (32 pro cent) van alle Twingo-rijders is ouder dan 45 jaar. Renault heeft met de Twingo duidelijk in de roos geschoten, al is het voor de fabrikant ook verras send dat zoveel mensen van gevorderde leeftijd er in plaatsnemen. De vrolijkste Renault was bij de eerste editie vorig jaar nogal karig uitgerust. Dat is veranderd. Renault noemt een facelift normaliter Phase Deux. Voor de Twingo is een wat klinkender naam ver zonnen: Nouvelle Collection. Centrale vergrende ling met afstandsbediening kan nu, evenals een rechter buitenspiegel die van binnenuit te bedie nen is. Zelfs abs is mogelijk en een half-automaat: wel schakelen, niet koppelen. Opties die er nog aan komen: leren bekleding en een airbag. En nog meer kleuren. Peter van Kuilenburg, manager styling bij Nedcar in Helmond, vindt het wat merkwaardig dat ze bij Renault verrast zijn over het publiek dat de Twin go koopt. „Iedereen ziet toch dat het een trend is dat oudere mensen dingen kopen die ook bij jonge ren passen. Maar er is nog een andere reden. Auto fabrikanten halen steeds meer geintjes uit met hun kleinste modellen. Ze zoeken naar grappige, soms olijk uitziende vormen. Die kleine auto's zijn toe vallig ook de goedkoopste en veel ouderen willen of kunnen niet zoveel geld uitgeven voor een auto. Dus komen ze automatisch bij deze modellen te recht. Het is hun maat. Veel oudere mensen kopen die auto's meer ondanks dan dankzij hun verschij ningsvorm." Een bijkomend voórdeel van de klei ne auto voor ouderen is dat die vaak een rechte ho ge zit hebben. Dat klein en oud al langer samen gaan, blijkt ook uit de verkoopcijfers van andere, minder trendy, autootjes, zoals de Nissan Micra, de (oude) VW Po lo en de Toyota Starlet. Van de kopers van deze modellen is 38, resp. 34 en 31 procent ouder dan 60 jaar. Kleine auto's worden dus steeds leuker. Autofabri kanten besteden er steeds meer aandacht aan om dat de markt van de kleine auto met de dag inte ressanter wordt. Ze worden comfortabeler, veiliger en aantrekkelijker van lijn. Vergelijk de nieuwe Polo met het oude model, bezie de geraffineerde vormen van de Peugeot 106. En in de huidige prij zenslag die in de autowereld woedt, is er voor nog geen vijfentwintig mille ook voor mensen die hun voertuig niet meer dagelijks nodig hebben en er meestal hooguit met tweeën in zitten best een auto te koop die boven de categorie grijze muis uit springt. Wie oplet, ziet veel grijze of kalende hoofden achter het stuur zitten van kleine autootjes a la Twingo. FOTO MARC BOLSIUS Door Lout Donders Voor de meesten blijft de droom een eigen huis in de Provence Toscane altijd onbereikbaar. Maar een paar weken per jaar kan fe ene villa temidden van die uit gestrekte wijngaard van jezelf lij- ten. Ook al moet er fors voor in de buidel getast worden. Zijn er eigenlijk mensen die zo'n «i nooit hebben? Vooral direct na teugkomst uit de lavendelpaarse ivence of het olijfboomzilveren :ane maar één ding in het hoofd: eigen huisje in zo'n paradijs. En jv°oral zelf verbouwen. Juist, met ei- handen iets tot stand brengen. Ijbuis zingt het plan weken door 't Joofd. De stress van het werk en een )eetje slecht Hollands wefer werken 'Heen maar als stimulans, aaar na verloop van tijd landen velen !jeer met twee benen op de grond. Door een partner die wat nuchterder a Door de grenzen van de financiële uaagkracht. Of door de verhalen van ■Mensen die het wèl gedaan hebben en ""el amusant trouwens - breed ver- ellen over de Franse loodgieter die "fit komt opdagen terwijl het water "aar binnen gutst of over de Italiaan autoriteiten, die het een goedwil- ®de immigrant alleen maar moeilijk Pen te willen maken. Het plan van Tweede Huis' verdwijnt weer wat verstopte hersencellen, om aar te sluimeren tot de volgende va- 'antie. Ach, zonder dromen is het le- en lang niet zo leuk. jtedré Cuendet liep jaren geleden ook Mat zulke gedachten rond. Eén drem- te had hij niet: geld. Hij deed in het rOot in hondenbrokken en verkocht P een bepaald moment zijn onderne- Geld genoeg dus. In het gehucht WAS AUTOMAAT Programmakiezer met 8 posities, 800 en 1000 toeren, vrije temperatuurkeuze, 5 verschillende toerentallen, onbalans-herkenning, waterstandautomaal, ECO-energiespaarprogramma. Wasautomaat met het Aqua- bespaarsysteem. van 1699.- incl. 3 mnd. garantie si. De variatie is groot. Van reusachtige villa's tot appartementen in een klein of groot complex en alles wat daar tus senin zit. Vianci bijvoorbeeld, een prachtige achttiende-eeuwse villa, op een heuvel, omgeven door wijngaarden en olijfboomgaarden, sober ingericht, 3.458 gulden per week in het hoogsei zoen (juli/augustus). De prijs is even slikken, maar als je het door elf deelt - want zoveel bedden telt de Villa - valt het weer mee. En wie buiten het hoog seizoen kan, betaalt tussen de 2.500 en 2.700 gulden. Of Adina, een gerestau reerde boerderij met gigantische ven sters die een blik geven op alleen maar puur natuur, in een nederzetting waar bij zelfs het woord gehucht nog over dréven is. Met vijf bedden en alle voor zieningen: tussen 1.100 en 1.700 gulden per week. Gemiddeld ligt de huurprijs van de Cuendet-huizen op 1.500 gul den per week. Wie de dikke catalogus van Cuendet wil hebben, moet daarvoor betalen. André Cuendet: „Vakantiecatalogi zijn een enorme verspilling van pa pier. Alle prijzen in de toeristische sector zouden met tien procent om laag kunnen als er niet zo ontzettend veel papier verbruikt zou worden." Zelf lost hij het charmant op. Cuendet plant elk jaar evenveel bomen als zijn catalogi verslinden. Hij houdt het wel exclusief, want die bomen plant hij op zijn eigen landgoed van veertig hecta re, dat hij vanuit zijn riante woonka mer in alle rust kan overzien. In de wetenschap dat beneden in de cata comben van zijn huis de telefoonlij nen roodgloeiend staan. Cuendet wordt in Nederland vertegen woordigd door Reisadviesbureau Ha- geman, Leidsestraat 39, 1017 NV Am sterdam, telefoon: 020-6267520, fax: 020-6242452. NU v.a. voor betaald en willen daar best wat van terugzien. Verhuren dus. Maar dan komt dat gezeur van mensen die uit een ver land bellen, afwachten of ze werkelijk komen, afwachten of ze wel betalen, dat is ook geen vrolijk voor uitzicht. Dat gezeur, daar houdt Cuen det zich mee bezig, althans zijn perso neel. Het gaat Cuendet natuurlijk om geld verdienen. Tbch is hij op een bijzonde re manier met zijn werk bezig. Als een huizenbezitter zich bij hem meldt, wordt zo'n huis van boven tot onder gecontroleerd. „Vijftig procent van on ze klanten komt terug, omdat zij mer ken dat kwaliteit ons credo is." Op basis van een boek vol criteria (lig ging, bereikbaarheid, wel of geen zwembad, aantal bedden, inrichting) worden de huizen volgens een punten systeem ingedeeld in vier categorieën. Van één (de hoogste) tot en met vier. Bij elk huis hoort een Dossier Casa waarin uitgebreide informatie te vinden is over alles waar een mens maar behoef te aan kan hebben. Van babysitter tot dichtstbijzijnde autodealers. De bewoners beoordelen hun huizen achteraf ook zelf. „De meeste klachten krijgen we van Duitsers, de minste van Engelsen, die zijn altijd tevreden," zegt Cuendet. „Klachten zijn goed, op die manier vertelt de markt ons wat wij moeten doen." Ze luisteren naar fraaie namen, de hui zen die te huur worden aangeboden: Paolo of Debora, Margherita of Cipres- II Cerretto, één van de mooiste plekjes van Toscane - tussen Pisa en Sienna - kocht hij een enorme boerderij. In het begin woonde hij met zijn vrouw nog op de bovenverdieping terwijl beneden de varkens rondscharrelden. Maar waar destijds de varkens werden ge mest, staan nu computers, faxen en te lefoons. Cuendet verhuurt huizen aan toeristen. Hij heeft 1.500 huizen in Toscane, Umbrië, Calabrië en Apulië in zijn programma. En hij bouwt volop aan een bestand in de Provence en de Portugese Costa Verde. De huizen van Cuendet zijn niet van hemzelf, maar van mensen die een tweede huis hebben en die dat, om de kosten wat draaglijker te maken, van tijd tot tijd willen verhuren. André Cuendet is een aristocraat zoals die alleen maar in Italiaanse films lij ken te ..bestaan. En dat terwijl hij niet eens Italiaan is, maar Zwitser. Eind ja ren zestig vestigde hij zich in zijn Tos- caanse boerderij. Eerst hield hij zich bezig met die dingen waar velen van dromen: z'n boerderij restaureren, zijn eigen druiven oogsten, zijn eigen wijn maken, zelf graan zaaien, zijn eigen meel malen. En zijn vrouw, ja inder daad, die schilderde. En intussen ge nieten van Toscane in al zijn vormen en kleuren. Romantiek in zijn meest ele mentaire vorm. Maar het bloed van de voormalig za kenman kroop waar het niet gaan kon. Hij zag dat om hem heen steeds meer boeren hun boerderijen verlieten om in de stad te gaan werken. Rond 1970, zo vertelt hij, stonden in Toscane 30.000 boerderijen leeg. Cuen det rook geld. Hij kocht boerderijen, restaureerde ze en verkocht ze vervol gens weer. Met winst natuurlijk. De bomen bleken, zelfs in het paradijs Toscane, niet tot in de hemel te groeien. De prijzen werden als gevolg van poli tieke crises en stormachtige inflatie zo hoog dat het spelletje van Cuendet niet meer rendabel was. Van verkoop stapte hij over op verhuur. Het is zo simpel. Die mensen die in de toeristische gebieden van Italië een tweede huis hebben, hebben daar veel Te huur in Toscane: oude boerde rijen, kastelen en woonhuizen, om geven door cypressen, olijfboom gaarden, akkers en wijngaarden. morgens gebracht, meestal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23