'Globaal vrouwen is de positie van niet zo beroerd' de stem de Stem GROTE GIDS Prof. dr. Anke Niehof, hoogleraar Huishoudkunde, adviseert over vrouwen, volksgezondheid, cultuur en islam 'Vissers zijn veel i vrouwvriendelijker i dan boeren daar' V w VRIJDAG 20 JANUARI 1995 h NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 10.00 (TT) Nieuws uit de natuur 10.20 Sybe satelit 5 (tot 10.40) 11.00 (TT) Schooltv-Weekjournaal 11.30 Tekst tv 16.17 Nieuws voor doven en slechthorenden 16.24 (TT) Ja natuurlijk: Giant Ta rantula 17.13 (TT) Weg van de snelweg Europa. Afl. 1Portugal, Alto Alentejo 17.42 Cartoon Club met de Roze Panter, Popeye, Woody Woodpecker en Daffy Duck 18.09 Boggle, spelletje 18.35 A Different World, comedy 19.02 Prettig weekend, uitgaanstips 19.31 (TT) Weg van de snelweg Europa: Het hart van Engeland 20.00 (TT) Journaal 20.29 Déja vu, hoogtepunten uit 40 jaar tv-geschiedenis 21.22 Brandpunt, actualiteiten 21.58 NYPD Blue, politieserie 22.48 Sporen: Ik hou van jou, ver halen over de liefde 23.26 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV met 08.00 Journaal 08.28 Journaal 08.33 Boggle, spelletje 09.00 Journaal 09.05 (PP): Groen Links 09.08 Kook tv 09.29 Via Ria, discussie 10.20 Frans voor beginners: Ga va 10.48 Deutsch Direkt: Duits voor be ginners 11.17 Achtbaan, magazine 11.40 (TT) Toen was geluk heel gewoon, comedy 12.08 Lucky Lotto live, spelletje 13.00 Journaal 13.08 (TT) Oppassen!!!, comedy 13.33 (TT) Twaalf steden, dertien ongelukken, gedramatiseerd verhaal 13.58 Sonja, talkshow 14.48 Te land, ter zee en in de lucht, amusement: Op glad ijs 15.32 EK honden Arnhem 16.00 (TT) Journaal 16.07 The Teenage Hero Turtles, tekenfilm 16.31 Bassie en Adriaan en de hui lende professor, jeugdserie 16.57 Pride of Dress, documentaire: Drente 17.10 (TT) Lach mee met André, compilatie sketches 17.58 2 vandaag, actualiteiten met om 18.00 Journaal, 18.39 Sportjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit het nieuws 18.55 Natte neuzen, spelletje 19.30 (TT) Onderweg naar morgen, soap 19.58 Dat zeg ik niet, spelletje 20.29 (TT) Love Letters 21.55 TV Show, talkshow 22.57 Audrey Hepburn Remembe- SUSKE EN WISKE: DE HAMBONE ONTDEK DE VERSCHILLEN Door Jan Koesen „Ik heb twee jaar op het eilandje Madura gewoond, vlakbij Java. Het eerste jaar zat ik in een klein vissersdorp en het jaar daarop in een landbouwdorp, veertig kilo meter verderop. Er waren enorme verschillen in de huishoudens.Aldus prof. dr. Anke Niehof, hoogleraar huishoudkunde aan de Land bouwuniversiteit van Wage- ningen. „De mannen in het vissersdorp waren verantwoordelijk voor de boot, het vistuig en het vissen op zee. Hun vrouwen zorgden voor het dagelijkse reilen en zeilen en voor het draaiend houden van de economie, want de vis die aan land kwam moest verhandeld worden. Die vrouwen waren erg zelfstandig, die lieten zich niets wijsmaken, ze gingen hun eigen weg. Bij het landbouwdorp had den de mannen de economische macht, de vrouwen daar moesten gehoorzamen en hadden nauwe lijks bewegingsvrijheid. Ik vind die visserssamenleving oneindig veel boeiender dan die boerenge meenschap. Bij de vissers trok de man in bij zijn schoonouders, bij de boeren moesten de meisjes jmee naar de ouders van de man en hadden ze weer niks te vertel len." „Tussen dat Madura en het grote Java om de hoek was ook weer een kolossaal verschil. Madura wordt het Sicilië van het Oosten genoemd en dat is niet voor niets. De mannen zijn echte .macho's en trekken meteen het mes als hun eer wordt aangetast. Dat wordt van hen verwacht, anders zijn ze slappelingen. Java is volstrekt het tegendeel. In de Javaanse samenleving zijn ge weld en mannelijkheid geen po sitieve waarden. Andere zaken zijn daar veel belangrijker. Be waren van het evenwicht, fijnge voelig zijn, geen ruzie maken, niet schreeuwen tegen elkaar. Java, een pontje ver weg van Madura." Prof. dr. Anke Niehof doceert sociologie van het huishouden bij de Vakgroep Huishoudstu- dies aan de Landbouwuniversi teit van Wageningen. Het is de enige leerstoel in dit genre. Waarom Wageningen? „Dat is niet zo vreemd als het lijkt, want huishoudens vormen de laatste schakel in de voedselketen, die begint met agrarische produktie. Het gezin is de kleinste eenheid. Na de jaren zestig werden huis houdens gekoppeld aan boeren bedrijven. En toen die bedrijven moderner werden, werd ook al les daaromheen moderner. Dat verklaart de opkomst van home economicszoals huishoudstu- dies in Engelstalige landen wor den genoemd." Bizarre finale Anke Niehof werd in Indonesië uit Drentse ouders geboren en studeerde in Leiden culturele antropologie, met als bijvak In- donesië-kunde, en later in Gro ningen niet-westerse demogra fie. Ze adviseerde het ministerie van Buitenlandse Zaken (Ont wikkelingssamenwerking) over zaken als cultuur en ontwikke ling, vrouwen en ontwikkeling, de islam en het wereldbevol kingsvraagstuk. Ze bekeek na mens het ministerie zaken als gezinsplanning en volksgezond heid en was afgelopen zomer voorzitter van het Nederlandse Platform Cairo '94, waar proble men rond de wereldbevolking op de agenda stonden. Cairo kreeg een bizarre finale omdat het Va- ticaan en de fundamentalistische islam, normaliter eikaars vijand, toen een monsterverbond sloten uit angst voor massale abortus en anti-conceptie. „De kerk en die fundamentalis ten hebben de zaak uit het ver band gerukt. Met enorme pro blemen als tienerzwangerschap pen en aids onder jongeren mag je niet als een struisvogel je kop in het zand steken. In geen enke le versie van het slotdocument heeft overigens gestaan dat abortus moest worden bevor derd. Abortus is altijd een laat ste uitweg, het is geen manier van gezinsplanning, het is geen methode van geboorteregeling. Maar onder bepaalde omstan digheden is er geen andere uit weg dan abortus. En als je dat aanvaardt, dan moet je ook voor behoorlijke voorzieningen zor gen, dat de vrouwen daar niet aan doodgaan. De kerk en de islam interpreteerden deze ali nea ten onrechte als het onder uithalen van het gezin en het bevorderen van allerlei relaties en seksuele losbandigheid. In het document is alleen maar gesteld dat jongeren toegang moeten hebben tot voorbehoedsmidde len, meer niet." Het huishouden als universitaire opdracht. „Het huishouden was iets dat als vanzelfsprekend werd aangenomen. Dat was een basisgegeven, iets waar je elke dag inzit zoals een vis in water zit. Daar worden geen vragen over gesteld. En dat vanzelfspre kende heeft van het huishouden een soort van zwarte doos ge maakt. Alles wat daarbinnen ge beurt is niet interessant, behalve als het mis gaat. Nu de gezins schulden toenemen, wordt te genwoordig wel gekeken hoe de interne relaties zijn, dan moet de zwarte doos open. Dingen die bij ons vanzelfsprekend zijn, zijn dat in andere culturen niet en omgekeerd. Je kunt niet zeggen dat de gezinsverbanden elders beter of slechter zijn, hooguit dat ze anders zijn. Ik spreek geen oordeel uit, want dan zou ik op de stoel van een dominee of ethicus gaan zitten. Ontgroening „In het huishouden is een en ander veranderd. De vrucht baarheid van de gezinnen is ge daald - dat verschijnsel noemen wij ontgroening - en tegelijk worden de mensen ouder, ver grijzing dus. Dit proces heeft zich in Europa al enige tijd inge zet, maar in Latijns-Amerika en in grote delen van Zuid-Oost- Aziëis nu precies hetzelfde aan de hand." 'Want Oost is Oost en West is West', dichtte Kipling. Dat was waar ten tijde van koningin Vic toria. Maar nu: „een groot deel van mijn werkend leven heb ik 'Bij het landbouwdorp haj den de mannen de econoisj sche macht, de vrouwen dam moesten gehoorzamen en haj. den nauwelijks bewegingsm heid'. FOTO ARCHIEF DE ST(i 'Het westerse beeld is simpel: een boer is een man en zijn vrouw helpt mee. Dan krijgt de vrouw vanzelf een achterstand'. foto archief de stem 'Het hebben van veel kinderen is in Indonesië steeds minder aanvaardbaar geworden.' foto archief de stem Prof. dr. Anke Niehof van de Landbouwuniversiteit van Wa geningen geeft Buitenlandse Zaken onder meer advies over het wereldbevolkingsvraagstuk en de islam, foto de Gelderlander sche meisjes hoofddoeken dra gen op school. Prof. Niehof haalt de schouders op. „Ook zo'n pro bleem, denk ik dan. Als ze dit hoofddoekjes willen dragen, laat ze dan. Want zodra je daar een punt van gaat maken, wordt het een symbool van identiteit, krijgt het een politieke lading. Ondanks geweeklaag van femi nistische zijde heeft de vrouw het niet eens zo beroerd op deze aardbol. „In Indonesië is de po sitie van de vrouw heel behoor lijk. De nieuwe huwelijkswet van 1974 heeft de rechten van de vrouw heel netjes geregeld. De islam is tevreden, de moderne gedachtengang is tevreden, het is een stukje wetgeving waar een moderne staat mee uit de voeten kan." 'De vrouwen zorgden voor het dagelijkse reilen en zeilen en voor het draaiend houden van de economie'. foto archief de stem in Indonesië doorgebracht. Er is sprake geweest van een ware transformatie. Het huishouden ziet er nu totaal anders uit dan dertig jaar geleden. Urbanisatie en migratie veranderen de sa menleving. De groep verandert, de leeftijdsopbouw, de structuur van het platteland ten opzichte van de stad." „Het hebben van veel kinderen is in Indonesië steeds minder aanvaardbaar geworden. Vroe ger had een kind economische waarde, het zorgde voor je oude dag. Nu wordt tegen het kind gekeken als een mond erbij die gevoed moet worden, die naar school moet gaan, waar je als ouder offers voor moet bren gen." „Ik begon in 1972 in Indonesië te werken. Twintig jaar later kwam ik in hetzelfde gebied terug. En daar had zich een verandering voltrokken. De waarde van een kind werd niet meer kwantita tief gemeten," maar kwalitatief. Begin jaren zeventig moest je veel kinderen hebben omdat die voor je zou kunnen zorgen als je oud was, en ook omdat er toen veel kinderen doodgingen. De kindersterfte was toen tweemaal zo hoog als nu. Nu is een kind ook belangrijk, maar de nadruk ligt nu meer op kinderen die gezond zijn, die een goede school hebben gehad, die kansrijk zijn." Een cultuur wordt mede door stadsarchitectuur bepaald. Voor oma, opa en tante is vaak geen plaats meer in de herberg van het gezin. „In ons land zit je met vergrijzing. Maar wij zijn in on ze eengezinswoninkjes opgeslo ten, het is heel moeilijk om in formeel je ouders, zoals vroeger, bij je in huis te nemen. Zo is onze samenleving niet meer in gericht. Maar in Afrika en Azië gaat dat anders. De oudjes wo nen op het erf bij hun kinderen. Zolang ze wat kunnen doen, doen ze wat. Kunnen ze niet meer werken, dan is dat ook goed. Dan gaan ze gewoon op het stoepje zitten, ze roken een strootje, en voor hun natje en droogje wordt gezorgd. Die maatschappij is veel flexibeler dan de onze wat betreft vergrij zing. In onze samenleving heerst sterk het beeld dat ouderdom gelijk is aan onproduktiviteit, aan marginaal functioneren, aan de kant gezet, een negatief beeld dus. En dat terwijl in de niet- westerse samenleving ouderdom nog steeds wordt geassocieerd met ervaring, levenswijsheid." Zielig „Wij in het westen hechten aan onze privacy. Om de eenheden van individu en gezin is een cirkel van privacy getrokken. Ik woonde eens bij een Indonesisch gezin. Als ik daar in de hoek een boekje zat te lezen, werd ik binnen de kortste keren aange sproken, ging de radio aan, want dan vonden ze mij zielig. Dan zag je ze denken dat zij zelf tekortschoten in gastvrijheid." „In Afrika is het huishouden ook sterk veranderd. In veel delen heerst polygamie, een man heeft meerdere vrouwen. Maar na de oorlog en vooral de laatste tien jaar vindt er veel arbeidsmigra tie van mannen plaats. Ze ver trekken van huis en haard. Wat je daar nu op het platteland ziet, zijn geen gezinnetjes meer, maar eenheden waar de vrouwen met hun kinderen op het erf een eigen keukentje en graanschuur- tje hebben, soms niet meer dan een kookpot. En de man, die is er of hij is er niet. Hij is bij de andere vrouw of hij werkt ergens ver weg, waar hij soms ook een vrouw en een huishouden heeft. Dat is een ramp voor een ambte naar die aan volkstelling moet doen en huishoudens moet tel len." Is de islam onderdrukkend voor de vrouw? Professor Niehof: „Niet per definitie. Maar de Ko ran is een enorm boek waar je afhankelijk van je standpunt een heleboel van je gading kunt vin den. In veel islamistische landen zijn er gewoontes, tradities die op zich niet van de islam zijn. Maar in de loop van de geschie denis zijn ze met elkaar verwe ven. En is de islam de legitimatie geworden, soms ook van zaken die er eigenlijk niets mee te maken hebben." „Zo heb ik op verzoek van Bui tenlandse Zaken de vrouwenbe snijdenis bestudeerd. De islam geldt daarbij als argument, maar als er iets is dat niet moet van de islam, dan is dat wel vrouwenbe snijdenis. Die rationele constate ring brengt je echter niet verder. Voor die mensen is de islam hun gehele wereld. Als ze tradities hebben die vaak veel ouder zijn dan de islam, dan toch worden alle normen en waarden onder de noemer van de islam ge bracht. Dat is hun gevoel, dat is hun realiteit." Nederland briest omdat islamiti- „In grote delen van India i entegen worden meisjes uitgehu welijkt, komen ze bij de familie van de man, en hebben ze enkele recht. De grond waarop ze wonen wordt nooit van vrouw, de vrouw heeft daar g enkele machtsbasis. Maar in dat zelfde India, in de deelstaat Kerala, is het weer precies dersom. Daar is matriliniair. Dat betekent bezit, land bijvoorbeeld, van moeder op dochter wordt over geërfd, in de vrouwelijke lijn. meisjes blijven daar op ouderlijke erf wonen als ze trou wen, de man vestigt zich bi haar. Dat heet matrilokaal." Keerpunt Globaal bekeken is de positie van de vrouw, het genderperspectiefniet eens beroerd, vindt Anke Niehof „Maar door de verwestersing is de positie van de vrouw in ont wikkelingslanden verslechterd Kijk, het westerse beeld is sim pel: een boer is een man en zijn vrouw helpt mee. Dan krijgt de vrouw vanzelf een achterstand En als je ontwikkelingshulp w geven, kan het zijn dat je onge wild je westerse stempel op zon project drukt, omdat je alleen van de man uitgaat. Kijk lieve' eerst voor je wat doet hoe die samenleving in elkaar zit en pa- je dan aan. Bovendien is attitude ook onprofessioi want je bent geld aan het vei- spillen, omdat projecten niet Ie pen als ze niet aansluiten bij Je lokale samenleving en cultuur. De toekomst? „Ik denk dat toch op een keerpunt staan. Nog steeds heerst de tendens huishoudens steeds talrijker kleiner worden. Maar de verzor ging van ouderen en hulpbehoe venden eist steeds meer aan dacht. En die zorg laat zich nie passen in een samenleving d opgedeeld is in heel klei' groepjes die nauwelijks verbal met elkaar hebben." De zorgzame samenleving va- Brinkman? „Ja, met dien verstande dat i geloof dat hierbij niet afvraa° hoe de verdeling van zorgtak over mannen en vrouwen z zijn. De hele zorgproblematiw een politieke vraag. Het heeft maken met bouwen, met won® met de vraag of je die pnv»J van het gezin of het individu kunt aanhouden, feitelijk mot hele maatschappij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 20