i
'Zundert is een zegen'
Tros gedenkt Audrey Hepburn
jpijten
Eredoctoraat Leuven
voor Hella Haasse
o.75L m 5,95
/o
lëziedebuut van landbouwkundig ingenieur Jan Haest (72)
RTL4 start met politie-trio
0.75L 4,r
kSTEM
GROTE GIDS
D4
i»t van 9.00-17.00 uur
Zaterdag
EEN
r'iil
®L
B848
0152
Filmportret van actrice/Unicef-ambassadrice
Bob Dylan geeft
drie concerten
in Nederland
Concours haalt
tekstschrijvers
uit anonimiteit
'Het Bestaan'
op bezoek bij
Bureau Passage
Jury's literaire prijzen bekend
n?
HAUT LESCOUREY
BORDEAUX BLANC SEC
VRIJDAG 20 JANUARI 1995
m
DAO MESSIAS
TINTO/BRANCO
In onze
magazijnen
kunt u zich zelf
overtuigen van het
zeer aantrekkelijk
assortiment houtsoorten
r in diverse diktes en breedtes:
k 3^ DSQGÜjkS Q60p6n(1
van 10.00-16.00 uur
irgen op Zoom, Tel. 01640 - 54104
ANN01859
Mlisr
fTRAAT-to-14
REJDA- 1
begin 19e Eeuwse
sch herzien en van
n korting van:
D-14
in onze verslaggever
jus Rooseboom
|0ermond - Gedichten publi-
jen in het tijdschrift De
\trdappelwerelddat zal de
.middelde dichter niet gauw
(jen. Maar Jan Haest doet
>t bewust, en hij is er trots
De Aardappelwereld is
serieus maandblad, met
dl uitgebreid abonneebe-
ind.
[m Haest heeft iets met
aardappels. Zijn vader had
jn aardappelhandel. Hij is
tboren in hetzelfde dorp
Imdert als Vincent van
jogh (De aardappeleters). En
jn Haest is landbouwkundig
ngenieur, gespecialiseerd in
^rasverbetering.
de herfst van zijn leven heeft
Jan Haest (Zundert, 1922) een
aste dichtbundel gepubliceerd:
irk tvormen, voorbeelden en
iihchting. Na een leven als le
ur in de scheikunde en de
iantenteelt heeft hij een nieuw
sl gevonden: het vormgeven
in uiteenlopende gedachten in
j breed assortiment van dich-
ilijke keurslijven.
[tijd al heeft hij een tic van taal
i talen gehad. „Mijn dochter
jideerde Spaans, en ik studeer-
met haar mee. Toen zij met de
:die ophield ging ik door." Hij
•reft, al of niet in wedstrijdver-
ind, gedichten vertaald uit het
jans, Duits, Engels, Spaans,
liaans en Russisch,
jkdoe mee aan alle poëziewed-
ajden en ik heb er veel gewon-
a. Vorige week kreeg ik he
it dat ik ben geselecteerd
m een poëziebundel van V
(voor de Boekenweek. De jury-
porzitter was Ernst van Altena.
it duizenden inzendingen zijn
50 gekozen. Alle geselecteer-
ai dragen hun gedicht ook voor
een videoband, die in de
rstigingen van V D zal wor-
«n vertoond." Jan Haest is er
ij mee. Zijn aanvankelijke on-
kerheid als dichter kan hij nu'
fa varen.
ireda
ijn dichterschap is het sluitstuk
Aardgewas
(rondeel)
In 't duister van de zwarte grond
Gaan knollen zwellen aan stolonen
Om trots hun vormen straks te tonen!
Ovaal, peervormig of heel rond.
Een aandacht steeds op tijd en stond
Geeft de patatten dikke konen
In 't duister van de zwarte grond
Waar knollen zwellen aan stolonen
Als moederplant wordt wel doorzond
Gevrijwaard blijft van de demonen
Dan zorgen mede planthormonen
Voor knol, goedschillig of goudblond
In 't duister van de zwarte grond.
Jan Haest
Jan Haest: „Je kunt over elk onderwerp een gedicht schrijven."
van een leven dat begon in de
natuur van West-Brabant. „Mijn
vader had een boomkwekerij en
een aardappelhandel in Zundert.
Van moederskant waren mijn
voorouders boerenmensen in
België. Wij kwamen veel in Ant
werpen, Kalmthout, Merksplas.
En in Zundert kwamen altijd
veel Belgen. Zundert is eigenlijk
al half België. De lagere school
in Zundert was indertijd nogal
achterlijk, dus ging ik voor de
hoogste klassen naar school in
Breda. Een pater daar leerde mij
een paar dingen af, ik zei bij
voorbeeld dèèèrtien, en daar ben
ik hem nog altijd dankbaar voor.
Ik werd zonder examen toegela
ten op het Onze Lieve Vrouwe
Lyceum in Breda, waar ik gym
nasium Beta heb gedaan. Daar
durfde ik pas na een vol jaar,
toen ik de beste van de klas
bleek te zijn, mijn mond open te
doen. Zes jaar lang ben ik dage
lijks moederziel alleen van Zun
dert naar Breda en terug ge
fietst. Ik wou destijds wielrenner
worden, maar dat was voor het
mindere volk, zei mijn moeder.
Na de oorlog ben ik in Wagenin-
gen tropische landbouw gaan
studeren en cultuurtechniek.
Tropische landbouw trok mij
aan vanwege het avontuur.
Koeien en varkens vond ik naar
saai, ik was geïnteresseerd in
ontginnen en woestijnen be
vloeien. Na mijn studie ben ik
dan ook met mijn vrouw naar
Noord-Afrika gelift en daar on
derzoek gedaan naar de land
bouw in aride gebieden."
Roermond
„Terug in Nederland kwam ik,
na korte docentschappen in De
venter en Raalte, uiteindelijk in
Roermond terecht, waar ik vanaf
1951 leraar scheikunde was aan
foto peter wijnands
het Bisschoppelijk College. En ik
ben altijd in Roermond gebleven.
De wens om naar de tropen te
gaan nam langzaam af. Ik ging
in plaats daarvan fotograferen,
schilderen en uiteindelijk ge
dichten schrijven. Het schrijven
van gedichten heeft alles te ma
ken met mijn jeugd in Zundert."
„Zundert is een zegen. Wij dron
ken uit de beken, zo schoon was
het water. We visten met onze
handen. Altijd in de natuur, in
de bossen met hun eekhoorns en
uilen. Zo ben ik een natuurmens
geworden. Ik heb daar in de
bossen vaak Henriëtte Roland
Holst ontmoet, een vreselijk def
tige dame, waar wij erg tegen op
keken. Belangrijker was de oude
koster Hoppenbrouwers die ik
kende toen ik een manneke was.
Die koster had met Vincent van
Gogh op school gezeten. Hij zei:
't Was een rotjong, met z'n rooie
kop."
Van Gogh
„In Zundert zijn ze zich niet zo
bewust van Van Gogh," zegt
Haest. „Ze slapen een beetje.' In
1989 naderde het Van Gogh-jaar
1990, honderd jaar na de dood
van de schilder. Toen ben ik
gedichten over hem gaan schrij
ven, in de stijl van de Tachtigers,
en die gedichten zijn geplaatst in
het tijdschrift Brabantia. Dat
was mijn eerste echte publicatie.
Van Gogh en Zundert hebben
mij tot dichten aangezet. Of ik
nooit heimwee naar Zundert heb
gehad. Nee, want ik ben altijd
mijn ouders blijven bezoeken, en
ik heb mijn eigen kinderen al die
plekken laten zien waar ik zelf
ben opgegroeid.
„Van Goghs beroemdste schilde
rij, De Aardappeleters, inspi
reerde mij tot het dichten over
de aardappel." Jan Haest zegt
het bloedserieus. „De aardappel
is eeuwenlang het belangrijkste
volksvoedsel geweest. Het is de
bron van leven in Europa. Mijn
familie had een aardappelhandel
en internationaal exportbedrijf.
Wij zijn aardappel-minded. Ik
zei vroeger altijd: als ik trouw,
dan is het met een vrouw die van
aardappelen houdt.
„Na die aardappelen dacht ik: ik
ga overal gedichten over maken.
In alle bestaande versvormen. Je
kunt namelijk overal poëzie over
schrijven. En die vormen die mij
het beste lagen, daar ging ik er
meer van maken."
Typerend voor het dichterschap
van Jan Haest is de exactheid
waarmee hij de formele kanten
van de poëzie bedrijft. Exactheid
die rechtstreeks stamt van zijn
aangeboren en universitair ont
wikkelde beta-instelling.
„In toenemende mate ben ik ook
toelichtingen bij mijn gedichten
gaan leveren. Verklaringen over
namen en woorden die in het
gedicht voorkomen, en ook bij
zonderheden over de gebruikte
versvorm. Zo ontstond het plan
om een boekje uit te geven van
gedichten plus toelichtingen.
Uitgeverij De Vleermuis hier in
Roermond had daar wel oren
naar."
Zo staan er in het boekje gedich
ten die titels dragen als De Rode
Bosmier, Patat, Fazant, Aardge
was, De Aardappeleters, Nim
rod, Najaar, Januari, Herfstta-
bleau, Lente, Kartoffelheil. Men
ziet: het gaat allemaal over wat
leeft en groeit en ons altijd weer
boeit.
Als zelfopgelegd poëticaal
dwangbuis heeft Jan Haest ge
kozen voor achtereenvolgens de
versvormen pantoen' (Japans),
villanelle, Petrarca-sonnet, Sha-
kespeare-sonnet, rondeel, kwin-
tijn, sapfische strofe, stanza,
spenceriaanse sicilienne, copla,
limerick.
Jan Haests bundel is een uitgele
zen boekje voor fijnproevers en
liefhebbers van formele delica
tessen. Maar de dichter vindt
niet alleen het plezier dat hij
erin heeft belangrijk. „Ik schrijf
ook om mensen te troosten. Zo
heb ik een kankerpatiënt op de
been gehouden. Als je mooie ge
dichten schrijft dan is dat voor
veel mensen een troost."
Jan Haest: 'Dichtvormen, voorbeel
den en toelichting. Een schrijfhulp
voor dichters. Uitg. De Vleermuis.
ISBN 90-71151-78-6. Prijs 24,50.
htenschap is suf, duf en dul.
klfs als het leuk zou kunnen,
a brandend thema in de han-
'tr, van een wetenschapper ver-
tiert bijna automatisch in ge
ilde lava, is het vrijwel dage-
jis bevestigde vooroordeel.
fe ooit een criminologische
Wie openslaat, vraagt zich af
»e de sensatiejournalistiek de
met Zwolsman, Nijvel en Dagobert Duck weet op te drijven.
Ie literatuurliefhebber die per toeval een academische analyse van
Hooit meer slapen' in handen krijgt, beseft niet dat het gaat over een
tman die mooi en spannend is.
bud verkeert in stof onder aanraking van de doctorandus. Neem
'Voorbeeld het proefschrift van G.J. de Vries over uitgever G.A.
in Oorschot. Zelden was er een kleurrijker leugenaar in uitgevers-
li Een vat vol sterke verhalen en luidruchtig geformuleerde
flilieke meningen, maar tegelijkertijd stichter van een fonds van
ttrnationale allure. Multatuli, Jacques de Kadt, Russische Biblio-
|'el, Adwaita, Jacob Israël de Haan, Belle van Zuylen, Leopold,
Hjhoff, Ter Braak en Du Perron, maar daarnaast ook Emmens,
j'ulo, Kemp, Lodeizen, Van Nijlen, Lehmann, Vasalis, Kopland en
With Herzberg. En dat alles zonder een cent achtergrond. Over
U i man en zijn werk is een meeslepend boek te schrijven.
is niet gebeurd. De anecdotes, verzinsels en feiten staan erin,
Har worden grauw gekleurd door wetenschappelijke slagen om de
"n en omslachtigheden. Wie na een zin als: „De formulering is
Xloeld als waarschuwing voor de gevaren van een. eenvoudig
msprofiel en er spreekt bovendien enig voorbehoud uit tegen het
fbof in een 'geestelijk profiel',nog lol kan beleven aan Van
Oorschots strapatsen als fietscolporteur van het linkse en betere boek,
'<in dorknoper. En voor zulke lieden wordt literatuur niet
'Péreven.
lubberhuizen, de andere gigant van de na-oorlogse Nederlandse
Weverij, heeft een waardiger monument gekregen. Bedrijfsjourna-
Wennekes laat de man op basis van gesprekken met tijdgenoten
"orchief studie herleven. Maar dat is dan ook een biografie en geen
Genschap.
•kar zelfs wetenschappelijk aangepakte levensbeschrijvingen kun-
'"I leesbaar zijn. E. W.A. Henssen heeft op zijn boek over de
Phtsgeleerde en dichter Scheltema-Parreau een biografie van mr.
Ries laten volgen. Een naam nog slechts bekend in kleine kring.
v was thesaurier-generaal in de crisistijd, onderhandelde ondanks
joodse achtergrond met Hitler-Duitsland en was Colijns stut en
"overlaat. Een homosexueel schandaal knakte zijn carrière. Ten
Rechte, zoals Henssen bewezen heeft. De angst van de goed-libera-
"ininister Oud voor afwijkend gedrag heeft hem de kop en aanzien
Kost. Pies was echter niet geknakt, aan zijn inzet heeft de
ederlandse literatuur de dichter Hans Lodeizen te danken.
■Iaar zelfs verslagen van echte wetenschap kunnen spannend zijn.
¥gaat helaas om uitzonderingen, maar er blijkt gelukkig nog een
""'hol onderzoekers die gelezen wenst te worden. Marita Mathij-
bekend geworden door haar 'Schoolmeester'-werk, heeft een
Jek geschreven over editietechniek, het vak dat zich bezig houdt met
f vraag hoe je oude handschriften, teksten van vroeger en literatuur
I" in meer varianten is overgeleverd, nu aan de verschillende
"legorieën potentiële lezers moet presenteren. Saaier kan niet, lijkt
f en toch is het boek net een verhaal.
t elke pagina illustreert ze haar uitleg met verhelderende details,
nistoire en historische wetenswaardigheden. Binnen veertig
fits op een willekeurige bladzijde bijvoorbeeld de postwet van 1854
ten verlaagd tarief instelde voor drukproeven en bijbehorende
"iuscriptenzodat de auteur zijn tekst kon corrigeren op basis van
origineel, de doodstraf zonder tijd voor gebed die Mark Twain
P corrector toewenste en de gewoonte van Busken Huet om op
W gezette drukproeven het schrijfwerk nog eens naar hartelust over
"Mn.
e
'Pnschap kan fun zijn, maar alleen als de onderzoeker ook nog
'Eer is.
Audrey Hepburn in Ethiopië.
Van onze verslaggever
„We fantaseerden vaak over
wat we na de oorlog allemaal
zouden gaan eten," vertelt
Audrey Hepburn over haar
Arnhemse periode. „Als je
maar genoeg kracht hebt, dan
gaat het leven wel door. Dat
heb ik ook in de vluchtelin
genkampen gezien."
De Tros gedenkt de actrice, die
in januari 1993 overleed, van
avond met een filmportret. Dat
wordt gepresenteerd door Hep-
burns film- en Unicef-collega
Roger Moore.Bovendien heeft
Ivo Niehe in zijn TV-Show een
gesprek met Audrey's oudste
zoon, Sean Ferrer.
Films
Het portret Audrey Hepburn Re
membered bevat fragmenten uit
populaire films als Roman
Holiday, Sabrina, War And
Peace en My Fair Lady, die haar
de status van wereldster brach
ten. Hepburn zelf komt aan het
woord over haar carrière, haar
werk voor Unicef (sinds 1986),
haar gezin, huis en vriendschap
pen. Acteurs met wie ze werkte
en de drie mannen in haar leven
(Mel Ferrer, Andrea Dotti en
Rob Wolders) completeren het
portret.
Aanvankelijk wilde Audrey
Hepburn (officieel Edda Ka
thleen Hepburn van Heemstra)
balletdanseres worden. Ze kreeg
haar eerste lessen van Sonia
Gaskell. Ze \yerkte ook als foto
model, maar vond zichzelf ei
genlijk te lelijk en mager. Haar
echte filmdebuut maakte ze met
een rolletje als stewardess in de
film Nederlands in zeven lessen.
Na haar verhuizing naar Enge
land kwam het grotere werk:
The Lavender Hill Mob met Alec
Guiness. Hollywood lonkte; Ro
man Holiday leverde vervolgens
een Oscar op.
Machteloos
Rob Wolders zette Hepburn op
het spoor van Unicef. „Dat heeft
mijn leven totaal veranderd. Ik
ben toen eindelijk iets zinnigs
gaan doen, zonder dat ik af
breuk wilde doen aan het filmen.
Ik voel me minder machteloos,
omdat ik heb gezien wat er aan
de problemen wordt gedaan
door organisaties, kerken, rege
ringen en bovenal door de men
sen zelf."
Aan Unicef had Hepburn een
dagtaak. Ze bezocht projecten,
waarop ze zich degelijk voorbe
reidde. De ambassadrice las zo
veel mogelijk.over geschiedenis,
cultuur en economie. Na afloop
bracht ze verslag uit aan politici,
vrijwilligers, zakenlieden en gaf
soms vijftien interviews op een
Kinderen waren de grote liefde
van Audrey Hepburn. Ze bleef
zich inzetten voor Unicef, het
kinderfonds van de VN, ook toen
ze ernstig ziek was. Zo was ze
een jaar voor haar overlijden
- ze leed aan darmkanker - in
het hongerende Somalië. Daar
over zei de actrice: „Wat me het
meest heeft getroffen, was de
stilte. Al die honderden kinderen
die daar doodstil waren. Af en
toe hoorde je alleen wat gehoest
van een doodziek kind, een on-
1)4
Hella Haasse: uitstraling. foto fotopersburo dijkstra
Leuven (anp) - De schrijfster Hella Haasse ontvangt een
eredoctoraat van de Katholieke Universiteit Leuven (KUL)
vooral wegens de uitstraling die zij de Nederlandse cultuur in
de wereld heeft gegeven..
Zij krijgt het doctoraat uitgereikt op 2 februari (Maria Lichtmis), de
patroonsdag van de KUL.
Veel van Haasses werk is vertaald, met name in het Frans en het
Duits, 's Avonds na de uitreiking is in de aula van de KUL een
vertoning van Oeroeg, de verfilming door Hans Hylkema van de
gelijknamige novelle van Haasse uit 1948. Hella Haasse ontving in
1988 al een eredoctoraat van de Rijksuniversiteit Utrecht.
Van onze verslaggever
Na eenlingen als Der Kommissar en koppels als Derrick/Klein
in Duitse politieseries, is het tijd voor een trio: Blank Meier
Jensen. Zo heet de nieuwe reeks dan ook die RTL4 vanaf
zondag uitzendt.
Gebruikmakend van hun intuï
tie, scherpzinnigheid, fantasie en
teamgeest lost dit trio de meest
gecompliceerde zaken op. Deze
spelen zich af in de contreien
van Frankfurt, dat zich door de
aanwezigheid van internationale
(financiële) bedrijven niet alleen
als grote handelsstad ontpopt,
maar ook als centrum van crimi
naliteit, drugs en prostitutie.
Robert Blank (een rol van
Joachim Kemmer) is de chef van
een speciaal politieteam. Zijn er
varingen hebben hem getekend.
Keer op keer laat hij zien te
beschikken over een hart van
goud. Zijn assistent Jtirgen
Meier (Dietmar Bar), een slimme
en kritische aankomende detec
tive, is een ware idealist. Hij
heeft een zwak voor zijn vrien
din Ursula én alles wat lekker
smaakt. Er is een probleempje:
Ursula doet journalistiek speur
werk. Dat botst met Jürgens car
rière.
De dromerige, charmante Sybille
Jensen (Anja Schiller) maakt het
trio compleet. Door haar welge
stelde oom Hubert, eigenaar van
een kleine gerespecteerde bank,
maakt zij kennis met de high
society van Frankfurt.
In de eerste aflevering speelt het
advocatenkantoor Severin
Kremp Co een belangrijke rol.
foto epa
heilspellend geluid in de zacht
huilende wind."
Bloedarmoede
Aan het einde van de Tweede
Wereldoorlog was ze doodziek.
Audrey Hepburn had bloedar
moede en astma. „Ik dacht dat
dat normaal was. Achteraf be
sefte ik hoe erg mijn moeder
moet hebben geleden. Dat ze me
verschrikkelijk graag een sinaas
appel of zo had willen geven."
„Het meest herinner ik me van
de oorlog de altijd aanwezige
angst voor alles en iedereen. On
danks alles had ik het niet
slecht. Goed, we aten koolraap
en tulpebollen, maar dat kan je
als kind niet schelen."
„De veerkracht van kinderen
heb ik ook in de vluchtelingen
kampen gezien. Kinderen, die
niets bezitten, geen kleren, geen
speelgoed, niets, die kinderen
rennen rond, giechelen met el
kaar en spelen. Dat is de kracht
van kinderen."»
Van onze verslaggeefster
Delft - Bob Dylan geeft
in maart drie concerten
in Nederland.
Zaterdag 18 maart treedt
hij op in de Evenementen
hal in Groningen, zondag 19
maart in de Rodahal te Ker-
krade en maandag 20 maart
in het Utrechtse Muziekcen
trum Vredenburg.
Volgens Mojo Concerts, or
ganisator van de concerten,
doen de verhalen die uit de
Verenigde Staten komen
overwaaien en recente tv-
optredens, zoals MTV Un
plugged en Woodstock, ver
moeden dat Dylan 'in top
vorm' verkeert.
De laatste maal dat Bob
Dylan in Nederland optrad,
was in februari 1993 toen
hij één concert gaf in Eind
hoven en twee in Utrecht.
Alle drie de concerten wa
ren toen uitverkocht.
De voorverkoop voor de
Dylan-concerten in maart
begint zaterdag 28 januari
op de gebruikelijke voorver
koop-adressen.
Het werft contracten voor aan
nemersbedrijven. Financiële
transacties lopen via de Dohlen-
bank. Deze bank wordt onder
steund door een Italiaanse firma
die haar geld wit wast. Dat zint
de aannemer Breit niet. Hij wil
met een andere bank in zee. Het
loopt niet goed met hem af.
(RTL4, 22.45 uur)
Leiden (anp) - Een kleine twin
tig liedteksten en columns zijn
geselecteerd voor het eerste Na
tionaal Tekstschrijvers Con
cours, dat op 21 februari in de
Leidse Schouwburg gaat plaats
vinden.
Een jury koos de teksten uit
meer dan 2000 inzendingen.
Doel van het concours is het nog
onbekende schrijftalent uit de
anonimiteit te halen. Initiatief
nemers zijn Conamus, de Vara
en Steekprodukties.
Professionele componisten, on
der wie Martijn Breebaart en
Bas Odijk, hebben de elf liedtek
sten op muziek gezet. Lenette
van Dongen, Thomas Acda, De
Types, Marjolein Touw en Paul
de Munnik zullen de nummers
tijdens het concours uitvoeren.
'Geoefende sprekers' dragen de
acht columns voor. Drs. P. ver
zorgt een gastoptreden. Voor de
beste liedtekst en de beste co
lumn is een prijs van elk 1500
gulden weggelegd.
Ikon-programmamaakster
Inge Klijn portretteert zon
dag in Het Bestaan een uniek
werkgelegenheidsproject in
Den Bosch.
Het Bureau Passage helpt men
sen die door psychische oorza
ken in de wao terecht zijn geko
men weer aan werk. En met
succes: de afgelopen 2,5 jaar
vonden 72 van de 229 cliënten
een nieuwe baan.
Klijn praat met bemiddelaars,
werkgevers en cliënten. Ze is
opgetogen over wat ze in Den
Bosch aantrof. „Overspannen ra
ken of anderszins in psychische
problemen komen kan iedereen
gebeuren. Daarom vind ik in dit
initiatief wel een soort recht-
vaardigheid zitten."
Inge Klijn beseft na het maken
van deze reportage hoe belang
rijk werk voor mensen kan zijn.
(Radio 5,13.08 uur)
(Nederland 2,
uur)
21.55 en 22.57
Den Haag (anp) - De namen van de juryleden voor de Prijs der
Nederlandse Letteren 1995 en de Libris Literatuur Prijs 1996
zijn gisteren bekendgemaakt.
De Nederlandse Taalunie benoemde E.H. Kossmann, Hugo Bousset,
Herman De Coninck, Marita Mathijssen, Anton Korteweg en Monica
van Paemel in de jury van de Prijs der Nederlandse Letteren. Ze zijn
benaderd omdat ze schrijver of literatuurcriticus zijn. Aan de
driejaarlijkse oeuvre-prijs is een bedrag van 30.000 gulden verbon
den. Beurtelings reikt het Nederlandse en Belgische staatshoofd de
onderscheiding uit. Dit jaar is dat koning Albert II.
Van de vijf juryleden van de Libris-prijs heeft de voorzitter een
maatschappelijke functie buiten de literatuur. De overige leden zijn
literatuurwetenschapper, criticus, vertaler en/of schrijver. Voorzitter
is J. van Kemenade, commissaris van de koningin in Noord-Holland.
De overigen leden zijn W. van den Akker (hoogleraar moderne
Nederlandse letterkunde), T. van Deel (letteren-docent en criticus)
Inez van Dullemen (schrijfster) en Mare Reynebeau (criticus). De
Libris-prijs bestaat uit 'een bedrag van 100.000 gulden dat is bestemd
voor de schijver van het beste Nederlandstalige boek in de categorie,
verhalend proza.