Janacek deed alles voor Kamila 6Een cartoon is verdomd serieus' DE STEM )pera Zuid brengt nieuwe enscenering van X 5v r gevr. 18-28 jr en Holland nee allround ief medewerkster Oud-Bredanaar Willem de Vet exposeert in Etten-Leur Vr" Grote Gids VRIJDAG 20 JANUARI 1995 DEEL I lie tanbieding: llic lak nu 395,-. n f2.500,-! Door onze redacteur Camiel Hamans Geld, juwelen of een titel had hij haar niet te schen ken, melodieën, Tsjechisch zelfbewustzijn en honder den brieven in iets meer dan tien jaar tijd. Verder kwam Leos Janacek niet. Toch werd de getrouwde Kamila Stösslova zijn grote inspriatiebron. Janacek was 63 en nauwelijks meer dan een vergeten muziekle raar uit de provincie. Kamila 25, gezeten koopmansvrouw en net moeder van een zoon toen ze el kaar in 1917 ontmoetten. Tot een verhouding kwam het niet, wel tot diepe vriendschap en daar had Janacek, teleurgesteld in de liefde en het leven als hij was, voldoende aan. Kamila werd zijn muze en zijn noodlot. Juli 1928 zochten Kamila en haar Kostuumontwerp door Lez Brotherston voor 'De Muskiet' foto sjef frijns 11-jarig zoontje de net 74 jaar ge worden componist voor het eerst op in zijn geboortedorpje Huk- valdy. Bij een boswandeling ver loren de in diep gesprek verwik kelde vrienden het jochie uit het oog. Het knaapje verdwaalde en Janacek die de omgeving als zijn broekzak kende, ging hem zoe ken. Urenlang, ondertussen vond de jongen zelf de weg terug naar huis. Uitgeput van het dwalen rustte Jana'cek even bezweet uit op een bank zitten, vatte kou en bezweek een paar weken later aan een longonsteking in het hos pitaal van het naburige Ostrawa. Op zijn begrafenis weerklonk de slotscène uit Prihody Lisky Bys- trousky, Het Sluwe Vosje. Tragiek Janaceks muziek is niet van het luchtige, onverplichtende soort. Zijn bestaan gaf daartoe ook nauwelijks aanleiding. Zijn geschiedenis heeft iets van de tragiek van het aan het oudernest ontruk te sluwe vosje. In het be gin van de opera valt het jonge dier in handen van de boswachter. Iets verge lijkbaars overkwam de jonge Leos en met hetzelf de resultaat, heimweh, verzet en eenzaamheid. Janaceks vader was dorpsonderwijzer, koor leider en voeder van een overgroot gezin. De zoon had een fraaie knapen stem en omdat elke mond minder er een was, werd Leos op 11-jarige leeftijd als koorknaap op een Au gustijnerabdij gedaan in Brno. Vaders vriend en oudleerling Pavel Krizko- vsky, componist en muzi kaal leider van de abdij, ontfermde zich over de knaap. Een gouden toe komst als monnik annex musicus leek voor hem weggelegd. De roeping ontbrak echter en dus koos de familie, vader was intussen overleden, voor een onderwijsbestaan. De jonge Leos werd als vijftienjarige knaap op een onderwijzersoplei ding geplaatst, waar de directeur het talent van zijn leerling onder kende. Met zijn steun kon hij naar Praag om daar orgel te stu deren. De wereld leek voor hem open te staan. Janacek trok naar Leipzig en Wenen, het grote suc ces tegemoet. Het werd een desil lusie. Niemand zat te wachten op het Moravische talent. Muziekleraar Teleurgesteld keerde hij terug naar Brno en verdiende de kost als muziekleraar. In de liefde leek hij succesvoller. Zdenka Schulz, dochter van zijn beschermheer de kweekschooldirecteur, mocht hij al op haar veertiende de zijne noemen. En als in het laatste ta fereel van de tweede akte van Het Sluwe Vosje lachtte het geluk hem toe. Zdenka en Leos trouw den in 1881 en kregen een jaar la ter dochter Olga. Vlak daarna opende de initiatiefrijke Janacek een eigen orgelschool, die tot conservato rium zou uitgroeien, werd diri gent van enige .befaamde koren, schreef zijn eerste composities en stichtte een kritisch muziekblad. Het fortuin keerde ech ter. In 1888 werd er nog een zoon Vladimir geboren. Het kind stierf twee jaar later aan roodvonk, het huwelijksgeluk doofde en waar- Maar nog was de beker niet leeg. In 1903, het jaar waarin hij zijn eerste opera in moderne stijl, Jenufa, voltooide, overleed de vreugde van zijn middelbare ja ren Olga. Jenufa ging weliswaar onder veel applaus in zijn eigen stad Brno in première, maar be reikte de toonaangevende thea ters van het land niet. Janacek had voldoende vijanden gemaakt en de naam van zijn voorgangers Smetana en Dvorak was nog zo sterk dat zijn weinige vrienden niets voor hem konden doen. Het duurde tot 1916 voor Jenufa in Praag uitgevoerd werd en zelfs toen moest hij nog accepteren dat de intendant van de Praagse Ope ra zich zelf als bewerker op de af fiches plaatste en een deel van de royalties opstreek. Het tij keerde echter met het succes van Jenufa. Janacek ont moette Kamila, zijn nationale trots kreeg een opsteker met de Tsjechoslowaakse onafhanke lijkheid van 1918 en Jenufa over schreed de landsgrenzen. We nen en Keulen in 1918, Ber lijn onder de beroemde Erich Kleiber in 1924 en hetzelfde jaar de Met in New York. Vanaf die tijd ging het gestaag bergopwaarts met Jana cek. Het ene na het andere werk kwam uit zijn handen en werd met succes opgevoerd. Kamila was zijn grote inspiratiebron. Hij wist dat hij zich zijn geluk met haar slechts inbeelde, maar dat was toereikend. „Deze fantasie wereld is even noodzakelijk voor mijn leven als lucht en water," schreef hij aan haar in een van zijn talloze brieven, die vooraf gingen aan de voltooiing van zijn Tweede Strijkkwartet dat daar om ook niet zonder reden de titel Intieme Brieven meekreeg. Sprookje Zijn.leven leek nu ineens een sprookje en dus kon hij zo'n the ma voor een van zijn opera's aan. Het werd Het Sluwe Vosje, waar aan hij van 1921 tot '23 werkte. Het stuk ging een jaar later in première in Brno. In 1925 volgde Praag. Buiten zijn eigen land kreeg het werk pas bekendheid nadat de regisseur Walter Fels- senstein er dertig jaar later in de Komische Oper van Oost-Berlijn zijn stempel op had gezet. Fels- senstein werd naar de Scala ge haald om zijn succes te herhalen. Vanaf die tijd is Het Sluwe Vosje een repertoirestuk. Vooral in Groot-Brittannië. Het team dat morgenavond in het Maastrichtse Theater aan het Vrijthof de derde Nederlandse productie, die van Opera Zuid, dirigeert en ensce neert is dan ook van volledig Britse huize. Janacek is als de Fin Sibelius door Engeland geadop teerd. De volbloed Tsjech Janacek zou daar verbaasd over gestaan heb ben. Hij was te nationalistisch en te weinig aan de weg timmerend om voor zichzelf een grote inter nationale carrière gedroomd te hebben. Janacek was aan het eind van zijn leven tevreden met wat hij bereikt had. Hij was ver zoend met de cyclus van geluk en ongeluk, net als de boswachter uit Het Sluwe Vosje. En daarom weerklonk het slottafereel van deze opera, waarin de boswach ter tot die erkenning komt, bij zijn graf. 'Het Sluwe Vosje' is'te zien in 's Hertogenbosch (28/1), Tilburg (31/1), Eindhoven (2/2), Sittara (4/2). Heerlen (7/2), Rotterdam (9/2) en Amsterdam (11/2) ogmaals, we hebben het hier 2.950,-1 Met in het vooronder oewel de auto voor z'n klasse h even op de Volvo-Lines®. >eld bespaart ten opzichte immer-Line: metallic lak en laait ruim ƒ2.500.-! :elfde geld rijdt u géén Volvo! [enken? Bovendien... eigenlijk Van onze verslaggever Hans Rooseboom Blaricum - „Dit is de eerste expositie in mijn hele leven", zegt Willem de Vet over zijn cartoon-tentoonstelling 'Be kijk het maar' in de TB-Gale- rie in Etten-Leur die vandaag wordt geopend. Geëxposeerd mag Willem de Vet dan nooit hebben, dat wil niet zeggen dat zijn werk onopge merkt is gebleven. Ontelbare le zers van het KRO-programma- blad Studio hebben zijn werk jaar in jaar uit onder ogen gekre gen. Willem de Vet (62), geboren in Breda en wonend in het Gooise i en 250,- verwijderingsbijdrage. g 1-8222. Vraag ook naar Volvo's unieke B.V., BERGSEDIJK 2, TEL.: 01621-1365C a- diploma en Middenstand. '76-202961 na 15.00 uur. 07 oed voor div. projecten: iet kennis van PLC op MTS-niv. :rs en plaatwerkers met ervaring scheepsbouw. E.V. met ruime ervaring, inderhoudsmonteurs 0 AD Budel. Tel: 04958-96153 Gevraagd: klein kantoor in Breda-West. delijke werksfeer, intooruren) 076-208693. Blaricum - dicht bij het Hilver- sumse vuur - is een tekenaar/ont werper die gelukkig is met de loop der dingen in zijn artistieke leven. „Ik ben gekomen waar ik wilde zijn. Toen ik elf was wist ik het al: ik wilde alleen maar teke nen, en ontwerpen". En dat doet hij nog steeds. De specialiteit van Willem de Vet is het cartoon. In de TB-Galerie in Etten-Leur zijn er bij benade ring een tweehonderd van zijn hand te zien. „Een cartoon is ver domd serieus. Er zit een levens houding achter. Als iets met veel gewicht naar voren wordt ge schoven vraag ik me altijd af: wat kun je ervan afdoen en wat blijft er in essentie nog over?" Columnist De Vet voelt zich als cartoonist verwant met zijn schrijvende col lega, de columnist. „Een car toonist heeft sterk de trekken van een columnist die de boel ironise rend beloert en daarover zijn zeg je doet". Het gebrek aan eerbied voor car toons, en voor tekenkunst in het algemeen, is volgens Willem de Vet typisch Nederlands. „Neder land heeft geen traditie op het ge bied van getekende kunst, zoals in de Angelsaksische landen. Cartoons worden niet serieus ge nomen. Maar een cartoon is wel degelijk een uiting van kunst. Vaak sturen redacties de origine le tekening niet eens terug. Daar zit ik nu veel meer achterheen dan vroeger. Het eerste wat ik nu vraag is niet 'wat krijg ik ervoor', maar 'krijg ik het origineel onge schonden terug'." Willem de Vet werd geboren in 1932 in Breda. Hij studeerde van af 1948 reclametekenen aan de Academie Sint Joost, aan de avondopleiding. Dat vak heet nu 'grafische vormgeving'. „Op Sint Joost was Chris Brand mijn leraar, en hij is de enige ge weest die mij iets heeft geleerd". Treffend genoeg heeft dezelfde Chris Brand er nu, na bijna 50 jaar, voor gezorgd dat Willem de Vet zijn expositie krijgt. Brand is namelijk artistiek adviseur van de TB-Galerie. „En hij blijft maar doorgaan", aldus de voor malige leerling De Vet. „Hij blijft alfabetten afscheiden. Waar die de energie vandaan haalt om steeds een nieuwe letter te ma ken..." Studio In de eerste helft van de jaren '60 zette Willem de Vet de nieuwe vormgeving van de KRO-gids Studio op poten, samen met me- de-Bredanaar Leo Carton. „Die omroepbladen, daar werd vroe ger helemaal niet naar gekeken, die brachten alleen een hoop op. Ze werden gedrukt op pleepa pier. Maar daar kwam verandering in met de opkomst van de televisie, en met de mogelijkheid om kleur te gebruiken. Wij gingen aan de slag en na verloop van tijd kwam KRO-voorzitter Harry van Doorn bij ons op bezoek. Hij was uit hoofde van zijn functie ook hoofdredacteur van Studio. Van Doorn gaf ons allebei 25 gulden, omdat we het blad zo mooi ver anderd hadden". Mede door toedoen van Willem de Vet werd Studio een blad op groot formaat, en met medewer kers van formaat: tekenaars als Opland, Harry Lammertink (Yr- rah) en Wim Boost (Wibo), echte journalisten en een fotograaf als Paul Huf. „Wij werden het Vrij Nederland van de Omroepbladen genoemd. Op een gegeven mo ment was Studio het grootste programmablad van Nederland". Voor Studio ging Willem de Vet ook cartoons tekenen - zijn onbe dwingbare lust en leven. „Dat deed ik mijn hele leven al. Op de academie in Breda hing ik iedere dag een andere cartoon op, een getekend commentaar op iets dat die dag was gebeurd". Praktijk De Vet is gepokt en gemazeld in de praktijk van het tekenen en ontwerpen. Voor hij bij de KRO 'beroepen' werd, had hij al van alles achter de rug. Tijdens de avondopleiding aan Sint Joost verdiende hij zijn geld bij de Rijks Luchtvaart School in Gil- ze-Rijen. Vliegvelden „Ik maakte daar onder meer kaarten van vliegvelden, met startbanen en radiobakens. Na afloop van de academietijd werk te ik voor een koeltechnisch bu reau. Ik tekende slagerijen zoals ze eruit zouden zien als er koelvi trines waren geïnstalleerd. Vervolgens heb ik een eigen re clamebureau gehad. Voor mijn klanten, bedrijven, ontwierp ik de huisstijl, de corporate identi ty, logo, briefhoofden, autobe schilderingen, en verder boekom slagen, posters, reisgidsen enzo voort. Ik heb zelfs ooit de uitrus ting van het honkbalteam van Harlem Nicols ontworpen." Behalve voor Studio heeft Willem de Vet ook jaren lang vaste bij dragen geleverd aan De Tijd, aan het PTT-blad en momenteel aan het glossy tijdschrift Food Ingre dients. „Dat laatste vind ik voor al leuk omdat koken mijn hobby I Expositie: 'Bekijk het maar', car toons van Willem de Vet. TB-Gale- rie, Nijverheidsweg 33, Etten- Leur. Geopend dagelijks van 10- 17 uur, behalve op zon- en feest dagen. (20 januari t/m 17 febru ari)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15