Open huis animatiefilm-instituut Tilburg Geen opwinding bij 'Frankenstein' Spannend wüdwateravontuur 'Ik z Troïlus en Cressida bij Nationale Toneel UITGIDS Rob Scholte exposeert autowrak Zoektocht naar de hersens van Einstein Uit? Stap dan de Deeltaxi in! nrnumr UwvoordeeLtaxi DE STEM Mislukte verfilming met Robert de Niro Meryl Streep als heldin in 'The River Wild' Flirt Verrassend Levensverhaal Anne Frank pE STEM Te zwierig Ook in de bioscoop Schrijver Ger DONDERDAG 19 JANUARI 1995 Amsterdam (anp) - De kunstenaar Rob Scholte gaat het autowrak van zijn BMW tentoonstellen in de kunstenaarssocië teit Arti et Amicitiae in Amsterdam. Het maakt deel uit van de tentoonstelling Bits and Pieces, die 27 januari open gaat en tot en met 19 fe bruari duurt. Grafisch ont werper Anthon Beeke heeft de tentoonstelling op ver zoek van Arti samengesteld. Hij geeft er zijn visie mee op de beeldende kunst. Rob Scholte raakte eind no vember ernstig gewond bij een granaatontploffing in zijn auto. De kunstenaar, vorige week uit het VU Zie kenhuis in Amsterdam ont slagen, verloor daarbij zijn beide benen. Hij revalideert nu 'ergens' in Nederland. Het onderzoek van de poli tie naar de aanslag heeft tot dusver niets opgeleverd. De opgeblazen auto van Scholte is geen kunstwerk, erkent Beeke, maar doordat er een tekst boven is gepro jecteerd van Franciscus van Assisi, maakt Scholte toch een nieuw werk. 'Lord, let me be an instrument of thy peace. Let me sow love where there is hatred', zo luidt het statement van Van Assisi. Dat moet gezien worden als een antwoord van de kunstenaar op wat er is gebeurd, op het geweld in de maatschappij, zegt Beeke. „Het is een spiegel naar de maatschappij." Hij ontkent dat het een publici teitsstunt is. „Dat zou het zijn als Scholte een fijn schilder is. Dan zou zoiets niet in zijn werk passen. Nu is dat wel het geval." Hij benadrukt dat het idee uit integriteit is geboren. De opgeblazen auto krijgt vol gens Beeke iets theateraals door de belichting van Rei- noud Tweebeeke van TGA. Op de tentoonstelling is ook een opname te horen van fragmenten uit een inter view dat Gerardjan Rijnders met Scholte had. Acteurs spelen de fragmenten. Van onze filmredactie Het Nederlands Instituut voor Animatiefilm in Tilburg houdt op zaterdag 21 januari open huis. Tussen 11.00 en 17.00 kan het publiek een kijkje nemen in het pand aan de Willem II straat 47 waar zich een bibliotheek, ateliers en opnameruimtes bevinden. Uiteraard worden er tekenfilms en andere animatiefilms zoals poppenfilms vertoond, van Ne derlandse en buitenlandse ci neasten. Van de Nederlandse animatiefilmers Paul Driessen en Gerrit van Dijk zijn kleine exposities van originele tekenin gen ingericht. Er worden ook videobanden en originele teke ningen te koop aangeboden. Voor kinderen is er een speciaal boekje over tekenfilm te koop. Het publiek kan een kijkje ne men in de werkplaats van het instituut waar vijf jonge anima tiefilmers gedurende twee jaar de mogelijkheid hebben om films te maken onder begeleiding van ervaren collega's. Veel van de benodigde apparatuur voor dit proces is aanwezig in de werk plaats die normaal gesproken niet openstaat voor bezoekers van buiten. Het NIAf heeft onlangs in sa menwerking met het Brabants Instituut voor Kunstzinnige Vor ming een onderwijsproject opge zet voor de groepen 5 en 6 van het basisonderwijs dat de ko mende drie jaar door Noord- Brabant gaat reizen. Dit project, Alles Beweegt, staat nu nog in het instituut in Tilburg. De bezoekers kunnen kennis ma ken met dit nieuwe project dat bestaat uit een filmvoorstelling met bijbehorende expositie over het ontstaan van de films. De Tilburgse animatiefilmer Paul Moggré zal kort uitleg geven over het ontstaan van zijn film pje, Van een banaan die zijn schil kwijt was. Dat gebeurt bij de opstelling van zijn filmdecor. De opendag is gratis toeganke lijk. foto universal Meryl Streep trotseert een waterval in het spannende wüdwateravontuur The River Wild'. Van onze verslaggever De douane-beambte krabt eens achter zijn oren. „Ik ben op zoek naar de hersens van Einstein", antwoordt de Japanse professor doodleuk op zijn vraag wat hij in de Verenigde Staten komt doen.' Zo start de merkwaardige zoek tocht van Kenji Sugimoto van de Kinki Universiteit in Japan. De prof is al jaren bezeten van het werk en de persoon van Albert Einstein, de bedenker van de relativiteitstheorie. Hij heeft de grootste verzameling Einstei- niana ter wereld. De kroon op zijn collectie ontbreekt nog: de hersens van Einstein, waarvan bekend is dat ze indertijd niet meebegraven zijn. De hersens van Einstein, die de Vara vanavond op het scherm brengt, baarde op het documen taire-festival in Amsterdam in december nogal wat opzien. Het verhaal is zo bizar en de Japanse professor zo excentriek, dat de echtheid van de documentaire in twijfel werd getrokken. Maar volgens regisseur Kevin Hull is de werkelijkheid soms ongeloof lijker dan fictie. Hull was oorspronkelijk van plan een speelfilm te maken over Einsteins grijze cellen, nadat hem ter ore was gekomen dat deze zich zouden bevinden in het keukenkastje van Thomas Har vey, die in 1955 de autopsie op het lichaam van de wetenschap per had verricht. Al zoekende stuitte Huil op Sugimoto die juist op het punt stond in de Verenigde Staten te speuren naar de hersens. Hierop besloot Hull met de Japanner mee te gaan en zijn speelfilmplan te laten varen. De documentaire voert de kijker langs een groot aantal universi teiten. Professoren blijken alle maal een stukje van het verhaal te kennen. Maar niemand weet precies wat er met de hersens is gebeurd. Zo beweert prof Zim merman van de universiteit van Princeton dat Thomas Harvey inmiddels zou zijn overleden. Niet uit het veld geslagen door deze mededeling gaat Sugimoto toch naar hem op zoek. En met succes. Harvey wordt gevonden en jawel, de hersens staan in het keukenkastje. Ster ker nog, Sugimoto mag er wel een stukje van hebben. Harvey snijdt een reepje af op de brood plank. De Japanse prof is zo blij als een kind. Hij sluit zijn ver blijf in de VS af met een bezoek aan een karaoke-bar. Daar be zingt hij zijn nieuw verworven trofee. (Nederland 3, 23.10 uur) Van onze filmredactie In groeiende mate wil Hol lywood ons doen geloven dat een spannende film bijzonder inge wikkeld of spectaculair moet zijn. Het tegendeel is meestal waar. Een eenvoudige plot, die goed is uitgewerkt, en een over zichtelijke omgeving zijn meest al veel boeiender. Het beste bewijs levert The River Wild van Curtis Hanson, met Meryl Streep als heldin tijdens een adembenemende wildwater- tocht. Eindelijk weer eens zo'n film, die uit beperkte middelen het maximale aan spanning haalt. In The River Wild wil Gail (Meryl Streep) haar man Tom (David Strathairn) en haar jarige zoontje tracteren op een wildwa- tertocht in Montana. Daar groei de zij op en blonk zij uit in het wildwatervaren. Het huwelijk van Gail en Tom zit diep in het (ADVERTENTIE) In de Deeltaxi rijdt u samen met mensen die toevallig ook uw kant op moeten. Als u van tevoren belt, scheelt dat u handen vol geld. Bel voor een Deeltaxi: 076-208060 of bel voor meer informatie: 073-212220. slop. Tom is getrouwd met zijn werk en vervreemd van vrouw en zoon. Ruziënd varen ze de rivier op. Onderweg maken ze kennis met de vlotte, jongensachtige Wade (Kevin Bacon), die met twee vrienden dezelfde tocht maakt. Wade flirt met Gail en sluit vriendschap met haar zoontje waardoor Tom zich buitengeslo ten voelt. De sfeer wordt nog ongemakkelijker als Wade en een van zijn makkers noodge dwongen met het gezin meeva ren, omdat hun boot kapot is. Wade doet het voorkomen alsof de andere vriend er vandoor is, maar de kijker weet inmiddels dat hij zijn maat heeft opge ruimd. Terwijl de boot op een levensgevaarlijke waterval afste vent, komt de ware aard van Wade boven en ontwikkelt zich een spannende strijd op leven en dood. The River Wild zit 'ouderwets' goed in elkaar. Rustig en subtiel bouwt regisseur Curtis Hanson de spanning op, met kleine, bete kenisvolle details en incidenten. Parallel hieraan ontvouwen zich de karakters en kom je te weten wat de eigenlijke oorzaak is van het slechte huwelijk. Verrassend is de rolbezetting. Meryl Streep is wel zo'n beetje de laatste die je in de rol van actie-heldin zou verwachten, maar ze is wonderwel op haar plaats. Ze straalt een onvermoe de vitaliteit uit, tegelijk geeft ze haar rol net dat beetje extra reliëf om met haar mee te kun nen voelen. Ook David Strathairn als haar echtgenoot en Kevin Bacon als de engel, die een duivel blijkt, spelen hun rollen overtuigend. De onderhuidse erotiek in het samenspel van Meryl Streep en Kevin Bacon is een aardige bij komstigheid. Maakte Curtis Hanson in zijn vorige thriller, The hand that rocks the cradle, de fout het verhaal aan het eind te laten ontsporen, ditmaal dirigeert hij de film strak naar een climax toe. Een keeltoeknijpend staaltje van wildwatervaren dat boven dien schitterend werd gefotogra feerd in de prachtige natuur van Montana en Oregon. 'The River Wild' van Curtis Han son draait in Casino 1 en 2 in Breda, Heuvelpoort 4 in Tilburg. Van onze filmredactie Er is een aantal klassieke verha len dat je als filmer maar beter met rust kunt laten. Omdat ze te literair of te gecompliceerd zijn of omdat ze al eerder afdoende zijn verfilmd en weinig meer gemeen hebben met onze tijd. Zo werd Coppola's Dracula niet echt een succes, omdat Bram Stokers verhaal al in 1922 ono vertroffen is vastgelegd door Friedrich Murnau in Nosferatu. Ook van Het monster van Fran kenstein kun je maar heter af blijven. In deze tijd van geneti sche manipulatie komt dit 19e eeuwse griezelverhaal niet echt meer tot zijn recht. Boris Karloff heeft het monster bovendien voorgoed een eigen gezicht gege ven. Kenneth Branagh, de Engelse acteur en regisseur van enkele mooie Shakespeare-verfilmin- gen, meende zich niettemin aan de verfilming van Mary Shelley's Frankenstein te moeten wagen, met hemzelf als dokter Franken stein en Robert de Niro als het monster. In 1794 is aan de Noordpool een schip op een ijsberg gelopen en de bemanning overlegt kleu mend hoe ze de voeten weer warm kan krijgen. Een vreemde ling komt aangekropen. Het is dokter Frankenstein (Kenneth Branagh) die op de vlucht is voor het monsterdat hij zelf heeft geschapen. Hij vertel zijn vreem de levensverhaal aan de kapi tein. Zijn moeder stierf bij de beval ling en dat zou Frankensteins obsessie moeten verklaren voor het opwekken van de doden. De jonge Frankenstein wil dokter worden en trouwen met zijn ge liefde Elizabeth (Helena Bonham Carter). Aan de universteit ont moet hij Waldman, een professor (John Cleese), die experimen teert met het reanimeren van dode weefsels. De professor is echter gestopt met zijn onderzoek omdat hij bang is voor het gruwelijke eind resultaat. Waldman wordt ver moord en de dader (Robert de Niro) opgehangen. Frankenstein besluit de hersens van Waldman in het lichaam van de moorde- Troïlus en Cressida van Shake speare is een cynisch stuk waar in de oorlog wordt voorgesteld als een tijdverdrijf voor hoge heren. Zonder echte dramati sche of persoonlijke ontwikke ling is dit problem play, ge schreven rond 1600, bovendien een moeilijk speelbaar vehikel. Het staat dan ook weinig op het repertoire, maar het blijft aan trekkelijk voor regisseurs die de weerzinwekkende trekken van de mensheid willen tonen. Gerardjan Rijnders voerde het indertijd op bij Globe en Johan Doesburg (Decadence) momen teel bij Het Nationale Toneel. Morgenavond is deze, alom ge prezen voorstelling te zien in schouwburg De Kring in Roosendaal en op 3 februari in Schouwburg Tilburg. In het mythologische verhaal over de Grieken en Trojanen die na zeven jaar oorlog in een patstelling zijn beland, is de middeleeuwse liefdesgeschiede nis van Troïlus en Cressida ver werkt, hier twee geliefden uit het Trojaanse kamp. Troïlus is hevig verliefd op de Cressida, hij denkt daardoor niet meer aan vechten. De vader van Cressida is overgelopen naar het Griekse kamp. Als beloning vraagt hij om een Trojaanse krijgsgevangene uit het Griekse kamp te ruilen voor zijn doch- ter. Cressida wordt uitgeleverd. Wanneer Troïlus haar later be trapt in de armen van de Griek Diomedes is hij zo jaloers dat zijn vechtlust terugkeert en hij zich vol overgave in de oorlog stort. Met o.a. Hans Dagelet, Mirjam Sternheim, Ariane Schlüter (Cressida), Jack Wou- terse, Ellen Vogel, Ronald de Bruin (Tróïlus) en Han Kerck- hoffs. Doesburg maakte er een kille weerspiegeling van onze huidige wereld van, met cyni sche en melige grappen. DE BUSSEL in Oosterhout presenteert op 24 en 25 januari de eerste twee van een serie Westbrabantse voorstellingen van Het Dagboek van Anne Frank, het Amerikaanse toneel stuk uit 1958 van Francis Good rich en Albert Hackett over de joodse onderduikers van het Amsterdamse Achterhuis die vlak voor de bevrijding nog worden opgepakt en wegge voerd. De rol van Anne Frank wordt gespeeld door de jonge debutante Cléo Dankert. Zusje Margot is een rol van Isabel Menino. Josée Ruiter en Boude- wijn de Groot vertolken in deze versie van regisseur Arda Brok- mann de rollen van de ouders, Edith en Otto Frank. SUIKER van Hugo Claus wordt op 25 januari door het Noord Nederlands Toneel ge speeld in De Nobelaer in Etten- Leur. In de regie van cineast Pieter Verhoeff is het een on derhoudend drama over een driehoeksverhouding in een Noordfranse suikerfabriek waar Vlaamse seizoenarbeiders een hard leven hebben. De drie hoeksverhouding tussen de vrienden Max (Leslie de Gruy- ter) en Kilo (Peter Tuinman) en het meisje Malou (Kiki Classen) vormt de belangrijkste plot, Verschillende spelstijlen lopen door elkaar maar het gedateer de melodrama en sociaal realis me van de jonge Claus krijgen bij Verhoeff geen kans. DE BERINI'S komen zater dagavond naar een uitverkochte Kring in Roosendaal met hun nieuwe programma, Almon- destraat 53a. Annie en Harrie, het muzikale volksstel uit Rot terdam-Zuid, gaat ditmaal overtuigend in op de grote- stadspri blemen met buitenlan ders. Geen typetjes meer maar een herkenbaar stel dat pleit voor burensolidariteit in een wijk waar veel buitenlanders wonen. TINE RUYSSCHAERT en Jo Decaluwe spelen op 24 januari in De Kring in Roosendaal Lief desbrieven van A.R. Gurney. De twee acteurs zitten aan twee tafeltjes en lezen de brieven voor die de man en de vrouw aan elkaar hebben geschreven. Naarmate de jaren vorderen raakt de kijker steeds meer be trokken bij de personages in 'deze ongepolijste voorstelling. HETTY HEYTING speelt op 26 januari in Roosendaal in haar eigen stuk Bloedlink een presentatrice van een populair tv-programma die een oude be kende op bezoek krijgt. Haar goedhartige verloofde biedt de man aan om bij hem te logeren zonder te weten welk geheim de vrouw en die andere man delen. De voorstelling biedt comedy, musical en psychologische thril ler. Na de pauze ontwikkelt zich een onvoorzien misdaad- plot met behendig geënscèneer- de horror-effecten. JOS BRINK speelt de hoofd rol in zijn eigen blijspel Non- Actief dat morgenavond is te zien in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom. Brink is een toneelschrijver en weduwnaar die een non als huishoudster aanneemt, die met haar voort varende ideeën zijn leven op stelten zet. Een voorstelling met brave EO-humor. Verder spelen Lucie de Lange, Jacqueline Aronson, Josta Rutten en Ray mond Kurvers. DE ROTTERDAMSE DANS GROEP is vanavond in het Zuidlandtheater in Terneuzen met Too many cocks prolong the night van Rick Kam en God/Dog Variations van Ton Simons. Het eerste toont een grillige bewegingstaal in een helder dansconcept maar met cryptische handelingen. Het tweede is een fascinerende be wegingscompositie van 55 mi nuten (wel erg lang) met con trasterende beelden in zwart wit. Veranderingen binnen be wegingspatronen lijken wille keurig. Niets staat vast, alles kan anders. Maar de handelin gen zijn toch perfect geo Van de elf dansers treffen „.or al Joke Zijlstra, Caroline Har der en Inge Buyls. JULES CROISET is als Spaanse Hoer overtuigend in het gelijknamige bizarre stuk van Hugo Claus bij het Haar lems Toneel. Een hoer, toverkol en koppelaarster die mysterieus orakelt en met de doden praat. Frances Sanders kwam in haar regie overigens niet verder dan braaf volkstoneel met plichtma tig gezongen nummers. Zater dagavond in het Zuidlandthea ter in Terneuzen. SCHOUWBURG DE MAAGD in Bergen op Zoom presenteert op 26 januari een dubbel-duo-cabaretvoorstelling met de groepen Kommil Foo en Zindroom. Ze brengen een ge deelte uit hun avondvullende programma's. Het Vlaamse duo Koomil Foo speelt Plank en het Nederlandse Zindroom (Bert Schuling en Herman Boon) komt met zijn nieuwe program ma Noormaal gesproken. naar op te slaan en het lijk tot leven te wekken. Als het monster ontwaakt, weet het te ontsnappen en duikt onder bij een boerengezin. Daar ont dekt het dat zijn leven zonder vrouw niet compleet is. Het monster wil Frankenstein daar om dwingen om een dode van het andere geslacht tot leven te wekken. De diepere gedachte achter het -verhaal van de 19e eeuwse schrijfster Mary Shelley was dat Frankenstein en zijn monster ei genlijk een en dezelfde persoon zijn en dat Frankenstein gestraft wordt door God omdat hij zich met de schepper meet. Het wer kelijke slachtoffer was echter het monster dat in zijn onschuld en lelijkheid gedoemd is tot een zaamheid en onbegrip, zoals Bo ris Karloff dat zo ontroerend uitbeeldde. De film van Kenneth Branagh toont niets van dit alles. Brana gh is als acteur veel te zwierig en te opgewekt voor de sombere Frankensteinrol waardoor het verhaal al snel aarzelt tussen horror en komedie. De dokter en het monster hebben bovendien geen enkele band met elkaar. Daardoor ontbreekt ieder dra ma, laat staan een tragische on dertoon. Robert de Niro lukt het op eigen houtje niet om enig gevoel in zijn rol te leggen. Hij ziet er wel vreselijk uit, alsof hij net met zijn gezicht in het prikkeldraad is gelopen, maar dat is ook alles. Vormgeving en aankleding van Frankenstein zijn ook wel erg onrustig en te nadrukkelijk be rekend op effecten. Branagh laat om de haverklap de camera zó heftig rondtollen dat je er draaierig van wordt. In de openingsscène wordt de 19e eeuwse schrijfster Mary Shelley aangehaald, die een ver haal van 'afschuwelijke opwin ding' heeft willen schrijven, wat haar in de vorige eeuw ook goed lukte. Afschuwelijke opwinding veroorzaakt Kenneth Branagh niet met zijn nieuwe verfilming of het moest zijn van teleurstel ling om deze mislukking. Mary Shelley's Frankenstein van en met Kenneth Branagh draait in Casino 1 in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Michael Douglas wordt in DiscloTy aangeklaagd wegens ongewenste it miteiten door een cynische maarmoj Demi Moore, die hem zelf eerst hsr proberen te verleiden. Woedend dm haar afwijst, beschuldigt ze hem o| eel van 'aanranding'. Zij is bij computerbedrijf zijn meerdere en her dus de macht in handen. Om zijn ba niet te verliezen, klaagt hij haar i wegens seksuele intimidatie. Met maatschappelijke werkelijkheid h deze onderhoudende techno-thrï weinig te maken want hij speelt j goeddeels af in een speels uitzie fantasiebedrijf. Met veel computerbe den en virtual reality. (Grand in Cinemactueel in Bergen op Zoom, in Roosendaal, De Koning van Eng land in Hulst) Rouge, de mooie, scherpzinnige gevoelig-romantische film van deft se cineast Krzysztof Kieslowski, dp nog in Breda. De toevallige ontmoeti tussen een bejaarde rechter (Jean-Loi Trintignant) en een jong foton® (Irène Jacob) vormt het begin van optimistisch verhaal over mystiel menselijke verwantschap in dit slotde van de trilogie Trois Couleurs gelijkheid, broederschap). Pracbtit beelden, hemelse muziek en mooi sp^ (Cinésol 2 in Breda) De forsgebouwde maar niet zo I® Arnold Schwarzenegger wordt ai ger in de filmkomedie Junior van lv Reitman en verzeilt in typisch vroi» lijke situaties. (Mignon in Breda, Ci» mactueel in Bergen op Zoom, City Roosendaal, Koning van Engeland Hulst) Interview with the vampire, vampierfilm van Neil Jordan, dar»| van de erotiek en bevat verrassen beelden. De 18e eeuwse vampier Lest (een overigens verkeerd gecaste T« Cruise) verleidt de 20ste eeuwer loi (Brad Pitt) tot duistere vampierprakt ken. (Casino 4 in Breda, City in Rot daal, Roxy in Bergen op Zoom, Koning van Engeland in Hulst) In Only You is de jonge Marisa Ton op zoek naar de Ware Man in leven. Een romantische komedie» Norman Jewison die al gauw het kant ter van een toeristische toer door Itali krijgt. (Ledel Theater in Oostburg) Pulp Fiction van Quentin Tarantin werd bekroond met de Gouden Palmi Cannes. Losse misdaadverhalen zondi kop of staart krijgen een wondert) samenhang in deze even virtuoze lege film met zijn gewelddadige m sympathieke personages, die heel* af babbelen over futiliteiten. Er wori opvallend natuurlijk gespeeld door o.i John Travolta, Bruce Willis en Ham Keitel. (Cinésol 2 in Breda) The Lion King, de nieuwe Disney» kenfilm, is spannend, griezelig, doenlijk en mooi om te zien voorjoi en oud. (Casino in Breda, City Roosendaal, Roxy in Bergen op Zon Centraal 1 in Geertruidenberg, Dekt ning van Engeland in Hulst). Visuele effecten, gedaanteverwisselir gen en de komiek James Carey mate van The Mask een stripachtige filé medie. (Casino 4 in Breda, Bergen op Zoom) Een schat van een zwakbegaafde (Tm Hanks) brengt het in Forrest Gumf tot miljonair en weet de geschiede» naar zijn hand te zetten. Een aardigt komedie over de verloren onschuld van Amerika. (Casino 2 in Breda, Centraal!» Geertruidenberg) Robert de Niro als het monster van Frankenstein in de verfilming van Kenneth Branagh. foto Columbia tristar Een sneak preview staat de hebber iedere woensdagavond (204 uur) te wachten in Cinésol in Breda. Df voorpremière van een splinternieuw speelfilm waarvan de titel niet tevora bekend wordt gemaakt. In de filmkomedie Baby's day wi ontsnapt een baby al kruipend in blote billetjes aan een stel onverlate die hem willen kidnappen. (Centraair Geertruidenberg) Dick Trom weet raad van Henk vai der Linden is een aardige s| voor de kleintjes die in enkele matiw van Cinésol 1 in Breda is te zien. Much ado about nothing van neth Branagh, gebaseerd op de kont die van Shakespeare, draait vanavon bij Fideï et Arti, Pastoor Hellen» straat 1 in Oudenbosch (20.15 uur) onderdeel van het festival Film S W ratuur. Zondag (14.00 uur) wordt daa in hetzelfde kader de jeugdfilm Jont" who lived in the whale vertoonJ gebaseerd op het boek Kinderjaren Jona Oberski over zijn joodse oorlof jeugd. Een niet helemaal geslaag» verfilming van de Italiaan Roberto fat nza. Spoorloos, de succesvolle Franse thni Ier van George Sluizer naar het van Tim Krabbé, is morgen (20.30 uv te zien bij Filmtheater De Slotjes, jesveld in Oosterhout in het kaden' Film Literatuur. Zaterdagavond 20.30 uur: Madame Bovary, de I® verfilming van Claude Chabrol naar' roman van Flaubert met Isabelle Ha? pert in de titelrol. The Age of Innocence, het moe kostuumdrama van Martin Scorses naar de Victoriaanse roman van Wharton, draait vanavond bij hilT11 Roosendaal in schouwburg De K" (20.30 uur), in het festival Fm Literatuur. Filmclub Cinema Paradiso draait dinsdag in Bergen op Zoom (GfWJ1 tueel) en woensdag in Roosend (City) Night on earth van Jim Ja'* ch. Een vermakelijk vijfluik over J, taxiritten in vijf wereldsteden die 9 lijktijdig plaatsvinden, dus vanwege^ tijdsverschil op verschillende pen. Om 20.30 uur. 'De wereld wordt in snel van Afrika ligt in Europi een centrum dan er vand dat grote problemen gevr mogelijkheden.' In zijn jongste boek Okol Europeanen in Afrika en schrijver Gerrit Krol, wi: (1978) en Constantijn Hu groeiende mobiliteit tuss meer interessante en gev is een boek vol list en bei uitermate confronterend lezer. Door Mario Bouwmans Buiten de knusse villa van c familie Krol heeft Koning Wir ter het Drentse gehucht Oud( molen een barse aanblik gegs ven. Bomen staan er zieltogen bij, het landweggetje vanaf Ty naarlo is bedekt onder moddei plakken als groot uitgevalle mazelen en de lucht kleurt or heilspellend. Een boer en boeri zijn voor hun hoeve energiek i de weer met het dampende voi voor de dieren. De koeien staa op stal, het weiland is ond< water gezet, de schaatsen kur nen weldra uit het vet. Bij de potkachel in zijn tuinhuis je heeft Gerrit Krol (60), b schapenwollen vest om c schouders, de aandacht verleg naar tropischer oorden. Afrik: Voor zijn pensionering als con puterprogrammeur bij She werkte hij eind jaren tachti enkele jaren in Nigeria. H maakte ook diverse reizen na; het zwarte continent. Het boe Okoka's Wonderpark is voor ee belangrijk deel de neerslag va Krols eigen ervaringen in Nig< Slechte ervaringen Op grond van het boek bekruij mij het gevoel dat het u daa ginds niet goed bevallen is? „Ik heb inderdaad slechte erv; ringen opgedaan en ik niet a leen," vertelt Gerrit Krol. heb niet gemerkt dat mijn aar wezigheid daar enig effect hee gehad. Planner was ik en dat toch al het meest gratuite beroc dat je kunt hebben. Ik ben he wat keren met tegenzin na; mijn werk gegaan. Dan vroeg i mezelf 's morgens af: wat ga vandaag eens doen? Het maak niet zoveel uit of je een goed - een slecht plan schreef, het wei later toch niet bekeken of uitgi voerd. Een plan was in Niger meer een dekmantel om het ui eindelijk toch anders te doen." „Een informatie-systeem dat Engeland, Nederland en Franl rijk wel werkt, werkt in Niger -niet. Omdat het door de mensi daar niet opgepikt wordt. Ik he vrij veel slimme Nigerianen g zien, met een goede opleidin Maar die zijn niet van plan vi jaar lang hetzelfde simpele wei te doen. Hun carrière loopt ve steiler. Ze hebben ambitie, doen eenvoudig handwerk hooy uit een half jaar, niet een aant jaren zoals wij in Europa, hebt daar dus niet de continu teit die je hier wel aantreft." „Ik heb menig collega zien ve trekken die niet opgewassen wi tegen de corrupte praktijken het idee dat het effect van zi; werk niet echt groot was. Kij ik had een reserve en dat wi schrijven na het dagelijkse wer Dus 's avonds was ik gelukki Maar als je Shell-werk je levi is en dat werk wordt je onmog' üjk gemaakt, waarbij je ook nc het verschijnsel had dat echtg notes het grootste deel van h jaar in het thuisland zaten, ori dat ze niet gelukkig waren ov de kinderen, dan is er alleen h geld nog wat je daar houdt." De Nigeriaanse hoofdrolspele weten volgens u als geen andt dat 'de wereld bedrogen wil wo den en bereiken grote hoogten de produktie van schijn.' Hl hnd heeft die reputatie. Terech „Nigeria heeft een slechte naai maar dat komt ook omdat veel geld is. De mensen da hebben de middelen om te b driegen. En ze zijn zeer mobii ze weten de weg te vinden. Als met verlof ging, zat het vliegtu van KLM grotendeels vol m Nigerianen die voor een pa dagen naar Londen gingen. D waren de rijken." Gedwongen tot bedrog «In het boek beschrijf ik c oabatunde, een van velen d juet betrouwbaar is voor de bu Jenwereld, maar tegelijk de p, ter familias is voor zijn eigt grote stam. Daar doen ze h voor. Dat soort mensen wor ook gedwongen tot bedrog. 1 zouden hun gezicht verliezen a 2e niet met poen over de bri Kwamen. Dat stelen ze. Een b Kend verschijnsel is dat ze bla: Ke werknemers het geld ontho oen wat die personen met jari werken verdiend hebben. Er zi en zulke slimme bedriegers b Ie spelen het nog klaar v geschreven brieven geld van

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 26