Open huis animatiefilm-instituut Tilburg
Geen opwinding
bij 'Frankenstein'
Spannend wüdwateravontuur
'Ik z
Troïlus en Cressida bij Nationale Toneel
UITGIDS
Rob Scholte
exposeert
autowrak
Zoektocht naar
de hersens
van Einstein
Uit? Stap dan de Deeltaxi in!
nrnumr UwvoordeeLtaxi
DE STEM
Mislukte verfilming met Robert de Niro
Meryl Streep als heldin in 'The River Wild'
Flirt
Verrassend
Levensverhaal
Anne Frank
pE STEM
Te zwierig
Ook in de bioscoop
Schrijver Ger
DONDERDAG 19 JANUARI 1995
Amsterdam (anp) - De
kunstenaar Rob Scholte
gaat het autowrak van
zijn BMW tentoonstellen
in de kunstenaarssocië
teit Arti et Amicitiae in
Amsterdam.
Het maakt deel uit van de
tentoonstelling Bits and
Pieces, die 27 januari open
gaat en tot en met 19 fe
bruari duurt. Grafisch ont
werper Anthon Beeke heeft
de tentoonstelling op ver
zoek van Arti samengesteld.
Hij geeft er zijn visie mee op
de beeldende kunst.
Rob Scholte raakte eind no
vember ernstig gewond bij
een granaatontploffing in
zijn auto. De kunstenaar,
vorige week uit het VU Zie
kenhuis in Amsterdam ont
slagen, verloor daarbij zijn
beide benen. Hij revalideert
nu 'ergens' in Nederland.
Het onderzoek van de poli
tie naar de aanslag heeft tot
dusver niets opgeleverd.
De opgeblazen auto van
Scholte is geen kunstwerk,
erkent Beeke, maar doordat
er een tekst boven is gepro
jecteerd van Franciscus van
Assisi, maakt Scholte toch
een nieuw werk. 'Lord, let
me be an instrument of thy
peace. Let me sow love
where there is hatred', zo
luidt het statement van Van
Assisi. Dat moet gezien
worden als een antwoord
van de kunstenaar op wat er
is gebeurd, op het geweld in
de maatschappij, zegt
Beeke. „Het is een spiegel
naar de maatschappij." Hij
ontkent dat het een publici
teitsstunt is. „Dat zou het
zijn als Scholte een fijn
schilder is. Dan zou zoiets
niet in zijn werk passen. Nu
is dat wel het geval." Hij
benadrukt dat het idee uit
integriteit is geboren. De
opgeblazen auto krijgt vol
gens Beeke iets theateraals
door de belichting van Rei-
noud Tweebeeke van TGA.
Op de tentoonstelling is ook
een opname te horen van
fragmenten uit een inter
view dat Gerardjan Rijnders
met Scholte had. Acteurs
spelen de fragmenten.
Van onze filmredactie
Het Nederlands Instituut
voor Animatiefilm in Tilburg
houdt op zaterdag 21 januari
open huis. Tussen 11.00 en
17.00 kan het publiek een
kijkje nemen in het pand aan
de Willem II straat 47 waar
zich een bibliotheek, ateliers
en opnameruimtes bevinden.
Uiteraard worden er tekenfilms
en andere animatiefilms zoals
poppenfilms vertoond, van Ne
derlandse en buitenlandse ci
neasten. Van de Nederlandse
animatiefilmers Paul Driessen
en Gerrit van Dijk zijn kleine
exposities van originele tekenin
gen ingericht. Er worden ook
videobanden en originele teke
ningen te koop aangeboden.
Voor kinderen is er een speciaal
boekje over tekenfilm te koop.
Het publiek kan een kijkje ne
men in de werkplaats van het
instituut waar vijf jonge anima
tiefilmers gedurende twee jaar
de mogelijkheid hebben om films
te maken onder begeleiding van
ervaren collega's. Veel van de
benodigde apparatuur voor dit
proces is aanwezig in de werk
plaats die normaal gesproken
niet openstaat voor bezoekers
van buiten.
Het NIAf heeft onlangs in sa
menwerking met het Brabants
Instituut voor Kunstzinnige Vor
ming een onderwijsproject opge
zet voor de groepen 5 en 6 van
het basisonderwijs dat de ko
mende drie jaar door Noord-
Brabant gaat reizen. Dit project,
Alles Beweegt, staat nu nog in
het instituut in Tilburg.
De bezoekers kunnen kennis ma
ken met dit nieuwe project dat
bestaat uit een filmvoorstelling
met bijbehorende expositie over
het ontstaan van de films. De
Tilburgse animatiefilmer Paul
Moggré zal kort uitleg geven
over het ontstaan van zijn film
pje, Van een banaan die zijn
schil kwijt was. Dat gebeurt bij
de opstelling van zijn filmdecor.
De opendag is gratis toeganke
lijk.
foto universal
Meryl Streep trotseert een waterval in het spannende wüdwateravontuur The River Wild'.
Van onze verslaggever
De douane-beambte krabt eens
achter zijn oren. „Ik ben op zoek
naar de hersens van Einstein",
antwoordt de Japanse professor
doodleuk op zijn vraag wat hij in
de Verenigde Staten komt doen.'
Zo start de merkwaardige zoek
tocht van Kenji Sugimoto van de
Kinki Universiteit in Japan.
De prof is al jaren bezeten van
het werk en de persoon van
Albert Einstein, de bedenker van
de relativiteitstheorie. Hij heeft
de grootste verzameling Einstei-
niana ter wereld. De kroon op
zijn collectie ontbreekt nog: de
hersens van Einstein, waarvan
bekend is dat ze indertijd niet
meebegraven zijn.
De hersens van Einstein, die de
Vara vanavond op het scherm
brengt, baarde op het documen
taire-festival in Amsterdam in
december nogal wat opzien. Het
verhaal is zo bizar en de Japanse
professor zo excentriek, dat de
echtheid van de documentaire in
twijfel werd getrokken. Maar
volgens regisseur Kevin Hull is
de werkelijkheid soms ongeloof
lijker dan fictie.
Hull was oorspronkelijk van
plan een speelfilm te maken over
Einsteins grijze cellen, nadat
hem ter ore was gekomen dat
deze zich zouden bevinden in het
keukenkastje van Thomas Har
vey, die in 1955 de autopsie op
het lichaam van de wetenschap
per had verricht. Al zoekende
stuitte Huil op Sugimoto die
juist op het punt stond in de
Verenigde Staten te speuren
naar de hersens. Hierop besloot
Hull met de Japanner mee te
gaan en zijn speelfilmplan te
laten varen.
De documentaire voert de kijker
langs een groot aantal universi
teiten. Professoren blijken alle
maal een stukje van het verhaal
te kennen. Maar niemand weet
precies wat er met de hersens is
gebeurd. Zo beweert prof Zim
merman van de universiteit van
Princeton dat Thomas Harvey
inmiddels zou zijn overleden.
Niet uit het veld geslagen door
deze mededeling gaat Sugimoto
toch naar hem op zoek.
En met succes. Harvey wordt
gevonden en jawel, de hersens
staan in het keukenkastje. Ster
ker nog, Sugimoto mag er wel
een stukje van hebben. Harvey
snijdt een reepje af op de brood
plank. De Japanse prof is zo blij
als een kind. Hij sluit zijn ver
blijf in de VS af met een bezoek
aan een karaoke-bar. Daar be
zingt hij zijn nieuw verworven
trofee.
(Nederland 3, 23.10 uur)
Van onze filmredactie
In groeiende mate wil Hol
lywood ons doen geloven dat een
spannende film bijzonder inge
wikkeld of spectaculair moet
zijn. Het tegendeel is meestal
waar. Een eenvoudige plot, die
goed is uitgewerkt, en een over
zichtelijke omgeving zijn meest
al veel boeiender.
Het beste bewijs levert The River
Wild van Curtis Hanson, met
Meryl Streep als heldin tijdens
een adembenemende wildwater-
tocht. Eindelijk weer eens zo'n
film, die uit beperkte middelen
het maximale aan spanning
haalt.
In The River Wild wil Gail
(Meryl Streep) haar man Tom
(David Strathairn) en haar jarige
zoontje tracteren op een wildwa-
tertocht in Montana. Daar groei
de zij op en blonk zij uit in het
wildwatervaren. Het huwelijk
van Gail en Tom zit diep in het
(ADVERTENTIE)
In de Deeltaxi rijdt u samen met mensen die toevallig ook
uw kant op moeten. Als u van tevoren belt, scheelt dat u handen
vol geld. Bel voor een Deeltaxi: 076-208060 of bel voor meer
informatie: 073-212220.
slop. Tom is getrouwd met zijn
werk en vervreemd van vrouw
en zoon. Ruziënd varen ze de
rivier op.
Onderweg maken ze kennis met
de vlotte, jongensachtige Wade
(Kevin Bacon), die met twee
vrienden dezelfde tocht maakt.
Wade flirt met Gail en sluit
vriendschap met haar zoontje
waardoor Tom zich buitengeslo
ten voelt. De sfeer wordt nog
ongemakkelijker als Wade en
een van zijn makkers noodge
dwongen met het gezin meeva
ren, omdat hun boot kapot is.
Wade doet het voorkomen alsof
de andere vriend er vandoor is,
maar de kijker weet inmiddels
dat hij zijn maat heeft opge
ruimd. Terwijl de boot op een
levensgevaarlijke waterval afste
vent, komt de ware aard van
Wade boven en ontwikkelt zich
een spannende strijd op leven en
dood.
The River Wild zit 'ouderwets'
goed in elkaar. Rustig en subtiel
bouwt regisseur Curtis Hanson
de spanning op, met kleine, bete
kenisvolle details en incidenten.
Parallel hieraan ontvouwen zich
de karakters en kom je te weten
wat de eigenlijke oorzaak is van
het slechte huwelijk.
Verrassend is de rolbezetting.
Meryl Streep is wel zo'n beetje
de laatste die je in de rol van
actie-heldin zou verwachten,
maar ze is wonderwel op haar
plaats. Ze straalt een onvermoe
de vitaliteit uit, tegelijk geeft ze
haar rol net dat beetje extra
reliëf om met haar mee te kun
nen voelen.
Ook David Strathairn als haar
echtgenoot en Kevin Bacon als
de engel, die een duivel blijkt,
spelen hun rollen overtuigend.
De onderhuidse erotiek in het
samenspel van Meryl Streep en
Kevin Bacon is een aardige bij
komstigheid.
Maakte Curtis Hanson in zijn
vorige thriller, The hand that
rocks the cradle, de fout het
verhaal aan het eind te laten
ontsporen, ditmaal dirigeert hij
de film strak naar een climax
toe. Een keeltoeknijpend staaltje
van wildwatervaren dat boven
dien schitterend werd gefotogra
feerd in de prachtige natuur van
Montana en Oregon.
'The River Wild' van Curtis Han
son draait in Casino 1 en 2 in
Breda, Heuvelpoort 4 in Tilburg.
Van onze filmredactie
Er is een aantal klassieke verha
len dat je als filmer maar beter
met rust kunt laten. Omdat ze te
literair of te gecompliceerd zijn
of omdat ze al eerder afdoende
zijn verfilmd en weinig meer
gemeen hebben met onze tijd.
Zo werd Coppola's Dracula niet
echt een succes, omdat Bram
Stokers verhaal al in 1922 ono
vertroffen is vastgelegd door
Friedrich Murnau in Nosferatu.
Ook van Het monster van Fran
kenstein kun je maar heter af
blijven. In deze tijd van geneti
sche manipulatie komt dit 19e
eeuwse griezelverhaal niet echt
meer tot zijn recht. Boris Karloff
heeft het monster bovendien
voorgoed een eigen gezicht gege
ven.
Kenneth Branagh, de Engelse
acteur en regisseur van enkele
mooie Shakespeare-verfilmin-
gen, meende zich niettemin aan
de verfilming van Mary Shelley's
Frankenstein te moeten wagen,
met hemzelf als dokter Franken
stein en Robert de Niro als het
monster.
In 1794 is aan de Noordpool een
schip op een ijsberg gelopen en
de bemanning overlegt kleu
mend hoe ze de voeten weer
warm kan krijgen. Een vreemde
ling komt aangekropen. Het is
dokter Frankenstein (Kenneth
Branagh) die op de vlucht is voor
het monsterdat hij zelf heeft
geschapen. Hij vertel zijn vreem
de levensverhaal aan de kapi
tein.
Zijn moeder stierf bij de beval
ling en dat zou Frankensteins
obsessie moeten verklaren voor
het opwekken van de doden. De
jonge Frankenstein wil dokter
worden en trouwen met zijn ge
liefde Elizabeth (Helena Bonham
Carter). Aan de universteit ont
moet hij Waldman, een professor
(John Cleese), die experimen
teert met het reanimeren van
dode weefsels.
De professor is echter gestopt
met zijn onderzoek omdat hij
bang is voor het gruwelijke eind
resultaat. Waldman wordt ver
moord en de dader (Robert de
Niro) opgehangen. Frankenstein
besluit de hersens van Waldman
in het lichaam van de moorde-
Troïlus en Cressida van Shake
speare is een cynisch stuk waar
in de oorlog wordt voorgesteld
als een tijdverdrijf voor hoge
heren. Zonder echte dramati
sche of persoonlijke ontwikke
ling is dit problem play, ge
schreven rond 1600, bovendien
een moeilijk speelbaar vehikel.
Het staat dan ook weinig op het
repertoire, maar het blijft aan
trekkelijk voor regisseurs die de
weerzinwekkende trekken van
de mensheid willen tonen.
Gerardjan Rijnders voerde het
indertijd op bij Globe en Johan
Doesburg (Decadence) momen
teel bij Het Nationale Toneel.
Morgenavond is deze, alom ge
prezen voorstelling te zien in
schouwburg De Kring in
Roosendaal en op 3 februari in
Schouwburg Tilburg.
In het mythologische verhaal
over de Grieken en Trojanen die
na zeven jaar oorlog in een
patstelling zijn beland, is de
middeleeuwse liefdesgeschiede
nis van Troïlus en Cressida ver
werkt, hier twee geliefden uit
het Trojaanse kamp. Troïlus is
hevig verliefd op de Cressida,
hij denkt daardoor niet meer
aan vechten. De vader van
Cressida is overgelopen naar
het Griekse kamp. Als beloning
vraagt hij om een Trojaanse
krijgsgevangene uit het Griekse
kamp te ruilen voor zijn doch-
ter.
Cressida wordt uitgeleverd.
Wanneer Troïlus haar later be
trapt in de armen van de Griek
Diomedes is hij zo jaloers dat
zijn vechtlust terugkeert en hij
zich vol overgave in de oorlog
stort. Met o.a. Hans Dagelet,
Mirjam Sternheim, Ariane
Schlüter (Cressida), Jack Wou-
terse, Ellen Vogel, Ronald de
Bruin (Tróïlus) en Han Kerck-
hoffs. Doesburg maakte er een
kille weerspiegeling van onze
huidige wereld van, met cyni
sche en melige grappen.
DE BUSSEL in Oosterhout
presenteert op 24 en 25 januari
de eerste twee van een serie
Westbrabantse voorstellingen
van Het Dagboek van Anne
Frank, het Amerikaanse toneel
stuk uit 1958 van Francis Good
rich en Albert Hackett over de
joodse onderduikers van het
Amsterdamse Achterhuis die
vlak voor de bevrijding nog
worden opgepakt en wegge
voerd. De rol van Anne Frank
wordt gespeeld door de jonge
debutante Cléo Dankert. Zusje
Margot is een rol van Isabel
Menino. Josée Ruiter en Boude-
wijn de Groot vertolken in deze
versie van regisseur Arda Brok-
mann de rollen van de ouders,
Edith en Otto Frank.
SUIKER van Hugo Claus
wordt op 25 januari door het
Noord Nederlands Toneel ge
speeld in De Nobelaer in Etten-
Leur. In de regie van cineast
Pieter Verhoeff is het een on
derhoudend drama over een
driehoeksverhouding in een
Noordfranse suikerfabriek waar
Vlaamse seizoenarbeiders een
hard leven hebben. De drie
hoeksverhouding tussen de
vrienden Max (Leslie de Gruy-
ter) en Kilo (Peter Tuinman) en
het meisje Malou (Kiki Classen)
vormt de belangrijkste plot,
Verschillende spelstijlen lopen
door elkaar maar het gedateer
de melodrama en sociaal realis
me van de jonge Claus krijgen
bij Verhoeff geen kans.
DE BERINI'S komen zater
dagavond naar een uitverkochte
Kring in Roosendaal met hun
nieuwe programma, Almon-
destraat 53a. Annie en Harrie,
het muzikale volksstel uit Rot
terdam-Zuid, gaat ditmaal
overtuigend in op de grote-
stadspri blemen met buitenlan
ders. Geen typetjes meer maar
een herkenbaar stel dat pleit
voor burensolidariteit in een
wijk waar veel buitenlanders
wonen.
TINE RUYSSCHAERT en Jo
Decaluwe spelen op 24 januari
in De Kring in Roosendaal Lief
desbrieven van A.R. Gurney. De
twee acteurs zitten aan twee
tafeltjes en lezen de brieven
voor die de man en de vrouw
aan elkaar hebben geschreven.
Naarmate de jaren vorderen
raakt de kijker steeds meer be
trokken bij de personages in
'deze ongepolijste voorstelling.
HETTY HEYTING speelt op
26 januari in Roosendaal in
haar eigen stuk Bloedlink een
presentatrice van een populair
tv-programma die een oude be
kende op bezoek krijgt. Haar
goedhartige verloofde biedt de
man aan om bij hem te logeren
zonder te weten welk geheim de
vrouw en die andere man delen.
De voorstelling biedt comedy,
musical en psychologische thril
ler. Na de pauze ontwikkelt
zich een onvoorzien misdaad-
plot met behendig geënscèneer-
de horror-effecten.
JOS BRINK speelt de hoofd
rol in zijn eigen blijspel Non-
Actief dat morgenavond is te
zien in schouwburg De Maagd
in Bergen op Zoom. Brink is een
toneelschrijver en weduwnaar
die een non als huishoudster
aanneemt, die met haar voort
varende ideeën zijn leven op
stelten zet. Een voorstelling met
brave EO-humor. Verder spelen
Lucie de Lange, Jacqueline
Aronson, Josta Rutten en Ray
mond Kurvers.
DE ROTTERDAMSE DANS
GROEP is vanavond in het
Zuidlandtheater in Terneuzen
met Too many cocks prolong
the night van Rick Kam en
God/Dog Variations van Ton
Simons. Het eerste toont een
grillige bewegingstaal in een
helder dansconcept maar met
cryptische handelingen. Het
tweede is een fascinerende be
wegingscompositie van 55 mi
nuten (wel erg lang) met con
trasterende beelden in zwart
wit. Veranderingen binnen be
wegingspatronen lijken wille
keurig. Niets staat vast, alles
kan anders. Maar de handelin
gen zijn toch perfect geo
Van de elf dansers treffen „.or
al Joke Zijlstra, Caroline Har
der en Inge Buyls.
JULES CROISET is als
Spaanse Hoer overtuigend in
het gelijknamige bizarre stuk
van Hugo Claus bij het Haar
lems Toneel. Een hoer, toverkol
en koppelaarster die mysterieus
orakelt en met de doden praat.
Frances Sanders kwam in haar
regie overigens niet verder dan
braaf volkstoneel met plichtma
tig gezongen nummers. Zater
dagavond in het Zuidlandthea
ter in Terneuzen.
SCHOUWBURG DE
MAAGD in Bergen op Zoom
presenteert op 26 januari een
dubbel-duo-cabaretvoorstelling
met de groepen Kommil Foo en
Zindroom. Ze brengen een ge
deelte uit hun avondvullende
programma's. Het Vlaamse duo
Koomil Foo speelt Plank en het
Nederlandse Zindroom (Bert
Schuling en Herman Boon)
komt met zijn nieuwe program
ma Noormaal gesproken.
naar op te slaan en het lijk tot
leven te wekken.
Als het monster ontwaakt, weet
het te ontsnappen en duikt onder
bij een boerengezin. Daar ont
dekt het dat zijn leven zonder
vrouw niet compleet is. Het
monster wil Frankenstein daar
om dwingen om een dode van
het andere geslacht tot leven te
wekken.
De diepere gedachte achter het
-verhaal van de 19e eeuwse
schrijfster Mary Shelley was dat
Frankenstein en zijn monster ei
genlijk een en dezelfde persoon
zijn en dat Frankenstein gestraft
wordt door God omdat hij zich
met de schepper meet. Het wer
kelijke slachtoffer was echter
het monster dat in zijn onschuld
en lelijkheid gedoemd is tot een
zaamheid en onbegrip, zoals Bo
ris Karloff dat zo ontroerend
uitbeeldde.
De film van Kenneth Branagh
toont niets van dit alles. Brana
gh is als acteur veel te zwierig en
te opgewekt voor de sombere
Frankensteinrol waardoor het
verhaal al snel aarzelt tussen
horror en komedie. De dokter en
het monster hebben bovendien
geen enkele band met elkaar.
Daardoor ontbreekt ieder dra
ma, laat staan een tragische on
dertoon.
Robert de Niro lukt het op eigen
houtje niet om enig gevoel in zijn
rol te leggen. Hij ziet er wel
vreselijk uit, alsof hij net met
zijn gezicht in het prikkeldraad
is gelopen, maar dat is ook alles.
Vormgeving en aankleding van
Frankenstein zijn ook wel erg
onrustig en te nadrukkelijk be
rekend op effecten. Branagh laat
om de haverklap de camera zó
heftig rondtollen dat je er
draaierig van wordt.
In de openingsscène wordt de
19e eeuwse schrijfster Mary
Shelley aangehaald, die een ver
haal van 'afschuwelijke opwin
ding' heeft willen schrijven, wat
haar in de vorige eeuw ook goed
lukte. Afschuwelijke opwinding
veroorzaakt Kenneth Branagh
niet met zijn nieuwe verfilming
of het moest zijn van teleurstel
ling om deze mislukking.
Mary Shelley's Frankenstein van
en met Kenneth Branagh draait
in Casino 1 in Breda en Roxy 1 in
Bergen op Zoom.
Michael Douglas wordt in DiscloTy
aangeklaagd wegens ongewenste it
miteiten door een cynische maarmoj
Demi Moore, die hem zelf eerst hsr
proberen te verleiden. Woedend dm
haar afwijst, beschuldigt ze hem o|
eel van 'aanranding'. Zij is bij
computerbedrijf zijn meerdere en her
dus de macht in handen. Om zijn ba
niet te verliezen, klaagt hij haar i
wegens seksuele intimidatie. Met
maatschappelijke werkelijkheid h
deze onderhoudende techno-thrï
weinig te maken want hij speelt j
goeddeels af in een speels uitzie
fantasiebedrijf. Met veel computerbe
den en virtual reality. (Grand in
Cinemactueel in Bergen op Zoom,
in Roosendaal, De Koning van Eng
land in Hulst)
Rouge, de mooie, scherpzinnige
gevoelig-romantische film van deft
se cineast Krzysztof Kieslowski, dp
nog in Breda. De toevallige ontmoeti
tussen een bejaarde rechter (Jean-Loi
Trintignant) en een jong foton®
(Irène Jacob) vormt het begin van
optimistisch verhaal over mystiel
menselijke verwantschap in dit slotde
van de trilogie Trois Couleurs
gelijkheid, broederschap). Pracbtit
beelden, hemelse muziek en mooi sp^
(Cinésol 2 in Breda)
De forsgebouwde maar niet zo I®
Arnold Schwarzenegger wordt ai
ger in de filmkomedie Junior van lv
Reitman en verzeilt in typisch vroi»
lijke situaties. (Mignon in Breda, Ci»
mactueel in Bergen op Zoom, City
Roosendaal, Koning van Engeland
Hulst)
Interview with the vampire,
vampierfilm van Neil Jordan, dar»|
van de erotiek en bevat verrassen
beelden. De 18e eeuwse vampier Lest
(een overigens verkeerd gecaste T«
Cruise) verleidt de 20ste eeuwer loi
(Brad Pitt) tot duistere vampierprakt
ken. (Casino 4 in Breda, City in Rot
daal, Roxy in Bergen op Zoom,
Koning van Engeland in Hulst)
In Only You is de jonge Marisa Ton
op zoek naar de Ware Man in
leven. Een romantische komedie»
Norman Jewison die al gauw het kant
ter van een toeristische toer door Itali
krijgt. (Ledel Theater in Oostburg)
Pulp Fiction van Quentin Tarantin
werd bekroond met de Gouden Palmi
Cannes. Losse misdaadverhalen zondi
kop of staart krijgen een wondert)
samenhang in deze even virtuoze
lege film met zijn gewelddadige m
sympathieke personages, die heel*
af babbelen over futiliteiten. Er wori
opvallend natuurlijk gespeeld door o.i
John Travolta, Bruce Willis en Ham
Keitel. (Cinésol 2 in Breda)
The Lion King, de nieuwe Disney»
kenfilm, is spannend, griezelig,
doenlijk en mooi om te zien voorjoi
en oud. (Casino in Breda, City
Roosendaal, Roxy in Bergen op Zon
Centraal 1 in Geertruidenberg, Dekt
ning van Engeland in Hulst).
Visuele effecten, gedaanteverwisselir
gen en de komiek James Carey mate
van The Mask een stripachtige filé
medie. (Casino 4 in Breda,
Bergen op Zoom)
Een schat van een zwakbegaafde (Tm
Hanks) brengt het in Forrest Gumf
tot miljonair en weet de geschiede»
naar zijn hand te zetten. Een aardigt
komedie over de verloren onschuld van
Amerika. (Casino 2 in Breda, Centraal!»
Geertruidenberg)
Robert de Niro als het monster van Frankenstein in de
verfilming van Kenneth Branagh. foto Columbia tristar
Een sneak preview staat de
hebber iedere woensdagavond (204
uur) te wachten in Cinésol in Breda. Df
voorpremière van een splinternieuw
speelfilm waarvan de titel niet tevora
bekend wordt gemaakt.
In de filmkomedie Baby's day wi
ontsnapt een baby al kruipend in
blote billetjes aan een stel onverlate
die hem willen kidnappen. (Centraair
Geertruidenberg)
Dick Trom weet raad van Henk vai
der Linden is een aardige s|
voor de kleintjes die in enkele matiw
van Cinésol 1 in Breda is te zien.
Much ado about nothing van
neth Branagh, gebaseerd op de kont
die van Shakespeare, draait vanavon
bij Fideï et Arti, Pastoor Hellen»
straat 1 in Oudenbosch (20.15 uur)
onderdeel van het festival Film S W
ratuur. Zondag (14.00 uur) wordt daa
in hetzelfde kader de jeugdfilm Jont"
who lived in the whale vertoonJ
gebaseerd op het boek Kinderjaren
Jona Oberski over zijn joodse oorlof
jeugd. Een niet helemaal geslaag»
verfilming van de Italiaan Roberto fat
nza.
Spoorloos, de succesvolle Franse thni
Ier van George Sluizer naar het
van Tim Krabbé, is morgen (20.30 uv
te zien bij Filmtheater De Slotjes,
jesveld in Oosterhout in het kaden'
Film Literatuur. Zaterdagavond
20.30 uur: Madame Bovary, de I®
verfilming van Claude Chabrol naar'
roman van Flaubert met Isabelle Ha?
pert in de titelrol.
The Age of Innocence, het moe
kostuumdrama van Martin Scorses
naar de Victoriaanse roman van
Wharton, draait vanavond bij hilT11
Roosendaal in schouwburg De K"
(20.30 uur), in het festival Fm
Literatuur.
Filmclub Cinema Paradiso draait
dinsdag in Bergen op Zoom (GfWJ1
tueel) en woensdag in Roosend
(City) Night on earth van Jim Ja'*
ch. Een vermakelijk vijfluik over J,
taxiritten in vijf wereldsteden die 9
lijktijdig plaatsvinden, dus vanwege^
tijdsverschil op verschillende
pen. Om 20.30 uur.
'De wereld wordt in snel
van Afrika ligt in Europi
een centrum dan er vand
dat grote problemen gevr
mogelijkheden.'
In zijn jongste boek Okol
Europeanen in Afrika en
schrijver Gerrit Krol, wi:
(1978) en Constantijn Hu
groeiende mobiliteit tuss
meer interessante en gev
is een boek vol list en bei
uitermate confronterend
lezer.
Door Mario Bouwmans
Buiten de knusse villa van c
familie Krol heeft Koning Wir
ter het Drentse gehucht Oud(
molen een barse aanblik gegs
ven. Bomen staan er zieltogen
bij, het landweggetje vanaf Ty
naarlo is bedekt onder moddei
plakken als groot uitgevalle
mazelen en de lucht kleurt or
heilspellend. Een boer en boeri
zijn voor hun hoeve energiek i
de weer met het dampende voi
voor de dieren. De koeien staa
op stal, het weiland is ond<
water gezet, de schaatsen kur
nen weldra uit het vet.
Bij de potkachel in zijn tuinhuis
je heeft Gerrit Krol (60), b
schapenwollen vest om c
schouders, de aandacht verleg
naar tropischer oorden. Afrik:
Voor zijn pensionering als con
puterprogrammeur bij She
werkte hij eind jaren tachti
enkele jaren in Nigeria. H
maakte ook diverse reizen na;
het zwarte continent. Het boe
Okoka's Wonderpark is voor ee
belangrijk deel de neerslag va
Krols eigen ervaringen in Nig<
Slechte ervaringen
Op grond van het boek bekruij
mij het gevoel dat het u daa
ginds niet goed bevallen is?
„Ik heb inderdaad slechte erv;
ringen opgedaan en ik niet a
leen," vertelt Gerrit Krol.
heb niet gemerkt dat mijn aar
wezigheid daar enig effect hee
gehad. Planner was ik en dat
toch al het meest gratuite beroc
dat je kunt hebben. Ik ben he
wat keren met tegenzin na;
mijn werk gegaan. Dan vroeg i
mezelf 's morgens af: wat ga
vandaag eens doen? Het maak
niet zoveel uit of je een goed -
een slecht plan schreef, het wei
later toch niet bekeken of uitgi
voerd. Een plan was in Niger
meer een dekmantel om het ui
eindelijk toch anders te doen."
„Een informatie-systeem dat
Engeland, Nederland en Franl
rijk wel werkt, werkt in Niger
-niet. Omdat het door de mensi
daar niet opgepikt wordt. Ik he
vrij veel slimme Nigerianen g
zien, met een goede opleidin
Maar die zijn niet van plan vi
jaar lang hetzelfde simpele wei
te doen. Hun carrière loopt ve
steiler. Ze hebben ambitie,
doen eenvoudig handwerk hooy
uit een half jaar, niet een aant
jaren zoals wij in Europa,
hebt daar dus niet de continu
teit die je hier wel aantreft."
„Ik heb menig collega zien ve
trekken die niet opgewassen wi
tegen de corrupte praktijken
het idee dat het effect van zi;
werk niet echt groot was. Kij
ik had een reserve en dat wi
schrijven na het dagelijkse wer
Dus 's avonds was ik gelukki
Maar als je Shell-werk je levi
is en dat werk wordt je onmog'
üjk gemaakt, waarbij je ook nc
het verschijnsel had dat echtg
notes het grootste deel van h
jaar in het thuisland zaten, ori
dat ze niet gelukkig waren ov
de kinderen, dan is er alleen h
geld nog wat je daar houdt."
De Nigeriaanse hoofdrolspele
weten volgens u als geen andt
dat 'de wereld bedrogen wil wo
den en bereiken grote hoogten
de produktie van schijn.' Hl
hnd heeft die reputatie. Terech
„Nigeria heeft een slechte naai
maar dat komt ook omdat
veel geld is. De mensen da
hebben de middelen om te b
driegen. En ze zijn zeer mobii
ze weten de weg te vinden. Als
met verlof ging, zat het vliegtu
van KLM grotendeels vol m
Nigerianen die voor een pa
dagen naar Londen gingen. D
waren de rijken."
Gedwongen tot bedrog
«In het boek beschrijf ik c
oabatunde, een van velen d
juet betrouwbaar is voor de bu
Jenwereld, maar tegelijk de p,
ter familias is voor zijn eigt
grote stam. Daar doen ze h
voor. Dat soort mensen wor
ook gedwongen tot bedrog. 1
zouden hun gezicht verliezen a
2e niet met poen over de bri
Kwamen. Dat stelen ze. Een b
Kend verschijnsel is dat ze bla:
Ke werknemers het geld ontho
oen wat die personen met jari
werken verdiend hebben. Er zi
en zulke slimme bedriegers b
Ie spelen het nog klaar v
geschreven brieven geld van