E STEM Filmfestival Rotterdam opent met nieuwe Polanski I beleefd 8e£»m aanbevolen Grandeur Proef I mark neelemans De Vierde Symfo nie van Beethoven, in een bewerking voor piano a quatre mains, wordt op zondag 22 januari ten gehore ge bracht in de Nieu we Veste in Breda door het pianoduo Leo van Doeselaar en Wyneke Jor- dans. iDe Bussel in Oos terhout presenteert op 24 en 25 januari de eerste twee van een serie Westbra bantse voorstellin gen van Het Dag boek van Anne Frank. I De rhythm and bluesgroep The Lo ved Ones uit Oak land, Californië speelt morgen avond in Para in Breda. 1 Naar aanleiding van Hugo Claus' yijfenzestigste ver jaardag heeft het Haarlems Toneel stuk 'De Spaan se Hoer' op het re pertoire gezet. Za terdag wordt dit stuk gebracht in het Zuidlandthea- ter in Terneuzen. Eeuwfeest Verhuizing Populair Gangsterfilm Voorvertoningen DONDERDAG 19 JANUARI 1995 DEEL I t if. ige en maak kans op een ftn zonnige bestemming. neelemans EEN REPORTAGE! i en mogelijkheden (ook 's avonds) 11150-18184 fax 01150-16243 'Tres Irmaos' van Teresa Villaverde. 'Bandit Queen' van Shekar Kapur. Smullen voor cinefielen Door Marjan Mes Ruim 250 speelfilms, docu mentaires en videoprogram ma's draaien tijdens het 24e International Filmfestival Rotterdam (25 januari-5 fe bruari) 24 uur door in de bio scopen rond de Kruiskade. Dat wordt dus weer smullen voor de waarachtige filmlief hebber. Het cinema-evenement, interna tionaal vermaard om zijn onge dwongen sfeer en veelzijdige aanbod, verwacht weer zo'n 250.000 bezoekers. Filmfreaks en gewone liefheb bers die geinteresseerd zijn in de minder vanzelfsprekende cine ma. Het is het publiek dat de filmhuizen pleegt te bezoeken, maar nog liever heel veel nieuwe films in een klap tot zich neemt. Veel van de te vertonen films rou leren na het festival langs de plaatselijke filmtheaters, de voormalige film huizen. De films komen weer uit alle windrichtingen, hoewel er tijdens de 24e editie van het Rotterdamse festival wat meer Europese films dan voorheen vallen te genie ten. Ook zal er min der 'geweld' wor den vertoond omdat festivaldi recteur Emile Fallaux daar 'een beetje ziek van is'. Óp 25 januari wordt het Inter national Filmfes tival Rotterdam officieel geopend met de wereld première van Ro man Polanski's Death and the Maiden. overlegd om de rijkssubsidie van ruim een miljoen structureer te .verhogen. Emile Fallaux zet zich daar nog voor in, maar neemt volgend jaar, het zilveren jubi leumjaar van het Rotterdamse festival, na drie jaar alweer af scheid als directeur en hoofdpro grammeur. Behalve in de bioscopen aan de Kruiskade kan men tijdens het komende festival ook weer te recht in Lantaren/Venster in de Gouvemestraat en café De Unie waar met name de video's te zien zijn. Het Hilton Hotel vormt weer het hart van het festival met de Centrale Kassa en een Grand Café. Daar worden ook de talk shows, discussies en de ontmoe tingen met de filmmakers gehou den. Voor het eerst is er dit jaar een competitie voor eerste of tweede produkties van jonge regisseurs wier film in Rotterdam zijn Euro pese première beleeft. Zij dingen André Téchiné, Chantal Aker man en Claire Denis. Drie visies en drie generaties ge durende een periode van dertig jaar, met talloze beginnende ac teurs in de rol van de jongeren, met hits en dansen uit de betref fende periodes. De serie werd in het najaar in Frankrijk met veel succes uitgezonden. Het eeuwfeest van de cinema, Honderd Jaar Film, dat in ons land pas deze zomer begint, wordt in Rotterdam alvast inge luid met ondermeer de vertoning van de oorspronkelijke kleuren- versie van Jour de Fête van Jac ques Tati en andere gerestau reerde klassiekers. Speciale aan dacht is er ook voor de Tsjechi sche regisseur Karei Kachyna en voor twee vrouwelijke filmma kers uit Hongkong en Taiwan, onder de noemer Great Ladies of 'Vive l'amour' van Tsai Ming-liang. Het festijn wordt voor de laatst maal gehouden in de bioscopen aan de Kruiskade (Lumière, Ca lypso, Thalia, Luxor). Volgend jaar verhuist het evenement naar de nieuwe mega-bioscoop van MGM aan het Schouwburgplein. In dat complex met zeven zalen kunnen de nog steeds toenemen de bezoekersaantallen van het filmfestival beter worden opge vangen en is men tevens aange namer onder dak dan aan de win derige Kruiskade. Het nog altijd groeiende festival heeft ook meer geld nodig. Met verschillende ministeries wordt mee naar de drie Tiger Awards van tienduizend dollar. Daar naast is er een publieksprijs van 15.000 gulden waaraan de naam van de hoofdsponsor (een auto merk) is verbonden. Het zal veel cinefielen plezieren dat Frankrijk een beetje terug aan het keren is als leverancier van de betere film. Een aardig onderdeel van het Rotterdamse filmfestival vormt Tous les gargons et les filles de leur age. Negen speelfilms van een uur over de opgroeiende jeugd tussen de jaren zestig en tachtig, die voor de Franse televisie zijn ge maakt door kopstukken als the East. De Taiwanese Hsu Feng is in ons land het meest bekend als produ- cente van films als Five girls and a rope en Farewell to my concubi ne. Zij heeft ook plannen om Cheng Kaige het leven van de vrouw van Mao, Jiang Qing, te laten verfilmen. Maar Hsu Feng is ook een populaire Aziatisch ac trice in films van King Hu, A Touch of Zen en Raining in the Mountains, die beide worden ver toond. De andere Tigerlady is Josephine Fong-Song Siao.uit Hongkong, die haar debuut al op zevenjarige leeftijd in 1954 maakte. Vooral als comédienne-op-leeftijd in vechtkomedies is zij populair. Ook zij is actief als producente van commercieel aantrekkelijke kwaliteitsfilms van relatief onbe kende regisseurs. Op het festival is zij als actrice te zien in films van Jacob Cheung en Ann Hui. Festivaldirecteur Emile Fallaux toog ook naar Japan om daar professioneel geregisseerde, ar tistieke soft pornofilms te selec teren voor het festivalonderdeel Pink Pictures from Japan. Hoe wel in Japan net als in Nederland de pornobioscoop is uitgestorven, omdat de videoindustrie de seks- film heeft overgenomen, wordt er toch nog een gestage stroom van betere pornofilms geproduceerd. Dat heeft mede te maken met de huidige Japanse seksuele revolu tie, die ook het bestaan van ho mo- en biseksueel gedrag niet langer ver bloemt. Niet zelden ver schijnen de veelal jonge regisseurs zelf als ac teurs in hun seksfilms die vrijwel alle maal over eenzaamheid en agressieve frustratie gaan. Volgens een Japanse criticus geven deze porno films een pre ciezer psy- cho-sociaal beeld van To kyo dan an dere recente artfilms. Tot voor kort werd de bloeiende Ja panse porno- industrie be knot door censuun Schaamhaar was bijvoorbeeld altijd taboe. Het Rotterdamse festival presen teert een speciale curiositeit, de eerste Japanse speelfilm met schaamhaar, Ai no shinsekai van Takahashi Banmei. Een ander speciaal festivalthema vormen de Films from Oz (fantas tische filmverhalen) en Movies from behind the Mosque (tien nieuwe films uit de Arabische landen rond de Middellandse Zee). Gay Films, met produkties die in het bijzonder aantrekkelijk zijn voor een homoseksueel pu bliek, ontbreken evenmin. Een ervan is Vive I'Amour van de jon ge Taiwanese regisseur Tsai FOTO'S CINEMIEN Ming-Liang, maker van Rebels of the Neon Gód, over eenzame sek suele ontmoetingen in een onbe woond appartement. De Amerikaanse underground- filmer Hal Hartley (Simple Men, Trust), in Rotterdam al jaren een goede bekende, is vertegenwoor digd met de 'filosofische' gang sterfilm Amateur. De Franse ac trice Isabelle Huppert speelt de tragi-komische hoofdrol van een uitgetreden non in New York, die denkt dat ze nymfomane is. Ze verdient haar brood met het schrijven van sexverhalen voor pornoblaadjes. Zij ontmoet een man zonder geheugen die heel aardig blijkt terwijl hij door an deren als een bruut en sadist' wordt afgeschilderd. Uit Nieuw-Zeeland komen steeds vaker verrassende speelfilms. Twee ervan zijn in Rotterdam te zien. Heavenly Creatures van Peter Jackson, dat al met een Zil veren Leeuw werd bekroond in Venetië, is een fascinerend film verhaal over twee hartsvriendin nen in het Nieuw-Zeeland van de jaren vijftig. Once were warriors van Lee Ta- mahori was het afgelopen jaar de grootste publiekstrekker in Nieuw-Zeeland, beter bezocht nog dan Jurassic Park. Een rauw, gewelddadig familiedrama, dat zich afspeelt tegen de achter grond van de grotestadsjungle van Auckland. Andere titels, die overigens on middellijk na het festival fn Ne derland in roulatie worden ge bracht, zijn o.a. Caro Diario van Nanni Moretti, L'eau froide van Olivier Assyas, Through the olive trees van Abbas Kiarostami ('Bashu') en 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls van Mi chael Haneke ('Benny's Video'). Verder worden in Rotterdam on dermeer voorvertoond: Tres Ir maos van Teresa Villaverde, Les silences du palais van Moufida Tlatli, J'ai pas sommeil van Clai re Denis, The Kingdom van Lars von Trier ('Europa'), Un eté inou- bliable van Lucian Pintilé en Auf wiedersehen Amerika van Jan Schütte. Een van de meest indrukwek kende documentaires op het fes tival wordt ongetwijfeld Tsahal van Claude Lanzmann, vermaard om Shoah, het tien uur durende document over de holocaust. Tsa hal is een vijf uur durend, boei end en prachtig gefilmd docu ment over het Israëlische leger dat in Israël zelf met zeer ge mengde gevoelens is ontvangen omdat Lanzmann het leger teveel verheerlijkt zou hebben. Hij is- door de Israëlische critici be schuldigd van een getto-visie om dat hij volgens hen nog teveel denkt vanuit de holocaust. Generaals en soldaten zeggen in Tsahal dat de nazi-moord op de joden hen nog altijd motiveert en dat ze het gevoel hebben een nieuwe holocaust van de Arabie ren te moeten voorkomen. De kij ker krijgt wederom geen oorlogs handelingen te zien. Het drama van de oorlogen, vooral de Grote Verzoendagoorlog in 1973, wordt echter pijnlijk duidelijk uit de verhalen en blikken van de mili tairen. Het drama komt daardoor net zo indirect maar indringend naarvoren als in Shoah. De voorverkoop voor het Interna tional Filmfestival Rotterdam be gint morgen (20 januari) bij de Centrale Kassa in het Hilton Ho tel. Er kan ook telefonisch worden gereserveerd tussen 9.00 en 21.00 uur. Informatie tel, 010-2331401. Reserveringsnummer 010- 2331400. Hier zit ik dan, op dezelfde plaats waar de Russische grootvorst Stroganof zowat een eeuwwisseling geleden zijn favoriete bief stuk Stroganof genoot. Fin de siècle in het restaurant van het prestigieuze Badhotel in Domburg was niet zomaar wat. Ruisend gejurkte dames prikten hapjes foie gras, rijtuigen knerpten op de geschelpte oprijlaan, de Roemeense koningin Carmen Sylva be sprak er haar middelmatige versjes met een Duitse prins, en over al was het vooral de smaak van geld, die je tegemoet waaide. Het Badhotel raakte in verval toen de riche na de eerste wereld oorlog andere oorden opzocht. Jaren stond het te verkrotten, vloog op een dag in de fik, werd heropgebouwd met de zegen van projectontwikkelaar Coltof en de Golden Tulip-keten, en nu zit ik hier in het restaurant en trek een snuit als van een grootvorst. Grandeur moet ik hebben. De kaart van het restaurant biedt dat wel. Dure voorgerechten van meer dan twintig gulden, maar creatieve composities. De huiswijn is verukkelijk, zucht mijn tafeldame. Het restaurant is prachtig ingericht in zachtgeel met liefgroen, rieten stoeltjes onder frisse huispalmen. De zaal is verdeeld in een goedkopere brasserie, en een a la carte restaurant voor gasten die op grandeur uit zijn, en daarvoor willen betalen. Wachtend op een grootvorstelijke behandeling, moet je eerst de muziek zien te overleven, al geldt dit niet voor liefhebbers van het lied 'Waarheen' van Mieke.Telkamp, dat om het halfuur klinkt. Het eten is goed en verzorgd. We krijgen een amuse (een mond- vermaakje) van flinterdunne ossehaas met eendepaté. Daarna de voorgerechten, een klassieke salade van eendeborst en niet te droog gegrilde Sint-Jacobsschelpen met sla. Niets op aan te mer ken. Dan komt het. De brasserie stroomt vol met een groep toeristen. Ze willen allemaal het menuutje van vier tientjes en wij lijken op slag vergeten door het bedienend personeel. Terwijl naast ons de reeds klaargemaakte gangen van de menuutjes in ijltempo wor den geserveerd, zitten wij, lekker gemaakt door de voorgerechten, honger te lijden. We zijn van nature geen kankeraars, maar twee uur en een kwar tier wachten tussen voor- en hoofdgerecht is toch te dol. Vooral wanneer Telkamp regelmatig langskomt. De bedienjuffrouw komt verlegen excuus aanbieden, we krijgen koffie van het huis, maar de maag knort. Ondertussen zit men in de brasserie vrolijk te peuzelen. De hoofdgerechten, grietbot en kalfsentrecote, zijn in een wip verdwenen, het was heel lekker, dat weet ik nog. Maar nader hand, bij een rekening van 171 gulden, vragen we ons beteuterd af hoe hier de prijs-kwaliteit-verhouding ligt. De grandeur wordt duur betaald in het Badhotel, daar houden we het maar op. CM Het restaurant is dagelijks geopend van 12.00 tot 15.00 uur en van 18.00 tot 22.00 uur. Reserveren gewenst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21