E STEM
Filmfestival
Rotterdam
opent met
nieuwe
Polanski
I
beleefd
8e£»m
aanbevolen
Grandeur
Proef
I
mark neelemans
De Vierde Symfo
nie van Beethoven,
in een bewerking
voor piano a quatre
mains, wordt op
zondag 22 januari
ten gehore ge
bracht in de Nieu
we Veste in Breda
door het pianoduo
Leo van Doeselaar
en Wyneke Jor-
dans.
iDe Bussel in Oos
terhout presenteert
op 24 en 25 januari
de eerste twee van
een serie Westbra
bantse voorstellin
gen van Het Dag
boek van Anne
Frank.
I De rhythm and
bluesgroep The Lo
ved Ones uit Oak
land, Californië
speelt morgen
avond in Para in
Breda.
1 Naar aanleiding
van Hugo Claus'
yijfenzestigste ver
jaardag heeft het
Haarlems Toneel
stuk 'De Spaan
se Hoer' op het re
pertoire gezet. Za
terdag wordt dit
stuk gebracht in
het Zuidlandthea-
ter in Terneuzen.
Eeuwfeest
Verhuizing
Populair
Gangsterfilm
Voorvertoningen
DONDERDAG 19 JANUARI 1995 DEEL I
t
if.
ige en maak kans op een
ftn zonnige bestemming.
neelemans
EEN REPORTAGE!
i en mogelijkheden (ook 's avonds)
11150-18184 fax 01150-16243
'Tres Irmaos' van Teresa Villaverde.
'Bandit Queen' van Shekar Kapur.
Smullen voor cinefielen
Door Marjan Mes
Ruim 250 speelfilms, docu
mentaires en videoprogram
ma's draaien tijdens het 24e
International Filmfestival
Rotterdam (25 januari-5 fe
bruari) 24 uur door in de bio
scopen rond de Kruiskade.
Dat wordt dus weer smullen
voor de waarachtige filmlief
hebber.
Het cinema-evenement, interna
tionaal vermaard om zijn onge
dwongen sfeer en veelzijdige
aanbod, verwacht weer zo'n
250.000 bezoekers.
Filmfreaks en gewone liefheb
bers die geinteresseerd zijn in de
minder vanzelfsprekende cine
ma. Het is het publiek dat de
filmhuizen pleegt te bezoeken,
maar nog liever heel veel nieuwe
films in een klap tot zich neemt.
Veel van de te vertonen films rou
leren na het festival langs de
plaatselijke filmtheaters, de
voormalige film
huizen.
De films komen
weer uit alle
windrichtingen,
hoewel er tijdens
de 24e editie van
het Rotterdamse
festival wat meer
Europese films
dan voorheen
vallen te genie
ten.
Ook zal er min
der 'geweld' wor
den vertoond
omdat festivaldi
recteur Emile
Fallaux daar 'een
beetje ziek van
is'. Óp 25 januari
wordt het Inter
national Filmfes
tival Rotterdam
officieel geopend
met de wereld
première van Ro
man Polanski's
Death and the
Maiden.
overlegd om de rijkssubsidie van
ruim een miljoen structureer te
.verhogen. Emile Fallaux zet zich
daar nog voor in, maar neemt
volgend jaar, het zilveren jubi
leumjaar van het Rotterdamse
festival, na drie jaar alweer af
scheid als directeur en hoofdpro
grammeur.
Behalve in de bioscopen aan de
Kruiskade kan men tijdens het
komende festival ook weer te
recht in Lantaren/Venster in de
Gouvemestraat en café De Unie
waar met name de video's te zien
zijn. Het Hilton Hotel vormt weer
het hart van het festival met de
Centrale Kassa en een Grand
Café. Daar worden ook de talk
shows, discussies en de ontmoe
tingen met de filmmakers gehou
den.
Voor het eerst is er dit jaar een
competitie voor eerste of tweede
produkties van jonge regisseurs
wier film in Rotterdam zijn Euro
pese première beleeft. Zij dingen
André Téchiné, Chantal Aker
man en Claire Denis.
Drie visies en drie generaties ge
durende een periode van dertig
jaar, met talloze beginnende ac
teurs in de rol van de jongeren,
met hits en dansen uit de betref
fende periodes. De serie werd in
het najaar in Frankrijk met veel
succes uitgezonden.
Het eeuwfeest van de cinema,
Honderd Jaar Film, dat in ons
land pas deze zomer begint,
wordt in Rotterdam alvast inge
luid met ondermeer de vertoning
van de oorspronkelijke kleuren-
versie van Jour de Fête van Jac
ques Tati en andere gerestau
reerde klassiekers. Speciale aan
dacht is er ook voor de Tsjechi
sche regisseur Karei Kachyna en
voor twee vrouwelijke filmma
kers uit Hongkong en Taiwan,
onder de noemer Great Ladies of
'Vive l'amour' van Tsai Ming-liang.
Het festijn wordt voor de laatst
maal gehouden in de bioscopen
aan de Kruiskade (Lumière, Ca
lypso, Thalia, Luxor). Volgend
jaar verhuist het evenement naar
de nieuwe mega-bioscoop van
MGM aan het Schouwburgplein.
In dat complex met zeven zalen
kunnen de nog steeds toenemen
de bezoekersaantallen van het
filmfestival beter worden opge
vangen en is men tevens aange
namer onder dak dan aan de win
derige Kruiskade.
Het nog altijd groeiende festival
heeft ook meer geld nodig. Met
verschillende ministeries wordt
mee naar de drie Tiger Awards
van tienduizend dollar. Daar
naast is er een publieksprijs van
15.000 gulden waaraan de naam
van de hoofdsponsor (een auto
merk) is verbonden.
Het zal veel cinefielen plezieren
dat Frankrijk een beetje terug
aan het keren is als leverancier
van de betere film. Een aardig
onderdeel van het Rotterdamse
filmfestival vormt Tous les
gargons et les filles de leur age.
Negen speelfilms van een uur
over de opgroeiende jeugd tussen
de jaren zestig en tachtig, die
voor de Franse televisie zijn ge
maakt door kopstukken als
the East.
De Taiwanese Hsu Feng is in ons
land het meest bekend als produ-
cente van films als Five girls and
a rope en Farewell to my concubi
ne. Zij heeft ook plannen om
Cheng Kaige het leven van de
vrouw van Mao, Jiang Qing, te
laten verfilmen. Maar Hsu Feng
is ook een populaire Aziatisch ac
trice in films van King Hu, A
Touch of Zen en Raining in the
Mountains, die beide worden ver
toond.
De andere Tigerlady is Josephine
Fong-Song Siao.uit Hongkong,
die haar debuut al op zevenjarige
leeftijd in 1954 maakte. Vooral
als comédienne-op-leeftijd in
vechtkomedies is zij populair.
Ook zij is actief als producente
van commercieel aantrekkelijke
kwaliteitsfilms van relatief onbe
kende regisseurs. Op het festival
is zij als actrice te zien in films
van Jacob Cheung en Ann Hui.
Festivaldirecteur Emile Fallaux
toog ook naar Japan om daar
professioneel geregisseerde, ar
tistieke soft pornofilms te selec
teren voor het festivalonderdeel
Pink Pictures from Japan. Hoe
wel in Japan net als in Nederland
de pornobioscoop is uitgestorven,
omdat de videoindustrie de seks-
film heeft overgenomen, wordt er
toch nog een gestage stroom van
betere pornofilms geproduceerd.
Dat heeft mede te maken met de
huidige Japanse seksuele revolu
tie, die ook het bestaan van ho
mo- en biseksueel gedrag niet
langer ver
bloemt. Niet
zelden ver
schijnen de
veelal jonge
regisseurs
zelf als ac
teurs in hun
seksfilms die
vrijwel alle
maal over
eenzaamheid
en agressieve
frustratie
gaan. Volgens
een Japanse
criticus geven
deze porno
films een pre
ciezer psy-
cho-sociaal
beeld van To
kyo dan an
dere recente
artfilms.
Tot voor kort
werd de
bloeiende Ja
panse porno-
industrie be
knot door
censuun
Schaamhaar
was bijvoorbeeld altijd taboe.
Het Rotterdamse festival presen
teert een speciale curiositeit, de
eerste Japanse speelfilm met
schaamhaar, Ai no shinsekai van
Takahashi Banmei.
Een ander speciaal festivalthema
vormen de Films from Oz (fantas
tische filmverhalen) en Movies
from behind the Mosque (tien
nieuwe films uit de Arabische
landen rond de Middellandse
Zee). Gay Films, met produkties
die in het bijzonder aantrekkelijk
zijn voor een homoseksueel pu
bliek, ontbreken evenmin. Een
ervan is Vive I'Amour van de jon
ge Taiwanese regisseur Tsai
FOTO'S CINEMIEN
Ming-Liang, maker van Rebels of
the Neon Gód, over eenzame sek
suele ontmoetingen in een onbe
woond appartement.
De Amerikaanse underground-
filmer Hal Hartley (Simple Men,
Trust), in Rotterdam al jaren een
goede bekende, is vertegenwoor
digd met de 'filosofische' gang
sterfilm Amateur. De Franse ac
trice Isabelle Huppert speelt de
tragi-komische hoofdrol van een
uitgetreden non in New York, die
denkt dat ze nymfomane is. Ze
verdient haar brood met het
schrijven van sexverhalen voor
pornoblaadjes. Zij ontmoet een
man zonder geheugen die heel
aardig blijkt terwijl hij door an
deren als een bruut en sadist'
wordt afgeschilderd.
Uit Nieuw-Zeeland komen steeds
vaker verrassende speelfilms.
Twee ervan zijn in Rotterdam te
zien. Heavenly Creatures van
Peter Jackson, dat al met een Zil
veren Leeuw werd bekroond in
Venetië, is een fascinerend film
verhaal over twee hartsvriendin
nen in het Nieuw-Zeeland van de
jaren vijftig.
Once were warriors van Lee Ta-
mahori was het afgelopen jaar de
grootste publiekstrekker in
Nieuw-Zeeland, beter bezocht
nog dan Jurassic Park. Een rauw,
gewelddadig familiedrama, dat
zich afspeelt tegen de achter
grond van de grotestadsjungle
van Auckland.
Andere titels, die overigens on
middellijk na het festival fn Ne
derland in roulatie worden ge
bracht, zijn o.a. Caro Diario van
Nanni Moretti, L'eau froide van
Olivier Assyas, Through the olive
trees van Abbas Kiarostami
('Bashu') en 71 Fragmente einer
Chronologie des Zufalls van Mi
chael Haneke ('Benny's Video').
Verder worden in Rotterdam on
dermeer voorvertoond: Tres Ir
maos van Teresa Villaverde, Les
silences du palais van Moufida
Tlatli, J'ai pas sommeil van Clai
re Denis, The Kingdom van Lars
von Trier ('Europa'), Un eté inou-
bliable van Lucian Pintilé en Auf
wiedersehen Amerika van Jan
Schütte.
Een van de meest indrukwek
kende documentaires op het fes
tival wordt ongetwijfeld Tsahal
van Claude Lanzmann, vermaard
om Shoah, het tien uur durende
document over de holocaust. Tsa
hal is een vijf uur durend, boei
end en prachtig gefilmd docu
ment over het Israëlische leger
dat in Israël zelf met zeer ge
mengde gevoelens is ontvangen
omdat Lanzmann het leger teveel
verheerlijkt zou hebben. Hij is-
door de Israëlische critici be
schuldigd van een getto-visie om
dat hij volgens hen nog teveel
denkt vanuit de holocaust.
Generaals en soldaten zeggen in
Tsahal dat de nazi-moord op de
joden hen nog altijd motiveert en
dat ze het gevoel hebben een
nieuwe holocaust van de Arabie
ren te moeten voorkomen. De kij
ker krijgt wederom geen oorlogs
handelingen te zien. Het drama
van de oorlogen, vooral de Grote
Verzoendagoorlog in 1973, wordt
echter pijnlijk duidelijk uit de
verhalen en blikken van de mili
tairen. Het drama komt daardoor
net zo indirect maar indringend
naarvoren als in Shoah.
De voorverkoop voor het Interna
tional Filmfestival Rotterdam be
gint morgen (20 januari) bij de
Centrale Kassa in het Hilton Ho
tel. Er kan ook telefonisch worden
gereserveerd tussen 9.00 en 21.00
uur. Informatie tel, 010-2331401.
Reserveringsnummer 010-
2331400.
Hier zit ik dan, op dezelfde plaats waar de Russische grootvorst
Stroganof zowat een eeuwwisseling geleden zijn favoriete bief
stuk Stroganof genoot. Fin de siècle in het restaurant van het
prestigieuze Badhotel in Domburg was niet zomaar wat. Ruisend
gejurkte dames prikten hapjes foie gras, rijtuigen knerpten op de
geschelpte oprijlaan, de Roemeense koningin Carmen Sylva be
sprak er haar middelmatige versjes met een Duitse prins, en over
al was het vooral de smaak van geld, die je tegemoet waaide.
Het Badhotel raakte in verval toen de riche na de eerste wereld
oorlog andere oorden opzocht. Jaren stond het te verkrotten,
vloog op een dag in de fik, werd heropgebouwd met de zegen van
projectontwikkelaar Coltof en de Golden Tulip-keten, en nu zit ik
hier in het restaurant en trek een snuit als van een grootvorst.
Grandeur moet ik hebben.
De kaart van het restaurant biedt dat wel. Dure voorgerechten
van meer dan twintig gulden, maar creatieve composities. De
huiswijn is verukkelijk, zucht mijn tafeldame.
Het restaurant is prachtig ingericht in zachtgeel met liefgroen,
rieten stoeltjes onder frisse huispalmen. De zaal is verdeeld in een
goedkopere brasserie, en een a la carte restaurant voor gasten die
op grandeur uit zijn, en daarvoor willen betalen.
Wachtend op een grootvorstelijke behandeling, moet je eerst de
muziek zien te overleven, al geldt dit niet voor liefhebbers van het
lied 'Waarheen' van Mieke.Telkamp, dat om het halfuur klinkt.
Het eten is goed en verzorgd. We krijgen een amuse (een mond-
vermaakje) van flinterdunne ossehaas met eendepaté. Daarna de
voorgerechten, een klassieke salade van eendeborst en niet te
droog gegrilde Sint-Jacobsschelpen met sla. Niets op aan te mer
ken.
Dan komt het. De brasserie stroomt vol met een groep toeristen.
Ze willen allemaal het menuutje van vier tientjes en wij lijken op
slag vergeten door het bedienend personeel. Terwijl naast ons de
reeds klaargemaakte gangen van de menuutjes in ijltempo wor
den geserveerd, zitten wij, lekker gemaakt door de voorgerechten,
honger te lijden.
We zijn van nature geen kankeraars, maar twee uur en een kwar
tier wachten tussen voor- en hoofdgerecht is toch te dol. Vooral
wanneer Telkamp regelmatig langskomt. De bedienjuffrouw
komt verlegen excuus aanbieden, we krijgen koffie van het huis,
maar de maag knort. Ondertussen zit men in de brasserie vrolijk
te peuzelen.
De hoofdgerechten, grietbot en kalfsentrecote, zijn in een wip
verdwenen, het was heel lekker, dat weet ik nog. Maar nader
hand, bij een rekening van 171 gulden, vragen we ons beteuterd
af hoe hier de prijs-kwaliteit-verhouding ligt. De grandeur wordt
duur betaald in het Badhotel, daar houden we het maar op.
CM
Het restaurant is dagelijks geopend van 12.00 tot 15.00 uur en
van 18.00 tot 22.00 uur. Reserveren gewenst.