Westerschelde dieper, schoner én veiliger 'We noemen elkaar nu bij de voornaam' RA omver... wing Rijkswaterstaat: Gevolgen waterverdragen voor milieu zoveel mogelijk beperken WATERVERDRAGEN •II Prof. Honoré Paelinck: 4Het wantrouwen tegen de Nederlanders is met één pennestreek terug' <3 7 JANUARI 1995 Scott Newc. Sears Roebuck Sekisui H. Yen Southw. Bell Suzuki Yen Tandy Corp. TDK Texaco Toshiba Corp. Union Carbide Union Pacific Unisys USX MarathonS US West Westinghouse Woolworth Xerox Corp. Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita chrysler c'iticorp cons.edison digrt.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. kim airlines 5,02 48,00 1100,00 40,50 400,00 49,50 3000,00 60,00 500,00 30,00 48,50 9,10 15,80 35,80 d 12,50 16,00 104,80 47,80 40,50 49,50 9,50 16,00 36,00 14,00 16,00 107,00 13/01 16/01 35 36 37% 37 49 49% 57 57% 29-/4 28% 18 17% 49% 48 13 14 44% 44'/, 13% 13 52% 52 40% 41% 27 27% 35% 36% 56% 56% 48% 48% 60 60% 28% 29 52 52% 42% 41% 37% 38% 103% 105% 76% 77% 91% 90% 27% 27% Goud Goud onbewerkt 20,610-21,210 bewerkt 22,810 Zilver zilver onbewerkt 225-295 bewerkt 340 koers gisteren gedaan/bieden ex dividend i/laten 2,50 427 15,00 571 15,00 559 85,00 356 90,00 361 90,00 461 40,00 278 17,00 605 17,00 1100 10,00 970 415.00 1886 420.00 724 '25,00 JJflÓ 10.00 519 '20.00 627 25.00 440 15,00 518 20.00 266 0,00 331 90,96 5000 45,00 323 50,00 256 45,00 267 50,00 334 50,00 485 55,00 304 95,00 357 195,00 275 185,00 500 190,00 529 190,00 564 195,00 529 185,00 358 190,00 848 195,00 503 185,00 613 45,00 296 50,00 645 52,50 325 55,00 954 55,00 720 57,50 855 60,00 266 52,50 328 57,50 449 52,50 613 55,00 363 55,00 340 750,00 281 205,00 302 1,30 2,80 3,80 12,80 a 12,30 6,00 5,00 a 0,90 a 0,70 4,10 1,30 0,40 0,10 8,90 3,60 2,20 3,10 9,00 a 4,30 3.79 4,20 2,90 2,20 0,70 2,70 1,60 a 4,40 2.80 8,80 a 5,70 3,80 8,50 3,20 5,30 9,50 a 6,50 a 9,80 a 4,60 2,20 0,50 2,90 1,80 1,10 5,00 2,60 0,10 0,90 2,60 5,70 0,60 1,40 2,60 b 3,80 14,00 14,00 5,20 2,00 1,00 0,60 6,30 2,50 0,50 0,10 10,70 4,70 2,70 1,40 6,50 3,40 2,80 2,30 1,00 3,00 1,60 4,40 3,00 9,80 6,90 2,60 7,00 b 2,70 4,70 7,50 5,50 9,70 4,50 2,20 0,50 2,80 1,80 1,00 5,00 2,60 0,10 0,80 2,50 3,60 0,80 77 DINSDAG 17 JANUARI 1995 De Westerschelde wordt (jjeper. Maar ook veiliger en schoner. Dat zijn grof weg de gevolgen van de yerdragen die deze week worden afgesloten met Vlaanderen. Er zijn, natuurlijk, ook nadelen. 75 hectare schor en 125 hectare slik ver dwijnen als gevolg van de hogere stroomsnel heid, die ontstaat door het verdiepen van de vaargeul in dit laatste estuarium van Neder- l. Dit verloren gegane natuurgebied moet ge compenseerd worden door de vorming van an der slik en schorren. „De verdieping heeft effecten op het milieu, maar wij proberen die gevolgen zo gering mogelijk te ma- is de leus van Rijkswaterstaat Zeeland. Van onze verslaggever Rein van der Helm Het dieper worden van de Wes terschelde is maar betrekkelijk, raat in feite om het gedeel- wegbaggeren van zeven tompels, die de vaart op Ant ierpen belemmeren. Jtuwweg zo'n anderhalve meter rand moet er weg, plus wat er dan van wrakken en andere spullen daar nog bovenuit steekt," zegt ir. T.J. Boon, hoofd van de afdeling Infrastructuur en Scheepvaart van Rijkswater staat, directie Zeeland. Het klinkt als iets weinigs, maar toch praat je dan over zo'n 15 miljoen kubieke meter zand die vooral uit het oostelijk deel van de Westerschelde moet worden verplaatst. Naar het westen, want dat mag nu de kwaliteit van de bodem in beide delen nagenoeg gelijk is. Dat was in 1984, toen de Raad voor de Waterstaat al akkoord ging met een verdieping van de vaarweg, anders. De vervuiling in het oostelijk deel, zwaar be last door ongezuiverd afvalwater uit België, was dusdanig dat met de bagger niet gesleept mocht worden. Evenwicht Dank zij allerlei maatregelen bij de zuiderburen is de vervuiling al drastisch verminderd en mag opgebaggerd slib, dat voor 98 procent bestaat uit zand, wel elders in het water gestort wor den. „Het is verstandig dat naar het westelijk deel te brengen. Je krijgt zodoende een natuurlijk evenwicht." De Zeeuwse 'Milieu Federatie (ZMF) denkt wat kritischer over de verleende stortvergunning. Die heeft, samen met nog andere milieuclubs en 'Het Zeeuws Landschap', bezwaar aangete kend tegen de WVO-vergunning, die minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) vorig jaar no vember heeft afgegeven. De mi lieu-organisaties eisen voorts dat aan het baggeren een Milieu Ef fect-Rapportage voorafgaat. De noodzaak voor Antwerpen van verdieping is duidelijk. 48-voets schepen moeten de ha ven, liefst tijdens één tij kunnen bereiken. Door de verdieping vermindert het aantal schepen dat op het tij moet wachten. Daardoor ontstaat een gelijkma tiger vaart. „Geen pieken meer tijdens hoog water, iets wat te vergelijken is met het op tijd naar de veerboot rijden in Zeeuws-Vlaanderen. Ook dan gebeuren de meeste ongelukken," zegt Boon. Het is, met de vorige week over eengekomen verscherpte loodsplicht voor schepen langer dan zestig meter, een bijdrage aan de veiligheid op de Wester schelde. Het aantal aan getij gebonden schepen vermindert weliswaar, maar waarschijnlijk zijn die schepen wel groter. En daar is een vraagteken bij te zetten. Want je kunt berekenen wat je wilt, de praktijk moet uitwijzen hoe die schepen zich straks gedragen. „Daarom," zegt Boon, „komen er voorzieningen als noodanker- en wachtplaat- sen. En nauwkeurige afspraken over het oplopen en passeren van schepen." In het deze week te sluiten ver diepingsverdrag wordt al gewag gemaakt van een studie naar een nog verdere verdieping. Nu wordt gemikt op 48/38 voet, 1 - ar Een baggerschip aan het werk in de Westerschelde. Antwerpen wil zo snel mogelijk naar 50/40 voet. En daar wordt terdege naar gekeken aan de hand van gegevens die komende jaren boven water komen. „Hoe je het ook wendt of keert, ver dieping betekent in een of ande re vorm aantasting van het eco systeem van de Westerschelde," zegt ir. Leo Santbergen van de afdeling Integraal Waterbeheer van Rijkswaterstaat. Daarom dat men nauwkeurig vastlegt wat er met het systeem gebeurt op dit moment, wat er gebeurt als gebaggerd wordt en wat uiteindelijk het eindresul taat is. Die studies wijzen mede uit of een verdere verdieping verantwoord is. Schorren en slikken Minder beducht is Santbergen voor de gevolgen van het bagge ren op zich. Het gaat, om te beginnen, nagenoeg uitsluitend om zand. Zo'n twee procent van wat wordt weggebaggerd is echt slib. „Ter plaatse van het opbag geren en het weer terugstorten in de Westerschelde ontstaat een tijdelijke verstoring. Maar de hoeveelheden die hierbij in het geding zijn, zakken in het niet bij de enorme hoeveelheden zand die door de getijbewegingen door de rivier heen en weer fiet sen," zegt Boon. Waar vooral naar gekeken wordt zijn de gevolgen van de verdie ping op oevers, slikken en schor ren. Er verdwijnt zo'n kleine 200 hectare schor en slikgebieden. „Die moeten gecompenseerd worden, dat is al afgesproken," zegt Santbergen. Maar hoe? Rijkswaterstaat schakelt hier voor een onafhankelijk advies bureau in. Dat moet globaal ge sproken kijken naar drie moge lijkheden. Je kunt bestaande gebieden be schermen door een zachte verde diging. Nadeel hierbij is dat je die verdediging regelmatig moet vernieuwen. De tweede moge lijkheid is inlagen maken. Ge bieden zodanig in verbinding met het water brengen, dat bij hoogwater de zaak onder water komt te staan. „Gecontroleerde overstromingen," licht Santber gen toe. De derde mogelijkheid, die al de nodige weerstand bij landbouw en waterschappen heeft opgeroe pen, is het ontpolderen. Moei zaam gewonnen gebieden weer prijsgeven aan het water. „Daar bij kun je nog kiezen tussen het diep afgraven van die gebieden, waardoor ook een grotere kom- berging ontstaat of er niets aan doen en schor zich laten ontwik kelen." Op de waterkwaliteit, 'redelijk schoon' vindt Santbergen, heeft de verdieping geen gevolgen. Die kan komende jaren alleen maar verbeteren door een voortschrij dende aanpak van vervuiling in het stroomgebied van de Schel de. Momenteel heeft Vlaanderen een zuiveringscapaciteit van 79 pro- dent van alle huishoudens. Ech ter maar 21 procent van de hui zen is op de riolering aangeslo ten, omdat collectoren en ver bindingen op veel plaatsen nog ontbreken. Bovendien is in Brus sel nu de eerste rioolzuivering in aanbouw. „Dat is hoopgevend, er gebeurt tenminste wat. Het gaat niet allemaal ineens en het zal een tijd duren voor van een uitste kende waterkwaliteit gesproken kan worden," zegt Santbergen. Vingertje Wat hem ook verheugt is dat een begin is gemaakt met de aanpak van industrieel afvalwater. „Zo worden milieu-vergunningen nu openbaar gemaakt, zodat ieder een kan zien welke eisen aan bedrijven gesteld zijn en zonodig kunnen vergunningen worden aangevochten, door bijvoorbeeld milieu-verenigingen. Daarnaast wordt in Middelburg veel verwacht van de Internatio nale Scheldecommissie. Een in ternationale aanpak heeft im mers ook geleid tot een drasti sche verbetering van de kwali teit van het Rijnwater. „Het vingertje wijzen van Ne derland pakte bij de Belgen ei genlijk fout uit. Het is daarom een goede zaak dat de patstel ling, ontstaan door de koppeling van de waterverdragen aan de verdieping van de Westerschel de, is doorbroken en nu een FOTO CAMILE SCHELSTRAETE internationale comnjissie zich met de waterkwaliteit gaat be zighouden." De ZMF vindt juist dat de kwa liteit wat betreft bepaalde on derdelen van het Scheldewater verslechterd is. Gevreesd wordt dat na 1997, als de huidige WVO-vergunning verlengd moet worden, Vlaanderen misschien wordt ontheven van de verplich ting 300.000 ton droge stof ver ontreinigde specie uit de Bene den Zeeschelde te verwijderen. Bij Rijkswaterstaat denkt men niet dat deze voorwaarde straks vervalt. Rijkswaterstaat is echter over tuigd van de goede wil van de zuiderburen en wijst daarom nogmaals op wat inmiddels in .België, op het gebied van zuive- jring in het stroomgebied van de Schelde in gang is gezet. Of alle kou daarmee uit de lucht, is zeer de vraag. Er is immers nog zoiets als de ernstige vervui ling van het kanaal Gent-Ter- neuzen. „Misschien kan de Inter nationale Scheldecommissie dat eens oppakken," klinkt het hoopvol in Middelburg. Van onze verslaggever Willem Reijn Antwerpen - „Wij hebben als werkgevers zelf een aan tal jaren geleden geroepen dat we niet meer met de Nederlanders wilden praten of samenwerken tot de Schelde zou worden uitge diept. Welnu: er is met de waterverdragen een mijlpaal bereikt. Het vertrouwen is terug." Robert Restiau is secretaris-ge neraal van de werkgeversorga nisatie Antwerpse Gemeen schap voor de Haven. Zijn club belichaamde het wantrouwen, dat de Vlamingen diep koester den. De weigering van de Ne derlanders om de Schelde uit te diepen, lag daar aan ten grond slag. Restiau verwoordt dat gevoel met historisch besef: „De Ne derlanders gedroegen zich als vierhonderd jaar geleden, toen dj met kettingen de Schelde afsloten. Nu hielden zij Antwer pen onbereikbaar voor de grootste containerschepen." ■Dat met die schepen, ach, ge loof maar niet dat er zoveel grote containerschepen per jaar Antwerpen zullen aandoen," zegt professor Honoré Paelinck. Hij is oud-directeur van Van Ommeren Belgium, de Belgische dochter van het Nederlandse tankopslag-bedrijf. Momenteel ls hij zelfstandig adviseur voor haven- en transportzaken. Obstakel weg Bovendien is Paelinck lid van de Raad van Advies van het Industrie- en Havenschap Moerdijk, dat met zijn centrale ligging wil dienen als opvang plaats voor de afgeleide haven activiteiten van Rotterdam en Antwerpen. Oe betekenis van de waterver dragen gaat veel verder, zegt "aelinck. Het gaat om een nieu we ordening in de relaties tus sen België, cq Vlaanderen, en Nederland. »Het wantrouwen tegen de Ne derlanders is met één pen- lestreek weg," zegt hij over de ondertekening van de waterver ven. „Al acht jaar waren de waterverdragen hét obstakel, u kan er eindelijk weer samen Slacht worden. at is tijd ook, vindt Paelinck. ant de twee wereldhavens zullen nog stevig van zich af moeten bijten om hun positie te handhaven. Hij tekent de kaart van Europa uit en trekt de lij nen van het goederenvervoer: door het Suez-kanaal, door het Middellandse Zee, dan om het Iberisch schiereiland en uitein delijk de Rijn-Schelde-Delta in. Vervolgens gaat zijn laatste streep linea recta naar beneden. „En dan zetten wij hier de con tainers op de trein of de vracht auto en brengen die spullen duizend kilometer terug naar de rijke streek van de Povlakte rond Milaan." Strategie De reder gaat dat ook zien, zegt hij. Het is vier dagen varen maal 25 duizend dollar per dag. Dus is Genua aantrekkelijk, zo dra die havenstad de te hoge kosten weet te bestrijden. En de verlader weet dat zijn goederen, waar veel geld in zit, wat dus rente kost, nu bijna een week langer onderweg zijn. De con currentie zal dus de kop opste ken. Paelinck schildert de verdere ontwikkelingen in de logistiek. „Veel meer dan voorheen zal de producent, de verlader, zijn dis tributie afstemmen op de uit eindelijke markten. Door een effectieve strategie kan hij zijn kosten daarmee tot tien procent verlagen. Dat is meer dan de winst die hij op zijn produkten maakt." Rotterdam en Antwerpen kun nen zich nog redden met een hoge produktiviteit en daarmee relatief lage kosten per contai ner. Maar de havens zuilen ver der moeten gaan, willen zij hun belang voor de economie kun nen behouden. Gouden Delta Eén ontwikkeling is inmiddels in gang gezet. Dat is het zoeken naar het genereren van meer toegevoegde waarde: niet alleen containers van het schip op de wal zetten, maar vooral ook met het aanbrengen van stekkertjes, eventueel een laatste assemblae van computers, het installeren van soft-ware, het toevoegen van de juiste handleiding voor Containervervoer is van groot belang voor de Antwerpse haven. het land van de eindbestem ming. Dat levert werk op, dus geld. En dat is belangrijker dan het dom doorgooien van buiten maatse schoenendozen, wat wel tonnen oplevert, maar geen geld. De twee havens zullen echter ook meer moeten samenwerken om de Gouden Delta op de wereldkaart te houden. Paelin ck vergelijkt de ontwikkelings plannen van de grote havens. Rotterdam wil zich richten op de haven, zware industrie, transport, distributie en opslag en recreatie en vrijetijdsbeste ding. „Dat is te smal," consta teert hij. En somt het rijtje van vlagge- schipsectoren wat de Neder landers zouden noemen speer puntsectoren, op dat de Ant werpenaren hebben opgesteld: „Haven, industrie, diamanten, toerisme recreatie, telematica en informatie, milieu en het midden- en kleinbedrijf." Yan elkaar leren Het stimuleren van die sectoren geschiedt via determinanten: leefkwaliteit, onderwijs, ar beidsmarkt, ruimtelijke orde ning, verkeersinformatie, on derzoek en ontwikkeling en promotie, doceeert Paelinck. En op die gebieden kunnen de havens het een en ander van elkaar leren, zegt hij. „Bijvoor beeld met onderwijs: wij geven onderricht in het computerge bruik op lager niveau met een cursus die in Nederland niet bestaat. Dat kunnen de Neder landers hier oppikken. De ECT heeft in de Rotterdamse haven een geavanceerd, volautoma tisch systeem van containerver werking ontwikkeld. Ik weet FOTO FREEK VAN ARKEL dat daar aanloopproblemen mee zijn, maar daar kunnen wij weer van leren." De Vlaams-Nederlandse relaties zijn snel opgebloeid, sinds de minister-presidenten Wim Kok en Luc Van den Brande vorig jaar het glas hieven. „Ik heb nu wekelijks telefonisch contact met mijn Rotterdamse colle ga's," duidt Robert Restiau de verbeterde verhoudingen aan. „We noemen elkaar nu bij de voornaam, en dat doen we echt nog niet zo lang." Wat hem opvalt in de vele con tacten is dat de'problemen van de havens zo synchroon lopen: „Produktiviteit, de voorraad bedrijfsterrein, het creëren van toegevoegde waarde en de cri minaliteit." Moerdijk Voor de toekomst van de Rijn- Schelde-Delta, gelegen in de driehoek Antwerpen-Breda- Rotterdam, zijn de ontwikkelin gen van de ruimtelijke ordening en infrastructuur van essentieel belang. Waar komt een nieuw Moerdijk, bijvoorbeeld. Paelinck en Restiau vinden on afhankelijk van elkaar maar eenstemmig dat dit grensover schrijdende kwesties worden. Paelinkc: „Daar geeft het wa terverdrag ook een goed voor beeld van. Over de TGV is afge sproken dat dat traject samen zal worden bestudeerd. En tot nu toe loste ieder het probleem naar zijn eigen voordeel op." Dat is, zo beklemtoont Paelin ck, ook de grote waarde van de waterverdragen. Paelick geeft het voorbeeld van het gestrande logistieke park Zandvliet/Ossendrecht, op de grens tussen Antwerpen en Ber gen op Zoom. „Dat park komt er," zegt hij en hij weet dat het een project zonder grens zal worden. Restiau noemt graag de moge lijkheden om samen het spoor aan te pakken. De nationaal-in- gerichte organisatie van het spoor is hem een doorn in het oog. „De Belgische spoorwegen rijden liever honderd kilometer om, dan een container over Ne derlands grondgebied te sturen. Ze worden namelijk per eigen kilometer betaald." Opgetogen Hij wijst op de Betuwelijn. „U wil daar zeven miljard gulden in steken en wij willen de IJze ren Rijn promoten, dat overi gens voor een twintigste van dat bedrag al kan. Maar misschien moeten we met een spoorlijn langs Turnhout wel bij Eindho ven aansluiten om het Neder landse net naar het Ruhr-ge- bied. Want we hebben toch het zelfde achterland." De Vlaamse werkgeversverte genwoordiger heeft met verba zing geluisterd naar de vervoer- sprognoses voor de Betuwe spoorlijn. „Er moet in het jaar 2000 zestig miljoen ton over heen gaan. Dat is vier keer zoveel als heel NS Cargo nu vervoert. Dan zeg ik laten we samendoen: de Belgen vervoe ren zelf al vier keer zoveel als de Nederlanders per trein. Met het Belgische treinvervoer erbij, kun je samen toch veel meer?" De sfeer bij de Vlamingen is opgetogen. Een nieuwe dag, een nieuw elan daagt na het berei ken van de langverlangde wa terverdragen. Maar toch nuan ceert Paelinck het nieuwe ver trouwen ietwat. Hij signaleert de scheve econo mische verhoudingen tussen België en Nederland. „Er zijn geen Belgen die investeren in de Nederlandse havens, terwijl de Nederlanders hier wel pregnant aanwezig zijn. Dat typeert ove rigens de Belgische economie: 58 procent van de investeringen komt van buitenlandse bedrij ven, tegen een cijfer van 18 procent voor Nederland." Maar er is hoop: „De jongste generatie Belgische onderne mers is wel bereid om over de grenzen heen te kijken. Daar door kunnen zij misschien wel makkelijker investeren in Rot terdam." Die economische verhouding weerspiegelt ook een beetje de sociale verhouding tussen de Belg en de Nederlander. Restiau reageert bescheiden en terug houdend om de vraag of de agressieve, bemoeizuchtige Ne derlander het oude wantrouwen niet smeulend in stand houdt. Dan toch: „De Nederlander is dominant, extrovert, zelfbe wust. Maar dat vermindert wel. Wij kunnen toch best met el kaar opschieten, anders zouden er toch niet zoveel Nederlanders naar Antwerpen komen?" Neen, de Belg kent de Neder lander en accepteert hem met een vergoeilijkende glimlach nu de waterverdragen worden on dertekend. Restiau: „Er is een nieuw ge voel. Ik merk dat tijdens de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De kurk is van de fles. Ik sluit niet uit dat we nog eens als één Delta-regio de wereld in trekken om lading en bedrijven te acquireren. Maar daar is het voorlopig nog wel even te vroeg voor."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7