De rek is eruit bij de buschauffeur Stud tear- Eter- Europarlement: Geen clubje malloten dat de wereld rondreist Agenda de stem -de stem- de stem de stem Buschauffeurs stemmen van harte voor staking 4Bij dragen Voorwaarder BINNENLAND BUITENLAND Indië-debat (1) Indië-debat (2) ott:t2?^a„n9er I in te korten en te I bewerken Asielzoekers We zijn er al jarenlang op achteruit gegaan. Nu is het welletjes' OLTRAP Voedingsbond wil kortere arbeidstijd Waspeen, zak a 1 k J i DINSDAG 17 JANUARI 1995 L In uw commentaar van 11 januari wordt gerept van een onverwerkt Indië-verleden, daarmee voorbijgaand aan de echte zaak. In werkelijkheid betekent 'Poncke' Princen niets meer dan die andere P.P., Pontius Pilatus in 't Credo. Wat de Indië-veteranen dwars zit is dat ze 5Q jaar lang werden belasterd en dat zij geen enkele kans kregen op een redelijk weerwoord, 't Zit de oud-Indiëgangers dwars dat ze door bepaalde kringen en figuren allemaal éénzelfde stempel kregen op gedrukt en nooit een eerlijke, gelijkwaardige kans op we derwoord kregen. Waar onze belagers en laste raars hele pagina's kregen en vele uren tv en radio, konden wij met geluk een klein inge zonden stukje plegen, waarin 't onmogelijk was om alles uit de doeken te doen. Die kritie ken geldt niet u, want wij konden nog wel eens reage ren. Op 17 augustus 1945 riep Soekarno op eigen gelegen heid de Merdeka uit. Hij deed dat op zulk een ophitsende wijze dat in de grote steden ongebreidelde massa's de bamboesperen opnamen en onder de kreet 'Bersiap' de straat opgingen en zo rond de 10.000 weerloze vrouwen en kinderen, waarvan de man nen en vaders nog vastzaten, op gruwelijke wijze hebben vermoord, na ze eerst te heb ben verkracht. Toen dit schorem ook de Jap pen wilde ontwapenen grepen die in en beschermden zich zelf en de Indische (Indo's) mensen, maar ook de gevan genen. Zo is ook mijn vrouw en haar familie op 't nippertje door de Jappen gered. De oprechte Indonesiërs schaam den zich diep. Men kan dat toch moeilijk een vrijheidsstrijd noemen. Soekarno liet dit zonder meer toe. Alle Indische mensen wisten door wie ze waren belaagd. Toen de krijgsgevangenen te rugkwamen en hoorden wat er was gebeurd, waren ze ui teraard laaiend. Toen ook de Nederlandse troepen kwamen werd er jacht gemaakt op die bersia-moordernaars. Met prauwen vol staken ze over naar Celebes, waar ze hele gebieden terroriseerden en plunderden. Op verzoek van de inwoners van Celebes greep een lege ronderdeel (Westerling) in en gaf ze hun toch wel verdiende straf. Het aandeel van de ber- sia-moordenaars werd ver zwegen en dat van ordeher stellers schromelijk overdre ven. Het ging in Indië niet om twee partijen, maar om vier: nationalisten, communisten, Hezbullah van de Darul Islam en dan de Nederlanders. Ook dat wordt nog steeds vals voorgesteld. Rucphen P.C. Marijnissen Naar aanleiding van het com mentaar in De Stem over het Indië-debat het volgende. Ne derland, maar in 't bijzonder de veteranen en de oud-In diëgangers en dat zijn er ruw weg zo'n honderdduizend, zitten inderdaad nog steeds met een onverwerkt Indië- verleden. Onrecht verjaart niet! Voorzitter W. ten Cate van de I sta"dpunteensis. vereniging van Indië-militai- ren slaat de spijker op de op door te stellen dat regering en parlement de Indië-veteranen na 45 jaar eindelijk erkenning en respect moeten geven. Het voorstel van Tweede-Ka mervoorzitter Deetman voor een nationaal politiek debat over Indië verdient echter geen honorering, omdat het politieke spel wederom over de hoofden van, maar zonder de Indië-veteranen zal gaan! De verantwoordelijken voor de politionele acties zijn en blijven de toenmalige rege ringsleiders Schermerhorn, Drees en Romme en verder het hele parlement, waarvan de meeste leden niet meer in leven zijn en met de doden kan men helaas niet debatte ren. Minister Hans van Mierlo heeft met zijn geste tegenover deserteur 'Poncke' Princen om hem toch een visum voor Nederland te verlenen weder om en onnodig velen op hun ziel gestrapt en zout in de nog open wonden gestrooid. Verder zijn de onverdiende verwijten van de linksgetinte pers hier aan de voormalige Nederlandse kolonisators door niemand minder dan Soekarno zelf geneutraliseerd met zijn: „Wij hebben de hand gebeten die ons voed de!" Ongewild een compliment. Dat oude liefde niet roest, blijkt wel uit de grote interes se van het toerisme in de onvolprezen gordel van sma ragd. Oosterhout H. Hoegen Ik las tot mijn vreugde dat er een zeer bescheiden stap in de richting van asielzoekers ge daan wordt. Per 1 januari worden mensen die 6 jaren in angst onder ons gewoond hebben, erkend (zij het onder stringente voorwaarden) als medemensen. We willen hen (genadig) opnemen in onze maatschappij. Tot mijn verbijstering hoor ik, dat mede in mijn naam als lid van het CDA, dit plan mogelijk afgewezen wordt. Er moet zonodig over gepraat en gestemd worden. Zelfs de vertraging die dit meebrengt is voor mij onverteerbaar. Dat is voor mij genoeg reden om mijn lidmaatschapij van het CDA op te zeggen. Eindhoven G.H. Spekman Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader en D.H. Ahles (adjunct). Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65,4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108B,@ 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 89.40, per half jaar 177.80 óf per jaar 345.75. Voor abonnees met automatische incasso: per maand 29.80, per kwartaal 86.90, per half jaar 172.80 óf per jaar 335.75. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. Van onze verslaggever Breda - „Iemand tegen? Nee, Nog onthoudingen? Ook niet. Dan is unaniem besloten." Afdelingsvoorzitters van de sec tor streekvervoer van de Ver- voersbond FNV hadden gistera vond vrijwel overal in het land een makkelijke vergadering. Al thans waar het ging om het op één lijn krijgen van dé aanwezi gen. Vrijwel unaniem en van harte steunden buschauffeurs de op roep van hun bond om vanaf donderdag het werk voor onbe paalde tijd neer te leggen. Dat betekent vrijwel zeker dat er die dag geen streekbussen op de weg komen, tenminste, als niet voor die tijd de werkgeversor ganisatie met een beter cao-bod over de brug komt. Ook bij het personeel van de technische diensten van de busbedrijven is de stakingsbereidheid erg groot. In totaal gaat het om circa 14.000 mensen. De chauffeurs uit West-Brabant kwamen gisteravond bijeen in café het Witte Paard in Breda en de enige kritiek die districts bestuurder Jack Couwenberg daar te slikken kreeg, betrof de presentatie van de stakingsop- roep. „Onze passagiers hebben de indruk dat we staken voor een half procent meer poen en vragen zich terecht af of zij daar de dupe van moeten wor den, maar het ^gaat om veel wezenlijkere zaken," klaagden chauffeurs. Couwenberg was het er roerend mee eens. „Dat is iets dat we ook veel chauffeurs zelf nog moeten uitleggen. Het gaat niet om poen, het gaat de werkge vers onder het motto van flexi bilisering om een onaanvaard bare verslechtering van de dien stroosters, die bovendien door het afbouwen van onregelma tigheidstoeslagen pok nog eens een flinke inkomensachteruit gang inhoudt. We moeten juist oppassen te veel over geld te praten, want dan lopen we het risico dat de werkgevers gauw met een paar procentjes over de brug komen, maar tegelijkertijd de flexibilisering binnenha len.". In Zeeuws-Vlaanderen verga derden de chauffeurs in de Hal le in Axel en De Zwaan in Zuidzande. Chris Ollebek uit Axel, die als landelijk voorzitter van de sector streekvervoer ook de onderhandelingen met de werkgevers voert, kreeg op bei de bijeenkomsten unanieme steun. Ollebek heeft overigens goede hoop dat de werkgevers het niet op een staking laten aankomen. „Nu de stakingsbereidheid zo groot is, verwacht ik dat ze zo verstandig zullen zijn om de onderhandelingen te heropenen. Wij hebben onze tanden laten zien, het woord is nu aan hen." Buschauffeurs tijdens een actievergadering in Breda. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUtt die dag geen streekbussen op de daar de dupe van moeten wor- brug komen, maar tegelijkertijd zien, het woord is nu aan hen." Van onze verslaggever „Chauffeur, ik hoor dat jullie vanaf donderdag staken. Hoe moet ik dan in Utrecht ko men?" vraagt een Ooster houtse studente als ze Interli- ner-chauffeur Arie haar OV- jaarkaart toont. „Het is nog geen donderdag, meissie," sust Arie. „Ik hoop vurig dat er voor die tijd een aanvaardbaar compromis op ta fel ligt en dat we gewoon kunnen blijven rijden, maar anders zul je de trein moeten nemen. Of lif ten." Op de snelbusdienst van Ooster hout naar Utrecht zijn de aange kondigde stakingen in het streekvervoer het gesprek van de dag. Veel passagiers klampen de chauffeur aan met vragen. Ook over het waarom, want, redene ren de busgebruikers terecht, „wij zijn de dupe, jullie laten ons toch niet voor een paar kwartjes staan." Arie heeft de lessen klantvrien delijkheid goed in zijn oren ge knoopt. Vriendelijk en beleefd legt hij iedere keer uit waarom hij en zijn collega's stellig van plan zijn het bijltje er bij neer te leggen. „Het gaat om ons geld. We pra ten niet over een paar kwartjes meer, we praten over guldens minder. Als de werkgevers hun zin krijgen, gaan wij er netto op achteruit. Dat zou u zelf toch ook niet pikken." „Als je het maar duidelijk uit legt, hebben de meeste mensen er begrip voor. Ik ben vandaag nog niemand tegengekomen die het niet met ons eens is," zegt Arie als hij tijdens een pauze in de chauffeurskantine van het busstation in Oosterhout een broodje lever soldaat maakt. De chauffeurskantine is net de zoete inval. Chauffeurs gaan en komen. De een blijft wat langer dan de ander. „Dat hangt er van af of je op tijd terug bent. Als je vertraging hebt, gaat dat ten koste van je pauze, want onze baas wil dat we weer op tijd gaan rijden," zegt Rinus. Een uurtje buurten in de chauf feurskantine en je bent helemaal bijgepraat over het wel en wee van de buschauffeur. Voorwaarde is wel dat we alleen voornamen gebruiken, geen ach ternamen. „Laat onze baas maar raden met welke Rinus je ge sproken hebt. Voor je het weet wordt alles wat je zegt tegen je gebruikt." Van alle chauffeurs die we spre ken is er slechts een die, als het met William eens dat Brabant de mentaliteit hard ai teruit gaat." Het plezier in het werk wor bovendien zwaar op de po gesteld door de situatie op vaderlandse wegennet. Willij en Rinus vullen elkaar aan: tijd van een ontspannen ritje stille wegen met weinig pas: giers is voorbij. Die dienstenzi geschrapt en ook het aant diensten tijdens daluren is vi minderd, want te weinig klai ten. Op zich best begrijpelij maar het waren wel de krenk in de pap. Je kon even bijkom na een rit in de spits met ee afgeladen bus met schoolkinderen en slecht uitgs slapen mensen die alleen haast hebben. Nu ligt het accen veel meer op de spits. Het jakkeren en jagen geblazen, moet vaak te hard rijden ommi te veel vertraging op te lopen e als je toch te laat bent meteen een hoop gekanker va ontevreden klanten aan je kop.' Doordat het accent van streekvervoer meer naar de och tend- en avondspits is gelegi moeten de chauffeurs ook in toe nemende mate zogenoemde 'j broken diensten' draaien. Dat wil zeggen 's ochtends ee paar uur rijden, daarna een uur vrij en dan aan het eind va de middag weer opdraven. Voo veel chauffeurs zijn die tussenu ren verloren urén. „Je doet niks een beetje lummelen," zeg Henk draait vandaag zo: dienst. Hij is vanmorgen om ze uur begonnen en werkt tot van avond kwart voor zeven, zo'n dag, ziet je gezin je amper.' Oosterhoutse buschauffeurs reden gisteravond per Interliner naar hun actievergadering in Tilburg. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP op staken uitdraait, niet mee zal doen. „Ik ben geen lid van een bond. Dus ik heb helemaal geen recht van spreken," zegt hij schuldbewust. Gerrit is ook geen lid van een vakbond. „Ik ben het 28 jaar lang wel geweest. Toen kreeg ik een telefoontje van het hoofd kantoor uit Utrecht dat ze mijn 25-jarig bondsjubileum waren vergeten, maar dat ik nog wel een bos bloemen kon krijgen. Ik moest ze alleen wel zelf komen halen. Steek die maar in je reet, zei ik. Ik heb meteen bedankt." Desondanks is Gerrit nog steeds vakbondsman in hart en nieren. „Dat we gaan staken is volko men terecht. Ik zal ook zeker mee doen. Ik ken mijn plicht. Je moet solidair zijn, ook al krijg ik dan geen uitkering uit de sta kingskas. Dan maar uit mijn eigen zak," zegt hij fel. 'Een staking komt haast nooit uit dé lucht vallen. Meestal is er meer aan de hand dan een vast gelopen cao-överleg. Ook in het streekvervoer is volgens i de chauffeurs sprake van een cu mulatie van factoren. „We leveren al sinds jaar en dag in. Alle franje is er af. Toeslagen zijn verminderd, dienstroosters veranderd in ons nadeel. Dat hebben we steeds geslikt, maar nu ze met voorstellen komen die ons echt geld gaan kosten, houdt het op. Nu is het wel welletjes. Ik staak niet graag. Ik ben geen buschauffeur geworden om de bus in de remise te laten staan, maar dit keer zullen de werkge vers toch over de brug moeten komen. Met een halfwas-com promis nemen wij geen genoe gen. Dan rijden er vanaf donder dag geen bussen. Desnoods drie weken lang niet," zegt Henk. Tegenover de slechter wordende arbeidsvoorwaarden staan al ja ren een stijgende werkdruk en verhoogde stress. William doet een boekje open. „In vergelijking met vijftien jaar geleden, toen ik op de bus begon, is de mentaliteit van de passa giers achteruit gehold. Vooral onder scholieren, of studenten. Ze doen net of je lucht bent. Gewoon gedag zeggen doet bijna niemand meer, hooguit oudere mensen willen nog weieens een praatje maken. Sommigen ver tikken het om hun plaatsbewijs te laten zien en als je daar dan beleefd om vraagt kun je een grote mond krijgen of erger." Rinus trekt zich daar allang niets meer van aan. „Ik heb een paar jaar in de regio Rotterdam gereden. Bij wat je daar voor je kiezen krijgt, is Brabant nog een verademing. Hier gaat het toch wat gemoedelijker, al ben ik het Toch gaat achter het een grote betrokkenheid met he werk schuil. Op de man vraagd, zeggen ze allemaal hui werk nog steeds met veel plezie te doen. Rinus: „Je bent ei baas. Als je op de weg zit, is jouw bus en zijn het jouw passa giers. Daar ben jij verantwoor delijk voor." Daarom vinden ze het ook sta voor stuk erg dat ze nu met ee staking moeten dreigen. Daarou hopen ze ook vurig dat het zovei niet hoeft te komen. „Het wordt een bende op de weg en je du peert mensen die er niets aai kunnen doen," zegt Henk, „man een staking is echt het enige middel dat we hebben." „Van harte ja. Om de w te treffen, maar ik zal pas ech opgelucht zijn als we niet hoevffl te staken," zegt Rinus, „en weet zeker dat negentig proci van mijn collega's er zo ovei denkt." In de Haagse wandelgangen is het deze week nog rustig. Dat wil zeggen, er wordt nog niet vergaderd. Maar er heerst wel een heel ander soort drukte. Monteurs leggen in het gebouw van de Tweede Kamer de laatste hand aan een verwarmingssysteem waarmee de temperatuur in de immense hal tussen de gebou wen beter geregeld moet kun nen worden. Dat die buizen helemaal boven in de hal worden bevestigd, heeft overigens menigeen ver wonderd. Heeft warme lucht immers niet de neiging op te stijgen? Veel mensen hebben het idee dat het zogenoemde reces voor leden van de Tweede Kamer betekent dat ze wekenlang niets hoeven te doen. Dat ze lekker hun huis kunnen ver bouwen, drie weken kunnen wintersporten, kortom een be staan dat nog mooier is dan dat van de mensen in het onderwijs die ook altijd scheef worden aangekeken omdat ze zo veel vakantie zouden hebben. Maar net zoals onderwijzers voor hun werk ook nog weieens wat anders te doen hebben dan les geven, beperken ook de werkzaamheden van Kamerle- Door David van der Houwen den zich niet tot het doorwor stelen van stukken om daar vervolgens eindeloos over te gaan palaveren. Hoewel de beeldvorming soms anders suggereert, reizen poli tici wel degelijk regelmatig door het land voor allerlei werkbezoeken. Ook trekken veel volksvertegenwoordigers een weekje in bij een bedrijf of organisatie om eens te kijken hoe daar wordt gewerkt. In de ogen van veel burgers begint de politicus echter pas echt weer te werken als hij meedoet aan een kamerdebat of prikkelende mondelinge oi \V schriftelijke vragen stelt over een actueel onderwerp. Er zijn ook kamerleden die handig weten in te spelen op dergelijke gevoelens. Die zor gen ervoor dat ze juist in de recesperioden duidèlijk zicht baar bij de hand zijn. Als zich dan iets voordoet, komen naar reacties speurende journalisten al gauw bij hen terecht en dan staat hun naam de volgende dag weer in de krant. Met name het WD-kamerlid Frans Weisglas is in de loop der jaren buitengewoon bedreven geraakt in deze methode. Dit soort zaken doet soms pijn bij de Nederlandse leden van het Europees Parlement. Die klagen namelijk steen en been over de aandacht die ze krijgen, of liever gezegd NIET krijgen. Die klachten richten zich voor al op televisie en tijdschriften. De Nederlandse televisie ne geert de Europese politiek domweg en de tijdschriften be perken zich meestal tot stukjes op spottende toon, waarin het Europees Parlement wordt neergezet als een clubje mallo ten die op kosten van de belas tingbetaler de wereld rondrei zen en dan weer eens in Brussel vergaderen en dan weer ir Straatsburg, waardoor vracht- jllustratie Mat Rijnders wagens vol papier heen en weer moeten worden gereden. En met dat vergaderen valt het ook nogal mee, zo wordt de lezer voorgehouden. In het Eu ropees Parlement vieren drank en jolijt hoogtij, zo tikte menig weekbladverslaggever op, na dat hij nota bene op kosten van datzelfde Europees Parlement een weekje in Straatsburg mocht doorbrengen en daar door iedereen zeer gastvrij werd ontvangen. Wie in Brussel en Straatsburg wat verder kijkt dan de borrel tafel kan met eigen ogen zien dat parlementariërs ook daar heel hard werken, net als in Nederland. Maar het is wel een ondank baar baantje. Want los van dat gebrek aan publiciteit is ook de meelevendheid van hun colle ga's in de nationale parlemen ten op z'n zachtst gezegd niet al te groot. Ze vinden die 'Euro's' toch een beetje een tweedehands volks vertegenwoordigers. Neem nou deze week. Dan moet het Euro parlement zijn oordeel uitspre ken over de nieuwe Europese Commissie, de dames en heren die er een stevige dagtaak aan hebben om Europa te 'bestu ren'. Maar dat gaat wel volgens het principe 'alles of niets.' Als het parlement een commissaris af wijst, trekt het hele gezelschap de jas aan. Waarmee het parle ment dan de woede over zich afroept van alle nationale rege ringen die net zo zorgvuldig hebben bepaald, wie er namens hun land in de nieuwe commis sie gaan zitten. Want daar heb ben de Europarlementariërs niets mee te maken. Ze moeten maar afwachten wie er uit de grabbelton opduiken. Nationale parlementariërs heb ben weieens de neiging daar wat meesmuilend over te doen. De Tweede Kamer kan wel een minister of staatssecretaris naar huis sturen zonder dat dit meteen leidt tot de val van een compleet kabinet. Bovendien wordt zo'n kabinet samenge steld in nauw overleg met de betrokken kamerfracties, al komt ook hier een enkele voor dracht voor sommige partijge noten weieens als een donder slag bij heldere hemel. Maar in Straatsburg laten ze zich niet zo gauw ontmoedigen- Daar zijn ze al heel blij dat ze het zover hebben geschopt. Al leen jammer dat het zo weinig mensen opvalt. De leden van de Tweede Kamer beginnen volgende week weer met vergaderen. De Eerste Ka mer handelt vandaag de begro ting van Justitie af. Vorige week hebben de fracties hun standpunten bekend gemaakt 'vandaag antwoorden minister Sorgdrager en staatssecretaris Schmitz, waarna een tweede ronde het debat afsluit. Van onze verslaggever Den Haag - De Stichting KrJ tisch Faunabeheer is woel dend op Staatsbosbeheer, dij een kleine duizend reeën if de Flevopolder wil afschig ten. prachtige reeën nog wel, die ha moeten ontgelden omdat ze jon ge aanplant opvreten. Bovendie| wordt hun groep in de Flevopol! der te groot. De Dierenbescher ming voert momenteel actie ori de met de dood bedreigde reeëa tijdig over te brengen naar hel buitenland. Mogelijk dat de die- Den Haag (anp) - De st gisteren een plan gepreser de omstreden verhoging vl len. Het plan is gisteren al ter Deetman. De kern is, de bijdrage van he; Rijk aan universiteiten en hogq scholen afhankelijker te makel van het aantal mensen dat me| een diploma de instelling ven laat. Dat moet de instellingel stimuleren beter onderwijs te lel veren. Het plan van het IS(| levert het Rijk jaarlijks minstenl 70 miljoen gulden op. Het if daarmee geen volledig alternal tief voor het voorstel van hef kabinet om het collegegeld me| 1000 gulden te verhogen, wa 200 miljoen gulden opbreng Het ISO weigert echter om d verlaging van de rijksbijdragl als vaststaand feit aan te nemerf aldus voorzitter S. Nuyten. De huidige bekostiging van he Utrecht (anp) - Verkorting val de arbeidstijd is het centralj thema in de gisteren gepreser] teerde cao-voorstellen van Voedingsbond FNV. In de agrarische sectoren (75.001 werknemers) wil de FNV-bonl terug van 38 naar 36 uur werkel per week. In de vleeswarenin dustrie (9.000 werknemer^ wordt gepleit voor extra vrijl dagen voor oudere werknemers.l De voorstellen voor de land- el tuinbouw staan lijnrecht tegen over de inzet die de werkgeverd organsitie LTO vrijdag beken: maakte. De agrarische onderna mers wil af van de 'normall 38-urige werkweek. - De UT! vindt dat er in drukke tijdej meer en rustige tijden mind^ moet worden gewerkt. Volgens de Voedingsbond FNV S verdere flexibilisering onnodijj In plaats daarvan moeten aanvullende afspraken worde] gemaakt over bevordering va| de werkgelegenheid. (ADV^ De 3 principes van Edah Prettig winke VIER jaar geleden had het vi verwachtingen van Boris Jelts gekozen president zou gaan z< richte democratie. Dat nu blijkt tsaar van de democratie blijkt door te voeren die nodig zijn hoofdrolspeler te worden in e oorlog in Tsjetsjenië het laatste Jeltsin heeft gelijk als hij zegt De bloedige manier waarop h een politieke en economische In de eerste plaats hebben de afgekeerd. Zijn optreden in legitimeren met de hulp van d€ ln het parlement. Daarmee zit een vacuüm. Economisch brengt de binnei aan de rand van de afgrond, lening van 12 miljard om de bekende voorwaarde dat d< aanhalen en economisch orde duidelijk zijn dat de oorlog ir begroting slaat, dat Rusland kunnen voldoen. Nu niet en zoals gebruikelijk, de eigen sp uitsluit van verdere steun, economie van het land. '°en Jeltsin aantrad, ging het welvarend en stabiel Ruslanc hoofddoel moeten blijven. De die Rusland op die koers ka optreden in Tsjetsjenië heeft gesprekspartner getoond. Daa ardere houding ten opzichte economisch als politiek. De daarmee een begin kunnen waarvoor zijn Russische colle strikte voorwaarden te binden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 2