Festival rond 'het Zeeuwse in de cinema'
Seksuele intimidatie
in 'Disclosure'
Vlaamse kijker krijgt
er twee zenders bij
Introdans met 'Messiah' en nieuw werk in Kring
Theaterinstituut
viert uitgebreid
100 jaar cabaret
Impact over
journalistes
aan het front
Rita Reys viert
70e verjaardag
in Tros Sesjun
Boeiende thriller met Moore en Douglas
Uit? Stap dan de Deeltaxi in!
DE STEM
UITGIDS
Zeeuwse Filmdagen van 16 tot en met 18 februari in Middelburg
Belgen proberen Brits-Zweedse VT4te weren
DB STEM
DONDERDAG 12 JANUARI 1995 D4
Amsterdam (anp) - Het Theater
Instituut Nederland in Amster
dam viert met een uitgebreid
programma van tentoonstellin
gen, lezingen, discussies, een vi
deoprogramma, een symposium
en een aantal publicaties en cd's
de honderste verjaardag van het
cabaret in Nederland.
Op 10 augustus 1895 trad
Eduard Jacobs in een souterrain
in Quellijnstraat in de Amster
damse Pijp voor het eerst op.
Dat optreden wordt in de thea
tergeschiedenis beschouwd als
de eerste cabaretvoorstelling in
Nederland.
Het theaterinstituut opent zijn
programma 100 jaar Cabaret op
13 maart met de presentatie van
drie cd's met oorspronkelijk
werk van de cabaretpioniers
Eduard Jacobs (1868-1914),
Koos Speenhoff (1869-1945) en
Jean Louis Pisuisse (1880-1927).
Op die dag wordt in het instituut
ook een begeleidende tentoon
stelling geopend.
In maart, april en mei houden
vijf grootheden uit de Neder
landse cabaretwereld lezingen:
Martie Verdenius, Wim lbo, Sie-
to Hoving, Freek de Jonge en
Toon Hermans. Het instituut or
ganiseert een symposium dat is
gewijd aan de praktische kanten
van het vak. Daarover verschijnt
ook het boek 'Zo doe je dat -
Cabaretiers en schrijvers over
hun vak'. Andere publikaties
zijn de studie 'Kleinkunst in Ne
derland - produktie, distributie
en afname', en 'Lurelei, de ge
schiedenis van een cabaret'.
Het Joods Historisch Museum in
Amsterdam organiseert samen
met het theaterinstituut van 2
juni tot eind november een ten-'
toonstelling over het joodse aan
deel in het amusementsbedrijf in
de periode 1893-1943. Ook komt
er een cd uit met liederen van
joodse, vooroorlogse amuse
mentsartiesten.
Het theaterinstituut neemt op 16
januari al een voorschotje op
zijn eigen programma met een
bijeenkomst onder de titel Caba
ret anno nu: engagement of
Amusement? Daar zijn Seth
Gaaikema en Erik van Muiswin
kel de hoofdgasten.
Een vrouw aan het front. Dat
komt niet zo vaak voor. Want
het gevecht in de eerste linies is
primair elSf mannenzaak. Een
vrouwelijke journalist die de
oorlog verslaat, is al even onge
bruikelijk. Want, kan ze daar
wel tegen?
BBC-correspondente Kate Adie
weet het zeker: „Ik ben minder
sentimenteel dan mannen," al
dus Adie, die al heel wat bloed
zag vergieten. „In veel gevallen
kunnen mannen niet omgaan
met hun eigen emoties. Daar
schamen ze zich voor. Dat leidt
tot allerlei sentimentele rotzooi."
Kate Adie is een van de oorlogs
correspondenten die vanavond]
aan het woord komt in de Im
pact-documentaire bij de Vara,
De film rekent af met het voor
oordeel dat vrouwen te emotio
neel, te sentimenteel en te be
trokken zouden zijn om goede
verslaggeving aan het front te
doen.
Aan bod komt ook Janine di
Giovanni, die voor de Britse
krant The Sunday Times werkt
fals oorlogsverslaggeefster. De
afgelopen twee jaar was ze voor
namelijk in Sarajevo. Daar leer
de ze de familie Filipovic ken
nen. De 13-jarige dochter Zlata,
die een dagboek bijhoudt, is de
bron die Di Giovanni regelmatig
gebruikt. Zij heeft ervoor geko
zen het menselijk leed te ver
slaan en niet zozeer de oorlogs
handelingen zelf. -s,
Lyse Doucet, die voor de BBC
werkt, vertelt over haar beleve
nissen in Afghanistan, waar ze al
jaren komt.
De film, die de Nederlandse titel
Verslaggeefsters aan het front
meekreeg, heet oorspronkelijk
No Man's Land en werd gemaakt
door Shelley Saywell voor de
Canadese CBC.
(Nederland 3, 23.10 uur)
Rita Reys viert dit jaar haar
zeventigste verjaardag. Toch is
dat de jazzvocaliste niet aan te
zien. Tros Sesjun bereidt de vita
le zangeres vanavond een feestje
op Radio 2. In de vorm van een
Rita Reys 70th Anniversary Con
cert vanuit het vertrouwde Nick
Vollebregts Jazzcafé te Laren.
De jubilaresse wordt begeleid
door het Trio Pim Jacobs met
Jacobs zelf op de piano, Ruud
Jacobs op bas en Peter Ypma op
drums. Te gast zijn Bert Boeren
op trombone en gitarist Jesse
van Ruller.
(Radio 2, 23.05 uur)
Van onze filmredactie
Het feit dat enkele succesvolle
Nederlandse filmmakers afkom
stig zijn uit Zeeland heeft gere
sulteerd in een nieuw initiatief,
De Zeeuwse Filmdagen.
Het nieuwe festival, dat van 16
tot en met 18 februari voor de
eerste maal in Middelburg wordt
gehouden, wil 'het Zeeuwse in de
cinema' belichten en bundelen.
Bestaande speelfilms, documen
taires. korte films en animatie-
films van geboren Zeeuwen wor
den vertoond.
Middelpunt wordt een program
ma met films van Zeeuwse film
makers die zich nationaal of in
ternationaal verdienstelijk heb
ben gemaakt, zoals Digna Sinke,
Jos de Putter, Paul en Menno de
Nooijer, Hans Verhagen en Kees
Hin. Een aantal filmmakers zal
zelf aanwezig zijn in Middel
burg.
Een tweede programma-onder
deel vormt de vertoning van
Oude Zeeuwse Films waaronder
een compilatie van Polygoon
bioscoopjournaals, oude films
uit de verzameling van het
Zeeuw Documentatie Centrum
onder de titel De Jaren 30 in
Zeeland en Monumentenfilms.
Een apart onderdeel vormen de
documentaires over Zeeland, zo
als het recente en indringende
portret Het is een schone dag
geweest van Jos de Putter over
het leven van zijn ouders op hun
boerderij in' Zeeuwsch-Vlaande-
ren. Kees Slager zal een ronde-
tafel-gesprek leiden over het on
derwerp Het Zeeuwse leven van
alle dag waaraan o.a. Digna Sin
ke, Jos de Putter en Paul de
Nooijer deelnemen.
De Zeeuwse Filmdagen worden
omlijst met optredens van ver
schillende Zeeuwse muziekgroe
pen als Piet en Piet, The Feen
Brothers, Peter Dieleman en Zil
te Swing. Ht festival wordt ge
houden in het Schuttershofthea
ter, het Bibliotheektheater en
café 't Schuttershof in Middel
burg. De organisatie is in han
den van de Stichting Cinema
Middelburg. Er verschijnt bin
nenkort een programmaboekje
met de beschrijving van alle
films en de plaats en tijd van
vertoning.
Door onze correspondent
Brussel - Voor de BRTN breken moeilijke tijden aan. Zag de
publieke omroep zijn marktaandeel in Vlaanderen zichtbaar slinken
sinds de komst van de commerciële zender VTM in Vlaanderen, vijf
jaar geleden, op 30 januari start datzelfde station met een tweede
net, Ka2 gedoopt. Een dag later begint bovendien de nieuwe omroep
VT4 met uitzendingen.
De reclamepanelen van VT4 in Brussel en het Vlaamse land duiden
op een vastberaden nieuwe omroep, die het helemaal wil gaan
maken. Toch is het nog onzeker of VT4 wel via de Vlaamse kabel
mag gaan uitzenden.
De Mediaraad komt naar alle waarschijnlijkheid vrijdag met een
verdeeld advies, waarna volgende week de Vlaamse cultuurminister
Weckx de knoop moet doorhakken.
VT4 wil met een Britse licentie via de satelliet programma's in de
Vlaamse huiskamers brengen. Volgens sommige juristen kan Vlaan
deren, juist omdat VT4 een Britse zendvergunning heeft, de nieuwe
omroep van de kabel weren. Op die manier behoudt VTM haar
monopolie als commerciële zender. In de Europese Unie is zo'n
weigering echter omstreden.
Ondanks politieke tegenwind en de recente juridische obstakels heeft
VT4, waarachter een Brits-Zweedse mediagroep schuilgaat, de
afgelopen maanden niet stilgezeten. Tal van bekende Vlamingen,
journalisten en medewerkers van andere omroepen werden aange
trokken. Het programma-aanbod is ambitieus.
De reclamewereld verheugt zich op de nieuwe zender, die volgens
mediaspecialisten vooral jonge kijkers moet aanspreken. VT4 wil
andere televisie brengen, met een dagelijks journaal dat qua aanpak
afwijkt van datgene waarmee de concurrentie doorgaans uitpakt.
Die concurrentie wordt onder meer verwacht van het tweede net,
waarmee de Vlaamse Televisie Maatschappij op 39 januari begint.
VTM, waarvan 44,3 procent van de aandelen in het bezit is van de
Nederlandse uitgever VNU, start niet zomaar een tweede net, Ka2
moet totaal anders zijn dan de populaire familiezender die VTM nu
is.
Ka2 wil de selectieve kjker aan zich binden en is al tevreden met een
marktaandeel van 6 procent. Een van de pijlers is een dagelijks
actualiteitenprogramma. En verder zijn er talkshows, komische
series, films en een wekelijks rockprogramma. Goedele Liekens
presenteert een programma over seksualiteit onder de titel 'Van
avond niet schat'.
(ADVERTENTIE)
Demi Moore is ongewenst
intiem met Michael Douglas
in de thriller 'Disclosure'.
foto warner bros
Door Marjan Mes
Beschuldigingen van seksuele
intimidatie lijken in Amerika
een nationale sport aan het wor
den. De spannende maar ook
nogal computerachtige thriller
Disclosure geeft aan dit door het
moderne feminisme ontstane
verschijnsel een pikant bij
smaakje. Ditmaal beticht name
lijk niet alleen een vrouw een
man van 'aanranding', maar
klaagt die man op zijn beurt ook
die vrouw aan wegens onge
wenste intimiteiten.
Na Fatal Attraction en Basic
Instinct is Michael Douglas op
nieuw het slachtoffer van een
gevaarlijke vrouw, nu in de even
cynische als verleidelijke ge
daante van een in superkorte
rokjes gestoken, mooie zwartha
rige Demi Moore.
Tom Sanders (Douglas) is afde
lingschef bij een geavanceerd
computerbedrijf in Seattle en
hoopt na een succesvolle fusie
met een ander bedrijf op promo
tie. Die kan hij echter vergeten
wanneer de doortrapte directeur
(Donald Sutherland) plotseling
op de proppen komt met Mere
dith Johnson (Moore), een ambi
tieuze carrièrevrouw die als ad
junct-directeur wordt benoemd.
Verleiding
Tom, inmiddels gelukkig ge
trouwd en met twee kinderen,
heeft in het verleden een harts
tochtelijke relatie gehad met
Meredith, die dit bepaald nog
niet is vergeten. Ze nodigt hem
op haar kantoor uit voor een
verzoeningsdrankje en probeert
hem dan te verleiden. Hoewel hij
nauwelijks weerstand kan bie
den, verzet hij zich en rukt zich,
opgewonden en wel, los uit Me
redith' provocerende omhelzin
gen.
Woedend is ze dat hij zijn 'werk'
niet afmaakt en roept hem na
dat ze hem kapot zal maken. Ze
beschuldigt hem daarop officieel
van ongewenste intimiteiten. Hij
moet maar zien dat hij daar iets
tegen in kan brengen. Want nie
mand van directie en personeel
gelooft hem natuurlijk als hij
probeert te bewijzen dat het net
andersom is gegaan.
Het bedrijf dat een schandaal in
verband met de op handen zijn
de fusie niet kan gebruiken, pro
beert Tom te beschuldigen van
missers bij de ontwikkeling van
een nieuw soort (visuele) cd-
rom-speler en tracht hem zo te
lozen. Meredith die een machti
ger positie inneemt dan hij
werkt er hard aan mee om hem
te treffen, in zijn carrière en
gezinsleven.
Twijfel
Toms sympathieke vrouw (Caro
line Goodall) begint ook te twij
felen aan diens lezing van de
'aanranding'. Tijdens openbare
hoorzittingen wordt hij verne
derd, maar als hij ontdekt dat er
■in het bedrijf geknoeid is met
soft-ware uit Azië, heeft hij een
sterk wapen in handen om de
leugenachtige Meredith klem te
zetten.
Het wordt een spannende strijd
tussen de partijen, die met veel
high-tech-beelden van compu
terschermen en zelfs door middel
van virtual reality wordt ver
beeld. Je moet daar van houden,
maar vooral Michael Douglas
speelt zijn rol van getergde un
derdog dermate goed dat de kij
ker zich volledig met hem kan
identificeren. Dit in tegenstel
ling tot Demi Moore, die eerst
geportretteerd wordt als een
doortrapt loeder, maar later als
een vrouw die gewoon seksueel
dominant zegt te zijn en pleit
voor haar recht op zelfbeschik
king.
Daarmee hinkt Disclosure een
beetje op twee gedachten. De
film is gebaseerd op het gelijk
namige boek van Michael
Crichton, o.a. de auteur van Ju
rassic Park. Diens verhalen
schilderen nogal gelikt maar be
hendig en met veel kennis van de
actuele computertechnieken een
nabije toekomst.
Ondergesneeuwd
In de computerized uitwerking
van het verhaal van Disclosure
wordt de rol van de zogenaamd
fatale vrouw, tevens carrière
vrouw, een beetje onderge
sneeuwd door andere actuele
thema's als positieve discrimina
tie, de mannelijke angst voor
vrouwelijke overheersing en de
vervorming van de zichtbare
werkelijkheid door de nieuwste
computertechnieken. Eigentijds
feminisme en het vrouwelijk
recht op zelfbeschikking worden
in de rol van Demi Moore niet
echt uitgewerkt waardoor je ook
niet precies weet wat voor vrouw
Meredith nu eigenlijk is.
Disclosure is geregisseerd door
Barry Levinson, die ooit begon
als maker van ongepolijste films
als het groepsjeugdportret Di
ner. Na het aanstekelijke Good-
morning Vietnam maakte hij
buitengewoon vakkundig Rain-
man dat al helemaal voldeed aan
de Hollywoodformule. Dezelfde
optimale vakkundigheid spreekt
nu uit deze aanrandings/be-
drijfsthriller die er bovendien
schitterend uitziet.
'Disclosure' van Barry Levinson
draait in Grand in Breda, Cine-
mactueel in Bergen op Zoom,
City in Roosendaal, Midi in Til
burg en De Koning van Enge
land in Hulst.
JÖ»
In de Deeltaxi rijdt u samen met mensen die toevallig ook
uw kant op moeten. Als u van tevoren belt, scheelt dat u handen
vol geld. Bel voor een Deeltaxi: 076-208060 oj bel voor meer
informatie: 073-212220.
umismr Uw voordeeltaxi
Introdans komt zaterdaga
vond naar De Kring in
Roosendaal met een mooi
balletprogramma met nieu
we stukken en een reprise
van het prachtige muziek
ballet Messiah van Ed Wub-
be waarin de dynamiek en
religie van de muziek van
Handel in een sobere maar
magische en soms wervelen
de bewegingstaal is omge
zet.
Wubbe creërde Messiah in
1988 voor Introdans en
werd voor dit werk be
kroond met de Nederlandse
Choreografieprijs. De Itali
aan Gian Franco Paoluzi
maakte voor Introdans zijn
derde dansstuk, Chanson de
Mélisande, geinspireerd
door het liefdesdrama Pel-
leas et Mélisande van de
symbolist Maurice Maeter
linck en bij de muziek die
Gabriel Fauré anno 1900
voor de Londense produktie
van dit toneelstuk schreef.
Het is een verfijnd trio van
een enigszins decadente es
thetiek waarin het meesle
pende liefdesdrama is geab
straheerd en gestyleerd. Het
liefdespaar wordt vertolkt
door Frank Holstein en
Lonneke van Leth. Op de
achtergrond is er een derde
personage, Shirley Raben-
berg, die het verlangen, de
hoop en de twijfel van het
paar symboliseert.
De Spaanse choreografe
Blanca Li (vorig jaar met
haar Parijse gezelschap
voor het eerst in ons land, in
Breda tijdens het festival
Cultureel Gekleurd) presen
teert bij Introdans haar eer
ste choreografie voor een
Nederlandse groep, Central
Station. Tien dansers wek
ken de indruk van een mas
sa gehaaste reizigers die van
alle kanten over het toneel
schieten. Vol flitsende effec
ten die wat teveel van het
goede worden. Blanca Li is
beinvloed door de Spaanse
zigeunerdans en Noordafri-
kaanse rituele beweging, die
zij bij haar eigen groep ver
mengt met moderne dans,
begeleid door etnische mu
ziek.
Scène uit het wervelende muziekballet 'Messiah'
van Ed Wubbe door Introdans. foto hans Gerritsen
nuari (14.00 uur) naar een
uitverkochte schouwburg
De Kring in Roosendaal.
Zes jonge acteurs en actri
ces spelen meer dan 25 ver
schillende rollen in deze
theaterproduktie voor kin
deren vanaf zes jaar. Als de
Torteltuin, een verwilderd
stuk bos in de buurt van de
Petteflet, plaats moet ma
ken voor een tegelplein, zet
ten Pluk en zijn vrienden,
zoals Zaza de Kakkerlak, de
familie Stamper en het keu
rige meisje Aagje, zich in
voor het behoud van de
tuin. Regie: Paul Eenens,
produktie Barbara Borger
en muziek: Dirk Stuer.
WAARDENBERG DE
JONG komen op 13 en 14
januari naar De Bussel in
Oosterhout met hun nieuwe
programma Naggelwauz. De
twee provocerende Rotter
dammers, die in woeste acts
steeds de grenzen van het
theater verlegden, hebben
zich enigszins vernieuwd.
Iets minder woest en met
wat meer diepang.
OLEANNA van David
Mamet, de Amerikaanse
thriller over seksuele inti
midatie, wordt op 18 janua
ri gespeeld in Schouwburg
Tilburg. Peter Faber ver
tolkt mooi de rol van een
hoogleraar die in het nauw
DE NIEUWE SNAAR,
het Vlaamse komische mu-
ziektrio, staat vanavond in
het Zuidlandtheater in Ter-
neuzen en op 17 januari in
een uitverkochte Kring in
Roosendaal met De Nieuwe
Snaar Revue. Jan en Chris
De Smet en Geert Vermeu
len worden ditmaal gerug-
gesteund door drie dames,
het vocale Trio Grande. De
muzikale parodie vormt nog
de hoofdmoot maar het ca
bareteske en visueel-thea-
trale zijn ditmaal ook uitge
breid vertegenwoordigd. Als
in een echte revue treden
ook de (Jritse humorist Earl
Okin en de goochelaar Sta
nislas op.
PLUK VAN DE PET
TEFLET, gebaseerd op het
populaire kinderboek van
Annie M.G. Schmidt, komt
op woensdagmiddag 18 ja-
gedreven wordt door een
studente (Caroline Almekin-
ders) die hem ten onrechte
beschuldigt. Hij kan zich
nauwelijks verdedigen en
gaat tenonder als het meisje
een onschuldig voorval ver
volgens ook nog uitlegt als
een poging tot verkrachting.
THE SOUND OF MO
TOWN, de dynamische
zwarte musical met toppers
uit de tijd van o.a. The Su-
premes en The Three De
grees, is op 19, 20 en 21
januari in Schouwburg Til
burg.
MINI MAXI, de woord
loze meesters van de muzi
kale grap, treden op 14 en
15 januari op in De Nobe-
laer in Etten-Leur met hun
veelbejubelde programma
Scherzo. Twee muzikale mi-
meclowns die met minimale
middelen en een orkest met
zes dames voor prachtig en
tertainment zorgen.
JOS BRINK speelt zelf de
hoofdrol in zijn EO-achtige
komedie Non-Actiefdie op
19 januari is te zien in De
Nobelaer in Etten-Leur en
op 20 januari in Bergen op
Zoom. Een weduwnaar
neemt een huishoudster die
een non blijkt te zijn. Het
goede mens heeft de beste
bedoelingen en adviezen,
maar die stuiten, ook bij
zijn twee studerende kinde
ren, op onbegrip en verwar
ring. Veel komisch bedoeld
maar nogal braaf gekibbel.
MARJOLIJN TOUW
komt morgenavond naar
schouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom met haar
soloshow Een boel Touw.
De liedjes worden uitste
kend gezongen maar zijn
lang niet allemaal de moeite
waard terwijl de conferen
ces bij deze kleinkunstar-
tieste (voorheen bij Karin
Bloemen) nog in vormeloos
heid blijven steken. Soms
beginnen ze leuk maar zel
den eindigen ze met een
pointe. Touw wilde heel
veel en is ook heel uitbun
dig, maar kan toch nog niet
tippen aan Bloemen.
Ook in de bioscoop
Rouge, de mooie, scherpzinge e,
gevoelig-romantische film van e Po0|.
se cineast Krzysztof Kieslowsk draait
nog in Breda. De toevallige ont'oeting
tussen een bejaarde rechter (Jet-Long
Trintignant) en een jong fotmode
(Irène Jacob) vormt in Rouge h. begj
van een optimistisch verhaal oir
tieke menselijke verwantschap In dj|
slotdeel van Kieslowski's triloe fa,,
Couleurs (vrijheid, gelijkheid, loeder
schap) wordt dit thema verrassnd uit-
gewerkt. (Cinésol in Breda)
De forsgebouwde maar niet z leuke
Arnold Schwarzenegger word zwan-
ger in de filmkomedie Junior \n Ivan
Reitman en verzeilt in typisch ouwe
lijke situaties. (Cinésol 3 in Brec, Cine-
mactueel in Bergen op Zoomjity in
Roosendaal, Koning van Engend ie
Hulst)
Interview with the vampe, de
vampierfilm van Neil Jordan,damp;
van de erotiek en bevat vernsende
beelden. (Casino 3 in Breda, iity in
Roosendaal, De Koning van Ejeiand
in Hulst)
In Only You is de jonge MarisTomei
op zoek naar de Ware Man i haat
leven. Een romantische komee van
Norman Jewison die al gauw hekarak-
ter van een toeristische toer dor Italië
krijgt. (Cinésol 1 in Breda)
Pulp Fiction van Quentin Taantino
werd bekroond met de Goudenalmin
Cannes. Losse misdaadverhalertonder
kop of staart krijgen een worerlijke
samenhang in deze even virttze als
lege film. Er wordt opvallend najurlijk
gespeeld door o.a. John Travolt Brute
Willis en Harvey Keitel. (Cinéil 2 in
Breda)
The Lion King, de nieuwe Diiey-te-
kenfilm, is spannend, griezeli aan
doenlijk en mooi om te zien verjong
en oud. (Casino 1 in Breda, 'ity in
Roosendaal, Cinemactueel in Beien op
Zoom, Centraal 1 in Geertruidiberg.
De Koning van Engeland in Huls
In Timecop speelt de Belgisch vech
tersbaas Jean-Claude van Dame een
agent van de geheime politieiie in
2004 en 1927 toezicht moet houenop
criminele excessen in het tijeizen
(Mignon in Breda, De Koning vaEnge-
land in Hulst)
The Specialist, de rommeligtmaai
heftige actiethriller met Sylvesti Stal
lone als explosievenopruimt en
Sharon Stone als zijn liefje, bft in
Casino 4 in Breda.
Visuele effecten, gedaanteverwselin-
gen en de komiek James Carey aken
van The Mask een stripachtige Tnko-
medie. (Casino 4 in Breda)
Een schat van een zwakbegaafd(Tom
Hanks) brengt het in Forrest ump
tot miljonair en weet de geschdenis
naar zijn hand te zetten. (Casir 2 in
Breda, Centraal in Geertruidenbq)
Een sneak preview staat de fnlief-
hebber iedere woensdagavond 20.00
uur) te wachten in Cinésol in Bra. De
voorpremière van een splinteraiwe
speelfilm waarvan de titel niet t'oren
bekend wordt gemaakt.
In de filmkomedie Baby's da out
ontsnapt een baby al kruipend iz'n
blote billetjes aan een stel onvlaten
die hem willen kidnappen. (Cental in
Geertruidenberg)
When a man loves a woman, ear
romantisch drama van Luis Midoki
over een vrouw met een dratpro-
bleem (Meg Ryan) die door thenieên
en de liefde van haar man Andy
Garcia) geneest. (Centraal in Getrui-
denberg)
De filmtheaters van Oosteiout,
Oudenbosch en Roosendaal prente-
ren vanaf vandaag (12 januari t en
met 26 januari) het festival Fii en
Literatuur. Vanavond in Fideï et 1i in
Oudenbosch: Le Chateau d< ma
mêre, een mooie, idyllische sfeeeke-
ning van Yves Robert naar jeugcery
neringen van de schrijver tfartfi
Pagnol. Een Franse familie wilrond
1900 elk weekend naar haar titen-
huisje in de campagne en maakdaan
voor misbruik van de achtertuin) van
landgoederen.
The Age of Innocence, het ooie
kostuumdrama van Martin Scrsese
(naar de roman van Edith Wh.ton),
draait morgenavond bij Filmthear De
Slotjes in Oosterhout om 20.3 M-
Cyrano de Bergerac van Jea-PaU'
Rappeneau met Gérard Depardu in
de titelrol is er zaterdag te zienlO-3»
uur), na een lezing om 19.31 uur.
Oeroeg, de Nederlandse speelfilm'1'
het boek van Hella Haasse, is varvow
te zien bij Filmhuis Roosendil in
schouwburg De Kring.
The River Wild van Curtis hnson
wordt in Casino in Breda alv.t
voorpremière vertoond op zatdaga-
vond, 21.30 uur. Meryl Streep gat met
haar gezinnetje gezellig met es rub
ber opblaasboot de wilde watem op.
Het mondt uit in een beklemende
.overlevingstocht wanneer zij oncrweg
twee misdadigers, Kevin Bacon eJr*1
C. Reilly, tegenkomen. Streep vordt
gedwongen om hen langs woes wa-
tervallen te leiden.
Trois Couleurs: Blanc van de oolse
regisseur Krzysztof Kieslowski Iraa'
woensdag (20.30 uur) bij Filmdu Cine
ma Paradiso in de City-bioscop 1
Roosendaal en maandag (20.15
dinsdag (20.30 uur) bij Cinema Pa®
in Bergen op Zoom. Boeiend eiam
sant verhaal over een Pools kaneel
dat in Parijs door zijn vrouw in
kant wordt gezet en van ellenc na
Polen terugkeert waar hij rijk wrd'
de zwarte handel.
NEDERLAND 1
07.00 Tekst tv
16.35 Nieuws voor dot
slechthorenden
16.42 Via Ria, discussie
17.34 Der kleine Vampir, je
18.04 Boggle, spelletje
18.32 Natuur in eigen lan
bieën in Limburg
18.59 (TT) Toen was gel
gewoon, comedy
19.31 Filmspot
20.00 (TT) Journaal
20.31 Kenmerk, actualiteiteij
21.04 Werelden: De onm
hoofdrol, documentaire over
filmingen van het leven van J^
het begin van de film
21.54 Wilde ganzen
22.00 Untouchables, misdaa
22.49 De toekomst, gesprei
mensen die hun sporen heb
diend in hun vakgebied: Eek:
zen
23.14 Cheers, comedy
23.38 Journaal
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.06 Lingo, spelletje
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV met om 08
*s. naai
08.28 Journaal
08.33 Boggle, spelletje
09.00 Journaal
09.05 (PP): Unie 55+
09.08 Kook tv
09.29 Jan en alleman, serial
ten
09.54 Verborgen wereld, s
de wereld van het gehandicapi
10.22 Vrouw-zijn, magazine
11.12 Noorderlicht
11.38 Sportfreaks
12.03 Wartaal, taalprogramr
12.31 (TT) Het zonnetje
comedy
13.00 Journaal
13.07 Studio sport
14.35 In Living Color, comei
14.59 De nacht, de wereld b
15.25 B.N.N.
16.00 (TT) Journaal
16.05 Nature on Track: DfJ
koningen
16.35 Samson, kinderprogra
17.10 Mega Top 50, muziek
17-58 (TT) 2 vandaag met a|
ten, 18.00 Journaal, 18.39 S
naai en 18.47 Hoofdpunten
nieuws
19.00 (TT) Pril geluk, serie
19.30 (TT) Onderweg naar
soap
20.00 Empty Nest, comedy
20.30 Tour of Duty, serie
21.20 Look Who's Talkin
speelfilm
22.40 Red Shoe Diaries:
avonturen
23.05 ARBO, een praktische dj
7y bezitten apparatuur the
je ton$ zal losmaken
HAMBONE
JF Mr AF tJURJ/j
ne /veeft
BOES
ONTDEK DE VERSC