jllega's.
duur!
wen
DE STEM
'Rijk moet meer bijdragen"
Loodsplicht op Schelde verder vers
cherpt
Kamer wil zwaarder vrachtverkeer door Liefkenshoektunnel
CREEH
Staken de buschaffeurs dan pak ik de auto
Zeeuws-Ylaamse Kamer van Koophandel over exploitatie van de WOV:
Varaan Doortje heeft
er een broertje bij
Milieubewuste burgers
kunnen thuis hun
groenafval composteren
Belgische minister door
Vlaams-Waals conflict
niet bij ondertekening
ers inclusief software:
MS Windows 3.11 (NL),
IAW4."
Fusie Kamers
van Koophandel
toekomstmuziek
Nederlandse en Belgische overheid ondertekenen nieuw reglement
COMPUTER
computerketen Nr.J
Zeldzame geboorte in Vlissingse Zoo
Actie start dit voorjaar in "Zeeuws-Vlaanderen
Gewonde bij
aanrijding
ft
7
Heter lang, wit essen kwaliteit met
lessing grepen. Inclusief licht- en
kranslijst, Duropal blad, wit/
messing grepen, 90 cm hoge
kasten, geïntegreerde afzuigkap,
gaskookplaat en 160 liter (er
nt bezoek mevrouw) koelkast.
Daar in 4 prachtige kleuren.
L
JJ
idloos MDF keuken.
|10 (tien) kleuren leverbaar. Noteert
jelkast, keramische kookplaat,
uigkap, Duropal werkblad met
ast, mengkraan, licht- en kranslijst,
L last bul not least, korvenkast.
186 DX2-66 VL:
heugen, 420 Mb hard-
drive, 1 Mb LocalBus
A 14" 0.28 pitch MPRII
ndusief toetsenbord en
Zeeland
Van onze verslaggever
Temeuzen - De Kamer van Koop-
j i^del in Zeeuws-Vlaanderen wil
de Vlaamse regering overhalen om
in de Liefkenshoektunnel voor het
vrachtverkeer de Nederlandse
j maximale beladingsnorm van vijftig
I ton aan te houden.
Volgens het Belgisch verkeersreglement
mogen vrachtwagens op Belgisch
grondgebied niet zwaarder geladen zijn
jan 44 ton. Die beperking schrikt nu
veel Nederlandse vervoerders af om
door de Liefkenshoektunnel te gaan.
Kamervoorzitter ir. K. Horstra, die dit
ideetje al eerder op persoonlijk titel
lanceerde, pleitte gisteren tijdens de'
nieuwjaarsbijeenkomst van de kamer
voor actie op korte termijn. Concreet
gaat het om het traject van Zelzate via
de Expressweg en de Liefkenshoektun
nel tot Ossendrecht.
Horstra verwacht, zei hij eerder, dat de
Belgen daar wel open voor zullen staan.
De exploitatie van de Liefkenshoektun
nel gaat gebukt onder zware verliezen.
Horstra koppelde zijn opmerking giste
ren aan de twee scenario's waarmee de
kamer bij het opstellen van een econo
misch actieplan voor de streek rekening
houdt. Ook het havenschap Temeuzen'
en de Zeeuws-Vlaamse gemeenten wor
den betrokken bij het economisch per
spectieven- en actieplan voor Zeeuws-
Vlaander en.
De ene versie gaat uit van een ontwik
keling met een WOV, de tweede gaat uit
van een leven met verbeterde veerver-
bindingen. „In beide scenario's, maar
vooral als de WOV onverhoopt niet snel
te realiseren zou zijn, blijft het hoefij-
zerverkeer tussen Zeeuws-Vlaanderen
en de rest van Nederland via de Lief
kenshoektunnel van groot belang." In
beide gevallen is ook een verbetering
van het wegennet aan de orde.
Horstra greep gisteren zijn nieuwjaars
rede ook aan om de Haagse politiek te
vragen met andere ogen naar Zeeuws-
Vlaanderen te kijken. De economische
groeimogelijkheden van dit gebied zijn
namelijk voor een groot deel afhanke
lijk van grote infrastructurele werken
zoals de aanleg nieuwe havens en
spoorwegen. Horstra onderkent de om
vang van de investeringen. De ontwik
keling van het industriegebied de Axel-
se Vlakte en Autrichepolder alleen al
vraagt honderden miljoenen guldens.
„Ik realiseer me terdege de omvang van
deze investeringswensen, maar tegelijk
wil ik wijzen op de voortdurende on
derschatting door Den Haag van
Zeeuws-Vlaanderen als strategisch
bruggehoofd naar de belangrijke Euro
pese regio's Vlaanderen en Noord-
Frankrijk. Het is aan ons in Zeeland om
Den Haag duidelijk te maken dat het
ook van nationaal economisch belang is
om deze regio te investeren."
Horstra sloot met die woorden aan op
een betoog van prof. dr. Allaert van de
Universiteit in Gent die eerder deze
week in Gent pleitte voor duurzame
regionale ontwikkelingsplannen. „Als je
een sterke nationale economie wil moet
je investeren in regionale ontwikkelin
gen," zei hij. i
t Van onze verslaggever
Temeuzen - De Zeeuws-Vlaamse Kamer van Koophan
del wil een hogere bijdrage van het Rijk voor de
exploitatie van de WOV.
De kamer is bang dat de WOV
als een molensteen om de nek
van Zeeland komt te hangen als
het Rijk de toegezegde bijdrage
Temeuzen - Een fusie tussen
I de twee Kamers van Koop
handel in Zeeland is voorlo-
j pig nog toekomstmuziek.
„Eerst de vaste Westerschelde
I Oeververbinding zal op termijn
een sociaal-economische in-
I tegratie van Zeeuws-Vlaanderen
met Midden- en Noord-Zeeland
kunnen leiden. Een fusie tussen
beide Zeeuwse kamers is daarom
voor ons nog een WOV te ver,"
I zei voorzitter ir. K. Horstra van
1 Kamer van Koophandel in
I Zeeuws-Vlaanderen gisteren in
I zijn nieuwjaarstoespraak.
r de vorig jaar overeengeko-
men samenwerking die uitmondt
la een federatie-overeenkomst,
I die volgende week wordt onder
lid, is volgens Horstra een
t volwaardig alternatief.
3e gekozen constructie tast de
I eigen verantwoordelijkheid van
de kamers niet aan. Als ze willen
imen voor de belangen van
I bet bedrijfsleven in hun eigen
[werkgebied staat niets dat in de
[weg.
Het komende jaar staat niet al-
i op Nederlands grondgebied
I in het teken van verdere samen-
werking. De beide kamers zoe-
1 ken ook nauwer contact met de
ïer van Koophandel en Nij
verheid in Gent. Er bestaan al
|Een voorbeeld van samen wer-
is een gezamenlijke studie
naar de economisch samenhang
inde Gentse en Terneuzense ka-
3 naalzones, vier jaar geleden.
lens Horstra staat er dit jaar
I opnieuw een gezamenlijk project
van 54 miljoen gulden per jaar
niet opschroeft.
Die waarschuwing gaf kamer
voorzitter ir. K. Horstra gisteren
in Temeuzen in zijn nieuwjaars
rede. „Bij de kamer bestaat zorg
dat de WOV als interregionale
verbinding volgens de huidige
opzet in de toekomst een te zwa
re financiële last voor de provin
cie Zeeland zal blijken te zijn,"
zei hij letterlijk.
Horstra onderstreept hiermee de
woorden van de Zeeuwse PvdA-
gedeputeerde Bruinooge die in
deze krant ook zei dat Den Haag
meer geld in de jaarlijkse WOV-
bijdrage moet stoppen omdat het
anders voor Zeeland onbetaal
baar is.
In het provinciehuis wordt ge
zegd dat Zeeland minister Jor-
ritsma begin februari in het be
slissende bestuurlijk overleg om
'5 6 miljoen gulden' jaarlijks
meer gaat vragen.
De Kamer van Koophandel staat i
nog steeds achter de WOV maar
stelt naast een grotere bijdrage
van het Rijk ook als voorwaarde
dat het weggennet van en naar
de WOV wordt verbeterd. De
kamer wil een autoweg vanaf
het Hellegatsplein bij Goeree-
Overflakkee tot aan Zelzate.
Met het alternatief, geen WOV
en nieuwe veerboten, is Zeeland
volgens de kamer is ook niet echt
voordeliger uit. „Wij schatten
dat de opwaardering van de ve
ren een hogere bijdrage van het
Rijk zal vragen, dan nu voor de
aanleg van de WOV is toege
zegd," aldus Horstra.
Als de WOV er niet komt dan wil
de kamer dat het doorgaand ver
keer over de Westerschelde voor
namelijk zijn weg vindt via het
veer Vlissingen-Breskens. De
dienst Kruiningen-Perkpolder is
in de ogen van de kamer bedoeld
voor bestemmingsverkeer. Maar
ook bij de optie veren vindt de
kamer dat er flink geïnvesteerd
moet worden in de wegeninfra
structuur in Zeeuws-Vlaande-
Door prik-acties van chauffeurs van de ZWN vertrok de eerste bus
mensen gedupeerd werd.
Axel pas om zeven uur 's morgens, waardoor een aantal
foto camile schelstraete
Van onze verslaggever
Terneuzen/Hulst - In de bushalte voor
het stadhuis in Temeuzen kijkt de jonge
vrouw om kwart voor zeven voor de
veertiende keer op haar horloge.
Ook haar buurvrouw heeft dan al ettelijke
malen de linkermouw van haar winterjas
opgestroopt. „Er moet toch wel iets gebeurd
zijn. Zo laat is ie anders nooit. De boot
kunnen we nu wel vergeten".
Een halte eerder aan het Oostelijk Bolwerk
horen een student en een vrouw van een
vroege passant dat de eerste bussen niet
gaan. „Shit, ik heb tentamens vandaag. Hoe
moet ik nu in Vlissingen geraken. Ik zal
maar eerst mijn moeder bellen. Misschien
kan zij mij brengen," zegt de hts'er. De
vrouw is resoluut. „Staken ze, dan pak ik de
auto." De hts'er beent op de telefooncel af.
Een kwartier later staat de student nog
steeds bij de halte.
Ook de passagiers in het bushokje aan de
andere kant van de straat vangen de bood
schap op. „Oh, hoe moet dan nu, ik heb een
afspraak in Arnhem," klinkt het paniekerig
uit de mond van een vrouw met een grote
tas. Haar gezicht klaart op als een AMZ-bus
de bocht om draait. Opgelucht: „Dan staken
ze kennelijk alleen bij de ZWN."
De prik-actie van de buschauffeurs van
streekvervoer Zuid-West-Nederland om de
voor hen ongunstig verlopen cao-onderhan
delingen te beïnvloeden kende gisterochtend
in Zeeuws-Vlaanderen weinig slachtoffers.
De actie sorteerde weinig effect omdat al
leen de vroege busverbinding naar het veer
in Breskens werd getroffen. De lijn Terneu-
zen-Goes werd gisterochtend onderhouden
door AMZ reisbureau en touringcarbedrijf
uit Goes.
AMZ rijdt door de week een vaste
roosterdienst in Zeeuws-Vlaanderen voor de
ZWN. De eerste rit Terneuzen-Goes viel
gisteren bij toeval in de prik-actie maar de
chauffeurs van de AMZ staakten niet mee.
De prik-actie kreeg gisterochtend in de
remise in Axel de steun van alle buschauf
feurs. In Axel was de teleurstelling over de
vastgelopen onderhandelingen zo groot dat
er stemmen opgingen om verder te staken.
Het voorstel werd na stemming slechts door
twee chauffeurs gedragen.
Van onze verslaggever
Middelburg - Vanaf volgend
)aar moeten zeeschepen lan-
5® dan zestig meter of klei-
"are schepen met gevaarlijke
•adingen, een loods aan
word nemen om over de
Westerschelde te varen.
is de belangrijkste veilig-
"adsmaatregel, die is opgeno
men in het nieuwe Schelderege-
®®t, dat gisteren door een Ne
derlandse en de Belgische over-
kto 'n ®^delburg 's on(ferte-
Over deze nieuwe regels voor de
jl°odsing op de Schelde
i °°r beide landen acht
'ig onderhandeld. Het regle
ment maakt deel uit van de
eelbesproken Waterverdragen
nissen België en Nederland. De
Mertekening gisteren, ging ge-
Paard met trompetgeschal in de
onvolle statenzaal, een optre-
van het Loodsenkoor en
aden vol vrolijk bubbelende
champagne.
jften belangrijke impuls voor
goede nabuurschap tussen
erland en Vlaanderen," zo
Prak de Belgische onderteke-
aar, minister Johan Sauwens
rS nlandse Handel).
is
jaar
In Middelburg werd door de Nederlandse en Belgische
overheid het Scheldreglement ondertekend.
Ut
's iets om trots op te zijn,"
vond de Nederlandse onderte
kenaarster, minister Jorritsma
(Verkeer en Waterstaat).
„Een adequaat antwoord op een
nieuwe situatie op de Wester
schelde en een positieve ont
wikkeling in de relatie van bei
de landen," zo zei de Zeeuwse
Commissaris der Koningin Van
Gelder.
Met het nieuwe loodsenregle-
ment komt het oude reglement
dat dateert van 1843 te verval
len. Concreet betekent het dat
de veiligheid in en langs de
Westerschelde belangrijk wordt
verbeterd. De gewichtigste
maatregel bijvoorbeeld, de in
voering van de verscherpte
loodsplicht, dat zeeschepen lan
ger dan zestig meter of schepen
met gevaarlijke lading een loods
aan boord moeten nemen, ver
andert naar Nederlandse be-
Na de ondertekening van het Scheldereglement in Middelburg
werden door de Belgische minister Johan Sauwens, minister
Jorritsma en Commissaris der Koningin Van Gelder het glas
geheven. foto's jaap wolterbeek
grippen niet veel. Want die
plicht gold al sinds 1988 voor
schepen die een Nederlandse
haven aandoen.
Maar voor de Scheldevaart naar
bijvoorbeeld Antwerpen (het
leeuwedeel van het scheep
vaartverkeer) geldt nu nog het
systeem dat er weliswaar
loodsplicht bestaat, maar dat
het varen zonder loods gewoon
wordt toegelaten als het loods
geld maar is betaald.
In het nieuwe reglement staan
straffen opgenomen als aan die
loodsplicht niet wordt voldaan.
Geen loods nemen betekent een
hechtenis van maximaal twee
maanden of een boete van
maximaal tien mille, de verze-
kering van het schip vervalt, de
havenmeester kan het schip
weigeren zodat het niet lan la
den of lossen, en de politie kan
het schip dwingen voor anker te
gaan.
Andere belangrijke veranderin
gen die de veiligheid verhogen
zijn: dat het 'loodsen op af
stand' geregeld kan worden,
waardoor in zwaar weer als een
schip geen loods aan boord kan
nemen, de koers per walradar
kan worden begeleid, en de toe
zicht op dit alles, die nu zwart--
op-wit verdeeld is over beide
overheden.
Commissaris Van Gelder herin
nerde aan de ramp met het
Russische vrachtschip nog niet
zo lang geleden en zei dat dit
een bewijs was van de kwest-
baarheid van de vaarroute.
Eigenlijk is het wonderlijk dat
moderne en betere beloodsings-
regels zo lang op zich hebben
laten wachten, want de Wester
schelde geldt als één van de
drukste vaarwateren ter wereld.
Jaarlijks worden 50.000 zee
schepen, 50.000 binnenvaart
schepen en nog eens 60.000 an
dere scheepsbewegingen gere
gistreerd.
DONDERDAG 12 JANUARI 1995
DEELC
In de Vlissingse Reptielen Zoo Iguana is weer een zeldzamë
brandvaraan geboren. foto anp
Van onze correspondent
Vlissingen - Nadat vorig jaar maart voor het eerst in
Europa in de Vlissingse Reptielen Zoo Iguana een band-
varaan (Varanus Salvator) met de naam Doortje uit het ei
is gekropen is nu ook een zeldzaam broertje van Doortje
ter wereld gekomen.
In tegenstelling tot de normale gele vlekken en strepen, die de
bandvaraan heeft, is deze varaan pikzwart. Net als albinisme
komt deze vorm van melanisme, zoals de zwarte kleuring wordt
genoemd, heel zelden voor.
Volgens Ad Bom van de reptielen zoo zijn in het verleden enkele
van deze zeldzame zwarte varanen in Maleisië gevonden en voor
astronomische bedragen in Amerika verkocht. Nu blijkt dat de
zwarte dieren een melanistische vorm van de gewone bandva
raan zijn, wordt volgens Bom de theorie van deze zwarte soort
teniet gedaan. De zwarte varaan bestaat dus niet
De geboorte in reptielen zoo in Vlissingen deze week zorgde
voor duidelijkheid.
Daarmee is meteen de theorie van de jaren geleden ontdekte
'nieuwe' zwarte varaansoort uit de wereld. Het broertje van
Doortje kreeg van Iguana een toepasselijke naam, Hitam, wat
Maleis is voor zwart.
Van onze verslaggever
Temeuzen - Milieubewuste Zeeuws-Vlamingen kunnen dit
voorjaar voor vijfentwintig gulden een compostvat aanschaf
fen en hun groenafval thuis composteren.
Het algemeen bestuur van Af
valstoffen Verwijdering Zeeuws-
Vlaanderen (AVZV) zette giste
ren het licht op groen voor een
compostvatenactie.
De actie moest eigenlijk vorig
voorjaar al van start gaan, maar
ging toen niet door omdat er
onvoldoende duidelijkheid was
over de keuze van het compost
vat en er onvoldoende voorberei
dingstijd was.
Nu is het wel zover. Het com
postvat kost eigenlijk vijftig gul
den, maar AVZV subsidieert de
helft van dat bedrag. Omdat het
voor de hoogte van de afvalstof
fenheffing interessant is zoveel
mogelijk compostvaten uit te
zetten, is het openbaar lichaam
van plan de actie jaarlijks in het
voorjaar te laten terugkeren met.
een uitverkoop van compostva
ten zolang de voorraad strekt.
Wethouder K. van der Hoofd
van de gemeente Temeuzen,
voorzitter van het algemeen be
stuur van AVZV, sprak giste
rochtend de verwachting uit dat
in het eerste jaar niet meer dan
vijftien procent van de huishou
dens een compostvat zal aan
schaffen. Om wat speling te heb
ben, is bij de reservering van een
subsidiepot uitgegaan van een
derde van het aantal aansluitin
gen.
„Wat gebeurt er dan als er meer
aanvragen komen," vroeg wet
houder L. Mangnus van de ge
meente Hontenisse zich af. Van
der Hoofd verzekerde hem ech-
I
ter dat elke aanvraag door
AVZV gehonoreerd wordt.
Wethouder G. van de Voorde
(Hulst) sprak zich lovend uit
over de actie. „Ik wil benadruk
ken dat we de ontwikkelingen op
de voet moeten volgen en de
beloning van de burger van
groot belang is. Mensen die echt
milieubewust bezig zijn om de
afvalberg te beperken moeten
daarvoor worden beloond."
AVZV geeft ruchtbaarheid aan
de compostvatenactie via de mi
lieukrant, de gemeentelijke in
formatiebladen en advertenties.
Zaamslag - Op de kruising
Rijksweg N61-Groeneweg nabij
Zaamslag verleende gistermid
dag een 58-jarige automdbilist
uit Zaamslag geen voorrang aan
over de rijksweg naderende per-
sonennauto bestuurd door een
59-jarige inwoner uit Temeuzen.
Bij de aanrijding liep de be
stuurder uit Zaamslag een ge
broken sleutelbeen op en werd
overgebracht naar het streek zie
kenhuis De Honte in Temeuzen.
Volgens een verklaring van het
slachtoffer werd hij bij het over
steken van de kruising gehin
derd door het zonlicht.
Beide voertuigen werden geheel
vernield en het verkeer op de
rijksweg moest enige tijd door de
politie worden omgeleid.
Van onze verslaggever
Middelburg - De Belgische vice-premier en minister van
verkeerswezen en overheidsbedrijven, Elio di Rupo, heeft
gisteren uit 'persoonlijke gegriefdheid' geweigerd bij de
ondertekening van het Scheldereglement in Middelburg te
zijn.
Di Rupo was speciaal uitgenodigd, maar werd vervangen door de
Belgische ambassadeur in Nederland, Christian Verdonck.
Officieel heet het dat Di Rupo afwezig was wegens 'te drukke
politieke verwikkelingen', maar uit Belgische en Nederlandse bron
nen werd gisteren vernomen dat het oude conflict tussen Vlamingen
en Walen de oorzaak van zijn afwezigheid was.
De Waalse minister zou er niets voor voelen alleen voor een Vlaamse
zaak als het reglement is, naar Middelburg te komen. „De uitnodi
ging heeft hem persoonlijk gegriefd. Hij kreeg de indruk puur als
toeschouwer te zijn uitgenodigd," aldus een zegsman uit het gevolg
van de Belgische minister Sauwens, die wel aanwezig was.
De Nederlandse minister Jorritsma wilde gisteren niet ingaan op de
afwezigheid van haar Belgische collega. Zij nam genoegen met de
officiële verklaring van 'te drukke politieke verwikkelingen'.