jllega's. duur! wen DE STEM 'Rijk moet meer bijdragen" Loodsplicht op Schelde verder vers cherpt Kamer wil zwaarder vrachtverkeer door Liefkenshoektunnel CREEH Staken de buschaffeurs dan pak ik de auto Zeeuws-Ylaamse Kamer van Koophandel over exploitatie van de WOV: Varaan Doortje heeft er een broertje bij Milieubewuste burgers kunnen thuis hun groenafval composteren Belgische minister door Vlaams-Waals conflict niet bij ondertekening ers inclusief software: MS Windows 3.11 (NL), IAW4." Fusie Kamers van Koophandel toekomstmuziek Nederlandse en Belgische overheid ondertekenen nieuw reglement COMPUTER computerketen Nr.J Zeldzame geboorte in Vlissingse Zoo Actie start dit voorjaar in "Zeeuws-Vlaanderen Gewonde bij aanrijding ft 7 Heter lang, wit essen kwaliteit met lessing grepen. Inclusief licht- en kranslijst, Duropal blad, wit/ messing grepen, 90 cm hoge kasten, geïntegreerde afzuigkap, gaskookplaat en 160 liter (er nt bezoek mevrouw) koelkast. Daar in 4 prachtige kleuren. L JJ idloos MDF keuken. |10 (tien) kleuren leverbaar. Noteert jelkast, keramische kookplaat, uigkap, Duropal werkblad met ast, mengkraan, licht- en kranslijst, L last bul not least, korvenkast. 186 DX2-66 VL: heugen, 420 Mb hard- drive, 1 Mb LocalBus A 14" 0.28 pitch MPRII ndusief toetsenbord en Zeeland Van onze verslaggever Temeuzen - De Kamer van Koop- j i^del in Zeeuws-Vlaanderen wil de Vlaamse regering overhalen om in de Liefkenshoektunnel voor het vrachtverkeer de Nederlandse j maximale beladingsnorm van vijftig I ton aan te houden. Volgens het Belgisch verkeersreglement mogen vrachtwagens op Belgisch grondgebied niet zwaarder geladen zijn jan 44 ton. Die beperking schrikt nu veel Nederlandse vervoerders af om door de Liefkenshoektunnel te gaan. Kamervoorzitter ir. K. Horstra, die dit ideetje al eerder op persoonlijk titel lanceerde, pleitte gisteren tijdens de' nieuwjaarsbijeenkomst van de kamer voor actie op korte termijn. Concreet gaat het om het traject van Zelzate via de Expressweg en de Liefkenshoektun nel tot Ossendrecht. Horstra verwacht, zei hij eerder, dat de Belgen daar wel open voor zullen staan. De exploitatie van de Liefkenshoektun nel gaat gebukt onder zware verliezen. Horstra koppelde zijn opmerking giste ren aan de twee scenario's waarmee de kamer bij het opstellen van een econo misch actieplan voor de streek rekening houdt. Ook het havenschap Temeuzen' en de Zeeuws-Vlaamse gemeenten wor den betrokken bij het economisch per spectieven- en actieplan voor Zeeuws- Vlaander en. De ene versie gaat uit van een ontwik keling met een WOV, de tweede gaat uit van een leven met verbeterde veerver- bindingen. „In beide scenario's, maar vooral als de WOV onverhoopt niet snel te realiseren zou zijn, blijft het hoefij- zerverkeer tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland via de Lief kenshoektunnel van groot belang." In beide gevallen is ook een verbetering van het wegennet aan de orde. Horstra greep gisteren zijn nieuwjaars rede ook aan om de Haagse politiek te vragen met andere ogen naar Zeeuws- Vlaanderen te kijken. De economische groeimogelijkheden van dit gebied zijn namelijk voor een groot deel afhanke lijk van grote infrastructurele werken zoals de aanleg nieuwe havens en spoorwegen. Horstra onderkent de om vang van de investeringen. De ontwik keling van het industriegebied de Axel- se Vlakte en Autrichepolder alleen al vraagt honderden miljoenen guldens. „Ik realiseer me terdege de omvang van deze investeringswensen, maar tegelijk wil ik wijzen op de voortdurende on derschatting door Den Haag van Zeeuws-Vlaanderen als strategisch bruggehoofd naar de belangrijke Euro pese regio's Vlaanderen en Noord- Frankrijk. Het is aan ons in Zeeland om Den Haag duidelijk te maken dat het ook van nationaal economisch belang is om deze regio te investeren." Horstra sloot met die woorden aan op een betoog van prof. dr. Allaert van de Universiteit in Gent die eerder deze week in Gent pleitte voor duurzame regionale ontwikkelingsplannen. „Als je een sterke nationale economie wil moet je investeren in regionale ontwikkelin gen," zei hij. i t Van onze verslaggever Temeuzen - De Zeeuws-Vlaamse Kamer van Koophan del wil een hogere bijdrage van het Rijk voor de exploitatie van de WOV. De kamer is bang dat de WOV als een molensteen om de nek van Zeeland komt te hangen als het Rijk de toegezegde bijdrage Temeuzen - Een fusie tussen I de twee Kamers van Koop handel in Zeeland is voorlo- j pig nog toekomstmuziek. „Eerst de vaste Westerschelde I Oeververbinding zal op termijn een sociaal-economische in- I tegratie van Zeeuws-Vlaanderen met Midden- en Noord-Zeeland kunnen leiden. Een fusie tussen beide Zeeuwse kamers is daarom voor ons nog een WOV te ver," I zei voorzitter ir. K. Horstra van 1 Kamer van Koophandel in I Zeeuws-Vlaanderen gisteren in I zijn nieuwjaarstoespraak. r de vorig jaar overeengeko- men samenwerking die uitmondt la een federatie-overeenkomst, I die volgende week wordt onder lid, is volgens Horstra een t volwaardig alternatief. 3e gekozen constructie tast de I eigen verantwoordelijkheid van de kamers niet aan. Als ze willen imen voor de belangen van I bet bedrijfsleven in hun eigen [werkgebied staat niets dat in de [weg. Het komende jaar staat niet al- i op Nederlands grondgebied I in het teken van verdere samen- werking. De beide kamers zoe- 1 ken ook nauwer contact met de ïer van Koophandel en Nij verheid in Gent. Er bestaan al |Een voorbeeld van samen wer- is een gezamenlijke studie naar de economisch samenhang inde Gentse en Terneuzense ka- 3 naalzones, vier jaar geleden. lens Horstra staat er dit jaar I opnieuw een gezamenlijk project van 54 miljoen gulden per jaar niet opschroeft. Die waarschuwing gaf kamer voorzitter ir. K. Horstra gisteren in Temeuzen in zijn nieuwjaars rede. „Bij de kamer bestaat zorg dat de WOV als interregionale verbinding volgens de huidige opzet in de toekomst een te zwa re financiële last voor de provin cie Zeeland zal blijken te zijn," zei hij letterlijk. Horstra onderstreept hiermee de woorden van de Zeeuwse PvdA- gedeputeerde Bruinooge die in deze krant ook zei dat Den Haag meer geld in de jaarlijkse WOV- bijdrage moet stoppen omdat het anders voor Zeeland onbetaal baar is. In het provinciehuis wordt ge zegd dat Zeeland minister Jor- ritsma begin februari in het be slissende bestuurlijk overleg om '5 6 miljoen gulden' jaarlijks meer gaat vragen. De Kamer van Koophandel staat i nog steeds achter de WOV maar stelt naast een grotere bijdrage van het Rijk ook als voorwaarde dat het weggennet van en naar de WOV wordt verbeterd. De kamer wil een autoweg vanaf het Hellegatsplein bij Goeree- Overflakkee tot aan Zelzate. Met het alternatief, geen WOV en nieuwe veerboten, is Zeeland volgens de kamer is ook niet echt voordeliger uit. „Wij schatten dat de opwaardering van de ve ren een hogere bijdrage van het Rijk zal vragen, dan nu voor de aanleg van de WOV is toege zegd," aldus Horstra. Als de WOV er niet komt dan wil de kamer dat het doorgaand ver keer over de Westerschelde voor namelijk zijn weg vindt via het veer Vlissingen-Breskens. De dienst Kruiningen-Perkpolder is in de ogen van de kamer bedoeld voor bestemmingsverkeer. Maar ook bij de optie veren vindt de kamer dat er flink geïnvesteerd moet worden in de wegeninfra structuur in Zeeuws-Vlaande- Door prik-acties van chauffeurs van de ZWN vertrok de eerste bus mensen gedupeerd werd. Axel pas om zeven uur 's morgens, waardoor een aantal foto camile schelstraete Van onze verslaggever Terneuzen/Hulst - In de bushalte voor het stadhuis in Temeuzen kijkt de jonge vrouw om kwart voor zeven voor de veertiende keer op haar horloge. Ook haar buurvrouw heeft dan al ettelijke malen de linkermouw van haar winterjas opgestroopt. „Er moet toch wel iets gebeurd zijn. Zo laat is ie anders nooit. De boot kunnen we nu wel vergeten". Een halte eerder aan het Oostelijk Bolwerk horen een student en een vrouw van een vroege passant dat de eerste bussen niet gaan. „Shit, ik heb tentamens vandaag. Hoe moet ik nu in Vlissingen geraken. Ik zal maar eerst mijn moeder bellen. Misschien kan zij mij brengen," zegt de hts'er. De vrouw is resoluut. „Staken ze, dan pak ik de auto." De hts'er beent op de telefooncel af. Een kwartier later staat de student nog steeds bij de halte. Ook de passagiers in het bushokje aan de andere kant van de straat vangen de bood schap op. „Oh, hoe moet dan nu, ik heb een afspraak in Arnhem," klinkt het paniekerig uit de mond van een vrouw met een grote tas. Haar gezicht klaart op als een AMZ-bus de bocht om draait. Opgelucht: „Dan staken ze kennelijk alleen bij de ZWN." De prik-actie van de buschauffeurs van streekvervoer Zuid-West-Nederland om de voor hen ongunstig verlopen cao-onderhan delingen te beïnvloeden kende gisterochtend in Zeeuws-Vlaanderen weinig slachtoffers. De actie sorteerde weinig effect omdat al leen de vroege busverbinding naar het veer in Breskens werd getroffen. De lijn Terneu- zen-Goes werd gisterochtend onderhouden door AMZ reisbureau en touringcarbedrijf uit Goes. AMZ rijdt door de week een vaste roosterdienst in Zeeuws-Vlaanderen voor de ZWN. De eerste rit Terneuzen-Goes viel gisteren bij toeval in de prik-actie maar de chauffeurs van de AMZ staakten niet mee. De prik-actie kreeg gisterochtend in de remise in Axel de steun van alle buschauf feurs. In Axel was de teleurstelling over de vastgelopen onderhandelingen zo groot dat er stemmen opgingen om verder te staken. Het voorstel werd na stemming slechts door twee chauffeurs gedragen. Van onze verslaggever Middelburg - Vanaf volgend )aar moeten zeeschepen lan- 5® dan zestig meter of klei- "are schepen met gevaarlijke •adingen, een loods aan word nemen om over de Westerschelde te varen. is de belangrijkste veilig- "adsmaatregel, die is opgeno men in het nieuwe Schelderege- ®®t, dat gisteren door een Ne derlandse en de Belgische over- kto 'n ®^delburg 's on(ferte- Over deze nieuwe regels voor de jl°odsing op de Schelde i °°r beide landen acht 'ig onderhandeld. Het regle ment maakt deel uit van de eelbesproken Waterverdragen nissen België en Nederland. De Mertekening gisteren, ging ge- Paard met trompetgeschal in de onvolle statenzaal, een optre- van het Loodsenkoor en aden vol vrolijk bubbelende champagne. jften belangrijke impuls voor goede nabuurschap tussen erland en Vlaanderen," zo Prak de Belgische onderteke- aar, minister Johan Sauwens rS nlandse Handel). is jaar In Middelburg werd door de Nederlandse en Belgische overheid het Scheldreglement ondertekend. Ut 's iets om trots op te zijn," vond de Nederlandse onderte kenaarster, minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat). „Een adequaat antwoord op een nieuwe situatie op de Wester schelde en een positieve ont wikkeling in de relatie van bei de landen," zo zei de Zeeuwse Commissaris der Koningin Van Gelder. Met het nieuwe loodsenregle- ment komt het oude reglement dat dateert van 1843 te verval len. Concreet betekent het dat de veiligheid in en langs de Westerschelde belangrijk wordt verbeterd. De gewichtigste maatregel bijvoorbeeld, de in voering van de verscherpte loodsplicht, dat zeeschepen lan ger dan zestig meter of schepen met gevaarlijke lading een loods aan boord moeten nemen, ver andert naar Nederlandse be- Na de ondertekening van het Scheldereglement in Middelburg werden door de Belgische minister Johan Sauwens, minister Jorritsma en Commissaris der Koningin Van Gelder het glas geheven. foto's jaap wolterbeek grippen niet veel. Want die plicht gold al sinds 1988 voor schepen die een Nederlandse haven aandoen. Maar voor de Scheldevaart naar bijvoorbeeld Antwerpen (het leeuwedeel van het scheep vaartverkeer) geldt nu nog het systeem dat er weliswaar loodsplicht bestaat, maar dat het varen zonder loods gewoon wordt toegelaten als het loods geld maar is betaald. In het nieuwe reglement staan straffen opgenomen als aan die loodsplicht niet wordt voldaan. Geen loods nemen betekent een hechtenis van maximaal twee maanden of een boete van maximaal tien mille, de verze- kering van het schip vervalt, de havenmeester kan het schip weigeren zodat het niet lan la den of lossen, en de politie kan het schip dwingen voor anker te gaan. Andere belangrijke veranderin gen die de veiligheid verhogen zijn: dat het 'loodsen op af stand' geregeld kan worden, waardoor in zwaar weer als een schip geen loods aan boord kan nemen, de koers per walradar kan worden begeleid, en de toe zicht op dit alles, die nu zwart-- op-wit verdeeld is over beide overheden. Commissaris Van Gelder herin nerde aan de ramp met het Russische vrachtschip nog niet zo lang geleden en zei dat dit een bewijs was van de kwest- baarheid van de vaarroute. Eigenlijk is het wonderlijk dat moderne en betere beloodsings- regels zo lang op zich hebben laten wachten, want de Wester schelde geldt als één van de drukste vaarwateren ter wereld. Jaarlijks worden 50.000 zee schepen, 50.000 binnenvaart schepen en nog eens 60.000 an dere scheepsbewegingen gere gistreerd. DONDERDAG 12 JANUARI 1995 DEELC In de Vlissingse Reptielen Zoo Iguana is weer een zeldzamë brandvaraan geboren. foto anp Van onze correspondent Vlissingen - Nadat vorig jaar maart voor het eerst in Europa in de Vlissingse Reptielen Zoo Iguana een band- varaan (Varanus Salvator) met de naam Doortje uit het ei is gekropen is nu ook een zeldzaam broertje van Doortje ter wereld gekomen. In tegenstelling tot de normale gele vlekken en strepen, die de bandvaraan heeft, is deze varaan pikzwart. Net als albinisme komt deze vorm van melanisme, zoals de zwarte kleuring wordt genoemd, heel zelden voor. Volgens Ad Bom van de reptielen zoo zijn in het verleden enkele van deze zeldzame zwarte varanen in Maleisië gevonden en voor astronomische bedragen in Amerika verkocht. Nu blijkt dat de zwarte dieren een melanistische vorm van de gewone bandva raan zijn, wordt volgens Bom de theorie van deze zwarte soort teniet gedaan. De zwarte varaan bestaat dus niet De geboorte in reptielen zoo in Vlissingen deze week zorgde voor duidelijkheid. Daarmee is meteen de theorie van de jaren geleden ontdekte 'nieuwe' zwarte varaansoort uit de wereld. Het broertje van Doortje kreeg van Iguana een toepasselijke naam, Hitam, wat Maleis is voor zwart. Van onze verslaggever Temeuzen - Milieubewuste Zeeuws-Vlamingen kunnen dit voorjaar voor vijfentwintig gulden een compostvat aanschaf fen en hun groenafval thuis composteren. Het algemeen bestuur van Af valstoffen Verwijdering Zeeuws- Vlaanderen (AVZV) zette giste ren het licht op groen voor een compostvatenactie. De actie moest eigenlijk vorig voorjaar al van start gaan, maar ging toen niet door omdat er onvoldoende duidelijkheid was over de keuze van het compost vat en er onvoldoende voorberei dingstijd was. Nu is het wel zover. Het com postvat kost eigenlijk vijftig gul den, maar AVZV subsidieert de helft van dat bedrag. Omdat het voor de hoogte van de afvalstof fenheffing interessant is zoveel mogelijk compostvaten uit te zetten, is het openbaar lichaam van plan de actie jaarlijks in het voorjaar te laten terugkeren met. een uitverkoop van compostva ten zolang de voorraad strekt. Wethouder K. van der Hoofd van de gemeente Temeuzen, voorzitter van het algemeen be stuur van AVZV, sprak giste rochtend de verwachting uit dat in het eerste jaar niet meer dan vijftien procent van de huishou dens een compostvat zal aan schaffen. Om wat speling te heb ben, is bij de reservering van een subsidiepot uitgegaan van een derde van het aantal aansluitin gen. „Wat gebeurt er dan als er meer aanvragen komen," vroeg wet houder L. Mangnus van de ge meente Hontenisse zich af. Van der Hoofd verzekerde hem ech- I ter dat elke aanvraag door AVZV gehonoreerd wordt. Wethouder G. van de Voorde (Hulst) sprak zich lovend uit over de actie. „Ik wil benadruk ken dat we de ontwikkelingen op de voet moeten volgen en de beloning van de burger van groot belang is. Mensen die echt milieubewust bezig zijn om de afvalberg te beperken moeten daarvoor worden beloond." AVZV geeft ruchtbaarheid aan de compostvatenactie via de mi lieukrant, de gemeentelijke in formatiebladen en advertenties. Zaamslag - Op de kruising Rijksweg N61-Groeneweg nabij Zaamslag verleende gistermid dag een 58-jarige automdbilist uit Zaamslag geen voorrang aan over de rijksweg naderende per- sonennauto bestuurd door een 59-jarige inwoner uit Temeuzen. Bij de aanrijding liep de be stuurder uit Zaamslag een ge broken sleutelbeen op en werd overgebracht naar het streek zie kenhuis De Honte in Temeuzen. Volgens een verklaring van het slachtoffer werd hij bij het over steken van de kruising gehin derd door het zonlicht. Beide voertuigen werden geheel vernield en het verkeer op de rijksweg moest enige tijd door de politie worden omgeleid. Van onze verslaggever Middelburg - De Belgische vice-premier en minister van verkeerswezen en overheidsbedrijven, Elio di Rupo, heeft gisteren uit 'persoonlijke gegriefdheid' geweigerd bij de ondertekening van het Scheldereglement in Middelburg te zijn. Di Rupo was speciaal uitgenodigd, maar werd vervangen door de Belgische ambassadeur in Nederland, Christian Verdonck. Officieel heet het dat Di Rupo afwezig was wegens 'te drukke politieke verwikkelingen', maar uit Belgische en Nederlandse bron nen werd gisteren vernomen dat het oude conflict tussen Vlamingen en Walen de oorzaak van zijn afwezigheid was. De Waalse minister zou er niets voor voelen alleen voor een Vlaamse zaak als het reglement is, naar Middelburg te komen. „De uitnodi ging heeft hem persoonlijk gegriefd. Hij kreeg de indruk puur als toeschouwer te zijn uitgenodigd," aldus een zegsman uit het gevolg van de Belgische minister Sauwens, die wel aanwezig was. De Nederlandse minister Jorritsma wilde gisteren niet ingaan op de afwezigheid van haar Belgische collega. Zij nam genoegen met de officiële verklaring van 'te drukke politieke verwikkelingen'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15