'Ik blijf gewoon Denise Jannah' Lyon en_ Frankrijk vieren eeuwfeest film uitbundig DE STEM fKt^g*O0rteWB Leo de Haas blijft aan weg timmeren Nieuwe show Youp leidt tot fenomenaal acteren Utrechtse jazzzangeres tekent contract bij prestigieuze Blue Note-label C NIEUWS Oud-raadslid P. Van Maele overleden Vijfde seizoen 'Blik op de weg' Beeld van Cleopatra herontdekt .Splijten is nooit moeilijk. Binden is een opgave" Wim Kok, minister-president 0 JANUARI 1995 C3 Et geen kunstzinnige oplei- I gevolgd en maakt de *ken als vrijetijdsbesteding, expositie duurt nog tot 28 ruari en is te bezichtigen I ens kantooruren. s van Gent PAPIER - Zaterdag 14 uari wordt het oud papier er opgehaald door bestuur leden van harmonie De (reenigde Vrienden. Zij be en hiermee om 9 uur. Gids derdeklassers kwamen wel actie. de tweede klasse komt Sun- t Boulevard na de winst op Jemeente Oostburg op de I reede plaats. Dit mede door- it Stekelinck van Groosman/ acojeans verloor. Hekkeslui- ir de Zwart begon het nieuwe par mi t winst op Meeusen en rijgt amsluiting met de rest an de >edreigde ploegen. In ie derdt klasse begon Chez ene op o rzelf de lijn als waar et jaar irue afgesloten werd, erliezen. '.'ot twee keer toe elfs. Eerst 'an Van Looy en lp de geliet-oosde vrijdaga vond van Jo.ue. Achter het mgenaakbare Valentine vordt de strijd om de tweede rromotieplaats hier interes sant. Opties deed door winst rp Wielewaal uitstekende za ten. UITSLAGEN Tweede klasse: Deltan-Omnisport 5-4, Sunset Boulevard-Gemeente Oostburg 3-2, Groosman/Paco- jeans-Stekelinck 5-3, De Zwart- Meeusen 2-1. Derde klasse: Telepost-Valentine 2-4, Van de Sande-Riemens 5-4, Wolf-WOD/St.-Pierre 3-5, Chez René-Van Looy 1-2, Wielewaal- Opties 3-4, Jopie-Chez René 7-1 STANDEN Tweede klasse: Boemerang 10-19, Sunset Boulevard 9-13, Stekelin ck 10-12, Deltan 9-10, Groosman/ Paeojeans 9-10, Bon Ami 10-10, Omnisport 10-10, Gemeente Oostburg 10-6, Rode Leeuw 10-6, Meeusen 10-6, De Zwart 9-4. Derde klasse: Valentine 9-18, Wielewaal 10-14, Van de Sande 10-13, Wolf 9-12, Opties 10-12, Telepost 9-9, WOD/St.-Pierre 7-7, Van Looy 10-7, Riemens 10-5, Jopie 10-5, Chez René 10-2. Sport 40+ Kapelle - De Zeeuwse Sport raad start donderdag 12 ja nuari met de activiteit Sport 40+ in sportcentrum Groene- woud te Kapelle. Mannen en vrouwen vanaf veertig jaar kunnen van 18.30 tot 19.30 uur wekelijks een uur actief sporten onder deskundige lei ding. De sporters betalen, na de gratis kennismakingsles van 12 janmuari, 3,50 per keer. Er wordt op een actieve, ge zellige en verantwoorde ma nier sport en spel aangbeeden. Van badminton tot volleybal en van grondoefeningen tot recreatiespelen. Bedrijfscompetitie squash Terneuzen - Squash op een sportief en goed niveau, was de beoordeling na de eerste wedstrijddag in de eerste klas se van de bedrijfscompetitie I squash in Foaks. Spelers als Peter Adriaanse van Avis, Ko de Ruijter en Marcel Wisse van Foaks 1. Peter de Bevere van Flying Dutchman en Jean-Paul Baert en Raf de Wever, respectieve lijk van Pannenschuur en Pet rus Paulus, zorgen in het bijzonder voor het attractieve spel. Pannenschuur was overi gens het enige team dat de j volle winst behaalde, zowel tegen Avis als tegen Flying J Dutchman. UITSLAGEN Avis-ING 3-1, Avis-Pannen- schuur 0-4, Foaks 1-Petrus Paulus 3-1, Flying Dutchman- ING 2-2, Flying Dutchman-Pan- 3g nenschuur 0-4, Petrus Paulus- ï- Avis 2-2, Foaks 1-Foaks 2 4-0. Van onze verslaggever Sluis-Aardenburg - Het oud gemeenteraadslid van de ge' meente Aardenburg P- n Maele is vrijdag op 68-jarl& leeftijd overleden. Hij is van 1974 tot 1990 lid vJjj de Aardenburgse gemeentere geweest. Van Male maakte ee deel uit van de lijst van w Standaert. In 1982 richtte hi] lijst Van Maele op. In die hot nigheid maakte hij tot 1990 uit van de gemeenteraad in Kikkerstad. Naast het raadslidmaatschap Van Maele ook in de welzJ commissie, s Door Wil Kester De laatste dagen beleefde ze als in een roes. Niet zo vreemd, want vorige week tekende Denise Jannah een exclusief contract voor drie cd's bij Blue Note, het meest prestigieuze jazzla- bel ter wereld. De Utrechtse vocaliste is daarmee de eerste die het in de geschiedenis van de vaderlandse jazz zover schopte. Dat is zelfs Ne derlands 'first lady of jazz' Rita Reys niet gelukt. Die bracht het in 1956 tot zes in New York opgenomen stukken met Art Blakey's Jazz Messengers. Denise Jannah blijft opmerkelijk nuchter onder alle loftuitingen die zij de afgelopen tijd over zich heen heeft gekregen. Natuurlijk, ze geniet ervan. „Maar ik blijf in alles gewoon dezelfde Denise Jannah hoor," vertrouwt ze me toe. Druk, druk, druk. De agenda van Denise Jannah ('Jannah is een verbastering van mijn twee de doopnaam Johanna. Bekt lek ker') is overvol. De pers valt over haar heen, het werk (jazzdocente aan het conservatorium in Rot terdam en een workshop geven bij toneelgroep De Nieuw Am sterdam) gaat gewoon door; plus dat ze afgelopen weekend het vliegtuig naar New York moest nemen om met de mensen van Blue Note te praten over de opname van haar eerste cd voor het label. Het is dan ook niet eenvoudig om een afspraak met Denise Jannah te maken. Een gezamen lijke treinreis mislukt, doordat de zangeres zich verlaat. Tv-op- namen in een kerkje te Zeist voor de talkshow van Ursul de Geer lopen zover uit, dat ze geen puf meer heeft. En vervolgens gooien de weergoden roet in het eten. Uiteindelijk besluiten we het interview telefonisch te doen - tussen het pakken van de kof fers en het bezoeken van een late nieuwjaarsreceptie in. Maar erg gebukt gaat Denise Jannah niet onder de overweldi gende belangstelling. „Zeker, er komt ineens ontzettend veel op me af. Maar ik vind het niet erg, hoor. Eigenlijk wel spannend," zegt ze. Overweldigend Spannend, bijvoorbeeld dat de vice-president van Blue Note Records, Bruce Lundvall, spe ciaal voor haar naar Rotterdam 'is gekomen om het contract me de te ondertekenen. „Het ver trouwen dat ze in me hebben is zó overweldigend. Soms denk ik: ojee als ik het maar aan kan. Maar dan weet ik weer, dat ik ze niet zal teleurstellen." Het balletje begon een dikke twee jaar geleden, in november '92, te rollen. In het Newyorkse weekblad The Village Voice wijdde de toonaangevende criti cus en jazzpaus Gary Giddins een paginagrote, zeer lovende recensie aan haar debuut-cd 'Take it from the top'. Onder de kop 'Pennies from Hol land' vergeleek Giddins Denise Jannah met fenomenen als Betty Carter („Net als zij kan ze een noot uit de lucht plukken") en Sarah Vaughn („een vergelijkba re finesse"). Giddins toonde zich vooral onder de indruk van haar 'fascinerende timbre'. „En hij schreef dat mijn next stop New York moest zijn," gniffelt ze nog na. Eredivisie In Nederland behoorde Denise Jannah, geboren Zeefuik, op dat moment al tot de eredivisie jazz zangeressen. In 1971 was zij als vijftienjarige met haar ouders uit haar geboorteland Suriname naar Utrecht gekomen. „Mijn vader had daar indertijd theolo gie gestudeerd voordat hij als predikant naar Paramaribo te rugkeerde. En nu wilde hij pro moveren." Na de promotie, twee jaar later, keerden haar ouders weer terug naar Suriname. Zon der Denise. „Ik ging in Utrecht rechten studeren." Afmaken zou ze de studie niet, ze haalde haar kandidaats. De muziek trok meer. Tijdens haar rechtenstudie was ze in een bandje terechtgekomen, het Pa- Denise Jannah: „Ik heb nooit op iemand anders willen lijken." King Cole gedraaid." lulu (paradijsvogel) combo, en ze kreeg steeds meer schik in zin gen. Vooral popliedjes. De jazz kwam pas in 1982, toen ze zich had ingeschreven aan het con servatorium in Hilversum. „Maar jazzmuziek was me van huisuit niet onbekend. Naast de Beatles en Bach werd ook Nat Musical Haar conservatoriumopleiding onderbrak ze zo'n anderhalf jaar voor de speciaal voor haar ge schreven rol van Emma Was hington in de musical 'The Cot ton Club'. „En tja, toen is het eigenlijk pas goed begonnen." In 1991 deed ze haar eindexamen op het conservatorium en begon ze te bouwen aan een carrière als jazzzangeres. Succes bleef niet lang uit. Ze won de Gouden Microfoon tij dens het nationale jazzconcours Door onze correspondent Wilko Voordouw Lyon/Parijs - In een mooi park in de Franse stad, di rect naast de Villa Lumière, staat een bouwval. Het vloekt met de omgeving. Het park is keurig aangeharkt, de villa ziet er fraai opge knapt uit, de straat is keurig betegeld. En toch zal de bouwval nooit worden ge sloopt. Want de bouwval is geschiede nis, is eeuwigheid. Hier werd de eerste film gemaakt. De rotte ijzeren bint is misschien later toegevoegd, maar de muren zijn jog origineel. De voormalige fa briekshal is in de adelstand ver beven, ook al valt dat - nog - niet te zien. Veel filmfanaten gaan naar lyon om zich voor de op instor ten staande muren te laten foto graferen. Sommigen klimmen zelfs over het hekwerk om zich 'e laten vastleggen met de ho mevideo. Ze leggen dan dezelf de weg af als de ongeveer vier honderd arbeiders van de fa briek van de gebroeders Lumiè re. Ze verlaten de fabriek en gaan naar huis. Een remake van De Eerste Film. Dyon is er maar wat trots op dat ?e sJad de geniale gebroeders I btunière in haar midden heeft De huidige reclamecam pagne, gericht op bedrijven die tffl in de Midden-Franse stad zouden moeten vestigen, noemt' Je uitvinding van de film als I van de unieke zaken, die in yon tot stand kunnen worden J Jjoracht. De straat van het In- U, ut Lumière in de wijk Mon- Paisir, het achtste arrondisse- I ni t <Van keet niet voor uit t me du Premier Film'. De P kyon afkomstige regisseur ertrand Tavemier is samen '7 burgemeester Michel Noir 0r,5tter van de feestcommis- Want Lyon, of beter gezegd, ot hele jaar door zullen er evene menten worden georganiseerd om het jaar 1895, het jaar dat de eerste bewegende beelden werden geschoten en dat de eer ste betaalde voorstelling werd gehouden, te gedenken. Het begon allemaal in 1894. Antoine Lumière (letterlijk: An- toine Licht, het was zijn echte naam), fabrikant van emulsie platen voor de fotografie in Lyon en fotograaf vraagt aan zijn twee zoons Auguste en Louis om een Amerikaanse uit vinding nauwlettend in de ga ten te houden. Het gaat om een nieuw produkt, gemaakt door Edison. Het is de kinetoscoop, een apparaat dat de indruk van film geeft door in snel tempo foto's achter elkaar te tonen. De gebroeders gaan ermee aan de slag. Ze vinden de cinemato- graaf uit. Een apparaat dat via een lens op een doek beelden met een snelheid van 17 4 18 beelden per seconde projecteert. Het patent wordt aangevraagd op 13 februari 1895. Vijftig seconden Enkele weken later gaan de bei de broers een stap verder. Ze maken hun eerste film. Dat doen ze door de camera op 19 of 20 maart voor de fabriekshal op te stellen. Ze filmen het perso neel, dat met lunchpauze gaat. Er zijn drie exemplaren van 'Sortie de l'usine'. Dat kan wor den opgemaakt uit de schadu wen op straat. Maar duidelijk is dat met deze eerste film ook de eerste regie voor film is uitge vonden. De gebroeders Lumière geven het personeel aanwijzin gen voor de filmpjes, die onge veer vijftig seconden duren. „Er is wat onduidelijkheid over de precieze datum", vertelt di recteur Thierry Frémaux van het Institut Lumière. „Op 19 maart was het weer nogal slecht, dus denken we dat de eerste film echt is geschoten op de twintigste." Eigenwijs Op de vraag hoe het kan dat hij De gebroeders Lumière zo zeker is dat de eerste film een Franse uitvinding is, en wel van de gebroeders Lumière zegt hij: „Het is waar dat zo'n beetje overal op de wereld er een le vendige discussie is over de vraag wie als eerste de film uitvond. Maar wij zijn zo eigen wijs om te zeggen dat het in Lyon is gebeurd. Het is waar dat de gebroeders Lumière op de kar sprongen, die al werd FOTO ARCHIEF DE STEM getrokken door Edison. Ze maakten gebruik van diens pio nierswerk en dat van al die andere uitvinders, die een stuk je van de puzzel vonden. Maar dat is natuurlijk met alle we tenschappelijk onderzoek zo. Hier in Lyon is in ieder geval de eerste echte grote stap gezet op weg naar de moderne filmkunst. Want hier is het apparaat ont worpen dat het mogelijk maakt dat meerdere mensen tegelijk naar film kijken. Hier is de eerste acteursregie geweest. Trouwens, ik denk niet dat we het bij het verkeerde eind heb ben. Kijk maar naar de Ameri kanen. Waar gaan die naar toe? 'To the cinema', en niet naar de kinetoscoop van Edison." Donderpreek Na deze donderpreek is iedere nog twijfelende bezoeker over tuigd. De Lumières, en niet Edison hebben de filmkunst uitgevonden. De gebroeders maakten in enkele maanden een grote hoeveelheid films. Dat zijn verbijsterende, vertederen de en soms zeer amusante korte verhaaltjes uit het leven van die tijd. De gebroeders Lumière waren zeer geïnteresseerd in be weging. Ze filmden de eerste komische film aller tijden: l'Ar- roseur arrosé, of 'de besproeier besproeid'. Waarin we zien hoe een tuinman zijn planten van water voorziet, er een slimmerik op de slang gaat staan, de tuin man in de slang kijkt, dan een vracht water over zich heen krijgt, de slimmerik achter volgt, pakt en eveneens over giet. Treinen Verder zijn er enkele korte films gemaakt op de place des Corde liers in het hartje van Lyon. Treinen zijn een geliefd filmob ject (een van de klassiekers is de aankomst van het treintje op het station van La Ciotat), en de landelijke, zondagse maaltijden en het vermaak van de familie Lumière en hun vrienden. Ronduit vertederend is „De lunch van de baby", een filmpje van een baby uit het eerste jaar van de cinema. In totaal schie ten de gebroeders Lumière on geveer 1500 films. Het meren deel is gerestaureerd en te zien in het Institut Lumière. De tweede datum die van groot belang is voor de filmgeschiede nis is 28 december 1895. Dan gaat vader Antoine, die meer een dromer en artiest is dan een uitvinder, niet de cinematograaf naar Parijs. Daar, in het Grand Hotel, vlak naast de Opéra, wordt de eerste openbare film voorstelling gehouden. Het is een sensationele dag. Alle toeschouwers zijn overtuigd van het grote succes dat de cinema tograaf zal krijgen. De weg naar de moderne filmindustrie ligt wagenwijd open. Na dat aarze lende begin worden overal in Frankrijk films vertoond. Ze worden aangekondigd met affi ches die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten: „Het dra matische deel is hartverscheu rend, het komische doet huilen van het lachen. Alles bij elkaar is het altijd instructief en van goede smaak getuigend." De fil mindustrie heeft sindsdien na tuurlijk een grote vlucht geno men. Nu Hollywood de toon aangeeft met special effects, is er weinig meer herkenbaar van de realistische en naturalisti sche rolprentjes van de geniale broers uit Lyon. „Trouwens", zegt Thierry Frémaux met mis schien iets te veel pessimisme, „we zijn al uit de eeuw van de film. We hebben nu een genera tie kinderen die niet is opge groeid met de magie van de film, maar met de magie van de televisie." Viering Het moge duidelijk zijn dat het eeuwfeest van de film uitge breid zal worden gevierd. De plechtigheden begonnen al be- (gin december in Lyon, en het 'feest slaat sinds enkele dagen ook over naar Parijs en andere Franse steden. Bij de Unesco in Parijs is een fototentoonstelling over de filmindustrie, die het startschot moet geven tot een programma ter bescherming van het filmisch erfgoed. In het Parijse Centre Pompidou is een tentoonstelling over een van de volgelingen van de Lumières, de firma Pathé, die nog tot begin maart duurt. In en rond Lyon zelf is het grootste aantal her denkingsactiviteiten. DINSDAG 10 JANUARI 1995 DEEL in Breda; trad op tijdens het North Sea Jazzfestival en het Jazz Mecca Maastricht; won het prestigieuze Golden Orpheus Festival in Bulgarije en verzorg de een geruchtmakend optreden in het Amsterdamse BIM-huis. Edison En toen kwam New York, pre cies volgens de wens van Gary Giddins. In de 'Big Apple' nam ze haar tweede cd op, de met een Edison bekroonde 'A Heart Full Of Music'. Met vier Amerikaanse zwaargewichten, onder wie pia nist Cyrus Chestnut. Het klikte direct met hem. Zo goed, dat „Cyrus me vorig jaar in Surina me belde, toen ik daar met va kantie was. Of ik zin had met hem op tournee te gaan in Ja pan. Ja, natuurlijk." Tijdens haar verblijf in New York sprak ze ook met Gary Giddins, zoals ze eerder via een aan hem gerichte kerstkaart had aangekondigd. En dat contact resulteerde tenslotte in het eer volle aanbod van Blue Note. De hand van Giddins blijft zich be schermend boven haar hoofd uitstrekken. Want: „Gary zal ook de drie cd's produceren, die ik voor het label ga opnemen." Risico's Welke nummers er op de wereld wijd uit te brengen schijfjes zul len komen, daar heeft ze nog geen flauw idee van. Blue Note laat haar volkomen vrij in haar repertoirekeuze. „Waarschijnlijk wel een paar jazz-standards. Misschien wat Latin-jazznum- mers; iets met Surinaamse kase- ko. Ik houd ervan om risico's te nemen, dat is een van mijn mot to's. Daar kick ik op. Ja, muziek is mijn drugverslaving." Eén ding is zeker, en dat heeft de Blue Note-leiding haar ook toe gezegd: ze houdt haar eigen 'sound'. „Ik ben en word geen imitatie van Ella (Fitzgerald, red.) of Betty (Carter, red.). Ik heb nooit op iemand anders wil len lijken. Nee hoor, ik ben geen soundmixer. Ik ben een jazzzan geres die van alles zingt. En dat blijf ik, de enige echte Denise Jannah. En zo hoort het natuur lijk ook." Presentator Leo de Haas Van onze rtv-redactie De verborgen camera als wapen in de strijd tegen verkeersovertredingen blijkt een gouden greep. Niet voor niets gaat het NCRV-programma Blik op de weg van avond zijn vijfde seizoen in, ditmaal met een paar nieuwe elementen. Presentator en eindredacteur Leo de Haas is een blijvertje. Naast de wagen met de ver borgen camera, gaat voortaan ook een motor op p?d voorzien van opname-apparatuur. Daardoor kunnen de verkeers- overtreders nog beter en af wisselender in beeld worden gebracht. Nieuw is ook het programma-onderdeel waarin de relatie tussen automobilist en merk auto aan bod komt. Vanwaar de liefde voor een DeLorean, een bijzondere Amerikaanse auto? Wie bezit zo'n ding en vooral: waarom? Leo de Haas en de meewer kende politiekorpsen sparen hun slachtoffers niet. Wie een overtreding begaat, kan ter plekke worden aangehouden en in beeld gebracht. Maar ook thuis is de betreffende automobilist niet altijd veilig. Het kan gebeuren dat De Haas bij hem aanbelt en hem con fronteert met zijn roekeloze rijgedrag. De ervaring leert dat ongeloof en verbazing veelvuldig voorkomen: 'Ben fk dat?' Ging het bij de vorige edities meer om informatie over rijge drag, ditmaal ligt het accent op handige tips voor de weg gebruiker aan de hand van bepaalde thema's. Zoals ruite- wisserbladen, oliepeilen, ban denspanning en profieldiepte. Het wedstrijdelement uit de zuinigheidsrit komt terug in de zogeheten behendigheids- rit, waaraan een groot aantal bekende sportlieden deel neemt. Onder hen autocoureur Gijs van Lennep, de roeister Laurien Vermulst en paard- rijdster Anky van Grunsven. Volgens De Haas staat of valt het programma met de mede werking van de verschillende regionale politiekorpsen. Ook de politie te water heeft haar medewerking toegezegd. Blik op de weg beperkt zich im mers niet tot de automobilist. De eerste aflevering van in totaal acht stuks is gewijd aan het thema 'wintertips'. Medio februari verschijnt het gelijk namige boek. Nederland 1, 20.55 uur 'Spelen met je leven', solopro gramma Youp van 't Hek. Tekst: Youp van 't Hek. Mu ziek: Ton Scherpenzeel. De cor: Herman van Elteren. Ad viezen: Joop Koopman. Pre mière: Stadsschouwburg Utrecht, 6 januari. Te zien: Den Bosch 16 t/m 20 januari, Eindhoven, 23 t/m 27 januari, Maastricht, 30, 31 januari en 1, 2 februari. Tilburg, 6 t/m 10 februari, Roosendaal, 13 t/m 17 maart. Door Koos Tuitjer Terwijl het land nog wat napraat over de recent op de tv uitgezon den voorlaatste theatershow - en zich dus vóór of tegen Youp van 't Hek verklaart-, staat de ko miek zelf alweer met iets nieuws op het toneel. Of toch niet iets nieuws?, zo heb ik me dat toch een tijd zitten afvragen bij het vrijdag in première gebrachte programma 'Spelen met je le ven'. Want het befaamde uitpakken door de artiest had aanvankelijk iets clichématigs. De cabaretier Van 't Hek zat zichzelf te zijn op een zolder, als een morrend hoofdbewoner van een grachten pand in de hoofdstad. Een man, die om zijn leven lacht als een boer die kiespijn heeft. Maar het klieren van de types waar Youp van 't Hek tot spu- wenstoe de pest aan heeft, bleef steken bij een aha-Erlebnis. Ver velend was dat op zichzelf ook weer niet, want ach, als je vóór Youp bent (en dat was ik altoos), dan blijft er altijd wel wat te lachen over. En toch wil je meer. Aan dat verlangen nu kwam Van 't Hek na de pauze ruimschoots tege moet. De benauwde zolderruim te waarin hij zich in het eerste deel van het programma had opgesloten, bleek (letterlijk!) omgebouwd tot gigantisch penthouse. Die verbouwing stond Youp van 't Hek vervol gens niets meer in de weg om de sterren uit de hemel te sleuren. Het mopperkleed van vóór de pauze was vervangen door een geruchtmakend snel grijs pak. Daarin gestoken en met een vlecht achter op zijn kop, speel de Youp van 't Hek zijn eigen tegenstanders. Hij werd één met de Yuppen van Amsterdam. Alle geborneerdheid van de types waar hij niets van moet hebben, speelde hij feilloos na. Als een losgeramde acteur en op een ma nier waarop ik Van 't Hek nog nooit bezig zag. De gedaantever wisseling miste haar uitwerking allerminst. De cabaretier kreeg de zaal in de tweede ronde volle dig plat. Wie Van 't Heks columns op zaterdag in het landelijk avond blad volgt, kreeg nog een eitra premie om te genieten. Een paar acts waren gebaseerd op die ge schreven verhaaltjes. Als je ziet hoe Youp van 't Hek deze omzet in theater, dan heb je echt het gevoel iets ongekends te hebben meegemaakt. Ik ben gesterkt in mijn Youp van 't Hek gevoel. De scherpe G waarmee hij de goegemeente ge selt ten spijt. Hoe ze binnen de grachtengordel tegen Van 't Hek aankijken weet ik niet. De caba retier veegt de straat met zijn buurtbewoners aan, mept ze de gracht in en springt ze in zijn grijze pak joelend na. Voor die man moeten ze op een van de bruggen in de hoofdstad een standbeeld oprichten. Dan komt de rest van het land kijken. En terecht trouwens. Londen (dpa) - In de Vere nigde Staten is een bronzen beeld van de vermaarde 16e- eeuwse Italiaanse goudsmid en beeldhouwer Benvenuto Cellini herontdekt. Het beeld van de Egyptische vorstin Cleopatra maakt deel uit van een verzameling die op 11 januari in New York wordt geveild. Van Cellini zijn minder dan vijf tien beelden bewaard gebleven. Deskundigen konden het beeld aan hem toeschrijven, nadat zij het op een lijst van werken van de Italiaanse kunstenaar had aangetroffen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15