'Ik ben
aan iets
nieuws toe'
Drugs, seks, en rock and roll
Extr«
verst
DE STEM
RO Theater krijgt
nieuw eigen
huis in Rotterdam
TROS start met nieuw consumentenprogramma
Linda de Mol bezint zich op haar televisie-toekomst
Reeks nieuwe musical
in Londens West End
Autobiografie Marianne Faithfull geeft beeld van 30 jaar popcultuur
WÊÊÊÊÊ
pESTEM
Toch nog try-outs in Roosendaal
My Fair Lady
gaat door in
nieuwe seizoen
'Waarom proberen mannen altijd
vrouwen te versieren die hen niet
mogen?'
Henry Rollins, muzikant
s
Hilversum (anp) - Met ingang
van maandag 9 januari is
Radar het nieuwe consumen
tenprogramma van de TROS.
Radar is de opvolger van
Kieskeurig, dat anderhalf
jaar geleden voor het laatst
werd uitgezonden.
Het programma komt elke twee
weken op tv (Nederland 2, 18.55
uur). Het gezicht van Radar is
presentatrice Antoinette Hert-
senberg. „Radar is zakelijker en
strakker dan Kieskeurig," en wil
niet belerend zijn, aldus de
TROS.
Radar is een journalistiek pro
gramma over alles wat consu
menten beweegt. Het bevat re
portages op het gebied van ge
zondheid, voeding, milieu, con
sumentenrecht en service-vraag
stukken. In een steeds terugke
rend onderdeel wordt niet alleen
de producent maar ook'de con
sument een spiegel voorgehou
den. Radar wil verder laten zien
hoe argeloos en beïnvloedbaar
de consument kan zijn.
Reclame is een vast aandacht
punt in de nieuw consumenten
rubriek. Naast reportages waar
in klachten van individuele con
sumenten aan de orde komen,
worden onderwerpen met een
breder maatschappelijk belang
behandeld. Een opgeheven vin
gertje zal in het programma niet
te zien zijn. „Wij vinden dat de
kijkers zelf conclusies moeten
trekken na het zien van de re
portages," zegt Hertsenberg (30).
„Radar moet een bondig en
vooral informatief programma
worden, waarbij het echt om de
inhoud gaat. We kiezen dan ook
voor een heel sobere vormge
ving." In tegenstelling tot consu
mentenprogramma's als Kassa!
(VARA) en Ook dat nog (KRO)
wordt Radar zonder publiek uit-
Linda de Mol vindt het
wel mooi geweest, de
successen met Love Let
ters. „Ik heb verschrik
kelijk behoefte aan iets
nieuws," verzucht ze. Het
liefst zou ze zich een
jaartje terugtrekken in
een hutje op de hei. Alle
ideeën die door haar
hoofd flitsen, laten be
zinken. En daarna er
weer met volle kracht te
genaan. In de richting
van een Saturday Night-
show, comedy of nog iets
anders, de tijd zal het
leren.
Door Maarten van de Rakt
Tros-voorzitter Karei van Dood-
ewaard warmt de verzamelde
pers op in de riante uitspanning
in Oud-Loosdrecht: „Ze is de
lieveling van het Nederlandse
publiek en ook van de voorzit
ter." Als Linda de Mol binnen
schrijdt, herhaalt zich het tafe
reel, compleet met uitbundig ge-
kus. De voorzitter koestert de
ster, die hij binnenkort een ver
diende rust gunt. Want Linda
gaat zich bezinnen op haar toe
komst. Vanaf vrijdag brengt de
Tros de laatste reeks Love Let
ters, acht afleveringen groot, op
de buis.
„Waarom stoppen? Omdat ik
wat anders wil. Ook al blijft het
leuk om te doen, heb ik me echt
voorgenomen definitief te stop
pen. Hoe de kijkcijfers ook uit
vallen," vertelt de presentatrice
gedecideerd. Linda heeft vier
seizoenen Love Letters achter de
rug. De laatste reeks was goed
voor 1,8 miljoen kijkers per afle
vering.
„Ik ga rustig nadenken over wat
ik zal doen. Zolang het circus
doordraait, lukt dat niet. Ik
werk nu eigenlijk dubbel. Bij de
Tros doe ik ook De Leukste
Thuis en in Duitsland lopen
Traumhochzeit en Surpriseshow
door op RTL. Ik overweeg daar
wel met Love Letters door te
gaan. Ginds zijn de mogelijkhe
den om een andere weg in te
slaan beperkter. Hier kan ik de
gekste dingen verzinnen. Met de
Duitse taal ligt dat toch moeilij
ker. Improviseren in een vreem
de taal is lastig. Beetje satirische
talkshow kan ik daar bijvoor
beeld niet doen."
In welke richting Linda de Mol
het gaat zoeken, weet de Tros-
vedette niet. „Mijn hoofd loopt
over van wel honderdduizend
dingen. Er is zoveel leuks te
bedenken. Een stevig discussie
programma's bijvoorbeeld, heer
lijk. Of iets als het Duitse Sam-
stagsnacht, is daar heel populair,
een variant van Saturday Night
Live, waarom zou dat niet in
Nederland kunnen? Zo zijn er
allerlei gedachten."
Zoetsappig
In de komende reeks Love Let
ters toont Linda haar acteerta
lent in grappige sketches, een
nieuw onderdeel. Samen met
Maarten Wansink vormt ze een
stoffig paar: Tormie en Karei.
Tonnie, een beetje ordinair type,
probeert het ingedutte huwelijk
nieuw leven in te blazen. Haar
buurvrouw steekt soms de hel
pende hand toe. Zo vernemen we
van de fantasieën van Tonnie
- douchen met Erwin Kroll bij
voorbeeld - waar Karei geen
raad mee weet. Edwin de Vries,
stuwende kracht achter de Vero
nica-comedy In de Vlaamsche
Pot, heeft de filmpjes geregis
seerd.
Het idee om Linda de Mol het
komische pad op te sturen, is
afkomstig van grote broer John.
„Ik deed een keer een sketch met
Ron Brandsteder en John lag
helemaal dubbel. Het is ook zo'n
leuk contrast. Het rozige en
zoetsappige van Love Letters
met die echtparen die een vlek
keloze toekomst tegemoet gaan
tegenover zo'n echtpaar dat het
minder goed getroffen heeft."
Dikke pret
„Ik vond het té leuk om te doen,
maar ook heel eng. Ook na de
opnames gingen we maar door
met onze typetjes. We hadden
zelf zo verschrikkelijk veel pret,
dat we ons afvroegen of de men
sen het wel leuk zouden vinden,"
vervolgt Linda. „We hebben ze
ook in het Duits gedaan. Da's
een stuk moeilijker. Daar kan ik
niks van mezelf in kwijt. Ik kan
ook niet behoorlijk plat Duits
praten. De sketches zijn iets
aangepast omdat ze voor Duitse
begrippen soms te grof zijn."
„Ik heb altijd gedacht dat ik het
leuk zou vinden. Het klikte ook
meteen met mijn tegenspeler, 's
Morgens om kwart over vijf je
nest uit, was wel eens moeilijk.
Als ik eenmaal in de studio
kwam, was het meteen dikke
pret."
„Een opleiding heb ik niet ge
had. Hoe je emoties moet oproe
pen, heb ik niet geleerd. De
timing ging me goed af. Je moet
je spraak in de gaten houden én
ondertussen je handelingen uit
voeren. Ik had veel aan Maarten
en Edwin. Tonnie praat plat-
Hilversums, half Amsterdams,
dat neigt naar het Utrechts. Dat
was geen probleem."
Het verder ontplooien van haar
komische talenten sluit Linda
niet uit. Ze houdt een beetje de
boot af: „We moeten eerst af-
Linda de Mol: „Natuurlijk ben ik heel erg teleurgesteld als ik op vrijdagavond maar 600.000
kijkers trek.foto fotopersburo dijkstra
wachten of het aanslaat. En een
comedy is natuurlijk heel wat
anders dan acht filmpjes van vijf
a zes minuten. Het grappentem-
po moet ook dit niveau hebben.
En ik zit altijd met mijn tijd te
schipperen."
Contract
Na april is er niets meer ge
pland. Hoe lang ze bedenktijd
nodig heeft, ze heeft geen flauw
idee. „Een jaar niks moeten, dat
lijkt me het lekkerste, maar dat
kan niet."
In Duitsland loopt het contract
af in september. Aan de Tros is
ze nog ruim twee jaar verbon
den. „Ik wil geen contracten
meer van vier jaar," weet Linda
zeker. „Voortaan beslis ik per
jaar. Ik blijf keurig bij de Tros.
Wat ik gedaan had, als de Tros
uit het publieke bestel was ge
stapt, weet ik niet. Dat had een
ontzettend onzekere situatie met
zich meegebracht. Dan had er
een station moeten sterven."
„Een hang naar succes, daar heb
ik niet zoveel last van. Natuur
lijk ben ik heel erg teleurgesteld
als ik op vrijdagavond maar 4,5
procent kijkdichtheid (600.000
kijkers) haal. Ik hoop straks met
iets te komen voor een grote
doelgroep. Ik zoek het niet in de
richting van Kunstmest, hoe
mooi ik dat programma ook
vind. Wel ben ik bereid mijn nek
uit te steken. Vergeet niet, dat
Love Letters ook erg riskant
was, toen we ermee van start
gingen."
(vrijdag,
uur)
Nederland 2, 20.32
Door Wil Kester
Een van de mooiste vergelij
kingen trekt Marianne Faith
full om een van haar ontmoe
tingen met Bob Dylan te il
lustreren. 'The Great White
Wonder' liet overduidelijk
merken behoorlijk van haar
gecharmeerd te zijn en wel
iets meer te willen dan een
kuise kus op de wang. En de
dame in kwestie stond ook
niet bepaald neutraal ten op
zichte van hem.
„Want," schrijft Marianne Fait
hfull in haar .autobiografie, „ik
aanbad Dylan. Maar om door
Dylan aanbeden te worden is
andere koek." Zo anders, dat ze
afhaakt. „Wanneer in de Griekse
mythologie stervelingen een ont
moeting hebben met de goden,
blijven ze in opperste verdwa
zing en verwarring achter," be
schrijft ze haar gemoedsgesteld
heid van dat moment.
En Dylan was en is god voor
Marianne Faithfull. Met hem
deelde ze nooit het bed, met een
fiks aantal andere popgoden wél.
Zevenenveertig is ze inmiddels.
Vanaf haar zeventiende kent ze
de popscene van binnen en bui-
ten. Eigenlijk is het een wonder,
dat de Britse zangeres niet is
terecht gekomen in de kaarten
bak met de namen van onder
meer Janis Joplin, Jimi Hendrix,
Jim Morrison, Elvis Presley, enz.
enz.
Want als iemand vanuit eigen
ervaring kan vertellen over wat
de triangel drugs, seks en rock
and roll precies inhoudt dan is
dat Marianne Faithfull wel. Zij
heeft ze alle drie uitgeprobeerd;
tot op de bodem toe. En in haar
recent verschenen autobiografie
bespaart ze ons de details niet.
Wie Marianne Faithfull zegt
denkt onmiddellijk aan Mick
Jagger. Of liever aan The Rolling
Stones. Logisch, want Jagger en
zijn vriendjes lopen vanaf 1964
als een rode draad door haar
leven.
De manier waarop ze in de net
op gang komende Britse popsce
ne verzeild raakt laat zich lezen
als een smakelijke anekdote.
Marianne, dochter van een Brit
se spion en een barones uit het
Oostenrijks/Hongaarse geslacht
Von Sacher-Masoch, ontmoette
Mick Jagger op een feestje, waar
anders. Naar verluidt was hij
onmiddellijk wég van haar en
schreef het op Faithfull geïnspi
reerde 'As Tears Go By'. Waar
van de titel overigens weer geënt
is op 'As Time Goes By' uit de
film Casablanca.
Op hetzelfde feestje was ook
Andrew Loog Oldham aanwezig,
de manager van de Stones. Het
uiterlijk van de sterk op de
Franpaise Franpoise Hardy lij
kende Faithfull beviel hem wel
en 'dus' vroeg hij haar of ze kon
zingen. Nee, hij stelde vast dat
ze kon zingen. Afijn, van het een
kwam het ander en 'As Tears Go
By' - aanvankelijk bedoeld als
b-kant - werd een monsterhit.
En Marianne Faithfull het enge
lengezicht van de Londense
popscene.
Een engel, die dronk, nee zoop.
Regelmatig stond ze dronken op
het toneel. Zoals bijvoorbeeld
die ene keer, toen tijdens een
tournee met de Hollies ineens de
vrouw van Allan Clarke opdook.
Tja, met hem amuseerde Marian
ne zich nu eenmaal ook flink
naast de Bühne.
In de tussentijd vond ze ook nog
ruimte om te trouwen - met John
Dunbar. Maar dat moest. Er
werd een zoon geboren, Nicho
las, 'het beste dat me in mijn
leven is overkomen.'
En toen werd ze het liefje van
Mick Jagger, een relatie die ook
voor haar autobiografie mooie
verhalen oplevert. Want van zeer
nabij maakt ze in de tweede
helft van de jaren zestig het wel
en wee van de Stones - en Anita
Pallenberg, de vriendin van
Brian Jones en later Keith Ri
chards - mee. Was ze 'een van de
jongens'. Het is een periode van
veel kwelling, songs als Under
my thumb en 19th Nervous
breakdown verwijzen ernaar.
Trouwens, Jimi Hendrix, die ook
al een oogje op haar had schreef
'The wind cries Mary' voor haar.
In die tijd begint haar drugge
bruik de pan uit te rijzen; niet zo
vreemd met Keith Richards in de
buurt. LSD, cocaïne (de eerste
keer zes lijntjes tegelijk), smack,
heroïne plus pillen in alle soor
ten en kleuren, ze probeert alles.
En wordt een regelrechte junk.
Faithfull leeft op 'de muur', zo
als ze de plek noemt waar ze de
meeste tijd als een zombie le
vend doorbrengt.
Haar huwelijk met John Dunbar
is dan allang verbroken, net als
haar relatie met Jagger. Ze glijdt
steeds verder af en het moment
Als iemand vanuit eigen ervaring kan vertellen over wat de
triangel drugs, seks en rock and roll precies inhoudt dan is dat
Marianne Faithfull wel. foto ariola
waarop ze Janis Joplin een hand
kan gaan geven lijkt een kwestie
van tijd te zijn.
Hoe verrassend is daarom de
verschijning van haar album
'Broken English' in 1979. Leefde
Marianne Faithfull dan nog?
Het resultaat bleek fantastisch
en 'Broken English' met het
prachtige titelnummer en een
fantastische uitvoering van Len-
nons Working Class Hero werd
een groot succes. Muzikaal ge
zien betekent de verschijning
van het album een-nieuw begin,
in haar dagelijkse leven blijven
de drugs de hoofdrol spelen. Tot
dat ze eind jaren tachtig een
keer uit een coma ontwaakt en
besluit om nu maar eens écht af
te kicken. Een moeizame strijd,
die ze eindelijk gewonnen lijkt te
hebben.
En schrijft. Zonder gêne vertelt
Marianne Faithfull in haar auto
biografie over haar diepste el
lende en opperste vreugde. Met
grote dosis humor, zelfspot en
observatievermogen schetst ze
een mooi beeld van dertig jaar
popscene.
Marianne Faithfull en David Dalton
- Marianne Faithfull - De autobio
grafie, uitgeverij BZZTóhl, prijs
19,95 (alleen te koop bij Free
Record Shop/Fame Music).
MAANDAG 9 JANUARI 1995 DEEL
gezonden. Ook is afgezien van de
dubbelpresentatie die Kieskeu
rig kende.
Hertsenberg is sinds 19 septem
ber 1994 in dienst van de TROS.
Bij de Dierenbescherming was
zij verantwoordelijk voor cam
pagnes tegen biotechnologie en
de plezierjacht. Spraakmakend
waren de actie Opsporing Ver
zocht en de moedermelkposter,
een affiche van een vrouw met
uiers.
Van onze kunstredactie
Steeds meer Nederlandse toneelgezelschappen strevet
naar een eigen huisvesting en willen minder reizen. Nj
Toneelgroep Amsterdam gaat nu ook het RO Theater it
Rotterdam een eigen ruimte betrekken. Daarmee verlaat
het zijn vaste thuisbasis, de Rotterdamse Schouwburg.
Het Rotterdamse gezelschap
krijgt in april een eigen huis
vesting in een voormalige ge
bedsruimte van het Leger des
Heils in het centrum van Rot
terdam. Het gezelschap blijft
wel zijn grote produkties in de
Rotterdamse schouwburg spe
len. Als gevolg daarvan blijft
het ook doorgaan met try-out-
voorstellingen van grote pro
dukties in de Roosendaalse
schouwburg De Kring.
Daar worden deze grote zaal-
produkties sinds vele jaren ge
repeteerd en ingespeeld omdat
dit theater daarvoor een ge
schikte accommodatie is,
enigszins vergelijkbaar met de
Rotterdamse schouwburg. Het
volgend seizoen komt het RO
Theater met drie try-outvoor-
stellingen naar Roosendaal:
Don Karlos van Schiller, de
familievoorstelling Heksen
naar Roald Dahl en De geta-
toeërde roos van Tennessee
Williams.
In de Rotterdamse Schouw
burg lopen de voorstellingen
van het gezelschap door de
verhuizing terug van 70 naar
55. Directeur Carel Alons wil
het gat in de schouwburgpro
grammering daarom vullen
met extra voorstellingen van
het dansgezelschap Scapino
Rotterdam, sinds kort een ei
gen stadsgezelschap, en in dt
toekomst met zelf te produce
ren operavoorstellingen mei
het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest.
Het RO Theater, dat een jaar
budget heeft van 7 miljoen
gulden, betaalt het nieuwe
pand uit eigen middelen. Hel
kost twee miljoen gulden, ter-
wijl er voor 1,5 miljoen aan
moet worden verbouwd. Hel
gebouw krijgt een theaterzaal
met 300 stoelen, een studio,
kledingateliers, kleedkameis
en een foyer. Ook de kantoren
gaan over zodat het gezel
schap die niet meer hoeft te
huren van de schouwburg.
In het nieuwe theater wil hel
RO Theater jaarlijks ongeveer
honderd voorstellingen spelen.
Artistiek leider Peter de Baan
vindt dat hij in die flexibele
ruimte beter aan de behoeften
van het publiek en aan de
artistieke eisen van de moder
ne theatervormen kan vol
doen.
Het aantal reisvoorstellingen
van het RO Theater wordt van
120 tot 80 teruggebracht.
Van onze correspondent
Londen - In het Londense West End staan voor dit jaar liet
16 nieuwe musicals geprogrammeerd. Een aantal daarva
betreft afgestofte producties van klassiekers als 'Tommy'
The Who en het 25 jaar oude 'Jesus Christ Superstar' vanfe
duo Andrew Lloyd Webber-Tim Rice.
De eerste première van dit jaar
betreft het uit New York overge
komen 'Mama, I Want to Sing'
met diva Chaka Kahn. Ze speelt
vanaf 1 februari de rol van de
gospel en jazzzangeres Doris
Troy (de echte moeder van van
Chaka Kahn). In de zomer volgt
in hetzelfde Cambridge Theater
de musical 'Fame', gebaseerd op
de succesvolle film van Alan
Parker.
De Engelse musicalster Jason
Donovan heeft de titelrol in
'Billy'een musicalversie van
Keith Waterhouse's bestseller
'Billy Liar' over de jongeman die
zijn saaie bestaan ontvlucht in
een fantasiewereld. 'Fields of
Ambrosia' is een minder beken
de, Amerikaanse, musical over
de beul van Louisiana's staats
gevangenis die verliefd wordt op
een ter dood veroordeelde.
Twee Disney-avonturen krijgen
het nieuwe theaterseizoen een
West End-uitvoering: 'Beauty
and the Beast' (John Barrowman
als het Beest) en 'Mary Poppins',
waarvan nog niet bekend is wie
de titelrol krijgt.
Na 'Les Miserables' zal Londen
drie nieuwe 'Franse' musicals
huisvesten met 'Martin Guerre',
van het succesvolle duo Claude
Michel Schonberg-Alain Boublil
(componisten van Les Miserables
en Miss Saigon) als grootste pro
ductie. Dit is het met bekende
(met Richard Gere en Gerard
Depardieu verfilmde) verhaal
van een man die terugkeert uit
de oorlog en zich uitgeeft voor
de vermiste Martin Guerre, bij
wiens vrouw hij intrekt.
Marcel Pagnol's 'Jean de Floret-
te' is bewerkt door Tom Magdich
en Alby Ferre. Uit Toronto komt
een Canadese productie van 'Na
poleon'.
Extravagant worden 'Tales of
Tinsel Town' met Lily Savage en
'Passion', aangekondigd als de
theaterrevanche van de onthut
ste diva Patti Lupone, die door
Andrew Lloyd-Webber uit de
musical 'Sunset Boulevard' werd
verwijderd.
Ian McKellen en Judi Dench
spelen vanaf september de
hoofdrollen in het liefdesdrama
'A Little Night Music', waarin
het populaire lied 'Send in the
Clowns'.
Nieuw zijn ook 'The Hot Mika
do', een 'zwarte, jazzy, in 1939
gesitueerde aanpassing' van Gil
bert en Sullivans operette 'The
Mikado', die weieens het Engelse
antwoord op de Amerikaanse
'Wizzard of Oz' is genoemd. 'Li
melight' bezingt het levensver
haal van Charlie Chaplin.
Behalve de bekende
Andrew Lloyd-Webbers lopen:
het West End momenteel
een tiental andere
waaronder 'The Threepei
Opera' (Brecht-Weill) tot
maart, 'Oliver' met Jonathi
Price als Fagin, 'Buddy' over'
leven van Buddy Holly, en Bi
Manilows exotische glitter
verenparade 'Copacabana'.
Den Haag (anp) - My
Fair Lady blijft een half
jaar langer in de Neder
landse theaters te zien,
Producent Joop van den
Ende heeft daartoe beslo
ten wegens het succes
van de musical, die op
oktober vorig jaar in pre
mière ging. Vanaf eind
augustus tot eind februa
ri 1996 komt er een nieu
we reeks voorstellingen.
Er zijn inmiddels zo'n 9t
voorstellingen achter de
rug, die meer dan 100.000
bezoekers hebben getrok
ken. Volgens een woord
voerder van Joop Van den
Ende Theaterprodukties
zijn nagenoeg alle voorstel
lingen uitverkocht. Alleen
voor de langer lopende f"
ries, thans in Den Haag,
februari in Amsterdam en
april in Rotterdam zijn
kaarten beschikbaar. Op
juni is in Eindhoven de laat
ste voorstelling van dit sei
zoen.
In de Nederlandse versie
van de musical van de Ame
rikanen Alan Jay Lerner
Frederick Loewe spe
Paul van Vliet professor
Higgins en Vera Mann Eliza
Doolitle.
Piet Bambergen, die, de roi
heeft van Doolitle, been
enige tijd geleden wegen*
ziekte tijdelijk moeten afha
ken. Hij verwacht er in Cat"
ré, waar de musical op
januari zijn Amsterdams6
première beleeft, weer bij |e
zijn. Hij zal de rol dan at-
wisselend gaan spelen mf
Hans Boskamp, die Bam
bergen op dit moment ver
vangt.
Accra (ips) - Een nieuwe
ludkoorts overspoelt Gha
na Het is de derde succespe
riode van deze eeuw. Al vóór
je onafhankelijkheid stond
bhana bekend als de goud
kust van Afrika. Nu maakt
net land die reputatie weer
helemaal waar.
Jtet zijn niet alleen de Ghanese
goudmijnen die het goed doen.
Ook bauxiet, mangaan en dia
mant worden in toenemende ma
te geëxporteerd. De mijnsector
in zijn geheel is nu goed voor
biina de helft van alle Ghanese
exporten. Vorig jaar verdiende
de mijnsector 453 miljoen dollar
aan de export; dit jaar zal dat
Z-Afr
AWB-leider Eugène Terre'Bl
Door onze correspondent
Bart Luirink
rri
Johannesburg - De man
nen met baarden, in kak
,en zwaar bewapend ont
preken op de publieke tri
June in de rechtszaal
Voor de deur geen demon
strerende vrouwen in jur
jten waarmee de bet-ach
's nog op Grot
rek gingen. Met het ge
'rechtshof is Eugène Ter
^'blanche, de leider va
ge extreem-rechtse Afri
iin^saner Weerstands Bewe
(AWB), inmiddels we
vertrouwd. Maar het ont
oreken van enige aanhan
fnoet voor de bullebak va
iet Transvaalse Venters
Jorp een nieuwe, bitter
ïrvaring zijn.
musical! -T
Bet volk, waarmee de AWB-le'
Ier de afstammelingen van d
'roegere Afrikaner ingezetene
jan de Boerenrepublieken i
Transvaal en Oranje-Vrijsta-
korgaans aanduidt, zou in o~
itand komen. Daaraan was gee
wijfel mogelijk. Terre'blanch
terhaalde zijn dreigement in d
Manden voor Zuid-Afrika
ierste democratische verkiezi
(en avond aan avond.
Cen derde Boerenoorlogen ni
Mnder, zou de communistisch
nachts overname voorkome
de Satan uit Zuid-Afrika e
landela terug naar Robbene'
and drijven. De angstaanjage"
e retoriek van Terre'blanc
ogstte in de achterafzaaltjes o
let platteland weliswaar ve
^doekjes, maar uiteindelij
°g het volk op 27 april massa
«stembus.
°k een niet onaanzienlijk de
an Terre'blanche's aanha
•«te een kruisje, deels acht
ui Por,tret van de gehate
erk, deels achter dat van ou
neraal Constand Viljoen,
'anvoerder Van h
'JOheidsfront.
;fre blanche bleef die gede*
®®fdige dag in april thuis e
entte op een oorlog die ni
•wam.
herkiezingen
p maart, ruim zes weken vo
verkiezingen, was Zuid-Af'
oV™rians in de visioenen v
AWB-leider, dichtbij die t
s voorspelde confrontatie.
2aV?0rmali§e thuisland Bo
eo„ lu'ana braken opstand
sen het bewind van dictat
j cas Mangope uit, die het art
irJ„8 samenraapsel van ac'
i ?o?cgrond' vanaf zijn creat
re'b, zeventien jaar lang
h h l fen §reeP hield-
flet bewuste thuisland hoor
ae apartheidsfilosofie, h