'Ik ben aan iets nieuws toe' Drugs, seks, en rock and roll Extr« verst DE STEM RO Theater krijgt nieuw eigen huis in Rotterdam TROS start met nieuw consumentenprogramma Linda de Mol bezint zich op haar televisie-toekomst Reeks nieuwe musical in Londens West End Autobiografie Marianne Faithfull geeft beeld van 30 jaar popcultuur WÊÊÊÊÊ pESTEM Toch nog try-outs in Roosendaal My Fair Lady gaat door in nieuwe seizoen 'Waarom proberen mannen altijd vrouwen te versieren die hen niet mogen?' Henry Rollins, muzikant s Hilversum (anp) - Met ingang van maandag 9 januari is Radar het nieuwe consumen tenprogramma van de TROS. Radar is de opvolger van Kieskeurig, dat anderhalf jaar geleden voor het laatst werd uitgezonden. Het programma komt elke twee weken op tv (Nederland 2, 18.55 uur). Het gezicht van Radar is presentatrice Antoinette Hert- senberg. „Radar is zakelijker en strakker dan Kieskeurig," en wil niet belerend zijn, aldus de TROS. Radar is een journalistiek pro gramma over alles wat consu menten beweegt. Het bevat re portages op het gebied van ge zondheid, voeding, milieu, con sumentenrecht en service-vraag stukken. In een steeds terugke rend onderdeel wordt niet alleen de producent maar ook'de con sument een spiegel voorgehou den. Radar wil verder laten zien hoe argeloos en beïnvloedbaar de consument kan zijn. Reclame is een vast aandacht punt in de nieuw consumenten rubriek. Naast reportages waar in klachten van individuele con sumenten aan de orde komen, worden onderwerpen met een breder maatschappelijk belang behandeld. Een opgeheven vin gertje zal in het programma niet te zien zijn. „Wij vinden dat de kijkers zelf conclusies moeten trekken na het zien van de re portages," zegt Hertsenberg (30). „Radar moet een bondig en vooral informatief programma worden, waarbij het echt om de inhoud gaat. We kiezen dan ook voor een heel sobere vormge ving." In tegenstelling tot consu mentenprogramma's als Kassa! (VARA) en Ook dat nog (KRO) wordt Radar zonder publiek uit- Linda de Mol vindt het wel mooi geweest, de successen met Love Let ters. „Ik heb verschrik kelijk behoefte aan iets nieuws," verzucht ze. Het liefst zou ze zich een jaartje terugtrekken in een hutje op de hei. Alle ideeën die door haar hoofd flitsen, laten be zinken. En daarna er weer met volle kracht te genaan. In de richting van een Saturday Night- show, comedy of nog iets anders, de tijd zal het leren. Door Maarten van de Rakt Tros-voorzitter Karei van Dood- ewaard warmt de verzamelde pers op in de riante uitspanning in Oud-Loosdrecht: „Ze is de lieveling van het Nederlandse publiek en ook van de voorzit ter." Als Linda de Mol binnen schrijdt, herhaalt zich het tafe reel, compleet met uitbundig ge- kus. De voorzitter koestert de ster, die hij binnenkort een ver diende rust gunt. Want Linda gaat zich bezinnen op haar toe komst. Vanaf vrijdag brengt de Tros de laatste reeks Love Let ters, acht afleveringen groot, op de buis. „Waarom stoppen? Omdat ik wat anders wil. Ook al blijft het leuk om te doen, heb ik me echt voorgenomen definitief te stop pen. Hoe de kijkcijfers ook uit vallen," vertelt de presentatrice gedecideerd. Linda heeft vier seizoenen Love Letters achter de rug. De laatste reeks was goed voor 1,8 miljoen kijkers per afle vering. „Ik ga rustig nadenken over wat ik zal doen. Zolang het circus doordraait, lukt dat niet. Ik werk nu eigenlijk dubbel. Bij de Tros doe ik ook De Leukste Thuis en in Duitsland lopen Traumhochzeit en Surpriseshow door op RTL. Ik overweeg daar wel met Love Letters door te gaan. Ginds zijn de mogelijkhe den om een andere weg in te slaan beperkter. Hier kan ik de gekste dingen verzinnen. Met de Duitse taal ligt dat toch moeilij ker. Improviseren in een vreem de taal is lastig. Beetje satirische talkshow kan ik daar bijvoor beeld niet doen." In welke richting Linda de Mol het gaat zoeken, weet de Tros- vedette niet. „Mijn hoofd loopt over van wel honderdduizend dingen. Er is zoveel leuks te bedenken. Een stevig discussie programma's bijvoorbeeld, heer lijk. Of iets als het Duitse Sam- stagsnacht, is daar heel populair, een variant van Saturday Night Live, waarom zou dat niet in Nederland kunnen? Zo zijn er allerlei gedachten." Zoetsappig In de komende reeks Love Let ters toont Linda haar acteerta lent in grappige sketches, een nieuw onderdeel. Samen met Maarten Wansink vormt ze een stoffig paar: Tormie en Karei. Tonnie, een beetje ordinair type, probeert het ingedutte huwelijk nieuw leven in te blazen. Haar buurvrouw steekt soms de hel pende hand toe. Zo vernemen we van de fantasieën van Tonnie - douchen met Erwin Kroll bij voorbeeld - waar Karei geen raad mee weet. Edwin de Vries, stuwende kracht achter de Vero nica-comedy In de Vlaamsche Pot, heeft de filmpjes geregis seerd. Het idee om Linda de Mol het komische pad op te sturen, is afkomstig van grote broer John. „Ik deed een keer een sketch met Ron Brandsteder en John lag helemaal dubbel. Het is ook zo'n leuk contrast. Het rozige en zoetsappige van Love Letters met die echtparen die een vlek keloze toekomst tegemoet gaan tegenover zo'n echtpaar dat het minder goed getroffen heeft." Dikke pret „Ik vond het té leuk om te doen, maar ook heel eng. Ook na de opnames gingen we maar door met onze typetjes. We hadden zelf zo verschrikkelijk veel pret, dat we ons afvroegen of de men sen het wel leuk zouden vinden," vervolgt Linda. „We hebben ze ook in het Duits gedaan. Da's een stuk moeilijker. Daar kan ik niks van mezelf in kwijt. Ik kan ook niet behoorlijk plat Duits praten. De sketches zijn iets aangepast omdat ze voor Duitse begrippen soms te grof zijn." „Ik heb altijd gedacht dat ik het leuk zou vinden. Het klikte ook meteen met mijn tegenspeler, 's Morgens om kwart over vijf je nest uit, was wel eens moeilijk. Als ik eenmaal in de studio kwam, was het meteen dikke pret." „Een opleiding heb ik niet ge had. Hoe je emoties moet oproe pen, heb ik niet geleerd. De timing ging me goed af. Je moet je spraak in de gaten houden én ondertussen je handelingen uit voeren. Ik had veel aan Maarten en Edwin. Tonnie praat plat- Hilversums, half Amsterdams, dat neigt naar het Utrechts. Dat was geen probleem." Het verder ontplooien van haar komische talenten sluit Linda niet uit. Ze houdt een beetje de boot af: „We moeten eerst af- Linda de Mol: „Natuurlijk ben ik heel erg teleurgesteld als ik op vrijdagavond maar 600.000 kijkers trek.foto fotopersburo dijkstra wachten of het aanslaat. En een comedy is natuurlijk heel wat anders dan acht filmpjes van vijf a zes minuten. Het grappentem- po moet ook dit niveau hebben. En ik zit altijd met mijn tijd te schipperen." Contract Na april is er niets meer ge pland. Hoe lang ze bedenktijd nodig heeft, ze heeft geen flauw idee. „Een jaar niks moeten, dat lijkt me het lekkerste, maar dat kan niet." In Duitsland loopt het contract af in september. Aan de Tros is ze nog ruim twee jaar verbon den. „Ik wil geen contracten meer van vier jaar," weet Linda zeker. „Voortaan beslis ik per jaar. Ik blijf keurig bij de Tros. Wat ik gedaan had, als de Tros uit het publieke bestel was ge stapt, weet ik niet. Dat had een ontzettend onzekere situatie met zich meegebracht. Dan had er een station moeten sterven." „Een hang naar succes, daar heb ik niet zoveel last van. Natuur lijk ben ik heel erg teleurgesteld als ik op vrijdagavond maar 4,5 procent kijkdichtheid (600.000 kijkers) haal. Ik hoop straks met iets te komen voor een grote doelgroep. Ik zoek het niet in de richting van Kunstmest, hoe mooi ik dat programma ook vind. Wel ben ik bereid mijn nek uit te steken. Vergeet niet, dat Love Letters ook erg riskant was, toen we ermee van start gingen." (vrijdag, uur) Nederland 2, 20.32 Door Wil Kester Een van de mooiste vergelij kingen trekt Marianne Faith full om een van haar ontmoe tingen met Bob Dylan te il lustreren. 'The Great White Wonder' liet overduidelijk merken behoorlijk van haar gecharmeerd te zijn en wel iets meer te willen dan een kuise kus op de wang. En de dame in kwestie stond ook niet bepaald neutraal ten op zichte van hem. „Want," schrijft Marianne Fait hfull in haar .autobiografie, „ik aanbad Dylan. Maar om door Dylan aanbeden te worden is andere koek." Zo anders, dat ze afhaakt. „Wanneer in de Griekse mythologie stervelingen een ont moeting hebben met de goden, blijven ze in opperste verdwa zing en verwarring achter," be schrijft ze haar gemoedsgesteld heid van dat moment. En Dylan was en is god voor Marianne Faithfull. Met hem deelde ze nooit het bed, met een fiks aantal andere popgoden wél. Zevenenveertig is ze inmiddels. Vanaf haar zeventiende kent ze de popscene van binnen en bui- ten. Eigenlijk is het een wonder, dat de Britse zangeres niet is terecht gekomen in de kaarten bak met de namen van onder meer Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Elvis Presley, enz. enz. Want als iemand vanuit eigen ervaring kan vertellen over wat de triangel drugs, seks en rock and roll precies inhoudt dan is dat Marianne Faithfull wel. Zij heeft ze alle drie uitgeprobeerd; tot op de bodem toe. En in haar recent verschenen autobiografie bespaart ze ons de details niet. Wie Marianne Faithfull zegt denkt onmiddellijk aan Mick Jagger. Of liever aan The Rolling Stones. Logisch, want Jagger en zijn vriendjes lopen vanaf 1964 als een rode draad door haar leven. De manier waarop ze in de net op gang komende Britse popsce ne verzeild raakt laat zich lezen als een smakelijke anekdote. Marianne, dochter van een Brit se spion en een barones uit het Oostenrijks/Hongaarse geslacht Von Sacher-Masoch, ontmoette Mick Jagger op een feestje, waar anders. Naar verluidt was hij onmiddellijk wég van haar en schreef het op Faithfull geïnspi reerde 'As Tears Go By'. Waar van de titel overigens weer geënt is op 'As Time Goes By' uit de film Casablanca. Op hetzelfde feestje was ook Andrew Loog Oldham aanwezig, de manager van de Stones. Het uiterlijk van de sterk op de Franpaise Franpoise Hardy lij kende Faithfull beviel hem wel en 'dus' vroeg hij haar of ze kon zingen. Nee, hij stelde vast dat ze kon zingen. Afijn, van het een kwam het ander en 'As Tears Go By' - aanvankelijk bedoeld als b-kant - werd een monsterhit. En Marianne Faithfull het enge lengezicht van de Londense popscene. Een engel, die dronk, nee zoop. Regelmatig stond ze dronken op het toneel. Zoals bijvoorbeeld die ene keer, toen tijdens een tournee met de Hollies ineens de vrouw van Allan Clarke opdook. Tja, met hem amuseerde Marian ne zich nu eenmaal ook flink naast de Bühne. In de tussentijd vond ze ook nog ruimte om te trouwen - met John Dunbar. Maar dat moest. Er werd een zoon geboren, Nicho las, 'het beste dat me in mijn leven is overkomen.' En toen werd ze het liefje van Mick Jagger, een relatie die ook voor haar autobiografie mooie verhalen oplevert. Want van zeer nabij maakt ze in de tweede helft van de jaren zestig het wel en wee van de Stones - en Anita Pallenberg, de vriendin van Brian Jones en later Keith Ri chards - mee. Was ze 'een van de jongens'. Het is een periode van veel kwelling, songs als Under my thumb en 19th Nervous breakdown verwijzen ernaar. Trouwens, Jimi Hendrix, die ook al een oogje op haar had schreef 'The wind cries Mary' voor haar. In die tijd begint haar drugge bruik de pan uit te rijzen; niet zo vreemd met Keith Richards in de buurt. LSD, cocaïne (de eerste keer zes lijntjes tegelijk), smack, heroïne plus pillen in alle soor ten en kleuren, ze probeert alles. En wordt een regelrechte junk. Faithfull leeft op 'de muur', zo als ze de plek noemt waar ze de meeste tijd als een zombie le vend doorbrengt. Haar huwelijk met John Dunbar is dan allang verbroken, net als haar relatie met Jagger. Ze glijdt steeds verder af en het moment Als iemand vanuit eigen ervaring kan vertellen over wat de triangel drugs, seks en rock and roll precies inhoudt dan is dat Marianne Faithfull wel. foto ariola waarop ze Janis Joplin een hand kan gaan geven lijkt een kwestie van tijd te zijn. Hoe verrassend is daarom de verschijning van haar album 'Broken English' in 1979. Leefde Marianne Faithfull dan nog? Het resultaat bleek fantastisch en 'Broken English' met het prachtige titelnummer en een fantastische uitvoering van Len- nons Working Class Hero werd een groot succes. Muzikaal ge zien betekent de verschijning van het album een-nieuw begin, in haar dagelijkse leven blijven de drugs de hoofdrol spelen. Tot dat ze eind jaren tachtig een keer uit een coma ontwaakt en besluit om nu maar eens écht af te kicken. Een moeizame strijd, die ze eindelijk gewonnen lijkt te hebben. En schrijft. Zonder gêne vertelt Marianne Faithfull in haar auto biografie over haar diepste el lende en opperste vreugde. Met grote dosis humor, zelfspot en observatievermogen schetst ze een mooi beeld van dertig jaar popscene. Marianne Faithfull en David Dalton - Marianne Faithfull - De autobio grafie, uitgeverij BZZTóhl, prijs 19,95 (alleen te koop bij Free Record Shop/Fame Music). MAANDAG 9 JANUARI 1995 DEEL gezonden. Ook is afgezien van de dubbelpresentatie die Kieskeu rig kende. Hertsenberg is sinds 19 septem ber 1994 in dienst van de TROS. Bij de Dierenbescherming was zij verantwoordelijk voor cam pagnes tegen biotechnologie en de plezierjacht. Spraakmakend waren de actie Opsporing Ver zocht en de moedermelkposter, een affiche van een vrouw met uiers. Van onze kunstredactie Steeds meer Nederlandse toneelgezelschappen strevet naar een eigen huisvesting en willen minder reizen. Nj Toneelgroep Amsterdam gaat nu ook het RO Theater it Rotterdam een eigen ruimte betrekken. Daarmee verlaat het zijn vaste thuisbasis, de Rotterdamse Schouwburg. Het Rotterdamse gezelschap krijgt in april een eigen huis vesting in een voormalige ge bedsruimte van het Leger des Heils in het centrum van Rot terdam. Het gezelschap blijft wel zijn grote produkties in de Rotterdamse schouwburg spe len. Als gevolg daarvan blijft het ook doorgaan met try-out- voorstellingen van grote pro dukties in de Roosendaalse schouwburg De Kring. Daar worden deze grote zaal- produkties sinds vele jaren ge repeteerd en ingespeeld omdat dit theater daarvoor een ge schikte accommodatie is, enigszins vergelijkbaar met de Rotterdamse schouwburg. Het volgend seizoen komt het RO Theater met drie try-outvoor- stellingen naar Roosendaal: Don Karlos van Schiller, de familievoorstelling Heksen naar Roald Dahl en De geta- toeërde roos van Tennessee Williams. In de Rotterdamse Schouw burg lopen de voorstellingen van het gezelschap door de verhuizing terug van 70 naar 55. Directeur Carel Alons wil het gat in de schouwburgpro grammering daarom vullen met extra voorstellingen van het dansgezelschap Scapino Rotterdam, sinds kort een ei gen stadsgezelschap, en in dt toekomst met zelf te produce ren operavoorstellingen mei het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest. Het RO Theater, dat een jaar budget heeft van 7 miljoen gulden, betaalt het nieuwe pand uit eigen middelen. Hel kost twee miljoen gulden, ter- wijl er voor 1,5 miljoen aan moet worden verbouwd. Hel gebouw krijgt een theaterzaal met 300 stoelen, een studio, kledingateliers, kleedkameis en een foyer. Ook de kantoren gaan over zodat het gezel schap die niet meer hoeft te huren van de schouwburg. In het nieuwe theater wil hel RO Theater jaarlijks ongeveer honderd voorstellingen spelen. Artistiek leider Peter de Baan vindt dat hij in die flexibele ruimte beter aan de behoeften van het publiek en aan de artistieke eisen van de moder ne theatervormen kan vol doen. Het aantal reisvoorstellingen van het RO Theater wordt van 120 tot 80 teruggebracht. Van onze correspondent Londen - In het Londense West End staan voor dit jaar liet 16 nieuwe musicals geprogrammeerd. Een aantal daarva betreft afgestofte producties van klassiekers als 'Tommy' The Who en het 25 jaar oude 'Jesus Christ Superstar' vanfe duo Andrew Lloyd Webber-Tim Rice. De eerste première van dit jaar betreft het uit New York overge komen 'Mama, I Want to Sing' met diva Chaka Kahn. Ze speelt vanaf 1 februari de rol van de gospel en jazzzangeres Doris Troy (de echte moeder van van Chaka Kahn). In de zomer volgt in hetzelfde Cambridge Theater de musical 'Fame', gebaseerd op de succesvolle film van Alan Parker. De Engelse musicalster Jason Donovan heeft de titelrol in 'Billy'een musicalversie van Keith Waterhouse's bestseller 'Billy Liar' over de jongeman die zijn saaie bestaan ontvlucht in een fantasiewereld. 'Fields of Ambrosia' is een minder beken de, Amerikaanse, musical over de beul van Louisiana's staats gevangenis die verliefd wordt op een ter dood veroordeelde. Twee Disney-avonturen krijgen het nieuwe theaterseizoen een West End-uitvoering: 'Beauty and the Beast' (John Barrowman als het Beest) en 'Mary Poppins', waarvan nog niet bekend is wie de titelrol krijgt. Na 'Les Miserables' zal Londen drie nieuwe 'Franse' musicals huisvesten met 'Martin Guerre', van het succesvolle duo Claude Michel Schonberg-Alain Boublil (componisten van Les Miserables en Miss Saigon) als grootste pro ductie. Dit is het met bekende (met Richard Gere en Gerard Depardieu verfilmde) verhaal van een man die terugkeert uit de oorlog en zich uitgeeft voor de vermiste Martin Guerre, bij wiens vrouw hij intrekt. Marcel Pagnol's 'Jean de Floret- te' is bewerkt door Tom Magdich en Alby Ferre. Uit Toronto komt een Canadese productie van 'Na poleon'. Extravagant worden 'Tales of Tinsel Town' met Lily Savage en 'Passion', aangekondigd als de theaterrevanche van de onthut ste diva Patti Lupone, die door Andrew Lloyd-Webber uit de musical 'Sunset Boulevard' werd verwijderd. Ian McKellen en Judi Dench spelen vanaf september de hoofdrollen in het liefdesdrama 'A Little Night Music', waarin het populaire lied 'Send in the Clowns'. Nieuw zijn ook 'The Hot Mika do', een 'zwarte, jazzy, in 1939 gesitueerde aanpassing' van Gil bert en Sullivans operette 'The Mikado', die weieens het Engelse antwoord op de Amerikaanse 'Wizzard of Oz' is genoemd. 'Li melight' bezingt het levensver haal van Charlie Chaplin. Behalve de bekende Andrew Lloyd-Webbers lopen: het West End momenteel een tiental andere waaronder 'The Threepei Opera' (Brecht-Weill) tot maart, 'Oliver' met Jonathi Price als Fagin, 'Buddy' over' leven van Buddy Holly, en Bi Manilows exotische glitter verenparade 'Copacabana'. Den Haag (anp) - My Fair Lady blijft een half jaar langer in de Neder landse theaters te zien, Producent Joop van den Ende heeft daartoe beslo ten wegens het succes van de musical, die op oktober vorig jaar in pre mière ging. Vanaf eind augustus tot eind februa ri 1996 komt er een nieu we reeks voorstellingen. Er zijn inmiddels zo'n 9t voorstellingen achter de rug, die meer dan 100.000 bezoekers hebben getrok ken. Volgens een woord voerder van Joop Van den Ende Theaterprodukties zijn nagenoeg alle voorstel lingen uitverkocht. Alleen voor de langer lopende f" ries, thans in Den Haag, februari in Amsterdam en april in Rotterdam zijn kaarten beschikbaar. Op juni is in Eindhoven de laat ste voorstelling van dit sei zoen. In de Nederlandse versie van de musical van de Ame rikanen Alan Jay Lerner Frederick Loewe spe Paul van Vliet professor Higgins en Vera Mann Eliza Doolitle. Piet Bambergen, die, de roi heeft van Doolitle, been enige tijd geleden wegen* ziekte tijdelijk moeten afha ken. Hij verwacht er in Cat" ré, waar de musical op januari zijn Amsterdams6 première beleeft, weer bij |e zijn. Hij zal de rol dan at- wisselend gaan spelen mf Hans Boskamp, die Bam bergen op dit moment ver vangt. Accra (ips) - Een nieuwe ludkoorts overspoelt Gha na Het is de derde succespe riode van deze eeuw. Al vóór je onafhankelijkheid stond bhana bekend als de goud kust van Afrika. Nu maakt net land die reputatie weer helemaal waar. Jtet zijn niet alleen de Ghanese goudmijnen die het goed doen. Ook bauxiet, mangaan en dia mant worden in toenemende ma te geëxporteerd. De mijnsector in zijn geheel is nu goed voor biina de helft van alle Ghanese exporten. Vorig jaar verdiende de mijnsector 453 miljoen dollar aan de export; dit jaar zal dat Z-Afr AWB-leider Eugène Terre'Bl Door onze correspondent Bart Luirink rri Johannesburg - De man nen met baarden, in kak ,en zwaar bewapend ont preken op de publieke tri June in de rechtszaal Voor de deur geen demon strerende vrouwen in jur jten waarmee de bet-ach 's nog op Grot rek gingen. Met het ge 'rechtshof is Eugène Ter ^'blanche, de leider va ge extreem-rechtse Afri iin^saner Weerstands Bewe (AWB), inmiddels we vertrouwd. Maar het ont oreken van enige aanhan fnoet voor de bullebak va iet Transvaalse Venters Jorp een nieuwe, bitter ïrvaring zijn. musical! -T Bet volk, waarmee de AWB-le' Ier de afstammelingen van d 'roegere Afrikaner ingezetene jan de Boerenrepublieken i Transvaal en Oranje-Vrijsta- korgaans aanduidt, zou in o~ itand komen. Daaraan was gee wijfel mogelijk. Terre'blanch terhaalde zijn dreigement in d Manden voor Zuid-Afrika ierste democratische verkiezi (en avond aan avond. Cen derde Boerenoorlogen ni Mnder, zou de communistisch nachts overname voorkome de Satan uit Zuid-Afrika e landela terug naar Robbene' and drijven. De angstaanjage" e retoriek van Terre'blanc ogstte in de achterafzaaltjes o let platteland weliswaar ve ^doekjes, maar uiteindelij °g het volk op 27 april massa «stembus. °k een niet onaanzienlijk de an Terre'blanche's aanha •«te een kruisje, deels acht ui Por,tret van de gehate erk, deels achter dat van ou neraal Constand Viljoen, 'anvoerder Van h 'JOheidsfront. ;fre blanche bleef die gede* ®®fdige dag in april thuis e entte op een oorlog die ni •wam. herkiezingen p maart, ruim zes weken vo verkiezingen, was Zuid-Af' oV™rians in de visioenen v AWB-leider, dichtbij die t s voorspelde confrontatie. 2aV?0rmali§e thuisland Bo eo„ lu'ana braken opstand sen het bewind van dictat j cas Mangope uit, die het art irJ„8 samenraapsel van ac' i ?o?cgrond' vanaf zijn creat re'b, zeventien jaar lang h h l fen §reeP hield- flet bewuste thuisland hoor ae apartheidsfilosofie, h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 8