DE STEM i u u O O A De goddelijke vonk en de wondéren 7 JANUARI 1995 D 4 tt. Q- a A3 i N xl r 01 I- g lis li -•* -8 <-> 0 c <U 2 ra "m O m O E iï "5 5 Dl*n c O E m 8 II N 0 «ül ■S «-s O c S-ï ■§"8? °-s ZATERDAG 7 JANUARI 1995 DEEL E 0) 4J (d (D .3 ■p 4J O O N <D <D O» ft-F to ro .S? aj 2 *53 c iJjr TJ A3 CT> g II S 2 $5 -o'o> a> Q) S: S^oi| -ö A3 c 2 ■K o o ocgs -O -- d) cnT: (0 c5 O :r= C <L) 5 0 A JL® 5° g-g §-gL •^•2= «5 to <2 tfc,5 X C :=r>"£ c 2 l-Ê-a ri? •St s g-d .a'S 3 II Si I g| Slsis Hfll' In India wemelt het van de heilige mannen. Zij kunnen zieken genezen, tijdelijk hun lichaam ver laten en desgewenst lang durig leven zonder te eten en te drinken. Een klasse apart is Sri Sathya Sai Baba (69), die in het diepe zuiden opereert en 'all over the world' miljoenen volgelingen telt. Sai Baba heeft de niet geringe pre tentie van Goddelijk oor sprong te zijn. Hij is, zegt hij, de reïncarnatie van Krishna en Jezus, op aar de gekomen om de mens heid van haar dwaalwe gen terug te voeren en het leven op een hoger plan te brengen. Wonderen doet hij om zijn hoge komaf te onder strepen en zijn leer kracht bij te zetten. En ook natuurlijk om het lij den van de hem toegewij de volgelingen, de 'devo tees', te verlichten. Door Cas van Houtert Zelfs als hij nagenoeg binnen handbereik is, springt mijn hart niet op van vreugde Toen hij vorig jaar 69 werd, waren er in Puttaparthi een miljoen volgelingen op de been vastberaden Bernadette Devlin De nieuwe grootouders De opmars van Bibi de Vries I C S CJ t<» ra flj c, «ES Cl (OflC O is c +-< .9- a; CL) I- C -C .2 s V. Sin S jr. ro 0) <1) i— m ftj Q Xoi c cr~ o u. i/i A3 f— ■=- QJ jr. <u d) i •- tïS nj to ai O (D k- Q_ CD >-n J" C Q. d) - C -P u/ -5- -Q c «/i T3 .y Weekend In het rijk <D 8 d) X> C (U 0/ d) N •Sal xi Q.-Q Öl-f- O Dio C O l" A <a 2° 3 <D C c'-fcj ■- - <5 r- O T^ r- LL c C 2 g> nj §'N -u tu.ai a o; Q "D tfl o -o ffl ra w M o O (L) ,n *i •5.f °i >- 5 «13 S-D -3- 3 o)C <u C c lU O .2, O «5 o A3 .9 ti A3 O «U CD w-LU A3 5^ d> a. ^==-5 z-s 5 A3 aj ai S -~ «13 SS o-f= -1 a> «13 C A3 a> .i= j_ u^u c a3 2 d» 2 c <u x: Q; c O) "o d) *o to o o|^c XI 73 C 3 <v C k_ «y «a ><+-*— -t" 2-sS .2, S «13 C >S r i! K S vj: 5E oj^E n<Ï 3 c df£raracJS^^ o ai c -o +j 2 d dj o>a<üOiai5l11c "O O O "D C C jj C d) CL) A3 CT) 4-> c C S F 5 &f e (D m 5 S 5 -g JS '3 D 5 De leer van Sai Baba laat zich om schrijven als een beproefde cocktail van wijsheden, ontleend aan ver schillende godsdiensten. Sleutel woorden zijn eerbied voor het leven, naastenliefde, zelfverloochening, geestelijk evenwicht en godsverlan gen. Middelen zijn ascese, meditatie en liefdadigheid. Het uiteindelijk doel is de goddelij ke vonk die elk mens in zich draagt, tot ontbranding te brengen, waarna een zekere deelachtigheid aan God een feit wordt. De weg is lang en vol beproevingen. Maar wie zijn heil zoekt bij Sai Baba zal niet verloren gaan. Zijn presence is een variant op het goddelijk woord; Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Het laat zich raden dat deze bood schap weinig mensen bereikt zou hebben als zij niet gedragen was door de vleugelen van wondere te kens. Sai Baba gaat daarbij de sfeer van volksvermaak niet uit de weg. Voor een geoloog veranderde hij graniet in suikergoed, voor een na tuurkundige liet hij gloeiend hete beelden uit maagdelijk zand oprij zen, en voor Hislop toverde hij een gouden tiendollarstuk, geslagen in 'net jaar van diens geboorte. Ernst regeert als hij doodzieke men sen van hun kwaal verlost. Zo was er een wanhopige man die aan kanker leed en door een vriend naar het ver blijf van de goeroe was gebracht. Op een nacht droomde hij dat een man met een blinkend mes zijn kamer be trad en hem met as bestreek. Toen hij de volgende morgen wakker werd, zat er veel bloed op zijn la kens, en had hij een groot, vers litte ken. Maar de pijn was. weg en het ge zwel ook. Een soortgelijke behandeling onder ging een andere man die aan "maag kanker leed. Sai Baba opereerde hem met gereedschap dat hem ken nelijk uit het niets werd aangereikt. De vrouw van de patiënt keek toe terwijl de wonderdoener het gezwel wegsneed en naar buiten bracht. Daarna kneep hij met zijn handen Je wond dicht, deed er heilige as op ffl ging tevreden huiswaarts. Met name Murphet rijgt in zijn boek tientallen wonderen aaneen en ge toost zich veel moeite man en paard Je noemen. Het klapstuk van zijn re is de geschiedenis van een vol- nadat hij door artsen was met vrouw en dochter naar Puttaparthi kwam om daar ge nezing te vinden. Hij raakte in coma, waarna zijn vrouw zich wanhopig hij Sai Baba vervoegde. „Alles komt goed," antwoordde die. Maar de man stierf. Twee dagen lang waak ten moeder en dochter bij het dode lichaam, vertrouwend dat Sai Baba zijn woord gestand zou doen. Pas ken het lichaam tekenen van ont binding vertoonde, ging de vrouw opnieuw naar Sai Baba. Hij kwam en gebood de wenende vrouwen het wrtrek te verlaten. Toen zij na enige minuten weer binnen mochten, zat Je man levend en glimlachend in de kussens. „Zeg iets tegen je vrouw en dochter, want je hebt ze lelijk laten schrikken," zei Sai Baba. Hislop vertelt een wonder van een geheel andere orde. Hij was met vijf ®deren per auto op weg naar Ban- galore, toen de chauffeur een fatale ■ohaalmanoeuvre pleegde. Een fron- hle botsing was onvermijdelijk; het gezelschap sloot de ogen en wachtte °P de catastrofe. Maar die bleef uit, daarna de reizigers nog net de ach- I Wichten van de tegenligger zagen J'ttdwijnen. Allen wisten aan wie hun redding te danken was. Thuis gekomen snelden zij dan ook naar Sai Baba. Die riep al van verre: „Dat "as op het nippertje hè. Niemand top mijn hulp in, maar ik dacht, ik fa' ze maar niet aan hun lot over la- -SSisSë n -si -s -= -ar vi =- .ai s; t; S Is a s I "5i6.sc 3 «o SaJ! Cneo <T! <32if 3 CTb I S-O) c r3| van Sai Baba In de lotushouding wachten op Sai Baba tijdens de darshan, de ont moeting die zich tweemaal per dag herhaalt. foto cas van houtert Het zal een jaar of vijf ge leden zijn dat ik aan ta fel zat met een zaken man uit India. Geslaagd, rijk, man van de wereld. Het gesprek ging over Sai Baba, de wonderdoener van Puttaparthi, die uit het niets voor werpen tevoorschijn haalt en in een handomdraai ernstig zieke mensen geneest. Bij het laatste bedient hij zich Van as, vibuthi, symbool van de vernietiging van alle stof en begin van een nieuw en beter leven. Mijn tafelgenoot vertelde van een goede vriend, volgeling van Sai Ba ba, die placht te bidden bij een foto van de heilige. „Terwijl hij daar zat in zijn kamer, vierhonderd kilome ter van Puttaparthi verwijderd, ver scheen er op de foto een dun laagje geneeskrachtige vibuthi. Dat heb ik gezien met mijn eigen ogen." Op dat moment nestelde zich diep in mij het voornemen Sai Baba op te zoeken, zodra de gelegenheid zich voor zou doen. Pal naast zijn geboortedorp Putta parthi, 153 kilometer ten noorden van Bangalore, heeft hij een tehuis voor gelijkgezinden, een ashram ge sticht. Hij gaf het de naam Prasanti Nilayam, Plaats van Grote Vrede. Doorgaans verblijven daar in karige cellen tien- tot twintigduizend de votees. Op hoogtijdagen loopt het storm. Toen Sai Baba november vo rig jaar 69 werd, waren in Putta parthi een miljoen volgelingen op de been. De zeventigste verjaardag van de heilige wordt door de autoritei ten met enige zorg tegemoet gezien. Sai Baba's faam kon zo snel om zich heen grijpen dankzij de goede dien sten van een aantal schrijvers die zijn grote daden via stormachtige verkoopcijfers wereldkundig maak ten. Minstens tien boeken zijn in het Nederlands vertaald. De bekendste zijn de getuigenissen van de Ameri kaanse geleerde dr. John S. Hislop, de Australische natuurwetenschap per Howard Murphet, en de Neder lander Wim G. van Dijk. In Japan verscheen onlangs een nieuw stan daardwerk van de populaire schrij ver David Aoyama. Al weken domi neert het de bestsellerslijst. Ook Ja panners weten nu de weg naar Put taparthi in groten getale te vinden. Wie bij Sai Baba op bezoek wil, moet vroeg uit de ve ren. Om half vijf loopt in Madras mijn reiswekker af. Een half uur later zit ik gepakt en gezakt in een taxi op weg naar het station. De miljoenenstad slaapt nog. In het licht van de koplampen doemen duistere figuren op: rond dolende daklozen, in vuilnishopen graaiende bedelaars, vroege fietsers, een enkele (onverlichte) riksja en natuurlijk de onvermijdelijke koei en. Om kwart over vijf stap ik uit in de poel van ellende die in Madras Sta tionsplein heet. Modder, drek en een onbedaarlijke stank die maag en darmen in opstand brengt. Binnen in de kolossale stationshal liggen de daders, de daklozen van Madras die tevreden met hun droge plaats op de barre grond de slaap des onschulds genieten. Dwars door de schelle mu ziek heen. Ik zoek en vind de trein naar Bangalore en vervolgens ook mijn naam op een lijst naast coupé deur. Casvanoutert. Een hele op luchting. De treinreis (van zes tot twaalf) is vooral memorabel vanwege de air conditioning. Het is ijskoud in de trein. Uit mijn koffer duik ik een wollen trui op en vervolgens een re genjas. En als dat nog niet genoeg blijkt, stop ik een krant onder mijn trui. Als een vroege schaatser trot seer ik de elementen. En buiten glijdt een tropisch landschap voor bij... In Bangalore charter ik een auto met chauffeur. Vijf uur lang voert hij mij, over steeds slechter wordende wegen, eerst langs rijstvelden, wijn gaarden!!) eft katoenplantages, ver volgens door een droog en steenach tig landschap vol grillige rotsforma ties. Het eerste wonder aanschouw ik twaalf kilometer voor Putta parthi. Temidden van de verlatenheid is daar plotseling een sierlijke koepel in zachte kleuren. Het is de bekro ning van Sai Baba's eigen zieken huis, gespecialiseerd in open hart operaties en bemand met de bgste hartchirurgen uit India. Het gebouw is ontworpen door een'84-jarige ar chitect en heeft de uitstraling van een Maharadja-paleis. Een Ameri kaan, in het gelukkige bezit van een hamburgerketen, heeft er de nodige miljoenen voor opgehoest. Hij zegt dat hij aan Sai Baba zijn (nieuwe) leven te danken heeft. Het ziekenhuis, met een eigen vlieg veld waarop Boeings kunnen lan den, oogst behalve bewondering ook kritiek. Moest Sai Baba zijn geld nu echt in dit prestige-project steken? Waarop doorgaans geantwoord wordt dat de Trust die Sai Baba's fondsen beheert, inmiddels zeven honderd achtergebleven dorpen heeft geadopteerd en van onderwijs, waterleiding en armenzorg voor zien. Het ziekenhuis is, zegt men, een teken van geloof en hoop in een gebied dat tot voor kort geen enkel uitzicht had. Puttaparthi, nu een le vendig stadje vol negotie, was een nauwelijks bereikbaar gehucht, toen Sai Baba er op 23 november 1926 geboren werd. Rond die tijd speelden zich in zijn ouderlijk huis merkwaardige zaken af. Een citer maakte muziek zonder dat er een mensenhand aan te pas kwam. En uit het bedje van de boreling verhief zich een cobra (symbool van Shiva, de God van alle leven) zonder ie mand kwaad te doen. Sai Baba, toen nog Sathya Raju, groeide op als een voorbeeldig jon getje. Bij zijn vriendjes maakte hij goede sier met zijn vermogen uit het niets suikergoed en andere versna peringen te produceren. Daarmee beloonde hij hun inzet bij het opzeg gen van heilige teksten. Het zou zijn 'handelsmerk' blijven, al werd het assortiment verbeterd en uitgebreid. Tot op de dag van vandaag beloont hij zijn volgelingen met snoep, sie raden en edelstenen. Hij is gul met zijn eigen beeltenis, gegraveerd in ringen en medaillons. De Ameri kaan Hislop mocht van hem een cru cifix ontvangen met het beeld van de stervende Christus. 'De meest in drukwekkende sculptuur die ooit van Christus gemaakt is,' noteer t hij in zijn boek. Toen Sai Baba veertien was, raakte hij bewusteloos, ogenschijnlijk na een beet van een schorpioen. Toen hij bijkwam was hij een ander mens, begon onderricht te geven en citeer de nooit gehoorde teksten uit de oer oude Veda-boeken. Hij noemde zich Sai Baba, naar een acht jaar voor zijn geboorte gestorven heilige uit Shirdi, wiens reïncarnatie hij zei te zijn. Sceptici in zijn omgeving bracht hij tot zwijgen door een schaal bloemblaadjes in de lucht te werpen. Toen de blaadjes op de grond dwarrelden, vormden zij de naam Sai Baba. In Puttaparthi aangekomen, baan ik mij een weg door de commercie en ga onder een soort triomfboog door. Binnen heersen stilte, rust, orde en netheid. De eerste kennismaking valt evenwel niet mee, want die wordt beheerst door een bureaucra tie van het kaliber dat in staat is de vermoeide reiziger tot wanhoop te brengen. In 'het wit geklede regel aars wijzen mij bars naar loketten, waarachter grijze gezichten en hoornen brillen prijken. Nee, geen bagage, eerst inschrijven. Nee, niet door deze, maar door die deur. Nee, niet aan dit loket (gereserveerd voor vrouwen), maar aan dat daar. Vragen, formulieren, stempels, betalen. Zo kom ik aan een toegangskaart en een kamer: wijk West, blok 3, etage 4, kamer 7. Vier mannen en een jongen werpen zich spontaan op als gids en loodsen mij naar een betonnen woonoord aan een plantsoentje. Een hol klinkend trappenhuis, een deur met een stevig hangslot en dan een kale kamer van drie bij drie meter, met een raampje, een ijzeren brits met drie pot?n en een loszittende wasbak. Geen water. Aan het pla fond een dun peertje dat nauwelijks licht verspreidt. Ietwat onthutst kijk ik om me heen. Het vijftal is er ook nog: een jongen begint met vlijt de (vieze) vloer te vegen. Plotseling geïrriteerd zet ik ze in één beweging buiten en sluit de deur. Zo ben ik in getreden... De Plaats van de Grote Vrede is geen Center Pare. Veel ingezetenen dfagen de sporen van vermoeidheid, gebrek aan comfort, veel te korte nachten, veel te lange sessies, sobere maaltijden en...heimwee. Maar hun gesprekken gloeien van liefde voor de Goeroe. Door hem worden zij op de been gehouden. Een Slowaaks meisje heeft lang voor haar eerste buitenlandse reis gespaard en kwam via Praag, Triest en Rome naar India gevlogen. „Om Sai Baba te zien. Ik heb alles gevonden wat ik nodig heb en ben nu helemaal gelukkig." Een student uit Berlijn: „Het is fantas tisch dat ik dit mee mag maken. Je kijkt naar Sai Baba en voelt de ener gie binnenstromen. De wereld zal veranderen nu zijn invloed groter wordt. Wonderen? Die interesseren me niet. Spielerei! Dat stadium heb ik al lang achter de rug. Het gaat om iets dat veel sterker is. Kijk in de ogen van Sai Baba, en je weet het." Een jongeman uit Brussel is voor de vijfde keer in Puttaparthi en heeft het gevoel dat hij zijn goeroe nu echt heel dicht genaderd is. „Het is een lange, moeilijke weg geweest," zegt hij, „maar ik heb hem in grote vreugde afgelegd. Want Sai Baba Sai Baba: een oranje poppetje met een aureool van weelderig haar. geeft alles wat je nodig hebt." Aan zijn hand schittert de ring die hij onlangs tijdens een audiëntie mocht ontvangen. Ik bekijk het sieraad en kan de gedachte aan een bazaar niet onderdrukken. Een Nederlander vertelt later dat een van zijn vrien den een soortgelijke ring in Amster dam liet taxeren. Hij bleek, zegt hij, toch mooi anderhalve ton waard te zijn. Een dissident geluid komt van een Rotterdamse die vaststelt dat veel devotees lijden onder de barre leefomstandigheden in de ashram en als het ware zijn te ruggeworpen op hun hoop en ver wachting ten aanzien van Sai Baba. Zelf slaagt ze er niet in Sai Baba, die haar wel geïmponeerd heeft, een zinvolle plaats in haar leven te ge ven. „Hij weet dat natuurlijk en heeft mij al een paar keer stevig op mijn plaats gezet. Ik heb daar vrede mee. Ik denk dat ik ook wel zonder hem kan leven..." Maar de echte kritiek komt van bui ten de ashram. In de intellectuele kringen van India is een beweging gaande die het tijd vindt het land te •bevrijden uit de middeleeuwse sfeer van wonderen en bijgeloof. Zij ziet Sai Baba als een vingervlugge ma giër met een exorbitante behoefte aan macht en erkenning. Er is, zegt men, een videoband.in omloop die heel duidelijk aantoont dat de 'heili ge' zich van goedkope trucs bedient. Die band is overigens nog niet aan de 'domme massa' getoond kunnen worden, zodat ook aan dit adres eni ge scepsis geboden blijft. De Nederlandse psycholoog Piet Vroon schaarde zich na een verblijf in de ashram zonder aarzelen in de gelederen der ongelovigen. Hij had zijn verrekijker meegebracht en zijn ogen goed de kost gegeven. Ook voerde hij gesprekken met uit de school klappende personeelsleden. Op grond van dit alles schetste hij Sai Baba als 'een geweldige nareist, goochelaar en handige zakenman. Hij heeft een systeem van leugen en bedrog tot stand gebracht en houdt dat in stand met behulp van sociale controle, gebaseerd op het kasten systeem. De vele mensen die op een of andere manier de kost aan hem verdienen, doen hun werk op basis van een zwijgende samenzwering.' Tijd voor een bezoek aan de dars han, de zich tweemaal daags vol trekkende ontmoeting van Sai Baba met zijn volgelingen. Ik zet, zoals duizenden anderen, mijn schoenen onder een boom en wandel door een van de vele elektronisch beveiligde poorten een hal binnen, zo groot als een flink dorpsplein. De veiligheids maatregelen zijn opgevoerd sinds vier ontspoorde devotees zich tij dens een audiëntie met messen en bijlen op Sai Baba wierpen, tenein de hem naar de andere wereld te helpen. Twee van zijn gezellen wier pen zich met blote handen op de aanvallers en vonden de dood. Waarna de toegesnelde politie de vier snoodaards aan flarden schoot. Een van de tientallen ordebewakers wijst mij de plek waar ik de komen de twee uur in een soort lotushou ding zitten zal. Tijd te over om om mij heen te kijken. De hal is onlangs overdekt en doet mij met zijn sui kerzoete, weelderige versieringen sterk aan de Efteling denken. Een in rose en lichtblauw opgetrokken wand scheidt ons van de audiëntie zaal, waarin het zilver van een troon glinstert. De devotees om mij heen die zwij gend en in eerbiedige afwachting neerzitten, komen uit alle wereldde len. Dat is te zien aan de halsdoeken en linten die zij dragen. Uiteraard zit ik bij de mannen, die in het wit gekleed zijn; de vrouwen, zonder uitzondering in lange, kleurige ge waden met alles verhullende doeken en shawls, zitten aan de andere kant. I LEES VERDER OP WEEKEND - E2 I ZIE WEEKEND 2 I ZIE WEEKEND 3 I ZIE WEEKEND 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29