IDBEGIHNEIIt DESTEM Een echte Betty Boop binnen handbereik Rivaliteit troef in Ossenisse nt met ing? J.V. SAFARI Mooie dans over het leven van De Stilte Marjolijn Touw nog niet indrukwekkend Arean en Bloemendaal bezingen 'hun' Amsterdam nu je kans "Take That is een echte band geworden" Will Sanders begint in Breda galerie met materiaal uit de tekenfilmkunst 'De Kaarsen van Kavafis' Documentair tweeluik over dorpje in Zeeuws-Ylaanderen tantskantoren in keningen en van p bedrijfseconomisch, d completeert het eine en middelgrote n non-profit ale en internationale naast gewerkt voor f. Allerlei soorten onder aken tot bedrijven leinbedrijf heeft graag oek. Daar fungeren wij vertrouwenspersoon, lijf is geschreven. ts het accent op de redenen dat bedrijven ensen, de breedte van n. Dit maakt het werken ing van ons hechte e en ambitieuze assis- wending willen geven. ontrole- en advies- r verschillende cliënten, de accountancy, trole-opdrachten uit leiding van minder elijke bijdrage aan de rt. r assistent-accountants erne accountancy n de Nivra- of post- initiatief, communicatie, 'an vertrouwd. functie kun je contact KPMG Accountants, Je sollicitatiebrief KPMG Accountants, 3t nu 2 nieuwe kantoren jpenen. 50 mensen romotiewerk, verkoop, irdigers distributie en nagement. >or een afspraak 76 of 076-423796 reet kunnen beginnen sn voorrang, siding niet nodig. n personeelsbestand van ca. sods (droogvoer voor huisdie- aats onder de eigen merkna- et kandidaten voor de functie igen genormeerde kosten, tijd zowel de fabricage (extrusie- erkverdeling, de juiste werkin- ntrole op de juiste uitvoering achten wij dat de ploegchef in erkklimaat en het permanent oduktie. N reactie sollicitatiebrief met uitgebreide i. kunt u, graag binnen 10 da- m, richten aan: d. Personeelszaken sstbus 522 370 AM Etten-Leur ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA-D4 Gids ZATERDAG 7 JANUARI 1995 DEEL Een originele produktiecel van The Flinstones. Door John Jas Negen jaar geleden wandelde Will Sanders (30) een waren huis in Londen binnen en bleef, als door bliksem ge troffen, abrupt staan. De kleuren spatten zowat van de wand waar hij tegenaan keek. De figuren renden hem als het ware voorbij en het meest toepasselijke dat zijn meegereisde vriendin op dat moment had kunnen zeggen luidde: 'What's up doe?' Aan de bewuste muur hingen tekeningen van Bugs Bunny, Daffy Duck, Tweety, Fred Flin- stone, Mickey Mouse, Tom en Jerry, Sneeuwwitje, Bambi. Rechtstreeks uit de tekenfilm kunst, de 'animation art'. Vrij wel elke getekende celebrity van het witte doek was vertegen woordigd. En dat niet alleen: ze waren geportretteerd in situaties die Will zo bekend voorkwamen. Ren beetje deja vu. Cellen Het betrof hier zogeheten pro- duktiecellen, seriecellen en limi ted editions. Het zijn afbeeldin gen die exact overeenkomen met de beelden in tekenfilms. De Produktiecellen, soms met vele transparanten met aparte figu- r®, zijn de originele beelden: het daadwerkelijke materiaal dat gebruikt is bij het maken vw een tekenfilm. Jk was zo getroffen door de schoonheid, de echtheid. Al die hguren waar ik al jaren fan van was..." Sanders weet zich in Londen even geen raad. Met een fatalistisch gebaar geeft hij uit eindelijk zijn credit card af aan de verkoopster: er is geen ontko men aan. Voor enkele honderden Engelse ponden schaft hij zich een limited edition aan. Geen 'goedkope' seriecel (een op cellu loid gedrukt exemplaar van het betreffende film-moment - JJ), maar een met de hand geschil derde kopie, in beperkte oplage verschenen. Het kleinood is on dertekend door de uitvinder van de tekenheid in kwestie. Galerie Negen jaar later staat Will San ders op het punt een galerie in Breda te beginnen. Vanaf eind januari deelt hij een ruimte mef, het al bestaande Jan D'art in de Vierwindenstraat. Daar wordt een kleine verzameling onderge bracht waaruit liefhebbers kun nen kiezen, als ze hun voorliefde voor Belle en het Beest, Donald Duck, Woody Woodpecker of Betty Boop op een andere ma nier willen uiten dan de aan schaf van bijvoorbeeld een vide oband. De galerie zal tevens een massa catalogi hebben waaruit kan worden besteld. Sanders geeft een voorproefje van de 'gekte' waarmee hij veel anderen hoopt te besmetten als de galerie eenmaal open is. Voorzichtig toont hij de verslag gever van De Stem een lijst waarin twee afbeeldingen van een prairiedier dat grote be kendheid geniet als de niet afla tende achtervolger van de sup- persnelle Road Runner: Wile E. Coyote. „Kijk, dit komt van het eerste 'storyboard'. Het is de eerste tekenfase van het verhaal, een potloodtekening. Ernaast zie je de ingekleurde figuur zoals die ook echt gebruikt is voor een of meerdere beeldjes, waarvan er overigens 24 nodig zijn om tot een seconde film te komen. Dit is dus een produktiecel. Let op het hologram van Linda Jones, dochter van tekenaar Chuck Jo nes. Dat is het bewijs van echt heid." Voor het trotse bezit heeft de Bredanaar 1500 dollar over ge had. Hij verwacht niet direct veel gelijkgestemden te vinden die hem dat nadoen, maar mis schien is een limited edition van tussen de 1000 en 2000 gulden straks wel populair. Of anders de seriecel (ook in beperkte se rie), vanaf plusminus 250 gul den. Stinkdier In Amerika heeft het filmbedrijf Warner Brothers een keten van winkels waarin en masse pro- dukten worden verkocht die te maken hebben met de tekenfigu ren uit eigen stal. Van Daffy Duck-ondergoed tot de giganti sche snor van bandiet Yosemite Sam. En niet te vergeten de handdoeken en mokken met af beeldingen van Porky en Pepe Le Pew, het stinkdier met zwaar Frans accent'dat steevast ver liefd wordt op een zwart-witte kat. Sanders: „Dat is wel supercom mercieel, zo'n winkel, en niet hetzelfde als wat ik ga doen. Maar het geeft aan hoe in Ame rika, en dat geldt ook voor Enge land, tekenfilms zijn ingebur gerd. Eén stap verder is de aan koop van wat ik straks aanbiedt. Ook dat is in die landen een bloeiende markt." Televisie Sanders betreurt het dat het aantal tekenfilms op de Neder landse buis de laatste twintig jaar drastisch is afgenomen. „Je hebt er nog wel een paar, opge sloten in een breder kinderpro gramma. Veel meer is er niet. Gelukkig zie ik af en toe nog Tom en Jerry, die hebben het vooralsnog overleefd. Wat daar dan leuk aan is? Nou, zo'n beetje alles. Er is vreselijk goed over nagedacht: het verhaal, de kunstjes, de geluidseffecten. Dat blijkt ook wel als je hoort hoe veel volwassen mensen dat nog steeds hartstikke mooi vinden. En dan moet je weten dat die films soms al vele tientallen ja ren oud zijn." Naslagwerk van het eerder ge noemde Warner Brothers om schrijft waarom de verschillende figuren populair zijn geworden en gebleven. In enkele zinnen wordt steeds een karakterschets gegeven die de spijker telkens op zijn kop slaat. 'Daffy Duck is altijd onvoorspelbaar, denkt dat iedereen tegen hem samenzweert en geeft het nooit op.' 'Porky Pig is in het begin altijd enthousiast, heeft een plank voor zijn kop en stottert'. Het besef dat deze ei genschappen inderdaad conse quent in elke film aanwezig zijn, geeft de kracht van de 'carac- ters' aan. Contacten Tot nu toe is een kleine Amster damse winkel, met beperkte ,/-• J** V i Animatiekunst zoals Warner Brothers die op de markt brengt. keus, de enige kennismaking voor Nederland met dit feno meen gebaseerd op animation art. Toekomstige kopers van de getekende figuren hoeven het niet alleen voor de aardigheid te doen. Het kan op de lange ter mijn ook tegelijk een goede in vestering zijn. Nog maar een paar jaar geleden is bij het be roemde Sotheby's een aantal produktiecels van 'De kleine zeemeermin' van de hand gegaan voor anderhalf miljoen dollar. Will Sanders heeft met zijn be drijfje Cartoon Art Holland in middels goede contacten met Universal Studio's, Hanna-Bar- bera en Warner Brothers. Bin nenkort knoopt hij hij ook recht streekse banden aan met Disney Het is daarnaast zonder meer de bedoeling met de Nederlandse tekenfilmkunst iets te doen, on danks dat het volgens Sanders duidelijk minder aanspreekt. „Vraag een willekeurig persoon om een tekenfilmfiguur te noe men en de kans is klein dat hij of zij de naam heer Bommel laat vallen. Bugs Bunny daarente gen..." De part-time croupier ('ik ben minder gaan werken anders kan ik het er niet bij doen') heeft al geëxposeerd in de casino's van Eindhoven en Breda. Van 7 fe bruari tot en met 7 maart hangt de kunst in de mega-bioscoop Metropolis in Antwerpen en tot half februari is een selectie uit het verzamelde nog te zien in de Bredase videotheek Videoland aan de Nieuw Ginnekenstraat. onze rtv-redactie Het dorpje Ossenisse ligt in uithoek van Zeeuws- laanderen. Pal achter het veer Perkpolder. De weg naar "Ssenisse loopt dood. Je moet er met een speciaal doel zijn, anders kom je er nooit. Regis seur Hans Heijnen had een d°el: een documentaire ma- °ei over het Nederlandse dorpsleven. I partikel in de Volkskrant zet- 1 e hem op het spoor naar Osse- ">se. Een eigengereid dorp dat 1 week later carnaval viert 1 de rest van het land en bij I vs J00.rlaatste gemeenteraads- I ,ezingen een stemmenaantal I "1106 procent boekte. Heijnen kreeg bij zijn eerste kennismaking het gevoel dat deuren voor hem gesloten ble ven. Maar dankzij inwoner Bert Buyle drong de regisseur door in Ossenisse. Van november 1993 tot juni 1993 vertoefde een film ploeg 35 dagen in het agrarische, katholieke dorpje. Het resultaat is het documentaire tweeluik Het geheim van Ossenisse. Zon dagmiddag vertoont de VPRO het eerste en zondagavond het tweede deel. In Ossenisse wonen 150 mensen in grofweg drie straten: de Lage- weg, Kipstraat en Dorpsstraat. Er zijn drie belangrijke families, wier namen overal opduiken. Er is een kerk, een café en een parochiehuis. Het dorp kent een tweedeling. Bepaalde groepen mensen komen alleen in café De Jachthoren, anderen alleen in het parochiehuis Hof ter Nesse. Rivaliteit is troef. Aan de ene kant is er de 'nieuw komer' (sinds meer dan dertien jaar) en Vlaming Bert Buyle. Hij betitelt zich graag als de burge meester van het dorp, omdat hij als voorzitter van de dorpsraad veel voor de gemeenschap doet. Hij organiseert kaart- en dans avonden in het parochiehuis. Ook de Sinterklaasviering valt onder zijn hoede. Het andere kamp, dat domicilie heeft gekozen in het café, be schouwt Buyle totaal niet als burgemeester. Hoewel het kerk bestuur er falikant tegen was, kreeg de Tukker Frans Pots het voor elkaar zijn kroeg pal naast de kerk te bouwen. In de heibel die ontstond, wist hij de steun van de boeren en hun achterban te winnen. Een tweede burge meester was geboren. Het tweede deel van het twee luik draait om drie oudstochtonenzestigplussers die met het dorp zijn vergroeid maar zich er nauwelijks verto nen. Kosteres Lieske Kint sjokt elke dag naar de St.-Wiilibror- Breda - Theater Achterom. Première 'De Kaarsen van Ka vafis' door d.d. De Stilte. Cho reografie: Jack Timmermans. Dans: Gertien Bergstra, Juan Martin Borrego, Nana van Moergestel, Yvonne Schüller en Lima de Valck. Gezien op vrijdag 6 januari. Ook van avond nog te zien. Door Marjan Mes Het is altijd weer een span nend moment als een nieuwe regionale groep zich aandient met de eerste première. De nieuwe Bredase dansgroep d.d. De Stilte had zich boven dien gewaagd aan een cho reografie van bijna vijf kwar tier. Je moet van goeden hui ze komen om dan te kunnen blijven boeien. Choreograaf Jack Timmermans (tevens de artistiek leider) ver loochende in De Kaarsen van Kavifis echter allerminst zijn professionele achtergrond en zijn ervaring met het dansex- pressionisme bij het voormalig Dansers Collectief. Boeien deed hij met zijn werk bijna een uur lang, alleen het laatste gedeelte kon weinig meer aan zijn door dachte en doorwrochte dansstuk toevoegen. De mens is een taai dier, dat hoewel de dood al bij zijn ge boorte een onontkoombaar feit is, niet klein te krijgen is. Ver warring, vertwijfeling en angst kunnen hem bekruipen maar al tijd breekt er weer levenslust door. Dat waren mijn gedachten bij het zien van dit stuk, dat geïnspireerd werd door het ge dicht De Kaarsen van de Griekse dichter Kavafis. Steeds meer do vende kaarsen vormen daarin het symbool van de eindigheid van het leven. Bij Timmermans was die na drukkelijke symboliek gelukkig niet aanwezig, kaarsen branden alleen buiten het Theater Ach terom, dat vanavond na de twee de voorstelling voorgoed sluit. Wisselende gevoelsstemmingen werden uitsluitend in een veelal abstracte, soms verstilde dan weer dynamische danstaal uitge drukt. Vooral de vier danseres sen bleken over een gevoelige (gezichts)expressie te beschikken waarmee zij aan subtiele stem mingen een dubbelzinnige uit drukking gaven. De rol van de ene mannelijke danser kreeg een onverwachts sterke functie bij twee krachtige, weerspannige duetten. De dansante fragmenten met vaak ver doorbuigende lijven en sub tiel balanceren op een hand of een been waren niet zelden heel individualistisch, maar soms ook heel mooi uni-sono. Kleine, gril lige bewegingen van een hand of een nerveuze trilling door de ledematen versterkten de dra matische lading van dit stuk over de rijkdom van het leven. Microfoons versterkten hartslag en adem terwijl de snoeren striemden als een zweepslag. Mooie kostuums en meeslepende minimale muziek van Timothy van Holst pasten de choreografie als een handschoen. De Stilte lijkt als kleine dansgroep veel te beloven voor de toekomst van de Brabantse dans die het regionale overstijgt. Roosendaal - Schouwburg De Kring, 'Een boel touw' door Marjolijn Touw. Gezien op 6 januari 1995. Nog te zien op 13 januari in Bergen op Zoom en 14 februari in Oosterhout. Door Theo van Drunen Marjolijn Touw (32) zet met haar tweede soloprogramma 'Een boel touw' geen indruk wekkend produkt op de plan ken. Ondanks haar ervaring en het feit dat ze heel ver dienstelijk kan zingen, blijft het allemaal een beetje in het luchtledige hangen. De liedjes gaan nog wel, maar de conférences hebben over het al gemeen niet veel om het lijf. Als je Marjolijn Touw op ziet treden, moet je onwillekeurig denken aan Karin Bloemen. Dat komt niet alleen door enige ui terlijke gelijkenis, maar ook door een zelfde soort van combi natie van cabaret en kleinkunst. De vergelijking met Karin Bloe men wordt ook ingegeven door dat beide dames dezelfde school doorliepen, dezelfde prijzen ge wonnen hebben en vier jaar lang samenwerkten op het toneel. „Dan neem je wel iets van elkaar over," zegt Marjolijn Touw in een interview. En Karin Bloe men zou ooit gezegd hebben: „Ik moet uitkijken dat Marjolijn me niet van het toneel afzingt." Marjolijn Touw kan bijna even goed zingen als Karin Bloemen, ze is bijna even intelligent, bijna even grappig, heeft bijna dezelf de uitstraling, is bijna even ener giek en pittig, is bijna even grof en is bijna even dik. Maar al met al kan Marjolijn Touw niet tip pen aan Karin Bloemen. Waarom ik zo doordram over de vergelijking met Karin Bloemen? Omdat Marjolijn Touw hetzelfde lijkt te willen doen als La Bloe men en daar in het geheel niet in slaagt. Van de 23 liedjes zijn er twee goed te noemen: 'Dank je, dank je' en 'Pas toen je weg was'. Die liedjes raken en hebben eni ge diepgang. De rest bestaat uit betere en slechtere covers, die regelmatig overgaan in parodie- en, wat soms heel ongepast is, zoals bij „Mama moet komen" van Raymond van 't Groene- woud. De conférences beginnen vaak heel aardig, maar eindigen altijd ergens tussen hemel en aarde, zijn onaf, missen een pointe. De rode draad in het programma is het uitgangspunt dat er in iedere mens wel tien persoon lijkheden schuilen. Marjolijn Touw exposeert haar tien per soonlijkheden vervolgens in het avondvullende programma. Maar die rode draad is uitermate dun. Ondanks een paar uitschieters dus is het programma van Mar jolijn Touw zeer matig. Haar huisarts zou .gezegd hebben: „Bomen die het sterkst zijn, groeien het langzaamst." Dan moet Marjolijn Touw wel heel sterk worden. En dat kan ook nog best wel. Ze zou er goed aan doen de conférences te laten schieten en zich meer te richten op muziek. Want zingen kan ze! duskerk om de kaarsjes aan te maken en de gewaden van de pastoor te jrassen. Als gewone timmermansdochter werd ze ooit verliefd op de zoon van een rijke boer. In die tijd een onmogelijk heid. Lieske bleef toen maar thuis, verzorgde haar ouders tot hun dood. Nu is de kerk haar grote liefde. Fons van den Bergen is landbou wer in ruste. Hij straalt de naïvi teit van een jong kind uit. Stille tjes geniet hij van zijn speeldoos. Fons komt nergens; alleen Frans de Bruyn bezoekt hem. Deze vindt zichzelf een hele pief. Stie kem denkt hij nog wel eens aan een jongere vrouw. Vroeger had hij voor meisjes weinig tijd, om dat hij alles perfect wilde doen. (Nederland 3, 17.00 en 21.14 uur) Van onze verslaggever Jenny Arean staat met de hand aan de fiets stil bij een sluisje. Adèle Bloemendaal bungelt achter een vuilniswagen op de Dam. Zingend brengen Arean en Bloemendaal vanavond een prachtige hommage aan Amsterdam, Meisjes in de grote stad geheten. „Het zijn uiteenlopende types. Wat ze gemeen hebben is hun liefde voor de stad. Die hebben we tot uiting willen brengen," licht samenstelster Jacques Klöters toe. Arean en Bloemendaal laten Amsterdam zien, plekken uit hun jeugd en plaatsen die ze liefheb ben. Het programma is een collage van beelden, liederen en gedachtensprongen van twee zelfbewuste vrouwen. De teksten zijn van onder anderen Jan Boerstoel en Simon Carmiggelt. We zien Bloemendaal onder meer rappen als Adèle Flowerdale, the mother van de hiphop. Arean zingt het gevoelige Ik hou van jou. Samen brengen ze swingend Amsterdam ten gehore. Arean besluit met het krachtige Zing dan. Zo struinen de twee cabaretières door Amsterdam van vroeg tot laat met een filmploeg in hun kielzog, langs grachten, kroegen en terrassen. Op veertig lokaties werd gefilmd gedurende zestien dagen. „Kleine literaire tekstjes van Lévie Weemoedt larderen het liedjes programma," meldt Klöters. „Ze worden voorgedragen door het onzichtbare net van gemeentewerkers, die de stad in beweging houden." Allerlei beroepen duiken op: een brandweerman, sluis wachter, politieman, parkeerwachter, carillonbespeler en rioolwer ker. „Ik hou van poezië die uit de diepte komt," zegt de laatste bijvoorbeeld. (Nederland 1, 22.45 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23