|DE STEM
183 meloenpitjes uit
China's verre verleden
i
Erkenning na 65 jaar
uis moet
ijs worden
C3
NIEUWS
Nieuwe Kerk Amsterdam:
voorwerpen van 4000 vóór tot 1400 na Christus
H
I
Componist
Jos van
Amelsvoort
(85):
'Ik heb
alles zelf
moeten leren'
Het oeuvre van
Jos v. Amelsvoort
JANUARI 1995
hiding van het nieuwe
il showband Sas van
3 vrijdag 6 januari een
larsreceptie houden,
indt plaats van 19.30
10 u in de Roselaer te
i Gent. Eenieder die op
pvijze dan ook met de
nd te maken heeft of
in warm hart toedraagt
arte welkom.
1545.
in Zuid-Beveland - Tel.
615.
-Vlaanderen - De wijk-
ng en gezinsverzorging
Stichting Thuiszorg
ch-Vlaanderen zijn voor
vallen dag en nacht be-
r.
Beuws-Vlaanderen:
6500.
seuws-Vlaanderen:
13500. Kanaalzone
4500.
NARTSEN
Heinkenszand en Noord-
id - Dierenarts M. Karel-
H.H. Kinderendijk 118,
01100-20656.
dijk en Hulst - Dierenarts
Bastionstr. 3, Axel, tel.
1488. Zaterdagspreekuur
- Dierenartsen Aerts-
Dullaertstr. 43, tel.
14015. Spreekuur za.
0 u. en volgens afspraak,
ris, Aardenburg, Sluis -
arts G. de Bruijckere en
-uinessen-Kapsenberg. Za.
spreekuur gezelschapsdie-
Aardenburg, (Romanlaan
11.30-12.00 u. en in Oost-
(Brouwerijstr. 8) van
3.30 u., verder vlgs. tel.
tel. 01177-2398 of
2769.
Terneuzen, Zaamslag en
dijk - Vanaf zat. 12.00 u.
irts J. Kop, Bastionstr. 3,
tel. 01155-61488. Zat.
uur: 11-12 u. en vlgs. af-
an Gent - Dierenarts E.
Westdam 54, tel.
53800, bgg. 01157-1319.
tuur za. 11-12 u. en na
ak.
irg - Dierenarts J.v.d. Vij-
iirius 1, tel. 01170-52103.
tuur zat. en zond. na tel.
Bgg. Dierenkliniek IJzen-
01176-1388.
nsteen e.o. - Dierenarts A.
ïyn, Tempelier 34, St. Jan-
tel. 01140-12701, bgg.
■10546. Spreekuur za. en
-12 u. en vlgs. afspraak,
;zoek ook na afspraak,
ikliniek IJzendijke - Die-
sen Van de Vijver. Week-
reekuren: zat. om 13.00 uur,
om 12.00 uur en vlgs. afspr.
176-1388, bgg. 01174-8424.
ARTSEN
Zeeuws-Vlaanderen
rts D. Balk, Nassaustr. 5,
lijke, tel. 01176-1760.
<uur zat. en zond. 12-12.30
jZeeuws-Vlaanderen - Tand-
V. Neve, Oranjestr. 18, Axel,
1155-62332. Spreekuur zat.
30 en 18-18.30 u. zond.
.30 u.
en Noord-Beveland
arts M.v. Hout, Bernhardstr.
ferseke, tel. 01131-2673.
kuur zat. en zond. 10-11
HEKEN
- Apotheek Axel, Oranjestr.
1. 01155-62888. Geop. zat.
en 16-17 uur. Verder uit-
nd voor spoedgevallen en
ten.
- Apotheek Hulst. Geop.
1-12 uur en 15.30-17.30 uur,
11-11.30 u. en 16.30-17.30
)r spoedgevallen buiten ope-
tiiden is de dienstdoende
ekersassistente thuis be-
aar tel. 01140-14255.
luzen - Apotheek Klaassen,
1150-12090. Geop. zat. van
"7.30 u., zond. 11.30-12.30 u.
-18 u.
ENHUIZEN ZEEUWS-
VNDEREN
eerste hulp bij ongelukken:
dienstdoende huisarts raad-
- Buitenpolikliniek De
tel. 01140-12651.
>urg - St. Antoniuszieken-
tel. 01170-59000.
luzen - Streekziekenhuis De
e tel. 01150-88000.
ULANCE EN
ws-Vlaanderen
-14444.
BRAND-
Tel.
Lm
Grot ?Gid
VRIJDAG 6 JANUARI
1995 DEELD
mma
/-voorzitter G. van Daele
de persprijs voor Sluis
te beperkt geworden is.
orijs worden om zodoende
Jlingen en zaken die de
tijden zullen worden. „De
;ument heeft geen vertrou-
De druk op de markt is.
it. Dat voelen we hier al.;
s heeft van oudsher al een
maamde 'historische' voor-
ing, maar er wordt aan ge-
bbeld." De VW voorzitter
tte voor een nog mooier en,
rvoller Sluis om zo aange-.
te zijn voor de 2 le eeuw.
eravond bestond de MVS
25 jaar. Oud-burgemeester
iveraers van Sluis, loofde de
■t van de bestuursleden van
MVS. „De ondernemers zij11
best bereid om verantwooi-
jkheid te dragen. De midden-
d is hard nodig voor Sluis.
is de kracht van deze
its."
araers mocht nog een keer de
dejaarstrekking doen. De zaal
vol met veelal oud-bestuurs-
ai met hun echtgenotes. De
men van het eerste uur, die
MVS hebben opgericht op 23
ember 1969 waren er ook.
Van onze kunstredactie
Of ze nu gestikt is in een
stukje meloen of niet, dat
zullen we nooit weten. Vast
staat wel dat ze overleed
kort nadat ze een meloen
had verorberd, want in
haar maag zaten welgeteld
183 meloenpitjes.
Haar lijk was bij de vondst
van het graf in de Chinese
provincie Hunan nog zo
gaaf dat het hooguit drie
weken oud leek. De dame
in kwestie was echter al
iets langer dood: de mar
kiezin van Dai werd begra
ven rond het jaar 168 vóór
Christus.
*Een bronzen wijnvat met deksel In het vat werden 224
bronzen bijltjes gevonden. foto's peter wolders
De spectaculaire grafvondst
bij Changsha, de hoofdstad
van de zuidelijke provincie
Hunan, vormt de spil van de
tentoonstelling over Chinese
kunst in de Amsterdamse
Nieuwe Kerk te zien is. Het
gaat om ruim honderd top
stukken, die nog nooit buiten
China geëxposeerd zijn.
Het lijk van de markiezin is
daar overigens niet bij. Zij ligt
als Sneeuwwitje in de glazen
kist in het museum in Changs
ha. Vervoeren van het broze
lijk zou funest zijn. Geleerden
hebben zich afgevraagd hoe
het mogelijk is dat het lijk zo
lang zo goed bewaard is geble-
j ven. De oplossing bleek een-
i voudig: een lijk conserveert
het best in een ruimte zonder
zuurstof. De grafkamer van de
markiezin was luchtdicht af
gesloten.
den. Door autopsie kwam vast
te staan dat de vrouw onge
veer vijftig jaar oud was en dat
ze heel wat ziekten onder de
leden had gehad als aderver
kalking en tuberculose. En dat
ze kort voor haar dood meloen
had gegeten.
Grafgiften
De andere kamers van de tom
be bevatten een zo'n 1400
grafgiften: kleding en stoffen,
etenswaren, gelakt eet- en
drinkgerei, houten graffiguur-
tjes en muziekinstrumenten.
In dit graf bevond zich ook een
bibliotheek met veel manu
scripten. Inscripties onthulden
de identiteit van de doden: de
Markies van Dai, zijn vrouw
en zijn zoon.
Die grafgiften en de biblio
theek onthullen een schat aan
SU,
'Aandachtstrekker op de expositie is een hol zwijn van
"Ww uit de twaalfde eeuw vóór Christus, bij toeval in 1981
Sponden door een spittende boer.
115 1871 begonnen arbeiders
"iet het hakken van een
schuilkelder voor het nabijge
legen militair ziekenhuis in
j een van de twee heuvels vlak
Wten de provincie-hoofd-
Daarbij stuitten zij op
een harde leemlaag. Door het
paven waren barsten in de
leem ontstaan, waaruit brand-
bare gasbellen opborrelden,
j Sekten
Kort daarop gingen archeolo-
I ?en aar> het werk. Zij groeven
"oor een dikke laag aange-
stamPte aarde, vervolgens
°r een muur van houtskool
en tenslotte door de compacte
I if?'?3®' Daaronder bevond
I 'c" graftombe, die vijf ka-
i laCtS onwatte- De markiezin
1 m een van die kamers, in
en constructie van drie per-
u„«m e^aar passende houten
I jÏÏrfsten- Haar lijk was ge-
j ul" in tweeëntwintig liikwa-
cultuur-historische gegevens,
van de eet- en drinkgewoonten
tot de dodencultus en van het
maken van stoffen tot de tra
ditie van gymnastiekoefenin
gen.
Alles wat zich in de graven be
vond, stond nauwkeurig op
een inventarislijst van bam
boelatjes geregistreerd, tot
aan de recepten van de gerech
ten toe.
Veel voorwerpen uit de graven
van het markiezengezin zijn
schitterend om te zien. Servies
in rood-zwart lakwerk, man
tels met gestileerde wolkenpa
tronen, die verwijzen naar de
grote betekenis die de Chine
zen toekennen aan de steeds
wisselende vormen van wol
kenvelden in de lucht. Houten
graffiguren, waaronder de be-
diendenschaar van de markie
zin, een orkest van vijf muzi
kanten en een zangeresje, wier
gezicht is afgebeeld op het af
fiche van de expositie.
BH
fH
De Amsterdamse expositie
toont echter veel meer dan al
leen de grafvondsten die tot nu
ter sprake zijn geweest. Zo
wordt het publiek bij het bin
nenkomen geconfronteerd met
een rode aardewerken schaal
van plm 4000 vóór Christus.
En de expositie eindigt met
een porseleinen schaal uit de
vijftiende eeuw na Christus,
toen China inmiddels door de
Europeanen was 'ontdekt'.
Een belangrijk onderdeel van
de tentoonstelling vormen de
bronzen en het
steengoed. Op de
brons, met stukken die een
tijdvak van 1300 tot 300 vóór
Christus beslaan, zie je gigan
tische wijnvaten en enorme
klokken, waarvan een exem
plaar bijna tachtig kilo weegt.
Opvallend bij die vondsten is
het bewerkte, bijna getatoëer-
de oppervlak van deze voor
werpen.
Telkens keren de gestileerde
wolkenmotieven en mytholo
gische monsters terug. Aan
dachtstrekker is een hol zwijn
van brons uit de twaalfde
eeuw vóór Christus, bij toeval
In 1981 gevonden door een
spittende boer. Een wild zwijn
vol schubben, met spitse oor
tjes en tekeningen van mon
sters op de flanken. Op het
deksel van het vat, in de rug
van het dier, prijkt een vogel
tje. In de poten zitten ronde
gaten, vermoedelijk bedoeld
om stokken door te steken zo
dat het beest in processie ge
dragen kon worden.
Steengoed
De afdeling steengoed toont
vazen, borden en beeldjes, ge
maakt tussen 300 tot 1500 na
Christus. Veel voorwerpen zijn
afkomstig van de oven op de
Vlakte der Scherven, een ge
bied ten noorden van Changs
ha, waar het wemelde van de
potscherven. Wat in die oven
werd gemaakt, eind achtste
begin negende eeuw, was
vooral bedoeld voor export,
ondermeer naar Pakistan, Sri-
Lanka en Indonesië. Die
scherven wijzen op een strenge
keuring: wat niet perfect was
werd weggegooid.
Amsterdam, Nieuwe Kerk:
'China's verre verleden: rijke
vondsten uit Hunan'. Tot en
met 18 april. Geopend dage
lijks 10.00-18.00 uur. Entree
f 12,50. De NS heeft de expo
sitie opgenomen in het kor
tingspakket van NS-Rail-
Ideeën.
ptllj
III
I
L-
'i'
m
s
MM
tal
„H
wm
mm
MË
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
Kaatsheuvel - In de werkka
mer van Jos van Amelsvoort
luisteren we naar zijn Sinfo-
nietta per orchestra. Vorig
jaar beleefde dit orkestwerk
50 jaar na het ontstaan zijn
première in een uitvoering
van het Orkest van het Oosten
onder leiding van dirigent Jan
Stulen.
Het is de opname van die premiè
re die Jos van Amelsvoort nu laat
horen. De verslaggever krijgt een
partituur in de handen gedrukt
om het moois niet alleen met de
oren maar ook met de ogen te
kunnen volgen. Via beide zintui
gen krijgt een complexen in
drukwekkend kunstwerk gestal
te.
Na het slotakkoord valt de com
ponist een eenmansapplaus ten
deel. Van Amelsvoorts Sinfoniet-
ta is een prachtig werk, geraffi
neerd georkestreerd, geschreven
in het rijke idioom van de late ro
mantiek, het impressionisme en
het vroege modernisme. Die tra
ditionele maar wel zeer vakkun
dige stijl van componeren is pre
cies de oorzaak van het dood
zwijgen dat Jos van Amelsvoort
een leven lang ten deel is gevallen
van de zijde van het Nederlandse
muziekleven.
„Ik heb deze Sinfonietta hele
maal vanuit één thema geschre
ven," .zegt Van Amelsvoort (85)
over zijn 'kleine' symfonie, die
als absoluut hoogtepunt een ra-
zendknappe fuga heeft.
Geschreven vanuit één thema:
dat doet onmiddellijk denken
aan de 'kiemcel'-theorie die in
Nederland voor de oorlog werd
uitgedragen door de componist
Willem Pijper, die tevens direc
teur was van het Rotterdams
conservatorium.
Intuïtief
Toeval? Niet helemaal. Jos vari
Amelsvoort studeerde in de jaren
'30 bij dezelfde Willem Pijper in
Rotterdam. „Maar," aldus de
Kaatsheuvelse componist, „ik
schreef deze Sinfonietta geheel
intuïtief, ik wist niets van een
kiemcel, ik wist niet eens dat het
moeilijk was om zo te compone
ren!" En moeilijk bleek het te
zijn. „Het werk lag al die jaren
bij me in de kast als een mummie.
Om de tien jaar pakte ik het op,
werkte eraan en liet het dan weer
liggen. Totdat het eindelijk vorig
jaar in Enschede werd uitge
voerd. Ik was voor die uitvoering
nogal bang, want ik had nog
nooit orkestmuziek van mezelf
gehoord. Maar anderen, die de
repetities hadden gehoord, zei
den: ga gerust, het is goed."
Op 8 januari 1910 geboren in
Kaatsheuvel, en nog altijd in het
dorp woonachtig, viert Jos van
Amelsvoort aanstaande zaterdag
zijn 85e verjaardag. Die viering
vindt plaats in Breda, waar tij
dens een besloten plechtigheid de
eerste cd met werken van Van
Amelsvoort zal worden ten doop
gehouden.
Op de cd staan koor- en orgel
werken van Van Amelsvoort, uit
gevoerd door het Bredase Ka
merkoor Cantecleer en de orga
nist Albert de Klerk. De schijf is
een initiatief van koordirigent
Geert van den Dungen die Van
Amelsvoort al kende als docent
in de algemene muziekleraar en
solfège aan het conservatorium
in Tilburg.
Geert van den Dungen: „Bij toe
val ontdekte ik dat mijn leraar
Van Amelsvoort ook componist
was. Ik stond toen al voor een
koor en ik koos een motet van
hem. Ik vind hem als componist
belangrijker en groter dan geves
tigde namen als Herman Strate-
gierof Jan Mul."
Orkestratie
De weg van Jos van Amelsvoort
was een moeizame. Met zijn eer
ste orkestcomposities wendde hij
zich vlak na de oorlog tot een
aantal experts, in verband met de
orkestratie. „Want daar kon ik
helemaal niets vgn," bekent Van
Amelsvoort. „Ik heb gebeld met
de opvolger van Mengelberg bij
het Concertgebouworkest, Edu-
ard van Beinum, die had ab
soluut geen tijd. Ik ben naar Flip-
se geweest, die stond net een bo
terham te eten. Hij wierp een blik
op mijn werk en zei: zeker aan de
piano gecomponeerd. Dat ie
mand dat kon zien! Het was
waar, en dat was dus fout hè?
Uiteindelijk kwam ik terecht in
Haarlem, bij Toon Verhey, de di
rigent van het Noordhollands
Filharmonisch Orkest. Die heeft
mij op het goede spoor gezet wat
Componist Jos van Amelsvoort: „Waarom is mijn muziek niet eigentijds? Ze is toch ook in deze tijd
geschreven?" foto de stem/johan van gurp
betreft instrumentatie."
De bijzonder talrijke kerkelijke
werken van Van Amelsvoort (zie
het bijgaande oeuvre-overzicht)
werden door de kerk afgekeurd.
Meer dan vijftig chromatische
motetten, geschreven in een stijl
die doorborduurt op die van
Bruckner en Diepenbrock, twaalf
missen, etc. Pleitbezorger Geert
van den Dungen meent: „Ik denk
wel eens dat de kerkelijke com
missie voor de muziek deze wer
ken gewoon te goed vond, of te
moeilijk. Te 'modern' kon men ze
moeilijk vinden."
In de kou
Alles heeft Jos van Amelsvoort
zichzelf moeten leren, een vol
tooide opleiding aan de conser
vatoria van Tilburg en Rotter
dam ten spijt. „Ik word vaak af
geschilderd als 'leerling van Wil
lem Pijper'. Dat klinkt indruk
wekkend, dus ik heb dat altijd
maar zo gelaten. Maar ik heb van
hem niks geleerd. Nergens heb ik
iets geleerd. Ik ben met het con
servatorium geen donder opge
schoten, ze laten je in de kou
staan."
Er was maar één ding dat Jos van
Amelsvoort zijn leven lang wilde,
en dat was componeren. „Maar
de grote vraag waarvoor ik stond
was: hoe moet je componeren? In
de jaren '30 ging ik een keer naar
het Concertgebouw in Amster
dam, daar werd een stuk van de
Amerikaanse componist Copland
uitgevoerd. De hele zaal brulde
van het lachen! Maar voor mij
was dat concert een openbaring.
Want ik had iets heel belangrijks
geleerd: namelijk dat dit mijn
richting niet was."
Langzaam kreeg Jos van Amels
voort vertrouwen in zijn eigen ta
lent en in zijn eigen richting. „Ik
heb moeten filosoferen, dat is
niet mijn vak, maar ik moest wel.
Ik heb veel gehad aan het werk
van de Engelse kardinaal New
man uit de 19e eeuw. Die legt
sterk de nadruk op ontwikkeling,
continuïteit en logische samen
hang. Die miste ik in de muziek
van die tijd. Te beginnen met Pij
per hebben ze de schoonheid van
de muziek laten varen. Atonale
muziek vind ik willekeurig en
zelfs pervers."
Eigenlijk had Jos van Amelsvoort
dus 50 jaar eerder geboren moe
ten worden. Als hij nu eens in
1860 was geboren, tegelijk met
bijvoorbeeld Gustav Mahler, die
hij 'de grootste componist van
deze tijd' noemt. Maar nee: „Als
ik vijftig jaar eerder was geboren
had ik niet zo hard gewerkt. Ik
heb als een leeuw gewerkt. Ik heb
maar één talent en ik mocht dus
niet mislukken."
„Ik had een minderwaardig
heidscomplex, omdat ik niet
snapte wat iedereen mooi vond.
Ik was bang met mijn werk naar
buiten te treden, uit angst voor
epigoon te worden uitgemaakt.
Mijn muziek werd niet eigentijds
gevonden. Maar waarom is mijn
muziek niet eigentijds? Die is
toch ook in deze tijd is geschre
ven? Het is allemaal leugen en
bedrog." Het heeft Jos van
Amelsvoort nooit meegezeten.
„Op het conservatorium werd
mijn muziek nooit uitgevoerd, en
later mijn orkestmuziek niet. De
kerk weigerde mijn religieuze
muziek. Ik werd gewoon het mu
ziekleven uitgetrapt. Ik was een
volbloed harmonieus in een tijd
die zwoer bij 'lineaire' muziek. In
mijn zakboekje bewaar ik deze
uitspraak van Joseph Haydn, die
ook op mij slaat: 'Ich war von der
Onverdroten, door geen te
genslag of miskenning ooit
afgeremd, heeft Jos van
Amelsvoort in 65 jaar een
groot oeuvre op zijn naam
Welt abgesondert, und niemand
in meiner Nahe konnte mir selber
irre machen. So musste ich origi-
nell werden.' Ook ik heb mij door
niemand van mijn eigen weg la
ten afbrengen, maar ik moet wel
zeggen dat Haydn wat sneller
succes had dan ik."
Drogisterij
Pas op 45-jarige leeftijd vond
Van Amelsvoort een baan in de
muziek, namelijk als docent aan
het conservatorium in Tilburg. Al
die tijd daarvoor wijdde hij aan
het componeren. „Ik had dat
nooit gekund zonder mijn vrouw.
Zonder haar zou het niks zijn ge
worden. Zij dreef een goedlopen
de drogisterij hier in Kaatsheu
vel."
„Met het schrijven van kerkmu
ziek ben ik door blijven gaan
vanwege mijn geloof. Die muziek
moet liefst in de dienst worden
gezongen,' maar als dat niet kan
dan heb ik graag dat ze 't buiten
de dienst doen!"
Eén voordeel heeft Jos van
Amelsvoort in zijn vroege jeugd
gekend: zijn vader werkte hem
niet tegen in zijn artistieke aspi
raties. „Mijn vader had de eerste
radio in Kaatsheuvel, het eerste
fototoestel en de eerste platen
speler. Ik mocht naar het conser
vatorium van de Leergangen in
Tilburg, dat toen net was opge
richt. En later naar Rotterdam."
Nu pas, nu de componist halver
wege de 80' is, begint de erken
ning te komen. „Ik kreeg een
brief uit Amerika, waar tijdens
een congres van hoboïsten mijn
trio's voor hobo werden uitge
voerd. Ik werd gecomplimen
teerd dat mijn muziek een ziel
heeft. En onlangs heeft het mu
ziekarchief van het Haags Ge
meentemuseum mijn werk opge
nomen. De conservator was ver
rast en verheugd over mijn mu
ziek."
Brabants Orkest
Het Brabants Orkest speelt vol
gende maand tijdens concerten in
Eindhoven, Den Bosch, Tilburg
en Oss de tweede Prélude van Jos
van Amelsvoort. Verbitterd is de
componist niet. „Maar ik heb het
orkest
Concertino voor hobo (of
klarinet) met begeleiding
van 12 blaasinstrumenten
(1930)
Sinfonietta
Tema con variazioni
Schizzo Spagnuolo I, II en
III (met Engelse hoorn)
Ouverture alla francese
Ouverture in F
Concerto Grosso
Préludes
piano
16 pianostukjes naar
sprookjes van Andersen
polyfone etudes
2 Toccata's
orgel
koralen en koraalvoorspe
len, Toccata, Fantasia symp-
honica, fantasieën, Ouvertu
re alla francese
koor
10 missen
50 'Cantus Vesperales'
(1948-1990)
30 gregoriaanse motetten
(1989)
Reien uit Vondels Lucifer
Reien uit Philoctetes van
Sophocles
Volksliedbewerkingen
7 Poemes de Paul Verlaine
(1993)
harmonieorkest
2 Sinfonia's
Larghetto e presto
Larghetto e scherzo
Hommage a Peter Iljitsj
Prelude
Partita
4 Suites
Lento e alla marcia
Tre Notturni
Ballade
Pavane e cappriccio
Cantilene
blazersensemble
Deux Elégies a 14 instru
ments
Musiehetta per 14 stru-
menti
Ouverture alla Francese
(met piano 4-mains)
4 Trio's voor 2 hobo's en
Engelse hoorn
40 duo-etudes voor 2 clari-
netten of hobo/engeise
hoorn
Quintet voor 5 hobo's
(1994)
bewerkingen
eontrapuntische bewer
kingen van composities van
Telemann, Vivaldi, Corelli,,
Marcello, Nardini, Tartini,
Grazioli, Marcello, Loeillet,
Locatelli, Graun,
Varia
Muziek voor hobo en piano,
harp en piano, blaassextet,
hobo en harmonieorkest, etc.
lange tijd heel erg gevonden dat
ik niet werd uitgevoerd. Dat ge
voel heb ik nu niet meer, maar
het is een gevecht geweest, ook
met mezelf."
Waar is Jos van Amelsvoort nu
mee bezig? Hij is weliswaar 85,
maar gezond en vitaal. „In 1929,
toen ik 19 jaar was, voltooide ik
een pianoconcert, dat sterk
geïnspireerd was op het beroem
de eerste pianoconcert van
Tchaikovski. Ik overweeg om dat
pianoconcert nog eens onder
handen te nemen."
Jos van Amelsvoorts zelfvertrou
wen en zelfbewustzijn is tijdens
zijn lange leven nooit geknakt.
„Er is niet één Nederlandse com
ponist met wie ik een werk van
mij zou willen ruilen. Ook met
Diepenbrock of Pijper niet. En
ook niet met Sweelinck. Ach, die
was nog niet rijp! Die schreef
geen muziek, die schreef een
soort lintwormen."
De 'Prelude II' van Jos van
Amelsvoort wordt uitgevoerd
door Het Brabants Orkest o.l.v.
Jacques Mercier op 14 februari in
De Lievenkamp te Oss, op 16 fe
bruari in Theater aan de Parade te
Den Bosch, op 17 februari in Mu
ziekcentrum Frits Philips te Eind
hoven, op 18 februari in de Til-
burgse Schouwburg en op 19 fe
bruari opnieuw in Eindhoven.
Aanvang 20.15 uur, op 19 februa
ri 14.15 uur. De cd met koor- en
orgelwerken van Jos van Amels
voort is uitgebracht door muziek
handel Spronk in Breda en ver
krijgbaar in de platenzaken.
■mi
MÊÊÊÊÊÊÊÊË