DE STEM Politiek correcte Gijsbrecht k Serie 'Na de oorlog' maakt indruk met veel gewone mensen 'Rusalka' met kilte en warm vissebloed Stadsschouwburg Amsterdam herstelt traditie maar breekt met Vondel a Frits Spits blijft nog wel even bij De Avondspits César Franck Von Otter Gala van Nationale Reisopera RTL5 komt op voor consument en zoekt ideale man of vrouw DE STEM „Vossen zyn gemiddeld genomen een stuk makkelijker dan dassen" Maurice Nijsten, cameraman Gids Produktie Stadsschouw burg: 'Gijsbrecht', naar 'Gijsbreght van Aemstel' van Joost van den Vondel. Bewerking: Ellie van Dooren. Regie: Margrith Vrenegoor. Muziek: Bou- dewijn Tarenskeen. To neelbeeld: Petra Spuy- broek. Spel: Theo Fransz (Gijsbrecht), Kathenka Woudenberg (Badeloch), René Eljon, Felix Bur leson, Jack Vecht, Lisette Merenciana en vele ande ren. Een orkest van zeven mensen. Gezien: zaterdag 31 januari (try-out) in de Amsterdamse Stads schouwburg. Nog te zien: aldaar tot en met 13 ja nuari. Door Ton Verbeeten Deze 'Gijsbrecht' mag als aan klacht tegen de oorlog bloedse rieus genomen worden, als be werking van Vondels tragedie is hij bloedeloos. De verbeelding reikt niet verder dan een grijs groene enscènering van oorlogs geweld. Soldaten stampen door de zaal en Van Egmond en Van Haarlem komen in een heuse legerjeep het toneel op. De Ken- nemers anno 1995 zijn de Serven en Amsterdam is Sarajewo. En zo is deze 'Gijsbrecht' niet mis te verstaan, een opzichtige demonstratie van goede bedoe- 1 Gijsbrecht (Theo Fransz), omringd door het verslagen volk, smeekt de engel Rafaël (Luc Boyer) om kracht. foto leendert jansen lingen. Politiek in alle opzichten correct. Ook als toneel. De cast is een weerspiegeling van onze multiculturele samenleving, de enscènering hedendaags. Het terzijde van Vosmaer de Spie „Het is geen doen zo. Zulke dingen gebeurden in de tijd van Van Dalsum niet" is èn het enige ontspannende moment in de voorstelling èn een nadrukkelijk statement. Kijk ons Vondel eens actualiseren! Dat mag, maar dan moet zo'n voorstelling toch op meer zijn gebaseerd dan een reductie van de dialogen en de reien tot de momenten van gruwel en ge weld. Natuurlijk, de beroemde regels zijn alle gehandhaafd. Maar dat leidt dan weer tot potsierlijke situaties. Gijsbrecht roept 'We zijn vrij'. Het volk danst, begeleid door een accor deonist en terzijde staat Gijs brecht (Theo Fransz) plechtsta tig 'Het hemelse gerecht heeft zich ten lange leste...' te decla meren. Of: de Clarissen zingen hun rei 'O Kerstnacht schoner dan de dagen' om zich het vol gende moment met ontblote bor sten tegenover een rij soldaten op te stellen. Het beeld is duide lijk, zonneklaar, maar gaat ho peloos tegen de tekst in. Hoofdrol Er zit nog een opvallend state ment in de voorstelling. Dat van de volstrekte gelijkwaardigheid van man en vrouw. Ook heel mooi en een demonstratie van voorbeeldige solidariteit in tij den van nood. Het gevolg daar van voor de voorstelling is, dat de hoofdrol verschuift van Gijs brecht naar Badeloch (Kathenka Woudenberg). Dat blijkt zowel uit haar aandeel in overgebleven tekst als in een nadrukkelijke mise-en-scène. Kathenka Woudenberg toont aan dat zij een veel beter actrice is dan de vlak spelende Theo Fransz acteur. Als hij zegt: 'Hoort God niet langer ons rade loos geween?', voel je daar niets bij. Als zij zegt: 'Mij laat de goede God steeds uit zijn handen vallen', dan beweegt dat je. Maar ook Kathenka Wouden berg kan deze voorstelling niet redden. Die blijft van het begin tot het eind simpel, al te door zichtig en eenduidig. Ook in het toneelbeeld. De toon wordt on middellijk bij aanvang gezet. Het muzikale intro - de muziek is gebaseerd op zigeunermuziek uit de Balkan - gaat over in geratel en het geloei van luchta larmsirenes. De achtentwintig spelers en een groepje kinderen, allen in legerkleding en bepakt en bezakt, beklimmen het voor toneel. Voor het brandscherm staan zij even in bevroren posi- Door Anja van den Akker „Het leek bijkans een militaire operatie", blikt Ad van Liempt, redactiechef informa tief/Nova, terug op de 20-delige documentai re-reeks Na de oorlog die de NOS vanaf vandaag uitzendt. Liefst acht regisseurs, zes researchers en veel uniek privé-materiaal kwamen aan de mammoetserie te pas, samen gesteld in het kader van vijftig jaar bevrij ding. Na de oorlog kijkt aan de hand van twintig afzonderlijke thema's terug op de periode 1945-1970. Thema's als volkshuisvesting, land bouw, verkeer, seks, vreemdelingen, communisme en sport. Verteld door mensen uit alle lagen van de bevolking die deze periode aan den lijve hebben ondervonden. Dat maakt Na de oorlog tot een uitermate herken baar vervolgverhaal en het geeft ook meteen het verschil aan met de reeks De Bezetting-, een niet-officiële geschiedschrijving ditmaal, waarvoor volgens researcher Carla Tromp „heel wat kelders en zoldertjes zijn leeggehaald". Beelden uit het Polygoonjournaal zijn relatief weinig gebruikt, omdat ze te vaak de officiële kanalen belichten. Na de oorlog wil iets anders brengen dan de geijkte onderwerpen als provo of watersnoodramp. Eindredacteur Ton van Brussel heeft bewust voor de eerste 25 jaar na de oorlog gekozen. „Omdat het vaak moeilijk is over het tijdvak te praten waarin je nu leeft. Bovendien dreigen die eerste 25 jaar. een beetje vergeten te worden." Op de pof Van Brussel beseft dat hij veel heeft moeten weglaten. „We hebben kleinere incidenten geno men, die representatief zijn voor grotere gebeurte nissen", klinkt het cryptisch. Maar wie Na de oorlog bekijkt, beseft dat Van Brussel de histori sche waarde in 'kleine' verhalen zoekt. In de eerste aflevering getiteld Van schaarste naar overvloed laat hij onder meer drie huisvrouwen en een dochter aan het woord. Hun levendige herin neringen aan het dagelijkse gezinsleven uit die tijd spreken boekdelen. Het wassen zonder wasmachi ne, het kopen op de pof, het huishoudboekje en de revolutie die de televisie teweegbracht. Ook Frits Philips en Albert Heijn vertellen hun verhalen. Over de introductie van de spaarzegeltjes en de Premie van de Maand Club - waarmee voor luxe artikelen zoals een koelkast kon worden gespaard. Ook de omstreden walvisvangsten ko men in het eerste deel uitgebreid aan bod. Pas in 1964, als de walvisstand dramatisch is gedaald, wordt het schip de Willem Barendsz uit de vaart gehaald. Van Brussel: „Die walvisvaart hebben we gekozen omdat deze toen zo onomstreden was. Dat kunnen we ons tegenwoordig bijna niet meer voorstellen." Van Brussel hanteert nauwelijks jaartallen in zijn serie. Dat is af en toe jammer, omdat bepaalde beelden daardoor wat in de lucht blijven hangen. Drees die 12 dagen vakantie aankondigt voor de arbeiders, wanneer was dat ook alweer? Fragmen ten van Teddy en Henk Scholten en omroepster 'Tante' Hanny Lips. 'Hoe oud was ik toen?', denkt de kijker. Een jaartal komt helaas niet in beeld. „Een goede tip voor de afleveringen die nog niet klaar zijn", trekt de eindredacteur het boetekleed aan. Al met al mag Na de oorlog een boeiend werkstuk worden genoemd, dat vanwege de grote diversiteit aan medewerkers steeds anders van kleur is. De reeks wordt later in het jaar in boekvorm uitgege ven, onder dezelfde titel. Nederland 3, 20.24 uur Nieuw lunchprogramma voor KRO Van onze rtv-redactie Frits Spits blijft voorlopig de Avondspits presenteren, nu in zijn opvolging per 1 januari niet is voorzien. De NOS onderhandelt nog steeds met Veronica over discjockey Rob Stenders als nieuwe presentator van het radio 3-programma De Avondspits. Spits, die giste ren met een lunchprogram ma bij de KRO op radio 2 begonnen is, blijft uiterlijk tot 1 maart aan. Aanvankelijk leek de deal met Rob Stenders, die zijn carrière begon bij de Vara en werkte voor de Avro, RTL-radio en Power FM, nagenoeg rond. Desondanks zijn NOS en Vero nica het toch nog niet eens kunnen worden over de trans fer. Frits Spits, die eigenlijk drs. F. Ritmeester heet, wilde van De Avondspits af, omdat hij zich zelf met 46 jaar langzamer hand te oud vindt worden voor Radio 3. „Ik wil het missen van de aansluiting met het jon gere publiek van popzender Radio 3 voor zijn," aldus Rit meester. Bovendien vindt hij de combi natie met zijn nieuwe baan bij de KRO te veel van het goede, temeer daar hij ook Met het Oog op Morgen blijft presente ren voor de NOS-radio. Spits sloot onlangs een drieja rig contract met de KRO af en presenteert nu op werkdagen het programma KRO's tijd voor twee, tussen 12.00 en 14.00 uur. Sinds 1978 is hij de man van De Avondspits. KRO's tijd voor twee heeft een journalistiek karakter, afge wisseld met muziek. „Poppy en veel gouwe ouwe", aldus Spits die toe was aan een nieuwe uitdaging. „Je kunt wel zeggen dit dit een behoorlijke uitda- Frits Spits, alias drs. F. Ritmeester. foto dijkstra ging is. Radio 2 is een stukje minder populair dan Radio 3. Maar ik hoef niet zo nodig in een gespreid bedje te komen. Het lijkt me spannend om Ra dio 2 uit het slop te trekken", aldus Ritmeester. OP TWEE cd's presenteert So ny Classical de werken die César Franck onsterfelijk heb ben gemaakt. Cd nummer één is gewijd aan de pianomuziek: Prélude, choral et fugue en Prélude, aria et final, geschre ven toen Franck de 60 reeds gepasseerd was. Pianist Paul Crossley speelt tevens een pia nobewerking van de orgelstuk ken Prélude, fugue et variation (een werk met een teder, licht karakter dat uitstekend op pia no overkomt) en Choral no. 3. Deze werken van Franck zijn monumenten in de pianolitera tuur, staande in de grote tradi tie. Tegelijkertijd zijn ze met niets vergelijkbaar. Met nie mand? Pianist Paul Crossley, die zich hier ook doet kennen als muziekhistoricus, doet toch een poging: hij vergelijkt Fran ck met Anton Bruckner! Zeker is Bruckner net als Franck een Einzelganger, en met Franck deelt hij een voorliefde voor chromatiek, onophoudelijk mo duleren, monumentale vormge ving en gewaagde harmonie. Bovendien waren zowel Franck als Bruckner vrome katholie ken. Maar om van geestver wantschap, muzikaal en emo tioneel, te spreken gaat toch te ver. De enige symfonie die César Franck schreef komt wellicht het dichtst in de buurt van zijn Oostenrijkse collega. Dit hoog tepunt in het Franse orkestre pertoire is te vinden op de .tweede cd. De uitvoering is een topper: de Wiener Philharmo- niker onder Carlo Maria Giuli- ni, live geregistreerd. Ze zetten Francks symfonie neer met ver ademend rustige tempi. Dezelf de combinatie begeleidt Paul Crossley in de Variations Symfoniques, zoals Franck zijn pianoconcert noemde. Paul Crossley, Engelsman, pro fileert zich al jaren als groot voorvechter van de Franse pia nomuziek. Hij heeft bijvoor beeld ook de complete Debussy op een serie cd's gezet. De mu ziek van César Franck blijkt hem als gegoten te zitten. Met deze beide schijven is iedereen die het werk van César Franck wil leren kennen raken ten zeerste gediend. (Sony SK 58 958, SK 58 914) HANS ROOSEBOOM Het duo Anne Sofie von Otter (mezzo-sopraan) en Bengt Forsberg (piano) verpletterde in 1993 de gezamenlijke mu ziekkritiek én het publiek met een prachtige bloemlezing van liederen van Edvard Grieg. Die cd werd internationaal verko zen als cd van het jaar. De wendbare en verrukkelijke stem van Von Otter is opnieuw te horen, nu met liederen van Richard Strauss, Alban Berg en Erich Wolfgang Korngold. Het overdonderende is er een beetje af, maar samen met haar Bengt Forsberg maakt ze er opnieuw een hoogstandje van. (DG 437 515-2) HR DINSDAG 3 JANUARI 1995 DEEL I tie. Een momentopname van een groep angstige vluchtelingen met nadrukkelijk ernst aange staard door de engel Rafaël. Toneelbeeld Dan gaat het brandscherm op. Je kijkt in een onheilspellend don ker toneelhuis dat gedomineerd wordt door drie kolossale bouw- steigers. Rechts op de achter grond brandt een vuur en zien we mensen tussen de kruisen op een kerkhof. Tegen de achter wand hangen hoge banieren met het wapen van Amsterdam. Voor de gelegenheid zijn de drie krui sen vervangen door driemaal twee gekruiste geweren. Het to neelbeeld past perfect bij de voorstelling, is even eenduidig en demonstratief. Ontroerend Op en rond de bouwsteigers ren nen spelers en kinderen rond om hijgend verslag te doen van gru weldaden of in koor hun leed uit te zingen. Dat laatste gebeurt een keer op ontroerende wijze, wanneer Machteld (Lisette Me renciana) em Klaris (Yardeen Roos) begeleid door een blokflui- tist een klaagzang laten horen. Maar dat is niet meer dan een moment. Laten we hopen dat volgend jaar Kloris en Roosje niet op hoeven om een aanklacht tegen de oor log uit te spreken. Een traditie herstellen is een ding, een aan sprekende voorstelling maken iets heel anders. Lucia Meeuwsen als heks (links) en Anne Williams-King i Rusalka foto pan so« Door onze redacteur Camiel Hamans Enschede - Nederland is te klein voor hogere kringen, luidt I het excuus van vaderlandse roddeljournalisten voor hun I beperkte keus. Wie na vier uur kop aan staart geglibber oval 's lands snelwegen en nog een kwartiertje geschuifel oval besneeuwde stoepen en beijzelde klinkers een zo goed als I volledig bezette Twentse Schouwburg vol kwikken en strik-1 ken, smokingzwart, glinsterende broderie en een enkele kou trotserende open rug ontwaart, weet beter. Het is gelegenheid die de society maakt. De Nieuwjaarspremière van de Nationale Reisopera, Rusalka van Dvorak, is zo'n evenement. Gratis champagne in de pauze, oliebollen bij de nazit, goede wensen in Tukkers geknauw en een sfeervol wit dek buiten de deur. Alle ingrediënten voor een gezel lig feest zijn aanwezig. Alleen een randstedelijke Karl Krauss, die zich bij wijze van uitzonde ring buiten de grachtengordel gewaagd heeft, schijnt het niet te beseffen. De hoofdredacteur van de Groe ne Amsterdammer zit zich in grijsgroen kostuum, de pantalon opgesjord tot onder de oksels, en met hard zeegroen, dasloos over hemd te beklagen dat men in de provincie de laatkomers ter wille is. Dat een hoffelijk gastheer op alle genodigden wacht voor het echt feest kan worden, is hem .blijkbaar onbekend. En een feest werd het. Rusalka is geen Fledermaus en Dvorak geen componist van meezingers vol serpentines. Toch maakten regisseur Peter te Nuyl en diri gent Johan van Slageren van het treurige zeemeerminsprookje een warmbloedig festijn. Het gege ven, de sfeer en het decor van Mirjam Grote Gansey zijn kil. Het Ondineverhaal, hetzelfde thema als in De kleine Zeemeer min van Hans Chrstiaan Ander sen, kent slechts tevergeefsheid. Een waternimf wordt verliefd op een aardman, geeft alles voor hem op en wordt desondanks in de steek gelaten. Zijn nieuwe verbintenis maakt hem echter ook niet gelukkig. Om haar eeu wige liefde te verlossen, offert Rusalka daarom haar eeuwige rust. Een pessimistischer begin van een nieuwjaar lijkt nauwelijks denkbaar. Desondanks vlucht de zaal na afloop niet bedrukt in alcohol en vergetelheid. De bijna volledig Nederlandse bezetting heeft een nieuw meesterwerk aan het vaderlandse repertoire toegevoegd. Rusalka is in Neder land zo goed als onbekend. Gré Brouwenstijn heeft de rol een keer in een concertante uitvoe ring voor de BBC gezongen en in 1976 heeft de Nederlandse Ope rastichting Teresa Stratas als waternimf gepresenteerd. Anne Williams-King, een jonge Welshe, steekt haar naar de kroon in deze onmogelijke rol en bewijst dat vissebloed niet per definitie ijzig koud hoeft te zijn. Een groot deel van de opera moet ze stom aanwezig zijn. Wat ze op de andere momenten mag laten horen, is evenwel zo bui tengewoon dat het na-echoot in het oor. Stom spel is het kenmerk van deze voorstelling. Om het sprookje enigszins geloofwaar dig te maken, heeft Peter te Nuyl het tot droom omgevormd. In de eerste maten ontwaakt op het lege toneel een knaap, Porgyl Franssen, in lange interlocken. r Hij neemt de scheerkwast ter I hand, kijkt in de spiegel en ver-1 droomt zijn inzeeptijd. Een I hoornsolo vanuit de bak wektl hem niet uit zijn gemijmer, maar wel drie geile feeën. Met geprononceerd door het I blauwe tule priemende horsten I en een benadrukte schaamstreek zetten zij de handeling naar hun hand. De voorstelling is niet lan ger feëriek gedroom, maar een I mislukkend erotisch ochtendfan- tasma. Virtuele realiteit in plaats van sprookjesgezwijmel. De avondvullende stomme rol van acteur Porgy Franssen maakt het onwaarschijnlijke navoel baar. De ontknoping is even realis tisch. Niet alleen wordt de zin-1 loosheid van de opofferende lief de benadrukt, net zo hard dringt zich de gedachte op aan het onrecht van de suicide. De Prins die geen geluk meer kent, kies! voor de dood. Voor hem liever da vrede van het niets dan het on geluk hier. De achterblijvend! Rusalka blijft met de tevergeefs heid van zijn daad achter. Vooi haar rust noch duur. 'Rusalka' is nog te zien in Eind hoven, Heerlen en Arnhem op 10, 12 en 20 januari. In de grote hoeveelheid nieuwe programma's die RTL5 momenteel lan ceert, vallen vanavond het consumentenpro gramma Breekijzer op met Pieter Storms plus een opvallend spel Foute mannen/foute vrouwen. De journalist Pieter Storms komt op voor de individuele consument die zich onrecht matig behandeld voelt, gaat een confrontatie met de ver oorzaker aan en forceert een oplossing. De voormalige verslaggever bij Nieuwe Re- vu is iedere dinsdag om 22.50 uur te zien. Mabel van den Dungen zoekt in Foute mannen/fou te vrouwen met een verbor gen camera naar de ideale vrouw of man. Argeloze slachtoffers worden in on mogelijke posities geman- ouvreerd. Hoe handelen zij, goed of fout? Van den Dungen, die tevens op zondag Snowmagazine voor RTL5 presenteert, staat dertien weken achter een om 19.35 uur gepro grammeerd. RTL5, 19.35 en 22.50 uur NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 16.23 Nieuws voor dove slechthorenden 16.30 Teevee Studio: De op\ ste fragmenten op tv 1994 17.01 Sporen: Oud worden mentaire. Afl. 1 17.38 De confettidub: Ren show, animatie 18.05 Boggle, spelletje 18.33 Thunderbirds, poppens 19.00 (HV) Yoy, reportage: D geren die moesten vluchten ui var maken nu deel uit van de V Band 19.31 Backstage, reportages 20.00 (TT) Journaal 20.30 (TT) Vinger aan de po disch magazine 21.22 Televizier, actualiteiten 21.56 Rondom tien, praatpi ma: Drie flessen whisky per dag 22.40 (TT) Langs heilige reportage 23.20 Orde op zaken, magazi beurs en financiën 23.45 Journaal 23.50 Nieuws voor dove slechthorenden NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.06 Lingo, spelletje 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV met om Journaal 08.28 Journaal 08.33 Boggle, spelletje 09.00 Journaal 09.05 (PP): RPF 09.10 Kook tv 09.29 Close-up, reportage: G schoonheid 10.20 Klassieke mechanica I De geld- en effectenh Rondom tien, discussii 10.50 11.24 wen 12.06 Zangeres zonder naar een legende 13.00 Journaal 13.07 Lingo, spelletje 13.34 Kassa!, consumentenm 14.04 (TT) De wereld van wijn Büch 14.40 Marco Polo 15.05 LoladaMusica 15.31 Dierenmanieren 16.00 (TT) Journaal 16.05 The World of Survi Rocky Mountains 16.30 Classic Cartoons 16.40 Samson, kinderprogran 17.15 CVTV, jongerenmagazi Xenomania en om 17.45 Club V< 17.58 (TT) 2 vandaag actualiteiten, 18.00 Journaal Sportjournaal en 18.47 Hoofc uit het nieuws 19.00 B.N.N. Spraakmakem gramma met Bart de Graaf. Afl. 19.30 (TT) Onderweg naar n soap SUSKE EN WISKE: D HAMBONE o O BOES ONTDEK DE VERSO

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16