Altijd goed voor een kei door het glas-in-lood DE STEM GEESTELIJK LEVEN Best verkochte theoloog aller tijden Edward Schillebeeckx weel opz'n tachtigste van geen wijken MAANDAG 2 JANUARI1995 DE STEM De verleiding om zelf een kerk te beginnen, heeft hij altijd kunnen weerstaan, maar met Rome zal het wel nooit meer goed komen. Edward (prof. dr. E.C.F.A. mag) Schillebeeckx, de best verkochte godgeleerde aller tijden, wordt tachtig en blikt met een nieuwe 'bestseller' terug op zijn veelomvattende en spraak makende theologie. De betrokken priester-weten- schapper, de kwade genius die het Vaticaan trotseer de en daarmee voorpagina's haalde, is nog lang niet klaar. Van onze verslaggever Met dezelfde getemperde blijheid waarmee hij tien tallen jaren lang Rome trotseerde, steekt hij plot seling een computerfloppy in de lucht en kraait: „Mijn nieuwe bestseller!" Het is moeilijk bescheiden te blijven als gans de ont- redderde katholieke ge meenschap zit te wachten op de laatste berichten van het theologisch front. Toch, met een vanzelfsprekend heid die eerder aandoenlijk dan arrogant is, constateert de be roemdste en populairste godge leerde aller tijden: „Ik voel, nee ik wéét dat mijn nieuwe boek een topper wordt, dat het met de lezers weer zal klikken." De laaghangende herfstzon zet zijn werkkamer in een hemels licht en het stemt Edward Schil lebeeckx extra mild; hij laat al snel weten dat we niet te vaak naar de kerk moeten gaan. „De eucharistieviering moet op rantsoen, anders wordt het rou tine en gaat de charme er vanaf. Ik ben priester, maar ook voor mij is één keer in de week vol doende. Dan beleef ik de eucha ristie ook veel dieper dan dat ik elke dag plichtmatig de mis op draag of bijwoon. Waarom'moe- ten we al tien eeuwen elke zon dag naar de kerk?" In Rome pakken de eerste don derwolken zich alweer samen. Ongevaarlijk Bijna tachtig, worstelend met suikerziekte, prostaatkanker en een hartkwaal, maar ze zijn nog niet van hem af. De behoudzuchtige geloofsbewa- kers van het Vaticaan mogen hem dan al geruime tijd links laten liggen omdat hij als hoog bejaarde professor-in-ruste ken nelijk een ongevaarlijke status heeft bereikt, de immer verket terde Schillebeeckx is -ook al wil hij van geen scherven weten- nog altijd goed voor een flinke kei door het glas-in-lood. Op het 'bestsellerfloppy' heeft hij ingetikt: „Wat heeft het voor zin dat jullie allemaal de eucha ristie zitten te vieren als al die arme sukkelaars niet met jullie mee mogen doen? Breng dat symbolisch breken van het brood maar in praktijk en maak een einde aan de hongersnood!" En verder staat op het scherm NEDERLAND t Op het congres ter gelegenheid van zijn tachtigste verjaardag ontmoet de progressieve theoloog Schillebeeckx de conservatieve kardinaal Simonis. In 1979 moest Schillebeeckx zich in het Vaticaan verantwoor den voor zijn boek 'Jezus, het verhaal van een levende'.-Op de achtergrond de Sint Pieter. van zijn tekstverwerker: „Waarom moet de kerk een volkskerk zijn met volle kerk banken? De kerk van nu moet zoiets als een avant-garde-bewe- ging zijn. De paus loopt daarbij natuurlijk niet voorop. De geën gageerde mensen, die de bood schap begrijpen en willen door geven, dat zijn onze stoottroe pen. We zijn weer een kerk voor de minderheid, zoals in het be gin." Gave Paus Paulus VI sprak in 1965 wijze woorden toen hij over de toen al omstreden, maar veelbe lovende dominicaan zei: „Hij be zit de gave om de geloofsschat te verklaren in een taal die de mens van tegenwoordig aanspreekt." Wat de brave Paulus toen nog niet kon weten, was dat de Nij meegs-Belgische priester-theo loog zich zou ontpoppen als de grote inspirator van een nieuw 'vrijzinnig' katholicisme en, nog erger, dat de internationale ge loofsgemeenschap aan zijn voe ten zou liggen. „Ach," sust de theoloog, „dat gelovigen in de jaren zeventig beweerden dat ze het van mij moesten hebben, daar trok ik me nooit iets van aan. Ik zat hier goed opgeborgen in mijn kamer tje, heb me nooit met de massa beziggehouden, ik heb alleen maar gestudeerd' en als ik iets nieuws te vertellen had, zei ik er altijd bij dat het in de geschiede nis besloten lag." De man die pausen, kardiaafé® en bisschoppen de gordijnea D6t] joeg, die tot drie keer toe Rome op de mat werd geroepen op beschuldiging van ketterij, wiens veertig standaardwerken in alle talen zijn verschenen en die grossiert in eredoctoraten en onderscheidingen, die man houdt vol: „Ik ben nooit een populaire ruitenbreker geweest." Bevoorrecht Zijn werkkamer in het Nijmeeg se Albertinum-klooster, waar hij al 35 jaar de waarde van zijn woorden zorgvuldig weegt en de spankracht van zijn argumenten beproeft, biedt het vertrouwde chaotische beeld. Hier werkt een overactieve wetenschapper en devoot dominicaan. Zelf koestert hij zijn rustieke omgeving als een heiligdom, put inspiratie uit het idyllisch parkje waar hij al zo lang op uitkijkt en weet zich een bevoorrecht mens. Spoedig moet Edward Schille beeckx deze plaats, door menig een bezocht als ware het een bedevaartsoord, ontruimen; het klooster is verkocht aan project ontwikkelaars en het parkje moet wijken voor luxe villa's. Zichtbaar ontdaan doet hij zijn beklag. „Het zal niet meevallen om op m'n tachtigste nog te verhuizen. Waar naartoe weet ik ook nog niet. Het is te hopen dat ik mijn boeken kan meenemen, want als ik die niet meer onder handbereik heb, krijg ik het ge voel dat ik aan de ketting word eerder moeten oge Schillebeeckx '.oor hem ^Wrang 'laat 'fiü uit- füfer is TCfval. i*i Een goddelijke ingreep zou de priester op dit moment zeer wel kom zijn alhoewel hij, als altijd, zijn eigen toekomst met vertrou wen tegemoet ziet. „Misschien kom ik in nieuwbouw terecht. Een nieuwe frisse omgeving die mij weer stimuleert. In een oud gebouw ga je al snel de rest van je leven uitzitten." Strijdbaar en gevoelig. Maar op een wonderlijke manier ook on schuldig, op het naïeve af. Hoe zat het ook alweer met zijn legendarische rookgewoonte? Op z'n vijfendertigste begonnen uit 'gezellige solidariteit' met zijn frater-studenten. Vervolgens 35 jaar lang twee pakjes per dag 'op de longen'. „En toen gestopt. Heel moeilijk was dat. Weet je wat ik heb gedaan? Ik heb ge woon geen sigaretten meer ge kocht. Testament Sommigen zeggen dat Edward oud is geworden, zijn beste tijd heeft gehad. Maar die laten zich slechts imponeren door zijn hoge leeftijd en staren zich in het voorbijgaan blind op zijn ge kromde rug en trage tred. Moegestreden dan? Hij wijst naar zijn buitenmodel computer die gigabytes moet verslinden om zijn nieuwe ge dachten op te kunnen slaan. „Mijn nieuwe boekje zit er al in. De titel is 'Theologisch testa ment'." Hij lacht om de voorspelbare reactie - 'dus toch een naderend einde?' - en verklapt de onderti tel: 'Notarieel nog niet verleden'. Hij glundert. Ze moeten de ouwe Schille beeckx niet te vroeg afschrijven. „Een goede theoloog bestudeert niet alleen de traditie van de Schrift, maar stelt zich ook de vragen van deze tijd", zegt hij om vervolgens in hoog tempo de actuele stand van zaken op te nemen: „De katholieke kerk zit vast op een dieptepunt terwijl buiten de kerk een hele nieuwe sensabiliteit voor symboliek en het spirituele ontstaat. Andere godsdiensten manifesteren zich nadrukkelijk, we moeten onze eigen standpunten relativeren. Er zijn vragen over het celibaat, over de secularisatie, over de vrouw als priester, over de leek in de liturgie. Die moeten alle maal beantwoord worden." Processen Vernieuwing van geloof en kerk. Daar heeft Edward Schille beeckx zich, ondanks langdurige Vaticaanse tegenwerking, altijd voor ingezet. Het leverde hem onder meer drie processen op waarbij hij zich in Rome moest verantwoorden voor opvattingen - 'een leek mag in de eucharistie voorgaan' - die haaks zouden staan op een eeuwenlange tradi tie. In Nederland werd hij van zelfsprekend de natuurlijke te genpool van lokale kerkvorsten als Simonis, Gijsen, Ter Schure en Bomers. Het heeft hem, noch zijn reputa tie, gedeerd. Integendeel. Als de paus nu een boek schrijft - „ik heb dat natuurlijk niet gelezen om bij te leren" - is hij nog steeds de aangewezen recen sent wiens oordeel als maatge vend wordt beschouwd. De Vaticaan-ioatchers, de theologie studenten, de gelovigen, ze han gen nog immer aan zijn lippen. Maar hij constateert zelf ook: „Als ik nu weer een aanvaring met Rome krijg, zou dat met een berichtje in de kranten worden afgedaan. Misschien wel hele maal niet." Ook dat is voor Schillebeeckx het bewijs dat onverschilligheid nu de boventoon voert. „Steeds minder gelovigen nemen nog de moeite om ergens op te reageren. Hun houding is 'laat de paus maar praten'. Ze trekken zich er niets meer van, aan. Dat is na tuurlijk niet normaal." Ergeren De pretentieloze dominicaan kan zich mateloos ergeren aan Jo hannes Paulus II. „Zijn gezag is zó overtrokken. Bisschoppen en kardinalen zwij gen over hun eigen opvattingen omdat ze bang zijn voor de ge volgen. Het lijkt erop alsof ze allemaal in een kramp zitten en dat komt door het systeem. De kerk wordt bijna geïdentificeerd met de paus. Dat voortdurend terugkerende beeld van zijn rei zen, die massale gebeurtenissen. Er zit iets gevaarlijks en kwa lijks in. Die overdreven verering, terwijl de man zijn eigen positie nauwelijks kan relativeren. Als hij in Polen op bezoek is, zegt hij dat abortus niet mag terwijl er geen land is waar zó veel abor tussen plaatsvinden. Dan geeft hij er toch blijk van weinig ge voel voor de realiteit te hebben." Ook al kent de halve wereld hem als geleerde en theoloog, pries terschap en wetenschap gaan bij Edward Schillebeeckx altijd hand in hand. Hij geeft ruiterlijk toe dat hij het niet meer redt om de hele wereld te bekeren en zegt genoegen te nemen met beschei den resultaten. „Het is 'hoort zegt 't voort'. Ook al dringt mijn theologie kenne lijk niet door in de kerkelijke hiërarchie, mijn boeken worden wel gelezen door priesters en leken en in hun preken hoor ik voortdurend mezelf. Dat geeft een zekere bevrediging. Heb ik al dat werk in elk geval niet voor niks gedaan." Pas nog was hij in Engeland om daar getuige te zijn van de inze gening van de eerste vrouwelijke Anglicaanse priesters. Het be zoek heeft grote indruk op hem gemaakt. „De eerste eucharistieviering door een vrouw. Dat was prach tig. Zo stijlvol en correct. Je zou bijna denken dat vrouwen in de wieg zijn gelegd om priester te worden. Ha, ze zullen in Rome wel weer kwaad zijn dat ik dat zeg." Verlossend Onvermoeibaar en onverstoor baar zijn typeringen die altijd op Edward Schillebeeckx van toe passing zijn geweest. Een lieve, brave man met een vlijmscherpe intelligentie waarop decennia lang roofbouw is gepleegd. Hoe vaak hebben de zusters die over hem waakten niet verzucht 'ach, die arme pater' als er voor de zoveelste keer een beroep op hem werd gedaan. Een lezing hier, een discussie daar. En Edward kon nooit 'nee' zeggen. Zeker niet als de tuinman, die nou eindelijk wel eens wilde we ten wie die Jezus was, bij hem aanklopte voor een verlossend woord. Hij zal er ook zeker bij zijn als de Katholieke Universiteit Nij megen, waar hij van 1958 tot 1983 doceerde, op 12 november ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag een symposium houdt waarop zijn eigen theolo gie centraal staat. „Simonis komt ook", zegt hij alsof het een wonder mag heten dat de conservatieve kardinaal zich alsnog verwaardigt om naar de progressieve theoloog te ko men luisteren. „Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet van symposia hou. Ik vier graag, maar gevierd worden ligt me niet." Ondertiteling Met zijn zangerige stem, aange zet door het flauwe Vlaamse ac cent, vertelt hij over zijn nieuw ste gedachten: „Er gebeuren din gen in de wereld die niet kun nen, die niet mogen. In de ver ontwaardiging daarover zit ook hoop en verlangen, dat het an ders moet en anders kan. Daar begint de theologische reflectie en zit de oorsprong van gods dienst. In het besef dat je de waardigheid van de medemens moet eerbiedigen, meer nog dan je eigen waardigheid, daarin wordt het gelaat van God zicht baar." Hij wacht even om zijn woorden te laten bezinken en zegt: „Dat is de laatste ontwikkeling bij mij," om vervolgens meteen de ondertiteling voor niet-gelovigen te verzorgen. „Er zit veel ver keerd, maar redding is mogelijk. Die komt niet, zoals altijd is beweerd, uit de hemel vallen 07.00 Tekst tv 16.44 Nieuws voor doven slechthorenden 16.51 Via Ria, discussie: Special Curasao 17.43 Boorstraat 107, talkshow I en door kinderen |18.U Boggle, spelletje 18.39 Roseanne, comedy 19.03 Millennium, magazine o\ toekomst 19.31 Schoolstrijd, spelletje v scholieren worden getoetst op parate kennis 20.00 (TT) Journaal 20.29 Zangeres Zonder Naam tret van Mary Servaes met Mai Lourdes, de Gigantjes en Jan Rot 21.22 Hier en nu, actualiteiten 21.57 (TT) Pleidooi, dramaserie 22.47 (TT) Dokument, 6-delige over vier Rotterdamse politiemi Afl. 1 23.30 Miniatuur, reportagi over de bijzondere plek in het van bijzondere mensen: Emmanuf se 23.35 Journaal NEDERLAND 2 1 07.00 Journaal 1 07.06 Lingo, spelletje 1 07.30 Journaal 1 07.33 Ontbijt TV, actualiteit briek met 08.00 Journaal 1 08.28 Journaal J8.33 Nieuwjaar in Moskou. I kaal programma met Russische lier I voor nieuwjaar en Driekoningen I het Tilburgs Byzantijns Koor I 09.00 Journaal 1 09.05 (PP): SP I 09.08 Kook tv 09.29 Achtbaan, reportages: I Wilgenhof 1 09.54 Het grote dierenrijk, n, I film 110.19 Topscore, spelletje 10.44 Document: Gastvrij Nede de Nederlandse horeca 11.29 Sterkste man Nederland, programma rond de om de titel 12.21 (TT) Postcode Jackpot, tje l 13.00 Journaal 13.07 (TT) Jaaroverzicht Lillr mer 13.50 (TT) Jaaroverzicht WK bal 14.35 Djabote, documentaire o Senegalese drumvirtuoos N'Dyaye Rose 15.20 Natte neuzen, spellet honden in de hoofdrol 16.00 (TT) Journaal 16.07 Uw hond gehoorzaam lessen, cursus. Afl. 1 16.35 Candid Camera, humc de verborgen camera 16.57 Wonderland (gepreser door Bassie en Adriaan) met SUSKE EN WISKE: DE Prof. dr. Edward Schillebeeckx: „Waarom moeten we al tien eeuwen elke zondag naar de kerk". fotopersburo dijkstra maar die zullen we zelfmoeti regelen. En als je iets dcet vooi de medemens, dan moet iat g( vierd worden en dat noenen dan eucharistie." Verstaanbaar Kan er vandaag nog ovei G. gesproken worden of is hetbetl er maar het zwijgen toe de wen! Het is de centrale vraag h i' actuele theologie van Edvai Schillebeeckx. In een tijd waart religie omstreden is probeerthij zoals hij het zelf uitdrukt, 'Cot verstaanbaar te maken'. Hij vindtdat hij het recht én. plicht heeft om z'n nek uit ti steken en zijn eigen kerk te wij-' zen op oneigenlijk omgaan net de traditie. De allesomvattende doctrine vt Rome, de rechte leer van hi Vaticaan, het regeren per dl creet, de abstracte uiteenzet® gen over Christus en de Heiligt Schrift, hij heeft ze altijd vera! schuwt. In plaats daarvan schreef hij veelal hondsmoeilijke boeken dit echter gretig aftrek'vonden. Waarom? Omdat ze blijk gaven van een milde medemenselijkheid en, eenmaal verklaard, veel vertwij felde christenen een handreiking boden. Ook Edward Schillebeeckx is ooit op een voor hem verbijste rende wijze met zijn neus op de feiten gedrukt toen ouders in zijn bijzijn tegen hun zoontje zeiden: 'je moet voor het eten bidden en God danken voor wat hij jou te eten geeft'. „Ach ja. Er, toen zei dat jongetje: 'God geeft mij niet te eten, dat doen jullie toch!'. Dat was inder daad voor mij een openbaring Toen begreep ik pas goed wat het betekent als religie uit de samenleving verdwijnt." Het is al bijna donker als hij vertelt over hot mensen altijd op hem hebben gereageerd. „Ik heb zó vaak gehoord: 'Ach pater, als ik dat toch allenaal eerder had geweten, dan was het leven voor mij zó veel eenvoudiger ge weest'. Hij kijkt weer naar buiten naar 'zijn' park en mompelt: „Tsja, de beruchtheid Schillebeeckx." „Maar ik word makkelijker. Al die nuances. Soms vergeet ik ze gewoon. Misschien komt het door de computer. :k tik een zin en denk dan 'daar kijk ik later nog wel na'. En da: doe ik dan niet meer. Wat doe het er ook toe?" HAMBONE BOES i WL BAvwuetas - THUS V" ONTDEK DE VERSC

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16