Rotterdamse 6aanval' op Antwerpen DE STEM Proef met inzameling van afgedankte elektrische apparatuur 'DWA-deal Begemann weinig verrassend' Privatisering laatste Britse staatsmijnen Bouw-hausse in Birma Snelheidsbegrenzers voortaan verplicht ToPJaar Bavana Haven wil zich eveneens gaan richten op containertransport op korte afstanden Russische premier: 'Deel van privatisering terugdraaien' 'Langer open blijven moet natuurlijk rendabel zijn' Deel Holec verkocht aan Oostenrijkse Elin A7 Fiscus tijdelijk soepel met erkenning groene fondsen A Economie Door Jeroen den Blijker Den Haag - De brancheorganisaties van de wit- en bruingoedhandel willen voorkomen dat minister De Boer (Vrom) een statiegeldregeling invoert voor keuken-, huishoude lijk-, geluid- en beeldapparatuur. Daarom houdt de branche volgend jaar in Eindhoven een proef met vrijwillige inzameling, waarbij burgers uit eigen beweging hun afdankertjes kunnen in leveren. De branche zorgt dan voor een milieu vriendelijke afvalverwerking. Minister De Boer houdt echter vast aan haar voornemen om binnen anderhalf jaar een wettelijke statiegeldregeling in te kunnen voeren voor elektrisch appa ratuur. Haar voorganger Alders heeft in dit verband een heffing van honderd gulden op koelkasten gesuggereerd, juist om hergebruik van grondstoffen te bevorderen. Met ingang van 1 januari 1995 wordt al een toeslag van 250 gulden op auto's ingevoerd. De Boer heeft bovendien fabrikanten en impor teurs van batterijen verplicht oude energiedragers terug te nemen. De plannen voor een wettelijk geregeld statiegeld op wit- en bruingoed stuiten op fel verzet van fabrikanten en branche. De onderhandelingen met Vrom over de statiegeldregeling verlo pen dan ook uiterst moeizaam: fabri kanten en branches vrezen dat de hef fing vooral kostprijsverhogend uitpakt. Hun concurrentiepositie wordt daarmee uitgehold. De brancheorganisaties starten daarom een proef in Eindhoven waarbij burgers uit vrije beweging hun afdankertjes kunnen inleveren. Het project zal an derhalf jaar duren. „Als het een succes wordt, wordt de statiegeldregeling wel licht overbodig en kan ook elders in Nederland vrijwillig apparatuur wor den ingezameld," zegt een hoopvolle secretaris Murray van de deelnemende Vereniging Leveranciers van Huishou delijke Artikelen in Nederland (Vle- han). De proef had oorspronkelijk al op 1 januari moeten starten, maar het is niet gelukt het project bijtijds rond te krij gen. Zo zijn bijvoorbeeld de kosten en subsidiebedragen nog niet geheel dui delijk. Wel is steun uit het Europese fonds voor de werkgelegenheid toege zegd. Ook de ministeries van Economi sche Zaken (EZ) en Vrom zijn in princi pe bereid geld te steken in het experi ment, aldus een woordvoerster van mi nister De Boer. Hoeveel geld beide ministeries beschikbaar stellen, is nog niet beslist. Dat een succesvolle uitkomst van de proef de komst van een statiegeldrege ling dwarsboomt, ontkent Vrom met kracht. De woordvoerster van De Boer: „De minister gaat gewoon verder met de voorbereiding van haar wettelijke maatregel." De proef met vrijwillige inzameling is voor Vrom en EZ vooral van betekenis om na te gaan hoe het best een goede afvalverwerking kan worden opgezet van huishoudelijke en luxe-apparaten. C J- Van onze verslaaaeefster Rotterdam (anp) - Rotterdam wil in de Eemhaven en Waalha ven nieuwe overslagactiviteiten gaan ontwikkelen die zich vooral richten op het segment waarin Antwerpen de afgelopen jaren sterk is gegroeid. Het gaat daarbij onder andere om containertransporten over kortere afstanden, staalproduk- ten, hout en produkten van de papierindustrie. In het gebied van Waal- en Eem haven komen in de nabije toe komst veel haventerreinen vrij, omdat overslagbedrijven, zoals ECT, hun activiteiten verplaat sen naar de Maasvlakte. Het Ha venbedrijf wil dit gebied een nieuwe impuls geven door er activiteiten te gaan stimuleren die onder het niveau van de grote wereldomspannende zee scheepvaart liggen. Werkgevers en werknemers zul len zich moeten inspannen om de nieuwe activiteiten concurrerend te maken ten opzichte van ande re havens. Op dit gebied heeft Rotterdam namelijk geen na tuurlijke voorsprong, zoals bij de zeer grote schepen. „Tegenover de investeringen die de overheid doet, moeten ook inspanningen van het bedrijfsle ven staan. Zo kan de Waal- Eemhaven tot één van de meest innovatieve en concurrerende havengebieden van Europa wor den," aldus havenwethouder Smit in zijn oudejaarstoespraak. Daarin maakte hij ook de klin kende cijfers over 1994 bekend maakte: er is in de haven voor 294 miljoen ton aan goederen overgeslagen. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. In haar hele historie noteerde de haven alleen in 1973 een hoger jaarcijfer (296 miljoen ton). Opvallend waren de stijgingen bij de overslag van ertsen (15 procent) en van containers (9,5 procent). Roll-on/roll-off-ver- keer steeg met 15 procent, onder andere door de opleving van de Britse economie. Smit verwacht dat volgend jaar 'de magische grens' van 300 miljoen ton zal worden overschreden. De groei van de Rotterdamse overslag zit vooral in het stuk goed (onder andere containers, ro-ro-verkeer en fruit). De totale stukgoedoverslag bedraagt dit jaar 70 miljoen ton, terwijl dat in 1973 nog slechts 28 miljoen ton was. De oorzaak van de dynamiek in het stukgoedver- keer zoekt Smit vooral in de globalisering van de economie en de verdergaande Europese een wording. Moskou (rtr/anp) - Het hoofd van het bureau voor privatise ring in Rusland, Vladimir Polevanov, heeft felle kritiek geuit op de verkoop van staatsondernemingen. Hij dringt erop aan dat de Russische regering een aantal bedrijven weer onder haar hoede neemt. De verkoop van sommige staatsondernemingen 'ondermijnt de veiligheid van Rusland'. Zo werd Polevanov, die tevens een van vice-premiers is, gisteren door diverse Russische kranten geciteerd. Hij toonde zich vooral ongerust over de aandelen die buitenlandse investeerders in de aluminiumindustrie en defensiesector kopen. Dat belang kan oplopen tot 15 procent. De privatisering van bedrijven in de militaire industrie, de energiesector en de aluminiumindustrie moet daarom volgens Polevanov worden teruggedraaid. De Russische regering moet volgens hem 'haar economisch beleid veranderen en de rol van de staat in bedrijven vergroten'. Polevanov werd hoofd van het bureau voor privatisering nadat de vorige chef, Anatoly Tsjoebais, de drijvende kracht achter de grootste verkoop van staatsondernemingen in de geschiedenis, in oktober werd gepromoveerd tot eerste vice-premier. Tot nu toe heeft het land ongeveer 60 procent van zijn industrie verkocht. OPEN tot middernacht of ge woon dicht om zes uur? Op zondag naar de camping of naar de zaak? Winkeliers, personeel en klanten staan voor ingrijpen de veranderingen, door de aan staande wijziging van de wet op de winkelsluiting. Op deze plaats reacties van degenen die het aangaat. Vandaag de laatste afle vering: de Hema in Breda. Van onze verslaggever R.L. Raymakers, bedrijfsleider van de Hema, ziet in principe wel wat in de nieuwe wet. „Kijk, het moet wel rendabel zijn natuurlijk. Maar als je het niet probeert, weet je het ook niet. Als de klant de stad in komt, lijkt het me een goed plan. We moeten in ieder geval wel collectief langer open blij ven. Het heeft geen zin om het in mijn eentje te doen." „Wij hebben al hele goede openingstijden. Onze zaak opent elke morgen om negen uur en we sluiten om zes uur. Ook op zaterdag. Dan zijn de meeste winkels al om vijf uur gesloten en dan zie je dat je in dat extra uur toch extra omzet hebt. Op donderdag hebben we dan nog eens koopavond en zijn we tot negen uur open. Misschien moeten we een on derzoek houden en kijken of het rendabel zou zijn de slui tingstijd te verleggen." De stelling van de tegenstan ders van de in te voeren wet is, dat een gulden toch maar één keer uit te geven is en dat langere openingstijden een verplaatsing van de winkeltij den betekent. „Inderdaad, een gulden is helaas maar één keer uit te geven. Maar mensen gaan misschien meer besteden aan recreatie. Ze gaan lekker een avondje naar de stad. Of ze verwennen zichzelf en gaan in het restaurant van de Hema eten in plaats van thuis." Raymakers weet dat hij extra personeel in dienst moet ne men als hij langer open blijft. „Maar als de omzet zich goed ontwikkeld, is dat geen pro bleem. De bussen en vrachtwagens die nog geen snelheidsbegrenzer hadden, moesten de afgelopen week nog snel naar de garage. Volgens de Europese richtlijn moet het internationaal verkeer vanaf 1 januari van het apparaat voorzien zijn. Bij vrachtwagens zwaarder dan 12.000 kilo wordt het maximum bepaald op 85 kilometer per uur. Bij bussen zwaarder dan 10.000 kilo wordt het maximum 100 kilometer per uur. foto anp Van onze verslaggeefster Lieshout - Brouwerij Bavaria heeft dit jaar een recordom zet geboekt. Er is vier miljoen hectoliter bier verkocht, een stijging van 20 procent ten opzichte van 1993. Ook de afzet van frisdrank steeg met 20 procent tot een totaal van 1,4 miljoen hectoliter. In de ko mende twee jaar zal Bavaria ruim 100 miljoen gulden investe ren om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. „Het is een geweldige prestatie van de tweede brouwer van Ne derland," zegt drs. Peter Swin- kels, voorzitter van de raad van bestuur. De vier miljoenste hec toliter bier is gisteren gebrou wen, gebotteld en afgeleverd. Volgens P. Swinkels komt de mijlpaal van vier miljoen hecto liter twee jaar eerder dan in 1991 verwacht werd toen er een groot feest gebrouwen werd rond de 3 miljoenste hectoliter. De grote stijging is mede te danken aan de toenemende ex port. Vooral de export naar Ja pan en de voormalige Sovjetlan den is fors gestegen. Dit jaar heeft Bavaria 35 procent meer produkten uitgevoerd dan het jaar daarvoor. De afzet van fris dranken is beduidend gegroeid sinds Bavaria acht verschillende frisdranken voor Schweppes bottelt en distribueert. Per jaar zijn dat voor Schweppes 20 mil joen liter. Bavaria investeert de komende jaren ruim 100 miljoen gulden om de produktiestijging bij te kunnen houden. Swinkels wijst er verder met nadruk op dat de produktiestij ging ook te danken is aan het nieuwe beleid inzake ziektever zuim. In een paar jaar is het ziekteverzuim van 10 procent naar 3 procent gedaald. „Er wordt bij ons door iedereen hard gewerkt." Bij Bavaria werken momenteel 720 werknemers. Van onze verslaggever Paul Verlinden Breda - Het is weinig verras send dat Begemann door een akkoord met de Advent Hol ding, de nieuwe eigenaar van Deutsche Waggonbau (DWA), alsnog een belang lijkt te ver werven in de Oostduitse pro ducent van treinwagons en trams. Dat zegt F. Szablewski, bestuur der van de Industriebond FNV. In zijn pakket zit Holec Ridder kerk, het belangrijkste onderdeel van de Begemann Railgroep en beoogd partner voor DWA. „Het verbaast me niks dat Bege mann via een achterdeur toch weer bij DWA binnenkomt. Het was al vreemd dat Treuhand (verkoper van DWA. pv) op de proppen kwam met Advent. Dat is een beleggingsmaatschappij, terwijl tot dan toe alleen indus triële bedrijven in beeld waren voor de overname van DWA. Wij vermoedden al dat daar een truc achter zat en dat vermoeden wordt nu bevestigd." Gisteren meldde deze krant dat Begemann met Advent Holding overeengekomen is dat het Bre dase concern straks een aandeel krijgt in DWA. Begemann zelf was uit beeld geraakt als koper van DWA toen Begemann-top- man Joep van den Nieuwen- huyzen veroordeeld werd voor handel met voorkennis. Treu hand ging toen in zee met de Amerikaanse beleggingsmaat schappij Advent. Via een omweg zou Begemann nu dus weer bij DWA binnenko men. Onduidelijk is nog welke constructie Advent en Begemann daarbij voor ogen hebben. Vol gens goed ingelichte bronnen zou Begemann 38 procent DWA- aandelen overnemen van de Amerikanen. Het Financieele Dagblad meldde gisteren nog een andere constructie. Bege mann zou Holec Ridderkerk on derbrengen in Advent en vervol gens een belang van 38 procent krijgen in Advent. Begemann zou dan het beheer krijgen over DWA en Holec Ridderkerk. Bij Advent was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar. Joep van den Nieuwenhuyzen liet desgevraagd alleen los dat hij geen enkel commentaar wilde geven totdat het ministerie van Financiën in Bonn heeft beslist over de verkoop van DWA aan Advent. Een woordvoerder van de Treu hand liet gistermiddag weten dat berichten over deelneming van Begemann in DWA 'pertinent onwaar' zijn. „Noch is de Bege- mann-dochter Holec bij Advent ondergebracht, noch krijgt Bege mann een belang in DWA," al dus de Treuhand. In het Financieele Dagblad ont kende nog bevestigde Van den Nieuwenhuyzen gisteren de be richten. Van den Nieuwen- Hengelo - Begemann is erin geslaagd vlak voor de jaarwisseling ook nog Holec Hoogspanning te Amersfoort van de hand te doen. De koper is het Oostenrijkse bedrijf Elin Energieversor- gung. De activiteiten worden ondergebracht in een zelfstandige vennootschap, Elin Holec Hoogspanning. De bonden en een delegatie van de ondernemingsraad van Holec Systemen en Componenten (HSC) hebben volgens Begemann ingestemd met de verkoop van Holec Hoogspanning aan Elin. De transactie heeft geen negatieve gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen. De OR moet nog wel advies uitbrengen. ZATERDAG 31 DECEMBER 1994 Den Haag (anp) - De Belastingdienst zal in de eerste drie maanden van 1995 soepel omspringen met erkenning van banken en beleggingsinstellingen die zich storten op de markt voor'groene', milieuvriendelijke projecten. Zij krijgen tot en met maart de tijd hun kredietportefeuille (banken) of vermogensporte feuille (beleggingsfondsen) zo her in te richten, dat zij vol doen aan de voorwaarde dat zij 'hoofdzakelijk' in erkende groene projecten deelnemen. Dat blijkt uit de toelichting op de uitvoeringsregeling voor belastingvrije rente en divi dend die de erkende groen fondsen en groenbanken vanaf 1 januari 1995 aan hun deel nemers mogen uitkeren. Staatssecretaris Vermeend van Financiën heeft de rege ling gisteren gepubliceerd in de Staatscourant. Banken of fondsen die nog beschikken over oude, niet uitgekeerde winst uit de pre- groene periode, moeten die eerst uitbetalen aan de deelne mers die renterekeningen of hun aandelen bezitten. Dit om te voorkomen dat deze oude winst (ingehouden winst, fis cale reserve of stille reserve) belastingvrij wordt uitge keerd. Eventuele (aanloop)verliezen kunnen niet worden verrekend met winst uit de pre-groene periode. Die gebruikelijke achterwaartse verliescompen satie wordt hen onthouden. Tenslotte zal de belastingin specteur niet al te hard vallen over onvoorziene koersschom melingen, die er formeel toe leiden dat bank of beleggings fonds niet meer voldoet aan de voorwaarde dat 'hoofdzake lijk' groen wordt belegd. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een klein deel van de beleg gingsportefeuille in niet-groe- ne projecten plotsklaps sterk in waarde stijgt. Als de instel ling jaren lang bewust heeft voldaan aan het groene-beleg- gingsvereiste, strijkt de belas tingdienst in dat geval de hand over het hart. huyzen was gisteren druk bezig met de verkoop van Holec Hoog spanning. Dit Holec-bedrijf staat echter helemaal los van Holec Ridderkerk. Dat Holec Ridderkerk nu toch partner lijkt de worden van DWA is positief, volgens vak bondsbestuurder Szablewski. „Door DWA en Holec Ridder kerk samen te brengen, creëer je de mogelijkheid complete trein stellen te maken binnen één con cern en dat is nodig wil je op lange termijn overleven in deze markt." Szablewski reageert terughou dend op de berichten dat Holec Ridderkerk bij Advent onderge bracht wordt. „Of we daar ge lukkig mee moeten zijn, weet ik nog niet. Het gaat ons niet zo zeer om de constructie maar om de continuïteit van Holec Rid derkerk. Als Begemann die kan waarborgen, ben ik niet tegen die deal. Maar ik hoop dat we nu wel op zeer korte termijn geïn formeerd worden." Het lijkt er steeds meer op dat Begemann en Advent al in een vroeg stadium de deal met DWA voorbereid hebben. Het Finan cieele Dagblad meldde gisteren een connectie tussen beide con cerns. Zo zouden Advent-top- man Peter A. Brooke en Joep van den Nieuwenhuyzen elkaar kennen via wederzijdse vrienden in België. Van onze correspondent Londen - De laatste Britse staatsmijnen zijn vannacht overgegaan naar de particuliere sector. Het Britse mijn- bouwbedrijf RJB Mining is de nieuwe eigenaar van de 17 overgebleven 'diepe' kolenmijnen en de 15 dagbouwmij nen van het voormalige staatsbedrijf British Coal. De overname kost RJB een slordige twee miljard gulden. Voor oud-mijnwerkers in Noord-Engeland en Wales was het einde van 47 jaar staatsmijnbouw een emotio neel moment. De 'Black Coun try' (bij Birmingham) en de gebieden rond Newcastle en Swansea waren vrijwel volle dig afhankelijk van de kolen- industrie. Vlak na de oorlog waren er 1000 mijnen in Groot-Brittannië. Sindsdien zijn in de industrie bijna 700.000 banen verloren ge gaan, nu werken er nog maar 7000 mensen. Ondanks subsi dies en herscholingsprojecten van de conservatieve regering ligt de werkloosheid in voor malige mijnstreken nu ver bo ven het nationale gemiddelde van 9,8 procent. De schoksgewijze sanering van de mijnindustrie was voor velen een nationaal drama. Vooral het jaar 1984 zal de Britten bijblijven. Toen kwam het tot een bittere, drie maan den durende, confrontatie tus sen premier Margaret Thatcher en mijnwerkerslei der Arthur Scargill. 'Koning Arthur', zoals Scargill door zijn vrienden werd ge noemd, ging de strijd aan met de conservatieve regering die in een keer 20.000 banen wilde schrappen. Honderden mijn werkers en politiemannen raakten gewond in harde straatgevechten. Uiteindelijk bleek Thatcher toch het laatste woord te heb ben en werden de 'onrenda bele' mijnen -die ze boven dien beschouwde als socialis tische bolwerken- stuk voor stuk gesloten. Een van de ver wijten van de mijnwerkers bonden blijft dat de kolenin- dustrie een oneerlijke concur rentiepositie werd opgedron gen. De Britse regering heeft wat betreft de nationale ener gievoorziening bijna al haar kaarten gezet op het gepriva tiseerde British Gas én op de nucleaire industrie die - zo beweren de mijnwerkers niet ten onrechte - evenmin zonder grote subsidies kan bestaan. De nieuwe eigenaar, RJB Mi ning, bleek een van de weini gen die het steenkoolavontuur nog aandurft. Door de aan koop van de staatsmijnen stijgt de jaarlijkse omzet van het bedrijf van 270 miljoen gulden naar 3,5 miljard gul den. De optimistische direc teur Richard Budge heeft la ten weten niemand te zullen ontslaan en belooft zelfs 130 leerlingplaatsen te scheppen. Het beslissende moment voor RJB zal komen in april 1998 wanneer het contract afloopt voor de levering van steenkool aan de twee grootste electrici- teitsbedrijven van Groot-Brit tannië, National Power en Po- wergen. Als zij verder om schakelen naar gas en voor het restant van hun energiebe hoefte kiezen voor goedkopere kolenimporten uit Derde-We reldlanden dan zal het doek definitief vallen voor de Britse mijnbouw. Van een toekomstige Labour- regering hoeven de laatste mijnwerkers weinig te ver wachten. Onder de nieuwe lei der Tony Blair is Labour ge leidelijk afgestapt van de ge dachte om alle geprivatiseerde staatsbedrijven weer te herna- tionaliseren. Labour erkent dat zo'n operatie onbetaalbaar zou zijn en heeft inmiddels andere prioriteiten op het ge bied van onderwijs en verbe tering van de infrastructuur. Birmese vrouwen sjouwen met stenen op een bouwterrein in Rangoon. In de hoofdstad verrijzen steeds meer hoge kantoorko lossen door toedoen van buitenlandse investeerders. foto epa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7