DE STEM OUDJAAR'94 Joop van den Ende; weinig namen v zijn het afgelopen jaar zo vaak in het nieuws geweest als de zijne. Joop die gaat samenwerken met zijn grote concurrent John de Mol, Joop die zijn Broadway-avontuur Cyrano moet staken vanwege gebrek aan succes, Joop die een tv-zender opzet met Veronica en blij is dat hij wordt 'bevrijd van het Luxemburgse RTL-juk', Joop die enkele weken later toch weer doodleuk overloopt van Hilversum naar Luxemburg, Joop die de redding moet brengen in de financiële puinhoop van het Bredase Chassétheater, Joop die het volgend jaar toch weer gaat proberen op Broadway. Hoe heeft de man zo belangrijk kunnen worden? Is het een gokker of een van de moedigste ondernemers van Nederland? Is Joop van den Ende een gokker of een van de moedigste ondernemers van Nederland? Het lijkt alsof alles wat John De Mol en Joop van den Ende aanraken in goud verandert ZATERDAG 31 DECEMBER 1994 E7 Goede tijden, slechte tijden Als 'geslagen honden' wilden ze er niet bij zitten, Vara-baas Marcel van Dam en de NOS-bestuurders André van der Louw en Bauke Geersing. Maar witheet en geschokt waren ze wel tijdens die persconferentie op 8 december. Een dag eerder hadden Veronica en Endemol (het gezamenlijke tv-be- drijf van Van den Ende en De Mol) bekend gemaakt dat ze geen zin meer hadden in de mega-deal met de publieke omroepen. Dus geen uitwisseling van programmagege vens. Geen gebruik maken van een kwart van de NOS-rechten op sportprogramma's. En geen be hoefte aan de garantie dat de pu blieke omroepen jaarlijks voor 45 tot 70 miljoen gulden aan Ende- mol-programma's zouden afnemen. Deze mega-deal was in oktober nog door Van der Louw gepresenteerd als de redding van het publieke omroepbestel. Er dreigde volgens hem een pact te ontstaan tussen RTL (gesteund door uitgever VNU) en de combinatie Veronica/Ende- mol. Zo'n overeenkomst zou leiden tot een black scenario. Van der Louw schetste de gevolgen van dit rampscenario: 'Een bres in de bre de programmering, het risico de sportrechten kwijt te raken, onder mijning van de omroepbladen en verlies van 500 arbeidsplaatsen.' Het kijkcijferaandeel van de drie Nederlandse netten zouden zakken van 50 tot 34 procent. Hilversum zou honderden miljoenen aan re clamegeld kwijtraken. Uiteindelijk bleek Veronica/Ende- mol dus toch in zee te gaan met RTL. Het zo ontstane blok van commerciële tv-maatschappijen gaat volgens de plannen vier zen ders runnen: (het reeds bestaande) RTL-4 en -5 en Veronica-1 en -2. Van der Louw waarschuwde voor 'Italiaanse toestanden' en 'een si tuatie waarin alles alleen nog maar om geld draait.' Marcel van Dam Mol aan het begin van dit jaar fuseerden. In één klap ontstond zo de grootste onafhankelijke tv-pro- ducent van Europa met een omzet van ongeveer 500 miljoen gulden. De vakbonden sputterden aanvan kelijk nog wat tegen, omdat ze vreesden dat een deel van de 500 banen op de tocht zou komen te staan. Al spoedig slikten ze hun bezwaren in. John en Joop wisten hun mensen er van te overtuigen dat er geen sprake zou zijn van inkrimping. Integendeel, een uit breiding van de activiteiten was het parool. Endemol werd vooral opgezet om de verkoop van succesvolle formu les aan het buitenland op te voeren. Ook zouden buitenlandse vestigin gen van Endemol zelf programma's moeten produceren voor tv-sta- tions ter plaatse. De opzet leek aardig te slagen. Op de MIP-tv- beurs in Cannes verkocht Endemol in het voorjaar voor vijftig miljoen aan programma's. Shows als 'Love Wat er ook gebeurt, Joop van den Ende lijkt steeds onaangedaan zijn eigen gang te gaan. FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA Door Samir Suudi suggereerde dat Veronica/Endemol door geldgebrek in de armen van RTL was gedreven. Opvallend was dat de voormalige topman van RTL-4, de Luxembur ger Freddy Thyes, eind oktober ook vraagtekens had gezet bij de finan ciële situatie van Van den Endes helft van het Endemol-concern. Op dat moment leken de banden tus sen RTL en Endemol nog voorgoed verbroken. Naar verluidt omdat Joop van den Ende Thyes maar een zure, zuinige boekhouder vond die meer verstand had van balanstota len dan van het maken van succes volle programma's. Gevraagd hoe hij het vond om voortaan televisie te kunnen maken zonder dat hij kort werd gehouden door zijn Luxemburgse opdrachtgevers, ant woordde Van den Ende: „Alsof we de oorlog hebben gewonnen." Thyes van zijn kant meldde dat financiële deskundigen van RTL het bedrijL-van Van den Ende 'niet! stabiel genoeg' vonden. RTLfplan-j nen om te investeren in Van den! Ende Productions werden daarom afgeblazen. Thyes scheen verhalen; te willen bevestigen dat Van den Ende gokt met grote bedragen om zijn favoriete (theater)projecten te bekostigen. Hij verwees daarbiji naar de verliezen die Van den Ende Theater Produkties had geleden met de geflopte Broadway-musical Cyrano. (De RTL-baas werd in de weken na de - aanvankelijke - breuk met En demol naar een zijspoor geran geerd. Inmiddels zijn de banden tussen RTL en Van den Ende weer hersteld. Het lijkt er op dat de Luxemburgers Thyes hebben ver boden verder nog vervelende din gen te melden over Van den Ende. Na pogingen om Thyes aan de lijn te krijgen in Luxemburg, meldt een Nederlands sprekende woordvoer der van RTL dat Thyes 'niets meer wil zeggen.') Waarschijnlijk hadden maar wei nig mensen een vermoeden van zulke enorme veranderingen in het medialandschap, toen de bedrijven van Joop van den Ende enhJohn de Letters', 'Het Spijt Me', 'Ron's Ho- neymoonshow', de 'Soundmixshow' en de 'Staatsloterijshow' gingen vlot over de toonbank. De lijst van programma's die door buitenlandse producers worden ge maakt van Endemol-formules is enorm. Hetzelfde geldt voor de programma's die buitenlandse ves tigingen van Endemol produceren voor tv-stations aldaar. Een kleine greep: 'Tut er 's oder tut er 's nicht' en 'Traumhochzeit' voor het Duitse RTL, 'Stars in their Eyes/The Soundmix Show' voor het Austra lische Seven Networks, 'Forgive Me' voor het Zweedse TV 4 en 'Animal Crackers' voor het Brazili aanse Globo TV en het Chinese Guandong TV. De omzet van 500 miljoen gulden in het seizoen '93/'94 (ruim de helft afkomstig uit het buitenland) zal volgens Endemol in het lopende seizoen dan ook dicht in de buurt van de 600 miljoen uitkomen. Het lijkt alsof alles wat John De- Mol en Joop van den Ende aanra ken in goud verandert. Wellicht is dat ook de reden dat het Bredase gemeentebestuur zich wendde tot Joop van den Ende in een poging een uitweg te vinden uit het finan ciële en bestuurlijke moeras dat het Chassé-theater inmiddels is gewor den. Van den Ende (52) onderzoekt mo menteel of het voor het bedrijf financieel aantrekkelijk is om de grote zaal van het theater te huren als 'open eind-theater'. In zo'n theater zou maanden achtereen eenzelfde grote produktie te zien zijn, net zolang tot het publiek genoeg heeft van de show. Een open eind-programmering kent tot nu toe alleen het Scheveningse Cir custheater. In dit theater - gedeel telijk eigendom van Van den En de - draait al sinds augustus vorig jaar met veel succes de musical 'The Phantom of the Opera'. On langs werd het miljoenste toe gangsbewijs verkocht. Toch kende Joop van den Ende in '94 naast goede, ook slechte tijden. Zijn troetelkind, de dure mus- cial 'Cyrano' met Bill van Dijk in de hoofdrol, moest eind maart na 175 voorstellingen uit de roulatie wbrden genomen. Er kwamen dom weg te weinig mensen naar het Neil Simontheater op Broadway om de show draaiende te houden. De recensies in de Amerikaanse kranten waren na de première eind november '93 ook niet bepaald lo vend geweest. 'Zwak', 'onvol doende', 'pover' of domweg 'slecht'; dat was de overheersende teneur in de professionele beoordelingen. Producent Joop van den Ende liet ?ich er niet door uit het veld slaan. „De kunst is nu om het grote publiek te doen geloven dat de recensies fantastisch waren. Ik denk dat ik er toch een paar quotes uit kan halen die ik kan gebruiken voor mijn reclamecampagne. Ik ga er morgen eens goed op studeren." Aldus geschiedde en na wat knip- en plakwerk kwam Van den Endé met een advertentietekst waarin (uit hun verband gerukte) citaten als 'magnifiek', 'weelderig', 'bril jant', 'schilderachtig' en 'voortref felijk' te lezen waren. Het mocht uiteindelijk niet baten. Toen het doek van de door de Nederlanders Ad en Koen van Dijk geschreven musical voor d.e laatste maal sloot, restte een enorme schuld. Zestien miljoen gulden vol gens het Van den Ende-concern. Twintig miljoen, zo meldde Varie ty, de bijbel van de Amerikaanse film- en theaterwereld. Gelukkig voor Van den Ende werd de financiële pijn gedeeld door een grote groep van geldschieters. Vrienden en zakenrelaties van Joop hadden samen voor een dikke zes miljoen gulden aan aandelen in het project gekocht. Ron Brandsteder, Alex Mulder (directeur van de Uni- que-uitzendbureaus), John de Mol en de Wassenaarse vleeshandelaar Eddy de Kroes behoorden tot de mensen die gemiddeld zo'n 250.000 gulden in de musical stopten. Hans Breukhoven, directeur van de Free Record Shop-keten, was een van de geldschieters. Ondanks een verlies van 250.000 gulden heeft hij allerminst spijt van zijn investe ring. „Een ontzettend leuk en spannend avontuur, dat helaas is mislukt. Maar ik zou zo weer mee doen." De cd-handelaar geeft toe dat zijn beslissing om mee te doen voor een groot deel gebaseerd was op een gevoel van 'vriendschap en bewon dering' voor Van den Ende, 'een van de beste ondernemers van Ne derland'. „Of Joop een gokker is? Nee. Het gevoel voor entertainment zit 'm tot in z'n teennagels. Hij heeft zelf op de bühne gestaan en kon de mensen aan het huilen en lachen brengen. Als je dat kan, dan weet je ook wat er bij een produktie voor nodig is om dat bij het pu bliek te bereiken. Met alle respect voor de andere theater- en tv-pro- ducenten in Nederland, maar geen van hen kan dat zoals hij." Joop van den Ende wordt geboren in de Indische buurt in Amster dam-Oost. Zijn vader is stoker en hulpje in een ziekenhuis. De oplei ding van de jonge Joop blijft be perkt tot drie jaar ambachtsschool, waar hij de timmermansopleiding volgt. Op latere leeftijd zal Van den Ende toegeven dat hij gebukt gaat onder zijn gebrek aan verdere scholing. „Ik ben toch om de dooie dood geen domme man. Dus ik had best een doctoraal in het een of ander kunnen halen." Vader Van den Ende vindt echter dat zijn zoon met de ambachtsschool al studeert. Op een dag moet Joop een beroeps keuzetest doen op de ambachts school. De psycholoog vindt dat Joop de houten blokjes vakkundig rangschikt. Omdat de jongen bo vendien de timmermansopleiding heeft gevolgd en opvallend grote handen heeft, staat de keuze voor de beroepsadviseur al snel vast: Joop moet maar gaan werken bij een bedrijf dat bruggen bouwt. De jonge Van den Ende voelt zich tekort gedaan door het advies. Hij heeft liever een baantje dat aan sluit bij zijn voorliefde voor de wereld van theater en show. Nadat hij een tijdje heeft gewerkt bij een aannemer, kan Joop als vijftienja rige aan de slag als decorbouwer bij de Nederlandse Opera. In zijn vrije tijd doet hij aan amateurto neel en cabaret bij de Katholieke Arbeiders Jeugd. Stilletjes koestert hij dromen over een heuse loop baan als artiest. De lange, slungel achtige jongeman realiseert zich dat hij daarvoor wel eerst zijn tekortkomingen moet overwinnen. Hij neemt zang-, dans- en spraak lessen. Zijn militaire dienstplicht vervult hij als brandweer bij de lucht macht. Terug in de burgermaat schappij begint hij zo rond zijn twintigste te vermoeden dat hij nooit echt zal doorbreken als ar tiest. Echt gfscheid nemen van de wereld van het klatergoud en de glitter kan en wil hij niet. Van den Ende begint een loopbaan als orga nisator in de theaterwereld. Om intussen toch aan de kost te komen pakt Van den Ende in die tijd, begin jaren '60, van alles aan. Hij verkoopt verzekeringen en drijft een winkeltje voor jeukpoe der, valse neuzen en andere feestartikelen. Voor zijn net opgerichte theaterbu reautje organiseert hij feestavon den. Hij treedt ook nog een tijdje op als conferencier en clown in een programma voor kinderen. Ver momd als de in die tijd waanzinnig populaire tv-held Batman verricht hij winkelopeningen. Schrijver de zes ziet hem zo in 1967 optreden bij de opening van (o ironie!) de aller eerste supermarkt in Hilversum. Imca Marina en Ria Valk behoren tot de eerste artiesten die Van den Ende onder zijn hoede neemt. In 1968 krijgt Joop zijn eerste echt grote klus: hij mag een feest orga niseren bij de opening van de Am sterdamse IJ-tunnel. Het wordt een enorme flop. „Twintig duizend gul den schuld. Ik dacht toen dat ik er nooit meer overheen zou komen," meldt hij later. In 1969 toert Van den Ende door Nederland met de theaterproduktie De Fabeltjeskrant. Frans van Dus- schoten speelt voor meneer de Uil. „Zijn pak kost wel 2500 gulden. Reken jij maar eens even uit wat ons die dierfiguren kosten," zei Van den Ende toen tegen een ver slaggever van De Stem. Twee jaar later zet Joop zijn eerste vrije theater produktie op: 'Twee op de Wip' met Jeroen Krabbé en Willeke Alberti. Het stuk wordt een groot commercieel succes. Er volgen theaterprodukties met o.a. Ko van Dijk, Guus Hermus, Mary Dresselhuys, Pleuni Touw, Hugo Metsers en André van Duin. Samen met het clownsduo Bassie en Adriaan laat Van den Ende begin jaren '80 drie seizoenen lang een circus door het land trekken. 'Bassie' van Toorn spreekt nu nog met enorme bewondering over zijn tijd met Van den Ende: „Kwaliteit ging hem voor alles. Als artiest werd je in de watten gelegd. We hadden het mooiste circus van Ne derland. Het was een enorm succes. De andere circussen waren blij toen we stopten." Toch bewaart niet iedereen even prettige herinneringen aan de sa menwerking met Van den Ende. In 1980 legt Henk van Ulsen aan de Haagse Post uit hoe zijn contract met Joop in elkaar zat. Van Ulsen was voor 24/25e deel eigenaar van zijn eigen BV. Joop van den Ende bezat l/25e deel en was tevens directeur van de BV, die een mono loog uit de Dode Zielen van Gogol produceerde. Voor zijn werkzaam heden ontving Van den Ende elf procent van de omzet. Winst of verlies kwam aan het eind van het boekjaar voor 24/25e voor rekening van de artiest; slechts voor 1/2 5e voor rekening van Van den Ende. Van Ulsen kwam zo voor 80.000 gulden in het krijt te staan bij Van den Ende; Jeroen Krabbé naar ver- luidt zelfs voor drie ton. Met beide artiesten werd later een financiële regeling getroffen. Krabbé reageert jaren later nog steeds uiterst omzichtig als hem wordt gevraagd naar zijn bevindin gen met Van den Ende: „Eh, liever niet. Hoe zeggen ze dat ook alweer in het diplomatieke verkeer? 'Geen commentaar'. Is die reactie veel zeggend? Misschien kun je dat wel. zeggen ja, haha." Het fenomenale televisiesucces van Van den Ende begint in 1971 als hij voor de KRO de produktie van het programma 'Citroentje met Suiker' overneemt. Moeilijkheden tussen de schrijver en componist hadden voor vertraging in de opnames ge. zorgd. Van den Ende lost de zaak snel op en maakt van het program- ma een groot succes. In de jaren die volgen maakt hel tv-bedrijf voor Hilversum o.a. 'De Weg', 'De Fabriek', 'Herenstraat 10', 'Dagboek van een Herders hond', 'De 1-2-3 Show' en 'De Appelgaard'. De tijd dat de Hilversumse omroe- pen jaar na jaar grotere bedragen mochten ontvangen van het Rijk zijn voorbij met het aanbreken van Lubbers' no nonsense-tijdperk. 2e besteden hun dure produkties daarom meer en meer uit aan de 'vrije jongens': Joop van den Ende en John de Mol. Dezen hebben minder 'overhead' en vaste krach ten in dienst. Bovendien ontvangen ze regelmatig een welkome finan ciële aanvulling van sponsors, in ruil voor een paar seconden sluik reclame op tv. Joop en John krijgen de budgetten voor hun shows op die manier rond voor bedragen waar'de omroepen en de NOS zelf niet>tegenop kun nen. In 1989 lanceert de dan al zeer succesvolle Van den Ende zijn stoutmoedigste initiatief. Hij wil zijn eigen televisiezender opzetten onder de naam TV-l().,,Op een pers conferentie toosten dé grote namen van het 'Sterrennet' alvast breed grijzend op het succes. Maar enkele maanden later blijkt dat Ron Brandsteder, André Van Duin, Hennie Huisman, Sandra Reemer en Joop zelf het glas champagne te vroeg hebben geheven. Het Com missariaat voor de Media oordeelt dat TV-10 gewoon een Nederlandse onderneming is en wijst de aan vraag af. Extra zuur voor Joop van den Ende is dat het commissariaat de Luxemburgse dekmantel van Veronique (het latere RTL-4) wel overtuigend vindt. De laatste zen der ontvangt dan ook de gevraagde vergunning. Nooit is bekend gemaakt hoeveel het mislukte avontuur van TV-10 heeft gekost. Joop van den Ende verklaarde later zelf dat de belang rijkste financier, dé Rotterdamse investeringsgroep VCI, er tussen de 30 en 45 miljoen gulden bij in is geschoten. Gevolg van het mislukken van TV-10 was aanvankelijk wel dat Van den Ende alle opdrachten van de Hilversumse omroepen kwijt raakte. Ze wezen de 'verrader' Joop de deur die daarna (volgens de populaire overlevering) geen ande re keus had dan zich over te leve ren aan Thyes en de zijnen van RTL. Om zijn bedrijf te redden moest Van den Ende genoegen ne men met de 'wurgcontracten' van Luxemburg. Het verhaal van de wurgcontracten dook weer op in oktober van dit jaar, toen Van den Ende zijn in middels overbekende uitlatingen van 'Luxemburgs juk' en 'we zijn bevrijd van een buitenlandse over heerser' deed. Uitlatingen die en kele weken later een tamelijk bela chelijke bijklank kregen op het moment dat de hernieuwde samen werking van Van den Ende met het Luxemburgse RTL bekend werd. „Ja, ik kan me voorstellen dat die uitlatingen later vreemd zijn over gekomen," geeft de woordvoerder van Endemol, T. Notermans, toe. „Maar Van den Ende heeft dat toen gezegd aan het eind van een hele zware en emotionele dag..." Verhalen dat Joop van den Ende onverantwoord grote financiële ri sico's neemt, noemt hij 'volstrekte onzin'. Van den Ende Productions verkeert volgens hem evenmin in financiële problemen. „Wat men sen als Thyes, Van Dam en de TROS-voorzitter van Doodewaerd daar over zeggen, is voornamelijk bedoeld om onrust te zaaien. Daar denken zij dan weer voordeel uit te behalen." Wat de winstcijfers van de afgelo pen twee jaar zijn, wil Notermans niet vrijgeven. Dat gebeurt 'bin nenkort'. Wel wil hij kwijt dat hij het vergelijken van Van den Ende met Berlusconi 'niet alleen grenze loos onjuist, maar ook beledigend' vindt. „Van den Ende wordt niet vervolgd voor fraude, is geen pre mier en wil ook de publieke omroe pen niet intomen, zoals Berlusco ni." Op geheimzinnige toon laat de woordvoerder weten dat Van den Ende 'terugkeert op Broadway' Details hierover wil hij absoluut nog niet loslaten. Pas na veel aan dringen licht hij een tipje van de sluier op. Het gaat om een musical die is gebaseerd op een film en waarin Julie Andrews een rol speelt. (Navraag in Amerika leerde dat het gaat om de musical 'Victor, Victoria', zoals De Stem al eerder meldde. De première in New York is gepland in de herfst van '95). Joop van den Ende die in het verleden bewees niet terug te dein-i zen voor een flink financieel risico, heeft klaarblijkelijk toch leergeld betaald voor zijn dure flop 'Cy rano'. 'Victor, Victoria' wordt na melijk opgezet in co-produktie met de Amerikaan Tony Adams.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 52