4Oor van de zee' werkt ook via de ruimte Alge rij Berl inn Franse Vrijlatii bevestigt PTT buit naam Scheveningen Radio uit in strijd om tele-communicatiemarkt tear- B?^k Rol Boesa 1^ DE STEM PAPIER VOOR UW PEN A4 DE STEM Poncke Princen (1) Poncke Princen (2) Poncke Princen (3) Poncke Princen (4) Poncke Princen (5) Poncke Princen (6) Solidariteit Albanië Hoop Eenzaamheid i ZATERDAG 31 DECEMBER 1994 Door Rinze Brandsma Umuiden/Burum - Tot haar eigen ver rassing merkt PTT Telecom dat de oer- Hollandse naam Scheveningen Radio een wereldwijd begrip is. De radiodienst, 'het oor van de zee', niet weg te denken in de communicatie tussen schepen en het vasteland, bestaat 90 jaar. Scheveningen Radio heeft wereldfaam als betrouwbaar en menselijk, maar worstelt met een stoffig imago. Ze zal het eeuwfeest wel halen, maar dan is ook het einde van haar traditionele radiodiensten in zicht. PTT Telecom treurt daar niet over. Integen deel, want zij weet de faam van Schevenin gen Radio met haar goede serviceverlening vaardig uit te buiten. Met - zo geeft zij zelf toe - agressieve werving begint ook 'Station 12' (op z'n Engels) zo'n begrip te worden in de moderne satelliet-communicatie. Hein de Bont, algemeen directeur van Sta tion 12, onderdeel van PTT Telecom: „Zelfs rederijen in Azië, waar wij komen praten over satelliet-communicatie via ons station, kennen Scheveningen Radio." Bellen, faxen en dataverkeer per satelliet ne men steeds meer de oude, vertrouwde radio diensten van Scheveningen Radio over. De oude radiozender maakt tegenwoordig deel uit van PTT-Station 12. PTT Telecom heeft een aandeel van vier procent in Inmarsat, af korting voor International Maritime Satelli te. Binnen enkele jaren is Inmarsat wereldleider geworden. Er komt een sterke verdere uit breiding van de (mobiele) satellietdienst. Station 12 en Inmarsat hebben de mammoet British Telecom al van de derde plaats ver drongen. Daarvoor heeft PTT Telecom aanzienlijke in vesteringen gedaan. In het Noordfriese Bu- rum, in een radiotechnisch rustig gebied, staat een parkje met reusachtige witte ont vangst-schotels voor satelliet-communicatie, als een vloot in de zompige weilanden gelan de UFO's. Het is het grondstation voor Station 12, In marsat en enkele andere satellietdiensten. De grootste schotels hebben een diameter van bijna 30 meter, Inmarsat doet het met soep borden van 14 meter doorsnee. Op 1 januari wordt officieel een nieuwe, derde, Inmarsat- schotel in gebruik genomen, gericht op het westen van de Atlantische Oceaan en Noord- Amerika. Een investering van bijna 15 mil joen gulden. Maar nu al draait Station 12 en Inmarsat als een tierelier en maakt dikke winst. Bijna euforisch zegt Hein de Bont, naast de schotels in Burum: „De wereldwijde markt is 1 miljard gulden per jaar. Ons aandeel daar- Het grondstation van de nieuwe tele-communicatiediensten in het Friese Burum. in stijgt snel, we zitten nu op tien procent. Het is een leuke business. Mensen in China bellen met andere mensen in China via Bu rum. Volledig automatisch, met een zuivere kwaliteit, zonder kraak. Over de hele wereld trekken onze 'flying squads' om te werven voor Station 12." Twaalf is het satelliet-netnummer van het Nederlandse grondstation Burum. In juli ko mend jaar krijgt Station 12 het mede-ge bruik van de schotel van het Japanse KDD. Nu lukt dat nog niet helemaal, maar vanaf dat moment zijn overal ter wereld alle In- marsat-diensten onder die ene toegangscode '12' te kiezen, met overal dezelfde kwaliteit. Om zich te profileren mikt Station 12 - de enige operator die slim werkt onder zijn net nummer - op de uitstraling van Schevenin gen Radio: menselijke service, adviezen voor eerste hulp, weerbericht en een gratis hulp dienst voor klanten. En voor wie contact in de Nederlandse taal wenst zitten dag en nacht telefonisten klaar. Via de nieuwe Inmarsat-schotel mogen be manningen van schepen nu al voor een zacht prijsje in de weekeinden naar het thuisfront bellen. Communiceren via de satelliet wordt steeds minder exclusief, minder omslachtig en steeds betaalbaarder. De jongste set van In- marsat-M past in een koffer, heeft geen scho tel nodig maar een antenne ingebouwd in het deksel en weegt 13 kilo. Bellen, faxen en datatransmissie via een mo dem kan overal vanuit woenstijn of jungle. Journalisten, zakenlui, maar vooral hulpver leners en VN-vredeslegers - met name in Afrika en ex-Joegoslavië - maken er druk ge bruik van. De gesprekskosten zijn nu onge veer 7,50 per minuut, maar zullen verder dalen. Op steeds meer vrachtwagens op de internationale routes verschijnen kleine 'pot- I I f jes', waarmee goedkoop verkeer van berich ten en data via Inmarsat-C mogelijk is, Scheveningen Radio - roepnaam PCH, Papa Charlie Hotel - werd als een van de eerste kuststations ter wereld in 1904 geïnstalleerd in de duinen van Scheveningen. Daar staan nog steeds de middengolfzenders. De korte- golfzenders staan bij Kootwijk op de Veluwe. Het station zelf verhuisde in 1926 naar IJ- muiden, voor een betere ontvangst van de kortegolfzenders. Door de mondiale dekking, de talenkennis van de telefonisten en de service (doorgeven van de voetbaluitslagen aan zeelieden en be stellen van bloemen of taart voor thuis) hoort het wereldwijd tot de vijf grootste radiosta tions. Op de radiozaal zit nog steeds een dozijn ge routineerde radiotelefonisten alle banden van kortegolf (radio, telex en telegrafie), middengolf en marifoon uit te luisteren. Ope rateurs zijn daarbij altijd nodig. Die leggen via ruisende ethergolven verbinding met een zeeman op de Marokkaanse 'Faroek' die lijkt te huilen, bellen voor het Noorse 'Havoern' telefoonnummers in Syrië, beantwoorden de marifoon-oproep van binnenvaartschip Baukje Elisabeth en geven per seinsleutel in ouderwets stotterend gepiep een telegram door voor Tel Aviv van een schip dat ter hoogte van Gibraltar vaart. Communicatie per Inmarsat was tot voor een paar jaar voornamelijk voorbehouden aan schepen. Over de hele wereld zijn 24.000 schepen (in Nederland geregistreerd 400) uit gerust met de analoge Inmarsat-A. Inmarsat- B is de juist gestarte digitale opvolger. Met Inmarsat-C kan niet gebeld worden, maar is voor het gecomprimeerd verzenden van be richten en data van de ene computer-termi nal naar de (mobiele) andere. Daarvan zijn wereldwijd 15.000 (Nederland 1275); het aantal terminals groeit met enige honderden per maand. Ook Inmarsat-M (de draagbare satelliet-telefoon in een koffer) groeit zo snel; daarvan zijn bijna 4.000 in gebruik, waarvan in Nederland 120. Vanaf midden komend jaar biedt Station 12 ('als eerste ter wereld') semafonie per satel liet aan onder de naam SatPage. Die gaat een dikke duizend gulden kosten. Behalve oproe pen kunnen daarmee over de hele wereld ook korte berichten ontvangen worden. De 'pie per' wordt iets groter dan een autotelefoon. 'Binnen drie, vier jaar een markt van een half miljoen apparaten', zegt PTT Telecom er ver lekkerd van. Zojuist heeft Station 12 intentie-afspraken gemaakt om deel te nemen in een nieuw sa tellietnetwerk, P-21, dat rond de eeuwwisse ling operationeel zal zijn. In januari volgt daarover de definitieve beslissing. Voor Inmarsat betekent dat nieuwe investe ringen van zeker 5 miljard gulden. Hein de Bont: „Dan kun je over de hele wereld rond reizen en bellen via de satelliet met appa raatjes die net zo klein zijn als een handheld- autotelefoon. De prijzen van apparaat en bellen zullen dan nog verder omlaag gaan." Hij verwacht daarmee de definitieve door braak van satellietcommunicatie voor ge woon gebruik. Station 12 wil ook daarin een wereldwijde rol als marktleider spelen. In Burum is nog ruimte voor wat schoteltjes en computers erbij - al was het alleen al voor het bijhouden van de ruimte-telefoontikken. In een artikel over Ger Vaders in de Stem van 21-12-94 wordt weer eens uitgehaald naar de oud-Indiëgangers. Het bevreemdt mij dat er altijd weer lieden zijn die misdadige zaken, zoals landverraad, tot het hoogst verworven goed weten te verheffen. In een 'Vader(s) weet het be- ter'-stijl worden in het ge noemde artikel pseudo-psy- chologische analyses en onge fundeerde verdachtmakingen gespuid ten aanzien van oud- KNIL-militairen en oud-In diëgangers waaronder 110.000 dienstplichtigen. Aan de andere kant blijft, jammer genoeg, de analyse van de belevenissen van een landverrader die samen met de vijand zijn vroegere, even eens dienstplichtige maten doodschiet, onuitgewerkt, denkelijk omdat dan de 'kick' van het verraad omslaat in spijt. Ook Vaders reactie op de slag in de Javazee getuigt niet van veel kennis omtrent het ver loop van die slag. Daarom breng ik alleen de legendari sche woorden van Admiraal Doorman in herinnering: 'Ik val aan, volg mij.' Gezien de overmacht had hij, en na zijn sneuvelen ook de anderen, wel wat anders kun nen bedenken. Het artikel in zijn geheel beschouwend komt het mij voor dat het meer een zelfanalyse van de heer Va ders is, waarbij een mogelijk schuldbesef wordt verlicht door anderen van lafheid, im- competentie of misdadigheid te beschuldigen. Etten-Leur, N. Mosman Het zou voor Princen zelf eer voller geweest zijn als hij in '47 ondergedoken was en dienst geweigerd had, zoals toen vaak gebeurde. Wij, oud-Indiëgangers, kun nen weinig waardering voor zijn daden opbrengen. Een pure landverrader en lafaard, die mee hielp ons aan te val len. Wij waren geen helden voor ons vaderland. Ja, we zouden in een federatie gaan samen werken en wij moesten de or de handhaven, zo werd ge zegd. Nou, wij hadden wel wat anders aan ons hoofd. Onze ouders, onze meisjes van toen en wij zelf hoopten te overle ven en later een carrière op te Zekortenente bewerken. I Puhl- faneüen °P r'jm Publicatie betekent F- ™°™tischdstednetniet stanTehetmetuw I standpunt eens is. bouwen. Dat is voor de mees ten, ook voor mij, gelukt. Wij waren doelwit voor ieder een. Van onze compagnie 4-7 Reg. Inf. stierf er één aan typ hus, één aan de ziekte van Weill en zeven jongens liepen in een hinderlaag, werden ge marteld en verminkt in de ri vier de Ogan geworpen in Zuid- Sumatra. De redenering dat Indië vocht voor zijn vrijheid, is terecht begrepen. Maar dit alles moet u zien in het beeld en licht van toen! Achteraf praten is nu gemak kelijk, maar volkomen fout, niet passend en zelfs niet rele vant, dus voor ons oud-Indië gangers onterecht. Breda, H. Wildhagen Wanneer een Duitse militair in de Tweede Wereldoorlog niet kon leven met het fascis tische regime van Hitier en overliep naar het geallieerde kamp om daar mee te helpen Hitier te bestrijden, dan was dat in onze ogen een held. Poncke Princen deed niets iheer of minder. Hij liep over uit het kamp van koloniale onderdrukkers en hielp de In donesiërs hun vrijheid te ver krijgen. En daarom, in plaats dat oud-strijders, onder aan voering van een naar mijn me ning dolgedraaide oud-gene raal, Poncke Princen het leven mqeilijk trachten te maken, zou het gepaster zijn als zij een wat mildere houding zou den aannemen. Immers, wij als oud-strijders hielpen mee het Indonesische volk te bestrijden en te onder drukken, uitsluitend om kapi talistische belangen, zoals dat sinds Jan Pieterszoon Coen al meer dan 300 jaar lang letter lijk te vuur en te zwaard ge beurde. Niet iets om trots op te zijn. En het spijt mij nog steeds dat ik toen niet het lef had om dienstweigeraar te worden. Ik heb het daar nog steeds moei lijk mee. Daar heb ik gezien wat onderdrukking en uitbui ting betekent. Daar heb ik ge zien hoe Nederlanders zich soms als beesten gedroegen te genover de inlanders. Daar werden mensen zonder vorm van proces neergescho ten. Dat het CDA tegen de komst van deze ernstig zieke man is, die zijn familie nota bene met kerstmis wil bezoe ken, geeft aan hoe christelijk deze partij nog is. Men moest zich schamen. Oorlogsmisdadigers uit het voormalige Joegoslavië krij gen hier asiel. Nederlandse SS-ers zijn terecht al lang weer geaccepteerd in onze sa menleving, maar Poncke Prin cen, een zieke man, een men senrechtenactivist, zou Ne derland niet mogen bezoeken omdat hij koos voor een recht vaardige zaak. En dat er, zoals ik op de radio hoorde, nog oud-Indië-gan- gers zijn die Princen willen gijzelen, ja zelfs vermoorden, geeft aan wat een verderfelij ke mentaliteit men hier en daar ten aanzien van deze zaak nog heeft. Gelukkig heeft de regering in deze een goede beslissing ge- noemen, die recht doet aan de Kerstgedachte. Breda, W. Hellemons Toen de politionele acties in Indonesië gevoerd werden was ik nog een kind. Wat er precies aan de hand was wist ik toen niet, alleen dat er mensen uit Nederland naar een ver, vreemd land gingen waar oor log was. Later heb ik pas be grepen dat daar een vuile ko loniale oorlog gevoerd werd tegen een volk dat gewoon zelfstandig wilde zijn en dat er oorlogsmidaden begaan werden tegen weerloze men sen. Poncke Princen begreep dat toen al heel goed en koos de kant van het Indonesische volk. Die man verdient niet al leen een visum, maar ook een standbeeld. Breda, M.G.A.J. van Gerwen Klinkt de naam Poncke Prin cen, dan borrelen huichelarij en hypocrisie als onwelrie kende moerasgassen uit de ziel van bepaalde delen van ons volk op. De Indonesiërs, de Godge schapen eigenaren van Indo nesië, wilden onafhankelijk heid. Ook Neerlands trouwste bondgenoten keerden zich te gen het Nederlandse kolonia lisme. Nochthans onder het mom van politionele acties werd getracht de vrijheids drang van de Indonesiërs met oorlogsgeweld te vernietigen. Dat is er een man, nee, een MAN. Hij weigert mensen met een legitiem verlangen naar onafhankelijkheid, aan flar den te schieten, herinnert zich '40-'45. Met wat ongeorgani seerde Indonesische vrijheids strijders keert hij zich tegen de 100.000 tot de tanden be wapende soldaten van zijn va derland. Hij is een verrader van het ergste soort en hoort te han gen aan de hoogste klapper boom. Was hij nou een Duitse soldaat die, overgelopen naar het Nederlandse verzet, tegen zijn eigen leger had gevoch ten. Dat zou het geallieerde kamp, dan zou dat rechtscha pen en moedig zijn. Maar één Nederlander tegen 100.000 Nederlandse soldaten, die dessa's platbranden en de in woners ervan vermoorden, dat is lafhartig verraad. En zo is het volgens de oud- Indiëstrijders nog steeds. Dus Tijden' zij als de oude, zieke, maar onvermoeibare vechter voor mensenrechten, Poncke Princen, een visum krijgt. Verdomme nog an toe! Denkt de imbeciel dat wij - WD, CDA en oud-Indiëstrijders - uitbuiten, onderdrukken, wreedheden en kolonialisme anno 1994 zo onwelvoeglijk zouden vinden, dat we begrip voor zijn vermaledijde daden zouden hebben. Absoluut in tolerabel amice! Princen komt er niet in! Van Mierlo, Van Mierlo, mijn held. Poncke Princen, Held der Helden, welkom thuis. Ik wou dat ik kon zijn als jij. Breda, R.J. Droop Verbaasd over zo veel dom heid, heb ik het stuk over de heer Ger Vaders gelezen. Hij is met Princen in de buurt van Sukabumi de plaats gaan be zichtigen waar Princen vol gens hemzelf op de Neder landse troepen heeft gescho ten. Hij geeft het zelf toe en praat daar ter plekke schouderop halend over met Vaders. En aan zo'n joker geeft minister van Mierlo een visum. Ik zou Princen voor willen stellen tij dens zijn verblijf in Nederland een bezoek af te gaan leggen bij mevrouw Boogaard wiens echtgenoot op 22 juli 1949 op de weg tussen Tegallega en Geklong door het commando van Princen werd doorgescho ten met nog 3 andere Neder landers die in een truck zaten ter bescherming van een la ding thee. Misschien gaat Vaders als journalist wel mee. En dan die politionele acties; volgens Va ders waren die nodig omdat Generaal Spoor moest en zou vechten om te laten zien dat het KNIL (woorden van Ger Vaders) verdomme wel een oorlog kon winnen. Dat was volgens Vaders de enige reden dat zij daar vochten en hij voegt daar nog aan toe: „Maar die oorlog wonnen we ook niet". En waarom moest het KNIL laten zien dat ze wel een oor log konden winnen omdat vol gens Vaders (wederom zijn woorden) het KNIL in 1942 collectief met de poten om hoog langs de weg stonden om zich aan de Japanners over te geven. Nu weet ik wel dat het in Ne derland een gewoonte is ge worden om het KNIL en de In- diëgangers af te schilderen als een stelletje moordenaars (ach ja dat verkoopt zo lekker), maar de woorden die Vaders gebruikt, getuigen van een domheid in optima forma en zijn bovendien kwetsend. Maar als u dit soort woorden gebruikt dan krijgt u het ant woord dat daar bij past, na melijk: u kletst uit uw nek. Veel onderdelen van ons heb ben gevochten voor zover wij konden, maar wij hadden geen materiaal om zo'n strijd aan te gaan en dat kwam omdat mensen in Nederland met een gebroken geweertje op hun stropdas de begroting van De fensie voor Nederlands Oost- Indië tegen hielden. Boven dien dreigden de Japanners Bandoeng en Batavia (open steden) te bombarderen als wij niet zouden capituleren. Wij hadden in die strijd wel ongeveer 900 gesneuvelden en bij de marine sneuvelden op zee 1653 officieren en minde ren, een kwart van het mari nepersoneel. Ja, heer Vaders, die 900 doden hadden verge ten hun POTEN omhoog te steken en die 1653 marine mensen och u zei het zelf al, van een boot kun je niet weg lopen. In Nederland sneuvelden in mei 1940 ongeveer 2000 man. U zult mij niet horen vertellen wat de rest van het Neder landse leger met zijn poten deed, dat laat ik graag aan u over. En inderdaad heer Vaders, die politionele acties of oorlog zo als u het noemt wonnen we ook niet. En waarom niet, om dat Amerika eiste dat we In donesië los zouden laten, om dat het leger in Europa ver sterkt moest worden, want die Russen deden zo akelig en dus zei Amerika 'uit Indonesië jul lie en anders krijg je in Neder land geen Marshall-hulp'. Weet u het nu weer een beetje heer Vaders? Tot slot nog even het volgen de. We zijn in 1994 op de tv en in alle kranten getuige ge weest van de bevrijding van zo'n beetje elk dorp en stad in Nederland. Nu ben ik eens be nieuwd wat er voor aandacht aan onze bevrijding in Neder lands Oost-Indië in 1945 zal worden besteed. Persoonlijk zat ik toen nog midden in de jungle van Bir ma. Ik zie die herdenking somber in, maar dat zijn we gewoon, per slot van rekening hadden wij maar 26.233 do den. Breda, P. Pellegrino In de De Stem van woensdag 21 december las ik dat instel lingen zwakzinnigen op straat zetten, althans daarmee drei gen, en dat terwijl er wordt geroepen om meer politie bij NAC. Kan iemand mij uitleg gen waar de Nederlandse soli- dariteitsgedachte nu eigenlijk is? Breda, J. Gielen In het artikel over Albanië in De Stem van 16 december wordt telkens over het 'gek kenhuis' gesproken. Dat raakt me. Je hebt het wel over men sen, medemensen, ook al heb ben ze geen menswaardig be staan. Breda, J. Dunnewind Het lijkt erop alsof onze sa menleving en de manier waar op ze is georganiseerd, bezig is aan een laatste overlevingspo- ging. Ik merk dat aan een ver dichting van de normen en waarden die ten grondslag lig gen aan ons kapitalistisch sys teem. Keuzes worden enkel en al leen nog gemaakt vanuit eco nomische motieven, niet van uit een inhoudelijke visie. Het individu wordt steeds meer onder druk gezet. De betaalde baan is meer dan ooit het enige criterium voor geluk. Geluk is te koop en heb je geen betaalde baan, dan kun je het nirvana van de ka pitalistische welvaartsstaat vergeten. Produceren en consumeren, werken en winkelen, is het kruis dat de Westerse mens met zich meedraagt. Niet als recht, maar als plicht. Gij zult! De werkelijkheid is dat niet het systeem de mensen dient, zoals het zou moeten, maar de mensen het systeem dienen. Dat steeds meer mensen daar ziek van worden en de kloof tussen arm en rijk steeds gro ter wordt, dat feit, dat signaal wordt ontkend en verzwegen. We leggen onszelf een (werk)druk op, die onmense lijk is en geven de schuld aan diegenen die er het slachtoffer van worden: zieken, haanlo zen, ouderen en vluchtelingen. Onze basis klopt niet, maar we blijven maar oplossingen zoe ken vanuit een verouderde, kapitalistische basis. De poli tiek voorop. De oorlog in Bos nië en de werkloosheid zijn voorbeelden van onze diepe machteloosheid. Ons gebrek aan creativiteit en eenzijdige manier van kijken naar de dingen. Veel heeft met bewustwording te maken. Dat oude vormen niet meer werken, want ook het kapitalisme is een geloof, net als het oude rooms-katho- lieke. n Het laatste massale geloof, dat kapitalisme heet, doet hard nekkige en wanhopige pogin gen om te overleven. Vooruit gang betekent dat we steeds minder tijd hebben voor alles wat aandacht vraagt. Eten, drinken, werken, vrijen, ster ven en liefhebben. En dat noe men we vrijheid? Heeft u uw Airmiles kaart gereed? Zal er een tijd komen dat we mogen leven vanuit diepere, zelfgekozen, zelfgevonden gronden? Dat er tijd en aan dacht is voor onszelf, voor el- kar. Dat alles wat allen toe komt rechtvaardig wordt ver deeld. Misschien dat die hoop uitging van die wonderlijke mens en zijn verhaal, 2000 jaar geleden. Misschien dat die hoop een lichtpuntje mag zijn in deze donkere dagen na kerstmis. Tilburg, T. Ribbens Als lezer van de Stem las ik een interview met mevrouw Steemers. Na het lezen bleef ik met enige vragen zitten. Zij stelt dat eenzaamheid een noodlot is en maakt daarbij de veel voorkomende verwar ring tussen alleen zijn en een zaamheid. Het artikel is duidelijk een voorbeeld van begripsverwar ring. Allereerst stelt zij dat ie dereen christen is en dus kerstmis viert en mensen die om welke redenen dan ook al leen zijn, zich in psychische nood zouden moeten bevin den. Dit verdient een ant-, woord. Als Humanist vier ik zeker geen van oorsprong christe lijk feest dat kerstmis heet. Eenzaamheid is een begrip dat men zich op laat dringen. Iemand die alleen is kan zich zeer goed welbevinden door bewust die keuze te maken. Er is voor mij geen verschil tussen het weekend voor dan wel na 25-26 december. Ik stoor mij zeker aan haar stel ling dat ieder alleenstaand mens meteen zielig is. Het is heel goed mogelijk dat mevrouw Steemers deze men sen ontmoet heeft, maar dat geeft haar niet het recht te vinden dat iedereen die korte of langere tijd alleen is, zich ook in het door haar opge voerde zielige eenzaamheids beeld bevindt. Breda, W.J. Koch Van onze correspondent Parijs - Militante mosli den tegen de door het stalleerde regering in ben gisteren verklaard log tegen Frankrijk ei recht is geworden'. Ze aanvallen op Frans gi komende paar dagen'. Aanleiding hiertoe is d door Franse commando's, in Marseille, van een dot Rome (afp/dpa) - Er k<| verkiezingen in Italië, tegen de zin van pren overlegronde met alle p; Scalfaro begint na nieuwj nieuwe overlegronde om crisis te geraken waarin h verkeert. De president w volgende week een nieuw mier aanwijzen. Scalfaro is tot zijn besluil men omdat een meerderhc de partijen zich heeft uitg ken tegen het onmiddellij den van nieuwe verkie1 Premier Berlusconi is da voorstander van, net als ranco Fini van de neo-fas Maar samen hebben de n cisten en de Forza Ital Berlusconi geen meerd Hun coalitiepartner tot kort, Lega Nord, zegde week de regeringssamenw op, waarna Berlusconi ni ders overbleef dan zijn aan te bieden. Berlusconi heeft gistere haald dat de president vervroegde verkiezingen schrijven. Hij nuanceerde Washington (ap) - De Noordkoreaanse leider se functionarissen een vrijlating van piloot Bo Daaruit blijkt volgens de de macht van zijn vade: heeft over wie de macht grote leider nooit een boel „Ons is verteld dat deze b en door Kim Jong II perso se topfunctionarissen. Vo tussen het ministerie va vrijlating was, en legerofi mogelijk wilden vasthouc hebben gekozen. Van onze correspondent V Parijs - De Franse boi commissarissen is wo parket in Parijs. Vol suggereert het Openb dat de Parijse rechercl men is. Het parket heeft beslotei che niet langer het ond< richten naar het meest corruptieschandaal van legale financiering van c van premier/presidentsk dur en presidentskandid; rac. De politie heeft zich len van bewijsmateriaa maakt aan niet-geoorl praktijken, aldus het Op rie. Het is nu aan de gendar heid te brengen in een meer wegkrijgt van eei Johannesburg - Met h< wenden van buiter subsidies voor eigen is de Zuidafrikaanse leider Allan Boesak o] in opspraak geraakt. E derzoek van Scandinó fondswervende orgai toont aan dat Boesaks ting voor Vrede en Gei heid een bedrag van half miljoen gulden n verantwoorden. Boesak, nog maar net tot sadeur bij de Verenigde benoemd, kan een diplo carrière hiermee wel v De kans dat de gewezei coryfee binnenkort naar afreist, is gering nu p Mandela heeft bekend; dat hij zich opnieuw op noeming zal bezinnen. Volgens de Scandinaviscl nisaties tonen de boeken Boesak zelf minstens 5(

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 4