DE STEM lM"- kracht ligt in improvisatie' Ik zie mezelf als een doorprikker van onzin' Mare Klein Essink debuteert op RTL4 Irene Moors is via Telekids de kinderwereld ingerold en er nooit meer uitgekomen Dat wilden wij nog even kwijt: Panelleden luchten hun hart Droomhuwelijk in Telekids Seth Gaaikema brengt na drie jaar weer Oudejaarsconference op tv Freek de Jonge doet mini- conférence NOS-Journaal in een nieuwe jas sn ma 994 X 79 a zie ragazzi op achterpagina - d4 Gids De hele dag heeft ze in de sneeuw gestaan. (Ju het violet van de on- iergaande zon op de bergtoppen is verdwenen, blaast Irene Moors uit in ten der vele knusse Stubes in het Zwitserse Grachen. In dit kindvriendelijke wintersportdorp vol zon en sneeuw, spelen dit maal de Kerst- en Oude- •aarsedities van Telekids zich af. Een gesprek met de touw die Telekids zes jaar geleden uit het niets te voorschijn toverde, er voor knokte en nog steeds wekelijks live voor de camera stoeit met haar kind', dat Telekids heet. Door Anja van den Akker Ooit zei Irene Moors in Telekids lat kinderen ter gelegenheid van Luilak-dag maar lekker met zeep op de ramen moesten gaan klie deren. Op de ruiten van de auto, overal. „Dat hoort bij Luilak," m de mevrouw van Telekids. Het regende die dag telefoontjes van boze ouders, die zich bij het opstaan geconfronteerd zagen met besmeurde glaspartijen en automobielen. Irene Moors lacht ornu om. „Niks aan de hand. Een lak water er tegenaan en het is weer weg.Maar ze beseft temeer hoe flinterdun de scheiding tus sen fantasie en werkelijkheid voor kinderen is. Dus let ze goed op haar woorden. ..Zodat de kinderen die naar ons tijken geen verkeerde dingen gaan zeggen met de verontschul diging: Ja, maar Irene zei het ook." .Ik ben me er heel goed van be wust dat kinderen met mij aan het opgroeien zijn", zegt de 27- ;arige presentatrice uit Haarlem. Kindertjes die in het begin van Telekids zes jaar waren, zijn nu twaalf. Die moeten toch iets van mij hebben opgepikt." Pittig Een kinderprogramma kan heel educatief werken. Telekids wil echter vooral leuk en gezellig lijn. Is dat geen gemiste kans? ..In het verleden, toen ik Telekids nog niet samen met Carlo Bos- Irene Moors (linksboven) met Carlo Boszhard, Anniko van Santen en Top 40-presentator Tim Immers in Zwitserland. foto rtl zhard presenteerde, hebben we wel serieuze onderwerpen behan deld zoals kindermishandeling en dergelijke. Dat was best pittig. We proesten er dan ook altijd heel lang over nadenken om het zo te brengen dat 't niet schokkend zou zijn voor de kinderen thuis. Die zitten 's ochtends met de duim in hun mond voor de tv, vaak zon der dat er iemand bij is." „Sinds afgelopen seizoen is toch meer gekozen voor een show achtig programma met amuse ment. Wat er aan serieuze dingen inzit, heeft meer met kinderboe ken en kindertheater te maken. Voor die verandering heb ik zelf niet gekozen, het is zo gegroeid." Ze legt uit: „Na vier seizoenen zaten we met een probleem. Er was zoveel concurrentie bijgeko men. Er.móest iets gebeuren. RTL gaf min of meer carte blanche met de opdracht: maak er wat van, anders ben je weg volgend jaar. Wat programma betreft dan. Toen is er gekozen voor meer gezelligheid en snelheid. Hoewel ik ook in deze Telekids altijd pro beer of kinderen er toch iets van kunnen opsteken. Variërend van Unicef tot hoe suikerbieten wor den verwerkt. Maar de hele zwa re onderwerpen passen niet meer." Wat Moors nog wel doet, is de ru- De jurk is echt, de bruidsmeisjes ook, maar hoe werkelijk is het huwelijk dat Irene Moors en Carlo Boszhard in deze aflevering van Telekids sluiten? Is het droomhuwelijk waar talloze tv-kij- kertjes al maanden naar uitkijken het begin van een nieuwe fase of ligt de realiteit anders? Het antwoord komt vanochtend in de Oudejaarseditie van Tele kids, die net als de Kerstaflevering is opgenomen in het Zwitser se wintersportdorpje Grachen. Het werd door de redactie uitver koren vanwege de vele mogelijkheden die daar voor kinderen zijn. Irene Moors licht een tipje van de sluier op: „De jurk heb ik zelf uitgekozen. En mijn ouders waren er ook bij." Omdat veel kinderen het magische tijdstip van 0.00 uur op Oud jaar niet halen, eenvoudigweg omdat ze voor die tijd zijn inge dommeld, kozen de makers, van Telekids twaalf uur 's middags als begin van het nieuwe jaar. Daar wordt zaterdagochtend fees telijk naar toe gewerkt. Carlo en Irene gaan in het Zwitserse dorpje op zoek naar oliebol len en vuurwerk voor het uur U. Maar voor het zover is, doen ze eerst nog even een dutje. Dan gebeuren er vreemde dingen. briek Meidengeheimen. „Dat zijn serieuze brieven van meisjes die ik eerst op een hele vreemde ma nier probeer op te lossen, wat niemand ooit zou doen. Stel, twee meisjes zijn verliefd op een jon gen. Dan bedenk ik dat ze met zijn tweeën in één jurk gaan zit ten en dat doe ik dan voor. Zoiets is even grappig, maar uiteindelijk kom ik wèl met een normale wij ze raad. Ander voorbeeld. Ik leg met behulp van twee spekkies uit hoe je moet zoenen. Zonder te bijten!" Ze lacht. Irene Moors bemoeit zich zeer ac tief met 'haar' Telekids. Veel ideeën bedenkt ze zelf, tegen woordig ook met mede-presenta tor Carlo Boszhard, die ze nog kent van Hitbingo. „Ik begrijp niet echt waar ik de inspiratie vandaan haal," grijnst Moors, die zelf geen moeder is. „Ik ben in die kinderwereld ge rold en er nooit meer uitgekomen. Dat is helemaal geen bewuste keuze geweest. Ik zat bij het blad Donald Duck en deed 'Dit is Dis ney' voor de NCRV. Toen begon Véronique, daar solliciteerde ik en kreeg een kinderprogramma. Logisch, want dat deed ik al." Wat heeft Irene Moors dat kinde ren aanspreekt „Ik ben gewoon mezelf. Dat is be langrijk. Het programma 'Dit is Disney' heb ik bijvoorbeeld niet goed gedaan. Want ik kreeg tek sten van iemand anders. Die leer de ik uit mijn hoofd en begon te acteren. Dat kan ik dus niet. Dan gaat mijn stem omhoog en wordt het heel kinderachtig. Als ik die beelden af en toe nog terugzie, denk ik: dat kan helemaal niet. In Hitbingo, dat ik 52 afleveringen heb gepresenteerd, voelde ik me ook niet op mijn plek. Ik hoefde alleen maar de getallen op te noe men en de muziekjes aan te kon digen. Ik was eerlijk gezegd blij dat dat afgelopen was. Bij Tele kids kan ik gelukkig improvise ren. Live." Dat beschouwt Irene Moors als haar sterke punten. „Ik heb vrij wel geen teksten. Ik heb een op zet, de rest is spontaan. In die im- Zijn laatste oudejaarsconfé- rence dateert van 1991. Deze jaarwisseling vindt Seth Gaaikema het weer tijd om op televisie de drempel naar 1995 over te gaan. Wat hij precies gaat doen, is ook voor hemzelf nog een verrassing. „Bijna alle bloemen staan in het perk, alleen het boeket moet nog worden samenge steld." Door Anja van den Akker Natuurlijk gaat zijn conférence over het nieuwe kabinet. De for matie waarin hij mi al teleurge steld is. „Het probleem van dit kabinet is dat het kleurloos blijft. Het enige dat het doet is bezuinigen. Het CDA bezuinigde ook. Maar dan nog vanuit een bepaald geweten. In gods ver trouwen. Het paarse kabinet gooit dat óók nog weg. Mevrouw Borst trekt gewoon de hele Rut- gersstichting om!" Net als in zijn conférences, raakt Gaaikema al pratend op dreef. „Het nieuwe kabinet bestaat uit hele vrolijke mensen," gesticu leert hij druk. „Heel menselijk allemaal. Een reuk stel, da's duidelijk. Maar ik neb het gevoel dat ze gewoon zijn ingehuurd om een hele zwa re financiëel-economische klus te doen. Dat brengen ze vrolijk." Susser „Dus: als we' naar de bliksem gaan met dit kabinet, gaan we op oen vrolijke manier tenonder. Met leuke mensen, een saxofoon en lachende dames. Zo van: kijk eens wat een leuk ravijn, laten we er met z'n allen eens insprin gen." Als vanzelf borrelen de vergelijkingen naar boven. „Vroeger, toen CDA en PvdA sa menwerkten, waren de socialis ten méér socialist. Nu is het net of er geen vertrekpunt meer is. Dat vind ik zo gek. Dan zeggen ze: nou gaan de winkels op zon dag ook open. Dat is prima, maar het gebeurt zonder reden. En die Kok zegt helemaal niks. Die roept alleen maar dat het zo'n vaart niet zal lopen. Kok is alleen maar aan het verzoenen. Hij is de grote susser." Als cabaretier mag dat allemaal genieten zijn, privé baart het nieuwe kabinet hem zorgen. „Ik dacht: nu gaat er eindelijk iets gebeuren. Maar als ik dan zie dat de regering zelfs Borssele niet kan behandelen. Dat daar nota bene de RPF uitmaakt wat er met Borssele gebeurt. Dat het asielbeleid wordt doorgedrukt door Bolkestein en de CD! Dat vind ik nogal wat. Zodra het even principieel wordt, dan gaan die kleine partijen het nota bene bepalen. Dat is te gek voor woor den. En het wordt alleen maar erger." Zijn gezicht betrekt. Zelfrijzend Ondanks zijn betrokkenheid, gaat Gaaikema's oudejaarsshow niet alleen over politiek. „Veel ministers zijn niet eens bekend bij het publiek. Winnie Sorgdra- ger, Jo Ritzen of Hans van Mier- lo die wel. Van Mierlo maakt bo vendien van die prachtige uit glijders. Niet gelezen? Van Mierlo was door het vele rei- Seth Gaaikema: „Dat halfslachtige is over. het. i ik iets vind, zeg ik foto jan swinkels zen helaas niet toegekomen aan het vice-premierschap, niet toe gekomen aan het leiderschap van D66 en niet toegekomen aan het voorbereiden van de begro ting van Buitenlandse Zaken." Hij grijnst. „Een zelfrijzende mi nister, die Van Mierlo." Gaaikema is tot het laatste toe druk doende met zijn Oudejaars- conférence. Hij schrijft de tek sten samen met Pim Vermaat, die jarenlang in het NRC Han delsblad de dagelijkse grapjes op de voorpagina verzon. Plus Bob Zimmerman, die hem ook bege leidt op de piano. „Soms zit je samen aan de keu kentafel en gebeurt er helemaal niks. Maar daar moet je je nooit door laten ontmoedigen. We hebben pas iets gemaakt over de kleine partijtjes. Heren als Leer ling en Hendriks, die moeten we tenslotte kennen. Je hoeft de mi nister-president niet te kennen. Die regeert toch niet. Uiteinde lijk beslist de RPF. Ik probeer op een geestige manier commentaar te geven. Dat verwacht het pu bliek van mij. Aan het eind zing ik een emotioneel liedje en een mooie meezinger Nederland ziet paars. Maar als ik het tijdens de opnamen anders voel, doe ik het anders." De Oudej aarsconférence van Gaaikema is geen live-uitzen ding. Uit de vier voorstellingen- in het Haagse Diligentia kiest hijzelf de beste. Kwaadheid „Nog één keer goed zeggen waar het op staat. Nog één keer een donderpreek en dan schoon het nieuwe jaar in. Dat is de functie van zo'n conférence. Aan de ene kant is het belangrijk dat de mensen om zichzelf lachen. Te gelijkertijd kan ik veel van mijn eigen kwaadheid kwijt. Zoals de tendens te beweren dat dit land vol is. Waarmee onbewust dis criminatie wordt bevorderd. De regering loopt voor het probleem weg en stimuleert die primitieve angst." „Ik erger me ook aan het exploi teren van gevoelens op tv. De echtheid van het leven wordt verdrongen. Zo ver weg, dat er bijna geen plaats meer is om te voelen. Als je naar een branden de Achillo Laure kijkt op tv, kijk je als het ware naar een span nende serie. Wat is nog echt? Vooral kinderen raken het spoor bijster. Die pseudo-belangstel- ling stompt alleen maar af. Het betekent dat we op de weg nog sneller doorrijden als er een on geluk gebeurt." Doorprikker Gaaikema als boodschapper? „Ik ben een doorprikker van onzin," corrigeert hij. „Mijn geheim is het volgende: je moet goed je huiswerk doen. Je moet goed be slagen ten ijs komen. En net zo relaxed zijn als dat je optreedt in café Balk te Zuidhorn. Ik moet niet te pretentieus willen wezen. Als ik te veel wil, gaat het fout: Ik ben een voetballer die een lek ker wedstrijdje speelt." Seth Gaaikema is scherper ge worden. „Vroeger voelde ik nog weieens een soort vriendschap met poli tici. Dat halfslachtige is over. Als ik iets vind, zeg ik het. Nooit om iemand kapot te maken, maar omdat mensen hun werk niet goed doen. Daar ben ik heel hard in geworden." De cabaretier verheugt zich op de Oudejaarsconférence. „Ik hoop dat ik als een onbevan gen ondeugend kind alles kan zeggen. Dat ik relaxed het balle tje in het doel schop. En waar om? Omdat ik het leuk vind. Succes is slechts een prettig bij verschijnsel." ZATERDAG 31 DECEMBER 1994 DEEL D provisatie ligt mijn kracht, ver- moe'd ik. In Telekids weet ik wel ke gasten er komen en waarom. Vaak weet ik niet eens wat Carlo precies gaat doen. Veertig pro cent van het programma staat van tevoren niet vast." „Laatst deden we een sketch en die ging zo fout en verkeerd, dat we meteen live in de uitzending tegen elkaar zeiden: dit was wel heel slecht. Dan is het probleem dus eigenlijk meteen opgelost. Je zegt het heel eerlijk. Het gevoel dat je hebt, spreek je ook meteen uit", vat Moors de succesformule van Telekids samen. Knutselen Zou Irene Moors zich zo goed in kinderen kunnen verplaatsen omdat ze haar eigen kindertijd heel bewust heeft meegemaakt? „In mijn jeugd heb ik het heel leuk gehad. Ik was altijd druk met knutselen, ging met mijn moeder naar een soort hobby club," aldus Moors, de jongste uit een gezin van vier kinderen. „Het was bij ons thuis altijd vol met vriendjes en vriendinnetjes. Op kamp gaan en dan toneelstukjes doen, creatief bezig zijn, heerlijk vond ik dat. Sinterklaas was voor mij ook altijd leuker dan Kerst. Dan maakte je surprises. Met Kerst moest je twee dagen binnen zitten. Dat vond ik niks," haalt ze herinneringen op. „Toen ik in de zesde klas zat, was ik altijd degene die op vrijdag middag dansjes stond te doen en radio-opdrachten mocht uitvoe ren. Als 15-jarige ging ik al peu ters begeleiden. Dus eigenlijk is het contact met kinderen vroeg begonnen. Die sfeer van vroeger probeer ik onbewust misschien wel een beetje over te brengen in mijn programma. Ik ben heel sfeergevoelig. Telekids is een ge- voelsprogramma. Wat betekenen kinderen voor haar? „Kinderen zijn eigenlijk mijn he le leven nu. Ze betekenen alles voor me. Dat vind ik prettig. Ik neem hen ook heel serieus. Ik zou Telekids dan ook nog heel lang willen doen, omdat een kinder programma het leukste is dat je kunt maken." „Aan de andere kant wil ik ook wel wat voor volwassenen doen. Omdat er meer in de wereld te koop is en ik al zo lang in deze kinderbusiness zit. Op den duur dreig je niet meer serieus geno men te worden. Een combinatie zou het mooist zijn. Maar als ik Telekids zou moeten opgeven voor een volwassenen-program ma, wil ik dat toch proberen." Mare Klein Essink presenteert vanavond vanuit het Kurhaus in Scheveningen de Oudejaars Loterij Show. foto henny miltenburg Een groots opgezet gala met sterren als Willeke Alberti, Anita Meijer, Henk Poort, René Froger en Johan Cruijff. Dat is de entree die de van Ve ronica overgestapte Mare Klein Essink vanavond bij RTL4 maakt als presentator. In dit feestelijke programma met de titel Oudejaars Loterij Show dat om 22.15 uur begint, zit de door de Staatsloterij georgani seerde trekking van de Oudej aar sloterij 1994 verweven. Het hoogtepunt is rond midder nacht als de hoofdprijs, vier mil joen gulden, valt. Uiteraard wordt ook teruggeke ken op bijzondere momenten van het afgelopen jaar. De eregasten zijn twintig mensen voor wie 1994 op enigerlei wijze onverge telijk was. De spelrondes worden opgevro lijkt met veel entertainment. Zo geeft 'Moppentot t' Jeroen Smits zijn visie op lï„ j en wordt aan de hand van 'bloopers' terug gekeken op vijf jaar RTL. Viola Holt, Paulien Huizinga, Pa tricia Brok, Babette van Veen, Maya Eksteen en Irene Moors lo pen een bijzondere modeshow. Mare Klein Essink (34) tekende op 3 november een vijfjarig con tract met RTL4. Vanaf januari presenteert hij een maal per maand een vijftig minu ten durende Staatsloterijshow. Bovendien ontwikkelt hij een aantal dramaprodukties. Terwijl op Oudejaarsavond dus op RTL4 een hoofdprijs van vier miljoen valt, stelt Rolf Wouters een dag later om 21 10 uur de vraag: 'Hoe verlies ik een mil joen?' Zo luidt althans de titel van een gloednieuw programma waarmee Wouters op Nieuwjaarsdag de buteert. Wie goed is in foute antwoorden geven en snel zijn meest kostbare prijzen weet kwijt te raken, gooit hoge ogen in deze spelshow. De drie kandidaten beginnen met zeven prijzen ter waarde van een miljoen gulden of soms meer. Zij bezitten dan bijvoorbeeld een dure sportwagen een chalet in de Zwitserse Alpen of een helikop ter. Uiteraard zitten er ook ad dertjes onder het gras. De hoofd prijs is een reis naar Las Vegas. Mét zakgeld. Freek de Jonge brengt op Oudjaar een twintig minuten durende conférence in de Oud Nieuwsshow van Jack Spijkerman en Astrid Joos- ten. In deze show staan beide Vara-coryfeeën uitgebreid stil bij het feit dat we sinds de Tweede Wereldoorlog voor de vijftigste keer over de drempel gaan. Het optreden van De Jonge staat geprogrammeerd voor 20.10 uur. Van een concurrentie met Seth Gaaikema op het ande re net is dus geen sprake. De Jonge, die herhaaldelijk een oudejaarsconférence op tv verzorgde, trekt momen teel volle zalen met zijn twaalfde solo-voorstelling De Tol. Direct na zijn speciale voor stelling met The Nits in het De La Mar Theater, zal De Jonge twintig minuten op treden in De Brakke Grond, van waar de Oud Nieuws show rechtstreeks wordt uit gezonden met onder anderen ook de Golden Earring, Row- wen Hèze en Louis van Gaal. Later op de avond om 22.05 uur gaat Sonja Barend in op de vraag wie de slechtste po liticus van 1994 was en wie de grootste bofkont. Zo werkt ze een heel rijtje vragen af die de redactie van haar praatprogramma eerder aan het publiek voorlegde. Er kwamen honderden vra genlijsten binnen. Sonja's gasten variëren van minister Zalm tot Paul de Leeuw. (Nederland 3, 20.10 uur) Het NOS-Journaal oogt met mgang van Nieuwjaarsdag totaal anders. De leader uit 1988 wordt vervangen door een draaiende wereldbol in een ster. Ook het NOS-logo is nieuw, evenals het decor. En vooral niet te vergeten: de tune. De bekende gong die voor het eerst in 1956 te horen was maar in 1988 door trompetgeschal werd overstemd, is voortaan weer haarscherp te onderscheiden in de nieuwe journaaltune. „De leader van het Acht Uur Journaal is opgebouwd uit 25 lagen over elkaar," licht Gerard van der Wulp, de hoofdredacteur van het NOS- journaal, de technische aspecten toe. Opmerkelijk zijn ook de kleine verschillen in beeld en geluid in ogenschijnlijk dezelfde journaallea ders. „Hoe later op de avond, hoe donkerder de kleuren en hoe lager de tonen. Zelfs de schaduw van de zon verschuift mee in de tijd," weet Van dèr Wulp. „Er zijn elementen van de oude tune terug te vinden. In feite komt de nieuwe intro uit dezelfde familie." Voor het jeugdjournaal klinkt de disco-versie van het deuntje dat aan het 'volwassen' journaal vooraf gaat. Ronduit ingenomen is Van der Wulp met het feit dat alle NOS-pro- gramma's een gezamenlijke herkenbare styling krijgen. Uit oogpunt van herkenbaarheid geen overdreven luxe, want de NOS-program- ma's worden voortaan over alle drie netten verspreid uitgezonden. Van der Wulp wil in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van eigen correspondenten. Nu zijn veel medewerkers van het NOS-jour- naal tevens in dienst van een dagblad of tijdschrift. Als corresponden ten exclusief voor het journaal gaan werken, kunnen ze ook voor an dere programma's van de publieke omroepen worden ingezet. De NOS gaat komend jaar ook meer kamerdebatten en andere evene menten rechtstreeks op het scherm brengen. De NOS kan zich - nu het afgesplitste NPS zich gaat bezighouden met cultuur, jeugd, min derheden en achtergrond - volledig richten op haar journalistieke en service-verlenende taak: nieuws, sport en evenementen. Zo staat de NOS volgend jaar uitvoerig stil bij onder meer de vijftig ste herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog en de op richting van de Verenigde Naties, 50 jaar geleden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 43