Per 'taxi' door Tunesië De chaos in het zuiden van land is overrompelend 4A Alfa 145: auto met erkertje Daewoo wil vijftig dealers in Nederland Open Opel Corsa u 2 E2 DE STEM SURPLUS E3 ONDER DE KURK Gafsa! Wrakken RUBRIEK Transavia: zeven nieuwe bestemmingen O DECEMBER 1994 VRIJDAG 30 DECEMBER 1994 Door Hein Sluijter ijze te werk gaat bij het tukje voor stukje ontrafelen an het raadsel, houd je teeds kansen over om de ijn eventueel dan maar ge- eeltelijk te achterhalen. over arel Koolhoven heeft eens eschreven hoe hij een be nende wijnhandelaar per- lex heeft laten staan. Kool oven zal wel gedacht hebben het is weer zover', want hij reeg een glas aangeboden et de mededeling: "Je raadt ooit wat dit is". Koolhoven ook er even aan en zei toen eteen: "Dit is een Krim- ijn'kToevallig was hij even evoren naar een proeverij ge- eest, waar hij voor het eerst an zijn leven kennis had ge- aakt met de aparte geur en maak van Krimwijnen. "Hoe s het mogelijk", had de wijn- andelaar uitgeroepen. Kool oven vertrok en zei niets over die proeverij. Dit soort geluk moet je als proever kunnen hebben. Wat makkelijker wordt het wanneer er blind geproefd wordt met behulp van multi ple choice. Bijvoorbeeld drie wijnen raden, waarvan de ge gevens bekend zijn zonder dat je weet wat nu in glas een, twee of drie zit. Kost ook hoofdbrekens maar dan kun je pas wat aardigs doen met je ervaring en kennis. Je kunt ook nog proberen te proeven met een blinddoek om. Een leuk spelletje. Want dan is de moeilijkheidsgraad ten top gevoerd. Ik heb ooit eens overmoedig ja geant woord op de vraag of ik het verschil wel kende tussen ro de en witte wijn. Zonder dat je wat ziet, is dat onverwacht zo buitengewoon lastig, dat je je zowat begint te schamen. Probeer het maar. tsehotel' een in de oven bereide ptueel zure appelen en puree, otel' heet, weet ik niet. Ik houd ht gegeten werd - iedereen moe een stevige hap. Een maaltijd n worden, zodat de jagers snel ij eerder laat dan vroeg thuis- b ik een drukke dag en daarna iet zelden de avond tevoren of id mijn schotel, die op ieder korstje voorzien kan worden in rstvakantie ook 'wandelschotel' wandeling. ;len ap ■meel en enkele snippers boter ze gaar. Maak ook de wortelen gante vingerlange stukken; kook Verhit de olie en bruin hierin het ippers en de knoflook in kleme t wanneer dit licht gebruind is. dat de uien glazig zijn. Maak dan rkruimelde halve bouillonblokje, im een hoge vuurvaste schotel en :1. Leg bovenop de in plakken esneden peterselie. Dan komen wortelen. elen gaar zijn. Giet ze af, laat ze jn. Maak de puree op smaak met t en boter. Dek de schotel af met; irdt voorzien van paneermeel en van een op 175 graden voorver wanneer de schotel begint te ruin korstje op zit. Eventueel met sla-uitjes en komkommer. Een oase in Tunesië. Door Arnold Mandemaker Hij hangt in de winkel, aan de marktkraam en bij de kapper. In taxi, bank, hotel, gemeentehuis, politiebureau en willekeurig welke muur. Als statige staatsman, bui- ten-proportionele reus die uit de massa oprijst, vriendelijke oom of strenge vader. Zine El Abidine Ben Ali heet hij en hij is president van Tunesië. Maar ook al staart hij zijn on derdanen honderdduizendvoudig aan, het gezicht van Tunesië is hij niet. Daarvoor is hij te glad, te ver verheven boven de massa. Het gezicht van Tunesië, dat is die oude man die op zijn ezelwa- gentje voorbij boldert. De ge sluierde vrouw die haar blik af wendt. De jongeman in zwart leren jasje. De honderden kinde ren die om een balpen bedelen. De chaos is overrompelend. Op een binnenplaatsje in de zuide lijke oase-stad Tozeur staan ruim twintig stationwagens schots en scheef opeengepakt. Het zijn vooral stokoude Peu- geots van het type 404 Familiale met vele honderdduizenden kilo meters op de teller. Auto's die met ijzerdraadjes, plakbandjes en rubbertjes bijeen worden ge houden. Het zijn louage's, taxi's voor groepsvervoer die de ver bindingen tussen de verschillen de Tunesische steden onderhou den. Een smalle gang, nét één auto breed, voert van het binnen plaatsje naar de hoofdstraat. Toeterend, gebarend en roepend banen in- en uitgaande chauf feurs zich een weg door het gangetje. Op de binnenplaats, waar bij gebrek aan wind de temperatuur om 10.00 uur al naar de dertig graden klimt, schuifelt een bonte mensenmassa rond. Een jongen voert een oude, blinde man aan de hand mee. Een gesluierde vrouw draagt een mand met kip pen. Een man trekt aan een touwtje zijn geit mee, een vrouw sjouwt met een onwaarschijnlij ke hoeveelheid tassen. Een dikke, hevig zwetende man roept vrijwel zonder onderbre king zijn bestemming: 'Gafsa Gafsa We gaan hem voorbij, want Gafsa is wellicht een mooie stad, maar niet ons reisdoel. Wij zijn op zoek naar een louage die ons van Tazeur naar de volgende oase, Kebili, kan vervoeren. Een vriendelijke chauffeur werpt zich op als leidsman. „Je moet een taxi hebben met een blauwe streep, want die gaan naar Kebili", zo legt hij het systeem uit. Hij wijst ons een plaatsje tegen een muur in de schaduw. „Ik waarschuw wel." Na een half uurtje rolt een be- Een armbandenmaker in een Tunesische bazar. FOTO'S ARCHIEF DE STEM stofte stationcar binnen: de louage voor Kebili. Er is plaats voor zes passagiers en er zijn zeker twaalf gegadigden. Dank zij de leidsman, die aan de dis cussie enkele welgekozen krachttermen bijdraagt, gaat het aanmonsteren soepel. De taxi oogt als de nachtmerrie van een monteur, maar het rijdt. Eenmaal onderweg blijkt dat het oude beestje nog over voldoende pit beschikt: de snelheid die het ding ontwikkelt is adembene mend. Remmen doet de chauf feur zo weinig mogelijk, toeteren des te meer. Van enig veerver- mogen is allang geen sprake meer, de wegligging is met de term 'dweilen' overdreven floris sant omschreven. De chauffeur vertrouwt meer op de leidende hand van Allah dan op verkeersregels. De passagiers luiken in alle rust de ogen, onbe wogen onder de angstaanjagen de capriolen van de chauffeur. Hij haalt met een rotvaart een vrachtwagentje in vlak voor de top van een heuveltje, passeert een ezelwagentje in een scherpe bocht en gebruikt de volle breedte van de weg. Er zijn inderdaad niet veel tegenliggers, maar toch.... De passage van Chott el Jarid, het zoutmeer waarvan het reis gidsje uitdrukkelijk meldt dat je daar vooral géén autopech moet krijgen, gaat gelukkig probleem loos. Links en rechts van de weg liggen restanten van auto's, bus sen en vrachtwagens die de over tocht niet hebben gehaald. Eens zal ook deze louage hier een eeuwige rustplaats vinden, maar dat moment is nog niet aange broken. De behouden aankomst in Kebili vraagt om een beloning. In dit geval is dat een bezoek aan de lokale barbier. De kapper brengt een indrukwekkende hoeveel heid kammen, scharen, messen en tondeuzes in stelling, maar begint met een stevige hoofd massage. Twee jonge assistenten geven, als betrof het een opera tie, de gewenste werktuigen aan. In de spiegel trekt, terwijl de barbier zijn werk doet, een bonte stoet dromedarissen, muilezels en terreinauto's voorbij. De kapper is niet snel tevreden: alle haren krijgen afzonderlijk zijn volle aandacht. Dan volgt een uitgebreide wasbeurt, op nieuw een hoofdmassage, nog eens bijpunten en uitdunnen en als slotakkoord een wolkje in tens ruikend hoofdwater. De schade bedraagt iets meer dan 2 dinar, omgerekend drie gulden vijftig. De buurman van de kapper drijft een eethuisje. De eigenaar beveelt de specialiteit van het huis aan. „En dan eet ik gezellig een hapje mee", zegt de man als hij met een brede glimlach een soepterrine op tafel zet. In een bruin soepje drijven stukjes aor ta en brokjes lillend wit vlees met pukkeltjes rond. „Schape maag," glundert de kok. „Heel gezond." Gul schept hij op. Tijd om door te reizen naar Douz, het laatste stukje min of meer structureel bewoonde we reld voordat de Sahara écht be gint. Een verse louage overbrugt de afstand van circa 40 kilome ter. Hier begint de Sahara en die ziet er direct uit zoals de Sahara eruit hoort te zien: een onafzien bare vlakte van gele, geribbelde zandduintjes. Tanige geiten zoe ken op eigen houtje naar eetbare Middelandse Zee Tunis ynr Vi/v As f CbottEIJerid f Tunesië Algerije Libië 100 km vegetatie. Zelfs de gebleekte botten ontbreken niet. Dromeda ris, aan het formaat te zien. Achter een bosje dadelpalmen valt de bloedrode zon met grote snelheid over de rand van de einder. Ver weg klinkt de oproep tot het avondgebed. Een herder nadert. Sissend, flui tend en steentjes gooiend houdt hij een kudde van zestig schapen en geiten bijeen. Een magere hond bekommert zich om de achterblijvers. Ibrahim is de naam, de kudde beheert hij sa men met zijn broer. Als in de reeks uit te wisselen beleefdheden wordt geïnfor meerd naar het welzijn van vrouw en kinderen, betrekt zijn gezicht. Hier wordt een gevoeli ge snaar geraakt. „Ik ben niet getrouwd," bekent Ibrahim. „Ik verdien te weinig om een familie te onderhouden." Voor de derti ger begint de tijd te dringen: „Ik wil toch wel graag zonen." Ibrahim klopt het stof van zijn jas en poseert trots in ruil voor een bijdrage aan zijn bruids schat. Dat hij maar veel zonen mag krijgen. Inshallah. Vanuit Schiphol en Zaventem (Brussel) gaan diverse lijndiensten naar Tunis en Monastir. De vlucht vergt circa 2'/z uur. In het seizoen gaan ook diverse charters. De meeste toeristen blijven aan de kust hangen. Wie naar het binnen land wil, kan reizen per vliegtuig (er gaat een binnenlandse vlucht van Monastir naar Tozeur), auto of trein. Louage-taxi's kosten circa 4 dinar (7 gulden) per 100 kilometer. Een terreinauto met chauffeur hu ren is aanzienlijk duurder. In deze sector zijn diverse lokale aanbie ders actief. Tunesië is 's zomers zeer warm: in het zuiden is 50° Celsius geen uit zondering. In herfst en lente zijn de temperaturen dragelijker; het kan in de woestijn 's nachts pittig koud worden. Er geldt geen visumplicht, wel moet het paspoort bij entree nog drie maanden geldig zijn. Frans is een gangbare taal, ook verkeers borden en aanduidingen zijn vrij wel altijd voorzien van Franse tek sten. Informatie bij het Tunesisch Natio naal Verkeersbureau, Muntplein 2III, 1012 WR Amsterdam, telefoon 020-6224971, of bij de reisbureaus. Door Rien van der Steen Het uitzicht in de nieuwe Alfa Romeo 145 is fantastisch. Je hebt het gevoel alsof je in een koepel zit. Ruim overzicht, dus veilig, al gooien die dikke mid denstijlen roet in het eten. De auto zit ook lekker royaal. Zeker voorin. Voor een gezin met kinderen is deze Alfa min der geschikt. Wie een vierdeurs gewend is moet tot mei wach ten: dan komt de échte opvolger van de 33, de 146. Met vijf deuren en dus een 'gezinsvrien delijker' uitstraling. De draaicirkel van een 33 was absurd groot. De 145 is met gemak in één keer andersom in de straat te krijgen. De 1.6 motor is lekker pittig, als er tenminste op toeren gereden wordt. De boxermotor is geluk kig gehandhaafd. Net als die diepe roffel die gepaard gaat met het optrekken. Lekker. De versnellingsbak gedraagt zich stroef. De bediening met kabels heeft niet dat gebracht wat de mgenieri in Arese ervan wilden maken. Het kleine stuur ligt prettig in de hand met een fijne grip. Het 'bolle' binnen werk - met airbag - oogt spor tief. De digitale km-teller is ten opzichte van de 33 een noviteit. De snelheidsmeter is ook al elektronisch. De stoelen zijn uitstekend voor mensen met een De Alfa Romeo 145 valt op door zijn bijzondere vormgeving. lengte van ca. 1.80 meter. Ver velend zijn de duidelijk van Lancia geleende ruitewissers: de bediening is lastig en de interval doet zijn werk irritant. Achter de achterbank is niet bijster veel plek voor de bagage, maar als de gedeelde achter bank plat gaat ontstaat er toch een flinke bergruimte. Het re servewiel is een 'thuiskomertje'. De wegligging is prima, maar daar was bij de 33 al niet veel op aan te merken. De fraaie neus lijkt op een uil tje, maar imponeert. Het kontje had best wat meer pretenties mogen hebben. Verder een prachtige vorm. Heeft iets van de Honda Aerodeck of de Civic, maar de lijnen zijn geraffineer der. De achterklep scharniert diep in het dak, het front zit dicht bij de grond en de vorm van ruiten.en carrosserie geeft de indruk dat de auto achter omlaag loopt. Opvallend is de enorme ruimte voor de benen van de voorste passagier. Die zit in feite in een privé-erkertje. Mensen die er niet aan gewend zijn vinden zichzelf wel erg ver van het dashboard weg zitten. En dat geeft sommigen een onveilig ge voel. Verder is de 145 eenvoudig van binnen. Geen frutsels, da's goed. Maar ook wat plastic achtig. Het handschoenenkastje is belachelijk klein. De ge bruiksaanwijzing kan er net in. Gelukkig zitten er vakken in de portieren en kan er ook nog wat klein spul in de middenconsole. De verwarming/ventilatie func tioneerde in de testa uto maar matig. Alfa Romeo is in rap tempo bezig zijn modellen te vernieu wen. Na de 145 en de 146 in mei volgen nog de sportieve GTV en de Spider. Aangezien de 155 de 75 al vervangen heeft komt dan de beurt aan een opvolger van de 164. Deze 145 was typisch een auto voor rokers, want de asbak in de testauto vertikte het om weer te sluiten. Alfa noemt dit een nieuwe utilitycar. Voor de Itali anen moet hij de concurrentie met VW Golf en Opel Astra aankunnen. Dat zou niet ver keerd zijn, aangezien juist de Golf in Italië veel kopers heeft. De Alfa 145 herbergt originele techniek in een heel originele jas. En voor het eerst is er in deze klasse bij Alfa ook een diesel te krijgen. En natuurlijk de fraaiste accessoires: van hou ten stuurwielen tot audio-in- stallaties, speciale ski- en fiets- dragers, een vakantiebox, cara vanspiegels, leuningtassen en veilige kinderzitjes. Meer dan 600 ondernemers in Nederland hebben zich de afge lopen maand laten informeren over de plannen van het Kore aanse autoconcern Daewoo, dat tijdens de AutoRai in februari zijn eerste schreden zet op de Nederlandse markt. Daewoo start zijn export naar de Europese markt met een ta melijk indrukwekkend offen sief. Kosten noch moeite wor den gespaard om een dealernet op te zetten. In Nederland zijn daar 300 gegadigden voor. Dae woo wil nog voor de Rai-ten- toonstelling 50 dealers aanstel len. De verkopen beginnen eind februari en dat is in heel Euro pa het geval. Daewoo gaat beginnen met de modellen Nexia en Espero. Het merk heeft in Zuid-Korea naam gemaakt met in licentie ge bouwde Opeis. De Nexia en Es pero zijn twee van de vijf Kore aanse modellen. De Espero is een vierdeurs sedan en de Nexia, een drie-, vier- of vijf- deurs auto, die gebouwd is op basis van de Opel Kadett. De zelfde auto draagt in de VS de naam Pontiac LeMans. De Kadett-liefhebber, en Ne derland had er daar veel van, moet wel wat in die Nexia zien. De auto komt met een ander halve liter motor, al dan niet voorzien van zestien kleppen. Standaard zijn een airbag en bovendien stuurbekrachtiging aanwezig. De goedkoopste ver sie zal rond 26.000 gulden kos ten. De Espero wordt leverbaar met drie verschillende viercilin- der motoren met een inhoud van 1,5, 1.8 of 2.0 liter. Stuur bekrachtiging en een airbag zijn wederom standaard. De prijs bedraagt 32.000 gulden. De Dordrechtse Opeldealer Van Twist is de exclusieve impor teur van de dakloze versie van de kleinste Opel, de Corsa. De auto wordt op de markt ge bracht onder de naam Cabrio Twister en wordt op de AutoRai in februari voor het eerst gepre senteerd. In Duitsland zijn er al 300 van deze open Corsa's verkocht en na Zwitserland is Nederland het derde land waar de auto te krijgen is. De topless Corsa is gebaseerd op het driedeurs se riemodel, weaarbij alle motor varianten leverbaar zijn. Zo is een tamelijk unieke combinatie mogelijk: een cabrio met diesel motor. De totale ombouwkosten bedragen 8.950,-. Zodat de •goedkoopste Corsa Cabriolet op ruim 33.000 gulden komt. De auto heeft plek voor vier inzit tenden, de kofferruimte blijft voor het grootste deel intact en de kap kan bij deze cabrio ook voor de helft geopend worden, zodat er een soort groot schuif- dak ontstaat. Eten is magisch. De mens is wat hij eet, zei de Duitse filo soof Ludwig Feuerbach hon derd jaar geleden en daar zit wat in. Alle bouwstenen waarmee we ons lichaam heb ben opgebouwd zijn ooit via de mond ons lichaam binnen gekomen. Daaruit volgt al gauw de redenering dat ver keerd eten ziek maakt en goed en verstandig eten ge zond. Dat geloof is van alle tijden. Vroeger raadde de dokter bij ziekten versterkende dieten aan met bestanddelen die hij tegenwoordig juist zou verbie den, dit jaar propageerde de Nederlandse Kankerbestrij ding een ruim gebruik van fruit en groente ter voorko ming van kanker. Dat je van voedsel ziek kunt worden is natuurlijk een tri viale waarheid. Het kan be dorven zijn of vergiftigd of stoffen bevatten die de cel aanzetten tot kanker. Neem 'geweckte' groenten. Voor de komst van de koelkast maak te praktisch iedere huisvrouw groenten in voor de winter en dat blijkt achteraf een bron geweest te zijn van kanker verwekkende nitrosamines. De komst van de koelkast, zo gaat de theorie tenminste, heeft het aantal gevallen van maagkanker sinds de jaren vijftig drastisch doen dalen. Gezond voedsel kan dus bete kenen niet vergiftigd, niet be dorven, niet kankerverwek kend. Gezond voedsel is dan voed sel dat geen schade toebrengt. Maar tegenwoordig durft men veel verder te gaan en dat is nieuw: gezond voedsel zou op actieve wijze het ontstaan van ziekte voorkomen. Voedsel als medicijn. Het idee is natuurlijk zo oud als de mensheid maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is. Pas in 1981 durfden de be roemde Engelse epidemiolo gen Richard Doll en Richard Peto die opvatting weten schappelijk voor hun rekening te nemen. Van alle dodelijke kankers zou 30 procent wor den veroorzaakt door roken, 10 procent door infectieziek ten, 7 procent door hormo nen, 3 procent door alcohol en liefst 35 procent door voedsel. Dit onderzoek werd toen zwaar aangevochten, want hoe weet je zoiets precies? Epidemiologen, medische re kenmeesters die nooit een pa tiënt te zien krijgen maar hun conclusies trekken uit getal len, hebben daar verschillen de methoden voor. Zo'n on derzoek komt er bijna altijd op neer dat men grote groe pen mensen bestudeerd en dan nagaat wat die groepen eten. Het verschil in gezond heid móet dan wel aan het dieet liggen. Simple comme bonjour, zeg gen de Fransen, maar zo sim pel gaat het niet, want uit epidemiologisch onderzoek kun je heel gauw verkeerde conclusies trekken. Zo kwam men in Amerika tot een anti- kankerdieet via de volgende redenering. Mormonen en Zevende Dags Adventisten blijken minder kanker te krij gen dan de rest van de bevol king. Wat blijkt? Ze eten meer graanprodukten en minder vet, en hun dieet werd dus de basis van een anti-kanker- dieet. Klinkt redelijk. Maar op dezelfde wijze zou ook je kunnen redeneren dat bidden helpt tegen kanker, want lid maten van beide geloven bid den heel wat meer af dan de gemiddelde Amerikaan. Dit lijkt een flauw voorbeeld maar is het niet. De grote moeilijkheid bij epidemiolo gisch onderzoek is dat je nooit twee verschillende groepen kunt vinden die alleen maar verschillen in hun dieet. Zui deuropeanen, een door epide miologen veel bestudeerde bevolkingsgroep, eten anders - meer groente, fruit en gra nen, minder dierlijke vetten en zout - en hebben minder last van sommige kankers. Maar is dat het enige oorza kelijke verschil? Zou hun an dere levensstijl ook geen in vloed kunnen hebben? Je zou ook kunnen redeneren dat meer wijn, meer zon en vro- V/1 O ui Door Jan Paalman lijkheid ook een gunstige uit werking op kanker heeft. Dat is de reden waarom de stapels onderzoek elkaar danig kun nen tegenspreken. De kanke rexpert prof. Kroes wijt 35 procent van alle kankers aan de voeding en de epidemio loog prof. dr. ir. D. Kromhout noemt een getal van 25 pro cent en daar zit ook nog het aandeel van het roken bij. Weer iemand anders schat het aandeel van voeding bij het onstaat van kanker op een percentage dat ligt tussen, de Voedsel als geneesmiddel 10 en 70 procent. Tja. Dat neemt niet weg dat bijna alle deskundigen er van over tuigd zijn dat een dieet van groenten en fruit gunstig is ,voor de preventie van kanker. Die werking zou niet alleen berusten op het feit dat je dan minder schadelijke stoffen eet (dierlijke vetten bijvoorbeeld) maar dit dieet zou ook een positief beschermend effect hebben en wellicht een een maal ontstane tumor kunnen onderdrukken. Hoe groot dat effect is weet men dus niet precies, en men weet ook niet waarop de pre ventieve en zelfs genezende werking berust. De reden is simpel. In groenten en fruit zitten tienduizenden stoffen - alleen al van de groep der beschermende polyfenolen zijn al 4000 stoffen geïdentifi ceerd - zodat het opsporen van de effectieve bestandde len is als het zoeken naar de' bekende naald in de hooiberg. Een nu lopend groot Euro pees onderzoek (de EPIC stu die) moet daar uitsluitsel over geven. Maar zoveel is zeker, de meeste epidemiologen en voedingsdeskundigen zijn er van overtuigd dat die gunstige werking niet alleen berust op de aanwezigheid van yitami- nes in groenten en fruit. Vita mines al dan niet in zeer hoge doses in de vorm van voe dingsupplementen, zoals vita mine A en E, bleken uit een geruchtmakend recent Fins onderzoek geen beschermen de werking tegen kanker te hebben. Er zijn veel meer bio logische stoffen actief, alleen weet men niet precies welke. Wat mag je verwachten als je, zoals de Voedingsraad nu aanbeveelt, elke dag drie op- 'scheplepels groenten en drie stuks fruit consumeert en bo vendien niet rookt, minder zout eet en meer granen? Voor West Europa zou dat betekenen: 67.000 gevallen van darmkanker minder, 48.000 gevallen van maagkan ker minder, 31.000 mensen minder met borstkanker en zelfs 30.000 minder gevallen van longkanker. Die winst zou vooral te beha len zijn in de latere levensfa se, want als men kanker ge heel zou uitbannen, zo heeft men uitgerekend, dan zou de winst in gemiddelde levens duur in de leeftijdsgroep van 15 tot 65 jaar slechts zeven maanden zijn. De echte klappen vallen pas boven het 65e levensjaar maar de winst van een goed dieet en verstandig leven gaat dan weer verloren aan wat epidemiologen vervangende sterfte noemen. Want boven de 65 dalen de levenskansen zodat de winst van minder kanker te niet gedaan kan worden door het toeslaan van een andere ziekte. Dat is de reden waarom men tegen woordig de winst niet zozeer uitdrukt in meer levensjaren, maar in meer gezonde levens jaren. Dat zou wel eens het belangrijkste effect kunnen zijn van een goed dieet: een' verhoging van de kwaliteit van leven. Want het is belang rijker om leven toe te voegen aan de jaren, dan jaren aan het leven. Luchtvaartmaatschappij Transavia gaat volgend jaar vliegen op zeven nieuwe bestemmingen. Voor deze chartervluchten heeft het bedrijf contracten afgesloten met diverse reisorganisaties. De nieuwe bestemmingen zijn: Prestwick in Schotland (in samen werking met De Jong Intra Vakanties), Oporto in Portugal (met Holland International, NBBS en RentaCasa), Boedapest in Hongarije (De Jong), Djerba en Tabarka in Tunesië (met Azur Reizen), Jerez de la Frontera in Spanje (met Neckermann) en Catania in Sicilië (in samenwerking met De Jong, Holland International en Arke). De laatste bestemming is niet echt nieuw, maar 'terug van weggeweest' in het aanbod van Transavia. De maatschappij breidt in 1995 het aantal lijndiensten niet uit. Wel worden er enkele frequenties gewijzigd. Zo wordt het aantal vluchten op het Spaanse Allicante uitgebreid. Transavia verwacht dat de Nederlandse vakantiemarkt volgend jaar drie a vier procent groeit. Daar bovenop ziet de maatschappij haar eigen marktaandeel groeien nog eens enkele procenten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23