r Het nieuwe beleggen Stichting Namaakbestrijding speurt continu naar namaak-artikelen EET wijzer Werkschotel de stem Cci' Gigantische bedragen voor originele striptekeningen SURPLUS Schadevergoeding Ambassade Procedure Mickey Mouse model n^i Kwart miljoen Vervalsingen ONDER DE KURK Zover VRIJDAG 30 DECEMBER 1994 E2 Door Chris van Alem Amsterdam - De lijst is lang en groeit. Er staan namen op als Adidas, NAF NAF en La- coste, maar ook Chanel, Dra- kar Noir, Nina Ricci en Oili- ly. En zelfs Jumbo Speelgoed vond aanleiding zich aan te melden. Allemaal omdat ze de dieverij van het namaak- gilde meer dan zat zijn. Niet alleen verliezen ze omzet, hun goede naam wordt ten grabbel gegooid door infe rieure produkten die bekende merknamen dragen. „Ik weet absoluut niet wat er precies in die namaak-handel omgaat, maar ik schat honder den miljoenen. Als je ziet wat er de laatste tijd in beslag genomen wordt. Parfums, leren jassen, horloges dure merken als Breit- ling en Tag Heuer, bijzonder veel." Secretaris Ronald Brohm van de Stichting Namaakbestrijding in Amsterdam somt moeiteloos de ene na de andere onderschepte partij nep-goederen op. „Vorige week nog heeft de douane in Roosendaal een grote partij par fum in beslag genomen. En voor al via Schiphol komt veel na maak binnen. Jassen van Harley Davidson, Replay-jeans. Pas in Rotterdam, een container strop dassen met characters als Tom and Jerry." Ofschoon veel namaak-artikelen in Amsterdam worden verkocht, duiken ze overal op. Zoals recent op de Vrije Markt in het Bra bantse Cuijk. Zuid-Nederland is een broeinest. Brohm somt op: „Heerlen, Kerkrade. Het Mgr. Nolensplein in Venlo is heel be rucht." Braderieën vormen een belangrijk afzetkanaal, week markten, maar ook campings waar het spul onderhands van eigenaar verwisselt. Brohm: „In deze cadeau-periode zie je ze weer overal opduiken. Dan is het hartstikke druk. Maar ook in de De Stichting Namaakbestrijding werd in april 1991 opgericht na dat vele Amsterdamse onderne mers jaren lang de deur van de hoofdstedelijke Kamer van Koophandel had platgelopen met klachten over nep-produk- ten. In dezelfde periode werd de wet bestrijding namaakartikelen gelanceerd. De maximale cel straf bedraagt één jaar en voor produkten die de veiligheid of de volksgezondheid bedreigen, vier jaar. Brohm: „De boetes die de straf rechter oplegt zijn laag. Daarom stellen we altijd een civiele vor- 'Liever naakt dan na maak'. Met die slogan timmerde het Wolsyn dicaat jaren geleden aan de weg. Een groeiend aantal fabri kanten van merkarti kelen lijkt zich die kreet ook aan te trek ken. Want ze weigeren nog langer zich uit te laten kleden door han dige jongens in bin nen- en buitenland die bekende merken kle ding, horloges, par fums en zonnebrillen schaamteloos naapen en goud geld verdie nen met hun goedkope prullaria. De Stichting Namaakbestrijding in Amsterdam leidt de tegenaanval. dering in. Bij een forse partij goederen zal de rechter toch al gauw een voorschot op de scha devergoeding bepalen van ƒ25.000. Als je werkelijk grote namaak-handel hebt loopt dat in de tonnen." Eén full-time en vier freelance speurders, allen ex-politiemen sen, zijn constant in het land op zoek naar namaak-artikelen. Douane, politie en economische controle-dienst zijn de belang rijkste steunpilaren. „Maar ook anonieme, tips,zegt Brohm. „We worden dagelijks toch wel een keer gebeld door middenstanders of burgers. Onze mensen hebben geen opsporings- bevoegheid, dus moeten we elke. keer de politie erbij halen als we iets tegenkomen." De inbeslag- genomen goederen worden ver nietigd. In een bui van goed geefsheid werd ooit een partij namaak-kleding naar de noodlij dende bevolking van Polen ge zonden. Maar in no-time deed het spul weer de ronde in Neder land. Veel namaak-kleding en parfum komt uit Nederland. Brohm: „Labels en verpakkingen zijn makkelijk te drukken. We oefe nen druk uit op de drukkerijen om hun mensen bij de les te houden." Horloges komen vaak uit het Verre Oosten, kleding en leren jassen doorgaans uit Tur kije of Marokko. Brohm: „Soms maak je dingen mee. Laatst be trapten we een Turk met een partij namaak-leren jassen die in beslag werden genomen. Kregen we kort daarna een brief van de Turkse ambassade dat het zoge naamd een 'foutieve' zending be trof. Of we de boel maar terug wilden geven. Pas nog hadden we drie dezelfde trainingspak ken waar drie verschillende mer ken op zaten. Alleen de ritsslui ting was van hetzelfde merk. Dat is nou een staaltje van ver gaande brutaliteit." Het oordeel over de kwaliteit van het nep-spul is eenvoudig. „Inferieur," zegt Brohm gedeci deerd. „Maar 't gaat die lui om het merk, niet om het produkt." Namaak is eenvoudig vast te stellen. De nep-horloges worden gecontroleerd door de Zwitserse horloge-federatie en namaak- kleding wordt onderzocht door de gedupeerde fabrikant. Brohm: „Het onderscheid is al tijd aantoonbaar, 't Gebeurt maar één keer per jaar dat wij als stichting echt staan te kijken of het echt is of nep. De fabri- -kant niet, die pikt het er zo uit." Momeiiteel heeft de stichting een procedure lopen tegen een han delaar uit Helmond,-waar enkele maanden geleden de grootste slag van het jaar werd geslagen, met inbeslagname van een grote partij nep-parfum, horloges en cosmetica. Brohm: „We procederen zelf om dat een onrechtmatige daad je gens onze stichting is begaan en namens de gedupeerde bedrijven op grond van het geschonden merkrecht." De toegekende schadevergoeding wordt in prin cipe op fifty-fifty basis verdeeld tussen stichting en fabrikant. „Dat geld investeren wij weer in nieuwe onderzoeken en procedu res." De 41 aan de stichting verbonden fabrikanten betalen daarnaast een contributie van 10.000. Volgend voorjaar start een zuster-stichting Namaakbe strijding in België. Brohm vindt dat de strijd z'n vruchten afwerpt. „Als je na maak niet bestrijdt wordt de handelaar in staat gesteld zijn produkt te verbeteren. Zo wordt het spul steeds beter en de orga nisatie steeds professioneler. En dan is het hek van de dam, dan weet straks niemaui meer echt van namaak te onderscheiden. Helemaal uitbannen, dat lukt nooit. Je moet het beheersbaar maken." -, Spelcomputer-fabrikant Nintendo gaat met een stoomwals een partij verval ste video-spelletjes te lijf. De in totaal 10.000 spelletjes waren bij Nederlandse im porteurs in beslag genomen. FOTO ANP Door Marijke Prins Volgens de Van Dale is een 'jachtschotel' een in de oven bereide schotel van fijn vlees, uien, eveptueel zure appelen en puree. Waarom de schotel juist 'jachtschotel' heet, weet ik niet. Ik houd het erop dat de schotel na de jacht gegeten werd - iedereen moe en verkleumd met behoefte aan een stevige hap. Een maaltijd die vantevoren klaargemaakt kon worden, zodat de jagers snel konden aanschuiven wanneer zij eerder laat dan vroeg thuis kwamen. Zo ken ik mijn 'werkschotel'. Heb ik een drukke dag en daarna ook nog gasten, dan maak ik niet zfelden de avond tevoren of desnoods in de vroege ochtend mijn schotel, die op ieder gewenst moment van een bruin korstje voorzien kan worden in de oven. Je kunt het in de kerstvakantie ook 'wandelschotel' noemen, voor na een lange, frisse wandeling. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 30 minuten Oventijd: 30 minuten 350 gram gehakt 1 kilo geschilde aardappelen 500 gram schoongemaakte wortelen 1*50 gram diepvriesdoperwten 1 grote ui 1 teen knoflook 1 grote rijpe tomaat 4 takjes peterselie 1 glas melk 1 klont boter (25 gram) snufje nootmuskaat 1 theelepel gemalen koriander V4 kruidenbouillonblokje eventueel: 1 theelepel zoete ketjap snufje milde kerrie 2 eetlepels olie zout en peper naar smaak ter garnering: 3 eetlepels paneermeel en enkele snippers boter Schil de aardappelen en kook ze gaar. Maak ook de wortelen schoon en snijd ze schuin in elegante vingerlange stukken; kook ze in enkele minuten beetgaar. Verhit de olie en bruin hierin het gehakt (vuur niet te hoog). Snijd ondertussen de ui in snippers en de knoflook in kleine stukjes. Doe die bij het gehakt wanneer dit licht gebruind is. Laat het geheel doorbakken totdat de uien glazig zijn. Maak dan het vlees op smaak met het verkruimelde halve bouillonblokje, koriander, kerrie en ketjap. Neem een hoge vuurvaste schotel en stort hierin het gehaktmengsel. Leg bovenop de in plakken gesneden tomaat en de fijngesneden peterselie. Dan komen doperwten (niet gekookt) en de wortelen. Ondertussen zullen de aardappelen gaar zijn. Giet ze af, laat ze goed uitdampen en stamp ze fijn. Maak de puree op smaak met melk, nootmuskaat, peper, zout en boter. Dek de schotel af met; de puree, die op zijn beurt wordt voorzien van paneermeel en snippers boter. Zet de schotel in het midden van een op 175 graden voorver warmde oven. Hij is klaar wanneer de schotel begint te pruttelen en er een mooi bruin korstje op zit. Eventueel opdienen met een groene salade met sla-uitjes en komkommer. 77/ - Door Rein van Willigen Het verzamelen van originele striptekeningen en tekenfilmtekeningen is de nieuwe trend. Werd het materiaal tot voor kort nauwelijks een blik waar dig gegund, tegenwoordig tellen liefhebbers, maar ook beleggers, gigantische bedragen neer voor een origineel werkje. Zeker als het een echte tekenfilmtekening, de zogenaamde cel, betreft uit een tekenfilm van Walt Disney. „Kunsthandel Courvousier benaderde Walt Disney in 1938 om origineel tekenfilmmateriaal van zijn 'Snow White and the Seven Dwarfs' te verkopen. Disney ging hiermee akkoord en binnen één week was alles wat de kunstgalerie aanbood verkocht," zegt Dana Hawkes, Vice President Collectibles van Sotheby's New York. De eerste verkoop van 63 stuks bracht in totaal 1.345 dollar op. „Vrij recent," laat Dana weten, „is er een originele tekenfilmcel met waterverf achtergrond uit dezelf de film verkocht voor 200.000 dollar." Een beetje Disney-tekenfilm bestaat uit een kwart miljoen hand ingekleurde transparante tekenin gen, de zogenaamde cels. De Disney studio is altijd zeer zuinig omgesprongen met het originele teken filmmateriaal. Het meeste materiaal belandde in The Disney Archives; terwijl van iedere nieuwe film, zoals van 'Aladdin' en 'the Lion King', ruim 250 cels via een veiling zijn verkocht. In september 1940 liet Courvousier Disney weten dat ruim 25 Amerikaanse musea en kunstgalerieën origineel werk in hun collectie hadden opgenomen. „Het is een nieuwe kunstvorm," meent Dana Hawkes. „Een kunstvorm die zich ook niet laat verkopen door een winkel, maar meer door een veilinghuis of een kunstgalerie. Tenslotte zijn wij, Amerikanen, opgegroeid met Disney. Disney is de Amerikaanse cultuur. We hebben een keer een veiling in Londen georganiseerd, maar dan zijn het toch weer de Amerikanen die komen kopen." Een beetje liefhebber dient wel over het nodige geld te beschikken. Dana Hawkes bevestigt dit: „Het zijn vooral professoren en bankiers die Dis ney cels kopen. Maar zij zijn ook fan van het medium. Eerlijk gezegd moet je deze kunstvorm wel een beetje relativeren, anders schep je nieuwe Dagobert Ducks... Een originele cel uit een nieuwe Disney film 'doet' ongeveer 5000 dollar en een oude ruim het dubbele." De enorme vlucht die met name het Disney werk heeft genomen werkt uiteraard ook vervalsingen in de hand. „We hebben alle Disney films op videot ape staan, zodat we het aangeboden materiaal kunnen vergelijken. Als we ook maar even twijfe len over een aangeboden origineel sturen we een kopie van de afbeelding naar The Disney Archi ves." De belangstelling is zo enorm, dat Disney replica's aanbiedt. Afhankelijk van de oplage maar ook van de manier waarop ze gemaakt zijn - elektronisch gekopieerd of met de hand ingekleurd- ligt de prijs tussen de driehonderd en drieduizend dollar per stuk. Opvallend is dat materiaal uit non-Disney films opmerkelijk goedkoper is. Een cel met achtergrond van Snoopy is er voor 1000 dollar. Is er dan toch sprake van een Disney-gekte? Dana Hawkes: „Dis ney is het magische koninkrijk; het zit allemaal in the Lion King..." Origineel materiaal van de hand van Walt Disney brengt in de VS kapitalen op. Fabrikanten pakken imitatie aan Op een feestje ko men en tegen de tijd dat de wijn wordt open getrokken, het eerste glas krijgen aangebo den. Dat is mij meer dan eens overkomen. Gebeurt het, dan weet ik: het is weer zover. Want aan dit ogenschijnlijk charmante gebaar kleeft steeds een keiharde, genade loze voorwaarde. Ik mag, nee ik moet raden welke wijn het is en uit welk jaar hij stamt, zonder dat ik natuurlijk de fles met het eti ket te zien krijg. Meedogen loos wordt mij zelfs het land van herkomst niet onthuld. Een benarde situatie. Be nard? Ja, want wat bijna niemand weet, is dat er op de hele wereld maar een paar mensen zijn, die zonder wat hulp of enige ondersteuning op zo'n manier wijn kunnen benoe men. En dan nog zijn die, op zijn zachtst gezegd, niet feil loos. Blunders zo groot als het uitspansel zijn geen uitzonde ring. Blind wijn proeven is razend moeilijk. Je kunt nog zo'n doorgewinterde wijnfanaat zijn en je hoofd volgepropt hebben met kennis en wetens waardigheden, het blijft een zware opgave als je helemaal niets vooraf weet. Het is echt zoeken naar een naald in een hooiberg. Wat doet nu de proever, die zielepoot die inmiddels door alle gasten geamuseerd wordt aangekeken? Hij volgt de eni ge weg die hij kan gaan. In zijn hoofd zal hij van alles wegstrepen. Iedere keer als je een mogelijkheid uitsluit, wegstreept dus, kom je een stapje dichter bij de waarheid. Dat kan lang duren. Vooral als er uiteindelijk, na het weg strepen dus, nog een serie wijnen overschiet waar je aan vankelijk geen keus uit durft te maken. Dan wordt het toch nog gokken. De meeste wijndeskundigen, vinologen, wijnkopers of wijn journalisten geven dan ook toe, dat geluk en toeval een grote rol spelen bij het puur blind proeven. Sluwheid is ook op zijn plaats, want als je de gastheer kent en je bent een beetje op de hoogte van zijn voorkeur, dan kan dat je een aardig eindje op weg hel pen. Sta je trouwens op het punt iets van de wijn te zeggen, dan moet je beslist geen zekere houding aannemen. Van Rob Kerstens héb ik ooit geleerd, dat je moet beginnen met: 'Ik weet het niet zeker, hoor. Maar ik dacht zo...' Dan star ten met het land te noemen en er meteen bij zeggen 'of daaromtrent'. Als je op deze Door Hein Sluijter wijze te werk gaat bij het stukje voor stukje ontrafelen van het raadsel, houd je steeds kansen over om de wijn eventueel dan maar ge deeltelijk te achterhalen. Karei Koolhoven heeft eens beschreven hoe hij een be vriende wijnhandelaar per plex heeft laten staan. Kool hoven zal wel gedacht hebben 'het is weer zover', want hij kreeg een glas aangeboden met de mededeling: "Je raadt nooit wat dit is". Koolhoven rook er even aan en zei toen meteen: "Dit is een Krim- wijn".Toevallig was, hij even tevoren naar een proeverij ge weest, waar hij voor het eerst van zijn leven kennis had ge maakt met de aparte geur en smaak van Krimwijnen. "Hoe is het mogelijk", had de wijn handelaar uitgeroepen. Kool hoven vertrok en zei niets over die proeverij. Dit soort geluk moet je als proever kunnen hebben. Wat makkelijker wordt het wanneer er blind geproefd wordt met behulp van multi ple choice. Bijvoorbeeld drie wijnen raden, waarvan de ge gevens bekend zijn zonder dat je weet wat nu in glas een, twee of drie zit. Kost ook hoofdbrekens maar dan kun je pas wat aardigs doen met je ervaring en kennis. Je kunt ook nog proberen te proeven met een blinddoek om. Een leuk spelletje. Want dan is de moeilijkheidsgraad ten top gevoerd. Ik heb ooit eens overmoedig ja geant woord op de vraag of ik het verschil wel kende tussen ro de en witte wijn. Zonder dat je wat ziet, is dat onverwacht zo buitengewoon lastig, dat je je zowat begint te schamen. Probeer het maar. -,jO iS1C'r hr.:_ 9CTyj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22