DE STEM Een zucht van verlichting Verwijzing naar champagne mag niet -vt O Glamour en stijl keren terug m im m M Boekhouder i, *r gaan ervoor. 34 X 51 Sur VRIJDAG 30 DECEMBER 1994 DEEL fht). van ter. voor verzorging van admini stratie en aangiftebiljetten.- Slagboom, Marijke Meustr. 100, Breda, Tel. 214282, bgg 411013 01608-36174 Sport Spel y BLAUWE skibroek, z.g.a.n., maat 152, 25,-. Tel. 01651-3060. denkt te zien aan de datum kan hij zich meer ïtroleren van kaartjes en geven van informatie, e reisregels. De belang- ronder voor u op een Nieuwe reisregels van NS. ook Wtpunewot in de trein maar ook bij Is u in het bezit bent van uurlijk nog wel. aanmerkelijk hoger ligt i toch zonder kaartje in m de tijd op de stations komen. In combinatie komst van meer winkels kken te maken waar u ;elen vindt u uitgebreid regels van NS'. U vindt algemene voorwaarden bagage van NS (AVR - NS), opgenomen. Voor wie een fles champagne of andere mousserende wijn gaat uitschenken, de volgende tips. Op de eerste plaats is h60et helemaal verkeerd om de kurk uit de fles te laten knallen. Het is zonde dat dan een deel van de wijn uit de fles bruist en zo verloren gaat. De kurk moet langzaam omhoog komen. Daartoe peuter je eerst de ijzerdraadjes rus tig los terwijl je voor alle zekerheid met de duim op de kurk drukt. Vervolgens de kurk niet draaien of eraan trekken, maar de fles draaien terwijl je met je andere -hand de druk op de kurk langzaam vermindert. Sis send zal er dan uitsluitend koolzuurgas ont snappen en je knoeit niets. De fles moet bij het openen een zucht van verlichting sla ken. Gebruik het juiste glas. Er zijn zogenaamde champagneglazen in de handel die onge schikt zijn. Dat zijn die breedvormige plat te kelken. De belletjes waar het toch om gaat en die er bij de 'methode champenoise' veelal drie jaar over gedaan hebben om zich op natuurlijke wijze te ontwikkelen, .zijn binnen de kortste keren uit zo'n glas ver dwenen. Het enige juiste glas is de flüte. Het heeft de vorm van een langwerpige, gesloten tulpe- bloem. Het is slank en het loopt van boven iets toe. De belletjes blijven bruisen en de geur van de wijn komt veel beter tot zijn recht. Geen enkele kwalitatief goede, droge mous serende wijn zou je moeten drinken als er al andere alcoholische dranken aan vooraf zijn gegaan. Dan ruik en proef je de subtie le nuances niet meer. Dat is zonde van het geld. Menigeen werkt op oudejaarsavond van alles naar binnen, inclusief een portie alcoholische versnaperingen, om dan om twaalf uur aan de belletjeswijn te gaan. Jammer, want er ontgaat je op die manier iets verrukkelijks. Voor alle mousserende wijnen buiten het Franse Champagnegebied was het tot voor kort toegestaan op het etiket te vermelden, dat de wijn via hetzelfde procédé was vervaardigd als champag ne. Tenminste als dit op waarheid be rustte, want er. zijn andere produktie- methoden. 'Méthode champenoise' viel er dan te lezen. Dit mag niet meer. Nergens ter wereld mag nog een tekst op het etiket afgedrukt worden die op wat voor een manier dan ook een afgeleide is van het woord champagne, behalve dan in Cham pagne zelf. Dus 'méthode champenoise' heeft afgedaan. Wel is 'méthode traditionel- le' toegestaan. Voor de consument moet het dan duidelijk zijn, dat het gaat om wijn die een identieke behandeling heeft gekregen als in Champagne. Nog deze maand hebben wel enkele Duitse wijnproducenten een allerlaatste poging gedaan om het woordje 'champenoise' op hun sekt-flessen te redden. Maar dat is niet gelukt. Het Hof van Justitie van de EU in Luxemburg heeft nog net voor de jaarwis seling definitief bepaald, dat alleen wijnen uit de Franse Champagne-streek mogen worden voorzien van een etiket dat op de een of andere wijze verwijst naar champag ne. Er is al in september een EU-bepaling in werking getreden die is bedoeld om de Franse champagneproducenten te bescher men en de consument duidelijkheid te ver schaffen. De in Winzersekt verenigde Duit se wijnboeren poogden daarop het ministe rie van landbouw in Rijnland-Palts achter zich te krijgen, maar dat ging niet door. Daarop daagden ze het ministerie voor het Luxemburgse Hof. Winzersekt had tot nu toe zijn wijnen altijd voorzien van het predikaat 'méthode cham penoise'. Ook de Spaanse producent van mousserende wijn Freixenet behoorde tot de klagers. Het argument van de Duitse wijnboeren dat het EU-voorschrift tegen de vrije handel in druist, vond bij de rechters geen gehoor. Het Hof wees het argument af en oordeelde dat Winzersekt van de nieuwe regel geen 'bui tenproportionele' schade ondervindt. - 4 r*. JL. '-•M V i fy- ,.<ïc- 4 H, ,P a v't 1st- l*U VN» t, \i M. 1AVIt •,'L^ L__u Een greep uit de vele mogelijkheden die er zijn als je portemonnee nee moet zeggen tegen champagne. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP Alternatieven voor champagne Door Hein Sluijter Goede mousserende wijnen hoe ven, in tegenstelling tot wat velen veronderstellen, helemaal niet zo prijzig te zijn. Een glaasje wijn waarin feestelijk de koolzuurbelletjes opstijgen en dat zo voortreffelijk kan smaken voor en ook tijdens het eten, is voor menigeen nog omgeven met een imago van duur en luxueus. De werkelijkheid is dat er voor goede champagne, die altijd wel duur is, heel wat goedkopere al ternatieven bestaan. Daar zitten kanjers bij die in kwali teit soms nauwelijks onderdoen voor champagne. De Spaanse Cava is er zo een. In verreweg de meeste gevallen is hij afkomstig uit de in het noord oosten van het land gelegen Penedès, ten zuiden van Barcelona. Cava wordt op precies dezelfde natuurlijke manier gemaakt als champagne. Zij het dat er andere druiverassen wor den toegepast. Nogal eens bevatten ze minder zuur dan champagne en dat ligt aan het warmere klimaat. Denominacion En precies zoals champagne zijn ei gen Appellation Contrölée heeft, is ook cava in het bezit van een eigen Denominacion de Origen. Er wordt in Spanje zelfs meer cava vervaar digd dan in Frankrijk champagne. De twee grootste producenten ter we reld van mousserende wijn, Codorniu en Freixenet, bevinden zich dan ook in de Penedès. De prijs is slechts een kwart tot de helft van een fles champagne. Rond de vijftien gulden heb je een fles. De verhouding tussen prijs en kwaliteit is bij cava uitstekend, dp het etiket staat, zoals meestal ook bij andere mousserende wijnen, de hoofdsmaak aangegeven. Brut is zeer droog. Verder is er droog, half droog en zoet. Duitsland kan er ook wat van. Want een ander aanbevolen alternatief is de Sekt. Vroeger, zo'n twintig jaar ge leden, was het bij sekt maar afwach ten of hij echt lekker was. Sinds een tiental producenten zich in de jaren tachtig heeft gespecialiseerd in deze wonderlijke wijn, is over het alge meen de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan. Lichter Wie toch zeker wil zijn van kwaliteit, moet er op letten, dat het etiket vóór het woordje sekt de term Pradikat vermeldt. Ook het druiveras wordt dan genoemd. Vaak is dat de riesling. De wijn is doorgaans wat lichter en frisser dan champagne maar kan die soms heel dicht benaderen. Wat allemaal niet wil zeggen, dat sekt zonder meer een minderwaardig produkt is. Ook zonder Pradikat kan sekt goed te genieten zijn. Beide soorten sekt worden niet altijd volgens de champagne-methode be reid Indien niet dan voltrekt zich het gistingsproces volledig in een afge sloten tank in plaats van ten dele in de fles. Maar blijkt uit het etiket dat er spra ke is van Schaumwein, dan heb je te doen met een gewone stille wijn waar precies als bij frisdrank kunstmatig koolzuurgas is ingespoten. Duidelijk is dat hier sprake is van de laagste kwaliteit. Voorbij Maar ook in Frankrijk zelf vind je re delijke tot zeer goede vervangers van champagne. Er zijn er zeker tien. Al le met een eigen herkomstbenaming. Interessant is Blanquette de Limoux. Op blindproeverijen scoort deze Zuidfranse wijn uit de Languedoc bij Carcassone vaak hoog. Het is voorge komen dat hij champagne voorbij streefde. De prijs ligt tussen tien en vijftien gulden. Goede waar voor zijn geld. Uit het Rhönedal komt Clairette de Die, licht in alcohol en verfrissend van smaak. Op de achtergrond proef je wat muskaat. Verkrijgbaar in de versies droog en licht zoet. Van de clairette-druif wordt ook stille wijn gemaakt maar de bruisende variant zal het meest aanspreken. Deze mousserende wijn is in Nederland nog wel onder een tientje op de kop te tikken. Altijd eenvoudiger dan champagne is de mousserende Saumur. Hij wordt in een groot gebied in de Loire-streek geproduceerd, verspreid over een kleine honderd gemeenten. Meer dan tien miljoen flessen wor den er elk jaar gevuld. De vraag is groot omdat de kwaliteit constant is. En je betaalt er ongeveer vijftien gul den voor. Het dal van de Loire levert nog meer belletjeswijnen zoals Vouvray mous- seux en Crémant de Loire. Elders in Frankrijk vind je nog de interessante Crémant de Bourgogne die altijd ge perst wordt uit de populaire Char- donnay-druif. Hij is steeds droog en wat voller in de mond dan champag ne. De prijs ligt rond de twintig gul den per fles. Het vermelden waard zijn nog vooral de Crémant d'Alsace en verder komt er ook wat aantrek kelijke mousserende wijn uit Bor deaux en Arbois. In heel Frankrijk vind je verder nog mousserende merkwijnen zonder ap pellation controlée. In Nederland zijn die nogal eens onder een tientje te koop. Spumante Kijken we nu nog even rond buiten Frankrijk dan komt als eerste in beeld de vaak uitstekende Italiaanse Spumante. Die kan afkomstig zijn uit allerlei wijnstreken. Als de champag ne-methode is toegepast, wordt dit vrijwel altijd medegedeeld op het eti ket. Tussen 15 en 20 gulden kun je een goede fles te pakken hebben. Er is in Nederland ook mousserende wijn uit Portugal te krijgen, maar nog sporadisch. De streek Bairrada levert een hoogstaande kwaliteit maar de meeste wijn die je uit dit ge bied in de winkel vindt, is stil. Opko mend in onze contreien zijn redelijk voordelige belletjes in Australische wijnen. Ook de Zuidafrikaanse Vbre- kelwyn is terecht in opmars. Er worden zelfs mousserende wijnen uit De Krim naar Nederland geëx porteerd. Ik zag er een voor 14,95 gulden. Door Jetty Ferwerda Het lijkt zo tegennatuurlijk. De terugkeer van gla mour en stijl in deze periode van milieubewustzijn, ontspanning en bewustwording. Wat hebben strakke mantelpakjes, schoudervullingen, driedelige kos tuums en glitterstoffen te maken met nul Chanel. Christian Lacroix. Eigenlijk alles. Het verwijst naar een op levend optimisme, nu de economische situa tie in veel Westerse landen lijkt te verbe teren. Het geeft de houding weer van veel mensen, die niet meer bij de pakken neerzit ten, maar er iets van wilien maken. Het past bij het fin de siècle, waarin oude waarden nieuwe in houd krijgen. En, het is een reactie op de achter ons liggende periode van doe- maar-gewoon-kleren: T-shirt en spijker broek. Veel vrouwen zullen het als een stap terug zien, richting aan recht. Anderen krijgen het gevoel in een grote verkleed partij te zijn beland waarin ze van geen ophouden weten. Je verkleden, opdoffen, optutten, uitdossen, aankleden mag weer. En zo vrouwelijk mogelijk met alles erop en er aan: borsten, billen, benen, heupen. En dan niet in van die kleine porties, maar veel. Het lichaam moet immers kun nen concurreren met de kleding, die minstens zo nadruk kelijk aanwezig is. Samenraapsel De glamourstijl van nu is een samenraap sel van verschillende stijlen uit de afgelo pen decennia. Een snufje disco uit de ja ren tachtig, wat jaren vijftig koketterie, hier en daar de ingetogen naoorlogse uitbundig heid en de Hollywood- stijl uit de jaren der tig- Het kostuum en de jurk vormen de basis van deze vernieuwde manier van kleden. Jasjes, rokken en broeken duiken in tal loze combinaties op. Maar ook als een ge heel. Stoffen zijn glanzend, metaalach tig, felgekleurd of doorzichtig. Verplichte nummers zijn bijpassende schoenen, een tas, handschoentjes, kousen en een keurig gekapt hoofd. Want grooming populair-Amerikaans voor verzorging, hoort bij de opleving van'glamour en stijl. Niet alleen het haar zit goed, ook de make up is perfect: rode, glanzende lippen, volle wimpers, eyeliner. nDe verkleedpartij begint met rokken in de nieuwe naoorloge lengte: net óver de knie. Hooggesloten, beetje preutse jurkjes, meisjesachtige ba retten, felgekleurde lippen en huidkleurige of lichte pan ty's. Maar het mag ook allemaal wat kitscheriger, a la Las Vegas: felgekleurde satijnen halterjurken, pailettencol- berts, nepbontjasjes. Een beetje fantasie is natuurlijk nooit weg. Pasvorm Om te vermijden dat mensen denken dat je op weg bent naar een carnavals-feest, moet de kleding wel een goede pasvorm heb ben, comfortabel zit ten en niet te geda teerd ogen. Dus kleu ren en stoffen moeten er wel een beetje ei gentijds uit zien. De Franse en Itali aanse mode-ontwer pers zijn een belang rijke impuls voor de opleving van de ouderwetse glamour stijl. De Brit John Galliano kiest voor de strikte dresscode uit de jaren vijftig, met de juiste accessoires, in de juiste combinaties. Hij spreekt van een duidelijke te rugkeer naar oude waarden, waarbij zijn kleding het vrou wenlichaam respecteert, het eleganter maakt, meer sexy. Christian Lacroix neemt zijn klanten mee naar de Ameri kaanse feestkleding-kitsch, met zilverkleurige cowboy hoeden, boa's en glitterjasjes. Gaultier grijpt terug naar allerlei periodes uit de afgelopen honderd jaar en sluit daarmee aan op het trendsurfen van moderne jongeren: al le leuke elementen uit de mode van de afgelopen decennia met elkaar combineren.De Belg Dries van Noten consta teert dat de losse manier van kleden uit raakt en voegt een beetje koketterie aan zijn collectie toe. Anderen, onder wie Lagerfeld, kiezen voor elementen uit de lingerie. Voor wie die terugkeer naar stijl helemaal tot in de puntjes wil doorvoeren, nog een paar tips van etiquette-goeroe Inez van Eijk: hoed en handschoenen horen bij elkaar, een hoed kun je binnen ophouden, handschoenen in de hand of alleen de rechter uit en in de linkerhand houden. Bij gla- mourkleding horen hoge hakken en geen sportieve platte stappers. Ook een schoudertas is not done. Een handtasje of avondtasje is beter. Chanel. mmm

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21