DE STEM
Een zucht
van
verlichting
Verwijzing
naar
champagne
mag niet
-vt
O
Glamour
en stijl
keren terug
m
im
m
M
Boekhouder
i, *r
gaan ervoor.
34
X 51
Sur
VRIJDAG 30 DECEMBER 1994 DEEL
fht).
van
ter.
voor verzorging van admini
stratie en aangiftebiljetten.-
Slagboom, Marijke Meustr.
100, Breda, Tel. 214282,
bgg 411013 01608-36174
Sport Spel y
BLAUWE skibroek, z.g.a.n.,
maat 152, 25,-. Tel.
01651-3060.
denkt te zien aan de
datum kan hij zich meer
ïtroleren van kaartjes en
geven van informatie,
e reisregels. De belang-
ronder voor u op een
Nieuwe
reisregels
van NS.
ook
Wtpunewot
in de trein maar ook bij
Is u in het bezit bent van
uurlijk nog wel.
aanmerkelijk hoger ligt
i toch zonder kaartje in
m de tijd op de stations
komen. In combinatie
komst van meer winkels
kken te maken waar u
;elen vindt u uitgebreid
regels van NS'. U vindt
algemene voorwaarden
bagage van NS (AVR - NS),
opgenomen.
Voor wie een fles champagne of andere
mousserende wijn gaat uitschenken, de
volgende tips. Op de eerste plaats is
h60et helemaal verkeerd om de kurk
uit de fles te laten knallen. Het is zonde
dat dan een deel van de wijn uit de fles
bruist en zo verloren gaat. De kurk
moet langzaam omhoog komen.
Daartoe peuter je eerst de ijzerdraadjes rus
tig los terwijl je voor alle zekerheid met de
duim op de kurk drukt. Vervolgens de kurk
niet draaien of eraan trekken, maar de fles
draaien terwijl je met je andere -hand de
druk op de kurk langzaam vermindert. Sis
send zal er dan uitsluitend koolzuurgas ont
snappen en je knoeit niets. De fles moet bij
het openen een zucht van verlichting sla
ken.
Gebruik het juiste glas. Er zijn zogenaamde
champagneglazen in de handel die onge
schikt zijn. Dat zijn die breedvormige plat
te kelken. De belletjes waar het toch om
gaat en die er bij de 'methode champenoise'
veelal drie jaar over gedaan hebben om zich
op natuurlijke wijze te ontwikkelen, .zijn
binnen de kortste keren uit zo'n glas ver
dwenen.
Het enige juiste glas is de flüte. Het heeft de
vorm van een langwerpige, gesloten tulpe-
bloem. Het is slank en het loopt van boven
iets toe. De belletjes blijven bruisen en de
geur van de wijn komt veel beter tot zijn
recht.
Geen enkele kwalitatief goede, droge mous
serende wijn zou je moeten drinken als er al
andere alcoholische dranken aan vooraf
zijn gegaan. Dan ruik en proef je de subtie
le nuances niet meer. Dat is zonde van het
geld. Menigeen werkt op oudejaarsavond
van alles naar binnen, inclusief een portie
alcoholische versnaperingen, om dan om
twaalf uur aan de belletjeswijn te gaan.
Jammer, want er ontgaat je op die manier
iets verrukkelijks.
Voor alle mousserende wijnen buiten
het Franse Champagnegebied was het
tot voor kort toegestaan op het etiket te
vermelden, dat de wijn via hetzelfde
procédé was vervaardigd als champag
ne. Tenminste als dit op waarheid be
rustte, want er. zijn andere produktie-
methoden. 'Méthode champenoise' viel
er dan te lezen. Dit mag niet meer.
Nergens ter wereld mag nog een tekst op het
etiket afgedrukt worden die op wat voor
een manier dan ook een afgeleide is van het
woord champagne, behalve dan in Cham
pagne zelf. Dus 'méthode champenoise'
heeft afgedaan. Wel is 'méthode traditionel-
le' toegestaan. Voor de consument moet het
dan duidelijk zijn, dat het gaat om wijn die
een identieke behandeling heeft gekregen
als in Champagne.
Nog deze maand hebben wel enkele Duitse
wijnproducenten een allerlaatste poging
gedaan om het woordje 'champenoise' op
hun sekt-flessen te redden. Maar dat is niet
gelukt. Het Hof van Justitie van de EU in
Luxemburg heeft nog net voor de jaarwis
seling definitief bepaald, dat alleen wijnen
uit de Franse Champagne-streek mogen
worden voorzien van een etiket dat op de
een of andere wijze verwijst naar champag
ne.
Er is al in september een EU-bepaling in
werking getreden die is bedoeld om de
Franse champagneproducenten te bescher
men en de consument duidelijkheid te ver
schaffen. De in Winzersekt verenigde Duit
se wijnboeren poogden daarop het ministe
rie van landbouw in Rijnland-Palts achter
zich te krijgen, maar dat ging niet door.
Daarop daagden ze het ministerie voor het
Luxemburgse Hof.
Winzersekt had tot nu toe zijn wijnen altijd
voorzien van het predikaat 'méthode cham
penoise'. Ook de Spaanse producent van
mousserende wijn Freixenet behoorde tot
de klagers.
Het argument van de Duitse wijnboeren dat
het EU-voorschrift tegen de vrije handel in
druist, vond bij de rechters geen gehoor. Het
Hof wees het argument af en oordeelde dat
Winzersekt van de nieuwe regel geen 'bui
tenproportionele' schade ondervindt.
- 4
r*.
JL.
'-•M
V
i fy-
,.<ïc-
4
H,
,P a
v't
1st-
l*U VN»
t, \i M.
1AVIt
•,'L^
L__u
Een greep uit de vele mogelijkheden die er zijn als je portemonnee nee moet zeggen tegen champagne.
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
Alternatieven
voor champagne
Door Hein Sluijter
Goede mousserende wijnen hoe
ven, in tegenstelling tot wat velen
veronderstellen, helemaal niet zo
prijzig te zijn.
Een glaasje wijn waarin feestelijk
de koolzuurbelletjes opstijgen en
dat zo voortreffelijk kan smaken
voor en ook tijdens het eten, is
voor menigeen nog omgeven met
een imago van duur en luxueus.
De werkelijkheid is dat er voor
goede champagne, die altijd wel
duur is, heel wat goedkopere al
ternatieven bestaan.
Daar zitten kanjers bij die in kwali
teit soms nauwelijks onderdoen voor
champagne. De Spaanse Cava is er zo
een. In verreweg de meeste gevallen
is hij afkomstig uit de in het noord
oosten van het land gelegen Penedès,
ten zuiden van Barcelona. Cava
wordt op precies dezelfde natuurlijke
manier gemaakt als champagne. Zij
het dat er andere druiverassen wor
den toegepast. Nogal eens bevatten
ze minder zuur dan champagne en
dat ligt aan het warmere klimaat.
Denominacion
En precies zoals champagne zijn ei
gen Appellation Contrölée heeft, is
ook cava in het bezit van een eigen
Denominacion de Origen. Er wordt
in Spanje zelfs meer cava vervaar
digd dan in Frankrijk champagne.
De twee grootste producenten ter we
reld van mousserende wijn, Codorniu
en Freixenet, bevinden zich dan ook
in de Penedès.
De prijs is slechts een kwart tot de
helft van een fles champagne. Rond
de vijftien gulden heb je een fles. De
verhouding tussen prijs en kwaliteit
is bij cava uitstekend,
dp het etiket staat, zoals meestal ook
bij andere mousserende wijnen, de
hoofdsmaak aangegeven. Brut is zeer
droog. Verder is er droog, half droog
en zoet.
Duitsland kan er ook wat van. Want
een ander aanbevolen alternatief is
de Sekt. Vroeger, zo'n twintig jaar ge
leden, was het bij sekt maar afwach
ten of hij echt lekker was. Sinds een
tiental producenten zich in de jaren
tachtig heeft gespecialiseerd in deze
wonderlijke wijn, is over het alge
meen de kwaliteit met sprongen
vooruit gegaan.
Lichter
Wie toch zeker wil zijn van kwaliteit,
moet er op letten, dat het etiket vóór
het woordje sekt de term Pradikat
vermeldt. Ook het druiveras wordt
dan genoemd. Vaak is dat de riesling.
De wijn is doorgaans wat lichter en
frisser dan champagne maar kan die
soms heel dicht benaderen.
Wat allemaal niet wil zeggen, dat
sekt zonder meer een minderwaardig
produkt is. Ook zonder Pradikat kan
sekt goed te genieten zijn.
Beide soorten sekt worden niet altijd
volgens de champagne-methode be
reid Indien niet dan voltrekt zich het
gistingsproces volledig in een afge
sloten tank in plaats van ten dele in
de fles.
Maar blijkt uit het etiket dat er spra
ke is van Schaumwein, dan heb je te
doen met een gewone stille wijn waar
precies als bij frisdrank kunstmatig
koolzuurgas is ingespoten. Duidelijk
is dat hier sprake is van de laagste
kwaliteit.
Voorbij
Maar ook in Frankrijk zelf vind je re
delijke tot zeer goede vervangers van
champagne. Er zijn er zeker tien. Al
le met een eigen herkomstbenaming.
Interessant is Blanquette de Limoux.
Op blindproeverijen scoort deze
Zuidfranse wijn uit de Languedoc bij
Carcassone vaak hoog. Het is voorge
komen dat hij champagne voorbij
streefde. De prijs ligt tussen tien en
vijftien gulden. Goede waar voor zijn
geld.
Uit het Rhönedal komt Clairette de
Die, licht in alcohol en verfrissend
van smaak. Op de achtergrond proef
je wat muskaat. Verkrijgbaar in de
versies droog en licht zoet. Van de
clairette-druif wordt ook stille wijn
gemaakt maar de bruisende variant
zal het meest aanspreken. Deze
mousserende wijn is in Nederland
nog wel onder een tientje op de kop te
tikken.
Altijd eenvoudiger dan champagne is
de mousserende Saumur. Hij wordt
in een groot gebied in de Loire-streek
geproduceerd, verspreid over een
kleine honderd gemeenten.
Meer dan tien miljoen flessen wor
den er elk jaar gevuld. De vraag is
groot omdat de kwaliteit constant is.
En je betaalt er ongeveer vijftien gul
den voor.
Het dal van de Loire levert nog meer
belletjeswijnen zoals Vouvray mous-
seux en Crémant de Loire. Elders in
Frankrijk vind je nog de interessante
Crémant de Bourgogne die altijd ge
perst wordt uit de populaire Char-
donnay-druif. Hij is steeds droog en
wat voller in de mond dan champag
ne. De prijs ligt rond de twintig gul
den per fles. Het vermelden waard
zijn nog vooral de Crémant d'Alsace
en verder komt er ook wat aantrek
kelijke mousserende wijn uit Bor
deaux en Arbois.
In heel Frankrijk vind je verder nog
mousserende merkwijnen zonder ap
pellation controlée. In Nederland zijn
die nogal eens onder een tientje te
koop.
Spumante
Kijken we nu nog even rond buiten
Frankrijk dan komt als eerste in
beeld de vaak uitstekende Italiaanse
Spumante. Die kan afkomstig zijn uit
allerlei wijnstreken. Als de champag
ne-methode is toegepast, wordt dit
vrijwel altijd medegedeeld op het eti
ket. Tussen 15 en 20 gulden kun je
een goede fles te pakken hebben.
Er is in Nederland ook mousserende
wijn uit Portugal te krijgen, maar
nog sporadisch. De streek Bairrada
levert een hoogstaande kwaliteit
maar de meeste wijn die je uit dit ge
bied in de winkel vindt, is stil. Opko
mend in onze contreien zijn redelijk
voordelige belletjes in Australische
wijnen. Ook de Zuidafrikaanse Vbre-
kelwyn is terecht in opmars.
Er worden zelfs mousserende wijnen
uit De Krim naar Nederland geëx
porteerd. Ik zag er een voor 14,95
gulden.
Door Jetty Ferwerda
Het lijkt zo tegennatuurlijk. De terugkeer van gla
mour en stijl in deze periode van milieubewustzijn,
ontspanning en bewustwording. Wat hebben strakke
mantelpakjes, schoudervullingen, driedelige kos
tuums en glitterstoffen te maken met nul
Chanel.
Christian Lacroix.
Eigenlijk alles. Het
verwijst naar een op
levend optimisme, nu
de economische situa
tie in veel Westerse
landen lijkt te verbe
teren. Het geeft de
houding weer van veel
mensen, die niet meer
bij de pakken neerzit
ten, maar er iets van
wilien maken.
Het past bij het fin de
siècle, waarin oude
waarden nieuwe in
houd krijgen. En, het
is een reactie op de
achter ons liggende
periode van doe-
maar-gewoon-kleren:
T-shirt en spijker
broek.
Veel vrouwen zullen
het als een stap terug
zien, richting aan
recht. Anderen krijgen het gevoel in een grote verkleed
partij te zijn beland waarin ze van geen ophouden weten.
Je verkleden, opdoffen, optutten, uitdossen, aankleden
mag weer. En zo vrouwelijk mogelijk met alles erop en er
aan: borsten, billen, benen, heupen. En dan niet in van die
kleine porties, maar veel. Het lichaam moet immers kun
nen concurreren met de kleding, die minstens zo nadruk
kelijk aanwezig is.
Samenraapsel
De glamourstijl van
nu is een samenraap
sel van verschillende
stijlen uit de afgelo
pen decennia. Een
snufje disco uit de ja
ren tachtig, wat jaren
vijftig koketterie, hier
en daar de ingetogen
naoorlogse uitbundig
heid en de Hollywood-
stijl uit de jaren der
tig-
Het kostuum en de
jurk vormen de basis
van deze vernieuwde
manier van kleden.
Jasjes, rokken en
broeken duiken in tal
loze combinaties op.
Maar ook als een ge
heel. Stoffen zijn
glanzend, metaalach
tig, felgekleurd of doorzichtig.
Verplichte nummers zijn bijpassende schoenen, een tas,
handschoentjes, kousen en een keurig gekapt hoofd. Want
grooming populair-Amerikaans voor verzorging, hoort
bij de opleving van'glamour en stijl. Niet alleen het haar
zit goed, ook de make up is perfect: rode, glanzende lippen,
volle wimpers, eyeliner. nDe verkleedpartij begint met
rokken in de nieuwe naoorloge lengte: net óver de knie.
Hooggesloten, beetje preutse jurkjes, meisjesachtige ba
retten, felgekleurde lippen en huidkleurige of lichte pan
ty's. Maar het mag ook allemaal wat kitscheriger, a la Las
Vegas: felgekleurde satijnen halterjurken, pailettencol-
berts, nepbontjasjes. Een beetje fantasie is natuurlijk
nooit weg.
Pasvorm
Om te vermijden dat
mensen denken dat je
op weg bent naar een
carnavals-feest, moet
de kleding wel een
goede pasvorm heb
ben, comfortabel zit
ten en niet te geda
teerd ogen. Dus kleu
ren en stoffen moeten
er wel een beetje ei
gentijds uit zien.
De Franse en Itali
aanse mode-ontwer
pers zijn een belang
rijke impuls voor de
opleving van de
ouderwetse glamour
stijl. De Brit John
Galliano kiest voor de
strikte dresscode uit
de jaren vijftig, met
de juiste accessoires,
in de juiste combinaties. Hij spreekt van een duidelijke te
rugkeer naar oude waarden, waarbij zijn kleding het vrou
wenlichaam respecteert, het eleganter maakt, meer sexy.
Christian Lacroix neemt zijn klanten mee naar de Ameri
kaanse feestkleding-kitsch, met zilverkleurige cowboy
hoeden, boa's en glitterjasjes. Gaultier grijpt terug naar
allerlei periodes uit de afgelopen honderd jaar en sluit
daarmee aan op het trendsurfen van moderne jongeren: al
le leuke elementen uit de mode van de afgelopen decennia
met elkaar combineren.De Belg Dries van Noten consta
teert dat de losse manier van kleden uit raakt en voegt een
beetje koketterie aan zijn collectie toe. Anderen, onder wie
Lagerfeld, kiezen voor elementen uit de lingerie.
Voor wie die terugkeer naar stijl helemaal tot in de puntjes
wil doorvoeren, nog een paar tips van etiquette-goeroe
Inez van Eijk: hoed en handschoenen horen bij elkaar, een
hoed kun je binnen ophouden, handschoenen in de hand of
alleen de rechter uit en in de linkerhand houden. Bij gla-
mourkleding horen hoge hakken en geen sportieve platte
stappers. Ook een schoudertas is not done. Een handtasje
of avondtasje is beter.
Chanel.
mmm