'Ik heb muziek
altijd zo lekker
gevonden'
Ivo Niehe keert terug naar de muziek
DE STEM
UITGIDS
Kloosterrecepten
opnieuw op tafel
Documentaire
Jos de Putter
bij de Ikon
Habbema wil
eigen
gezelschap
Andere smoes
Stripteaseuse
Tien exemplaren
Mooie Ivo
Compliment
Feestverpakking
'Messiah'-ballet
in Bergen op Zoom
Ook in de bioscoop
DE STEM
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
SUSKE EN WISKE: DE
HAMBONE
BOES
DONDERDAG 29 DECEMBER 1994 D4
Oude kloosterrecepten zoals
Paussoep, een linzenschotel en
Benedictijnse rijst worden van
daag opgedist in het tv-pro-
gramma De Kloosterkeuken,
waar deze oude receptuur nieuw
leven krijgt ingeblazen. Dat ge
beurt vanuit restaurant 't Klos-
terke in Den Hout, gevestigd in
een voormalig Franciscanessen-
klooster onder leiding van kok
Paul de Hoogh.
In het eenmalige alternatieve
kookprogramma van de KRO en
RKK krijgt de kijker, terwijl het
eten wordt bereid, prachtige
beelden te zien van de klooster
keukens, de refters, de klooster
tuinen, brouwerijen en wijnkel
der in kloosters verspreid over
heel Europa.
Ook komen eetgewoonten van
monniken aan bod, evenals
anecdotes en andere wetens
waardigheden uit het kloosterle
ven. Bovendien bevat het pro
gramma informatie over de spe
ciale eisen die aan de ware
kloosterkeuken worden gesteld.
Misvattingen als dat monniken
bijna niets zouden eten, of juist
heel veel, worden vakkundig de
wereld uitgeholpen.
Dank zij het feit dat de klooster
lingen als een der eersten hun
recepten aan het papier toever
trouwden, kunnen wij hun
brouwsels anno 1994 nog steeds
maken.
De eerste vermelding van toma
ten treft men aan in een kasboek
uit 1576, waarin staat geschre
ven dat in kloostertuinen in Se-
villa reeds tomaten werden ge
kweekt. Onbekende missionaris
sen brachten rond het jaar 1570
de eerste aardappelen uit Peru
naar Spanje. Kloosterlingen blij
ken grote invloed te hebben ge
had op ons huidige voedingspa
troon.
(Nederland 1,19.03 uur)
Vanuit het gevoel dat de beelden
zouden gaan verdwijnen die hem
dierbaar zijn, legde Jos de Putter
het laatste oogstjaar vast van
zijn ouders op hun boerderij in
Zeeuws-Vlaanderen. Hij volgde
zijn ouders in 1992 een jaar lang.
Het resultaat is te zien in de
Ikon-rubriek Werelden, waar de
film onder de titel Het is een
schone dag geweest vanavond
wordt uitgezonden.
In korte interviews vertellen de
ouders van De Putter over hun
leven. Dat ze nooit ziek kunnen
zijn, omdat er geen tijd voor is.
Een portret van zwijgzame men
sen met te grote handen, die de
grond kunnen lezen, hun oogst
in korrels tellen en het land
schoonbranden wanneer het sei
zoen voorbij is.
Ook alle veranderingen die ze
hebben meegemaakt komen uit
gebreid aan bod. „Vroeger was
het plezieriger. Je werkte met
veel mensen. Nu zit je alleen op
de trekker met niemand om te
genaan te praten."
De film is niet alleen een portret
van de familie De Putter, maar
kan veel breder worden opgevat.
Een eerbetoon aan de manier
van leven die eens het gezicht
bepaalde van het Nederlandse
landschap, maar die binnenkort
voorbij zal zijn. De film kreeg de
Filmprijs van de stad Utrecht.
(Nederland I, 20.56 uur)
Amsterdam - Cox Habbema, di
recteur van de Stadsschouwburg
in Amsterdam, wil een eigen to
neelgezelschap oprichten. De
groep moet de vaste bespeler
worden van het gebouw aan het
Leidseplein, maar ook voorstel
lingen geven buiten de hoofd
stad.
Habbema, die met vakantie in
het buitenland is, zei dat giste
ren voor de VARA-radio.
Voor de financiering van het
nieuwe toneelgezelschap zal
Habbema bij het ministerie van
onderwijs, cultuur en weten
schappen aankloppen. Bij het
ministerie is nog geen aanvraag
ingediend, aldus een woordvoer
ster. De schouwburg-directeur
heeft daar tot 1 januari 1996 de
tijd voor. Als haar plan positief
wordt beoordeeld, kan de nieu
we toneelgroep een subsidie krij
gen voor de volgende kunsten
planperiode 1997-2001.
Met het vertrek van Toneelgroep
Amsterdam (TGA) naar een ei
gen toneelhuis op het terrein van
de voormalige Westergasfabriek,
is de Stadsschouwburg de vaste
bespeler kwijt. Het is voor het
eerst in de 100-jarige geschiede
nis dat de schouwburg geen ei
gen gezelschap heeft, aldus Hab
bema. TGA was sinds 1987
hoofdbespeler.
De groep van Gerardjan Rijn-
ders heeft de schouwburg overi
gens niet helemaal verlaten,
maar brengt vanaf dit seizoen
een groot deel van het repertoire
•in het zogenaamde Transforma
torhuis uit.
Door Tom Smeets
„Muziek was bijna mijn leven
geworden. Heel lang heeft het er
naar uitgezien dat mijn leven in
het teken van de muziek zou
staan. Maar door muziek ben ik
uiteindelijk bij televisie terecht
gekomen. De cirkel is eigenlijk
een beetje rond nu. Want nu is er
dan die cd."
De cd waar Ivo Niehe op doelt is
"De mooiste muziek uit Ivo Nie-
he's Tv-show op reis'. Daarop
vertolkt het Metropole Orkest
twaalf nummers die allemaal in
de Tros-serie werden gebruikt.
De meeste meer dan eens. Als
extraatje mocht Ivo twee num
mers componeren, 'The dwarfs'
en 'Palio '94'. In het eerste geval
maken we ook nog kennis met de
pianist Niehe.
De cd is volgens hem 'om een
heel simpele reden gemaakt'.
Ivo: „Als er weer een 'Tv-show
op reis' op het scherm was ge
weest en ik belde naar de telefo
niste van de Tros om te horen
hoe de reacties waren, dan kreeg
ik maar één ding te horen. 'Er
hebben 73 mensen gebeld en die
vroegen naar de muziek'. Het is
altijd hetzelfde verhaal geweest
in de acht jaar dat we 'Op reis'
doen. De enige reactie was: wat
was dat voor muziek en waar is
dat te koop? Daarom hebben we
de meest gevraagde nummers nu
op een cd gezet."
Als extraatje componeerde Ivo
twee nummers en liet die door
het Metropole Orkest spelen.
.„Dat was een soort jeugddroom
natuurlijk. Heel vroeger schreef
ik ook al stukjes. Het was fan
tastisch om dat met het Metro
pole Orkest te mogen doen. Hoe
wel ik zelden in mijn leven zo
heb zitten transpireren als toen."
Het muzikale verhaal begint al
heel lang geleden. Ivo moest al
als heel klein jongetje naar pia
noles. De oorzaak dat het met de
musicus Niehe niets is geworden,
stamt vermoedelijk uit deze zelf
de begindagen. Hij bekent name
lijk: „Ik verzon altijd excuses om
niet naar pianoles te hoeven."
Maar hij herinnert zich met eni
ge trots: „Op mijn twaalfde kon
ik krentenbrood spelen. Kenners
weten dat dat stukken zijn met
heel veel kruisen en mollen. Het
is al op mijn tweede of derde
begonnen. Onze bovenbuurman
had een heel kleine piano. Ik
vond het zo fascinerend dat je
daar iets op kon spelen. Maar
eigenlijk verzon ik elke keer een
andere smoes -om niet te hoeven
en daar heb ik nu verschrikkelij
ke spijt van."
In zijn schooltijd raakte Ivo ver
zeild in de schoolband. Z'n eer
ste optreden deed hij met Ivo
The Furies. Ivo: „Toen kwam het
grote moment dat ik werd ge
vraagd voor The Whiskers, toen
een hele populaire groep. Dat
betekende dat je dertig avonden
in een maand in een dancing
speelde, die cultuur had je toen
nog in Nederland."
De cultuur van die dagen schreef
ook nog heel andere, nu ondenk
bare situaties voor. Ivo: „We
begonnen om half tien 's avonds
en speelden tot vier uur 's
nachts. Met twee keer tien minu
ten pauze en twee flesjes Spa. De
rest moest je zelf betalen. Achter
de bar stond iemand met een
wekker. Als die afging, moest je
wel meteen op het podium staan,
anders kreeg je je geld niet."
Op gegeven moment mocht de
band invallen in The Blue Note,
toen een fameuze club in Am
sterdam. Ivo: „Dat was onze
doorbraak. Daar moesten we
ook artiesten begeleiden, onder
andere een stripteaseuse. Dat
kwam dus neer op de pianist, op
mij dus. We hadden een Duitse
stripteaseuse. Ik had thuis vier
dagen zitten oefenen op haar
begeleidingsmuziek. Ik zat met
mijn rug naar het podium en
speelde het stuk. Het was ver
schrikkelijk ingewikkeld, maar
het ging redelijk. Na het slotak
koord hoorde ik achter me
■•'scheisse'Ik kijk om en zie die
vrouw alleen van boven bloot,
maar haar broek nog aan. Wat
bleek nou? Aan het einde van de
bladmuziek stonden twee balken
met twee punten, dus het moest
nog een keer. Maar dat had ik
niet begrepen. Het was voor mij
niet zo tragisch dat ik die avond
werd ontslagen, maar voor de
andere jongens met wie ik speel
de wel, want zij waren be
roepsmusici."
Het was het begin van het einde
van Ivo's muzikale carrière. Hij
studeerde inmiddels Frans in
Amsterdam. De combinatie stu
die en werken als musicus werd
steeds problematischer.
Ivo geeft een sprekend voor
beeld: „We speelden in Bols-
ward. Ik zat toen vlak voor m'n
kandidaats. De jongens bleven
daar heerlijk slapen en ik moest
vijf keer in de week, met een
Fiat 500 toen, over de Afsluit
dijk om de volgende dag de
college's te volgen. Ik heb toen
aan het einde van zo'n rit een
auto-ongeluk gekregen. Toen zei
mijn vader: of muziek, of stude
ren. Ik was toch nooit heel erg
goed in de muziek geworden, dus
het werd studeren."
In z'n Whiskers-dagen had Ivo
eens een Duitser ontmoet die zo
onder de indruk was van zijn
stem dat hij aanbood een plaat
met hem te maken. Lange tijd
hoorde hij niks. Maar ineens
"hing de man opnieuw aan de
telefoon.
Ivo: „Wie schetst mijn verba
zing? Die Duitser wilde echt een
plaat met mij maken. Ik naar
Berlijn. Daar zit een vijftigmans
orkest klaar." Van het eindresul
taat zijn volgens Ivo tien exem
plaren verkocht. Zelf heeft hij er
ook nog een en die komt hem
nog steeds van pas.
„Ik draai die plaat nu nog bij mij
thuis op avonden dat het echt
saai is. Je hebt van die avonden
dat er bezoek komt en je denkt
'dit gesprek wordt niks'. Dan
haal ik dat singletje uit de kast.
De A-kant zegt genoeg, 'Wer
sucht, der wird finden'. Dan is er
in een keer sfeer. Alles breekt
open."
Nog belangrijker is dat het
plaatje grote gevolgen had. Ivo:
„Ik kwam terug in Nederland en
werd uitgenodigd in het radio
programma van Hans van Willi-
genburg. Het was immers heel
bijzonder, een onbekende Neder
landse jongen die in Duitsland
een plaat mag maken. Naar aan
leiding van dat interview kreeg
ik het aanbod een auditie te
doen als radiopresentator. Ie
mand vond dat ik zo'n prettig
stemgeluid had."
Ivo ging met plezier op het ver
zoek in. Maar toen mooie Ivo op
de afspraak kwam, werd het
aanbod voor een radio-auditie
omgezet in een screentest. Ivo
wist niet eens wat dat was, maar
zei opnieuw ja. Ivo: „Wat is dat,
een screentest?, vroeg ik nog.
'Och, dan ga je voor de camera
iets zeggen,' zei iemand. En zo is
het gekomen."
Maar uiteindelijk is de muziek
toch weer terug in zijn leven. Is
daarmee een ultieme wens in
vervulling gegaan? Ivo: „Ik heb
het gevoel dat de klok nu mooi
rond is. Want het is allemaal met
muziek begonnen. Ik ben door
de muziek voor televisie ge
vraagd. Muziek speelt zo'n ver
schrikkelijk belangrijke rol in
mijn leven."
De leukste periode van zijn leven
.vindt hij nog altijd 'met vier
andere jongens muziek maken'.
Maar als hij nog een keer zou
mogen terugkomen in het leven,
zou hij het liefste dirigent zijn.
„Ik heb muziek altijd zo lekker
gevonden. Het is een manier om
je uit te drukken zonder dat je
altijd maar met je eigen persoon,
kwetsbaar en wel, voor het front
staat."
„Ik mis het musiceren nog
steeds," bekent Ivo. „Ik speel
.elke zaterdagavond voor mijn
'kinderen. Maar dat is een bui
tengewoon ondankbaar publiek.
Het is natuurlijk ook gewoon een
keiharde beroepsmatige keuze.
Als je in de muziek niet echt de
top bent en bereid bent om zes
uur per dag te gaan zitten oefe
nen, dan wordt het niks. Ik ben
altijd zo ambitieus geweest dat
ik altijd alles uit me zelf wilde
halen wat erin zat. Ik ben na
tuurlijk lekker terecht gekomen,
maar toch..."
De muziek verdween niet echt
uit zijn leven, alleen al niet door
het feit dat hij alle muziek die
hij in zijn programma's gebruikt
zelf uitzoekt. „Ik heb daar ken
nelijk een goeie hand voor," con
stateert hij. „Ik doe alles zelf.
Natuurlijk is het frustrerend als
je een onderwerp hebt waar je
echt met hart en ziel aan hebt
gewerkt en de enige reactie van
de mensen aan de telefoon is dat
ze naar de muziek vragen. Maar
aan de andere kant is het na
tuurlijk ook een compliment."
Hoe komt hij aan zijn muziek?
Ivo: „Ik hoor iets op de radio en
denk meteen 'oh god, wat goed,
dat is geschikt'. Zoals het 'War
schau concert'. Dat hoorde ik op
de begrafenis van Simon van
Collem. Daar was ik zo door
ontroerd. In de pauze van het
eerste toneelstuk van Haye van
der Heyden hoorde ik destijds
iets van Satie. Toen dacht ik ook
meteen 'dat is het'. Soms is het
heel moeilijk om de goede mu
ziek te vinden bij reportages. Ik
heb ik wel eens twintig cd's bij
me en toch is er geen een stuk bij
dat werkelijk past. Maar dat
probleem heb ik nu niet meer.
Wat op de cd staat, ,daar kan ik
nog jaren mee uit de voeten."
Waar we uit af mogen leiden dat
hij doorgaat met zijn talkshow.
Soms duiken geluiden op dat hij
liever wil stoppen. Ivo: „Ik ben
heel dubbel in die dingen. Ik heb
altijd gezegd: als het niet meer
dat massale bereik heeft dat ik
altijd heb gehad, vind ik het niet
leuk meer. Voor mij is het pro
gramma een compromis."
Dat legt hij even uit: „Er zit elke
keer een onderwerp in waarvan
ik zeg 'dat wil ik zelf graag' en
dan ben ik bereid dat heel erg in
een grote feestverpakking neer
te zetten. Laatst had ik Gloria
Estefan en een rare graaf uit
Venetië, maar het laatste deel
van de uitzending was met een
neuroloog. Dat was een onder
werp dat mij mateloos boeit,
maar dat natuurlijk niet per de
finitie voor het grote publiek is.
Ik vind het altijd de kick om
zoiets bij het grote publiek bin
nen te brengen. Op het moment
dat dat niet meer lukt - en het
begint langzamerhand niet meer
te lukken, want de talkshow als
kijkcijfertrekker is een ingewik
keld fenomeen geworden - als
dat wegvalt, dan maak ik liever
,iets compromisloos. Dan wil ik
alleen maar dingen maken waar
ikzelf trots op zou kunnen zijn."
Twee jaar geleden haalde hij een
kijkdichtheid van gemiddeld
twintig procent. Vorig jaar zat
hij net boven de vijftien. Ivo:
„Toen was er weer een net bijge
komen. Nu zitten we op een heel
zware avond. Nederland 1 heeft
topfilms en op RTL4 is Van
Duin, 'Vrouwenvleugel', 'Dia
mant'. We komen nu, als ik het
goed doe, op twaalf procent uit.
Als het onder de tien komt, dan
zie je me niet meer."
Heeft hij ideeën voor iets anders?
„Nee, ik kan niet zoveel anders
dan dit. Ik zou wel graag iets
wetenschappelijks willen doen.
Kijk, die reizen, dat wil ik tot
mijn dood blijven doen. Ik haat
reizen, maar als ik eenmaal met
het materiaal thuis ben... Ik heb
tegenwoordig een eigen monta
geset thuis, Ik zit 's nachts en in
het weekend alles zelf te monte
ren, dat is een genot. Het am
bacht vind ik het mooiste dat er
is. Iets in elkaar kunnen zetten,
het goeie muziekje eronder, het
tekstje erbij schrijven, heerlijk.
En dan weten dat het ook nog
door mensen wordt gezien. Daar
doe je het voor."
Ivo Niehe: „Wat is dat, een screentest?, vroeg ik nog. 'Och, dan ga je voor de camera iets zeggen,'
zei iemand. En zo is het gekomen.foto fotopersbureau dijkstra
Introdans komt morgenavond
naar schouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom met een mooi
balletprogramma, waarin het
bekroonde ballet Messiah van
Ed Wubbe een prominente
plaats inneemt. De kracht en
dynamiek van Handels orato
rium is door de choreograaf
vertaald in een sobere, harmo
nieuze danstaal waarin ingeto
genheid wordt afgewisseld met
een wervelende dynamiek. Een
sfeer van religie, sprookje en
magie bepaalt het karakter van
Messiah dat in 1988 speciaal
voor het Arnhemse dansgezel
schap werd gemaakt. Het won
in dat jaar de Nederlandse
Choreografieprijs.
Tevens worden nieuwe ballet
ten gedanst van de Italiaan
Gian Franco Paoluzi en van de
Spaanse Blanca Li. De laatste,
beroemd om haar stukken bij
etnische muziek waarin fla
menco en moderne dans met
elkaar zijn verweven, werkt
voor het eerst samen met een
Nederlandse dansgroep. Voor
haar nieuwe ballet bij Intro-
dans gebruikt ze muziek van
Bach.
Paoluzi heeft voor de derde
maal een verhalend ballet ont
worpen voor Introdans. Dit
maal was het verhaal Pelléas
en Mélisande bij de muziek van
Fauré zijn inspiratiebron.
FRANK GROOTHOF speelt
vanavond (19.30 uur) in De
Kring in Roosendaal zijn eigen
versie van Monteverdi's opera
De thuiskomst van Odysseus.
In een suggestief multifuctio-
neel decor vertolkt hij zingend
en spelend, begeleid door een
saxofoonensemble, het verhaal
van de listige Griekse held die
na omzwervingen van tien jaar
terugkeert naar zijn vrouw Pe
nelope.
MARTIN HANSON'S Win-
tercircus komt op donderdag 5
januari naar de Roosendaalse
schouwburg de Kring (15.00 en
19.30 uur) en op 6 januari naar
De Nobelaer in Etten-Leur
(13.00 en 16.00 uur). Een spek
takel voor groot en klein met
acrobaten, clowns en dieren
van circussen uit Europa,
Zuid-Amerika en Afrika.
ALICE IN Wonderland is op
woensdag 4 januari (19.00 uur)
te zien in De Maagd in Bergen
op Zoom als poppenspel van
het Zwarte Theater uit Bratis
lava. Magische beelden met al
die bijzonder figuren uit het
sprookje van Lewis Carroll: het
Witte Konijn, de Maartse Haas,
de Hoedenmaker, de Zevensla
per, de Rups en de boze Har
tenkoningin. En natuurlijk de
kleine Alice die droomt dat zij
in een andere wereld belandt
waar alles klein en dan weer
groot wordt. Het begeleidende
verhaal is op de band ingespro
ken door Nederlandse acteurs.
Introdans staat morgen in De Maagd in Bergen op Zoom met Messiah. foto hans Gerritsen
Arnold Schwarzenegger wordt als suk
kelige arts zwanger in de filmkomedie
Junior van Ivan Reitman. Zijn collega,
arts Danny DeVito injecteert hem msy
een eitje waarna hij zwangerschapner.
schijnselen krijgt. De grappen drijven
uitsluitend op het feit dat vrouwelijke
eigenschappen naar een man zijn over
gezet. Nogal flauw en voorspelbaar,
(Grand in Breda, Cinemactueel in
gen op Zoom, City in Roosendaal, Ko
ning van Engeland in Hulst)
Interview with the vampire, de
vampierfilm van Neil Jordan, dampt
van de erotiek en bevat verrassende
beelden met de vampier Lestat (een
overigens verkeerd gecaste Tom Cruise]
die de man Louis (Brad Pitt) in de 18e
eeuw tot halfvampier maakt en ver
leidt tot duistere praktijken. Lestat
doet zich bij voorkeur te goed aan
hoerenbloed, maar Louis beperkt zich
uit schuldgevoel tot dieren. (Casino in
Breda, City in Roosendaal, De Koning
van Engeland in Hulst)
In de romantische komedie Miracle on
34th Street speelt de bejaarde regis-
seur Richard Attenborough de rol van
kerstman. Hij beweert zelfs de enige
ware kerstman te zijn, maar wordt
door het dochtertje van Elizabeth Perk
ins op de proef gesteld. Zij wil een
nieuwe man voor haar moeder, een
nieuw huis en een broertje. (Cinésol 2
in Breda, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
In Only You is de jonge Marisa Tomei
op zoek naar de Ware Man in haar
leven. Een waarzegster heeft haar ver
teld wie hij is en ze rust niet voordat ze
hem heeft ontmoet. Deze romantische
komedie van Norman Jewison krijgt al
gauw het karakter van een toeristische
toer door Italië, ten koste van het
verhaal. (Cinésol 1 in Breda, De Koning
van Engeland in Hulst)
Pulp Fiction van Quentin Tarantino
werd bekroond met de Gouden Palm in
Cannes. Losse misdaadverhalen zonder
kop of staart krijgen een wonderlijke
samenhang in deze even virtuoze als
lege film met zijn gewelddadige maar
sympathieke personages, die heel wat
af babbelen over futiliteiten. Er wordt
opvallend natuurlijk gespeeld dooro.a.
John Travolta, Bruce Willis en Harvey
Keitel. (Cinésol 3 in Breda)
The Lion King, de nieuwe Disney-te-
kenfilm, is spannend, griezelig, aan
doenlijk en mooi om te zien voor jong
en oud. Leeuwenkoning Mustafa wordt
vermoord door zijn broer, die het welp-
je Simba de schuld geeft en met drie
griezelige hyena's de macht over
neemt. (Casino 1 en 2 in Breda, City in
Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op
Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst).
In Timecop speelt de Belgische vech
tersbaas Jean-Claude van Damme een
agent van de geheime politie die in
2004 en 1927 toezicht moet houden op
criminele excessen in het tijdreizen. Een
rommelige imitatie van de recente ac
tiefilms van Stallone en Schwarzeneg
ger. (Mignon in Breda, Cinemactueel in
Bergen op Zoom, De Koning van Enge
land in Hulst)
The Specialist, de rommelige maar
heftige actiethriller met Sylvester Stal
lone als explosievenopruimer en
Sharon Stone als zijn liefje, blijft in
Casino 4 in Breda, Centraal in Geertrui-
denberg, Ledeltheater in Oostburg)
Visuele effecten, gedaanteverwisselin
gen en de komiek James Carey maken
van The Mask een stripachtige filmko
medie. (Casino 4 in Breda, City in
Roosendaal)
Een schat van een zwakbegaafde (lom
Hanks) brengt het in Forrest Gump
tot miljonair en weet de geschiedenis
naar zijn hand te zetten. (Casino 2 in
Breda)
Een sneak preview staat de filmlief
hebber iedere woensdagavond (20.00
uur) te wachten in Cinésol in Breda. De
voorpremière van een splinternieuwe
speelfilm waarvan de titel niet tevoren
bekend wordt gemaakt.
In de voorspelbare maar romantische
komedie Four Weddings and a fune
ral speelt Hugh Grant een deftige,
jonge Engelsman die tijdens bruiloften
van vrienden verliefd wordt op een
Amerikaans fotomodel. (Koning *an
Engeland in Hulst)
Filmhuis Fideï et Arti in Oudenbosch
vertoont vanavond (20.15 uur) Kinder-
spiele van Wolfgang Becker, bekroond
met de prijs van de kritiek op het
Filmfestival van Berlijn. Hij speelt in de
jaren zestig in een naargeestige en
bekrompen Westduitse gemeenschap
De jongen Micha verlaat de lage"
school en zal na de vakantie naar hel
gymnasium gaan. Tijdens de vakantie
wijdt zijn vriendje, met wie hij van
ouders niet om mag gaan, hem in ee»
volwassen wereld in.
Rock 'n Roll Junkie, de onderhouden
de documentaire over leven en we»
van Herman Brood, blijft tot en met I
januari in Filmhuis Concordia in B[e"'
(22.00 uur) De zanger/schilder/ji*
zorgde er wel voor dat de door he®'
zelf zorgvuldig geregisseerde legende
in stand blijft. We zien hem o.a. in
kleedkamer en horen anderen, z£
zijn moeder en Nina Hagen, herinnen»'
gen aan hem ophalen.
Ronja de Roversdochter draait va»
middag (14.30 uur) in Filmhuis Conto''
dia in Breda. Een spannende Zweed"
avonturenfilm naar het boek van Ast»
Lindgren voor kinderen vanaf acht ja"
doven
07.00 Tekst tv
16.42 Nieuws voor
slechthorenden
16.49 Via Ria, discussie
17.42 De wind in de wilgen, kin
serie
18.04 Nicolas Economou s|
Liszt: de pianosonate in B-mineur
18.36 Topscore, spelletje
19.03 Een kijkje in
kloosterkeuken, documentaire
19.31 Filmspot, magazine
20.00 (TT) Journaal
20.24 (TT) Weeroverzicht
20.31 Kenmerk, actualiteiten
20.51 Wilde Ganzen
20.56 Werelden: Het is een sch
dag geweest, documentaire
22.06 Achter de einder, korte f
van studenten van de Nederlandse
en Televisie Academie
22.36 NYPD Blue, politieserie
23.27 Cheers, comedy
23.54 Journaal
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.30 Journaal
07.33 Ontbijt TV
08.28 Journaal
08.33 Topscore
09.00 Journaal
09.05 PP: Uitzending WD
09.08 Kook TV
09.29 Jan en alleman, portretter
09.45 Verborgen wereld, serie
de wereld van het gehandicapte kiij
10.19 Vrouw-zijn, magazine
11.09 Peter, korte sketch
11.16 Lied
11.22 His Girl Friday, speelfilm
12.53 Classic Cartoons
13.00 Journaal
13.08 Jaaroverzicht sport
14.35 Noorderlicht, wetenscha
lijk magazine
15.00 Loladamusica
15.25 CVTV, jongerenmagazine
16.03 (TT) Journaal
16.11 Top'94, terugblik op popj,
17.58 (TT) 2 vandaag, actualite
met om 18.00 Journaal; 18.39 S
tjournaal; 18.47 Hoofdpunten uit
nieuws gevolgd door het weer
18.55 (TT) Onderweg naar mor
19.23 Op weg naar Avonlea, sei
20.15 Gaby - A True Story, sd
film
22.03 Zolang er leven is, docur
taire over de Nederlandse Truus
mens die in Pakistan een tehuis bc
voor verstoten gehandicapte kinde
22.29 Hubble Vision, documen
over de reparatie van de teles<|
Hubble in de ruimte
23.15 (TT) Omega, serie over de
vennatuurlijke werkelijkheid
00.05 Lied
00.10 Time management. Infoi
tie
00.15 Journaal
-
Uel.je 777trots njn De hele
wereldeconomie staal op bel
spel door jullie Jeknoei