Nieuwe koper voor RDM-terrein'
Ministers zetten mes in veestapel
Vraagtekens bij voortbestaan Tollens Coatings na ontslag directeur'
Op koopjesjacht
Staking piloten Iberia van de baan Vertrouwen
iië wordt
ichonden
LAND KORT
*t eenheid
ECONOMIE
A5
Verkoop aan autosloper Baris zou Begemann 70 miljoen gulden opleveren
"Belgische bakkers hebben
van ons niets te vrezen'
consument
ECONOMIE KORT
VNU is geïnteresseerd in
kabelkranten West-Brabant
DECEMBER 1994 A4.
md Haïtianen
egereenheden op Haïti heb-
e hoofdstad Port-au-Prince
n opstand van ex-militairen
Aan het plein staat het
standige ex-militairen was
;n tanks en legden prikkel
plein te bewaken. Maandag
)den en enkele gewonden.
overleden
V
V
[in zaak-Barschel
zaak-Barschel, een hoge
fien dat twee mannen de
leeswijk-Holstein zijn ho-
[jdschrift heeft dit gisteren
pelfde hotel in Genève als
zou een uitspraak van de
lier uur 's ochtends lawaai
iel werd in oktober 1987
llrst werd aangenomen dat
It de moordtheorie weer
lijze in EU
|uitenlandse Zaken Klaus
een nieuwe beslissings-
|995 zijn ook Oostenrijk,
ren de werkmethoden die
Ingevoerd, toen er nog zes
I" aldys Kinkel. Door een
forten zijn en zal men het
[inkel.
a;en
metaaldetector een schat
Ie vikingtijd. De amateur-
|n dorpje ten noorden van
voorwerpen aan. Behalve
len omvat de schat ook
ringen, ruim duizend jaar
[rijven leger
I Braziliaanse drugbendes
[een sloppenwijk op een
lig de sloppenwijk binnen
|e-oorlog. Na een vuurge-
lldaten zich terugtrekken,
rughandelaren die bij de
In Pakistan
luldigt personeel van de
Ie zijn bij terrorisme en
1 maand zijn 167 doden
|anse regering heeft India
t in Karachi te sluiten.
latgebouw
hens een vliegles neerge-
|pingen in Zürich. Bij het
leerling om het leven,
[te gewond. Een oorzaak
uk had de piloot nog aan
Ij zich opmaakte voor de
|r dat in Zwitserland een
ongelukken kwamen in
flsschendingen in Bosnië
narissen reisden heen en
te breiden tot de regio
lest and duurt tot zondag.
1 de bedoeling voor die tijd
lstand van vier maanden te
len. Generaal Rose is een
functionarissen die over
Ingdurig bestand met de
In in overleg zijn.
llpkonvooi van de VN met
I voedsel en medicamenten
1 gisteren eindelijk aan in
lin de Bihac-regio, na een
loud van vijf dagen door
jroatische Serviërs. Het
is net voldoende om de
I mensen in de Bihac-en-
len dag van eten te voor-
lementsleden van de Lega
jliaanse beweging trouw te
de aanvoerder van de
[opstandige parlementsle
den die zijn steun aan de
vaarin ze zich uitspreken
Lega met de ex-commu-
iLinks (PDS). Zij willen
la van Berlusconi en de
li aan de kant te zetten,
coalitie van de Lega Nord
Isteren zijn besprekingen
1 crisis. Senaatsvoorzitter
psident dat er geen snelle
van Forza Italia, wordt
DE STEM
WOENSDAG 28 DECEMBER 1994
Van onze verslaggever
Breda - Directeur mr. A.
Frenken van de Bredase verf-
fabriek Tollens Coatings is
ontslag aangezegd door het
Franse moederbedrijf Lafar
ge. Het ontslag is met onmid
dellijke ingang ingegaan.
Frenken bevestigde gisteren het
ontslag, maar wil verder niet
ingaan op de kwestie omdat hij
de maatregel aanvecht.
Volgens J. Peters, voorzitter van
de ondernemingsraad van Tol
lens, is het ontslag van Frenken
geen goed teken voor de conti
nuïteit van de Bredase fabriek
(ruim 100 werknemers).
„Frenken verzette zich als enige
nog tegen het beleid van de
Fransen. Als hij weg is, krijgt
het moederbedrijf de vrije hand
in de verdere ontwikkeling van
Tollens. Dat kan goed betekenen
dat het bedrijf binnen twee a
drie jaar uit Breda is verdwe
nen," aldus Peters.
Peters vertrekt zelf ook bij Tol
lens. Hij heeft vrijwillig ontslag
genomen. Zijn dienstverband
loopt per 31 december af. Reden
voor zijn vertrek is dat hij het
niet eens is met het beleid dat
Lafarge bij Tollens voorstaat.
Hij wijst op onder andere het
ontmantelen van de afdeling on
derzoek en ontwikkeling. „Er
blijft in Breda straks alleen nog
een produktiebedrijf over. Voor
de Fransen wordt het steeds in
teressanter om de produktie over
te hevelen naar eigen land want
90 procent van de Tollens-pro-
duktie is al bestemd voor de
Franse markt."
Het ontslag dat directeur Fren
ken nu is aangezegd, volgt op
een periode van twee weken
waarin hij op non-actief was
gezet. Die maatregel volgde weer
op het verdwijnen van een grote
partij verf ter waarde van tien
duizenden guldens. Frenken zou
het Franse moederbedrijf te laat
over die kwestie hebben inge
licht. Nog steeds is onduidelijk
wat er met de verf gebeurd is.
Bronnen rond het bedrijf meld
den eerder al dat Lafarge met de
kwestie van de verdwenen verf
een manier had gevonden om
Frenken aan de kant te zetten.
„Hij was inderdaad weerbarstig.
Óf beide kwestie met elkaar ver
band houden, kan ik niet zeggen.
Er is natuurlijk voor een flink
bedrag aan verf verdwenen,
maar het is wel een erg zwaar
middel om dan de directeur op
non-actief te zetten»" aldus Pe
ters.
Zowel bij Tollens Coatings in
Breda als bij Lafarge in Frank
rijk is niemand bereikbaar voor
commentaar.
Van onze verslaggever
Botterdam - Begemann wil het terrein van de Rotterdamse
marinewerf RDM aan autosloper/kranenhandelaar Baris ver
kopen. Dat meldt de Industriebond FNV. Oorspronkelijk was
Begemann van plan het RDM-terrein te verkopen aan het
Gemeentelijk Havenbedrijf in Rotterdam.
De verkoop aan Baris zou Bege
mann 70 miljoen opleveren.
Dat is ruim 28 miljoen meer
dan eerder besproken was met
het Havenbedrijf. Baris biedt
volgens de Industriebond 47
miljoen voor de grond en 23
miljoen voor de gebouwen. Het
Havenbedrijf had ƒ41,5 miljoen
over voor de grond, de gebouwen
zouden in bezit blijven van Be-
gemann/RDM.
Twijfel
Bij Begemann wilde gisteren
niemand commentaar geven op
de kwestie.
„Op korte termijn levert deze
deal Begemann geld op," zegt H.
van der Windt van de Industrie
bond. „RDM schiet er echter
mets mee op. De huren worden
door Baris verhoogd. Op een
termijn van 10 jaar is RDM dan
20 miljoen méér aan huur
kwijt."
Daarnaast betwijfelt Van der
Windt of het extra geld dat bin
nenkomt door de verkoop aan
Baris wel terecht komt bij RDM.
„Begemann heeft een achterge
stelde lening van 20 miljoen uit
staan bij RDM. Het kan best zijn
dat het extra geld gebruikt
wordt om die lening af te los-
Reddingsplan
De Industriebond vreest dat in
de overeenkomst met Baris geen
garanties voor de continuïteit
van RDM worden opgenomen.
Dat zou wel het geval zijn ge
weest in een akkoord met het
Havenbedrijf. Dat laatste was
besproken in het reddingsplan
voor RDM dat afgelopen zomer
is opgesteld door Begemann en
de overheid.
De uitvoering van het reddings
plan komt door de nieuwe ont
wikkeling in het geding, vreest
de Industriebond FNV. De In
dustriebond CNV deelt deze
zorg, liet woordvoerder G.J. den
Besten gisteren weten.
De vakbonden hebben op basis
Bakker Machielse uit Roosendaal:
OPEN tot middernacht of ge
woon dicht om zes uur? Op
zondag naar de camping of naar
de zaak? Winkeliers, personeel
en klanten staan voor ingrijpen
de veranderingen, door de aan
staande wijziging van de wet op
de winkelsluiting. Op deze plaats
reacties van degenen die het
aangaat. Vandaag aflevering 5:
Bakker A. Machielse uit Roosen
daal.
Van onze medewerkster
De Nederlandse winkels ook
op zondag open. Dat is be
paald geen leuk vooruitzicht
voor de winkeliers net over de
Nederlandse grens, zoals bij
voorbeeld in het Belgische
plaatsje Essen. Daar verkoopt
bakker H. Arnold elke zondag
zijn brood en andere lekker
nijen. Heel veel Nederlanders
weten op die dag de bakkerij
te vinden. Want ook op de
'verplichte' rustdag is vers
brood niet te versmaden.
In België wordt gevreesd dat
de verruiming van de Neder
landse wet nadelige gevolgen
heeft voor de eigen bakkers.
-Als de Nederlandse bakkerij
en op zondag open gaan, dan
scheelt dat ons zeker zo'n vijf
tig procent van de omzet,"
verwoordt een medewerkster
van Arnold haar bange ver
moedens.
Maar de Belgische bakkers
nebben voorlopig nog niets te
duchten. Tenminste, volgens
A. Machielsen uit Roosendaal.
Rij is bakker en bovendien
voorzitter van de Roosendaal-
se bakkersvereniging Honoré.
Hij verwacht dat vrijwel geen
enkele Nederlandse bakker
zijn enige vrije dag in de week
wil inleveren. „De Brood- en
Banketbakkerij Ondernemers
Vereniging (BBOV) en de
Bond van Christelijke Onder
nemers in het Bakkersbedrijf
(BCCB) hebben zo'n zes we
ken geleden een enquête ge
houden onder de Nederlandse
bakkers. Daaruit is gebleken
dat vrijwel geen enkele bakker
zin heeft om op zondag open
te zijn. Ik zie niet in waarom
de Roosendaalse bakkers an
ders zouden reageren."
Zelf peinst hij er niet over om
zijn vrije zondag in te leveren.
„Er is ook nog zoiets als een
sociaal leven. Ik maak nu al
zeventig uur in de week."
Volgens Machielsen heeft de
consument weinig behoefte
aan de extra winkelmogelijk
heden. „Een gulden kan toch
maar één keer worden uitge
geven. Tijdens koopavonden
en koopzondagen zijn de bak
kers toch ook niet open? Ik
heb daarover nog niemand ho
ren klagen. Nee, de Belgische
bakkers hebben wat ons be
treft echt niets te vrezen."
van het akkoord dat Begemann
en de overheid in de zomer slo
ten een sociaal plan met Bege
mann afgesproken. Daarbij is
onder meer de afvloeiing gere
geld van 260 van de 750 werkne
mers. Het zittende personeel zou
verder flexibeler moeten werken.'
Ook op andere fronten ligt het
reddingsplan onder vuur. Het
akkoord met de overheid voor
zag behalve in de verkoop van
de grond aan het Havenbedrijf
ook in een ontwikkelingskrediet
van 26 miljoen. Dat geld is
afkomstig van het ministerie van
Economische Zaken en moet de
afgeslankte werf voor twee a
drie jaar 'lucht geven'. De vak
bonden vragen zich af of dit
krediet wel beschikbaar komt
als de verkoop aan het Havenbe
drijf afgeblazen wordt.
Het Financieele Dagblad zette
gisteren al zijn vraagtekens bij
de hoogte van het krediet. Vol
gens de krant bestaan er grote
twijfels of 26 miljoen genoeg is
voor de afgeslankte werf. Het
krediet is bestemd voor de aan
passing van het ontwerp van de
onderzeeboot Moray 1800 tot
een kleinere Moray 1400.
Houwitsers
Tot slot ligt er nog een derde,
netelige kwestie: de schadeclaim
voor het foutief reviseren van
houwitsers. RDM heeft tussen
1986 en 1991 bijna 250 verrijd
bare kanonnen op een dusdanige
manier onder handen genomen,
dat er haarscheurtjes ontstaan
bij het afschieten.
Nog steeds voert het bedrijf on
derhandelingen over schade
claims. Begemann heeft weinig
trek te betalen, omdat het con
cern pas na de revisie de RDM-
werf heeft overgenomen. Als Be
gemann niet betaalt, zou de Ne
derlandse staat voor dergelijke
extra kosten opdraaien. Volgens
de bonden vertroebelt de moei
zame discussie hierover de rela
tie tussen Begemann en de over
heid.
Klanten snellen voorbij terwijl een visboer op de markt van Tokyo zijn inktvis aanprijst. De marktbezoekers willen goedkope
lekkernijen inslaan voor oudjaar. foto epa
Madrid (afp/dpa/anp) - De
aangekondigde staking door
piloten van de Spaanse nood
lijdende luchtvaartmaat
schappij Iberia gaat niet
door.
De vliegeniers en de directie van
Iberia hebben een principe-ak
koord bereikt over een 'ontwik
kelingsplan voor de toekomst'.
Centraal in de overeenkomst
staan de salarissen.
Dat heeft de Spaanse piloten-
vakbond Sepia dinsdagavond in
een verklaring laten weten. Met
het principe-akkoord is de kans
op een definitief akkoord toege
nomen, stelt Sepia. Zowel de
vakbond als de directie onder-
steepte de noodzaak voor Iberia
'een normale dienstverlening te
onderhouden', vooral tijdens de
vakantiedagen. Enkele uren na
het bereiken van het principe
akkoord gaan de directie en de
vakbond opnieuw om de tafel
zitten om verder te praten over
een definitieve overeenkomst.
De annulering kwam enkele
uren voordat de twaalfdaagse
staking zou beginnen. De piloten
wilden met de actie protesteren
tegen een ingrijpende reorgani
satie, waarbij circa 3500 van de
ruim 24.000 arbeidsplaatsen
zouden moeten verdwijnen en
waarbij de lonen met 8,5 procent
omlaag zouden gaan.
Door het afgelasten van de sta
king gaan ook de vluchten tus
sen Nederland en Spanje gewoon
door, bevestigde een medewer
ker van Iberia op Schiphol dins
dagavond. De Spaanse lucht
vaartmaatschappij had met het
oog op de staking de diensten tot
de helft van het normale aantal
teruggebracht. Het personeel
was de hele dag in touw geweest
met het overboeken van passa
giers op andere vluchten. 'Gek
kenwerk' bestempelde één van
de medewerkers op de afdeling
reserveringen het karwei.
Iberia vliegt dagelijks vanuit
Amsterdam twee keer naar zo
wel Madrid als Barcelona. Ook
voert de Spaanse luchtvaart
maatschappij vanuit Madrid en
Barcelona twee vluchten per dag
naar Schiphol uit.
Ibena zit financieel zwaar in de
problemen. Het bedrijf heeft
schulden voor omgerekend onge
veer 5 miljard. Eind vorige
week heeft Madrid aan de Euro
pese Unie toestemming gevraagd
voor een financiële injectie van
ongeveer 130 miljard peseta
1,7 miljard), maar Brussel accep
teert niet zonder meer omvang
rijke steun van de Spaanse over
heid aan Iberia.
Vorig jaar leed de onderneming
een verlies na belastingen van
69,7 miljard peseta 925 mil
joen). Daarmee verdubbelde Ibe
ria zijn verlies na het negatieve
resultaat van 34 miljard peseta
450 miljoen) in het jaar er
voor. Het passagiersaantal ging
met 1,3 miljoen omlaag tot 13,6
miljoen.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Van de groeiende bedrijfs
winsten ziet de consument nau
welijks iets terug in zijn porte
monnee. De stijging van de inko
mens houdt maar net de inflatie
bij. Juist de 'eigen' economische
omstandigheden tikken het
hardst aan als het gaat om het
meten van het consumentenver
trouwen.
Van der Stee waarschuwt wel op
te passen met dit soort graadme
ters. Uit het meten van vertrou
wen valt minder af te leiden dan
uit 'harde' cijfers over export,
winst, investeringen of werkge
legenheid. Pas als het vertrou
wen langere tijd daalt, is er
reden voor ongerustheid.
Toch is de gemoedstoestand van
de consument belangrijk voor de
economie. Van de voor volgend
jaar verwachte groei in Neder
land moet de consument twee
derde deel voor zijn rekening
nemen, schat Van der Stee.
Door John van Miltenburg
De milieubeweging roept het al jaren,
voor de politiek is het geen taboe meer
en zelfs de voormannen van land
bouworganisaties brengen het zo nu en
dan voorzichtig ter sprake. Inkrimping
van de veestapel in Nederland is onaf
wendbaar. De ministers Van Aartsen
(Landbouw, VVD) en De Boer (Milieu,
PvdA) zullen het hete hangijzer aan
pakken in de mestvoorstellen die zij de
Tweede Kamer presenteren.
De tijd van pappen en nat houden is
voorbij, liet De Boer agrarisch Nederland
een maand geleden weten. Zij kondigde aan
dat 'stevige maatregelen onontkoombaar
zijn' om de meststromen in goede banen te
lelden. Gisteren liet De Boer in een radio
interview doorschemeren dat het onvermij
delijk is dat de overheid de veehouderij
gaat dwingen het aantal varkens en koeien
per bedrijf te verminderen.
De ministers gaan het mes zetten in de
omvang van de veestapel. Het huidige mest
beleid met een wirwar van mestregels is
ondoorzichtig en fraudegevoelig. Het heeft
ondanks de goede wil die het landbouwbe
drijfsleven toont niet tot resultaat geleid.
De Nederlandse veehouders produceerden
in 1993 gezamenlijk 77 miljoen ton mest, 70
procent afkomstig van rundvee en 23 pro
cent van varkens. Het totale overschot
bedroeg volgens het ministerie-van Land
bouw 16 miljoen ton. Het overschot wordt
grotendeels veroorzaakt door de varkens
houderij. Door het mestoverschot op var
kensbedrijven en de gebrekkige controle
mogelijkheden dreigt ook landbouwgrond
van rundveebedrijven in de overschotgebie-
den bedorven te worden.
Sinds de harde signalen over overbemesting
begin jaren tachtig doorklonken is het aan
tal varkens met dertig procent toegenomen
met een verdere concentratie in het zuiden
van het land. De rundvee- en varkensstapel
heeft in 1993 meer stikstof en fosfaat ge
produceerd dan in de twee daaraan vooraf
gaande jaren, zo bleek begin deze maand
uit cijfers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek.
Niet alleen in Nederland, maar ook op
Europees niveau neemt de zorg qver de
'vermesting' van landbouwgrond toe. De
raad van milieu-ministers van de Europese
Unie heeft een richtlijn aanvaard die be
paalt hoeveel dierlijke mest per hectare
mag worden gebruikt. Bijna 600.000 land
bouwbedrijven in de Europese Unie vol
doen niet aan de norm. Nergens in Europa
is het mestoverschot zo groot als in Neder
land.
Het zal voor het kabinet nog een hele
puzzel zijn op welke wijze inkrimping van
de veestapel gestalte kan krijgen. De ge
makkelijkste methode is alle veehouders
opleggen dat zij hun veestapel in gelijke
mate moeten verkleinen. De ministers kun
nen er niet op rekenen dat hiervoor een
draagvlak in de landbouw is te vinden.
Een generieke inkrimping wordt door de
boeren als onrechtvaardig ervaren: veehou
ders die het mestprobleem zelf creatief
hebben aangepakt of over voldoende grond
beschikken zouden dan evenveel moeten
inleveren als boeren die voor de problemen
hebben gezorgd. De maatregel stuit ook op
kritiek van veehouders in akkerbouwgebie
den met een mesttekort.
Vrijwel zeker is dat getornd gaat worden
aan de niet-grondgebonden mestproduktie-
rechten, het zogenoemde mestquotum dat
iedere veehouder is toegekend op basis van
het eind 1986 op zijn bedrijf aanwezige
aantal dieren. Minister De Boer heeft de
illusie die sommige veehouders koesteren
dat de overheid mestquota gaat opkopen,
de grond ingeboord. Het Rijk heeft daar
geen geld voor over.
De meest voor de hand liggende inkrim
pingsmaatregel is dat boeren in hun pro-
duktierechten worden gekort als zij niet
kunnen aantonen hoe zij mest op eigen
bedrijf verantwoord kunnen verspreiden of
elders kunnen afzetten.
Eén inkrimpingsvariant werkt in de prak
tijk al. Boeren die hun mestquotum door
verkoop verplaatsen moeten een deel van
hun mestrechten inleveren. Het ministerie
van Landbouw schat dat vorig jaar een half
miljoen kilo fosfaat uit de markt ia geno
men, goed voor zo'n honderdduizend vlees
varkens.
Op het totaal van de mestberg een druppel
op een gloeiende plaat, maar wel een vorm
van 'warme sanering' die een veehouder in
de knel zelf in de hand heeft. De varkens
houderij, die kampt met overproduktie, is
er bovendien economisch mee gebaat.
'Geld trekken' kost Raboklant niets meer
Utrecht - Ook de Rabobank schrapt per 1 januari 1995 zijn
tarief van 1,50 voor het gebruik van de geldautomaat tijdens
bijzondere uren. De Rabobank kon ook moeilijk achterblijven.
Ze was de enige grote bank die haar klant nog 1,50 in rekening
zou brengen voor het flappen tappen tijdens bijzondere uren.
ING en Postbank hanteerden van meet af aan al geen tarief, de
ABN Amro heeft het twee weken geleden afgeschaft.
Douma nieuwe directeur Elopak
Terneuzen - R. Douma wordt per 1 januari de nieuwe algemeen
directeur van de verpakkingsfabriek Elopak in Terneuzen.
Douma stapte eerder dit jaar op als commercieel directeur bij de
Oranjeboom Brouwerij in Breda. Zijn vertrek had te maken met
een diepgaand meningsverschil over een reorganisatie bij de
brouwerij. Hij was mede-verantwoordelijk voor de grootste
marketing-operatie van de brouwerij in de laatste twintig jaar:
het vervangen van de merknaam Skol door de oude merknaam
Oranjeboom.
Bij Elopak, een dochter van de gelijknamige Noorse groep, komt
Douma aan het hoofd te staan van een bedrijf met 230
werknemers. Hij volgt A. Pertijs op die in 1995 als adviseur aan
Elopak verbonden blijft, waarna hij gebruik zal maken van de
vut-regeling.
Dagvaarding naar ex-financiers DAF
Amsterdam - De Nederlandsche Trust Maatschappij (NTM)
heeft namens de obligatiehouders van het failliete DAf de
vroegere financiers van het automobielconcern en de ABN Amro
Bank gedagvaard. De zaak is voor 18 januari op de rol van de
Amsterdamse rechtbank gezet.
De NTM eist bij de in Ofasec gebundelde ex-financiers van DAF
de f 150 miljoen grote obligatielening van DAF op. Ofasec heeft
geweigerd de obligatiehouders als schuldeisers te erkennen. De
ABN Amro Bank is als tweede gedagvaard wegens 'misleidende
informatie' in het prospectus dat de uitgifte van de lening
begeleidde.
Twee miljoen passagiers voor Transavia
Amsterdam - Transavia breekt op de valreep van 1994 een
record. Woensdag vervoert deze luchtvaartmaatschappij, die
voor 80 procent in handen is van de KLM, haar tweemiljoenste
passagier. Daarmee groeit het reizigersvervoer met 21 procent
ten opzichte van vorig jaar, toen 1,65 miljoen mensen met
Transavia vlogen.
Luchtvaartmaatschappij Martinair, dat net als Transavia veel
chartervluchten uitvoert, heeft in 1994 ongeveer 1,85 miljoen
reizigers vervoerd. Dat is een groei van 16,6 procent ten
opzichte van het jaar daarvoor.
ITT verkoopt financiële dienstverlening
New York - Het Amerikaanse ITT-concern doet drie dochteron
dernemingen in de financiële dienstverlening voor bij elkaar
ruim 9,7 miljard van de hand. Na aftrek van de schulden en
verrekening van andere posten houdt ITT 5,1 miljard aan de
verkoop over.
ITT Commercial Finance gaat naar Deutsche Bank North
America terwijl ITT Island Finance in handen komt van de
Amerikaanse financiële diensverlener Norwest. Daarnaast heeft
ITT een bod van 1,8 miljard ontvangen op financiële dienstver
lening in de onroerend-goedsector. Met de bieder is het concern
inmiddels onderhandelingen over een definitieve verkoopover
eenkomst begonnen, aldus ITT. Commercial Finance leent geld
uit aan distributeurs van produkten variërend van pc's tot
motorfietsen.
AOT grootste in handel met aardappels
Amsterdam - Effecten- en optiehandelaar Amsterdam Options
Traders (AOT) wordt met de overname van makelaar Proterma
Beheer de grootste marktpartij op de Agrarische Termijnmarkt
van Amsterdam. De negen werknemers van Proterma zijn
gespecialiseerd in de handel van termijncontracten voor de
levering van aardappels en biggen.
AOT, dat al flinke belangen heeft in de aandelen- en optiehan-
del, is sinds enige tijd bezig zijn positie op de agrarische beurs te
versterken. Zo werd begin dit jaar de makelaar Kreeuwen,
eveneens handelend in aardappels en biggen, overgenomen.
Door de aankoop van Proterma wordt AOT op de termijnmarkt
de grootste. Volgens een woordvoerster krijgt AOT een markt
aandeel van tussen de 30 en 35 procent.
Grensarbeiders krijgen premie terug
Den Haag - Voormalige grensarbeiders en hun weduwen die een
uitkering ontvangen uit het buitenland, krijgen alsnog met
terugwerkende kracht hun afgedragen premie voor de volksver
zekeringen terug. Staatssecretaris Linschoten van Sociale Zaken
heeft dat bevestigd in antwoord op Kamervragen.
Het recht op premievrijstelling en dus teruggave van ten
onrechte geïnde premie bestond al vanaf 1 juli 1989. De Sociale
Verzekeringsbank gaf de premie echter uitsluitend terug aan
mensen die binnen een jaar na 1 juli 1989 een verzoek om
vrijstelling hadden gedaan. Volgens een uitspraak van de
Centrale Raad van Beroep is er geen grond voor beperking van
de premieteruggave tot mensen die binnen een jaar premie
terugvroegen.
Van onze verslaggever
Breda - Uitgeversconcern VNU, waartoe ook Dagblad De
Stem behoort, heeft serieuze belangstelling voor de kabel
kranten die de Zundertse uitgever Vorsselmans in West-Bra
bant exploiteert.
Zowel directie-voorzitter E.
Penninx van de VNU Dag
bladengroep als directeur W.
Vorsselmans van de Zundertse
uitgever, beamen dat er gesprek
ken zijn geweest over de kabel
kranten.
Volgens Vorsselmans is er echter
nog lang geen sprake van over
name. Hij zal daar zelf ook niet
op aan sturen: „Ik neem een
afwachtende houding aan. Ik zit
niet te springen om iets wat ik in
zes jaar heb opgebouwd, weer af
te staan." De kabelkranten van
Vorsselmans zijn nu van Breda
tot en met Bergen op Zoom te
zien.
VNU-topman Penninx bevestigt
dat er interesse is voor het uitge
ven van een kabelkrant in West-
Brabant. „Maar momenteel voe
ren we geen gesprekken meer
met Vorsselmans. Er zijn geen
concrete plannen." Hij sluit ech
ter niet uit dat er in het nieuwe
jaar weer contact gezocht wordt;
met de Zundertse uitgever. I
VNU exploiteert diverse kabel
kranten, onder meer in Oost-
Brabant. Ook werd onlangs in
Limburg een uitgever van kabel
kranten (TV Gazet) overgeno
men. Als VNU ook in West-Bra
bant met kabelkranten begint,
zou dat voor de tweede keer op
korte termijn zijn. In 1989 start
te De Stem met een eigen kabel
krant in Breda en Oosterhout.
Deze Stem TV werd twee jaar
later weer opgeheven omdat niet
aan de commerciële verwachtin-|
gen voldaan werd.
Volgens adjunct-directeur D.
Ahles van De Stem is deze krant'
niet betrokken bij de gesprekken
tussen VNU en Vorsselmans.
Mocht het tot een akkoord ko
men, dan verwacht Ahles dat
ook De Stem mee gaat praten,
want dan is de kans groot dat
VNU de kabelkranten bij De
Stem onder gaat brengen.