Nieuwe koper voor RDM-terrein' Ministers zetten mes in veestapel Vraagtekens bij voortbestaan Tollens Coatings na ontslag directeur' Op koopjesjacht Staking piloten Iberia van de baan Vertrouwen iië wordt ichonden LAND KORT *t eenheid ECONOMIE A5 Verkoop aan autosloper Baris zou Begemann 70 miljoen gulden opleveren "Belgische bakkers hebben van ons niets te vrezen' consument ECONOMIE KORT VNU is geïnteresseerd in kabelkranten West-Brabant DECEMBER 1994 A4. md Haïtianen egereenheden op Haïti heb- e hoofdstad Port-au-Prince n opstand van ex-militairen Aan het plein staat het standige ex-militairen was ;n tanks en legden prikkel plein te bewaken. Maandag )den en enkele gewonden. overleden V V [in zaak-Barschel zaak-Barschel, een hoge fien dat twee mannen de leeswijk-Holstein zijn ho- [jdschrift heeft dit gisteren pelfde hotel in Genève als zou een uitspraak van de lier uur 's ochtends lawaai iel werd in oktober 1987 llrst werd aangenomen dat It de moordtheorie weer lijze in EU |uitenlandse Zaken Klaus een nieuwe beslissings- |995 zijn ook Oostenrijk, ren de werkmethoden die Ingevoerd, toen er nog zes I" aldys Kinkel. Door een forten zijn en zal men het [inkel. a;en metaaldetector een schat Ie vikingtijd. De amateur- |n dorpje ten noorden van voorwerpen aan. Behalve len omvat de schat ook ringen, ruim duizend jaar [rijven leger I Braziliaanse drugbendes [een sloppenwijk op een lig de sloppenwijk binnen |e-oorlog. Na een vuurge- lldaten zich terugtrekken, rughandelaren die bij de In Pakistan luldigt personeel van de Ie zijn bij terrorisme en 1 maand zijn 167 doden |anse regering heeft India t in Karachi te sluiten. latgebouw hens een vliegles neerge- |pingen in Zürich. Bij het leerling om het leven, [te gewond. Een oorzaak uk had de piloot nog aan Ij zich opmaakte voor de |r dat in Zwitserland een ongelukken kwamen in flsschendingen in Bosnië narissen reisden heen en te breiden tot de regio lest and duurt tot zondag. 1 de bedoeling voor die tijd lstand van vier maanden te len. Generaal Rose is een functionarissen die over Ingdurig bestand met de In in overleg zijn. llpkonvooi van de VN met I voedsel en medicamenten 1 gisteren eindelijk aan in lin de Bihac-regio, na een loud van vijf dagen door jroatische Serviërs. Het is net voldoende om de I mensen in de Bihac-en- len dag van eten te voor- lementsleden van de Lega jliaanse beweging trouw te de aanvoerder van de [opstandige parlementsle den die zijn steun aan de vaarin ze zich uitspreken Lega met de ex-commu- iLinks (PDS). Zij willen la van Berlusconi en de li aan de kant te zetten, coalitie van de Lega Nord Isteren zijn besprekingen 1 crisis. Senaatsvoorzitter psident dat er geen snelle van Forza Italia, wordt DE STEM WOENSDAG 28 DECEMBER 1994 Van onze verslaggever Breda - Directeur mr. A. Frenken van de Bredase verf- fabriek Tollens Coatings is ontslag aangezegd door het Franse moederbedrijf Lafar ge. Het ontslag is met onmid dellijke ingang ingegaan. Frenken bevestigde gisteren het ontslag, maar wil verder niet ingaan op de kwestie omdat hij de maatregel aanvecht. Volgens J. Peters, voorzitter van de ondernemingsraad van Tol lens, is het ontslag van Frenken geen goed teken voor de conti nuïteit van de Bredase fabriek (ruim 100 werknemers). „Frenken verzette zich als enige nog tegen het beleid van de Fransen. Als hij weg is, krijgt het moederbedrijf de vrije hand in de verdere ontwikkeling van Tollens. Dat kan goed betekenen dat het bedrijf binnen twee a drie jaar uit Breda is verdwe nen," aldus Peters. Peters vertrekt zelf ook bij Tol lens. Hij heeft vrijwillig ontslag genomen. Zijn dienstverband loopt per 31 december af. Reden voor zijn vertrek is dat hij het niet eens is met het beleid dat Lafarge bij Tollens voorstaat. Hij wijst op onder andere het ontmantelen van de afdeling on derzoek en ontwikkeling. „Er blijft in Breda straks alleen nog een produktiebedrijf over. Voor de Fransen wordt het steeds in teressanter om de produktie over te hevelen naar eigen land want 90 procent van de Tollens-pro- duktie is al bestemd voor de Franse markt." Het ontslag dat directeur Fren ken nu is aangezegd, volgt op een periode van twee weken waarin hij op non-actief was gezet. Die maatregel volgde weer op het verdwijnen van een grote partij verf ter waarde van tien duizenden guldens. Frenken zou het Franse moederbedrijf te laat over die kwestie hebben inge licht. Nog steeds is onduidelijk wat er met de verf gebeurd is. Bronnen rond het bedrijf meld den eerder al dat Lafarge met de kwestie van de verdwenen verf een manier had gevonden om Frenken aan de kant te zetten. „Hij was inderdaad weerbarstig. Óf beide kwestie met elkaar ver band houden, kan ik niet zeggen. Er is natuurlijk voor een flink bedrag aan verf verdwenen, maar het is wel een erg zwaar middel om dan de directeur op non-actief te zetten»" aldus Pe ters. Zowel bij Tollens Coatings in Breda als bij Lafarge in Frank rijk is niemand bereikbaar voor commentaar. Van onze verslaggever Botterdam - Begemann wil het terrein van de Rotterdamse marinewerf RDM aan autosloper/kranenhandelaar Baris ver kopen. Dat meldt de Industriebond FNV. Oorspronkelijk was Begemann van plan het RDM-terrein te verkopen aan het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rotterdam. De verkoop aan Baris zou Bege mann 70 miljoen opleveren. Dat is ruim 28 miljoen meer dan eerder besproken was met het Havenbedrijf. Baris biedt volgens de Industriebond 47 miljoen voor de grond en 23 miljoen voor de gebouwen. Het Havenbedrijf had ƒ41,5 miljoen over voor de grond, de gebouwen zouden in bezit blijven van Be- gemann/RDM. Twijfel Bij Begemann wilde gisteren niemand commentaar geven op de kwestie. „Op korte termijn levert deze deal Begemann geld op," zegt H. van der Windt van de Industrie bond. „RDM schiet er echter mets mee op. De huren worden door Baris verhoogd. Op een termijn van 10 jaar is RDM dan 20 miljoen méér aan huur kwijt." Daarnaast betwijfelt Van der Windt of het extra geld dat bin nenkomt door de verkoop aan Baris wel terecht komt bij RDM. „Begemann heeft een achterge stelde lening van 20 miljoen uit staan bij RDM. Het kan best zijn dat het extra geld gebruikt wordt om die lening af te los- Reddingsplan De Industriebond vreest dat in de overeenkomst met Baris geen garanties voor de continuïteit van RDM worden opgenomen. Dat zou wel het geval zijn ge weest in een akkoord met het Havenbedrijf. Dat laatste was besproken in het reddingsplan voor RDM dat afgelopen zomer is opgesteld door Begemann en de overheid. De uitvoering van het reddings plan komt door de nieuwe ont wikkeling in het geding, vreest de Industriebond FNV. De In dustriebond CNV deelt deze zorg, liet woordvoerder G.J. den Besten gisteren weten. De vakbonden hebben op basis Bakker Machielse uit Roosendaal: OPEN tot middernacht of ge woon dicht om zes uur? Op zondag naar de camping of naar de zaak? Winkeliers, personeel en klanten staan voor ingrijpen de veranderingen, door de aan staande wijziging van de wet op de winkelsluiting. Op deze plaats reacties van degenen die het aangaat. Vandaag aflevering 5: Bakker A. Machielse uit Roosen daal. Van onze medewerkster De Nederlandse winkels ook op zondag open. Dat is be paald geen leuk vooruitzicht voor de winkeliers net over de Nederlandse grens, zoals bij voorbeeld in het Belgische plaatsje Essen. Daar verkoopt bakker H. Arnold elke zondag zijn brood en andere lekker nijen. Heel veel Nederlanders weten op die dag de bakkerij te vinden. Want ook op de 'verplichte' rustdag is vers brood niet te versmaden. In België wordt gevreesd dat de verruiming van de Neder landse wet nadelige gevolgen heeft voor de eigen bakkers. -Als de Nederlandse bakkerij en op zondag open gaan, dan scheelt dat ons zeker zo'n vijf tig procent van de omzet," verwoordt een medewerkster van Arnold haar bange ver moedens. Maar de Belgische bakkers nebben voorlopig nog niets te duchten. Tenminste, volgens A. Machielsen uit Roosendaal. Rij is bakker en bovendien voorzitter van de Roosendaal- se bakkersvereniging Honoré. Hij verwacht dat vrijwel geen enkele Nederlandse bakker zijn enige vrije dag in de week wil inleveren. „De Brood- en Banketbakkerij Ondernemers Vereniging (BBOV) en de Bond van Christelijke Onder nemers in het Bakkersbedrijf (BCCB) hebben zo'n zes we ken geleden een enquête ge houden onder de Nederlandse bakkers. Daaruit is gebleken dat vrijwel geen enkele bakker zin heeft om op zondag open te zijn. Ik zie niet in waarom de Roosendaalse bakkers an ders zouden reageren." Zelf peinst hij er niet over om zijn vrije zondag in te leveren. „Er is ook nog zoiets als een sociaal leven. Ik maak nu al zeventig uur in de week." Volgens Machielsen heeft de consument weinig behoefte aan de extra winkelmogelijk heden. „Een gulden kan toch maar één keer worden uitge geven. Tijdens koopavonden en koopzondagen zijn de bak kers toch ook niet open? Ik heb daarover nog niemand ho ren klagen. Nee, de Belgische bakkers hebben wat ons be treft echt niets te vrezen." van het akkoord dat Begemann en de overheid in de zomer slo ten een sociaal plan met Bege mann afgesproken. Daarbij is onder meer de afvloeiing gere geld van 260 van de 750 werkne mers. Het zittende personeel zou verder flexibeler moeten werken.' Ook op andere fronten ligt het reddingsplan onder vuur. Het akkoord met de overheid voor zag behalve in de verkoop van de grond aan het Havenbedrijf ook in een ontwikkelingskrediet van 26 miljoen. Dat geld is afkomstig van het ministerie van Economische Zaken en moet de afgeslankte werf voor twee a drie jaar 'lucht geven'. De vak bonden vragen zich af of dit krediet wel beschikbaar komt als de verkoop aan het Havenbe drijf afgeblazen wordt. Het Financieele Dagblad zette gisteren al zijn vraagtekens bij de hoogte van het krediet. Vol gens de krant bestaan er grote twijfels of 26 miljoen genoeg is voor de afgeslankte werf. Het krediet is bestemd voor de aan passing van het ontwerp van de onderzeeboot Moray 1800 tot een kleinere Moray 1400. Houwitsers Tot slot ligt er nog een derde, netelige kwestie: de schadeclaim voor het foutief reviseren van houwitsers. RDM heeft tussen 1986 en 1991 bijna 250 verrijd bare kanonnen op een dusdanige manier onder handen genomen, dat er haarscheurtjes ontstaan bij het afschieten. Nog steeds voert het bedrijf on derhandelingen over schade claims. Begemann heeft weinig trek te betalen, omdat het con cern pas na de revisie de RDM- werf heeft overgenomen. Als Be gemann niet betaalt, zou de Ne derlandse staat voor dergelijke extra kosten opdraaien. Volgens de bonden vertroebelt de moei zame discussie hierover de rela tie tussen Begemann en de over heid. Klanten snellen voorbij terwijl een visboer op de markt van Tokyo zijn inktvis aanprijst. De marktbezoekers willen goedkope lekkernijen inslaan voor oudjaar. foto epa Madrid (afp/dpa/anp) - De aangekondigde staking door piloten van de Spaanse nood lijdende luchtvaartmaat schappij Iberia gaat niet door. De vliegeniers en de directie van Iberia hebben een principe-ak koord bereikt over een 'ontwik kelingsplan voor de toekomst'. Centraal in de overeenkomst staan de salarissen. Dat heeft de Spaanse piloten- vakbond Sepia dinsdagavond in een verklaring laten weten. Met het principe-akkoord is de kans op een definitief akkoord toege nomen, stelt Sepia. Zowel de vakbond als de directie onder- steepte de noodzaak voor Iberia 'een normale dienstverlening te onderhouden', vooral tijdens de vakantiedagen. Enkele uren na het bereiken van het principe akkoord gaan de directie en de vakbond opnieuw om de tafel zitten om verder te praten over een definitieve overeenkomst. De annulering kwam enkele uren voordat de twaalfdaagse staking zou beginnen. De piloten wilden met de actie protesteren tegen een ingrijpende reorgani satie, waarbij circa 3500 van de ruim 24.000 arbeidsplaatsen zouden moeten verdwijnen en waarbij de lonen met 8,5 procent omlaag zouden gaan. Door het afgelasten van de sta king gaan ook de vluchten tus sen Nederland en Spanje gewoon door, bevestigde een medewer ker van Iberia op Schiphol dins dagavond. De Spaanse lucht vaartmaatschappij had met het oog op de staking de diensten tot de helft van het normale aantal teruggebracht. Het personeel was de hele dag in touw geweest met het overboeken van passa giers op andere vluchten. 'Gek kenwerk' bestempelde één van de medewerkers op de afdeling reserveringen het karwei. Iberia vliegt dagelijks vanuit Amsterdam twee keer naar zo wel Madrid als Barcelona. Ook voert de Spaanse luchtvaart maatschappij vanuit Madrid en Barcelona twee vluchten per dag naar Schiphol uit. Ibena zit financieel zwaar in de problemen. Het bedrijf heeft schulden voor omgerekend onge veer 5 miljard. Eind vorige week heeft Madrid aan de Euro pese Unie toestemming gevraagd voor een financiële injectie van ongeveer 130 miljard peseta 1,7 miljard), maar Brussel accep teert niet zonder meer omvang rijke steun van de Spaanse over heid aan Iberia. Vorig jaar leed de onderneming een verlies na belastingen van 69,7 miljard peseta 925 mil joen). Daarmee verdubbelde Ibe ria zijn verlies na het negatieve resultaat van 34 miljard peseta 450 miljoen) in het jaar er voor. Het passagiersaantal ging met 1,3 miljoen omlaag tot 13,6 miljoen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Van de groeiende bedrijfs winsten ziet de consument nau welijks iets terug in zijn porte monnee. De stijging van de inko mens houdt maar net de inflatie bij. Juist de 'eigen' economische omstandigheden tikken het hardst aan als het gaat om het meten van het consumentenver trouwen. Van der Stee waarschuwt wel op te passen met dit soort graadme ters. Uit het meten van vertrou wen valt minder af te leiden dan uit 'harde' cijfers over export, winst, investeringen of werkge legenheid. Pas als het vertrou wen langere tijd daalt, is er reden voor ongerustheid. Toch is de gemoedstoestand van de consument belangrijk voor de economie. Van de voor volgend jaar verwachte groei in Neder land moet de consument twee derde deel voor zijn rekening nemen, schat Van der Stee. Door John van Miltenburg De milieubeweging roept het al jaren, voor de politiek is het geen taboe meer en zelfs de voormannen van land bouworganisaties brengen het zo nu en dan voorzichtig ter sprake. Inkrimping van de veestapel in Nederland is onaf wendbaar. De ministers Van Aartsen (Landbouw, VVD) en De Boer (Milieu, PvdA) zullen het hete hangijzer aan pakken in de mestvoorstellen die zij de Tweede Kamer presenteren. De tijd van pappen en nat houden is voorbij, liet De Boer agrarisch Nederland een maand geleden weten. Zij kondigde aan dat 'stevige maatregelen onontkoombaar zijn' om de meststromen in goede banen te lelden. Gisteren liet De Boer in een radio interview doorschemeren dat het onvermij delijk is dat de overheid de veehouderij gaat dwingen het aantal varkens en koeien per bedrijf te verminderen. De ministers gaan het mes zetten in de omvang van de veestapel. Het huidige mest beleid met een wirwar van mestregels is ondoorzichtig en fraudegevoelig. Het heeft ondanks de goede wil die het landbouwbe drijfsleven toont niet tot resultaat geleid. De Nederlandse veehouders produceerden in 1993 gezamenlijk 77 miljoen ton mest, 70 procent afkomstig van rundvee en 23 pro cent van varkens. Het totale overschot bedroeg volgens het ministerie-van Land bouw 16 miljoen ton. Het overschot wordt grotendeels veroorzaakt door de varkens houderij. Door het mestoverschot op var kensbedrijven en de gebrekkige controle mogelijkheden dreigt ook landbouwgrond van rundveebedrijven in de overschotgebie- den bedorven te worden. Sinds de harde signalen over overbemesting begin jaren tachtig doorklonken is het aan tal varkens met dertig procent toegenomen met een verdere concentratie in het zuiden van het land. De rundvee- en varkensstapel heeft in 1993 meer stikstof en fosfaat ge produceerd dan in de twee daaraan vooraf gaande jaren, zo bleek begin deze maand uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Niet alleen in Nederland, maar ook op Europees niveau neemt de zorg qver de 'vermesting' van landbouwgrond toe. De raad van milieu-ministers van de Europese Unie heeft een richtlijn aanvaard die be paalt hoeveel dierlijke mest per hectare mag worden gebruikt. Bijna 600.000 land bouwbedrijven in de Europese Unie vol doen niet aan de norm. Nergens in Europa is het mestoverschot zo groot als in Neder land. Het zal voor het kabinet nog een hele puzzel zijn op welke wijze inkrimping van de veestapel gestalte kan krijgen. De ge makkelijkste methode is alle veehouders opleggen dat zij hun veestapel in gelijke mate moeten verkleinen. De ministers kun nen er niet op rekenen dat hiervoor een draagvlak in de landbouw is te vinden. Een generieke inkrimping wordt door de boeren als onrechtvaardig ervaren: veehou ders die het mestprobleem zelf creatief hebben aangepakt of over voldoende grond beschikken zouden dan evenveel moeten inleveren als boeren die voor de problemen hebben gezorgd. De maatregel stuit ook op kritiek van veehouders in akkerbouwgebie den met een mesttekort. Vrijwel zeker is dat getornd gaat worden aan de niet-grondgebonden mestproduktie- rechten, het zogenoemde mestquotum dat iedere veehouder is toegekend op basis van het eind 1986 op zijn bedrijf aanwezige aantal dieren. Minister De Boer heeft de illusie die sommige veehouders koesteren dat de overheid mestquota gaat opkopen, de grond ingeboord. Het Rijk heeft daar geen geld voor over. De meest voor de hand liggende inkrim pingsmaatregel is dat boeren in hun pro- duktierechten worden gekort als zij niet kunnen aantonen hoe zij mest op eigen bedrijf verantwoord kunnen verspreiden of elders kunnen afzetten. Eén inkrimpingsvariant werkt in de prak tijk al. Boeren die hun mestquotum door verkoop verplaatsen moeten een deel van hun mestrechten inleveren. Het ministerie van Landbouw schat dat vorig jaar een half miljoen kilo fosfaat uit de markt ia geno men, goed voor zo'n honderdduizend vlees varkens. Op het totaal van de mestberg een druppel op een gloeiende plaat, maar wel een vorm van 'warme sanering' die een veehouder in de knel zelf in de hand heeft. De varkens houderij, die kampt met overproduktie, is er bovendien economisch mee gebaat. 'Geld trekken' kost Raboklant niets meer Utrecht - Ook de Rabobank schrapt per 1 januari 1995 zijn tarief van 1,50 voor het gebruik van de geldautomaat tijdens bijzondere uren. De Rabobank kon ook moeilijk achterblijven. Ze was de enige grote bank die haar klant nog 1,50 in rekening zou brengen voor het flappen tappen tijdens bijzondere uren. ING en Postbank hanteerden van meet af aan al geen tarief, de ABN Amro heeft het twee weken geleden afgeschaft. Douma nieuwe directeur Elopak Terneuzen - R. Douma wordt per 1 januari de nieuwe algemeen directeur van de verpakkingsfabriek Elopak in Terneuzen. Douma stapte eerder dit jaar op als commercieel directeur bij de Oranjeboom Brouwerij in Breda. Zijn vertrek had te maken met een diepgaand meningsverschil over een reorganisatie bij de brouwerij. Hij was mede-verantwoordelijk voor de grootste marketing-operatie van de brouwerij in de laatste twintig jaar: het vervangen van de merknaam Skol door de oude merknaam Oranjeboom. Bij Elopak, een dochter van de gelijknamige Noorse groep, komt Douma aan het hoofd te staan van een bedrijf met 230 werknemers. Hij volgt A. Pertijs op die in 1995 als adviseur aan Elopak verbonden blijft, waarna hij gebruik zal maken van de vut-regeling. Dagvaarding naar ex-financiers DAF Amsterdam - De Nederlandsche Trust Maatschappij (NTM) heeft namens de obligatiehouders van het failliete DAf de vroegere financiers van het automobielconcern en de ABN Amro Bank gedagvaard. De zaak is voor 18 januari op de rol van de Amsterdamse rechtbank gezet. De NTM eist bij de in Ofasec gebundelde ex-financiers van DAF de f 150 miljoen grote obligatielening van DAF op. Ofasec heeft geweigerd de obligatiehouders als schuldeisers te erkennen. De ABN Amro Bank is als tweede gedagvaard wegens 'misleidende informatie' in het prospectus dat de uitgifte van de lening begeleidde. Twee miljoen passagiers voor Transavia Amsterdam - Transavia breekt op de valreep van 1994 een record. Woensdag vervoert deze luchtvaartmaatschappij, die voor 80 procent in handen is van de KLM, haar tweemiljoenste passagier. Daarmee groeit het reizigersvervoer met 21 procent ten opzichte van vorig jaar, toen 1,65 miljoen mensen met Transavia vlogen. Luchtvaartmaatschappij Martinair, dat net als Transavia veel chartervluchten uitvoert, heeft in 1994 ongeveer 1,85 miljoen reizigers vervoerd. Dat is een groei van 16,6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. ITT verkoopt financiële dienstverlening New York - Het Amerikaanse ITT-concern doet drie dochteron dernemingen in de financiële dienstverlening voor bij elkaar ruim 9,7 miljard van de hand. Na aftrek van de schulden en verrekening van andere posten houdt ITT 5,1 miljard aan de verkoop over. ITT Commercial Finance gaat naar Deutsche Bank North America terwijl ITT Island Finance in handen komt van de Amerikaanse financiële diensverlener Norwest. Daarnaast heeft ITT een bod van 1,8 miljard ontvangen op financiële dienstver lening in de onroerend-goedsector. Met de bieder is het concern inmiddels onderhandelingen over een definitieve verkoopover eenkomst begonnen, aldus ITT. Commercial Finance leent geld uit aan distributeurs van produkten variërend van pc's tot motorfietsen. AOT grootste in handel met aardappels Amsterdam - Effecten- en optiehandelaar Amsterdam Options Traders (AOT) wordt met de overname van makelaar Proterma Beheer de grootste marktpartij op de Agrarische Termijnmarkt van Amsterdam. De negen werknemers van Proterma zijn gespecialiseerd in de handel van termijncontracten voor de levering van aardappels en biggen. AOT, dat al flinke belangen heeft in de aandelen- en optiehan- del, is sinds enige tijd bezig zijn positie op de agrarische beurs te versterken. Zo werd begin dit jaar de makelaar Kreeuwen, eveneens handelend in aardappels en biggen, overgenomen. Door de aankoop van Proterma wordt AOT op de termijnmarkt de grootste. Volgens een woordvoerster krijgt AOT een markt aandeel van tussen de 30 en 35 procent. Grensarbeiders krijgen premie terug Den Haag - Voormalige grensarbeiders en hun weduwen die een uitkering ontvangen uit het buitenland, krijgen alsnog met terugwerkende kracht hun afgedragen premie voor de volksver zekeringen terug. Staatssecretaris Linschoten van Sociale Zaken heeft dat bevestigd in antwoord op Kamervragen. Het recht op premievrijstelling en dus teruggave van ten onrechte geïnde premie bestond al vanaf 1 juli 1989. De Sociale Verzekeringsbank gaf de premie echter uitsluitend terug aan mensen die binnen een jaar na 1 juli 1989 een verzoek om vrijstelling hadden gedaan. Volgens een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep is er geen grond voor beperking van de premieteruggave tot mensen die binnen een jaar premie terugvroegen. Van onze verslaggever Breda - Uitgeversconcern VNU, waartoe ook Dagblad De Stem behoort, heeft serieuze belangstelling voor de kabel kranten die de Zundertse uitgever Vorsselmans in West-Bra bant exploiteert. Zowel directie-voorzitter E. Penninx van de VNU Dag bladengroep als directeur W. Vorsselmans van de Zundertse uitgever, beamen dat er gesprek ken zijn geweest over de kabel kranten. Volgens Vorsselmans is er echter nog lang geen sprake van over name. Hij zal daar zelf ook niet op aan sturen: „Ik neem een afwachtende houding aan. Ik zit niet te springen om iets wat ik in zes jaar heb opgebouwd, weer af te staan." De kabelkranten van Vorsselmans zijn nu van Breda tot en met Bergen op Zoom te zien. VNU-topman Penninx bevestigt dat er interesse is voor het uitge ven van een kabelkrant in West- Brabant. „Maar momenteel voe ren we geen gesprekken meer met Vorsselmans. Er zijn geen concrete plannen." Hij sluit ech ter niet uit dat er in het nieuwe jaar weer contact gezocht wordt; met de Zundertse uitgever. I VNU exploiteert diverse kabel kranten, onder meer in Oost- Brabant. Ook werd onlangs in Limburg een uitgever van kabel kranten (TV Gazet) overgeno men. Als VNU ook in West-Bra bant met kabelkranten begint, zou dat voor de tweede keer op korte termijn zijn. In 1989 start te De Stem met een eigen kabel krant in Breda en Oosterhout. Deze Stem TV werd twee jaar later weer opgeheven omdat niet aan de commerciële verwachtin-| gen voldaan werd. Volgens adjunct-directeur D. Ahles van De Stem is deze krant' niet betrokken bij de gesprekken tussen VNU en Vorsselmans. Mocht het tot een akkoord ko men, dan verwacht Ahles dat ook De Stem mee gaat praten, want dan is de kans groot dat VNU de kabelkranten bij De Stem onder gaat brengen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5