Almere krijgt de groeistuipen éIs dit nog wel zwaluwwaardig? onder de ulkaan t 1 [Bouwwereld verlekkerd over enorm nieuw stadshart na sloop s A4 4dE STEM BINNENLAND A5 ND KrRT 6Klikken noodmaatregel' Landbouw, Natuurbeheer en Visserij: van bastion naar open organisatie ÏCEMBER 1994 DINSDAG 27 DECEMBER 1994 ïaar YS en verrassend fel uitge- toriteiten in Pyongyang ikaanse helikopter over bewuste spionage'. De met de ontwikkelingen ■ident van 17 december, g neerstortte op Noord- ieldde een VS-afgezant ie zij al ruim een week vertrokken abeth II is zaterdag met York uitgevaren. Het ;bied vertrekken, omdat het schip niet aan de ;aven de autoriteiten in De kustwacht reageer- lat hun oversteek vanuit vatie van het schip nog ware straf bank in Turkije heeft vangenisstraffen veroor- 'egen 26 van hen was de n ongeregeldheden vorig tranten staken toen een ;est niet-moslimse intel- raak braken ongeregeld- epen 'Islam of de dood'. •ado i van het Joegoslavische inde achter hun bureaus n krant door de regering omen. Afgelopen vrijdag en eigen hoofdredacteur, egang. Gisteren kwamen een onder staatsgezag en een offensief tegen media staatspersbureau Tanjug aan de onafhankelijke, weid I heeft zondag in zijn geweld gehekeld en zich wereld teisteren. De paus o'n 50.000 mensen die op Vaticaan bijeen gekomen ïap van vrede en hij riep in het egoïsme, de leugen genbelang'. Hij hield een i die 'ellende, werkloos discriminatie en intole- «■41 m zijn bezopen vrienden n Nicolas de los Ranchos, nse vulkaan Popocateptel een 'rokende berg' ge- id. Toen de 5.397-meter ho- erg vorige week maandag alleen rookte, maar ook as uugde, gaven de autoritei- an de deelstaat Puebla op- ït vrouwen en kinderen uit jebied te evacueren. Zo'n 0 mensen werden verwij- en hebben de kerstdagen 'ebracht in schoolgebou- kerken of bij familieleden, allen soldaten zien er op at er niet geplunderd wordt lege dorpen. de 65-jarige maisboer Juan llo Cholula en zijn vrouw en gewoon door. „Ik ga he al nergens heen. Misschien n de wetenschappers het be naar ik heb van mijn ouders rootouders geleerd dat als uitbarst, we het uur, de noch het jaar zullen weten." aatste uitbarsting was in Maar volgens de plaatselij- evolking rommelt de Popo- itel altijd. mensen denken dat de nieu- /egering van president Er- Zedillo de Mexicanen ge- probeert af te leiden van illende van het afgelopen de politieke moorden, ont- uigen en de opstand van de lanse' boeren in de deelstaat pas. «DE dui ken t it I ddi .'00! on var da; jült hier arkf mf. ikje heid I -aai Sail iok- van i ai! Wie ijes Tig pe il' Le- ht- de er op i ïen in :ht len ïid op ie. aai ru ien op de ip- IDoor Rinze Brandsma Almere - Architecten, pro jectontwikkelaars en aan nemers likken er hun vin gers bij af. De piepjonge polderstad Almere, die zich met recht afficheert ils 'De snelst groeiende stad van Nederland', krijgt eindelijk een echt stads hart. Een grootschalig centrum, dat noet passen bij de doorgroei van llOO.OOO inwoners nu naar 1.000 in 2005 en vervolgens jelfs naar 250.000. Het wordt >en groeistuip die in de bouwwe reld als uniek geldt. Almere loopt er 'de puberteit mee te mtgroeien'. Illet stedebouwkundige plan er voor is uitgekozen, de maquette gemaakt, berekend is dat het itadseentrum in de komende tien ;ot vijftien jaar investeringen ran tussen de 2 en 3 miljard iodig heeft. Er moeten alleen lerst 130 prima woningen van imper 13 jaar jong voor gesloopt morden. Want, hoe ongelooflijk »k, in het huidige stadshart sluipt al leegstand en dreigt so ciaal verval. Het plan geldt als on-traditio- jneel, passend bij het sinds 1977 pit de klei getrokken jonge be staan van Almere, overloopstad Ijvan Amsterdam en het Gooi. want nergens kwam het ooit ivoor dat de bouw van een stads centrum als laatste komt. Door gaans groeit een stad uit vanuit pen kern, met steeds nieuwe uit breidingen. In Almere is juist in get hart veel ruimte uitgespaard, Bie ingevuld wordt nu de stad jvolwassen begint te worden. Voorbeelden zijn er nog niet. Kor Buitendijk, projectleider, als fextern deskundige aangetrok ken: „Alle stedebouwkundigen 'die hier komen zijn verbaasd dat het om zo'n groot project gaat, net zoveel kansen. Iedereen doet j/erlekkerd, ja. Maar vergeet niet dat heel Almere al barst van Epouwactiviteiten. Ook dat is al feiniek: nergens vindt de bouw wereld zoveel werk als hier. Er feomen minstens 20.000 arbeids plaatsen en 30.000 woningen hij." LGIE-TEL. 00-32-3-669 62 35 ivan 13 tot 20 uur rlopend. maandag gesloten iat .de <je •k- op ij" la ve te Het zal nog wel een eeuw duren voor Almere een echte stad wordt. ^Het Stadhuisplein nu is een on gastvrij winderige rechthoek, lichter drie stille horeca-pavil- joentjes, waaronder dat van de Limburgse Vlaaienkoning, strek ken zich weidse vlaktes uit, doorsneden met lege wegen en rijen opschietende boompjes. Het Weerwater-meer, heel in de verte, is alleen 's zomers goed te zien als de grote fontein spuit. Een reusachtige kale roestige paal in het midden reikt tot in de hemel en krabt de laaghangende wolken: bedoeld 'als grap', als ontmoetingsplaats die moet no den tot roddel en mijmering, maar onbereikbaar ver tussen busbdfoen. Vanaf het Centraal Station voert een lange, kaarsrechte doorsnee- winkelpromenade die doet den ken aan de Lijnbaan naar het Stadhuisplein en buigt daar af naar de Grote Markt. Daar is het wel gezellig druk tussen de kra men. De winkelvoorzieningen :zijn nu al uitbundig; het nieuwe centrumplan verdubbelt het winkeloppervlak naar 80.000 vierkante meter. Dat geldt ook voor het aantal parkeerplaatsen, dat naar achtduizend gaat. Tegenover de sloop van enkele woonblokken staat de bouw van duizend nieuwe woningen in het centrum. Er komt een 'cultuur straat' met schouwburg, museum en bibliotheek. De horeca zal verdrievoudigen. En het aanpa lende ziekenhuis groeit van 170 naar 400 bedden. Veel Almeerders die naar de ma quette onderin het stadhuis ko men kijken onderstrepen de noodzaak van een echt stadscen trum, 'eindelijk'. Alleen de be woners van de te slopen flats bij de Brouwerstraat zijn er rouwig om dat zij uit hun goedkope, mooi gelegen woningen moeten. Toen de NS tamelijk excentrisch een station aanlegde, werd het winkelhart uit elkaar getrokken. „Winkelende mensen blijken in de passage van de Brouwerstraat om te keren. Het gaat daar zien derogen achteruit, er is leeg stand. Het is een begin van so ciaal verval zoals je dat ook in oude steden ziet. Dus moeten we ingrijpen. In het plan zitten een paar grote warenhuizen, als trekker aan het eindpunt bij het water." Het stedebouwkundig ontwerp voor het nieuwe stadshart van Almere komt van OMA (Office for Metropolitan Architecture), het bureau van Rem Koolhaas. De voorlopige invulling via teke ningen en maquette is nog ruw en suggereert massale bouw- klompen, maximaal 80 meter hoog. Op een nu nog braaklig gende vlakte naast het station komt een groot kantorencentrum met 200.000 vierkante meter, es sentieel onderdeel van het mas- terplan. Dat moet de werkgele genheid, goed bereikbaar met het openbaar vervoer, een forse impuls geven. Volgens Buitendijk is geleerd foto archief de stem van voorbeelden van centrum- bouw elders zoals het niet moet. „Niet een tweede Hoog Catharij- ne, niet één grote projectontwik kelaar die een gigantische beton- klomp neerzet. Wij doen het in stappen en de gemeente houdt het eigendom van de grond in handen. Wij zorgen zelf voor de visie. Er moeten zowel de hard heid als de zachtheid van de stad in komen." Wordt Almere zo een echte stad? Projectleider Buitendijk: „Het zal nooit een stad zijn in verge lijking met de andere historische steden. Het zal nog wel een eeuw duren voor Almere de kenmer ken heeft die mensen voelen en zien bij een echte stad." Anoniem Nederland vindt de kliklijnen wel Klikken is in. Klikken is ook geen verraad meer, maar informatieverstrekking. In de jaren zeventig en tachtig was alleen al de gedachte aan heimelijk uit de school klappen zondig. Maar met de roep om misstanden aan te pakken, groeit ook de acceptatie tot invoering van klachtenlijnen voor anonieme bellers. Zelfs de Nederlandse bisschop pen hebben pas hun zegen gegeven aan de instel ling van een kliklijn. Nog even, en heel Nederland 'klikspaant' over heel Nederland. Van onze verslaggever KLIKKEN IS niet netjes, maar erg in zwang. Bijna we kelijks komt in Nederland een meldpunt voor frauduleuze praktijken en andere vergrij pen erbij. En niet zonder re den: anoniem Nederland weet de kliklijn goed te vinden. Klikken blijkt bij uitstek de manier te zijn om een infor matiestroom op gang te bren gen, die anders binnenskamers blijft. Niet voor niets heeft de r.-k. kerk besloten een telefonisch meldpunt te openen voor de 'aangifte' van seksueel mis bruik door priesters, diakens, religieuzen, pastoraal werkers en andere kerkelijke mede werkers. Daar waar de rol van vertrouwenspersonen lijkt te zijn uitgespeeld, biedt de kli klijn uitkomst. Er is behoefte aan een snelle, anonieme over dracht van informatie. En daar spelen gevestigde in stituten, indien niet te veel maatschappelijk protest de kop opsteekt, op in. Nederlan ders blijken graag hun gram te halen op buren, kennissen, collega's of superieuren die hen - om welke reden dan ook - ergeren. Enkele voorbeelden: de Ver- voersbond FNV heeft een 'kli klijn' geopend, waar vracht wagenchauffeurs kunnen kla gen over werkgevers die de cao ontduiken. Al op de eerste dag, 16 november jongstleden, kwam vierhonderd meldingen binnen. Het gemiddelde ligt op veertig tot vijftig tips. Vanwaar de kliklijn? „Als chauffeurs hun bek open doen, hebben ze vaak een probleem. Openlijk klagen, betekent vra gen om een strafmaatregel," aldus de Vervoersbond FNV. De Europese Commissie heeft een kliklijn in het leven geroe pen voor het melden van frau de met EU-subsidies. De Rot terdamse reinigingsdienst stelde een kliklijn beschikbaar voor tips over vuilnismannen, die fooien aannemen voor het meenemen van grote hoeveel heden (chemisch) afval. En verschillende politiekorpsen werken al geruime tijd met kliklijnen. De Drugs(s)Topper, initiatief van de Arnhemse politie, blijkt vanaf begin jaren ne gentig jaarlijks goed voor hon derden meldingen over drugo verlast. De tipgevers melden volgens politiewoordvoerder J. Rouwen al dan niet op anonie me basis verschillende vormen van overlast, variërend van spuiten in de auto tot handel in verdovende middelen op straat. De klachten worden verzameld en waarheidsgehal te gecontroleerd. Pas, als daartoe voldoende aanleiding is, wordt actie ondernomen. Rouwen: „Natuurlijk, mis bruik van Drugs(s)Topper komt voor. Incidenteel merken we dat men probeert iemand erbij te lappen. Daarop zijn we bedacht. We gaan nooit op basis van één tip zomaar op pad." Met de Drugs(s)Topper heeft de Arnhemse politie naar haar zeggen meer Arn hemmers bij haar uitvoerend beleid kunnen betrekken. De wetenschapper dr. B. Gremmen van de vakgroep toegepaste filosofie van de Landbouw Hogeschool Wage- ningen vindt de opkomst van kliklijnen begrijpelijk. „Er is geen sociale controle meer. Het groepsgevoel is on dermijnd door de toenemende individualisering van de maatschappij. Daarbij komt dat het gezag van autoriteiten niet meer zo vanzelfsprekend is. Veel mensen spreken elkaar ook niet meer aan op laakbaar gedrag. Ze wensen zich alleen nog maar te verantwoorden tegenover de politie of de rechter. Dat is tekenend. Want, waar moet je namelijk met je ergernis over een mis stand naartoe?" „Het vertrouwen in een krach tig optredende overheid is ook bij menigeen zoek. De om budsman is in dat verband toch ook niet meer of minder dan een kunstmatige vaderfi guur, waarbij de doorsnee Ne derlander nog een kluisterend oor vindt. De kliklijnen heb ben eenzelfde functie. De in troductie van de telefonische meldpunten is vergemakke lijkt door al die 06-nummers. Ze hebben een soort gewen ning teweeg gebracht Klagers vinden het niet meer zo moei lijk om de telefoon ter hand te nemen om hun ergernis te spuien of een misstand aan te kaarten. De invoering van een kliklijn is zonder meer een noodmaatregel." Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV), vroeger een baaierd van rust, kreeg de afgelopen jaren het ene probleem na het andere op het bord. Akkerbouwers, veehouders, tuinders en natuurbescher mers, ze klagen om het hardst hun nood. Ondertussen dreigt de alsmaar groeiende mestberg het ministerie boven het hoofd te groeien. Drie jaar geleden raakte Landbouw ook nog eens in opspraak, omdat het intern een chaos zou zijn. Een rigide top zou elke creativiteit op de werkvloer smoren. Ontgoo chelde ambtenaren repten openlijk van intimidaties en schetsten een benarde sfeer van achterdocht en onderling wantrouwen. Er ontrolde zich het beeld van een hiërar chisch bastion, dat geen boodschap had aan de buiten wacht. Boze vingers wezen eensgezind naar de ambtelijke top. De positie van de hoogste ambtenaar - secretaris-generaal Joustra - wankelde, maar Joustra gaf geen krimp. In een vraaggesprek met deze krant kondigde hij een cultuurom slag aan en gaf zichzelf twee jaar de tijd die tot stand te brengen. Die twee jaren zijn inmiddels meer dan om. Hoog tijd om het ministerie weer eens onder de loep te nemen. Is Joustra geslaagd? Hoe een aangeschoten minis terie weer opkrabbelt. Door Max de Bok en Elly Lammers Den Haag - De harnassen .zijn uitgetrokken. In de lan ge smalle gangen van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij [heerst een gematigd optimis- ime over de veranderingen die meer dan twee jaar gele den op gang werden ge- f bracht. De verstikkende deken van het [conformisme werd uitgeklopt en opgeborgen. Er waait nu een fris briesje, waarvan durf en eigen initiatief een bestanddeel vormen. „Creatieve ideeën zijn tegenwoordig absoluut wel kom," zegt een ambtenaar. „Al is nog niet alles koek en ei." Ook de hoogste ambtenaar van LNV secretaris-generaal Tjibbe Joustra oogt tevreden. De (glasnost is ingezet, maar staat wat hem betreft nog maar aan rjet begin. Joustra: „We hebben j de afgelopen jaren vrij funda- jmentele veranderingen doorge- Ivoerd. Het ministerie is opener jgeworden en de organisatie platter. Maar een cultuur ver- gander je niet in twee of drie Ijaar." In de stortvloed van kritiek die bijna drie jaar geleden neerre gende op het ministerie van Landbouw legde Joustra zelf bijna het loodje. De kritiek be trof met name hem en de rest van de top, die volgens een strikte neerwaartse rangorde zouden opereren. Eigen invallen van personeel ondervonden weinig waardering en afwijken de ideeën werden niet getole reerd, zo luidde het verwijt. Nadat ambtenaren in 1991 in Nos-Laat gewag maakten van intimidaties en bovendien uit lekte dat personeel van de Alge mene Inspectiedienst (AID) in gezet werd om eigen personeel af te luisteren, was de toon gezet. Het ministerie belandde in de beklaagdenbank en nog voordat de Tweede Kamer erom kon vragen, zegde de toenmali ge minister Bukman een onaf hankelijk onderzoek toe. De commissie-Kroes kwam in mei 1992 met haar rapport waaruit bleek dat er op het ministerie een mentaliteit 'van aanpassen of oprotten' heerste, gedicteerd door een autoritair management dat niet meer van deze tijd was. Bukman beloofde een grote schoonmaak, maar Bukman beloofde grote schoonmaak. foto de stem/johan van gurp liet de top van zijn departement intact. „Niemand kan mij een verbod opleggen om te verande ren," bezweerde een geschrok ken Joustra het koor aan stem men dat zijn opstappen predik te. De secretaris-generaal nu: „En dat ik kan veranderen vind ik nog steeds." Bijna drie jaar nadat het minis terie in opspraak kwam, zijn de klachten over intimidaties ver vlogen. Waren het incidenten? Voormalig minister Bukman stelde in het najaar van 1992 een vertrouwenspersoon aan, die twee jaar later concludeerde geen gevallen van 'intimidatie in de strikte zin van het woord' te zijn tegengekomen. Vertrouwensman Kloos ontving tot op heden ongeveer 35 klach ten en noemt dat 'een gering aantal'. Hoewel het afbakenen van het begrip intimidatie hem enige hoofdbrekens kostte, noemt hij dreigementen als 'Je zal de gevolgen wel merken' of 'Dit wordt je niet in dank afge nomen' voorbeelden van uitin gen waarmee chefs over de schreef gaan. Een relativerende Joustra: „We De nieuwe minister Van Aartsen zou regelmatig botsen met oudgediende, topambte naar Van der Lely. foto de stem/johan van gurp hebben een organisatie met 11.000 medewerkers en soms gaat er wel eens wat fout. Maar intimidaties? Nee." Ook de rel rond de telefoones capades van de Algemene In spectiedienst liep met een sisser af. Onderzoek wees uit dat de AID niet buiten zijn boekje was gegaan. Tenslotte had minister Braks in 1986 de dienst toe stemming gegeven voor intern onderzoek. Desondanks zette zijn opvolger Bukman daar een streep door. Al voordat de commissie-Kroes met haar vernietigende rapport kwam, ging in december 1991 op het ministerie het 'Zwaluw project' van start. Zwaluw moest het roer op LNV defini tief omgooien en koesterde be grippen als 'openheid, verant woordelijkheid, offensief ge drag en creativiteit'. Er volgden bijeenkomsten waarin grote groepen personeelsleden vrije lijk praatten over de cultuur op de eigen werkplek en klachten en ideeën uitten. Jo Bos, een van de initiatiefne- Secretaris-generaal Tjibbe Joustra: 'Een cultuur veran der je niet in twee of drie jaar'. foto theo van zwam mers van het Zwaluw-project, is bijna drie jaar na dato nog verbaasd over het effect dat dit kleine vliegende vogeltje op het departement had. Bos: „'Is dit nog wel Zwaluwwaardig?', is tegenwoordig een gevleugelde uitdrukking binnen LNV." Het ministerie heeft 'het luisterend oor' tot beleid verheven, vindt Bos. Intellectuele moed onder medewerkers ondervindt meer waardering dan voorheen. 'Bij LNV zijn ook ongebruike lijke ideeën welkom'. Zo stond het geschreven in de eerste van drie notities over het ministerie in het jaar 2000. Maar bereiken de ideeën tegenwoordig ook de secretaris-generaal? Bij veel medewerkers blijkt, desge vraagd, de schroom voor con tact met het hoogste kader nog steeds onmiskenbaar. „Dat is dan jammer", pareert Joustra. „Veel ambtenaren lo pen hier wel naar binnen. De deur staat open. Er is natuurlijk altijd een drempel, maar ik heb toch gemerkt dat in de afgelo pen twee jaar velen de weg naai mijn kamer hebben gevonden." Terwijl 'Zwaluw' zijn democra tiserende werk deed, ging de schop onder de organisatie. De 31 directies binnen het departe ment werden samengevoegd tot een totaal van veertien. „We hebben een aantal schotten ge slecht," zegt Joustra, „dat be vordert de onderlinge samen werking." Daarnaast ging er een streep door een groot aantal leidinggevende functies. En ook de regio ontkwam niet aan de veranderdrift. Het aantal pro vinciale diensten slonk van twaalf naar vijf. Daarnaast noopten eerdere ka binetsafspraken tot verminde ren van het personeelsbestand. Bij de reorganisatie verdwenen tot nu toe 500 banen en er moeten er nog 420 weg. Maar verweet de commissie-Kroes LNV niet juist dat de reorgani saties maar over elkaar heen buitelden? Dat LNV bij proble men in reorganisaties vluchtte? Joustra onderschreef destijds die kritiek en noemde de analy se 'helder'. Bijna drie jaar later heeft hij vele kanttekeningen paraat. „Reorganisaties horen op een departement tot de normale gang van zaken. We zijn nu eenmaal een organisatie die zich telkens moet aanpassen aan de eisen van de maatschap pij en de politiek. Alleen tijde lijke werkverbanden en flexibi liteit kunnen dat enigszins voorkomen. Daarom ben ik ook voorstander van projecten van ministeries samen. Zo bestaat er momenteel een projectdirectie mest, die zowel voor ons als voor VROM werkt. Met zo'n directie zijn we verlost van de competentiestrijd en loopgra venoorlogen tussen VROM en Landbouw. Bij problemen tus sen departementen moet je veel vaker voor dergelijke oplossin gen kiezen." Momenteel werken er nog 10.600 mensen bij het ministe rie. Bij de afslanking die nog volgt, verdwijnt bij sommige gefuseerde directies een op de vijf banen. Daarna is LNV 'klaar' tot het jaar 2000. Een Haags 'kerndepartement' van ongeveer 800 beleidsambtena ren, 200 a 300 ambtenaren bij ondersteunende departementale diensten en 8 a 9000 mensen bij verschillende diensten in het land moeten dan alle taken kunnen klaren. 'Kerndepartement' is al enige tijd een gevleugeld woord in politiek Den Haag. Joustra: „Er zit een zinnige filosofie achter. Het ministerie houdt zich bezig met beleid en de uitvoering daarvan. Vroeger liepen die twee hier volstrekt dooreen. Zo was staatsbosbeheer behalve voor het onderhoud van het bos vroeger ook verantwoordelijk voor het bosbeleid. Dat gaf vaak merkwaardige spannin gen, want je kunt als beheerder een totaal andere mening heb ben dan als beleidsmaker. Nu hebben we die twee gescheiden. Het kerndepartement formu leert het beleid en stuurt de diensten aan. De diensten voe ren het beleid uit." Onder meer de vleeskeurings dienst, het landbouwkundig on derzoek en de landinrichtings- dienst kunnen in die constructie 'hun gang gaan'. „Maar we ver woorden veel helderder dan voorheen wat we van de ver schillende diensten verwachten. Momenteel woedt er maat schappelijk een discussie of de trend om overheidsdiensten te verzelfstandigen niet te ver is gegaan. Wat dan nog wel eens vergeten wordt, is dat je door die verzelfstandiging in feite je invloed vergroot. Bij een ver zelfstandiging hoort grote transparantie. Een dienst wordt gedwongen getallen te leveren over de prestaties." Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij kwam afgelopen zomer ongeschonden uit de kabinetsformatie. Er trad een nieuwe minister aan, maar - analoog aan het advies van de commissie-Kroes - geen staats secretaris voor Natuurbeheer. Van Aartsen moet landbouw en natuur wegen en beide hun ge rechtvaardigde plaats geven. Wel klinken er nog stemmen op die het landbouwonderwijs wil len overhevelen naar het minis terie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. De secretaris generaal vindt voorzichtigheid geboden bij dergelijke opera ties. Joustra: „Natuurbeleid werd in 1982 overgeheveld van CRM (destijds het ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk) naar LNV. Het heeft jaren geduurd voor die verschillende culturen zich aan gepast hadden en Natuurbeheer binnen LNV tot wasdom kwam. Als twee bedrijven fuseren, schat men dat het tien jaar duurt voordat er een nieuwe eenheid staat. Daarbij zijn het ook erg dure operaties. Meer samenwerking tussen ministe ries lijkt me een betere oplos sing." Is het ministerie werkelijk ver anderd? Onlangs werd bekend dat een van de twee plaatsver vangers van Joustra van zijn functie ontheven is. Minister Van Aartsen zou regelmatig botsen met de oudgediende Van der Lely. Volgens ingewijden was de 59-jarige Van der Lely de reorganisaties moe en heeft hij moeite met de nieuwe koers die Van Aartsen wil inslaan. De nieuwe WD-minister hecht sterk aan het primaat van de politiek en minder dan zijn CDA-voorgangers aan het zoe ken naar consensus met het landbouwbedrijfsleven. De ma nier waarop Van der Lely per 1 januari verdwijnt uit de hoogste rangen en het hardnekkige stil zwijgen erover vanuit LNV riep vragen op over de zelfgeroemde 'openheid' die het ministerie in middels zou kenmerken. Maar desondanks merken de or ganisaties die regelmatig con tact hebben met LNV een nieu we dynamiek op. „Ze zijn snel ler dan vroeger", zegt een woordvoerder van het Land bouwschap. En ook de voorzit ter van de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond Latijn houwers bespeurt een nieuwe houding. „Ze hebben een open oog en luisterend oor.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5